- x
Rot balans nedir ve araçda rot balans ayarının önemi
22 Cevap130616 Görüntüleme2 Favori
Bu konudaki kullanıcılar: hiç
  Seçkin Yorumlar Sistem Belirtin Yazdır
Sayfa: [1]
Giriş
Mesaj


11936 Mesaj
31 Ağustos 2006; 3:02:13 

[font="Times New Roman"]Araçta, Rot-Balans ayarının önemi

Çoğu insan, milyarlarca lira ödeyip satın aldığı otomobilini bilinçsiz kullanıyor. Bilinçsiz kullanım, özellikle ön takım yıpranmalarına, dolayısıyla hem kaza olasılığının artmasına, hemde paraların boşa gitmesine neden oluyor.

Milyarlarca lira değerindeki araçların kullanımında dikkat edilmesi gereken husuların başında, rot-balans ayarı geliyor. Bir çeşit enstrüman akordu gibi ayarları yapılmış otomobil, sürücüsüne keyifli ve güvenli bir yolculuk yaşatır. Unutmamak lazım ki ayarsızlıktan kaynaklanan en ufak titreşim ve bundan doğacak sorunlar da aracınıza mutlaka zarar verecektir. Otomobilinizde motor aksamı kadar önemli bölümlerden biri de, ön takım ve rot-balans ayarıdır. Motor arızasında araç yolda kalırken, ön takım arızası hiç istenmeyen sonuçlara neden olabilir.

Lastiğin yön açısı anlamına gelen rot ayarıyla lastikteki merkezkaçı önlemek için ağırlığın her noktada eşit dağılımı amacıyla yapılan dengelemeye de, balans ayarı deniyor. Özellikle, kasislerden geçen, çukurlara düşen, kaldırımlara çıkan, bozuk satıhlarda yol almak zorunda kalan ve patinaj yaparak hareket ettirilen araçlarda, lastiklerin dişleri bozuluyor. Böylece bozulan lastiklerin getireceği dengesizliği ortadan kaldırmak ve aracın sağlıklı biçimde yol alabilmesini sağlamak için rot-balans ayarı yaptırmak gerekiyor. Kullanım yeri ve durumuna göre 5 ile 10 bin kilometrede bir yapılması gereken rot-balans ayarı için Maslak Oto Sanayii'nin deneyimli ustası Doğan Mermer, sürücülere uzun yola çıkmadan önce mutlaka araçlarının ön takımını kontrol ettirmelerini öneriyor.


[font="Times New Roman"] NELER YAPILIYOR?

1


Rot-balans ayarı yaptırmak için servise giren araç, önce düzgünce yanaştırılıp lastiklerin durumuna bakılıyor. Sonra, ekseninde çevrilmek suretiyle jantta vuruk veya lastiklerde tel kırıklığı olup olmadığı gözden geçiriliyor. Sökülen lastikler bilgisayarla balans makinesinde 55 kilometre hızla döndürülüp ayar ediliyor. Zamanla aşınmadan dolayı dengesi bozulmuş lastiklerin iş görmeleri için jant kenarına kurşun çakılıyor. Dışa statik, içe dinamik tesirli ağırlıklar konuluyor. Bunlar 5 gramla 60 gram arasında değişiyor.

Artan hızlarda direksiyonda meydana gelen titremeler, aracın balans ayarı istediğini gösteriyor. Patlayan lastiğe yapılan yama bile balans ayarı gerektirebiliyor. Rot-balans ayarı üzerine yaptığı çalışmalarla kazandıkları deneyimleri anlatan Abdullah Akyüncü ve Hasan Tazegül ustalar, lastiklerin çelik kuşaklı olduğunu, ön lastiklerin arkayla değiştirilebileceğini, çünkü lastik döndükçe kendine göre yön yaptığını, çapraz değişim yapıldığında ise bu yüzden kendi çelik kuşağını tahrip ederek tel kırdığını belirtiyorlar.


