Şimdi Ara

SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
69
Cevap
4
Favori
62.550
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • sevgili forumdaşlarım.kafama takılan bir soru var supercharger ve turbocharger arasında fark var mı eğer aynı şey değilse supercharger uygulanan motorda turbodaki gibi piston vs. vs. parçalar değiştirmek zorunlu mu? ayrıca ne kadar güç artışı alabiliriz...örn:1,6 100 bg 2000 model focusa uygularsak ortalama ne kadar bg ve tork artışı olur? yardım ederseniz sevinirim...



  • Supercharger ve turbo charger ın mantığı motora daha fazla hava yakıt göndermektir.Sonradan yaptırırsan motorda tadilat gereklidir.Fark olarakta turbo gücünü egsozdan alır egsoz gazı pervaneleri döndürür o pervaneye bağlı başka bi pervanede motora fazladan hava gönderir basit mantık bu.Supercharger ise (buna almanlar kompressor der mercedeslerdeki sistem) gücünü egsozdan değilde bi kayış vasıtasıyla motordan alır. kısacası sistemler bu...

    artıları eksileri;
    Turboda güç kaybı superchargerdan az olduğu için daha fazla güç alabilirsin,fakat basıncını tam göstermesi için belirli devirlerin üstüne çıkman lazım ilk gaza asıldığında bi yığılma yaşanabilir.

    Supercharger ise gaza ilk bastığın andan itibaren gücünü gösterir........ eksisi ürettiği gücün bi miktarını kendi çalışması için kullanır.

    Turbonun uzun yolculuklardan sonra soğutulması gerekir supercharger için böyle bi sorun yoktur..
    Örneğin 1.6 100 hplik bir motora 50 hplik bi turbo ve supercharger uyguladık diyelim.

    Turbonun kaybı egsozdan dolayı 5 hp olsun verdiği asıl güç 45 hp olur
    Supercharger ise daha fazla kayıp yaşar örneğin 50 hp lik bi kit ürettiği gücün 10 hp sini kendisi için harcar ve asıl güç 40 hp olur......

    Bunlar tamamen örnek her araçtaa değişiklik gösterir....Önemli olan kullanım tarzına göre seçim yapmak...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fiatci

    Supercharger ve turbo charger ın mantığı motora daha fazla hava yakıt göndermektir.Sonradan yaptırırsan motorda tadilat gereklidir.Fark olarakta turbo gücünü egsozdan alır egsoz gazı pervaneleri döndürür o pervaneye bağlı başka bi pervanede motora fazladan hava gönderir basit mantık bu.Supercharger ise (buna almanlar kompressor der mercedeslerdeki sistem) gücünü egsozdan değilde bi kayış vasıtasıyla motordan alır. kısacası sistemler bu...

    artıları eksileri;
    Turboda güç kaybı superchargerdan az olduğu için daha fazla güç alabilirsin,fakat basıncını tam göstermesi için belirli devirlerin üstüne çıkman lazım ilk gaza asıldığında bi yığılma yaşanabilir.

    Supercharger ise gaza ilk bastığın andan itibaren gücünü gösterir........ eksisi ürettiği gücün bi miktarını kendi çalışması için kullanır.

    Turbonun uzun yolculuklardan sonra soğutulması gerekir supercharger için böyle bi sorun yoktur..
    Örneğin 1.6 100 hplik bir motora 50 hplik bi turbo ve supercharger uyguladık diyelim.

    Turbonun kaybı egsozdan dolayı 5 hp olsun verdiği asıl güç 45 hp olur
    Supercharger ise daha fazla kayıp yaşar örneğin 50 hp lik bi kit ürettiği gücün 10 hp sini kendisi için harcar ve asıl güç 40 hp olur......

    Bunlar tamamen örnek her araçtaa değişiklik gösterir....Önemli olan kullanım tarzına göre seçim yapmak...
    çok sagol eline saglık bende merak ediyordum iyi bir anlatım tekrar sagol
    quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci

    Supercharger ve turbo charger ın mantığı motora daha fazla hava yakıt göndermektir.Sonradan yaptırırsan motorda tadilat gereklidir.Fark olarakta turbo gücünü egsozdan alır egsoz gazı pervaneleri döndürür o pervaneye bağlı başka bi pervanede motora fazladan hava gönderir basit mantık bu.Supercharger ise (buna almanlar kompressor der mercedeslerdeki sistem) gücünü egsozdan değilde bi kayış vasıtasıyla motordan alır. kısacası sistemler bu...

    artıları eksileri;
    Turboda güç kaybı superchargerdan az olduğu için daha fazla güç alabilirsin,fakat basıncını tam göstermesi için belirli devirlerin üstüne çıkman lazım ilk gaza asıldığında bi yığılma yaşanabilir.

