Şimdi Ara

Start/Stop sistemi Turbo'ya zararlımı?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
41
Cevap
2
Favori
9.185
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Selam arkadaşlar,

    Şimdilerde birçok turbo beslemeli araçta Start/Stop sistemi var ve sıkışık trafikte motor dakika başı durup yeniden çalışıyor.

    Peki bunun Turbo'ya zararı varmı?



    quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K

    Aracımızı çalıştırdık. Yol aldık. Ve şimdi de stop edeceğiz. Peki nasıl?

    Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir.

    Ama nedir bunun mantığı?

    Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir.

    Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır. Haliyle motor stop edilince de yağlama biter.

    Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer. Kontak kapatılınca da kısa sürede durur. Böylelikle yağlamanın kesilmesinden kaynaklı mil kesme durumları oluşmaz.

    Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir. Bu sürede turbo türbinlerindeki yüksek basınç düşer. Yani yüksek hızda dönen turbo türbinleri yavaşlar.

    Türbinler durur demiyorum. Çünkü motora hava girişi olduğu sürece türbinler döner.

    Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir.

    Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır. “Yani uzun yola gitmedim. Öyleyse beklememe gerek yok” düşüncesi yanlıştır.

    Siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşda turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile.

    Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz. En azından 30 saniye beklemek çok faydalı olur.




    Bildiğim kadarı O.B.K hocam bu yazıyı yazarken Start/Stop yoktu.

    Günümüz araçlarına göre ''bu işin aslı nedir'' bilen varsa ve açıklayabilirse memnun olurum.

    Saygılar ..







  • Takip

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • yoo... faydalı.
  • turbo yağlaması durmuyor olabilir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: senersongur

    yoo... faydalı.

    Millet size kızıyor, ben hep pozitifim fakat bu tip cevaplar vermenin amacını anlamadım.

    Bana bu mesajı yazdırarak (popüler olma, ilgi çekme vs.) amacınıza ulaştıysanız tebrikler ..
  • mantıklı bir bakış açısı. takip
  • quote:

    Orijinalden alıntı: 1 HiT u DowN

    turbo yağlaması durmuyor olabilir.

    mantıklı....
    takip.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • ben de clio var.motor soguksa ya da havalandirma,klima,silecek filan calisiyorsa start stop mumkun degil diye ekranda yazi cikiyor.Yani motorun ihtiyaci varsa strart stop devre disi kaliyor

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Jenerasyonuna göre değişiyor. İlk versiyonda evet, yağlama eksikliği yaşanıyordu bu yüzden seri üretime geçilmedi. 2. versiyonda bu sorun yok ancak bu sefer de motor çabuk çalışmıyor. 3. Jenerasyonda ise bunların hepsi aşıldı. Sadece silindirler duruyor ve marş motorsuz çalışıyorlar. Geri kalan tüm tesisat çalışmaya devam ediyor. Yağ pompaları da elektronik oluyor bunların yağlama gerektiğinde motor susukken bile sağlanıyor. Ama bu jenerasyon salt motora uygulanamıyor alternatörü komple farklı oluyor. Ve bu 3. jenerasyon da çok çok iyi korunuyor olsa da siyanürlü süper kapasitörler kullanılıyor. 3. jenerasyon şu an bir tek PSA grubunda var.. Yakında Ford ve Volvo dizellerde de görülebilir..



    1. ve 3. soru birbirlerinin cevabı.. Süperkapasitörler motorun çabucak çalışmasını sağlamak için gerekli olan gücü biriktirip basıyorlar.. Motorda bu sayede ort. 0,2 sn de, max 0,4 sn de çalışmış ve sürüşe hazır hale gelmiş oluyor. Süre kapasitörlerin şarj durumuna göre değişiyor.. Eğer 0.4 sn'nin üzerinde bir çalışma süresi riski varsa motor hiç stop ettirilmiyor.
    Motoru da marş motoru değil, çift yönlü farklı bir alternatör çalıştırıyor. Bu alternatör hem klasik alternatör olarak çalışıyor hem de STOP-START sürecinde marş motoru görevi görüyor. Standart marş motoru ise olduğu yerde yatmaya devam ediyor.

    2. soru aslında stop-start tan bağımsız bir mevzu. Ama detay gerekiyorsa EP6CDTX motorların yağlaması incelenebilir.. Peugeot RCZ'in 200bg'lik motorunda bu tesisat var. PSA'nın dediğine göre yaklaşık 2 bg tasarruf sağlıyor. 156 bg'lik EP6CDT de klasik yağlama var. 2011 Mini Cooper S'in 184 bglik motorunda da olabilir onu bilemiyorum. Motorunun kodu bildiğim kadarıyla EP6CDTM


    başka bir forumun üyesinden alıntıdır...




