Şimdi Ara

'LASTİKLER' /Ebatlar/Konfor/Performans/Yakıt Tüketimi TEKNİK BİLGİLER (5. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
797
Cevap
101
Favori
189.455
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
22 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Selamlar.
    Öncelikle konuyu açan arkadaş başta olmak üzere katkıda bulunanlara teşekkürler.
    Mesleğim veya teknik bilgi altyapım bu konularda fikir beyan edecek durumda değil fakat yakıt tüketimini ölçme gibi bir hobim olduğundan lastik ebadı ile yakıt tüketimi arasındaki ilişki üzerine defalarca deneyerek edindiğim bilgi ve tecrübeleri paylaşmak isterim.
    Öncelikle direk konu ile ilgili değil gibi görünse de bilmemiz gereken bir durum var ki, piyasada km sayacı analog olan bir çok araçta, ayna-mahruti ve lastik ebadı orjinal olsa bile km sayacı yaklaşık %5-7 civarı fazla gösteriyor.
    Aracında GPS -Navigasyon cihazı olanlar veya polis radarı ya da bazı şehirlerde uyarı amaçlı dijital hız sayaçları ile kontrol edilirse bu durum anlaşılır. Ben şu an kullandığım Suzuki Vitara daha önce kullandığım Peugeot Partner, arkadaşımdaki Ford Focus gibi bir çok araçta bu farkı test ettim. Ancak Tempra, Volvo gibi km saati dijital olan araçlarda bu fark olmuyor.
    Girişi buradan yapmamın sebebi yakıt ölçümlerinde orjinal ebatla bile GPS olmadan yapılan ölçümler çok güvenli değil.
    Gelelim asıl konumuz olan lastik ebatlarının büyütülmesi ile yakıt tüketimi arasındaki ilişkiye.
    Bu konuda tam doğru olmayan yaygın görüş, "lastik çapı ve özellikle taban genişletilirse yakıt tüketimi artar."
    Bu tez şehir içi sürekli dur kalk yapılan durumlar için doğru fakat, sakin-sabit hızla gidildiğinde büyük ebatlı lastikte orjinal lastiğe göre yakıt tüketimi azalıyor.Benim aracımın orjinal lastik ebadı, 195-80-15 iken şu an kullandığım ebad 235-75-15 çapta %5 civarı bir artış varan, taban da 4 cm artıyor.
    Ayrıca orjinal ebad lastiklerim AT (all terrain) sınıfı iken şu an kullandığım ebad lastiklerim MT (mudd terrain: çamur) sınıfı dolayısıyla ağırlığı da daha fazla.
    Bunun yanında aracıma bu ebad lastikleri takarken aynı zamanda süspansiyon yükseltme kiti de takılarak araç orjinal halinden lastikle olan yükselme hariç 7 cm daha yükseltilerek aracın aerodinamik yapısı da bozuldu.
    Tüm bu yakıt tüketimini artıracak olumsuzluklara rağmen büyük lastik sayesinde ekonomiye yönelik kullanım stili ile az önce belirttiğim gibi uzun yol sabit hızla tüketimim düştü.
    Fakat şehir içi dur kalk trafikte tüketim artıyor.
    Mesela ışıklarda ilk kalkışta ne kadar dikkatli olsam da genelde yol bilgisayarında (tüketim , hız, gidilen km yeni lastik ebadına göre kalibre edilmiştir) anlık tüketim 100 lt 'yi geçebiliyor.
    Bu ölçümleri yaparken hız ve gidilen km verilerini GPS cihazını baz alarak hesaplıyorum.
    Bence lastik büyütüldüğünde yakıt artar fikri ya denemeden düz mantıkla söyleniyor, ya ebad büyütme nedeniyle hız ve gidilen km'yi aracın sayacının eksik gösterdiği dikkate alınmıyor ya da sadece şehir içi kullanımla hesap yapılıyor.
    Benim defalarca GPS i de dikkate alarak yaptığım ölçümlerde deneyimim uzun yolda büyük lastik yakıtı düşürürken şehir içinde arttırıyor.
    Lastik ebadı büyütmeyi düşünenler güvenlik, konfor vs.... diğer parametreleri bir kenara bırakıp olayın yakıt boyutunu dikkate alacak olurlarsa aracın kullanım koşullarına (şehir içi-şehir dışı, sakin-sert) göre karar vermelidir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: medvet