[font="Times New Roman"]ROT AYARI

0


Balans ayarından çıkmış araç bu kez rot kanalına giriyor. Tekerlekleri boşaltılan araç oynak döner tabloya oturtuluyor ve rot ayarına başlanıyor. Tekerlekleri sallamak suretiyle ön takımın sağlamlığı kontrol edilirken, rotiller, rot başları, amortisörler, süspansiyon durumu ve öteki yürüyen aksamla ilgili hassas noktalar gözden geçiriliyor. Tekerlekler üzerine takılan sensörlerle bilgisayar ekranında aracın durumu bir kez daha görüldükten sonra, norm dışına çıkmış ön ve arka rot açılarıyla kamber kastel açıları fabrika çıkış ölçülerine uygun hale getiriliyor.


[font="Times New Roman"]ÖNERİLER TAVSİYELER

Uzman Murat Mermer de sihirlitur okurlarına bu konuda bazı tavsiyelerde bulunuyor. Ön lastiklerin havası noksansa, arka lastiklerde de titreşim meydana gelebiliyor. Düşük hava nedeniyle yüksek hızda araç gezme yaparak performansının eksildiğini belli ediyor. Bu gibi hallerde fren gerektirdiği biçimde görev yapmıyor ve aracın kaymasına neden oluyor. Ayrıca, düşük havalı lastikle girilen virajda lastik, yanağını altına alarak yapısını bozuyor, hatta içindeki tellerin kırılmasına yol açıyor. Gereğinden fazla hava basılan lastikler ise aracı sürekli zıplatarak ön takıma zarar veriyor. Bu halde de lastik dişleri yolu iyi kavrayamıyor. Bozuk yollar ve kaldırımlara sert çıkışlar, ön takımda parça değişimini gerektiriyor. Buda zamanla otomobilin oturmasına, dolayısıyla yürüyen aksam ölçülerinin değişmesine yol açıyor. Tüm bu nedenler yüzünden de araç, rot-balans ayarına gereksinim hissettiriyor.



kaynak : http://www.sihirlitur.c...l/rot_balans/index.html





[font="Times New Roman"]Statik ve dinamik balans

Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır.

Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir.

Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır.

Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.


[font="Times New Roman"]Balans ayarı bozukluğu nasıl anlaşılır?

Özellikle yüksek süratlerde direksiyon simidinde bir titreme ya da vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans ayarları bozulmuş demektir.

# Aracın arka tarafında bir titreme veya vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir.


[font="Times New Roman"]Rot ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır?

# Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa,

# Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi geliyorsa,

# Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini takip etmiyorsa,

# Tekerlekler tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa rot ayarları bozuk demektir

kaynak: http://www.sanalusta.co...ex.asp?IID=1&news_id=65





Ben yüksek hızlarda mesela 100 km ile giderken frene bastığımda direksiyonda titremeler yaşıyorum tıkıt tıtır titireme yapıyor, yüksek hızlarda giderken hiç bişey yok sağa sola çekme ama işte o frene bastığımda titreme yaması benim canımı sıkıyor sorun nedir acaba



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Yazılımcı Online -- 31 Ağustos 2006; 3:02:41 >


_____________________________


Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
Ne mutlu Türküm Diyene




171 Mesaj
31 Ağustos 2006; 3:45:23 

emeğine ve ellerine sağlık sağolasın.


_____________________________



11936 Mesaj
31 Ağustos 2006; 4:01:19 

quote:

Orjinalden alıntı: sonata007dr

emeğine ve ellerine sağlık sağolasın.


bişey değil , artık geğik değide düşünüp araştırıp ilgi çeken ve yaralı konular açacağım. Herkes bilgi sahibi olsun diye


_____________________________


Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
Ne mutlu Türküm Diyene




1694 Mesaj
31 Ağustos 2006; 9:50:42 

fren disklerini ve balatalarını kontrol ettir.


