- x
Yakıt Tüketimi İle İlgili Bir Soru..???
28 Cevap739 Görüntüleme
Bu konudaki kullanıcılar: hiç
  Seçkin Yorumlar Sistem Belirtin Yazdır
Sayfa: [1]
Giriş
Mesaj


677 Mesaj
14 Kasım 2006; 22:58:49 

Öncelikle merhabalar....
Bu yakıt tüketimiyle ilgili kafamda uzun zamandır bi soru var.4 zamanlı motorların çalışma prensibini az buçık bilirim ama bi şeyi çözmüş değilim...
Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı.....
Nedir bunun cevabı...????


_____________________________

PES2012 ID: Hamestah
PES2013 ID: HamestaH


742 Mesaj
14 Kasım 2006; 23:06:20 

Araçlarında yol bilgisayarı olan arkadaşlar anlık tüketime bakarak daha net cevap verebilir ama bence yüksek devirde daha fazla tüketir diye düşünüyorum.


_____________________________



Linea 1,3 Multijet Emotion



1310 Mesaj
14 Kasım 2006; 23:13:36 

fizik kanunlarını düşünürsek, hareketsiz bi aracı, 100km/hr 'a çıkarmak için gereken enerji yani gazı köklediğinizdeki gereken
enerjinin daha fazla olucağını düşünüyorum...
bunu 10 saniyelik bi süre olarak düşünürsek


10 saniye boyunca 3 viteste, 6000devirde gitmek daha az yakıt harcatır gibime geliyor...

bide soru biraz göreceli bi soru olmuş, yüksek devir dediğimiz nedir? 5000? 6000? formula 1 deki gibi 15bin ?


_____________________________

Mazda 3 2014 Pow. Otm. Sed.


914 Mesaj
15 Kasım 2006; 1:32:57 


quote:

Orjinalden alıntı: hamestah

Öncelikle merhabalar....
Bu yakıt tüketimiyle ilgili kafamda uzun zamandır bi soru var.4 zamanlı motorların çalışma prensibini az buçık bilirim ama bi şeyi çözmüş değilim...
Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı.....
Nedir bunun cevabı...????


Ben de bu sorunun cevabını çok merak ediyorum!

Benim sorum şu:
1. düz yolda 4. viteste yarım gazla gidiyoruz, ve bir süre sonra devir diyelim ki 4000'te sabitlendi.
2. yokuş yukarı çıkıyoruz, araba yine 4. viteste ve yine yarım gaz veriyoruz. ama araba bayıldı ve 2000 devir ancak çeviriyor.

Şimdi iki durumda da gaza eşit miktarda bastığımızı varsayarsak 1. durumda mı tüketim artar, 2. durumda mı?
Yani tüketim gaz pedalının konumu ile mi igili, yoksa motorun çevirdiği devirle mi ilgili?
Lütfen beni aydınlatın


_____________________________

The Power of Dreams Honda

2008 Honda Civic Dream Galaksi Gri

Sürat Felakettir!



7131 Mesaj
15 Kasım 2006; 1:43:40 

gazı köklediğinde fazla tüketirsin devir konusuna gelince durum değişebilir yüksek devirde çokda yakabilir azda yüksek devirde hiç yakmayabilirde
az yakıt tüketimi için uygun devirde kullanmak lazım


677 Mesaj
15 Kasım 2006; 9:14:11 


quote:

Orjinalden alıntı: *Overdose*

fizik kanunlarını düşünürsek, hareketsiz bi aracı, 100km/hr 'a çıkarmak için gereken enerji yani gazı köklediğinizdeki gereken
enerjinin daha fazla olucağını düşünüyorum...
bunu 10 saniyelik bi süre olarak düşünürsek


10 saniye boyunca 3 viteste, 6000devirde gitmek daha az yakıt harcatır gibime geliyor...

bide soru biraz göreceli bi soru olmuş, yüksek devir dediğimiz nedir? 5000? 6000? formula 1 deki gibi 15bin ?



Aslında şu mantıkla bakarsak bence biraz daha açıklayıcı olur...
Mesela bisiklete bindiğinizi düşünün.Bisiklet durur haldeyken 18. viteste pedela yüklendiğinizde pedala büyük bi basınç uyguluyoruz yani biz enerji harcıyoruz ama bisiklet çok yavaş ilerliyo.Ama birinci viteste aynı basıncı uygularsak bisiklet çabuk hızlanıyor.(bunu da bunu da fizik kanunlarına göre açıklayabilirz ama uzun sürer şimdi....)Yani harcadığımız nerji aynı ama bi tarafta enerji büyük bi kayıpla harekete dönüşüyor bi tarafta ise az bir kayıpla harekete dönüşüyor.Aynı şekilde bisikletteki ayağımızı arabadaki gaz pedalı olarak düşünürsek bi arabayı 3. veya 5. her neyse büyük viteste kaldırmaya çalışırsak araba 1. vitese göre daha yavaş kalkar ama gaz pedalını köklediğimiz için yine arabaya yaplıabilecek en büyük enerji transferini yaparız.....
Belki biraz düz mantık gibi gelebilir ama sonuç olarak bir bisiklet pedalıyla arabanın gaz pedalının çalışma mantığı birbirine çok benziyor birbirleriyle çok bağlantılılar...Zaten arabalarda bisikletlerden ilham alınarak yapılmıştır.Yani arabaların atası bisikletler diyebiliriz.....(Nereden nereye atladım yaw.... )


_____________________________

PES2012 ID: Hamestah
PES2013 ID: HamestaH


6006 Mesaj
15 Kasım 2006; 11:04:19 

gaza ne kadar basarsan o kadar yakarsın
hatta araç vitesteyken gaza basmazsan hiç yakmazsın


_____________________________

NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE !!!