    Supercharger ise gaza ilk bastığın andan itibaren gücünü gösterir........ eksisi ürettiği gücün bi miktarını kendi çalışması için kullanır.

    Turbonun uzun yolculuklardan sonra soğutulması gerekir supercharger için böyle bi sorun yoktur..
    Örneğin 1.6 100 hplik bir motora 50 hplik bi turbo ve supercharger uyguladık diyelim.

    Turbonun kaybı egsozdan dolayı 5 hp olsun verdiği asıl güç 45 hp olur
    Supercharger ise daha fazla kayıp yaşar örneğin 50 hp lik bi kit ürettiği gücün 10 hp sini kendisi için harcar ve asıl güç 40 hp olur......

    Bunlar tamamen örnek her araçtaa değişiklik gösterir....Önemli olan kullanım tarzına göre seçim yapmak...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ars287duff

    çok sagol eline saglık bende merak ediyordum iyi bir anlatım tekrar sagol
    quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci

    Supercharger ve turbo charger ın mantığı motora daha fazla hava yakıt göndermektir.Sonradan yaptırırsan motorda tadilat gereklidir.Fark olarakta turbo gücünü egsozdan alır egsoz gazı pervaneleri döndürür o pervaneye bağlı başka bi pervanede motora fazladan hava gönderir basit mantık bu.Supercharger ise (buna almanlar kompressor der mercedeslerdeki sistem) gücünü egsozdan değilde bi kayış vasıtasıyla motordan alır. kısacası sistemler bu...

    artıları eksileri;
    Turboda güç kaybı superchargerdan az olduğu için daha fazla güç alabilirsin,fakat basıncını tam göstermesi için belirli devirlerin üstüne çıkman lazım ilk gaza asıldığında bi yığılma yaşanabilir.

    Supercharger ise gaza ilk bastığın andan itibaren gücünü gösterir........ eksisi ürettiği gücün bi miktarını kendi çalışması için kullanır.

    Turbonun uzun yolculuklardan sonra soğutulması gerekir supercharger için böyle bi sorun yoktur..
    Örneğin 1.6 100 hplik bir motora 50 hplik bi turbo ve supercharger uyguladık diyelim.

    Turbonun kaybı egsozdan dolayı 5 hp olsun verdiği asıl güç 45 hp olur
    Supercharger ise daha fazla kayıp yaşar örneğin 50 hp lik bi kit ürettiği gücün 10 hp sini kendisi için harcar ve asıl güç 40 hp olur......

    Bunlar tamamen örnek her araçtaa değişiklik gösterir....Önemli olan kullanım tarzına göre seçim yapmak...


    Alıntıları Göster
    Peki intercooler nedir turboda ve/veya superchargerda..

    Bazıları sizin arabalardaki turbo intercoolersuz. Buna sonradan intercooler takılırsa korkunç güç artışı olur falan diyor da..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: x-rayted

    Peki intercooler nedir turboda ve/veya superchargerda..

    Bazıları sizin arabalardaki turbo intercoolersuz. Buna sonradan intercooler takılırsa korkunç güç artışı olur falan diyor da..

    Alıntıları Göster
    intercooler, turbonun bastığı temiz havayı silindere girmeden önce soğutmaya yarayan bir radyatördür.
    soğuk havanın içinde daha fazla oksijen olduğu için daha iyi bir yanma sağlanır.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: x-rayted

    Peki intercooler nedir turboda ve/veya superchargerda..

    Bazıları sizin arabalardaki turbo intercoolersuz. Buna sonradan intercooler takılırsa korkunç güç artışı olur falan diyor da..

    Alıntıları Göster
    Hava turbodan geçerken hem turbonun sıcaklığından hemde sıkıstırıldığından ısınır havayı soğutmak için intercooler kullanılır bu içinden su yerine hava geçen radyatöre benzer daha soğuk ve yoğun hava verimi dolayısıyla gücü arttırır.Korkunç güç artışı biraz abartı olmuş ama yüksek basınçlı bir turbo kullanırsan fiyatı nispeten ucuz intercooler takıp gücü dahada arttırmak mantıklı tabi.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: hokkabaz

    Hava turbodan geçerken hem turbonun sıcaklığından hemde sıkıstırıldığından ısınır havayı soğutmak için intercooler kullanılır bu içinden su yerine hava geçen radyatöre benzer daha soğuk ve yoğun hava verimi dolayısıyla gücü arttırır.Korkunç güç artışı biraz abartı olmuş ama yüksek basınçlı bir turbo kullanırsan fiyatı nispeten ucuz intercooler takıp gücü dahada arttırmak mantıklı tabi.

