Şimdi Ara

LPG Digital Gösterge

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
52
Cevap
0
Favori
13.473
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Tartarini sistemin 5 ledli yakıt göstergesine alternatif olarak digital LCD'li gösterge yapmaya çalışıyorum. Amacım depoda kalan gaz miktarını tam olarak görmek. Tüpteki gaz basıncı tüpün üzerinde bulunan göstergede voltaja dönüştürülerek ön taraftaki ledli göstergeye geliyor. Bu voltajı kullanarak digital LCD'li ve hassas bir şekilde sonucu lt. cinsinden gösteren bir gösterge yapmak istiyorum. Fakat gerilim, tüpteki basınç göstergesine paralel olarak değişmiyor. Her led sönmesinde 1 V civarında bir düşüş oluyor ve bu düşüş sadece ledin sönmesi sırasında oluyor. Bunun dışında ölçülen gerilimde pek fazla bir değişiklik olmuyor. İhtiyacım olan şey, tüpün üzerindeki göstergenin değişimine paralel olarak değişen bir voltajı yakalamak. Bu konu hakkında bilgisi olan var mı? Tecrübeli arkadaşların yardımını bekliyorum.







  • otogaz sistemlerini hiç incelemedim ancak voltajı nerde ölçüyorsun ? Gaz tankına bağlı olan sensörü bir incelemeni tavsiye ederim. nasıl bir şey olduğuna bak onu nette bir araştır, basınca göre ne tür bir tepki veriyormuş onu öğren. Gerisi kolay.
    Kolay gelsin.

    Senin için basınç sensörlerini araştırırken bunu buldum bu linkte basınç sensörlerininde omaj ile çalıştığını söylüyor. belki işin yarar.

    http://www.robbot.org/default.aspx?pid=4290



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tyilgin1 -- 3 Ekim 2006; 9:51:29 >
  • Arkadaşlar bildiğim kadarıyla gaz basıncı lpg tüplerinde sıvı-gaz dengesi olduğu için ciddi biçimde bir değişme yapmıyor. Yanlış ta biliyor olabilirim. Bu ayrıntıyı bir araştırın derim. Saygılarımla.
  • LPG depolarında da benzin depolarında olduğu gibi şamandıralı sistem kullanılıyor.

    Burada şamandıranın yüksekliğine göre şamandıra kolunun ucunda bulunan bir ayarlı direncin değeri LPG yüksekliğine göre değişir.Bu direnç değişimi bir IC tarafından algılanıp LED'lere yansır.
    Önde bulunan seviye LED'lerinin olduğu kutunun içini görmüştüm.İçinde basit bir OPAMP veya CMOS IC(CD serisi)vardı.
    Mantık aynı.Şamandıranın direnç değişim algılanıp LED'ler sıra ile yakılıyor.
    Sayılı olan yani 1-2-3-4 yazanda da LED yerine LED display sürülmüş.

    Bu iş için önce şamandırada hangi seviye hangi direnç değerine karşılık geliyor onu bulmak lazım.
    Daha sonra bu değerlere göre LCD veya LED displaye litre değeri veren bir devre kurmak gerekir.
    Bu PIC ile olursa daha iyi olur.
    İşin en önemli kısmı kalibrasyon.
    Bugüne kadar gördüğüm hiç bir LPG kiti LPG'nin litresini doğru düzgün ölçmedi.
    Ayrıca başka türlü ölçüp yöntemleride olabilir.Benim gördüklerim hepsi böyleydi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ters İntegral -- 3 Ekim 2006; 15:59:57 >




  • Arkadaşlar cevabınız için teşekkür ederim.
    Voltajı tüpün üzerinde bulunan göstergeye bağlı kabloda ölçüyorum. Bu kablonun diğer ucu led sürücü devreye gidiyor. Buradaki toplam gerilim değişimi 0-5 V arasında. Tüpün doluluğuna göre değişiyor ama değişim doğrusal değil 1 V'luk adımlarla oluyor. Bu da gerilim/doluluk oranı hakkında doğru bilgi almamızı engelliyor.
    @tyilgin1, bu arada araştırman için teşekkür ederim güzel bir kaynak bulmuşsun.
    Gaz basıncı aslında çok önemli değil önemli olan şamandıra üzerindeki göstergenin yeteri kadar oynuyor olması. Gördüğüm kadarıyla 1/4 tur dönüyor. Bu da algılama için yeterli bir miktar.
    @silicon arkadaşın dediği gibi sanırım şamandıra göstergesinin yanında küçük bir elektronik devre var çünkü ledler için gerekli gerilim burada ayarlanıyor. Buradaki dönen ayarlı direncin değerini ölçebilirsem sorun kalmayacak. Tabi bunun için de devreyi yerinden sökmem gerekecek.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ftsahin -- 3 Ekim 2006; 18:25:27 >