1342 Mesaj
15 Kasım 2006; 11:55:22 

Tam olarak o şekilde değil bence...

Devir arttıkça saniyede yapılan enjeksiyon sayısı da artacak.
Tamam, düşük viteste gaza daha az basarak otomobili aynı hızda tutabileceksiniz belki, gaza daha az bastığınız için (milisaniye cinsinden) enjeksiyon süresi de daha az olacak, ancak saniyede yapılan enjeksiyon sayısı devir daha fazla olduğu için artacak... Yani aşağı tükürsen sakal, yukarı tükürsen bıyık...

Kafadan bir şey söylenemez. Tamamıyla aracın ecu'sündeki yakıt haritasına, aracın vites oranlarına ve o anki yük (yokuş çıkmak, hafif araç, ağır araç, vs vs...) durumuna göre değişir...
Her zaman en doğrusu yol bilgisayarının anlık tüketim fonksiyonu varsa onu kullanmak, veya oturup hesap kitap yapmak...


_____________________________



3652 Mesaj
15 Kasım 2006; 13:15:07 

Gaz pedalı bir musluktur, ne kadar basarsan (musluk örneğinde açarsan) o kadar yakıt harcarsın. Hatta iyice köklersen yakıtın bir kısmı yanmaya bile fırsat bulamadan egsozdan çiğ olarak atılır.

Yüksek devir ise gazı harcamada etkili değildir, önemli olan yüksek devire çıkmak için ne kadar gaz pedalına basıldığıdır. Mesela arabayı dik bir yokuştan 2. viteste salın, belki devir 5000'lere gelecektir ama o anda gaza basmıyorsanız yakıt akışı kesilir (cut-off). Çünkü bu sırada motorun krank mili tekerlekleri değil tekerlekler motorun krank milini çevirmektedir.

Ana fikir şu, herhangi bir dış faktör nedeniyle (yokuş aşağı, arkadan alınan rüzgar, çekici çekerken vb.) gaz pedalına az basılarak yüksek devirlere çıkılıyorsa yakıt tüketiminiz az olur.


_____________________________


Ford Focus TDCi güncel ortalama yakıt tüketimim :



677 Mesaj
15 Kasım 2006; 14:20:44 


quote:

Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

Gaz pedalı bir musluktur, ne kadar basarsan (musluk örneğinde açarsan) o kadar yakıt harcarsın. Hatta iyice köklersen yakıtın bir kısmı yanmaya bile fırsat bulamadan egsozdan çiğ olarak atılır.

Yüksek devir ise gazı harcamada etkili değildir, önemli olan yüksek devire çıkmak için ne kadar gaz pedalına basıldığıdır. Mesela arabayı dik bir yokuştan 2. viteste salın, belki devir 5000'lere gelecektir ama o anda gaza basmıyorsanız yakıt akışı kesilir (cut-off). Çünkü bu sırada motorun krank mili tekerlekleri değil tekerlekler motorun krank milini çevirmektedir.

Ana fikir şu, herhangi bir dış faktör nedeniyle (yokuş aşağı, arkadan alınan rüzgar, çekici çekerken vb.) gaz pedalına az basılarak yüksek devirlere çıkılıyorsa yakıt tüketiminiz az olur.


+10 Tam düşündüğüm gibi.....
Sonuç olarak basit bir şekilde şunu diyebiliriz araç illa yüksek devirdeyken çok yakıt yakıyo diyemeyiz önemli olan gaz pedalına ne kadar bastığın.... Ne kadar basarsan o kadar harcarsın.....
Teşekkürler...


_____________________________

PES2012 ID: Hamestah
PES2013 ID: HamestaH


1342 Mesaj
15 Kasım 2006; 14:31:41 


quote:

Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

Gaz pedalı bir musluktur, ne kadar basarsan (musluk örneğinde açarsan) o kadar yakıt harcarsın. Hatta iyice köklersen yakıtın bir kısmı yanmaya bile fırsat bulamadan egsozdan çiğ olarak atılır.

Yüksek devir ise gazı harcamada etkili değildir, önemli olan yüksek devire çıkmak için ne kadar gaz pedalına basıldığıdır. Mesela arabayı dik bir yokuştan 2. viteste salın, belki devir 5000'lere gelecektir ama o anda gaza basmıyorsanız yakıt akışı kesilir (cut-off). Çünkü bu sırada motorun krank mili tekerlekleri değil tekerlekler motorun krank milini çevirmektedir.

Ana fikir şu, herhangi bir dış faktör nedeniyle (yokuş aşağı, arkadan alınan rüzgar, çekici çekerken vb.) gaz pedalına az basılarak yüksek devirlere çıkılıyorsa yakıt tüketiminiz az olur.


