Şimdi Ara

:: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
109
Cevap
4
Favori
86.504
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Xenon Far Sistemleri , Otomobil Aydınlatma Sistemleri


    Tarihçe

    1908... Otomobilde dinamonun kullanılmaya başlanması ile birlikte elektrikli ampuller de kullanılmaya başlandı. Bu ampullerin en kötü yanı aniden ve sıkça bozuluyor olmasıydı.
    Farda ışığı yola direkt olarak yansıtan parabolic aynalar kullanılıyordu. Işığın dağılımı o kadar kötüydü ki, geceleyin karşılaşan iki otomobilden biri durmak zorunda kalıyordu.
    1917...Özel kaplamalı metal reflektör ve yeni ampul soketlerinin kullanılmaya başlanması. Bu reflektörlerde daha gelişmiş odaklama ayarları yapılabiliyordu.
    1919...Kısa ve uzun far için ayrı reflektörler kullanılmaya başlandı. Bu düzenleme ile birlikte ışığın dağılımı sorunu da kısmen çözülmüş oldu.
    1925...Kısa ve uzun far ışığının aynı reflektörde üretilmesi için yapılan çalışmalar sonuç vermeye başladı. Böylece maliyet daha da azaltılabilecekti.
    1926...Stop lambası kullanılmaya başlandı.
    1931...Ön sis farı kullanılmaya başlandı. Sis farı özel optik yapısı ile kısa farın aksine yüzeyi aydınlatıyor, ışığın siste geri yansımasını engelleyebiliyordu.
    1945...Asimetrik ışık deseninin kısa farlarda kullanılmaya başlanması ile yolun sağ tarafına daha fazla ışık yansıtılması sağlanarak karşıdan gelen trafiğin üretilen ışıktan rahatsız olması engellendi.
    1958..Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE) yayınladığı tüzükler ile üye ülkeler tarafından uyulması gereken otomobil aydınlatmasının tüm standartlarını belirledi.
    1962...Otomobil aydınlatmasında kullanılan ilk halojen ampul olan H1 üretildi.
    1966...Arka sis farı kullanılmaya başlandı.
    1967...H3 ampul üretildi.
    1971... H4 ampul üretildi
    1974... 3. stop lambasının gerideki sürücüyü daha iyi uyardığı bir psikolog tarafından keşfedildi.
    Elektrikli far seviye ayarlama mekanizması kullanılmaya başlandı.
    1983... Elipsoidal far üretildi
    1988... Free form far üretildi.
    1992... Xenon far ilk defa BMW 7 serisinde uygulandı.
    H7 ampul üretildi.
    Ledli 3. stop lambası ilk defa BMW 3 Cabrio'da kullanıldı.
    1993... Şeffaf ön camlı free form far üretildi.
    1997... Mavimsi ışık veren ampuller ve Xenon gazı içeren yüksek performanslı halojen ampuller üretildi.
    1999... H8, H9, H11 ampulleri üretildi .
    2000... Bi-Xenon far ilk defa Saab 9.5 serisinde kullanıldı.
    2001... Merkezi aydınlatma sistemlerinin ilk denemeleri. Bu sistemde otomobil içinde merkezi olarak bulunan Xenon ampulünün ışığı fiberoptik kablolarla farlara dağıtılmaktaydı.
    2002... Statik ve dinamik dönebilen farların geliştirilmesi. Bu sistemde far ışıkları direksiyon pozisyonu ve virajın durumuna göre 15º açı ile yön değiştirebiliyordu.
    2003... Dönen farlar Avrupa ülkelerinde kullanılmak üzere onay aldı.
    Ledli park ve gündüz sürüş farı (DRL) ilk defa Audi A8'de kullanıldı.
    Statik ve dinamik dönebilen far ilk defa Opel Signum'da birlikte kullanıldı.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Genel bilgiler

    Farlar neden buğulanır ?

    Farın yakılması, dış ortam ısısının aniden azalması, motor veya radyatörün ısısının etkisi ve benzeri nedenler farın içindeki ısıyı artırır. Isının etkisi ile farın iç yüzeyindeki nem içeri doğru yayılır. Farın içindeki havanın nemi doyum noktasına ulaşınca da nem farın soğuk kısımlarında yoğunlaşarak buğuyu oluşturur.

    Çoğunlukla otomobilin kullanılıp park edilmesinden sonra buğu oluşmasının nedeni bu esnada far içindeki ısının en yüksek değerine ulaşmış olması ve hava dolaşımının olmamasıdır. Sağ ve sol farlar bulundukları yerler açısından farklı ısı etkilerine maruz kaldıklarından farklı tepkiler gösterebilirler.
    Nemin dışarı atılması için farın çeşitli noktalarında havalandırma delikleri bulunmaktadır. Buğunun kendiliğinden temizlenmesi pek çok faktöre bağlıdır.

    -Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı veya kısa+uzun farlar yakılarak kullanılması veya,
    -Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı park halinde bekletilmesi
    buğuyu temizleyebilir.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Renk sıcaklığı nedir ?