  • Tuhaf bi soru olmus.Zaten motor tamamen durmuyor ki turboya zarar versin.Buyuk ihtimal elektronik denetleme ve yazilim faktoru devreye giriyordur

    Turboya ufak birkac ozellikte ekliyorlardir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Daha önce bu soru sorulmuştu, ayrıntılı şekilde cevaplamıştım.

    http://forum.donanimhaber.com/m_68202774/mpage_1/f_/key_//tm.htm#msglink_68202774

    O konuya yazdığım mesajımı buraya da aktarıyorum.

    ------------

    Konunun genel olarak bilinmesine rağmen bazen ufak tefek karışıklıklar olabiliyor. Teknik olarak kısaca özetliyorum.

    Turbo beslemeli motorlarda motoru çalıştırdığınız andan itibaren turbo çalışır. Yağlamasını ise motor yağı ile yapar. Turbo, birbirine aynı mil ile bağlı iki adet pervaneden meydana gelir. Egzoz gazının basıncı ile tahrik edilen pervane, kendisine bağlı olan diğer pervaneyi de döndürerek yüksek basınçta hava emilebilmesini sağlar, ve bu havayı emme manifolduna gönderir.

     Start/Stop sistemi Turbo'ya zararlımı?


    Burada en sık yapılan yanlışlıklardan biri şudur. Turbonun motor çalışmasına rağmen her zaman devrede olmadığı sanılır. Oysa ki durum farklıdır. Turbo, motor çalıştıktan stop edilene kadar her zaman devrededir. Değişen şey ise, egzoz gazının basıncı ve buna bağlı olarak turbonun basıncı ve devridir. Turbo, 150000 devire kadar çıkabilir. (Yanlış değil, 150 bin)

    Start&Stop sistemi açıkken trafiğe girdiniz. SS devreye girdiği anda motor stop eder. Motor stop ettikten sonra yağlama yapılmaz fakat, optimum kıvama gelen yağ, ne turbodan ne de motordan bu kısa süre içerisinde süzülmez. Gaz pedalına bastığınızda ise motor çalışır ve turbo tekrar dönmeye başlar, çünkü motor rolanti devri ile çalışmaya başlamış ve artık egzoz manifoldundan çıkan egzoz gazı, turboyu döndürmeye başlamıştır.

    10 metre ilerledikten sonra tekrar durduğunuzda yine aynı işlemler gerçekleşir.

    Burada sorulması gereken şey şudur : ''Araç durduğu anda stop eden motor, turbonun yağsız kalmasına neden olup, ömrünü azaltır mı?'

    Normalde yukarıda belirttiğim gibi çok yüksek devirlere kadar çıkabilen turbonun, milisaniye mertebesinde bile yağsız kalması, iki pervaneyi birbirine bağlayan milin sürtünmeye maruz kalmasına ve kesilmesine sebep olur. Fakat turbo, ifade ettiğim gibi egzoz gazının basıncına bağlı olarak devirlendiği için her zaman yüksek devirlerde çalışmaz. Rolanti hızıyla sıkışık trafikte ilerlerken turbo düşük basınçta çalıştığı için ve yağ kendi özelliğini yitirmeden ve süzülmeden tekrar çalıştığı için ömrü azalmaz.

    Sonuç olarak S&S devrede iken, turbo verimli bir şekilde çalışır, yüksek devire çıkılmadığı için zorlanmaz. Yağsız kalması ise söz konusu değildir. Yağlama durur fakat yağsız kalmaz.

    Turbo beslemeli araçların, motoru stop etmeden önce kısa süre rolanti devrinde beklemeleri tavsiye edilir. (30 sn.) Bunun sebebi, yüksek basınç ile çalışmış olan turbonun motorun rolanti hızına bağlı olarak, basıncının düşmesinin beklenmesidir. Motor devri rolantiye düşer, egzoz gazı basıncı olabilecek minimum miktara iner, turbo basıncı minimuma iner, turbo devri ise düşer. Motoru stop ettiğiniz anda ise turbo çok kısa süre içerisinde durur.