_____________________________



1373 Mesaj
31 Ağustos 2006; 10:04:48 

güzel ve yararlı bilgiler saol


_____________________________




11936 Mesaj
31 Ağustos 2006; 12:17:12 

quote:

Orjinalden alıntı: dedikodu

fren disklerini ve balatalarını kontrol ettir.


evet sanırım dediğin gibi olacak bi gidip bktırmam lazım acaba ne gibi bi durum vardır ki disklerde


_____________________________


Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
Ne mutlu Türküm Diyene




11936 Mesaj
31 Ağustos 2006; 20:41:22 

bu topic pek ilgi görmedi sanırım


_____________________________


Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
Ne mutlu Türküm Diyene




132 Mesaj
31 Ağustos 2006; 20:58:57 

Yazilimci online rumuzlu arkadaşa teşekkür ediyorum,dün de açtığı başka bir topic'i okumştum...
Geyik değil de bilgi amaçlı topicler her zaman başımızın üstündedir.


_____________________________



 
291 Mesaj
1 Eylül 2006; 14:14:26 

teşekkürler


_____________________________

www.maskorganizasyon.com.tr


621 Mesaj
1 Eylül 2006; 14:19:24 

eline saglık arkadasım bu bilinen seyler ama sagol ellerını saglık


_____________________________

stop etme a q az kaldı :)

[[[[[__________DH VOLKSWAGEN KULÜBÜ__________]]]]]



 
5647 Mesaj
1 Eylül 2006; 14:27:25 


quote:

Orjinalden alıntı: Yazılımcı Online



evet sanırım dediğin gibi olacak bi gidip bktırmam lazım acaba ne gibi bi durum vardır ki disklerde


büyük ihtimalle sorunlar disklerden kaynaklanıyor, eğrilmiş olabilir ve tornalanmaları gerekebilir.


_____________________________



11936 Mesaj
1 Eylül 2006; 14:52:57 

quote:

Orjinalden alıntı: bal974




büyük ihtimalle sorunlar disklerden kaynaklanıyor, eğrilmiş olabilir ve tornalanmaları gerekebilir.



arabayı servie götürecem acaba disklerde sorun varsa direk değiştirir mi servis yoksa tornalama işlemini onlar yapar mı Maliyet nedir ren disklerinde


_____________________________


Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
Ne mutlu Türküm Diyene




 
2047 Mesaj
3 Eylül 2006; 12:14:02 

Senin aracında pahallıdır, balataların fiyatı bile 100 ü geçiyor, eğer disk i değiştirirlerse balatalarında değişmesi gerekir tuzluya çıkar.


_____________________________



 
208 Mesaj
3 Eylül 2006; 12:34:04 

Hocam bilgiler için sağolasın

Disklerde sorun varsa hiç torna yaptırma bence hiç uzun ömürlü olmuyor direkt değiştir 2 kere maliyet olmasın sana


_____________________________


Chevrolet Lacetti Sedan WTCC


11936 Mesaj
3 Eylül 2006; 13:35:38 



şu okul masraflarımız bi bitsinde servise götürüp konuşacam, 360 ilyon bide harç çıktı başıma ya

Bide şu anda nekadar gerekli bilemicem , çünkü 100 km ve ütünde frene basınca hafif bi titreme yapıyor direksiyon fren pedalı da hafif titriyor şu anda şehir içinde kullandığım için sürekli çevre yolunun dışında 80 geçtiğim yer yok zaten

Kışlık bakıma vediimde arabayı söylerim böyle böyle diye bi bakarlar ne durumda ne yapılması gerekiyor söylerler sanırım


_____________________________


Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir
Ne mutlu Türküm Diyene




133 Mesaj
6 Eylül 2006; 16:18:36 

rot balans ayarı ortalama kaç paraya yapılıyor...?