    Renk sıcaklığı ışığın rengidir, ışığın miktarı ile bir ilgisi yoktur. Renk sıcaklığı artırıldığında ışıktaki mavinin payı artar, kırmızının payı azalır.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Işık miktarı nedir ?

    Işık kaynağından tüm yönlere doğru yayılan ve göz hassasiyeti ile değerlendirilebilen ışığın gücüdür.

    Birim : Lümen (lm)

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::




    Far yapısı - Dizayn


    Parabolic (desenli camlı) : Otomobil farlarının atası olan bu tip farlar artık kullanılmamaktadır.

    Ampulün ürettiği ışık parabolic reflektörden ileriye yansıtılır. Farın önündeki desenli ön cam ışığı kırarak istenen yönlerde (üst karanlık-alt aydınlık, asimetrik desen) düzgün dağılımını sağlar.

    Optik mesafe 15-40 mm. arasında değişmektedir. Bu uzaklık azaldıkça üretilen ışık genişler. Far reflektörü ne kadar büyük olursa verdiği ışık ta o kadar fazla olur.
    İki reflektörlü versiyonda genellikle H7 veya H1, tek reflektörlü versiyonda H4 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Free form (şeffaf camlı) : 1990'lı yılların sonlarından itibaren kullanılmaya başlanan bu tip farlar günümüzde üretilen otomobillerin yaklaşık hepsinde bulunmaktadır.

    Güçlü bilgisayarlar ve özel optik yazılımları ile reflektör üzerinde optik mesafeden bağımsız onbinlerce farklı yansıma noktası oluşturulur. Işığın dağılımı bu yansıma noktalarında şekillendiğinden şeffaf ön cam kullanılabilmektedir.

    Bu sayede performans %50 kadar artırılmış, farklı far dizaynları geliştirilebilmesine olanak tanınmıştır.

    İki reflektörlü versiyonda genellikle H7 veya H1, bir reflektörlü versiyonda H4 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Elipsoidal (mercekli) : Bu tip farların kullanımı gün geçtikçe yaygınlaşmakta, teknolojinin gelişmesine paralel olarak farklı alanlarda kullanılabilmesi için (bi-xenon far, dönen far vb.) sürekli geliştirilmektedir.

    Güçlü bilgisayarlar ve özel optik yazılımları ile reflektör üzerinde eliptik bir yansıma yüzeyi oluşturulur. Reflektörün önündeki siper üretilen ışığın istenmeyen kısmını keser. Öndeki mercek te kalan ışığı toplayarak ileri yansıtır.

    Bu sayede daha küçük ve etkili yansıma yüzeyleri oluşturulabilmekte, farklı desenlerde ışık dağılımı elde edilebilmektedir. Genellikle 60-70 mm. çapında mercekler kullanılmaktadır. Merceğin çapı büyüdükçe ışık deseni genişler.
    Genellikle kısa far elipsoidal projektörlü, uzun far ise free from reflektörlü olarak tasarlanır. Elipsoidal projektörde H7 veya Xenon, free form reflektörde H7 veya H1 ampul kullanılarak kısa ve uzun far ışığı elde edilir.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Far yapısı - İşlev - Sürüşe uyumlu (AFL)


    Günümüz otomobillerinde kullanılan geleneksel farlar sabit yapısı nedeni ile hava ve yol koşullarına uyum sağlayamadığından yetersiz kalmaktadır. Sürekli aynı bölgeyi aydınlatan geleneksel farlar, virajlarda dönülen yönü, şehiriçinde köşeleri ve yayaları, otoyollarda yüksek hızdan dolayı görülmesi gereken uzun mesafeleri aydınlatamamaktadır.

    Yapılan araştırmalar sonucunda, sürücülerin katettikleri toplam yolun %25'ini gece koşullarında katettikleri, ancak gece koşullarında meydana gelen ölümlü kaza adedinin gündüz koşullarından yaklaşık 2 katı fazla olduğu tespit edilmiştir.

    Günümüz otomobilleri hız, dönüş açısı, eğim, yağış, aydınlık gibi değerleri sensörleri aracılığı ile rapor edebilmektedirler. Elde edilen bu verilerle "akıllı" farların yönlendirilmesi sonucunda ideal aydınlatmanın sağlanması mümkündür. GPS verilerinin değerlendirilmesi ise test aşamasındadır.

    Tarihçe : Daha gelişmiş farlar otomobil mühendislerinin en eski hayallerinden biriydi. Bilinen ilk sürüşe uyumlu far, 1948 yılında ABD'li Preston Thomas Tucker tarafından üretilen Tucker Torpedo'da kullanılmıştır. Ortada bulunan 3. far ön tekerleklerin açısına bağlı olarak sağa-sola dönebiliyordu. Bu otomobilden sadece 51 tane üretildi.

    Avrupa'da bu konuda ilk ilerleme Fransa'da kaydedildi. 1967'de makyajlanan Citroen DS'te direksiyon yönüne göre dönebilen uzun farlar kullanıldı. Bu sistem yasal sınırlamalardan dolayı sadece uzun farlarda kullanılabildiği için diğer üreticiler tarafından pek ilgi görmedi.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Far yapısı - Işık kaynağı - Halojen


    Halojen far : Günümüz otomobillerinde yaygın olarak halojen farlar kullanılmaktadır. Tercih edilmesinin birinci nedeni pahalı bileşenler gerektirmediği için maliyetinin düşük olmasıdır.