    Hem sizin sorunuzun cevabını hem de akılda soru işaretleri bırakacak diğer konuların cevabını vermeye çalıştım. Umarım yardımcı olabilmişimdir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    Daha önce bu soru sorulmuştu, ayrıntılı şekilde cevaplamıştım.

    http://forum.donanimhaber.com/m_68202774/mpage_1/f_/key_//tm.htm#msglink_68202774

    O konuya yazdığım mesajımı buraya da aktarıyorum.

    ------------

    Konunun genel olarak bilinmesine rağmen bazen ufak tefek karışıklıklar olabiliyor. Teknik olarak kısaca özetliyorum.

    Turbo beslemeli motorlarda motoru çalıştırdığınız andan itibaren turbo çalışır. Yağlamasını ise motor yağı ile yapar. Turbo, birbirine aynı mil ile bağlı iki adet pervaneden meydana gelir. Egzoz gazının basıncı ile tahrik edilen pervane, kendisine bağlı olan diğer pervaneyi de döndürerek yüksek basınçta hava emilebilmesini sağlar, ve bu havayı emme manifolduna gönderir.

     Start/Stop sistemi Turbo'ya zararlımı?


    Burada en sık yapılan yanlışlıklardan biri şudur. Turbonun motor çalışmasına rağmen her zaman devrede olmadığı sanılır. Oysa ki durum farklıdır. Turbo, motor çalıştıktan stop edilene kadar her zaman devrededir. Değişen şey ise, egzoz gazının basıncı ve buna bağlı olarak turbonun basıncı ve devridir. Turbo, 150000 devire kadar çıkabilir. (Yanlış değil, 150 bin)

    Start&Stop sistemi açıkken trafiğe girdiniz. SS devreye girdiği anda motor stop eder. Motor stop ettikten sonra yağlama yapılmaz fakat, optimum kıvama gelen yağ, ne turbodan ne de motordan bu kısa süre içerisinde süzülmez. Gaz pedalına bastığınızda ise motor çalışır ve turbo tekrar dönmeye başlar, çünkü motor rolanti devri ile çalışmaya başlamış ve artık egzoz manifoldundan çıkan egzoz gazı, turboyu döndürmeye başlamıştır.

    10 metre ilerledikten sonra tekrar durduğunuzda yine aynı işlemler gerçekleşir.

    Burada sorulması gereken şey şudur : ''Araç durduğu anda stop eden motor, turbonun yağsız kalmasına neden olup, ömrünü azaltır mı?'

    Normalde yukarıda belirttiğim gibi çok yüksek devirlere kadar çıkabilen turbonun, milisaniye mertebesinde bile yağsız kalması, iki pervaneyi birbirine bağlayan milin sürtünmeye maruz kalmasına ve kesilmesine sebep olur. Fakat turbo, ifade ettiğim gibi egzoz gazının basıncına bağlı olarak devirlendiği için her zaman yüksek devirlerde çalışmaz. Rolanti hızıyla sıkışık trafikte ilerlerken turbo düşük basınçta çalıştığı için ve yağ kendi özelliğini yitirmeden ve süzülmeden tekrar çalıştığı için ömrü azalmaz.

    Sonuç olarak S&S devrede iken, turbo verimli bir şekilde çalışır, yüksek devire çıkılmadığı için zorlanmaz. Yağsız kalması ise söz konusu değildir. Yağlama durur fakat yağsız kalmaz.

    Turbo beslemeli araçların, motoru stop etmeden önce kısa süre rolanti devrinde beklemeleri tavsiye edilir. (30 sn.) Bunun sebebi, yüksek basınç ile çalışmış olan turbonun motorun rolanti hızına bağlı olarak, basıncının düşmesinin beklenmesidir. Motor devri rolantiye düşer, egzoz gazı basıncı olabilecek minimum miktara iner, turbo basıncı minimuma iner, turbo devri ise düşer. Motoru stop ettiğiniz anda ise turbo çok kısa süre içerisinde durur.

    Hem sizin sorunuzun cevabını hem de akılda soru işaretleri bırakacak diğer konuların cevabını vermeye çalıştım. Umarım yardımcı olabilmişimdir.

    Cevap(lar) için teşekkür ederim.

    Peki yüksek hızla seyir haldindeyken ş.içine girdiniz ve ışıklarda durdunuz sistem motoru stop etti.

    Yanlış anlamadıysam bu gibi durumlarda zarar görür turbo?