    Mesajınıza bölüm bölüm cevap vermek isterim.

    quote:

    Mesleğim veya teknik bilgi altyapım bu konularda fikir beyan edecek durumda değil fakat yakıt tüketimini ölçme gibi bir hobim olduğundan lastik ebadı ile yakıt tüketimi arasındaki ilişki üzerine defalarca deneyerek edindiğim bilgi ve tecrübeleri paylaşmak isterim.
    Öncelikle direk konu ile ilgili değil gibi görünse de bilmemiz gereken bir durum var ki, piyasada km sayacı analog olan bir çok araçta, ayna-mahruti ve lastik ebadı orjinal olsa bile km sayacı yaklaşık %5-7 civarı fazla gösteriyor.
    Aracında GPS -Navigasyon cihazı olanlar veya polis radarı ya da bazı şehirlerde uyarı amaçlı dijital hız sayaçları ile kontrol edilirse bu durum anlaşılır. Ben şu an kullandığım Suzuki Vitara daha önce kullandığım Peugeot Partner, arkadaşımdaki Ford Focus gibi bir çok araçta bu farkı test ettim. Ancak Tempra, Volvo gibi km saati dijital olan araçlarda bu fark olmuyor.
    Girişi buradan yapmamın sebebi yakıt ölçümlerinde orjinal ebatla bile GPS olmadan yapılan ölçümler çok güvenli değil.


    Taşıtlardaki hız göstergeleri ister analog olsun, ister dijital olsun, taşıtın gerçek hızından daima fazla göstermek zorundadır.

    Taşıt hız göstergelerinin standartları Avrupa Komisyonu (European Commission) tarafından standarta bağlanmıştır. Bu standartların 75/443/EEC direktifinin 4. maddesinde ''speedometer specifications'' kısmı yer almaktadır. Bu maddede hem hız sayaçları hem de hız göstergeleri standartları yer almaktadır. Bu maddenin 4. bendinde ise gerçek hız ve gösterge hızı arasındaki ilişki yer almaktadır.

     'LASTİKLER' /Ebatlar/Konfor/Performans/Yakıt Tüketimi TEKNİK BİLGİLER


    Bu maddeye göre gerçek hızı 100 km/h olan bir aracın göstergedeki hızı 100 - 114 km/h arasındadır. Üreticiler, hiçbir zaman gerçek hız ile gösterge hızını hata payı sıfır olacak şekilde kalibre etmezler. Daima bir hata payı vardır.

    Dileyenler 75/443/EEC direktifinin orjinalini verdiğim linkten indirebilirler. Bu direktif daha sonra değişmiştir fakat içeriği aynı kalmıştır.

    http://s2.dosya.tc/server20/Ivzhcr/l_19619750726en00010005.pdf.html

    quote:

    Gelelim asıl konumuz olan lastik ebatlarının büyütülmesi ile yakıt tüketimi arasındaki ilişkiye.
    Bu konuda tam doğru olmayan yaygın görüş, "lastik çapı ve özellikle taban genişletilirse yakıt tüketimi artar."
    Bu tez şehir içi sürekli dur kalk yapılan durumlar için doğru fakat, sakin-sabit hızla gidildiğinde büyük ebatlı lastikte orjinal lastiğe göre yakıt tüketimi azalıyor.Benim aracımın orjinal lastik ebadı, 195-80-15 iken şu an kullandığım ebad 235-75-15 çapta %5 civarı bir artış varan, taban da 4 cm artıyor.
    Ayrıca orjinal ebad lastiklerim AT (all terrain) sınıfı iken şu an kullandığım ebad lastiklerim MT (mudd terrain: çamur) sınıfı dolayısıyla ağırlığı da daha fazla.
    Bunun yanında aracıma bu ebad lastikleri takarken aynı zamanda süspansiyon yükseltme kiti de takılarak araç orjinal halinden lastikle olan yükselme hariç 7 cm daha yükseltilerek aracın aerodinamik yapısı da bozuldu.
    Tüm bu yakıt tüketimini artıracak olumsuzluklara rağmen büyük lastik sayesinde ekonomiye yönelik kullanım stili ile az önce belirttiğim gibi uzun yol sabit hızla tüketimim düştü.
    Fakat şehir içi dur kalk trafikte tüketim artıyor.
    Mesela ışıklarda ilk kalkışta ne kadar dikkatli olsam da genelde yol bilgisayarında (tüketim , hız, gidilen km yeni lastik ebadına göre kalibre edilmiştir) anlık tüketim 100 lt 'yi geçebiliyor.
    Bu ölçümleri yaparken hız ve gidilen km verilerini GPS cihazını baz alarak hesaplıyorum.
    Bence lastik büyütüldüğünde yakıt artar fikri ya denemeden düz mantıkla söyleniyor, ya ebad büyütme nedeniyle hız ve gidilen km'yi aracın sayacının eksik gösterdiği dikkate alınmıyor ya da sadece şehir içi kullanımla hesap yapılıyor.
    Benim defalarca GPS i de dikkate alarak yaptığım ölçümlerde deneyimim uzun yolda büyük lastik yakıtı düşürürken şehir içinde arttırıyor.
    Lastik ebadı büyütmeyi düşünenler güvenlik, konfor vs.... diğer parametreleri bir kenara bırakıp olayın yakıt boyutunu dikkate alacak olurlarsa aracın kullanım koşullarına (şehir içi-şehir dışı, sakin-sert) göre karar vermelidir.


    Lastik ebatını değiştirdiğinizde lastiğinizin markası ve modeli, tipi, genişliği, dış çapı da değişiyorsa yakıt tüketimi ibresinin pozitif mi yoksa negatif yönde mi olacağını tahmin etmek güçleşir. Yazımda ebat değişiminin yakıt tüketimine etkisini incelerken değişkenlerin bazılarını ele alıp sadece o değişkenin etkisini göstermek istedim. Buna ek olarak, yazımda lastiğin dış çapı değişiminin yakıt tüketimine etkisi yer almamaktadır. Ayrıca yazımın hiçbir bölümünde ''Lastik büyütüldükçe yakıtı artar.'' gibi bir ifade bulunmamaktadır.

    Yazım teorik bilginin, pratik bilgi ile doğrulanmış şeklidir. Sizin şehirdışında yakıt tüketiminde bir artış görmeyişinizin temel sebebi ; lastiğin dış çapını normalden çok fazla arttırdığınız için motor devri sabit kalmak kaydıyla aynı devirde daha fazla yol yapabilme imkanı sağlamış olmanızdandır. Artan tekerlek modülü ağırlığının sabit hızda gidildiği de göz önüne alınırsa eylemsizlik momentinin etkisinin azalması ve bu sayede yakıt tüketiminin etkisinin azalmasıdır.

    Yakıt tüketimine etki eden lastik modülünün ağırlığı ve yol direncidir. Yeni lastiğiniz eğer daha düşük yuvarlanma direncine sahip ise, bu yakıt tüketimine olumlu etki yapacak ; eğer tekerlek modülünün ağırlığı artmış ise bu da yakıt tüketimine negatif bir etki yapacaktır.

    Kaldı ki, hem tekerlek dış çapı limitin dışında arttırılmış hem de süspansiyon sistemi değiştirilerek yükseltilmiş bir araçta yakıt tüketiminin etkisinden çok daha önemli bir konu vardır ki bu da sürüş güvenliğidir. Bunun için imzamda yer alan ''Ön Düzen Geometrisi'' konumun ''Yalpa Ekseni'' bölümüe bakabilirsiniz.