    Çoğunlukla free form reflektörler kullanılan halojen farlarda nadiren elipsoidal projektör tercih eden üreticiler de bulunmaktadır.

    Bundan dolayı farklı tiplerde halojen ampul çeşitleri üretilmektedir.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Halojen ampul : Ampulün içine halojen, iodin, bromine ve diğer gaz karışımları doldurulmuştur.

    Tungsten tel, üzerinden akım geçmesi sonucunda ısınarak ışık verir. Bu esnada telin ısısı 3000 ºC, ampulün metal soketinin ısısı 500 ºC civarına kadar yükselmektedir.

    Halojen ampulün içinde oluşan bu kimyasal aktarımlar, kullanıma ve üretime bağlı olarak ampulün ömrünü önemli ölçüde etkilemektedir.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Seviye ayarlama sistemi : Otomobillerde manuel far yüksekliği seviye ayarlama sistemi bulunması 1993 yılında zorunlu hale getirilmiştir. Bu sayede karşıdan gelen trafiğin yayılan ışıktan rahatsız olması engellenmiştir.

    Farınızın yükseklik seviyesi ayarının kalibrasyonunu yetkili servislerdeki hassas cihazlarda yaptırmalısınız. Ayrıca bu cihazla farınızın sağ-sol yön ayarı da yapılmaktadır.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Seviye ayarlama motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve sürücü tarafında bulunan düğme ile kontrol edilir.

    Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki reflektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir.

    Ayrıca arkasında bulunan vidayla hassas ayarlamalar yapılması mümkündür.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::



    Far yapısı - Işık kaynağı - Xenon


    Xenon far : Genellikle kısa far olarak kullanılan Xenon farlarda ışık dağılımının düzgün ve keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır. Az da olsa reflektör tabanlı Xenon far kullanan üreticiler de bulunmaktadır.

    Kullanılan projektör/reflektör Xenon ampulünün optiğine göre tasarlanmıştır.

    Xenon ampulun uzun ısınma süresi nedeni ile uzun farda halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Bi-Xenon far : Xenon fardan farkı, uzun far ışığını da Xenon ampulden üretebilmesidir.

    Elipsodial projektörün önündeki hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek kısa-uzun far geçişi sağlanır.

    Sadece kısa far açıkken Bi-Xenon özelliği çalışır, kısa far kapalıyken sellektör yapılabilmesi için ayrı bir halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Xenon ampul : Ampulün içine özel bazı metalik gazlar doldurulmuştur. İçinde bulunan iki elektrotun arasında sıçrayan ark ile ışık elde edilir.

    İlk çalışma gerilimi yaklaşık 23000 volttur. Gerçek performansına ulaşabilmesi için 10 sn. kadar ısınması gerekmektedir. Isındıktan sonra 85 volt gerilimle çalışır.

    Halojen ampullerden 5 kat fazla ömüre sahip olan Xenon ampulü, halojen ampullerden 3 kat fazla ışık verebilmektedir.

    Xenon farlı araçlarda genellikle OEM üreticilerinin 4150 K - 4300 K civarında renk ısısıyla ışık üreten standart Xenon ampulleri kullanılmaktadır.


    Ballast : Xenon ampulün elektriksel gücünü sağlar. -40°C ile +105°C arası ortam ısısına dayanıklıdır.

    Yaygın olarak kullanılan 3. jenerasyon ballastlarda entegre edilmiş ateşleyici Xenon ampulün ısınma gerilimini sağlar.

    Geliştirilmekte olan 4. ve 5. jenerasyon ballastlarda entegre ateşleyici bulunmamaktadır. Ateşleyicinin ayrı bir modül olarak Xenon ampule takılması ile 23000 volta ulaşan gerilimin kabloyla aktarılması engellenmiş ve güvenlik artırılmıştır.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Seviye ayarlama sistemi : Xenon far bulunan otomobillerde otomatik seviye ayarlama sistemi bulunması 1998 yılında zorunlu hale getirilmiştir. Bu sayede karşıdan gelen trafiğin yayılan ışıktan rahatsız olması engellenmiştir.

    Farınızın yükseklik seviyesi ayarının kalibrasyonunu yetkili servislerdeki hassas cihazlarda yaptırmalısınız. Ayrıca bu cihazla farınızın sağ-sol yön ayarı da yapılmaktadır.


    Seviye sensörü : Otomobilin ön ve arka akslarında bulunan sensörler aracın eğimindeki değişiklikleri algılar ve değişimleri kontrol ünitesine aktarırlar. Kontrol ünitesi topladığı bu bilgilerin doğrultusunda seviye motorunu yönetir.
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Seviye motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve kontrol ünitesi tarafından yönetilir.

    Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki projektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir. Ani fren ya da hızlanmalarda ışığın yükseklik seviyesinin bozulmaması için çok hızlı tepki verebilmektedir.