  • Şamandıradaki ayarlı direncin bir ucu şaseye bağlıdır.Diğer ucuda LED olan öndeki panele gidiyordur.
    Yani öne şamandıradan tek kablo gitmesi lazım.
    LED'lerin olduğu kutudaki devre şasesini bu kablo üzerinden alıyordur.
    Diyelim ki şamandıra en üstte olunca potun direncini sıfıra alsın.Bu durumda öne giden kablo direk şaseye bağlanmış olur ve tüm ledler yanar.
    Şamandıra ortada olunca diyelim ki potun direnci 10K olsun.bu durumda öndeki devre direk şaseye gidemeyecek ve 10K'lık bir direnç ile şaseye gidecek.O zaman devredeki IC bunu algılayıp LED'lerin yarısını sürecektir.
    En dipte ise 30K olsun.O zaman da tek LED yanar.
    Bu tam tersi de olabilir.Devrenin tasarımına bağlı.
    Sen şamandıradan öne giden kablonun direncini bir ölç bakalım.Tabi çıkarıpta ölçmen gerekecek.
    Bir full depo ölç,bir yarı ölç,bir de boş ölç.
  • Bunu yapmayı becerirsen ilk müşterin ben oluru. Azmine hayran kaldım
  • Arkadaşlar bildiğim kadarıyla tüpün şamandırasına bir mıknatıs bağlı ve bu devre de mıknatıstan gelen manyetik alana göre sinyal gönderiyor arabanın içindeki cihaza bunu ben bizzat tüpü tamir ettirirken gördüm o devrenin biraz daha ayrıntıları algılayabilen şekli düzülebilirse sistemle oynamadan daha hassas bi algılayıcı düzülebilir ama bu pot olayı daha sağlam gibi
    ama benim aklıma başka bi fikir geldi bu toplu mauselerin içinde bulunan bi delikli daire bir de algılayıcı var bu delikli daireyi(adı neyse bi fikrim yok :)) şamadıranın koluna takarsak algılayıcı gayet hassas ölçüm yapabilir bence artık bundan sonrası tamamiyle elektronik deneyiminize kalmış
    Kolay gelsin...
  • Şamandıra üzerindeki göstergeyi söktüm. İçerisinde beklediğim gibi ayarlı direnç çıkmadı. Ölçü aletlerindeki kademe anahtarına benzer bir düzenek var. 5 kademeli anahtar gibi birşey. İbre döndükçe farklı dirençleri devreye bağlıyor ve gerilim düşümünü 5 farklı dirençle yapıyor. Bu da benim işime yaramıyor.

    Bu durumda alternatif bir yöntem geliştirmem gerekiyor. Optik bir sistem veya ayarlı direnç olabilir. Ve artık şamadıranın elektrik sistemini de kullanmaya gerek kalmadı.
  • Arkadaşım kazan içindeki basıncı ölçerek miktarı öğrenebilirsin.Bunun için piyasada dijital basınç göstergeleri var.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: ftsahin

    Şamandıra üzerindeki göstergeyi söktüm. İçerisinde beklediğim gibi ayarlı direnç çıkmadı. Ölçü aletlerindeki kademe anahtarına benzer bir düzenek var. 5 kademeli anahtar gibi birşey. İbre döndükçe farklı dirençleri devreye bağlıyor ve gerilim düşümünü 5 farklı dirençle yapıyor. Bu da benim işime yaramıyor.

    Bu durumda alternatif bir yöntem geliştirmem gerekiyor. Optik bir sistem veya ayarlı direnç olabilir. Ve artık şamadıranın elektrik sistemini de kullanmaya gerek kalmadı.

    Zaten uyduruk oldukları belliydi.
    Kolaylarına gelmiş sanırım öyle yapmışlar.
    Göstergenin tam değerleri verememesi şimdi anlaşılıyor.
    20 litre 3.Direnç kademesine geliyor diyelim.22-23-24 gibi ara değerlerde de 3.Direnç kademesinde.
    Yani ara değerleri veremiyor.Ya 2.Led yanacak ya da 3.Led yanacak.
    'zoptrik' arkadaşın dediği manyetik sistem yapsalarmış daha mantılıca aslında.
    Pot olsa ara değerleri de ölçerdi.
    Onların yaptığı sistemde depo kapasitesini dirençlere bölmüşler.
    Yan depo 50 litre ise her 10 litre için bir direnç gibi.
    10 litrede bir led,20 litre 2 led yanacak ama 15 litrede tutarlı bir şey yok.1.ve 2.Led'ler arasında gidip geliyor.
    Benzin depoları çok daha hassas.Onların sistem nasıl acaba ?