Bence bu her zaman doğru olmayabilir... Otomobillerde enjeksiyon sistemleri yakıtın verimsiz yanmasını engellemek için yapılıyor, yani egzozdan çiğ yakıtın atılması modern araçlar için çok doğru bir tespit değil bence... Örnek vermek gerekirse, 2000 devir/dk'da düz yolda ilerlerken tam gaz yapılsa bile motorun enjeksiyon haritasında o devir bandında izin verilecek maksimum yakıt enjeksiyonu belirlidir.

Bir önceki mesajımda anlatmak istediğim, bir araç motoru 4000 d/dk'da çalışsın. Bu 2000 d/dk'nın tam iki katı motor hızıdır, yani motor 2 kat fazla sayıda enjeksiyon yapıyor... Motorun 2000 d/dk'da yaptığı ana püskürtme 1 ms sürsün, eğer motor 4000 d/dk'da 0,6 ms enjeksiyon yaparsa, bu gaza daha az basmanıza rağmen size öncekinden daha yüksek yakıt tüketimi olarak döner... (0,6 ms çarpı 2 = 1,2 ms yapıyor, yani 2000 d/dk'ya göre %20 fazla yakıt tüketimi)

Yani devir, tüketim üzerinde tamamıyla etkisizdir denemez bence... Duruma göre değişir...


_____________________________



3652 Mesaj
15 Kasım 2006; 14:58:46 

quote:

Orjinalden alıntı: arikanturk
Yani devir, tüketim üzerinde tamamıyla etkisizdir denemez bence... Duruma göre değişir...

Motorun devirlenmesinin iki nedeni olabilir, ya gaz pedalına basılıyordur ya da tekerlekler motorun krank milini dönmeye zorluyordur. Bu yüzden bir motorun yüksek devri yüzünden yakıt harcadığını öne sürmek istersen bu yüzeysel bir bakış olur çünkü motorun devir nedeniyle fazla yakmasının tek bir nedeni vardır o da gaza basılması. Bu da demek oluyor ki motorun fazla ya da az yakmasının başlıca nedeni gaz pedalıdır. Sonra diğer faktörler (vites oranı, eğim, tekerleklerin bastığı zemin, rüzgar vb vb) devreye girer.

Bu konu başlığında sorunlan sorumuza dönecek olursak; " Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı....."

Bu durumda cevap her halükarda gazın köklenmesidir, gaz köklendiğinde her zaman araç fazla yakmaya zorlanacaktır. Aracın ECU'su motora alınan havaya göre yakıt oranını belli aralıkların içinde tutacaktır ama bu aralığın içinde her zaman en yüksek seviyede tutacaktır.

Rölantide çalışan bir motor düşünelim, bir anda dip gaz yaptığınızda yakıt tüketimi artacaktır. Bunun nedeni motor devrinin artması mıdır yoksa gaza basılması nedeniyle daha fazla yakıtın yanma odasına alınması mıdır? Burada motor devrinin artmasının tek bir nedeni var o da gaza basılması, hala neyi çözemedik ki!

EKLEME : Sanırım ben anlatamıyorum, gaza basılması etkidir devrin artması ise tepkidir. Gaza basmadan devir artıyorsa şunu unutmayın ki araba fazla yakmıyordur (eski ya da modifiyeli motorları tam olarak bilmiyorum zaten ekstrem örnekler olur). Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TRCaPiTaL -- 15 Kasım 2006; 15:04:24 >


_____________________________


Ford Focus TDCi güncel ortalama yakıt tüketimim :



3014 Mesaj
15 Kasım 2006; 15:19:32 

Ne kadar devirli kullanırsan o kadar fazla yakar.

Ne kadar gazı köklersen fazla yakar.Ancak gazı köklediğinde çiğ gaz motor yiyecek ve daha fazla yakacaktır.


1342 Mesaj
15 Kasım 2006; 15:58:25 


quote:

Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL


Motorun devirlenmesinin iki nedeni olabilir, ya gaz pedalına basılıyordur ya da tekerlekler motorun krank milini dönmeye zorluyordur. Bu yüzden bir motorun yüksek devri yüzünden yakıt harcadığını öne sürmek istersen bu yüzeysel bir bakış olur çünkü motorun devir nedeniyle fazla yakmasının tek bir nedeni vardır o da gaza basılması. Bu da demek oluyor ki motorun fazla ya da az yakmasının başlıca nedeni gaz pedalıdır. Sonra diğer faktörler (vites oranı, eğim, tekerleklerin bastığı zemin, rüzgar vb vb) devreye girer.

Bu konu başlığında sorunlan sorumuza dönecek olursak; " Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı....."

Bu durumda cevap her halükarda gazın köklenmesidir, gaz köklendiğinde her zaman araç fazla yakmaya zorlanacaktır. Aracın ECU'su motora alınan havaya göre yakıt oranını belli aralıkların içinde tutacaktır ama bu aralığın içinde her zaman en yüksek seviyede tutacaktır.

Rölantide çalışan bir motor düşünelim, bir anda dip gaz yaptığınızda yakıt tüketimi artacaktır. Bunun nedeni motor devrinin artması mıdır yoksa gaza basılması nedeniyle daha fazla yakıtın yanma odasına alınması mıdır? Burada motor devrinin artmasının tek bir nedeni var o da gaza basılması, hala neyi çözemedik ki!