    Ayrıca arkasında bulunan bir vidayı tornavida ile sağa sola oynatarak daha hassas ayarlamalar yapılması mümkündür.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Far yıkama sistemi : Elipsoidal farlarda ışığın çıktığı mercek alanı küçük olduğundan. Bu alan kirlendiğinde ışığı engellemekte ve dağılımını bozmaktadır. Bu nedenle Xenon far bulunan otomobillerde far yıkama sistemi bulunması 1996 yılında zorunlu hale getirilmiştir.

    Plastik camlı farların yaygınlaşması ile birlikte geleneksel silecekli far yıkama sistemi yerini basınçlı su püskürten sileceksiz far yıkama sistemlerine bırakmıştır.

    Modern far yıkama sistemleri far camının en az %70'ini temizleyebilecek ve -35 ºC ile +80 ºC arası iklimlerde çalışabilecek yapıda üretilirler.


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Örnekler

    6000K
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    8000K
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    10000K
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    12000K
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::



    ( Not : Xenon Sistemleri ile ilgili diğer sorularınız ve sipariş için andy_brs@hotmail.com adresinden bana ulaşabilirsiniz.)

    Farların Xenon'a dönüştürülmesi


    Önce otomobilizdeki far tipini belirleyin. Bundan yola çıkarak otomobilinizin orjinal veya 3. parti Xenon farının bulunup bulunmadığını araştırın. Bilinçli bir yöntemle farınızı Xenon'a dönüştürmek istiyorsanız bu kolay ve ucuz olmayacaktır. Ayırabileceğiniz bütçeyi belirleyip mümkün olan en çok yıldızlı yöntemi uygulamaya çalışın.

    Orjinal Xenon farı takmak size o farın otomatik seviye ayarını kullanabilme, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmeme gibi avantajlar sağlayacaktır. Çıkma malzemelerle ucuza yapılmaya çalışılan uydurma Xenon farları ise bilinçsizlikten düzgün ayarlanamamış far optiklerinden kaynaklanan bozuk ışık dağılımı sorununu, karşıdan gelen trafiği rahatsız etme sonucunu yaşatabilir.

    Her farın ampule göre tasarlanmış optik yansıma noktaları olduğundan fara xenon ampul ve ballast (ya da xenon kit) takarak kolayca Xenon far elde edebileceğinizi düşünmeyin.
    Far tipinin belirlenmesi : Kullandığınız far tipi yapacağınız Xenon modifikasyonunun yönünü belirler.

    Parabolic (desenli camlı) far kullanıyorsanız ve değiştirme alternatifiniz yoksa (3. parti far üreten bazı firmalar otomobilinize uygun free form ya da elipsoidal far üretmiş olabilir) bu farı Xenon'a dönüştürme ihtimaliniz yoktur.

    Bu tip farları Xenon yapmaya çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedersiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir.

    Piyasada bu farlar için satılmakta olan H4 Xenon kitler başarılı sonuçlar vermemektedir. Farı iki reflektörlü free form ya da elipsoidal farla değiştirmenin alternatif yollarını araştırın, olmuyorsa vazgeçin.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Free form (şeffaf camlı) far kullanıyorsanız, farınızda bir tane reflektör varsa (H4 tipi ampul kullanan) ve değiştirme alternatifiniz yoksa (3. parti far üreten bazı firmalar otomobilinize uygun iki reflektörlü ya da elipsoidal far üretmiş olabilir) bu farı Xenon'a dönüştürme ihtimaliniz yoktur.

    Bu tip farları Xenon yapmaya çalıştığınızda uzun far ve sellektör özelliğini kaybedersiniz, ayrıca ışık dağılımı da düzensizleşir.

    Piyasada bu farlar için satılmakta olan H4 Xenon kitler başarılı sonuçlar vermemektedir. Farı iki reflektörlü free form ya da elipsoidal farla değiştirmenin alternatif yollarını araştırın, olmuyorsa vazgeçin.

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::



    Free form (şeffaf camlı) far kullanıyorsanız, farınızda kısa ve uzun olmak üzere iki tane reflektör (H7/H1 tipi ampul kullanan) varsa Xenon'a dönüştürme yöntemlerinin bazıları uygulanabilir.


    Orjinal Xenon farın kullanılması
    3. parti üretimi Xenon farın kullanılması
    Xenon projektör monte edilmesi
    Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi
    Xenon ampulü ve ballastı takılması


     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Elipsoidal (mercekli) far kullanıyorsanız, aşağıdaki Xenon'a dönüştürme yöntemlerinden herhangi birini uygulayabilirsiniz.