    Alıntıları Göster
    peki motorda ne gibi tadilatlar yapılır ve ortalama ne kadara patlar?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ForteVeloce

    peki motorda ne gibi tadilatlar yapılır ve ortalama ne kadara patlar?

    Alıntıları Göster
    tadilat motora ve takacağın turboya göre deyişir ama bu iş ucuz bir iş deyildir
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Platinium

    tadilat motora ve takacağın turboya göre deyişir ama bu iş ucuz bir iş deyildir

    Alıntıları Göster
    örnek olarak süpercharger takarsak ne kadar olur masrafı ve pistonları falan değiştirmemize gerek var mı? yada motora hiç dokunmadan ek parçalarla güç artışı nasıl alınabilir?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ForteVeloce

    örnek olarak süpercharger takarsak ne kadar olur masrafı ve pistonları falan değiştirmemize gerek var mı? yada motora hiç dokunmadan ek parçalarla güç artışı nasıl alınabilir?

    Alıntıları Göster
    Tipik Onno Usta cevabı ile : "1.6 focus a turbo uygulamasına harcayacağınız parayı aracınızı satıp üzerine ekleyerek daha güçlü bir araç almanız akıllıca olur, yok yinede yaptırmak istiyorum diyorsanız bu işlemi turbo nun motora getireceği yükü hesaplayarak diğer yapılması gereken modifikasyonlarıda hakkıyla yapabilecek bu iş üzerine uzmanlaşmış kişilere yaptırmanızı tavsiye ederim" :)
    Konuya ek olarak volkwagen her ikisinin bir arada kullanıldığı (kompressor+turbo) yeni golf te 1,4 lt. motordan 170 hp güç elde etmeyi başardı. Tabii bu motorun ömrünün ne kadar olacağını zaman gösterecek :) selamlar




  • quote:

    Orijinalden alıntı: cenkx

    Tipik Onno Usta cevabı ile : "1.6 focus a turbo uygulamasına harcayacağınız parayı aracınızı satıp üzerine ekleyerek daha güçlü bir araç almanız akıllıca olur, yok yinede yaptırmak istiyorum diyorsanız bu işlemi turbo nun motora getireceği yükü hesaplayarak diğer yapılması gereken modifikasyonlarıda hakkıyla yapabilecek bu iş üzerine uzmanlaşmış kişilere yaptırmanızı tavsiye ederim" :)
    Konuya ek olarak volkwagen her ikisinin bir arada kullanıldığı (kompressor+turbo) yeni golf te 1,4 lt. motordan 170 hp güç elde etmeyi başardı. Tabii bu motorun ömrünün ne kadar olacağını zaman gösterecek :) selamlar

    Alıntıları Göster
    Merak etme fabrika yapmışsa uzun ömürlü olur..............


    Gelelim sorulara inercooler ı neco arkadaşımız açıklamiş sağolsun.....


    Tadilat işi çok detaylıdır.Bu bölümde motorun ana parçaları değişir ve güçlüleri Takılır Pistonlar,gömlekler, krank mili ,biyel kolları.vs...vs.... ayrıca motorun tüm sistemlerinide yeni sisteme uygun hale getirilmesi gerekir.Örneğin sıcaklık normalden fazla artar soğutma sistemi güçlendirilir daha fazla yağlamaya ihtiyaç duyulur yağlama sistemi güçlendirilir daha fazla benzin gerekir yakıt sistemi ayarlanır , ateşleme sistemi güçlendirilir...vs...vs..

    Bu kadarlada kalmaz şanzıman diferansiyel aks Şaft(varsa) da fazla güce dayanıklı hale getirilmeli en önemlisi yol tuuş ve frenlerinde güçlendirilmesi gerekir..............


    Maliyet olarakta her araca ve her sisteme göre değişiklik gösterir......



    Ayrıca onno ustaya kesinlikle katılmıyorum.................demekten dilime tüy bitti

    ......MODİFİYE ELİNDE OLANI ELİNDEKİ İMKANLARLA EN İYİ ŞEKİLDE İSTEDİĞİN ŞEKLE SOKMAKTIR.........




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Fiatci

    Merak etme fabrika yapmışsa uzun ömürlü olur..............


    Gelelim sorulara inercooler ı neco arkadaşımız açıklamiş sağolsun.....