  • @egehaydar, piyasadaki basınç göstergeleri belki basıncı hassas adımlarda gösteriyordur ama asıl ekranda görünecek olan basınç değil depo içerisindeki gaz miktarı. Bu yüzden o göstergelerin işime yarayacağını sanmıyorum.

    Ben Tartarini sistem kullanıyorum. Sanırım piyasadaki çoğu marka aynı mantıkla çalışıyordur. Görünüşe göre en ucuz yöntem bu. Hiçkimsenin neden digital gösterge yapmadığı anlaşılıyor. İş gerçekten zormuş. Sanırım bir süre ara vereceğim. Zaten çok önemli bir konu değil sadece olsaydı daha iyi olurdu diyeceğimiz bir olay.

    @Atahualpa, bu işi şimdilik askıya alıyorum belki başka biri benden önce çalıştırır o zaman alırsın benden sana hayır yok
  • ftsahin arkadaşım o zaman şöyle yapabilirsin.Manometreler var.onlarda basınç ölçüyor(ibreli olarak )Senin yapman gereken ibrenin karşısına gelen rakamları kendine göre değiştirmen.Bunu da depoya doldurduğun lpg miktarına göre belirleyebilirsin.
  • Arkadaslar konuyu gercekten cok begendim arkadasima tesekkür ederim ve basarilar dilerim.Ama en önemli kismi mekanik olan kismini elektronige aktarmaktir,yani $amandranin direkt elektronikle kayipsiz temasi saglanirsa iyibir kalibrasyonla yapilabilir.Burdaki direkt temastaki maksadim $amandradaki aktarma bosluklari bazi $amandralar di$li ile aktarma ile bazilari uydurma itme mekanik ve sensörlerle magnetik göstergelerdir.Sorun esas itibariyle burda yani kayipsiz temas lazim yoksa litre hesabi yapilabilir ve elektronik gösterilebilir bende cali$iyorum bu konuda basinc sensörleri ile zor geldi bana.Ama $amandra mantikli ki benim denemem HF ölcen göstergeler kullandim kalibrasyon ve kayipsiz mekanik aktarma cok iyi olmali tam randimanli calisabilmesi icin $imdilik ba$arilar kolay gelsin...
  • Ben bunu geçen sene yapmıştım...

    şamandıranın hareketli kısmı tankın iç tarafında bir mıknatısı döndürüyor buda dış tarafta ufak bir yuvaya bağlı olan yine bir mıknatısa bağlı olan ayarlı direnç, led yada kontağı hareket ettiriyor. şamandırayla sensör arasında fiziksel bağlantı olmadığından ve kullanılan mıknatıslar da yeterince güçlü olmadığından deponun nekadar dolu olduğunu tam olarak göstermek mümkün olmadı. Aslında dış taraftaki sensörleri modifiye etmek lazım ama okadar da uğraşmadım açıkcası... Şamandıra yükselirken ön taraftaki sensör takıla takıla hareket ediyor eş zamanlı hareket etmiyor ufak değişimleri sensöre iletemiyor....

    Ledli (infrared)sistemde de 4 alıcı sabit ve mıknatısa bağlı verici bulunuyor. bunda da aralıkları okumak imkansız oluyor. 4. alıcı aktif olduğunda 4 led 3. alıcı aktif olunca 3 led vs vs yanıyor.

    isterseniz şamandıra ve sensör tiplerinin fotoraflarını ekleyebilirim. İş yerine gidip fotoraf çekmem lazım önce :)

    bu arada ümraniye güven oto sanayi tun-ca otomotivde makine müh olarak çalışıyorum. Beklerim :)


    Not : basınç göstergeleri ancak depodaki gaz basıncına göre çalışır basınç depoda sıvı bittikten sonra düşmeye başlar. Şamandıra sistemini modifiye etmek en uygun çözüm gibi geliyor bana...




  • @EGEHAYDAR, mekanik göstergeler işime yaramaz çünkü tüp bagajda. Basınç göstergesi de bagajda olacak. Bu hareketi ön tarafa almak daha zor olmazmı ?

    @KARAMOLLAOGLU hocam HF ne anlama geliyor ve ben de bu konuda çalışıyorum demişsiniz. Siz ne aşamadasınız ?