    Orjinal Xenon farın kullanılması
    3. parti üretimi Xenon farın kullanılması
    Xenon projektör monte edilmesi
    Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi
    Xenon ampulü ve ballastı takılması



    Yöntem #1 Orjinal Xenon farın kullanılması
    Uygulama şekli :Otomobil üreticisinin ürettiği orjinal Xenon far, far yıkama tesisatı, seviye sensörleri (otomatik yükseklik seviyesi ayarı için) monte edilir.
    Avantajları : Orjinal parça kalitesini taşıması.
    Garantili olması.
    Otomatik yükseklik seviye kontrolünün olması.
    Far yıkama tesisatının olması.
    Düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi.
    Dezavantajları : Her otomobil modeli için yok.
    Pahalı.
    Maliyeti :1000 - 2000 USD. arasında değişebilir.
    Örnekler :Mini/Bosch

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Yöntem #2 3. parti üretimi Xenon farın kullanılması
    Uygulama şekli :3. parti firmaların ürettiği aftermarket Xenon farı monte edilir. Bu farlar firma distribütöründen ya da internetten (eBay) temin edilebilir.
    Avantajları: Düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi.
    Dezavantajları : Her otomobil modeli için yok.
    Pahalı.
    Birçok ürün uzakdoğu üretimi olduğundan optik kalitesi düşük.
    Otomatik yükseklik ayarı ve far yıkama tesisatı içermeyebiliyor.
    Maliyeti :600 - 1000 USD. arasında değişebilir.
    Örnekler BMW E36/Hella

     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Yöntem #3 Xenon projektör monte edilmesi
    Uygulama şekli: Xenon fardan sökülmüş mercekli projektör, ballast, röle ve 15A sigortalı kablo kullanılır. Isıtılarak açılan orjinal farın reflektörünü arkadan kesilerek projektör sabitlenir.
    Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır.
    Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir.

    Avantajları : Hassas ayarlandığında düzgün ışık dağılımı ile iyi bir aydınlatma sağlayıp, karşıdan gelen trafiği rahatsız etmemesi.
    Orjinal Xenon farı bulunmayan otomobiller için en kaliteli sonucu verebilmesi.
    Dezavantajları : Monte edilmesi ve seviye ayarlaması zor. Zaman, teknik bilgi ve beceri istiyor.
    Farın seviye ayarlama mekanizması işlevini kaybedebiliyor.
    Parçalar 1 çift Xenon projektör
    1 çift ballast
    1 çift Xenon ampul
    1 çift röle ve sigortalı kablo
    Maliyeti :300 - 600 USD. arasında.


    Bosch Xenon projektör
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::

    Philips 3. jenerasyon ballast
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Hella Xenon projektör, 4. jenerasyon ballast, D2S ampul ve ignitor (ateşleyici)
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Yöntem #4 Xenon dönüşüm kiti monte edilmesi
    Uygulama şekli: Far soketine göre üretilmiş tüm parçaları içeren kit monte edilir.
    Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır.
    Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir.
    Avantajları: Montajı ve geri dönüşü kolay.
    Dezavantajları: Düzgün olmayan aşırı fazla ışık dağılımı nedeni ile karşıdan gelen trafiği rahatsız etmesi.
    Satılan bir çok ucuz markanın uzakdoğu üretimi olmasından dolayı kalitesinin ve performansının düşük. Çok yüksek veya sahte Kelvin değerleri ile satılan bu kitlerin ampulleri boyalı oluyor ve ışık çıktısını azaltıyor.
    Parçalar Kit içeriği :
    1 çift soketi değiştirilmiş Xenon ampul
    1 çift ballast
    1 çift röle ve sigortalı kablo
    Maliyeti :300 - 700 USD. civarında.


    XenonDepot H7 4300K Xenon kit
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Yöntem #5 Xenon ampulü ve ballastı takılması
    Uygulama şekli: Xenon ampul farın ampul soketine takılır. Ampulü tutturmak için ampul ya da reflektör soketinde değişiklikler yapmak gerekebilir.
    Kısa far devresinden tetik alan röle ve ballasta aküden direk elektrik alınarak bağlantılar tamamlanır.
    Farın ve diğer parçaların hava koşullarından izole edilmesine ve yukarı-aşağı, sağ-sol seviyelerinin düzgün kalmasına dikkat etmek gerekir.
    Avantajları :Ucuz.
    Dezavantajları :Düzgün olmayan aşırı fazla ışık dağılımı nedeni ile karşıdan gelen trafiği rahatsız etmesi.
    Odak uzaklığı iyi ayarlanmamışsa ışık dağılımı iyice kötüleşebiliyor.
    Far soketinde değişiklikler yapılmışsa geri dönüşü zor olabiliyor.
    Maliyeti 300 - 500 USD. civarında.
    Parçalar 1 çift Xenon ampul
    1 çift ballast
    1 çift röle ve sigortalı kablo


    Hella D2S Xenon ampul ve 3. jenerasyon ballast
     :: Otomobil Aydınlatma Sistemleri ,Xenon Far ::


    Kaynak: geceucusu



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest -- 5 Haziran 2006; 21:13:32 >



  • baya sağlam bilgiler olmuş teşekkürler..
  • 12000 k nerdeyse masmavi vaybe

    Ellerine sağlıkk Gkhn_
  • benim araçtada var
    geceyi gündüz gibi yapıyor, çok güzel aydınlatıyor belki ama
    bir ampulü bile 300-400 ytl

    ucuzunu alayım desem.. bu seferde ne gibi sorunlar çıkar bilinmez.
    biraz daha yaygın ve ucuz maliyetli bir şey olsaydı sevinirdim.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: hayta85