    Tadilat işi çok detaylıdır.Bu bölümde motorun ana parçaları değişir ve güçlüleri Takılır Pistonlar,gömlekler, krank mili ,biyel kolları.vs...vs.... ayrıca motorun tüm sistemlerinide yeni sisteme uygun hale getirilmesi gerekir.Örneğin sıcaklık normalden fazla artar soğutma sistemi güçlendirilir daha fazla yağlamaya ihtiyaç duyulur yağlama sistemi güçlendirilir daha fazla benzin gerekir yakıt sistemi ayarlanır , ateşleme sistemi güçlendirilir...vs...vs..

    Bu kadarlada kalmaz şanzıman diferansiyel aks Şaft(varsa) da fazla güce dayanıklı hale getirilmeli en önemlisi yol tuuş ve frenlerinde güçlendirilmesi gerekir..............


    Maliyet olarakta her araca ve her sisteme göre değişiklik gösterir......



    Ayrıca onno ustaya kesinlikle katılmıyorum.................demekten dilime tüy bitti

    ......MODİFİYE ELİNDE OLANI ELİNDEKİ İMKANLARLA EN İYİ ŞEKİLDE İSTEDİĞİN ŞEKLE SOKMAKTIR.........

    Alıntıları Göster
    onno usta kim.?




  • birisi gücünü egzoz gazından alır birisi yanlış olmasın ama sanırım egzantirik milinden alır

    super charger genelde yüksek motorlu araçlarda daha verimli çalışır
  • quote:

    Orijinalden alıntı: rotary_power

    birisi gücünü egzoz gazından alır birisi yanlış olmasın ama sanırım egzantirik milinden alır

    super charger genelde yüksek motorlu araçlarda daha verimli çalışır
    supercharger ı benim bildiğim yaygın olarak mercedes kullanıyor commpressor adıyla, o kadar makbul bişey olsaydı diğer markalar da kullanırdı ...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: cenkx

    Tipik Onno Usta cevabı ile : "1.6 focus a turbo uygulamasına harcayacağınız parayı aracınızı satıp üzerine ekleyerek daha güçlü bir araç almanız akıllıca olur, yok yinede yaptırmak istiyorum diyorsanız bu işlemi turbo nun motora getireceği yükü hesaplayarak diğer yapılması gereken modifikasyonlarıda hakkıyla yapabilecek bu iş üzerine uzmanlaşmış kişilere yaptırmanızı tavsiye ederim" :)
    Konuya ek olarak volkwagen her ikisinin bir arada kullanıldığı (kompressor+turbo) yeni golf te 1,4 lt. motordan 170 hp güç elde etmeyi başardı. Tabii bu motorun ömrünün ne kadar olacağını zaman gösterecek :) selamlar

    Alıntıları Göster
    bende bunu merak ediyorum ömürü ne kadar olur bu aletin.yeni yaptıkları ecoracer modelindede buna benzer bi ünite kullancaklar.bide opel speedstar a 1.3cdti 125 ps lik bi motor takmıştı vede aracın max hızı 250km idi.ama seri üretime geçmedi bu araç.belki gt de kullanırlar bu sistemi.vede opel yeni 1.6 motorları 180 ps. bu motor ilk defa ülkemize meriva opc ler ile girdi. meriva opc 1.6 turbo 180ps
    quote:

    Orjinalden alıntı: cenkx

    Tipik Onno Usta cevabı ile : "1.6 focus a turbo uygulamasına harcayacağınız parayı aracınızı satıp üzerine ekleyerek daha güçlü bir araç almanız akıllıca olur, yok yinede yaptırmak istiyorum diyorsanız bu işlemi turbo nun motora getireceği yükü hesaplayarak diğer yapılması gereken modifikasyonlarıda hakkıyla yapabilecek bu iş üzerine uzmanlaşmış kişilere yaptırmanızı tavsiye ederim" :)
    Konuya ek olarak volkwagen her ikisinin bir arada kullanıldığı (kompressor+turbo) yeni golf te 1,4 lt. motordan 170 hp güç elde etmeyi başardı. Tabii bu motorun ömrünün ne kadar olacağını zaman gösterecek :) selamlar




  • quote:

    Orijinalden alıntı: GRKMKZN

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    bunu diğer turbo topiklerinde de sorabilirdiniz.
    yine oradaki sorulara cevaplardaki gibi,sunumumdan alıntı yapacağım..


    Motor Performansı Nasıl Arttırılır?