  • Sn Hocam,
    yeni bilgiler öğrendim son mesajınızdan, tekrar teşekkür ederim.
    "Buna ek olarak, yazımda lastiğin dış çapı değişiminin yakıt tüketimine etkisi yer almamaktadır. Ayrıca yazımın hiçbir bölümünde ''Lastik büyütüldükçe yakıtı artar.'' gibi bir ifade bulunmamaktadır. "
    cümlelerinizden anladığım kadarıyla benim yazdıklarımla sizin önceki bilgilerinize bir anti-tez bir eleştiri yaptığım imajı algılamışsınız, veya ben öyle algıya sebep olacak şekilde yazmışım.
    Bunu tashih etmek isterim, kesinlikle sizi eleştirmek maksatlı, veya sizin bazı cümlelerinizi çürütmek maksatlı yazmadım.
    Benim mesajımda geçen "lastik büyüdükçe yakıt artar" iddiası sizin mesajlarınızdan çıkarılmış bir cümle değil piyasada yer alan bir kanı. Ben de bunun her koşulda geçerli olmadığını açıklamaya çalıştım.Fakat son mesajınıdaki "Yeni lastiğiniz eğer daha düşük yuvarlanma direncine sahip ise, bu yakıt tüketimine olumlu etki yapacak ; eğer tekerlek modülünün ağırlığı artmış ise bu da yakıt tüketimine negatif bir etki yapacaktır. "
    cümlenizle ilgili şunu yazmak isterim.
    Orjinal ebad kullandığım lastik, 195-80 -15 Lassa Competus AT serisi idi. Daha sonra geçtiğim ve uzun yolda sabit hız ve devirde yakıtı düşürdü dediğim ebad olan 235-75 -15 lastik de aynı marka ve modeldi. Daha sonra yine 235-75-15 Kumho Road Venture KL-71 MT lastik takrtım ki, bu lastiğin diş yapısı, hamuru özellikle çamur arazi için tasarlanmış ve yakıt yine değişmedi, ki bu lastiğin yuvarlanma direncinin ve ağırlığının öncekine göre düşük değil yiksek olduğunu zannediyorum.
    Buradan edindiğim çıkarım ebad büyütmenin hatta yuvarlanma direncinin-lastik ağırlığının artması gibi yakıt tüketimine teoride olumsuz yansıyacak faktörler özellikle uzun yol -sabit hızda öyle aman aman bir yakıt artışı yapmıyor. Benim aracın deposu 55 lt, 850 km gidiyor, bir deponun bitiminde ve anlık tüketimde bahsettiğim aynı ebad iki lastik arasında bir tüketim farkı görmüyorum. Belki binlerce km de anlaşılabilecek farklar oluşuyordur.
    İmzanızda bahsettiiğiniz konuyu en kısa zamanda inceleyeceğim. Fakat bilinçli yapılmış, TUV vs... onayları olan kitlerle yapılan yükseltmelerin biraz daha dikkatli sürüşle güvenlik problemi yapacağını sanmıyorum.
    Sürç-ü lisan ettiysek affola...




  • Arkadaşlar Michelin almak istiyorum. Dört model var. (205 55 16 91V)
    1. energy saver
    2. energy saver+
    3. primacy hp
    4. pilot sport 3 (en yeni model)

    Sessizlik, ıslak-kuru yol tutuş çok önemli. kullanıcılardan tavsiyeleri bekliyorum.
    Kazasız sürüşler...
    Not: Lütfen diğer markalardan tavsiye vermeyin.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: medvet