    12000 k nerdeyse masmavi vaybe

    Ellerine sağlıkk Gkhn_


    Yaw bilgisayardaki resimler farklı renkte çıkabiliyor.....ztn bu tür xenon (K) karşılaştırmalarında photoshoptan mavi tonunu arttırarak yapılıyor.....12 000 k neredeyse mor yanıyor gerçekte.....en ideali 4300 k.....orjinal xenonlarda bu renkte zaten.....
  • bilmediğim ne çok şey varmış ellerine sağlık Gkhn_
  • quote:

    Orjinalden alıntı: serkes

    benim araçtada var
    geceyi gündüz gibi yapıyor, çok güzel aydınlatıyor belki ama
    bir ampulü bile 300-400 ytl

    ucuzunu alayım desem.. bu seferde ne gibi sorunlar çıkar bilinmez.
    biraz daha yaygın ve ucuz maliyetli bir şey olsaydı sevinirdim.



    Tek ampülü 300 400 ytl demişsin. senin arabanda orjinal xenonmu var? eğer orjinalse orjinal xenon ampülü(d2s mercekliler için olan) teki 100 ile 150 ytl arası imiş. yakın zamanda bende alacam araştırıyoruymda böyle bi bilgi edindim.
  • çok süper aydınlatmışsın milleti eline sağlık
  • BAKIYORUMDA İNTERNET MAĞAZALARINDA BİR SÜRÜ DÖNÜŞÜM KİTLERİ VE FARKLI MARKALAR VAR. SİZCE BUNLARDAN HANGİ MARKA EN KALİTELİ VE SORUNSUZUDUR?

    (H7 FAR TİPİ İÇİN)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mustafacelen -- 29 Mayıs 2006; 13:46:06 >
  • Bir kazada 206 mın sağ yanı gitti tabii xenon farıda. şimdi yapılıyor. Ama xenon KIT parçaları set satılıyormuş. Sadece tek taraf için xenon ampul ve aksamını alabileceğim yer arıyorum Fiyat bilgisi ve yer tavsiyesi olan varmı?
  • Mart ayında Beşiktaştan tanesi 36 euro ya markasız 2 zenon h7 ampul, 88 €ya bir kraftone beyin almıştık Yalnız ampulün eskisiyle renk uyumuna bakmak lazım. Mesela her 6000k aynı renkte yanmayabiliyor. Ampullerin ikisininde aynı kullanılması iyi olur. Öncelikle sağlam olan beyin ve ampulün etiket değerlerine bakmak lazım.
  • kardeş o beyin değil ballast olucak.......balast için hiç bir şey farketmez.....isterseniz 6000k bağlayın isterseniz 12000 k onun la alakası yok.....www.otopol.com adresinde xenon satılıyor.....sadece kit değil bütün parçalar tek tek de satılıyor......
    ayrıca cms shop we auto shop gibi yerlerdede bulabilirsiniz......
  • yeni kasa passata bu xenon farlar takılabilir mi?
    taktıran var mı?
  • Whisper911 kardeş, beyin - ballast bilgilendirmen için teşekkürler.
    Aaral, xenon kağıdındaki email adresini vereyim xenon@otofar.com Ayrıca whisperin dediği otopole garantialisveris.com ve hepsiburada.com a kit yedeklerini sorabilirsin
  • FAR VE AMPUL TİPLERİ

    Halojen far : Günümüz otomobillerinde yaygın olarak halojen farlar kullanılmaktadır. Tercih edilmesinin birinci nedeni pahalı bileşenler gerektirmediği için maliyetinin düşük olmasıdır.

    Çoğunlukla free form reflektörler kullanılan halojen farlarda nadiren elipsoidal projektör tercih eden üreticiler de bulunmaktadır.

    Bundan dolayı farklı tiplerde halojen ampul çeşitleri üretilmektedir.



    Halojen ampul : Ampulün içine halojen, iodin, bromine ve diğer gaz karışımları doldurulmuştur.

    Tungsten tel, üzerinden akım geçmesi sonucunda ısınarak ışık verir. Bu esnada telin ısısı 3000 ºC, ampulün metal soketinin ısısı 500 ºC civarına kadar yükselmektedir.



    Xenon far : Genellikle kısa far olarak kullanılan Xenon farlarda ışık dağılımının düzgün ve keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır. Az da olsa reflektör tabanlı Xenon far kullanan üreticiler de bulunmaktadır.

    Kullanılan projektör/reflektör Xenon ampulünün optiğine göre tasarlanmıştır.

    Xenon ampulun uzun ısınma süresi nedeni ile uzun farda halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.



    Bi-Xenon far : Xenon fardan farkı, uzun far ışığını da Xenon ampulden üretebilmesidir.

    Elipsodial projektörün önündeki hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek kısa-uzun far geçişi sağlanır.

    Sadece kısa far açıkken Bi-Xenon özelliği çalışır, kısa far kapalıyken sellektör yapılabilmesi için ayrı bir halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.





    FARLARIN GÜÇLENDİRİLMESİ

    Etkenler : Gece görüşüne etki eden bir çok faktör vardır.