    Daha fazla motor performansı için daha fazla basınçlı soğuk hava girişi ve bunu belirli oranlarda besleyebilecek yakıt enjeksiyonu gereklidir. Yanma odasında patlayarak piston hareketini sağlayan hava benzin karışımında benzin oranı hava oranına göre çok azdır. Genellikle 14:1 veya 15:1 gibi hava:benzin oranları ile bu patlama gerçekleşmektedir.

    İçeri giren havadaki moleküllerin yoğun olması en önemli faktördür. Bu da ısı farkına göre değişir. Soğuk hava sıcak havadan çok daha yoğundur. İçeri giren hava ne kadar yoğun olursa içerdeki patlama o derece şiddetli, üretilen güç ve tork da o derece yüksek olur. Otomobillerin soğuk havada daha iyi performans göstermelerinin ve hava filtrelerinin soğuk hava alacak şekilde monte edilmesinin sebebi de budur. Motorun içine daha fazla ve yoğun hava alabilmek, hava girişi ve motor arasına bir kompresör yerleştirmek suretiyle gerçekleştirilebilir. Bu kompresör 2 şekilde çalıştırılabilir.


    Süperşarj Sistemi Hakkında Kısa Bilgilendirme:

    1nci sistem süperşarj sistemidir. Bu sistemin çalışma prensibi kısaca şöyledir:
    süperşarj içindeki kompresör çalışma gücünü motor kayışlarından ve dişlilerden alır. Bu çalışma için turboşarja göre daha fazla güç gerektiren bir sistemdir. Ayrıca sağladığı sıkışma sebebiyle motorun çabuk yıpranmasına sebep olmaması için motor kompresyon oranı pistonların değişmesi suretiyle düşürülmelidir.


    Süperşarj Daha Fazla Benzin Tüketebilir:

    Aynı silindir hacminde ve aynı yanma odalarına sahip iki motordan, süperşarj uygulanmış olan motor aynı büyüklük içinde daha fazla sıkıştırma ile çalışacak ve daha fazla benzin yakacaktır. Buna karşılık turbo uygulamasındaki kadar yüksek güç veremeyecektir.



    Turbo Nedir Ve Nasıl Çalışır?


    Turbonun görevi daha fazla soğuk havayı motora vererek performansı arttırmaktır. Turboşarj, egzoz gazı ile çalışan bir süperşarj olarak tanımlanabilir. Gücünü süperşarj gibi kayışlardan ve dişlilerden değil, egzoz gazının basıncından alır. Yanma odasında patlayan hava benzin karışımı, gaza dönüşerek egzoz süpaplarından egzoz manifoltuna doğru itilir. Bu aşamada egzoza giden gazın basıncı, yol üzerindeki turbonun pervanesini döndürür ve bu yönlü pervane sayesinde gazın önemli bir kısmı türbüne girer.

    Türbün basınçlı gazla dolduğu andan itibaren ters yöndeki kompresör pervane de basınçla dönmeye başlar. Bu pervaneler göbekten bir mil ile kompresör pervanelerine bağlıdır... Gazı, basınçlı bir şekilde, dışarıdan alınan ve emme manifoltuna giren temiz havanın üzerine püskürterek motora giren toplam hava yoğunluğunu ve basıncını normalin yaklaşık yüzde 50 daha üstüne çıkarır. Bu da içeri giren havanın benzinle birlikte ateşlendiğinde çok daha şiddetli bir patlama gerçekleştirmesini sağlar.


    Emre Kolukısa




  • quote:

    Orijinalden alıntı: emre.

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    turbo neden düşük devirlerde hissedilmez?

    turbonun devri motorun devrinden çok yüksektir.

    1-motor devri düşükken araç daha az güç üretir.
    2-motor devri düşükken çıkan gazın basıncı düşüktür,dolayısıyla eklenen güç düşüktür.
    - bu iki madde bir araya geldiğinde belirli bir devirden sonra hissedilen gücün büyük bir eğimle artacağı açıktır.




    SUPERCHARGER(SÜPERŞARJ) VE TURBOCHARGER(TURBOŞARJ) NEDİR FARKLARI NELERDİR?

    Aşırı besleme sistemlerinden olan supercharger ve turbocharger sistemleri aynı amacı farklı yollardan gerçekleştiren iki ayrı sistemdir. Bu iki sistemde pompa yada kompresör denilen ana elemandan oluşur. Salyangoz(Head unit) şeklindeki bu ana ünitenin amacı belli bir devirde döndüğünde ; üzerindeki pallerin yardımıyla ortamdan devriyle orantılı miktarda hava çekmektir. Turbocharger sisteminin salyangozu çift taraflıdır ; supercharger sistemlerinin ise genellikle tek taraflıdır.