_____________________________



 
18 Mesaj
1 Mayıs 2008; 13:31:43 

Orjinalden alıntı: collZero

arkadaşlar
aracımın direksiyonu düz yolda bıraktığımda araç sanki biraz sola doğru gidiyordu.rot balansıya gittim ayarlandı ama merakta ettim tekerlere birşeyler taktılar kaldırdılar indirdiler vs .camber ayarı dediler caster dediler
bunlar ne oluyor anlamadığımız bir konu olduğu için yanlış birşeyleri farkedememe ihtimalimiz var bu konuda bizi bilgilendirirseniz sevinirim
camberi -2 yapalım mı dedi
önler toe in arkalar toe out olsun dedi bende e olsun bari dedim ama ne yaptığınıda bilmeden demiş oldumnette birşeyler buldum ama pek anlamadım

NELER YAPILIYOR?



Rot-balans ayarı yaptırmak için servise giren araç, önce düzgünce yanaştırılıp lastiklerin durumuna bakılıyor. Sonra, ekseninde çevrilmek suretiyle jantta vuruk veya lastiklerde tel kırıklığı olup olmadığı gözden geçiriliyor. Sökülen lastikler bilgisayarla balans makinesinde 55 kilometre hızla döndürülüp ayar ediliyor. Zamanla aşınmadan dolayı dengesi bozulmuş lastiklerin iş görmeleri için jant kenarına kurşun çakılıyor. Dışa statik, içe dinamik tesirli ağırlıklar konuluyor. Bunlar 5 gramla 60 gram arasında değişiyor.

Artan hızlarda direksiyonda meydana gelen titremeler, aracın balans ayarı istediğini gösteriyor. Patlayan lastiğe yapılan yama bile balans ayarı gerektirebiliyor. Rot-balans ayarı üzerine yaptığı çalışmalarla kazandıkları deneyimleri anlatan Abdullah Akyüncü ve Hasan Tazegül ustalar, lastiklerin çelik kuşaklı olduğunu, ön lastiklerin arkayla değiştirilebileceğini, çünkü lastik döndükçe kendine göre yön yaptığını, çapraz değişim yapıldığında ise bu yüzden kendi çelik kuşağını tahrip ederek tel kırdığını belirtiyorlar.

ROT AYARI
Balans ayarından çıkmış araç bu kez rot kanalına giriyor. Tekerlekleri boşaltılan araç oynak döner tabloya oturtuluyor ve rot ayarına başlanıyor. Tekerlekleri sallamak suretiyle ön takımın sağlamlığı kontrol edilirken, rotiller, rot başları, amortisörler, süspansiyon durumu ve öteki yürüyen aksamla ilgili hassas noktalar gözden geçiriliyor. Tekerlekler üzerine takılan sensörlerle bilgisayar ekranında aracın durumu bir kez daha görüldükten sonra, norm dışına çıkmış ön ve arka rot açılarıyla kamber kastel açıları fabrika çıkış ölçülerine uygun hale getiriliyor.


ÖNERİLER TAVSİYELER
Uzman Murat Mermer de sihirlitur okurlarına bu konuda bazı tavsiyelerde bulunuyor. Ön lastiklerin havası noksansa, arka lastiklerde de titreşim meydana gelebiliyor. Düşük hava nedeniyle yüksek hızda araç gezme yaparak performansının eksildiğini belli ediyor. Bu gibi hallerde fren gerektirdiği biçimde görev yapmıyor ve aracın kaymasına neden oluyor. Ayrıca, düşük havalı lastikle girilen virajda lastik, yanağını altına alarak yapısını bozuyor, hatta içindeki tellerin kırılmasına yol açıyor. Gereğinden fazla hava basılan lastikler ise aracı sürekli zıplatarak ön takıma zarar veriyor. Bu halde de lastik dişleri yolu iyi kavrayamıyor. Bozuk yollar ve kaldırımlara sert çıkışlar, ön takımda parça değişimini gerektiriyor. Buda zamanla otomobilin oturmasına, dolayısıyla yürüyen aksam ölçülerinin değişmesine yol açıyor. Tüm bu nedenler yüzünden de araç, rot-balans ayarına gereksinim hissettiriyor.

0


ÖN DÜZEN AÇI VE AYARLARI

A. Ön Düzen Açı ve Ayarlarının Tanımı:

Bir aracın direksiyon hakimiyetinin iyi olmasını, ön takım elemanlarının uzun ömürlü olmasını ve lastiklerin dengeli aşınmasını sağlanması için tekerleklere verilmesi gereken açı ve ayarlardır.