    Sürücünün yaşı ve göz sağlığı : Sürücünün yaşı arttıkça görmek için duyduğu ışık ihtiyacı da artmaktadır. 10 yıl yaşlanan bir insanın gözleri %25 daha fazla ışığa ihtiyaç duyar.

    Farın kalitesi : Modern farlar çok güçlü bilgisayarlar tarafından hesaplanarak dizayn edilmektedir. Daha çok görünüş amaçlı üretilen uzakdoğu veya yan sanayi üretimi farlar orjinal farın kalitesine erişemeyebilir.

    Far camı ve reflektörlerinin durumu : İçine toz girmiş, kararmış, kirlenmiş far camları ve reflektörleri farın iyi aydınlatma sağlamasını engeller. Uzun süre kullanılmaktan dolayı reflektörleri kararmış bir far düzeltilemez, yenisi ile değiştirmeniz gerekir.

    Farın yükseklik seviyesi : Normalden daha yukarıya ya da aşağıya ayarlanmış farlar iyi aydınlatma sağlayamaz ve karşıdan gelen sürücüleri de rahatsız eder.

    Far ampulünün kalitesi ve kullanılma süresi : Üreticiler her 3 yılda bir eski far ampullerinin kaliteli ve standartlara uygun ampullerle değiştirilmesini önermektedirler.

    Hava ve çevre şartları : Yağmur ve sisli hava koşulları kısa far ışığının düzgün yayılmasını engellemekte ve sürücüye geri yansımasına neden olmaktadır. Islak bir yol yüzeyinin ışığın %85'ini yuttuğu tespit edilmiştir.



    Hangi marka ? Otomobil üreticilerinin orjinal olarak kullandığı ve kalitesi bilinen ampul markalarını tercih etmeniz önerilmektedir.
    Auto Express ampul testleri H7 +%50 , H1 +%50
    H7 +%30 , H1 +%30
    Auto Bild ampul testleri H4

    Avrupa standartlarına (ECE) uygun üretilmemiş ucuz ampuller geometrileri bozuk olduğundan düzgün aydınlatma sağlayamaz.




    Yüksek watt'lı ampuller : Otomobilinizin far tesisatı 55W standart halojen ampuller için tasarlanmıştır. Daha fazla akım çeken ampullerin kullanılması elektrik tesisatına, far camı veya reflektörlerine zarar verebilir.

    Bir çok oto elektrikçisi yüksek watt (ör:100W) çeken markasız ampulleri röle gibi cihazlarla taktığında farlarınızın daha iyi ışık vereceğini iddia edebilir. Genellikle uzakdoğu üretimi olan bu ampuller geometrileri bozuk olduğundan ışığı düzgün bir şekilde yayamaz, yanlış noktalara kümeleyebilir, yasal değildir, fazla güç çektiğinden ömrü de kısa olacaktır.



    Beyaz-mavi ışık veren ampuller : Xenon gibi beyaz ışık verdiği söylenen, kutusunda blue, xenon, hid, 5000K, 6000K gibi yazılar bulunan bir çok ampul satılmaktadır.

    Daha çok tuning sektörü için üretilen ve görünüşe hitap eden bu ampuller, üzerine sürülmüş mavi boya kaplaması ile beyaza benzeyen aldatıcı bir dış görüntüye sahiptir.

    Xenon fara uzaktan bakıldığında görünen mavi-mor efektler ampulden değil, projektörden dağılan ışığın mercekte kırılmasından oluşan prizmatik efektlerden kaynaklanmaktadır. Hiçbir standart halojen ampulün Xenon ampulün performansına veya rengine yaklaşabilmesi mümkün değildir.

    Mavi ışık düşük dalgaboyuna sahip olduğundan cisimler tarafından kolay soğurulamaz. Gözlerimiz düşük dalgaboyuna sahip renkteki ışığa karşı çok duyarlı değildir. Işığın içindeki mavi rengin miktarı arttığı için özellikle yağmurda ve siste bu ampuller aydınlatma etkisini iyice kaybetmektedirler.

    Yasal olan ve Avrupa standartlarına uygun üretilen markalar için de yukarıda belirtilen dezavantajlar geçerlidir.



    alıntıdır.
  • AMPULLERİN DEĞİTİRİLMESİ

    Farlarınızdaki ampulleri aşağıdaki açıklamalardan yararlanarak siz de değiştirebilirsiniz. Hangi tip ampul kullanmanız gerektiğini Farların kullandığı ampul tipleri kısmından tespit edebilirsiniz. Daha detaylı bilgi için aracınızın kullanım kılavuzuna başvurunuz.

    Xenon farlı araçlarda bu tür işlemlerin deneyimli bir oto elektrikçisi tarafından yapılması gereklidir !


    1. Gündüz saatlerini tercih etmeniz değiştirme işlemini kolaylaştıracaktır, farda ampulu tutan klips ve diğer ayrıntıları görmeniz için aydınlık bir ortamı tercih ediniz.

    2. En az yarım saat öncesine kadar farlarınızı kullanmamış olmanız değiştirme işlemini kolaylaştıracaktır, aksi taktirde farın içindeki ampul çok sıcak olacağından ellerinize zarar verebilir.