EKLEME : Sanırım ben anlatamıyorum, gaza basılması etkidir devrin artması ise tepkidir. Gaza basmadan devir artıyorsa şunu unutmayın ki araba fazla yakmıyordur (eski ya da modifiyeli motorları tam olarak bilmiyorum zaten ekstrem örnekler olur). Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.


@trcapital,

Tam olarak şu iki durumu karşılaştırıyoruz aslında;
Yolda sabit hızda gidiyorsunuz, yani ivme sıfır.... Şimdi bir vites küçültelim... Devir yükseldi değil mi? Ama hala aynı hızda gidiyoruz. Yani ivmelenme isteği söz konusu değil... Sabit hızla ilerliyoruz..... Gaza az basarak 4'te mi az tüketiriz, yoksa 5'te mi...Hangi durumda daha fazla yakıt tüketilir? Arkadaşın sorusu bunu sorgulamaya yönelik sanıyorum, ki benim yorumum da bunun duruma göre değişeceği...


_____________________________



914 Mesaj
15 Kasım 2006; 16:08:31 


quote:

Orjinalden alıntı: arikanturk.
Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.

Teşekkürler, ben alacağımı aldım
Optimal tüketim için aracı boğmadan be böğürtmeden kullanmak gerekiyor


_____________________________

The Power of Dreams Honda

2008 Honda Civic Dream Galaksi Gri

Sürat Felakettir!



 
35 Mesaj
15 Kasım 2006; 19:39:42 

Karbüratörlü araçlarda yakıt sarfiyatında motorun devride önemlidir.Gaza tam basıldığında musluğu açmış olsakta araçın devrine göre karbüratörde vakum yapacağından sarfiyat da değişir bunu unutmayın!.Yani aynı şiddette gaza bastığımızda motor devri yüksekse vakum artacağından sarfiyat artar,motor devri düşükse daha makul kalır.Usta şoförlerin bir lafı vardır : Gaz pedalının altında yumurta varmış gibi düşünün ve öyle basın.


_____________________________



1334 Mesaj
15 Kasım 2006; 20:45:21 

güzel konu olmuş


_____________________________

Today Tomorow Toyota Tofaş
Cumhuriyet'e sahip çık!


9712 Mesaj
16 Kasım 2006; 9:27:02 

Tr capital cevabı vermiş ama birkaç teknik açıklamayı da ben ekleyeyim.

eski tip karbüratörlü araçlar :
bunlar da vakum ,ahmetsema nın belirttiği gibi gaz pedalına basılınca arttığı için tüketim artar .Hatta eksozdan çiğ gaz veya yanmamış benzin kokusu bile çıkar .nedeni gaza basılınca aynı devirde karbüratör zengin karışım yapar ve size ivmelenmek için dha fazla güç üretir.(aynı devirde)

yeni tip enjectörlü ECU olan araçlar:
Prensip olarak aynı şeyler kullanılmasına rağmen motoru ve atık gaz emisyonunu koruyucu teknolojiler kullanıldığı için , yeni nesil araçlarda bazen gaza basıldığında çiğ gaz konusu olmayabilir veya olabilri duruma bağlı.Ancak kesin olan şey gaza basıldığında aracın yakıt sistemi zengin karışım yapar .Devir aynı olmasına rağmen zengin karışım nedeniyle fazla yakar.
aynı motor devir yükselince gaza hala dibinde basılıyor ise önceki duruma göre daha da fazla yakar .Çünkü hem yüksek devir ,hem tam gaz yapıldığı için ,zengin karışım ve devir yüzünden sarfıyat max olur.


_____________________________




9712 Mesaj
16 Kasım 2006; 9:39:13 

trcapitale sormuş olduğunuz soruyu ben kendi adıma ,izin verirseniz yorum yapacağım.

Devir ivmelenme için gerekli olan bir şeydir.Yakıt tüketiminide etkilenyen ikincil faktördür.Birincisi gaza basılmasıdır .Musluk benzetmesine sonuna kadar katılıyorum, çok güzel anlaşılıyor.
Sizn sorunuz ikincil konu ile alakalı olduğuna göre , birinci etkiyi sabitlemek gerekmekte.Bunu da siz gaza az basarak sağladığınızı zaten söylüyorsunuz.
Cevap: 5. viteste aynı gaz seviyesine sahip olduğunuz için ,daha az yakıt tüketirsiniz.

Zaten herkezin de min tüketim için yaptığı olay budur .Min gaza basış ve en yüksek viteste min devir aralığında IVMELENMEDEN seyir.
Gaza basma ivmeleme demektir.motor bunu sağlamak için ECU ya zengin karışım sinyali göndermektedir buda yakıt tüketimini anlık olarak artırır.

Akıllarda kalması gereken şey şudur. Aynı devirde aynı viteste gaza az basılma durumunda daha az tüketim olacağıdır.

olayı komplex hale getirsek yanıt almak çok zorlaşır .Hem vitesi artırıp hem gaza çok basma gibi durumlar , değişik tüketimler verirler.Meraklı olanlar anlık yakıt tüketimini bir kenara kaydederek sonuçları kendileri kolaylıkla analiz edebilirler.


quote:

Orjinalden alıntı: arikanturk




@trcapital,

Tam olarak şu iki durumu karşılaştırıyoruz aslında;
Yolda sabit hızda gidiyorsunuz, yani ivme sıfır.... Şimdi bir vites küçültelim... Devir yükseldi değil mi? Ama hala aynı hızda gidiyoruz. Yani ivmelenme isteği söz konusu değil... Sabit hızla ilerliyoruz..... Gaza az basarak 4'te mi az tüketiriz, yoksa 5'te mi...Hangi durumda daha fazla yakıt tüketilir? Arkadaşın sorusu bunu sorgulamaya yönelik sanıyorum, ki benim yorumum da bunun duruma göre değişeceği...