    Sn Hocam,
    yeni bilgiler öğrendim son mesajınızdan, tekrar teşekkür ederim.
    "Buna ek olarak, yazımda lastiğin dış çapı değişiminin yakıt tüketimine etkisi yer almamaktadır. Ayrıca yazımın hiçbir bölümünde ''Lastik büyütüldükçe yakıtı artar.'' gibi bir ifade bulunmamaktadır. "
    cümlelerinizden anladığım kadarıyla benim yazdıklarımla sizin önceki bilgilerinize bir anti-tez bir eleştiri yaptığım imajı algılamışsınız, veya ben öyle algıya sebep olacak şekilde yazmışım.
    Bunu tashih etmek isterim, kesinlikle sizi eleştirmek maksatlı, veya sizin bazı cümlelerinizi çürütmek maksatlı yazmadım.
    Benim mesajımda geçen "lastik büyüdükçe yakıt artar" iddiası sizin mesajlarınızdan çıkarılmış bir cümle değil piyasada yer alan bir kanı. Ben de bunun her koşulda geçerli olmadığını açıklamaya çalıştım.Fakat son mesajınıdaki "Yeni lastiğiniz eğer daha düşük yuvarlanma direncine sahip ise, bu yakıt tüketimine olumlu etki yapacak ; eğer tekerlek modülünün ağırlığı artmış ise bu da yakıt tüketimine negatif bir etki yapacaktır. "
    cümlenizle ilgili şunu yazmak isterim.
    Orjinal ebad kullandığım lastik, 195-80 -15 Lassa Competus AT serisi idi. Daha sonra geçtiğim ve uzun yolda sabit hız ve devirde yakıtı düşürdü dediğim ebad olan 235-75 -15 lastik de aynı marka ve modeldi. Daha sonra yine 235-75-15 Kumho Road Venture KL-71 MT lastik takrtım ki, bu lastiğin diş yapısı, hamuru özellikle çamur arazi için tasarlanmış ve yakıt yine değişmedi, ki bu lastiğin yuvarlanma direncinin ve ağırlığının öncekine göre düşük değil yiksek olduğunu zannediyorum.
    Buradan edindiğim çıkarım ebad büyütmenin hatta yuvarlanma direncinin-lastik ağırlığının artması gibi yakıt tüketimine teoride olumsuz yansıyacak faktörler özellikle uzun yol -sabit hızda öyle aman aman bir yakıt artışı yapmıyor. Benim aracın deposu 55 lt, 850 km gidiyor, bir deponun bitiminde ve anlık tüketimde bahsettiğim aynı ebad iki lastik arasında bir tüketim farkı görmüyorum. Belki binlerce km de anlaşılabilecek farklar oluşuyordur.
    İmzanızda bahsettiiğiniz konuyu en kısa zamanda inceleyeceğim. Fakat bilinçli yapılmış, TUV vs... onayları olan kitlerle yapılan yükseltmelerin biraz daha dikkatli sürüşle güvenlik problemi yapacağını sanmıyorum.
    Sürç-ü lisan ettiysek affola...




    Ben sizi yanlış anlamışım, siz kusura bakmayın. Ayrıca yazılarımda bir yanlış olduğunu düşünüyorsanız eleştirmek en doğal hakkınız. Amaç doğru bilgiye ulaşmak ise; başkalarının tecrübelerinden istifade etmek çok yerinde olacaktır. Varsa yanlış düzeltmek, doğruyu bulmaya çalışmaktan çok daha önemlidir.

    Sizin lastiğinizin çapını ve genişliğini artırmanıza rağmen yakıt tüketiminin uzun yolda artmamasının olası sebebini yukarıdaki mesajımda açıkladım.

    ''Sizin şehirdışında yakıt tüketiminde bir artış görmeyişinizin temel sebebi ; lastiğin dış çapını normalden çok fazla arttırdığınız için motor devri sabit kalmak kaydıyla aynı devirde daha fazla yol yapabilme imkanı sağlamış olmanızdandır. Artan tekerlek modülü ağırlığının sabit hızda gidildiği de göz önüne alınırsa eylemsizlik momentinin etkisinin azalması ve bu sayede yakıt tüketiminin etkisinin azalmasıdır.''

    Süspansiyon sisteminde yapılacak herhangi bir değişiklik işin uzmanları tarafından yapılmazsa sürüş güvenliğini riske atabilir. Kullanılan ekipmanların onaylı olması sadece yönetmelik ve regülasyonlara uygun olduğunu gösterir. Kullanılan ekipmanın vaat ettiğini gerçekleştirdiğine dair bir fikir vermesi zordur.