    3. Değiştirme işlemine başlamadan önce motoru durdurup, farlarınızı kapatınız.

    4. Motor kapağını açarak farın arkasında bulunan plastik kapakları çıkarınız.

    5. Ampulun metal ayaklarına takılı olan elektrik soketini çıkarınız.

    6. Ampulu tutan metal klipsi açarak eski ampulu metal ayaklarından tutarak yuvasından çıkarınız. Ampullerin cam kısmına dokunmamalısınız.

    7. Yeni ampulu gövde çıkıntıları doğru oturacak şekilde takınız, elektrik soketini ve metal klipsi aynı şekilde tutturarak ampulu sabitleyiniz.

    8. Farlarınızı açarak çalıştığını kontrol ediniz.

    9. Plastik kapakları


    YÜKSEKLİĞİN AYARLANMASI

    Farlarınızın yükseklik seviyesinin doğru ayarlanması gece görüşünüzün daha iyi olmasını sağlayacak ve karşıdan gelen sürücülerin far ışıklarınızdan rahatsız olmasını engelleyecektir. Aşağıdaki metodla kesin sonuç olmamakla birlikte farlarınızın bozuk olan yükseklik ayarlarını düzeltebilirsiniz.
    Kısa farın yükseklik seviyesini ayarlama :

    Gerekenler :
    - Şerit metre
    - Kurşunkalem ve not kağıdı
    - Yıldız veya düz tornavida

    1. Ayarlama işlemine başlamadan önce benzin deponuzun en az yarı yarıya dolu olduğuna emin olun.

    2. Mümkünse beyaz bir duvar karşısında düz bir yüzey bulun.

    3. Otomobilinizin burnunu duvara sıfırlayacak şekilde yaklaştırıp otomobilin dikey merkezine karşı gelen noktayı duvarda yukardan aşağıya doğru kalemle çizin.(M çizgisi)

    4. Sağ ve sol kısa farlarınızın orta merkez noktasını duvar üzerinde kalemle nokta koyarak işaretleyin.(B çizgisi ile A çizgisinin kesişme noktası)
    5. Bu noktanın yerden yüksekliğini cm olarak ölçün, not edin. Bu değere A (A çizgisinin uzunluğu) diyelim. A değeri kısa farınızın yerden yüksekliğini gösterir.

    6. Bu noktanın otomobilinizin merkezine (M çizgisine) olan uzaklığını cm olarak ölçün, not edin. Bu değere B (B çizgisinin uzunluğu) diyelim. B değeri kısa farlarınızın orta merkezden uzaklığını gösterir.

    7. A değerinden 7 cm çıkarın, elde ettiğiniz rakam yüksekliğinde duvar üzerinde yatay bir çizgi çizin. (Kırmızı çizgi)

    8. Sol ve sağ farınızın duvara işaretlenen orta merkez noktalarından yatay çizgiye dik inerek çizin.
    9. Otomobilinizi 7.5 metre (25 ayak) kadar geriye dümdüz çekin.

    10. Kısa farlarınızı yakın.
    11. Sol ve sağ farların ışık demeti duvara çizdiğiniz far dikey çizgileri ortalamalı , ışık demetinin kesilme çizgisi kırmızı çizginin hemen altında ve paralel olmalıdır.

    12. Şimdi, konsoldaki far seviye ayarlama düğmesi ile yükseklik ayarlamasını yapabilirsiniz.
    Ayrıca farların arkasında bulunan vidaları tornavida ile sağa sola oynatarak yukarıya-aşağıya veya sağa-sola daha hassas ayarlamalar yapılması mümkündür.

    Uzun farın yükseklik seviyesini ayarlama : Uzun far reflektörü genellikle kısa far ile birleşiktir. Kısa farlarınızın yükseklik seviyesini ayarladıysanız uzun farlarınız için ayrı bir ayarlama yapmanız gerekmez.


    Sis farının yükseklik seviyesini ayarlama : Kısa far için kullanılan metodun aynısını sis farlarınıza uygulayabilirsiniz.


    alıntıdır.
  • teşekkürler mod arkadaşlar..gerçekten çok sağlam bir kaynak olmuş
  • Xenon yedek parça yardımlarınıza için teşekkür ederim arkadaşlar.
    otostore.com otofar.com otopolcom hepsiburada garantialisveris bidolu ve daha ek çoğunu araştırdık. fiyat teknik destek garanti süresi kıyasladık bir arkadaşımla. Sonunda otofardan almaya karar verdik.
    ballastlar için ilave ücretle 2 yıldan fazla garantiyi alabiliyorsunuz dediler. Bu garantiyi verebildiğine göre daha güvenlidir diye düşündük. umarım yanılmamışızdır. Ancak ampullere 2 yıl garanti yokmuş. Böyle olunca madem garanti yok philips ampullere ballast kadar para vermeyelim dedik, 1yıl garantili markasız ısmarladık ampulü. (bu arada keddy nin verdiği xenon@otofar.com mail adresi çalışmıyor geri geliyor mailler)
  • bir şey sorcam 10k lıgın gorus açısı 12k lıgınkinden daha mı ii yoksa gozlerim bana oyun mu oynuyor?
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.