_____________________________




1342 Mesaj
16 Kasım 2006; 10:18:37 

@Vezir ve TRCaPiTaL,

Benim demek istediğim çok farklı bir şey değil aslında... Sadece şunu belirtmek istedim, tek başına gaz pedalı konumu veya tek başına devir, tüketimi belirlemek için yeterli değildir. Verdiğim örnekte belirttiğim üzere, gaza daha az basıldığı halde tüketimin daha fazla olabileceği durumlar olabilir. Yani sonuç olarak, tüketimin tayini için hem gaz pedalı konumunu, hem de deviri göz önüne almak gerekir, çünkü devir, tüketimi direkt olarak etkileyen bir faktör (saniyede yapılan enjeksiyon sayısını belirlediği için)...


_____________________________



9712 Mesaj
16 Kasım 2006; 10:51:42 

aynen katılıyorum

quote:

Orjinalden alıntı: arikanturk

@Vezir ve TRCaPiTaL,

Benim demek istediğim çok farklı bir şey değil aslında... Sadece şunu belirtmek istedim, tek başına gaz pedalı konumu veya tek başına devir, tüketimi belirlemek için yeterli değildir. Verdiğim örnekte belirttiğim üzere, gaza daha az basıldığı halde tüketimin daha fazla olabileceği durumlar olabilir. Yani sonuç olarak, tüketimin tayini için hem gaz pedalı konumunu, hem de deviri göz önüne almak gerekir, çünkü devir, tüketimi direkt olarak etkileyen bir faktör (saniyede yapılan enjeksiyon sayısını belirlediği için)...




_____________________________




3652 Mesaj
16 Kasım 2006; 23:50:18 

quote:

Orjinalden alıntı: arikanturk

@trcapital,

Tam olarak şu iki durumu karşılaştırıyoruz aslında;
Yolda sabit hızda gidiyorsunuz, yani ivme sıfır.... Şimdi bir vites küçültelim... Devir yükseldi değil mi? Ama hala aynı hızda gidiyoruz. Yani ivmelenme isteği söz konusu değil... Sabit hızla ilerliyoruz..... Gaza az basarak 4'te mi az tüketiriz, yoksa 5'te mi...Hangi durumda daha fazla yakıt tüketilir? Arkadaşın sorusu bunu sorgulamaya yönelik sanıyorum, ki benim yorumum da bunun duruma göre değişeceği...



Burada bir yanlış olduğunu düşünüyorum, ya siz yanlış yazmışsınız ya ben yanlış anlıyorum.

Birincisi denklemimizden hız faktörünü sabit tutarak çıkarıyoruz, yani hızımızı her ne şart olursa olsun 90 km/s olarak alalım.

Bu hızı 5. viteste yakalamak ve korumak için gaza çok az basılması gerekir. Oysa aynı hızı 4. viteste yakalamak ve korumak istersek gaza daha fazla basılması gerekir. Hatta 3. vitese geçirirsek çok daha fazla dip gaz yapılması gerekir. Bunu şu örnekle açıklayayım; 5. viteste gaza ne kadar basıyorsanız o seviyede tutun, vitesi küçültün, 4'e alın ama gaza basışınızı hiç değiştirmeyin, araba bir önceki vitesteki hızını koruyamayacaktır. Siz hala aynı hızda gitmek istiyorsanız gaza biraz daha basmak zorunda kalacaksınız.

Burada cevap verilmesi gereken durum "gaza çok basıldığı için mi devir artıyor" yoksa "devir arttığı için mi gaza çok basılıyor". Devir arttığı için gaza basılmadığını herhalde hepimiz kabul ediyoruz (yokuş aşağı salma örneğine bknz), o zaman sonuç gaza basıldığı için devrin artıyor olması.

Ben şu genellemeyi kesinlikle yapabilirim: Gaza her basıldığında yakıt tüketimi artar ama devrin her artmasında yakıt tüketiminin artması gerekmez, hatta bazı durumlarda devrin kritik seviyede azalması yakıt tüketimini arttırır. Demek ki birinci dereceden tüketimi arttıran olay gaza basılmasıdır. Sonra da vezir'in eklemesiyle devirin artması bazı şartlarda yakıt tüketimini arttırır.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TRCaPiTaL -- 16 Kasım 2006; 23:52:07 >


_____________________________


Ford Focus TDCi güncel ortalama yakıt tüketimim :



9712 Mesaj
17 Kasım 2006; 10:03:11 

sanırım herkez aynı şeyi değişik şekillerde anlatmış ama sonuç olarak gaza basılması birincil benzin tüketimini artıran olgu olarak ortaya çıkıyor.