    Turbocharger sistemlerinin salyangozunun çift taraflı olmasının nedeni ; bir tarafının türbin diğer tarafınınsa pompa görevi yapmasıdır. Türbin kısmı eksoz manifoldunan tahrik alarak belli bir devre ulaşır ; aynı mil üstüne yataklanmış pompa kısmıysa türbin tarafının mile ilettiği tahrikle belli bir devre ulaşarak ortamdan hava emişini sağlar ve emme manifolduna yollar. Böylece turbocharger sistemiyle yanma odasına aynı birim zaman aralığında atmosferik motordan daha fazla hava sokulmuş olur.

    Supercharger sistemlerinde ise eksoz manifoldundan tahrik alınmaz. Bu sistemler doğrudan krank milinden tahrik alırlar. Krank milinden aldıkları tahrik kullanılan ara iletim elemanına göre değişir. Bu ara iletim elemanları;

    * Dişli çark sistemleri
    * Kayış-kasnak sistemi
    * Zincir-kasnak sistemi olabilir

    Bu iki aşırı besleme sistem tahrik oluş şekillerinin farklılıklarından dolayı ; aynı motor hacmi ve malzemeye sahip Otto(benzinli) veya Diesel(dizel) motorlarda farklı güç katkısında bulunurlar. Turbocharger sistemleri eksoz gazını kullanmasından dolayı motorun gücünden çalmaz ; ancak supercharger sistemleri doğrudan krank milinden tahrik olduğundan motora sağladığı gücün bir kısmını harcar. İki sisteminde kullanıldıkları yer ve koşullara göre avantaj ve dezavantajları mevcuttur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: CANuser

    onno usta kim.?



    Onno usta yıılarca yarış araçları hazırlamış ve modifikasyon konusunda son derece bilgili birisidir.İstanbulda servisi vardır ve orada modifikasyon işiyle uğraşır.ayrıca dergilerde sorulan soruları cevaplar bu yüzden adına arabaların güzin ablası denir................Gerçekten iyi bir ustadır ve işini temiz yapar...


    Bu arada konu yine uzamış beyler kısa ve basit şekilde açıkladık büyük ihtimal herkes anladı bu saatten sonra bence sorulara cevap verelim......Aynı şeyleri tekrar tekrar yazmayalım.........




  • quote:

    Orijinalden alıntı: serkes

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    burda belkide devir/tork ilişkisinden bahsedilmeli diye düşünüyorum.....
  • quote:

    Orijinalden alıntı: serkes

    burda belkide devir/tork ilişkisinden bahsedilmeli diye düşünüyorum.....

    Alıntıları Göster
    AŞIRI DOLDURMA SİSTEMLERİ

    Atmosferik motorlarda(havanın silindire motorun kendi vakum basıncıyla alındığı motorlar) hava veya hava yakıt karışımı silindirlere pratik olarak pistonun Ü.Ö.N’dan A.Ö.N’ya olan hareketi sırasında oluşan emme ile alınır. Bu emme işlemi sırasında giren hava veya karışım miktarı emme manifoldunun ve subapının direnci , kesit daralma ve genişlemesi gibi konstrüktif sebepler yanında , silindirlere hava veya hava yakıt karışımının dolması için(müsaade edilen) subapın açık kalma süresinin kısalığı , silindirin içersinin sıcak olması , eksoz sonunda artık gazların kalması nedeniyle silindirin giriş şartlarında alabileceği maksimum değere ulaşamaz.

    AŞIRI DOLDURMA:

    Silindirler içine atmosferik motorlardan daha fazla hava gönderme işine aşırı doldurma denir.
    İçten yanmalı motorlarda elde edilen güç:
    1) Belirli bir zamanda silindire alınan hava miktarına,
    2) Bu havanın silindirde tamamının kullanılmasına ,
    3) Motor iş çevriminin termik verimine ,
    4) Püskürtülen yakıtın miktarına bağlıdır.
    Silindire alınan havanın artırılmasıyla daha fazla yakıt yakabilme imkanı doğacağından motorun gücü arttırılabilir.Eğer motor kendi emme stroku içinde , istenen güce uygunyakıtı yakacak yeterli havayı temin etmiyorsa , bu durumda herhangi bir aşırı doldurma sistemi ile silindire daha çok hava gönderilir. Böylece hem daha fazla yakıt yakılarak motorun gücü artırılır , hemde eksoz gazlarının motordan atılması daha kolaylaştırılır.
    Dört zamanlı motorlarda aşırı doldurma kullanıldığı zaman , subap bindirmesi artar ve yakıt pompası eleman çapı büyür. Örneğin normal emişli 4 zamanlı bir motorda subap bindirmesi dir. Aşırı doldurmalı sistemlerde ise civarındadır. Bu durum emme subapını daha erken açıp eksoz subapını daha geç kapamakla temin edilir.
    Aşırı doldurmaların temin ettiği fazla hava , fazla yakıtı gerektirir. Bu da silindire püskürtülen yakıt miktarını artırmakla mümkün olacağından , yakıt pompası piston çapının büyümesi gerekir.