    Ek olarak ; yol bilgisayarından yakıt tüketimi testi yanlış sonuçlar verebilir. En doğru yöntem pompa dolum testidir.




  • Bu başlıktan sizin gibi uzmanlar sayesinde, ilerleyen zamanlar da çok faydalanacağız, inşallah.
    Yol bilgisayarı testine şöyle bir açıklık getireyim. Aracımdaki yol bilgisayarı orjinal değil el yapımı ve aracın lastik, ayna mahruti gibi değişikliklerine göre kalibre edilebiliyor. Zaten aracı iş gereği ayda 3000 km yaklaşık 4 depo kullandığımdan, yol bilgisayarının ölçtüğünü her dolumda pompa ile karşılaştırıyorum. Gereken kalibrasyonlar yapıldığından hata payı binde bir civarı.
    Kusura bakmayın, maksadım konuyu uzatmak değil, sadece bir sebeple lastik çapını büyütmeye ihtiyaç duyan ama benim gibi bunu yakıta aşırı etkisi olacak korkusuyla çekinceli olan arkadaş varsa buna bir bakış açısı getirmek istedim.
    Selamlar.
  • @ medvet

    Anladım. Bu şekilde daha doğru sonuçlar elde edebiliyorsunuz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    @ medvet

    Anladım. Bu şekilde daha doğru sonuçlar elde edebiliyorsunuz.

    Sn Hocam, direk konuyla alakalı olmasa da cevaplayacağınızı umduğum bir mesele var.
    Off road camiasında araç modifiyesini duymuşsunuzdur.
    Genelde araç yükseltilir,
    bu sayede orjinal ebaddan büyük lastik takılır,
    metal tampon, vinç, tavan sepeti vs.... aksesuarlarla aracın hem aerodinamiği bozulup hem ağırlığı arttırılır.
    Sonuçta araç çok yakmaya başlar ve çekişi düşer, buna çözüm için de orjinalinden daha kısa oranlı ayna-mahruti takılır.
    Benim sorum da tam burayla ilgili.
    Ayna-mahrutiyi kısaltanlar, hemen değişim sonrası aracın yakıtının düştüğünü çekişinin arttığını söylüyorlar.
    Tabi bu hemen söylenip geçiliyor ama ilk mesajımda yazdığım gibi, aracın orjinal lastik ve ayna mahrutisinde bile km saati kaynaklı sıkıntılar olup, ölçülen yakıt tüketiminin gerçekçi olmaması bir yana,
    ne lastik değişiminde %kaç çap büyümesi olduğu dikkate alınıyor,
    ne ayna-mahruti değişiminde % kaç oranda kısalma yaptığı dikkate alınıyor,
    düz mantıkla eskiden şu kadar lt yakıtla şu kadar km gidiyordum, şimdi aynı yakıtla şu kadar daha fazla km gidiyorum deniyor, bu km ölçümünde de aracın sayacı esas alınıyor.
    Evet soruma geçiyorum. Ben aracımda % 5 civarı lastik çapı büyüttüm.
    Rmpalarda çekiş azaldı.
    Aracımda orjinal ayna mahruti var ve oran 39/8 yani 4.875,
    yaklaşık % 5 daha kısa olan 41/8 yani 5.125 oran ayna mahrutiye geçersem yakıt tüketimim nasıl etkilenir?
    Bana rampalarda tüketim düşer, düzde artar gibi geliyor,
    fakat yeni ayna mahruti ile düzde daha farklı bir sürüş stili geliştirip daha düşük devirde gidebilirsem sanki düzde de düşürme şansı var gibi.
    Ne dersiniz?
    Teşekkürler, saygılarımla.....