Trcapitalin açıklamaları da değişik açıdan ama doğru bir saptama .

yanlız konumuzu saptırmayacaksa bir üst bilgi olarak hızı korumak ile ilgili saptama yapmak istiyorum.Trcapitalin hızı korumak ile iligli açıklamaları ancak aşagıdaki konumda geçerliliğini koruyacaktır.

eğer sürtünme kayıpları ve yolun eğimi aracın hızını korumak için kaybettiği enerjiyi sağlamak durumunda kalırsa yani teknik olarak gerekn güç değeri HP cinsinden değişiklik göstermez.Birçok araç kullanıcısı sanki vites değiştirince aracın daha fazla güçlendiğini sanır.Halbuki burada oynadığımız şey anlık gereken tork değişimden ibarettir.Bu da ivmeyi direk olarak etkiler ama bu ivmeyi korumak için güç (HP) gereklidir.
Aklımızda tek kalması gereken şey ne kadar hp ile hangi koşulda hızımızı koruyacağımızdır.Vites ne olursa olsun verilen hp aynıdır.Bunu artırmanın tek yolu gaza basmaktır.

burada birsürü alt soru oluşturarak kafanızı karıştırmak istemiyorum ama devir parametrelerden biridir ancak güç için benzin yakmanız gerekir.Daha fazla benzin yakabildiğiniz konumda daha fazla güç üretirsiniz.Tabii ki her motor dizaynında max güç elde etmek için bir motor devri ve yakıt karışım oranı vardır.Ama akılda kalması gereken zengin karışım her şartta max güç üretmez, Çünkü bir miktar yakıt yakılamadan silindir hareketini tamamlamış olur.

bir üst düzeye daha çıkarak örnekleme yapayım.
3000 devirde gaza 3/10 mertebesinde bastığınız değerde aracın maximum HP değerinin yarısını ürettiğimizi farzedelim.100 hp olan motorda bu 50 hp eder.
yine 3000 devirdeyken siz gaza yüklenip tam gaz yaparsanız ,atıyorum zengin karışımla motordan 60hp alırsınız.Bu da aradaki fark kadar 10 hp lik bir ivmelenme sağlar .Ancak hepiniz fizk derslerinden hatırlarsınız ki birinci saniye ile 5 . saniyede hız arasında farklılık oluşacaktır.Yani birinci saniyede aracı +5km/hr hızını artırdığınızda aracınızın deviri de 3250 olacaktır artık.Siz bu devirde gazı ayağınız altından hala bırakmamaışsanız ikinci saniyede durum farklılaşır.Çünkü motrdan aldığınız güç 60 hp+10 hp olarak devam eder .toplamda 70hp ile hızlanma degeri ile daha az yakıt tüketirsiz.Çünkü aracın ağırlığını düşünürseniz bunu ve yol eğimi ve sürtünme gibi faktörleri ele aldığınızda artık daha fazla gücünüz vardır.Birim zamanda bu güç ile daha fazladan iş yaparsınız.Ama harcamanız gerekenden daha fazla gücünüz olduğunda bu aracı hızlandırmak için kullanılırken benzin tüketimide düşmeye başlar.

umarım çok kafa karıştırıcı açıklama olmamıştır.

Ancak anlık tüketim değerini görebileceğiniz aracınız varsa bu durumu gözlemleyebilirsiniz.
Sabit viteste belli bir hızda yol alırken gazı kökleyin ve ayagınızı hiç çekmeden anlık hız göstergesine bakın . Birinci saniyedeki anlık yakıt miktarı 5 .saniyedeki anlık yükentim miktarından AZ olacaktır.Tüketim azalan bir grafik izleyecektir.



_____________________________




3652 Mesaj
17 Kasım 2006; 17:07:48 

vezir güzel noktalara değinmişsin ama açıklama biraz kafa karıştırıcı olmuş Belki de yazarak anlatmanın güçlüğünden kaynaklanıyordur, sonuçta birebir konuşularak daha etkin anlatılabilir. Ben de hem senin söylediklerine naçizane katkım hem de ek bilgi vermek açısından kısaca bir şeyler yazacağım.

Birincisi motor vezir'in de dediği gibi aynı devirde her zaman aynı gücü ve torku verir, zaten arabaların da katalog bilgilerine bakıldığında güç ve tork değerleri viteste bağımsız olarak sadece devirle birlikte yazılabilir.

Devir ve torkun değişimi büyük oranda vites kutusunda değiştirilir (az bir kısmı da diferansiyelde). Peki devir ve torkun değiştirilmesine neden gerek vardır?

Güç = ( Moment x devir ) / katsayı

Bu formülde katsayısı hiç önemsemeyelim, şimdilik bize lazım değil. Motordan gelen gücün de sabit olduğunu biliyoruz çünkü sabit bir motor devri var ve o devirde her zaman motorumuzun verdiği güç aynı (gücün korunumu). Güç sabit olduğu taktirde momenti arttırmanın tek bir yolu vardır o da devirin azaltılması. İşte viteslerimizin yaptığı iş bu, deviri azaltarak momenti (tork da denilebilir) arttırmak. O yüzden araba 2000 devirde aynı gaza basma oranıylar 1. viteste 25 km/s, 2. viteste 35 km/s, 3. viteste 45 km/s, 4. viteste 55 km/s, 5. viteste 70 km/s yapabiliyor (hızları tahmini uydurdum ).

Torkla ilgili karıştırılan en önemli nokta katalog verilerin motorun torkunu yazdığı, her viteste ve devirde farklı torkların tekerleğe iletildiğidir.