    Aşırı doldurmanın faydaları:
    1) Motorlarda küçük boyut ve ağırlığa karşı yüksek güç elde edilir.
    2) Maliyette tasarruf sağlar.
    3) Yakıt ekonomisi sağlar.
    4) Yüksekliğin kötü etkilerini yok eder. Zira hava yoğunluğunun düşmesi sebebiyle aşırı doldurmasız bir motor 3000m yükseklikte normal gücünün %25’ini kaybeder.

    AŞIRI DOLDURMA ÇEŞİTLERİ VE ÇALIŞMALARI:
    Aşırı doldurma havası için kullanılan pompalara teknikte kompresör denir. Bunlar:
    a) Tahrik şekline göre,
    b) Yapılarına göre olmak üzere iki grupta incelenir.

    a) Güç kaynağına göre kompresörler:
    1- Motordan hareket alan kompresörler : Bu kompresörler dişli , zincir veya kayış vasıtası ile motordan hareket alarak çalışır. Bunlar superchargerlardır.
    2- Ayrı bir güç kaynağından hareket alan kompresörler: Bu kompresörler ayrı bir kaynaktan güç alır. Bu kaynak genellikle elektrik motorudur.
    3- Eksoz gazıyla çalışan kompresörler: Bunlar turbochargerlardır.

    b) Yapılarına göre kompresörler:
    1- Pozitif hareketli kompresörler: Roots tipi olup iki veya üç kanatlıdırlar. Dönme hareketini dişli sistemi ile motordan alırlar. Daha ziyade düşük devirlerde çalışırlar.
    2- Santrifuj hareketli kompresörler : Santrifuj sıvı pompalarına benzerler. Yüksek devirlerde çalışırlar. Bir türbin veya ayrı bir motor ile döndürülürler.
    3- Turbocharge doldurucuları: Bu doldurucular eksoz gazında bulunan artık enerjiden yararlanılarak çalışırlar. Pek çok tipleri vardır. En çok kullanınlanı BÜCHİ SİSTEMİ’dir.


    EKSOZ TÜRBİNİ YARDIMIYLA AŞIRI DOLDURMA:

    Bilindiği gibi aşırı doldurmasız çalışan dört zamanlı bir motorun emdiği hava miktarı silindir hacmine eşit değildir. Bu miktar aşağıdaki nedenler yüzünden azalmaktadır;
    a) Silindirin belli bir kısmı , daha önceki çevrimden kalan artık gazlarla işgal edilmiştir.
    b) Artık gazlar ve yanma odasının sıcak çeperleri tarafından ısıtılması sebebiyle , emilen havanın özgül ağırlığı azalmaktadır.
    c) Emme subapındaki direncin tesiri. Bu tesir özellikle yüksek devirli motorlarda oldukça önemlidir.
    Eğer motora sıkıştırılmış ve mümkünse soğutulmuş hava sevk edilirse , silindirdeki hava ağırlığı artırılmış olur. İlaveten daha üst bir basınçta silindire giren hava yanma odasının artık gazlardan temizlenmesini temin eder.


    a)Turbocharge(Türbin enerjisi motora)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    b)Supercharge(Türbin enerjisi motora)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    c)Mekanik charge (türbin enerjisi dışarıya)
     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?