B. Ön Düzen Açı ve Ayarlarının Çeşitleri ve Önemi:

Ön düzen açıları ve ayarları denildiğinde aşağıdaki hususlar alınmıştır.

1. Kamber açısı,

2. Direksiyon ekseni eğikliği açısı . (başlık pimi, king-pim, aks başı eğikliği veya açısı)

3. Kaster açısı,

4. Toe-in

5. Dönüşlerdeki toe-aut

Ön düzen açıları araç kataloğunda belirtilen sürelerde veya ön düzenle ilgili problemler oluştuğunda kontrol edilerek gerekli ayarlar yapılır. Aksi halde aracın direksiyon hakimiyeti kalmaz, lastikler, bilyalı yataklar ve dingil pimi ve yatakları zamanından önce aşınır.



1. Kamber açısı:

a.Tanımı: Bir aracın önünden bakıldığında, tekerlek ekseninin düşey eksene göre yaptığı açıya kamber açısı denir.

Tekerleğin, aracın dışına doğru yaptığı açıysa pozitif (+) kamber açısı, aracın içine doğru yaptığım açıya negatif (-) kamber açısı adı verilir. Kamber açısı doğru ayarlanmış bir tekerlekte, direksiyon ekseni ile tekerlek ekseni, tekerleğin yola temas noktasında birleşir. Şekil: 14.3

kamber acisi sekil

0


Kamber açısı


Pozitif ve negatif kamber açıları

b. Kamber açısının önemi ve etkileri:

Kamber açısının veriliş nedeni; tekerlek ekseninin, yol üzerinde araç yükünün altına yaklaşmasının önemi ve etkileri şunlardır.

1. Lastiklerin dengeli aşınmasını sağlar.

2. Ön teker bilya yatakları ile aks başı yataklarının ( burç veya rotil ) uzun ömürlü olmasını sağlar,

3. Direksiyonun kolay dönmesini sağlar.

Kamber açısının uygun olmaması ise; lastiklerin içten veya dıştan tek taraflı aşınmasına , tekerlek yataklarının, aks başı yataklarının kısa zamanda aşınmasına, direksiyonun ağır olmasına veya bir tarafa çekmesine neden olur.



2. Direksiyon ekseni eğikliği ( King-pim açısı )

a. Tanımı: Rotillerin veya başlık pimi ekseninin üst ucunun düşeye oranla, aracın merkezine doğru olan eğikliğine direksiyon ekseni eğikliği ( başlık pimi eğikliği, king-pim eğikliği veya aks başı eğikliği ) veya açısı denir.

b. Direksiyon ekseni eğikliğinin önemi ve etkileri:

Direksiyon ekseni eğikliğinin veriliş nedeni; tekerlek ekseninin, direksiyon ekseni ile yol üzerinde birleştirmektedir. Tekerlek ekseni ile direksiyon ekseni tekerleğin yola temas etme noktasında birleşmesi araç yükünün lastikler üzerine dengeli dağılmasını sağlar. Araç yükünün dengeli olarak lastikler üzerinde dağılmasının önemi ve etkileri şunlardır.

1. Lastikler dengeli aşınır,

2. Direksiyon daha kolay döner ve viraj çıkışı direksiyonun kendiliğinden toplamasını sağlar.

3. Fazla kaster açısına ihtiyacı azaltır.



3. Kaster açısı:

a. Tanımı: Ön tekerin iç kısmından bakıldığında başlık pimi veya rotillerin yani direksiyon ekseninin düşey eksenle yapmış olduğu açıya kaster açısı denir.

Direksiyon ekseninin yatma yönü; aracın içine doğru ise pozitif kaster, dışına doğru ise negatif kaster adını alır.


kaster acisi sekil


0




b. Kaster açısının önemi ve etkisi:

Kaster açısının veriliş nedeni; araç yükünün tekerleğin önüne veya arkasına aracın yola dalmasını önler, virajlarda ve düz yolda yön kontrolünü sağlar.