Şimdi 3. viteste aynı güçle 45 km/s hızla gidiliyorsa (iş zamanı) 5. viteste aynı güçle 70 km/s hızla gidiliyorsa hangisi daha ekonomiktir? Aynı güçle daha fazla işin yapılabilmesi daha ekonomiktir. O zaman 3. viteste aynı işi (70 km/s hızla ilerlemek) yapabilmek için yapılması gereken deviri arttırmaktır, güç elde etmek adına devirin arttırılması için gaza daha fazla basmak gerekir.

Bu yüzden motorun zorlanmadan gidebileceği en az devir ve en yüksek vites her zaman en ekonomiktir. Ama burada devirin düşük olmasının nedeni daha az gaza basılmasıdır. Yani soru "gaza daha az basmak mı yoksa devirin az olması mı" şeklinde gelen bir soruya kesinlikle gaza daha az basmak derim, zaten bu da devirin azalmasını tetikler. Ama devirin azalması gaza az basılmasını tetiklemez.


_____________________________


Ford Focus TDCi güncel ortalama yakıt tüketimim :



9712 Mesaj
17 Kasım 2006; 17:53:00 

trcapital güzel anlatmışsın eline, ağzına sağlık

benim detaya girmemin sebebi ivme ile yakıt tüketimi arasındaki ilişkiye bir başka bakış sağlamak idi.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 17 Kasım 2006; 17:55:19 >


_____________________________




 
1092 Mesaj
17 Kasım 2006; 20:31:04 

trcapital e bende sonuna kadar katılıyorum..çok güzel anlatmış..bir de arkadaş şöyle demişti;rampayı çıkmaya başlamadan 4000 devir/dakika ile aracımızı sürüyoruz,ardından rampa başlıyor ve araç 2000 devir/dakikaya düşene kadar bayılıyor..bu durumda düz yolda 4000 devirle ilerlerken mi fazla tüketim olur,yoksa 2000 devirde aynı vitesle rampayı çıkarken mi fazla tüketim olur..normal şartlarda düz yolda 4. vites 4000 dv/dk ile giderken motora binen yük ile 2000 dv/dk da rampayı çıkarken motora binen yük yaklaşık aynı olsa gerek..ne kadar devir azalsa da rampa çıkmak motora ekstra yük getireceğinden düz yolda yüksek devirle gitmeye eşdeğer tüketim oluşacaktır diye düşünüyorum..kaldı ki belli bir devirin altına düşüldüğünde de tüketim artıyor..ama 2000 devirle rampayı çıkarken aynı hızı korumaya çalışıp arabanın bayıldığını göre göre tam gaz yapmak yakıtın çiğ olarak egzostan atılmasını neticesinde düz yoldaki üst devirlerde kullanımdan çok daha fazla tüketim olmasını sağlar..çok noktadan enjeksiyonlu araçlar için (besleme ve ateşleme düzeneği bir elektronik kontrol ünitesi tarafından düzenlendiğinden olsa gerek) deniyor ki;hızlanmak için tam gaz yapın ve istediğiniz hıza ulaşınca gaz kesin ve o hızı koruyun..ancak eski tip karbüratörlü araçlar ve dizeller için ise yavaş yavaş hızlandıkça gazı artırın ve tam gaz yapmayın..bu ispatlanmış dediğine göre derginin..


_____________________________



677 Mesaj
18 Kasım 2006; 13:42:36 


quote:

Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

vezir güzel noktalara değinmişsin ama açıklama biraz kafa karıştırıcı olmuş Belki de yazarak anlatmanın güçlüğünden kaynaklanıyordur, sonuçta birebir konuşularak daha etkin anlatılabilir. Ben de hem senin söylediklerine naçizane katkım hem de ek bilgi vermek açısından kısaca bir şeyler yazacağım.

Birincisi motor vezir'in de dediği gibi aynı devirde her zaman aynı gücü ve torku verir, zaten arabaların da katalog bilgilerine bakıldığında güç ve tork değerleri viteste bağımsız olarak sadece devirle birlikte yazılabilir.

Devir ve torkun değişimi büyük oranda vites kutusunda değiştirilir (az bir kısmı da diferansiyelde). Peki devir ve torkun değiştirilmesine neden gerek vardır?

Güç = ( Moment x devir ) / katsayı

Bu formülde katsayısı hiç önemsemeyelim, şimdilik bize lazım değil. Motordan gelen gücün de sabit olduğunu biliyoruz çünkü sabit bir motor devri var ve o devirde her zaman motorumuzun verdiği güç aynı (gücün korunumu). Güç sabit olduğu taktirde momenti arttırmanın tek bir yolu vardır o da devirin azaltılması. İşte viteslerimizin yaptığı iş bu, deviri azaltarak momenti (tork da denilebilir) arttırmak. O yüzden araba 2000 devirde aynı gaza basma oranıylar 1. viteste 25 km/s, 2. viteste 35 km/s, 3. viteste 45 km/s, 4. viteste 55 km/s, 5. viteste 70 km/s yapabiliyor (hızları tahmini uydurdum ).

Torkla ilgili karıştırılan en önemli nokta katalog verilerin motorun torkunu yazdığı, her viteste ve devirde farklı torkların tekerleğe iletildiğidir.