    @Obenturk, bendeki gösterge tam olarak bahsettiğiniz mıknatıslı türden. Yani şamandıranın içerisinde basınca göre dönen bir mıknatıs veya demir parçası var. Göstergenin altında da mıknatıs var ve içeriden gelen dönme kuvvetine göre göstergeyi hareket ettiriyor. Yalnız tüpün üzerinde denemedim ama dışarıda demir parçasıyla herket ettirdiğimde bana oldukça kuvvetli gibi geldi. Tabi ki şamandıranın dış kabı mesafeyi artırdığı için güç kaybı olacaktır.
    Bu göstergenin üzerine pot yerleştiremedim çünkü gerçekten mıknatısın döndürme kuvvetinin potu çevirebileceğini sanmıyorum. Bunun dışında uygun bir çözüm bulamadığım için bu işe bir süre ara vereceğim. Uygun bir fikir çıkarsa devam edebilirim.
    Bu arada ben Adanadayım İstanbul'a kolay kolay yolum düşmez yine de teşekkürler.




  • Benim şöyle bir önerim daha olacak.encoderler var.mesafeyi ölçmek için kullandığımız.Bunu şamandıraya adapte edebilirseniz ve birde okuyucu oldumu gramını bile görebilirsin.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: ftsahin

    @EGEHAYDAR, mekanik göstergeler işime yaramaz çünkü tüp bagajda. Basınç göstergesi de bagajda olacak. Bu hareketi ön tarafa almak daha zor olmazmı ?

    @KARAMOLLAOGLU hocam HF ne anlama geliyor ve ben de bu konuda çalışıyorum demişsiniz. Siz ne aşamadasınız ?

    @Obenturk, bendeki gösterge tam olarak bahsettiğiniz mıknatıslı türden. Yani şamandıranın içerisinde basınca göre dönen bir mıknatıs veya demir parçası var. Göstergenin altında da mıknatıs var ve içeriden gelen dönme kuvvetine göre göstergeyi hareket ettiriyor. Yalnız tüpün üzerinde denemedim ama dışarıda demir parçasıyla herket ettirdiğimde bana oldukça kuvvetli gibi geldi. Tabi ki şamandıranın dış kabı mesafeyi artırdığı için güç kaybı olacaktır.
    Bu göstergenin üzerine pot yerleştiremedim çünkü gerçekten mıknatısın döndürme kuvvetinin potu çevirebileceğini sanmıyorum. Bunun dışında uygun bir çözüm bulamadığım için bu işe bir süre ara vereceğim. Uygun bir fikir çıkarsa devam edebilirim.
    Bu arada ben Adanadayım İstanbul'a kolay kolay yolum düşmez yine de teşekkürler.


    Selam arkadaslar uzun bir ara oldu sanirim kusura bakmayin.Önce kendimi kisaca tanitayim oto tamircisiyim yurtdisindan katiliyorum yani konuya yabanci degilim.$imdi LPG $amandiralari benzine kar$in basincli oldugundan sistem mekaniginde randiman yok,daha acik yazalim benzin tankindaki samandiranin direnci direk tankin icinden tel sargi olan direncin yani poti ayari gibi korkusuzca verebilmektedir ama tüpgaz tehlikesi fazla oldugu icin bu poti tankin disinda tutulup kimi üretici firmaya göre miknatis ile manyetik alanlarla sensörlere aktarma buna led yani lambali kimi firma anolog yani saatli gösterge ile aktarmayi yapmis, ben bu mignatisli calisan sensörlü alet inceledim sinyal kablosunda 5volt ceryan var, buna ben 5kOhm poti ile komut verdim her lamba calisiyor.Yani $amandira görevini poti ile yaptim,fakat her lamba 2volt"u tamamlayinca yaniyor buda samandira seviyesini uzun mesafeli olmasini gerektiriyor"ki lamba yansin tabi buda tankin icindeki sivi oranini kisaltiyor onun icin tam manasiyle tankin icinde ne kadar miktarda kaldigini hesapliyamiyoruz.Yani 4 lambali bir gösterge düsünelim bir lamba cerek depo olur bu birinci sorun. ikinci sorun ise samandira sivinin üzerinde yüzen kolun disli aktarma kismidir ayni defriyanseller gibi ayna mahartü gibi sistem olmali disli arasinda hic bosluk olmamali"ki aktarilan güc kayipsiz potiye verilebilirse hergrami ölcebiliriz.HF demistim telsiz radio üzerinde bircok frekanz calistiran güc ve bu gücü ölcebiliriz sinyalleride ölcebiliriz desibel olarak ayrica ben telsiz radio amatörlügüyle ugrastigim icin digital yapmasi sorun degil diye yazmistim bir arkadasimiz



    19 Ekim 2006; 21:07:05
    Yeni mesajlar yok Bu mesajla ilgili şikayetinizi bu icon a tıklayarak yapabilirsiniz.
    Benim şöyle bir önerim daha olacak.encoderler var.mesafeyi ölçmek için kullandığımız.Bunu şamandıraya adapte edebilirseniz ve birde okuyucu oldumu gramını bile görebilirsin.