    a) ‘Direkt’ aşırı doldurmalı iki stroklu bir Diesel motorun çalışma şeması. D-iki stroklu bir Diesel motoru , T-eksoz gazlarıyla çalışan bir türbin , V-eksoz türbinine doğrudan doğruya bağlanmış olan kompresör , Ne-Faydalı güç veren mil
    b) ‘Yüksek doldurmalı’ iki stroklu bir Diesel motorunun çalışma şeması. D-Diesel motoru , K-kompresör , T-türbin , G-eksoz türbiniyle ile Diesel motor arasındaki transmisyon , Ne- Faydalı güç veren mil
    c) ‘Muharrik gaz usulü’ D-iki stroklu Diesel motoru , V-aksıyal kompresör , G-Kompresör ile Diesel motor arasındaki transmisyon , T-Türbin , Ne- Faydalı güç veren mil
    Böylece termodinamik yönden aşırı doldurmanın tesiri birkaç bakımdan faydalıdır.
    1) Yanmaya mahsus hava ağırlığının artırılması,
    2) Artık gazların süpürülmesi,
    3) Yanma odasının bütün kısımlarının soğutulması
    Havanın artırılmış ağırlığı , sıcaklıklar artırılmadan yakıtın daha büyük bir miktarının yanmasına sebep olur. Bu esnada ısı debisi genellikle daha küçüktür ve ancak gücün %50-70 kadar artırılması halinde aşırı doldurmasız motorunkine eşit olmaktadır. Diğer taraftan krank biyel mekanizmasının , krank milinin ve yataklarının da zorlanmaları normal sınırlarda tutulabilir. Gerçekte aşırı doldurmalı bir motorun diyagramı normal motorunkinden daha büyüktür. Gücü takriben %60 kadar artırılmış aşırı doldurmalı bir motor , eksoz sıcaklığı ve soğutma suyunun sıcaklığı bakımından aşırı doldurmasız motora denktir. Aşırı doldurmalılar sürekli bir rejimde çalışırlar. Bu tip motorlar ayrıca üst yükleme kabiliyetine sahiptir. Büchi sistemine göre aşırı doldurmalı motor , üst yükleme bakımından adi motora nazaran daha iyi şartlarda bulunmaktadır.
    Aşırı doldurma havasının hazırlanması , tabiki belli bir enerji sarfiyatına ihtiyaç göstermektedir. Bu ihtiyaç aşırı doldurma derecesiyle yani gücün artırılmasıyla büyümektedir. Aşırı doldurmanın ekonomik olması bakımından sözü edilen enerjinin dışardan verilmesi tavsiye edilmez. İşte bunun için Büchi sisteminde aşırı doldurma havası kompresörü , eksoz gazları enerjisinden istifade eden bir gaz türbini tarafından tahrik edilir.
    Dört stroklu Diesel motorlarında bilindiği gibi , eksoz subapı açıldğı anda , eksoz gazları nisbeten yüksek basınca ve oldukça mühim bir ısı enerjisine sahiptirler. Gaz türbininde genişleme atmosfer basıncına kadar devam ettirilir. Şekil .3teki 1541 alanı

     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?


    Şekil 1.3 Eksik genişleme kaybının p,V diyagramında gösterilişi

    Dolayısıyla atmosferik motorda kaybolan enerjiden yararlanılmış olur. Sistem şematik olarak şekil 1.4’te gösterilmiştir. Aynı mil üzerinde bulunan kompresör ve eksoz gazlarıyla çalışan türbin tek bir grup , aşırı doldurma grubunu teşkil eder. Şekilden görüldüğü gibi herhangi bir dış enerji kaynağı veya herhangi bir otomatik ayarlama kesinlikle mevcut değildir. Aşırı doldurma grubu direkt olarak motora bağlıdır. Kompresör çarkında sıkıştırılan hava emme borusundan ve sonrada emme subapından silindire gönderilmektedir. Şekil 1.4’te pistonun Ü.Ö.N’da bulunduğu an tespit edilmiştir. Emme ve eksoz subaplarının ikisi birden bir müddet açık bulundurulur. Bu esnada silindire giren basınçlı hava , yanma odası hacminin artık gazlardan şiddetli bir şekilde süpürülmesini ve silindir kafasının , piston yüzünün ve eksoz subapının soğutulmasını sağlar. Bundan sonra eksoz subapı kapatılır ve bütün silindir sıkıştırılmış taze hava ile doldurulur.
    Eksoz türbini ile tahrik edilen aşırı doldurma grubu her yükleme rejimine kendiliğinden uymaktadır. Yük artırılınca silindire fazla yakıt püskürtülür , eksoz gazlarının miktarı büyür böylece eksoz türbini fazla güç verir ; türbin çarkı hızlanır ve buna direkt olarak bağlı olan kompresör daha yüksek basınç altında daha büyük hava debisi temin eder. Motorun her yükleme rejimine karşı , aşırı doldurma grubunun belli bir devir sayısı karşılık gelir.


     SUPERCHARGER VE TURBO ARASINDA FARK VAR MI?



    Şekil1.4 4stroklu motorların eksoz türbini yardımıyla aşırı doldurulmalarının şeması.
    1- Motorun silindiri
    2- Aşırı doldurma kompresörü
    3- Eksoz gazıyla çalışan türbin
    4- Emme subapı
    5- Eksoz subapı


    alıntıdır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi emre. -- 2 Haziran 2006; 21:17:35 >




  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.