  • quote:

    Orijinalden alıntı: medvet

    Sn Hocam, direk konuyla alakalı olmasa da cevaplayacağınızı umduğum bir mesele var.
    Off road camiasında araç modifiyesini duymuşsunuzdur.
    Genelde araç yükseltilir,
    bu sayede orjinal ebaddan büyük lastik takılır,
    metal tampon, vinç, tavan sepeti vs.... aksesuarlarla aracın hem aerodinamiği bozulup hem ağırlığı arttırılır.
    Sonuçta araç çok yakmaya başlar ve çekişi düşer, buna çözüm için de orjinalinden daha kısa oranlı ayna-mahruti takılır.
    Benim sorum da tam burayla ilgili.
    Ayna-mahrutiyi kısaltanlar, hemen değişim sonrası aracın yakıtının düştüğünü çekişinin arttığını söylüyorlar.
    Tabi bu hemen söylenip geçiliyor ama ilk mesajımda yazdığım gibi, aracın orjinal lastik ve ayna mahrutisinde bile km saati kaynaklı sıkıntılar olup, ölçülen yakıt tüketiminin gerçekçi olmaması bir yana,
    ne lastik değişiminde %kaç çap büyümesi olduğu dikkate alınıyor,
    ne ayna-mahruti değişiminde % kaç oranda kısalma yaptığı dikkate alınıyor,
    düz mantıkla eskiden şu kadar lt yakıtla şu kadar km gidiyordum, şimdi aynı yakıtla şu kadar daha fazla km gidiyorum deniyor, bu km ölçümünde de aracın sayacı esas alınıyor.
    Evet soruma geçiyorum. Ben aracımda % 5 civarı lastik çapı büyüttüm.
    Rmpalarda çekiş azaldı.
    Aracımda orjinal ayna mahruti var ve oran 39/8 yani 4.875,
    yaklaşık % 5 daha kısa olan 41/8 yani 5.125 oran ayna mahrutiye geçersem yakıt tüketimim nasıl etkilenir?
    Bana rampalarda tüketim düşer, düzde artar gibi geliyor,
    fakat yeni ayna mahruti ile düzde daha farklı bir sürüş stili geliştirip daha düşük devirde gidebilirsem sanki düzde de düşürme şansı var gibi.
    Ne dersiniz?
    Teşekkürler, saygılarımla.....

    Off-road araçlarında araziye tam uyumluluk için bazı modifiyeler yapılır. Eğer profesyonel kişiler tarafından yapılırsa aracın sürüş dinamiği olabildiğince iyileştirilir. Yükseltilen süspansiyonlarla birlikte yalpa ekseninin yeniden tanımlanması suretiyle yeni bir dinamik oluşturulur. Yeni tanımlanan eksenin aracın ağırlık merkezine olan dik uzaklığı olabildiğince düşürülerek, takla atması engellenmeye çalışılır. Bu hem arazide daha eğimli yüzeylerde hareket edebilme imkanı verir hem de ara hızlanmalarda girilen virajlarda sürüş güvenliğini arttırır. Ekstra viraj denge çubukları da takılarak askı sistemi daha iyi hale getirilir.

    Offroad aracında aerodinamiğin bozulması çok da önemsenmez. Çünkü bir offroad aracıyla 100km/h üzeri hızlara çıkmazsınız arazide. Aerodinamiğin sürüş dinamiğine etkisi artan hızın ikinci derece kuvvetiyle doğru orantılıdır. Bunun için öne tampon takılması, ekstra güçlendirici rollbar takılması ya da vinç gibi arazide ihtiyaç doğabilecek ekipmanların takılması birşeyi değiştirmez.

    Diferansiyel çevrim oranının değiştirilmesi bir yönden avantajlıdır. Diferansiyel çevrim oranını artırdığınızda, tekerleğe iletilen torkun yükselmesini sağlarsınız. Offroad aracının da RPM'den çok TORK'a ihtiyacı olduğu da göz önüne alındığında çevrim oranının arttırılması çok doğru bir harekettir. Peki çevrim oranını arttırdığımızda neler değişir?