    _____________________________

    Bazen ;
    Yıldızları süpürürsün, farkında olmadan
    Güneş kucağındadır, bilemezsin
    Bir çocuk gözlerine bakar, arkan dönüktür
    Ciğerinde kuruludur orkestra, duymazsın
    Koca bir sevdadır yaşamakta olduğun, anlamazsın
    Uçar gider, koşsan da tutamazsın
    W. SHAKESPEARE


    Enkoderlerden bahsediyor dedigim gibi ölcüle bilir,topikte bazi arkadaslarimizin bazi ölcü verileride cok haklilar deyim yerindeyse su anki kullanilan sistem zoddirik dandik yani akliniza ne gelirse söyleseniz yerinde.
    $imdi benim görüsüm $udur arkada$lar poti ayarini kalibre yapabilecek bir elektronikci ve bu potiyi cevirecek disli li $amandira AMA KAYIPSIZ yani bosluksuz? enkoderlerle digital gösterge yapilabilir yani entegrelerle ve verilecek sinyal volt sayisi bence 5 volt yeterlidir. Bilmiyorum insaallah yardimci olabildimmi sabahi ettim bu PC basinda ama bir arkadasimiz bazi plan"lar vermisti yanilmiyorsam ben birdaha bakacagim onlari kopi yapip inceleyecegim enkisa zamanda görüsmek üzere simdilik kolay gelsin selamlar ve hayirli bayramlar...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: silicon

    Şamandıradaki ayarlı direncin bir ucu şaseye bağlıdır.Diğer ucuda LED olan öndeki panele gidiyordur.
    Yani öne şamandıradan tek kablo gitmesi lazım.
    LED'lerin olduğu kutudaki devre şasesini bu kablo üzerinden alıyordur.
    Diyelim ki şamandıra en üstte olunca potun direncini sıfıra alsın.Bu durumda öne giden kablo direk şaseye bağlanmış olur ve tüm ledler yanar.
    Şamandıra ortada olunca diyelim ki potun direnci 10K olsun.bu durumda öndeki devre direk şaseye gidemeyecek ve 10K'lık bir direnç ile şaseye gidecek.O zaman devredeki IC bunu algılayıp LED'lerin yarısını sürecektir.
    En dipte ise 30K olsun.O zaman da tek LED yanar.
    Bu tam tersi de olabilir.Devrenin tasarımına bağlı.
    Sen şamandıradan öne giden kablonun direncini bir ölç bakalım.Tabi çıkarıpta ölçmen gerekecek.
    Bir full depo ölç,bir yarı ölç,bir de boş ölç.



    Aynen katiliyorum arkadasim yukarida bu örnegi verecektim fakat sizin yazinizi bulamamistim megerse ayni sayfadaymis neyseki bir daha arayip buldum. Ben öne giden panele 5kOhm poti ile yaptim neticesi ayni sizin dediginiz gibi saygilar...




  • Merhaba bende birşey eklemek isterim anladığım kadarıyla size doğrusal değerli bir algılayıcı lazım yani depo tam doluyken 5 volt depo tam boşken 1 volt ve 5 volt la 1 volt arası doğrusal olacak aradığınız özellikteki basınç sensörü arabalarda kullanılan klima basınç sensörüdür bu sensör 1 volt ve 5 volt arasında doğrusal olarak gerlim gönderir. Zaten bağlantı olayıda oldukça kolay üç bağlantı ucundan oluşmaktadır genelde 3 numaralı uc sinyal çıkışı için kullanılır ama yinede bağlama diyagramına bakmeak gerekir. Bahsettiğimi sensör markaya göre değişir ama her klimacıda yada her kliması olan araç yedek parçası olarak bulunur 20 lira ile 50 lira arasındadır en fazla son derece kararlı çalışır ama tek sorun bu algılayıcıyı depya monte edebilmek,gaz tankı boşken sensördeki bağlantı dişine göre dedantör yaptırılırsa sistem sorunusz çalışır.
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.