  • Start stop yogun trafiklerde ve dur kalklarda tavsiye edilmiyor kapatılması gerektiği söyleniyordu. Uzun süren trafik ışıklarında kullanılması faydalı deniyordu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Thomassee

    Tuhaf bi soru olmus.Zaten motor tamamen durmuyor ki turboya zarar versin.Buyuk ihtimal elektronik denetleme ve yazilim faktoru devreye giriyordur

    Turboya ufak birkac ozellikte ekliyorlardir.

    Motor duruyor tamamen.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fantastic Light

    Cevap(lar) için teşekkür ederim.

    Peki yüksek hızla seyir haldindeyken ş.içine girdiniz ve ışıklarda durdunuz sistem motoru stop etti.

    Yanlış anlamadıysam bu gibi durumlarda zarar görür turbo?


    Bu tür bir durumda S&S devreye girse bile, belli bir süre geçecektir. Örneğin; 160 km/h ile seyir halindeyken şehiriçine girdiniz ve 500 mt sonra trafik ışığında mecburen durdunuz. Çok ani olarak duramayacağınıza göre, tam olarak durduğunuzda turbo zaten bir basınç kaybedecektir. Bu da riskin azalması demektir. Ve durduğunuz anda hemen stop etmez motor.

    Bunun dışında çok detaylı bilgiye sahip değilim fakat yeni nesil turbolarda yağlama tam olarak durmuyor. Motor çalışır haldeyken aktif olarak yağlanan turbo, motor durduğunda pasif yağlanma sürecine giriyor.

    Bunun dışında S&S sistemi motorun çeşitli sistemlerini denetleyen bir mekanizmaya sahip. Bu tür bir durumda devreye bile girmeyebilir. Çünkü ; örneğin motorun gücüne ihtiyaç olduğu zamanlarda -klima vs açık ise- devreye giremiyor açık olsa bile. Yazılımsal olarak bu tür bir durum 'case' olarak atanmışsa ve ECU'ya S&S devreye alma komutu gönderiliyor ise devreye girmez. Bu tür bir durum da mevcut olabilir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kürsad

    Start stop yogun trafiklerde ve dur kalklarda tavsiye edilmiyor kapatılması gerektiği söyleniyordu. Uzun süren trafik ışıklarında kullanılması faydalı deniyordu.

    Böyle olursa bence bir esprisi kalmaz.
  • konuyla çok ilgili değil ama benim tam olarak anlamadığım konu marşa basınca araç 1tl (rakam sallamadır) yakıyor gibi söylemler. eğer araç marşa basınca bir anda bu kadar yüksek yakıt tüketebiliyorsa(doğrumu bilmiyorum ama eksozdanda muazzam bir duman çıkıyor ilk çalışmada) start stoptada sürekli marş yaptığı için arabanın çok yakması mümkün oluyor. Fakat start stoplu araç az yakıyor diğer araçlara kısmen. Nedir bu işin aslı? bu şehir efsanesi doğru mu?
  • Takip...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tLqA

    konuyla çok ilgili değil ama benim tam olarak anlamadığım konu marşa basınca araç 1tl (rakam sallamadır) yakıyor gibi söylemler. eğer araç marşa basınca bir anda bu kadar yüksek yakıt tüketebiliyorsa(doğrumu bilmiyorum ama eksozdanda muazzam bir duman çıkıyor ilk çalışmada) start stoptada sürekli marş yaptığı için arabanın çok yakması mümkün oluyor. Fakat start stoplu araç az yakıyor diğer araçlara kısmen. Nedir bu işin aslı? bu şehir efsanesi doğru mu?

    1 TL derken neyden bahsettiniz? İlk çalıştırma anında motorun yakıt tüketiminin yüksek olmasından mı?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: tLqA

    konuyla çok ilgili değil ama benim tam olarak anlamadığım konu marşa basınca araç 1tl (rakam sallamadır) yakıyor gibi söylemler. eğer araç marşa basınca bir anda bu kadar yüksek yakıt tüketebiliyorsa(doğrumu bilmiyorum ama eksozdanda muazzam bir duman çıkıyor ilk çalışmada) start stoptada sürekli marş yaptığı için arabanın çok yakması mümkün oluyor. Fakat start stoplu araç az yakıyor diğer araçlara kısmen. Nedir bu işin aslı? bu şehir efsanesi doğru mu?

    1 TL derken neyden bahsettiniz? İlk çalıştırma anında motorun yakıt tüketiminin yüksek olmasından mı?

    evet. mesela birisi çıkmış demiş ki her marşa basış 1 tl benzin yakıyor diye. bunu merak ediyorum.




  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.