Kaster açısının uygun olmaması ise; lastiklerin yol üzerinde zıplamasına, direksiyon sertleşmesine, sağa sola çekmesine, aracın yolda gezmesine, dalmasına ve direksiyon hakimiyetinin azalmasına sebep olur.



4. Toe-in açısı ( Tekerleklerin içe kapanıklılığı):

a. Tanımı: Bir aracın ön tarafından ve üstten bakıldığında ön tekerlerin ön kısmının arka kısmına göre bir miktar kapalı olma durumuna toe-in denir.




b. Toe-in açısının önemi ve etkileri:

Toe-in açısının veriliş nedeni; seyir esnasında ön tekerlerin ön kısmının arka kısmına oranla açılmak istemesinin önüne geçmektir. Toe-in değeri bazen mesafe bazende açı olarak verilir.


toe-in şekil


0


Toe-in açısının verilmesiyle dururken ön kısmı kapalı olan teker seyir esnasında açılarak birbirine paralel hale gelirler. Tekerlerin seyir halinde birbirine paralel gelmesinin önemi ve etkiler,i şunlardır.

1. Direksiyonda denge sağlanarak aracın direksiyon hakimiyeti artar.

2. Lastiklerin dengesiz aşınmasının önüne geçilir. Fazla toe-in açısı sağ ön lastiği dıştan, az toe-in açısı sol ön lastiği içten aşınmasına neden olur. Toe-in açısının sebep olduğu lastik aşıntısı, keskin köşe görüntüsü verir.



5. Dönüş açısı veya dönüşlerdeki toe-aut açısı:

a. Tanımı: Bir aracın dönüş esnasında , ön tekerleklerinde oluşan açı farklılığını ifade eder.

donus acisi sekil

0



b. Toe-in açısının önemi ve etkileri:

Araç viraja girdiğinde dönüş çemberinin merkezi, D noktasıdır. Dışta kalan ön tekerlek daha küçük bir açı ile, içte kalan ön tekerlek daha büyük bir açı ile dönmek zorundadır. Ön tekerleklerin birbirinden farklı açılarda dönmeleri ayarlanamazlar ise dönüşlerde lastikler yuvarlanmanın yanı sıra yola sürtünerek kaymak durumunda kalırlar. Bu olayda lastiklerin çabuk aşınmasına yol açar.




Balans ayarı nasıl yapılır?

Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük. Otomobilin yerle temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere iki farklı parçadan oluşur.

Bu iki parçadan herhangi birinde olabilecek bir yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini engelleyeceği için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler. Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru dengesiz bir dönüş varsa, tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir.


Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük.



Statik ve dinamik balans

Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır. Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir. Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi yada yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır. Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.



Rot ayarı nasıl yapılır?

Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı. Rot ayarının ilk aşamasında otomobilin hayati parçalarından olan ön takım elemanları kontrol edilir. Eğer ön takım elemanları içinde boşluk yapan, gevşeyen yada ömrünü tamamlayan varsa öncelikle bu problemlerin giderilmesi ve söz konusu parçaların yenilenmesi gerekir. Rot ayarı tekerlek balans ayarından sonra yapılır. Oldukça kısa bir sürede hatasız olarak rot ayarı yapılabilen bilgisayarlı makinelerin aparatları ön tekerleklere doğru şekilde bağlanmalıdır. Aparatlar doğru takılmazsa rot ayarı doğru olmayacağı için bu konuya dikkat edilmesi gerekir. Bilgisayar ekranındaki değerler fabrika değerlerine gelinceye kadar kamber, kaster, toe açıları ayarlandığında rot ayarı tamamlanmış olur.


Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı.



Balans ayarı bozukluğu nasıl anlaşılır?

Özellikle yüksek süratlerde direksiyon simidinde bir titreme yada vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans ayarları bozulmuş demektir.

- Aracın arka tarafında bir titreme veya vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir. Rot ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır?

- Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa,

-Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi geliyorsa,

-Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini takip etmiyorsa,

-Tekerlekler tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda









_____________________________



3164 Mesaj
19 Haziran 2013; 7:58:53 

Eline sağlık güzel çalışma olmuş...


_____________________________

NISSAN ALMERA ANSIKLOPEDISI



 
3158 Mesaj
19 Haziran 2013; 10:32:36 

emeğinize sağlık, çok güzel çalışma olmuş.


_____________________________

İstisnaları saymazsak ülkemde kimse işini doğru dürüst yapmıyor. Etrafınıza bakın, mutlaka göreceksiniz. Kendimizden başlayarak DÜZELTELİM!
suç işleyenleri affetmek, insanları suç işlemeye teşvik eder ve suç işlemeyenlere haksızlık yapılmış olur. DEVLETİMİZİN, SUÇU VE SUÇLUYU AFFETMESİNE KARŞIYIM.


5123 Mesaj
19 Haziran 2013; 20:39:42 

Bu sadece araçlar için olan bir şey değil bunu da belirtmek isterim. Fren diskleri olan her tekerlekli taşıt için.

Hele ki bisikletin bakımı yapılmazsa ağır yaralı durumlara sebep açabiliyor. Bizzat yaşadım bu durumu.


_____________________________


Seni gördüğüm zaman böyle içimde bir şeyler oldu. Konuşmayı beceremem ama anladın di mi? Canımsın be! Güneşimsin, havamsın. Yani şu ağzımdaki izmarit yok mu kız! İşte onun gibi benimsin. Yani buramdasın be! Sen hayatımın tek golüsün yani.


55 Mesaj
2 Şubat 2014; 23:07:24 

Selamlar,

Nissan micra aracimin once sag on sonra sol on lastiklerine civi girdi ve yama ile yaptirdim.simdide arka sag lastikte civi var sanirim havasi azaliyor.lastik markasi falken sincera sn831.165 70 14.

İki lastigin civilerini cikarttirip lastikcide yama yaptirdiktan sonra aracim 90 km ustunde direksiyon titretmeye basladi.

Benim sorum rot balans ile titreme sorunu giderilirmi ve bu lastikler in ince olmasi olasiligi varmi?daha onceki araclarimda hic lastik patlamasi yasamadim bu aracta surekli lastikle ugrasiyorum.


İzmirde tavsiye edeceginiz bilgisayarli rot balan ve ucret hakkinda bilgi verirmisiniz
Saygilar



< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >


_____________________________

2009 Seat Ibiza
2011 Renault Fluence EDC
2012 Nissan Micra CVT Passion
Yusuf @ Izmir


 
3 Mesaj
3 Ağustos 2014; 15:05:51 

arkadaslar bir sorum olucak rot balans icin lazeri bir balans ustasına gittim ve degerler acayip cıktı bunlar düzeltilirmi? balans ustası arka traverste bir gostermem gerektigini soyledi.Bu degerler nedemektir?
0


_____________________________



1584 Mesaj
3 Ağustos 2014; 15:49:23 

yeni jant ve lastik aldım , araba balans tutmadı bir türlü , 120 ve sonrasında titreme yapıyor , 2 defa balans yapıldı , değerler makinada ''0'' oluyoy ama yolda yine sallıyor , sanırım lastik sıkıntılı , ucuz olsun diye Deestone diye bir marka takmıştık , galiba ondan...


_____________________________

Sayfa:   [1]
Tüm forumlar » [Motorlu Araçlar Dünyası] » Otomobil Yardım ve Sigorta işlemleri » Rot balans nedir ve araçda rot balans ayarının önemi
Sayfa: [1]
Foruma Git
Bölümde Ara
Başa Dön


 
Reklamlar


DH VİDEO

 



Forum Software powered by ASP Playground Advanced Edition 2.3
Copyright © 2000 - 2006 ASPPlayground.NET

Bu sayfanın mobil sürümü / tablet sürümü / mini sürümü.



0.483