Şimdi 3. viteste aynı güçle 45 km/s hızla gidiliyorsa (iş zamanı) 5. viteste aynı güçle 70 km/s hızla gidiliyorsa hangisi daha ekonomiktir? Aynı güçle daha fazla işin yapılabilmesi daha ekonomiktir. O zaman 3. viteste aynı işi (70 km/s hızla ilerlemek) yapabilmek için yapılması gereken deviri arttırmaktır, güç elde etmek adına devirin arttırılması için gaza daha fazla basmak gerekir.

Bu yüzden motorun zorlanmadan gidebileceği en az devir ve en yüksek vites her zaman en ekonomiktir. Ama burada devirin düşük olmasının nedeni daha az gaza basılmasıdır. Yani soru "gaza daha az basmak mı yoksa devirin az olması mı" şeklinde gelen bir soruya kesinlikle gaza daha az basmak derim, zaten bu da devirin azalmasını tetikler. Ama devirin azalması gaza az basılmasını tetiklemez.

Artık sanırım kimsenin aklında soru işarti kalmamıştır.....


_____________________________

PES2012 ID: Hamestah
PES2013 ID: HamestaH


 
44 Mesaj
18 Kasım 2006; 14:33:06 

Gaz pedali mi, Motor devrimi yakit sarfiyatini etkiler? Cevap herikiside... Yeni enjeksiyonlu araclarin hepsi enjektorun yakit puskurtme miktarini arac beyni (ECU) tarafindan ayarlar. Beyin denilen unite bircok bilgiyi alir, icerdigi algoritmaya gore isler ve cikis olarak aktuatorlere gonderir. Yani isin Turkcesi: beyin gaza bastigimiz miktari gaz pedalindaki potansiyometre ile 'voltaj' olarak goruyor. (elde var bir) ote yandan motor devir sensorunden devir bilgisi beyine geliyor (etti iki) Simdi beyinin elinde 2 onemli bilgi var. Beyin icindeki programa gore bu bilgileri isleyip, enjektorlere gonderiyor. (Ornegin Hz gibi) gelen elektriksel degere gore enjektorlerin kac milisaniye acik kalacaklari ayarlaniyor. Bu is burada da bitmiyor, enjektor yaptigi hareketi geribesleme olarak beyine gonderiyor ve yapilan islem beyin tarfindan kontrol ediliyor. Aslinda bu alattigim butun kontrol sistemlerinin temelini olusturur. Yani, INPUT-DEGERLENDIRME-OUTPUT-OPERASYON-GERI BESLEME(KONTROL)

Forumda gaz pedali mi motor devri mi diye soruldugu icin yukarida sadece onlardan bahsettim. Ancak unutmayalim yakit sarfiyatini hava sensorlerinden (MAF), Oksijen sensorlerinden (Lambda) gelen bilgiler de etkiler.

Sonuc olarak yakit sarfiyati icin cok fazla parametre vardir. Ancak temel (birincil) parametre gaz pedal pozisyonudur. Cunku pedal pozisyonu beyin icin 'talep edilen guc' (requested torque) demektir ve beyin bu emri gerceklestirmekle yukumludur. Dolayisiyla gaza bastiginizda beyin enjektorleri daha uzun sureli acik tutacak ve yakit sarfiyatiniz artacaktir.

Sevgiler ve selamlar


_____________________________



 
920 Mesaj
15 Aralık 2006; 0:12:01 

Genel mantık olarak şöyle düşünebilirsiniz:

Gaz pedalına basma miktarınıza göre: bir devirde motorun emebileceği yakıt miktarını ayarlarsınız.
Tabi günümüzdeki teknolojik motorlarda başa bir sürü sistem var ama genel mantık bu.
Gaz pedalı sabitse, 2000 dev/dak ile dönüyorsa motor dakikada 2000 kere yakıt emer. 4000 dev/dak ile dönüyorsa 4000 kere yakıt emer...

Devir sabit, gaz pedalını değiştiriseniz bu sefer devir başına emilen yakıt miktarı değişecektir...

Yani sizin sorunuz biraz tavuk mu yumurtadan çıkar.... gibi bir şey oluyor...


Motorlu taşıtlar hava sürtünme katsayısının en düşüğe yakın olduğu 90 km/saat hızda motorun en verimli devirde çalışmasını sağlayacak şekilde ayarlanırlar. trafik kurallarıda zaten bunu gerektirir.
(sürtünme katsayısı 90 km/saate kadar azalr sonra azalma durur. Ancak sürtünme katsayısı sabit kalsa bile havanın uygulayacağı direnç, hızın karesiyle orantılı olarak artar).

o nedenle siz hızlandıkça havanın direnci artar yani yakıt tüketimi artar, motor devri artar yine yakıt tüketimi artar.

mümkün olan en düşük devirde en az gaza basarak 90 km bir hızla gitmek tek çözüm...

arz ederim



_____________________________

Sayfa:   [1]
Tüm forumlar » [Motorlu Araçlar Dünyası] » Otomobil Yardım ve Sigorta işlemleri » Yakıt Tüketimi İle İlgili Bir Soru..???
Sayfa: [1]
Foruma Git
Bölümde Ara
Başa Dön


 
Reklamlar


DH VİDEO

 



Forum Software powered by ASP Playground Advanced Edition 2.3
Copyright © 2000 - 2006 ASPPlayground.NET

Bu sayfanın mobil sürümü / tablet sürümü / mini sürümü.



0.613