     'LASTİKLER' /Ebatlar/Konfor/Performans/Yakıt Tüketimi TEKNİK BİLGİLER

    kaynak
    Fx : İtki kuvveti / Mt : tekerlek torku / Fs : yol direnci / X : taşıtın tekerleğe tepki kuvveti

    Öncelikle şunu belirtmeliyim. Tekerleğe iletilen tork, tekerleğin çapının artması ya da azalması ile değişmez. Tekerlek torkunu değiştiren tek şey çevrim oranıdır. Çevrim oranını arttırdığımızda ihtiyacımız olmayan RPM'i TORK'a çeviririz. Tekerlek torku artar. Bu da kendini dik yokuşlarda hissettirir. Tekerlek torkunun artmasından dolayı yere iletilen itki kuvveti (aracın hızlanmasını sağlayan tek kuvvettir.) artar. Aynı motor devrinde daha yavaş bir hızla gitmenize rağmen yere daha fazla itki kuvveti ilettiğiniz için daha az zorlanan bir motora sahip olursunuz.

    Madalyonun bir de öteki yüzüne bakalım. Çevrim oranını arttırdığımızda daha önceki duruma göre aynı hızda gidebilmek için daha fazla motor devrine ihtiyaç duyarız. Şöyle ki ; örneğin diferansiyel çevrim oranımız 4 iken motorumuz 3000 devir çevirdiğinde 100 km/h ile gidebilirken ; diferansiyeli değiştirdiğimizde yeni çevrim oranımızın 4.5 olduğunu kabul edersek 100 km/h ile gidebilmek için 3375 devir çevirmemiz gerekir. (dev/dak) Bu da yakıt tüketiminin motor devri ile doğru orantılı olduğunu düşündüğümüzde bize ekstra yakıt tüketimi olarak dönmesi demektir.

    Eğer ki; diferansyel çevrim oranını arttırdığımızda aynı zamanda aynı oranda lastik dış çapını da arttırırsak çevrim oranı artışından kaynaklanan gerçek hızın düşme etkisini sıfırlamış oluruz. Bu sayede ise tekerlek torku artmasına rağmen lastik dış çapı arttığı için başta yere iletilen itki kuvvetindeki artış, negatif yönde etkilenir ve buradaki avantajı da kaybederiz.

    Sonuç olarak çevrim oranını arttırmanıza rağmen elinize geçen avantajı lastik dış çapını da arttırarak elimine ettiğinizden dolayı teorik olarak size bir fayda kalmamış olur. Bunun için çevrim oranındaki artış lastik çapı artışından daha fazla olmalıdır ki, hız fazla düşmeden daha iyi bir sürüş yakalabilsin. Ancak bu sayede tekerlek torkundaki artış, yere iletilen itki kuvvetinde artışı sağlar.

    Off-road araçlarında daha büyük lastiklerin kullanılmasının sebebi, hızı arttırmak değil, yerle daha iyi temas sağlanarak, daha dişli olan lastik yüzeyi ile daha iyi tutunma sağlamaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LionTech16 -- 27 Eylül 2012; 21:10:09 >




  • çok teşekkürler üstad.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: medvet

    çok teşekkürler üstad.

    Rica ederim.
  • Lion halen buralarda misin ?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jujuuu

    Lion halen buralarda misin ?

    Evet.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Liontech 235/45/17 yaz lastiği kullanıyorum kış lastiği olarak hangi ebat lastik önerirsiniz? Geniş tabanın kış için uygun olmadığını belirtmişsiniz .
  • Emeğinize sağlık
  • quote:

    Orijinalden alıntı: grata

    Liontech 235/45/17 yaz lastiği kullanıyorum kış lastiği olarak hangi ebat lastik önerirsiniz? Geniş tabanın kış için uygun olmadığını belirtmişsiniz .


    Kış lastiği olarak bulunduğunuz şehrin durumuna göre lastik genişliği önerebilirim. Eğer kışın sert geçtiği bir şehirde iseniz(karın sıklıkla yağdığı ve yerden kolay kolay kalkmadığı) , daha dar lastik kullanmanızı tavsiye ederim. 195/205 mm civarı olabilir. Çünkü kış şartlarında özellikle karda, dar lastik yere daha iyi tutunma sağlar. Bunun için jantınızı da değiştirmek zorunda kalabilirsiniz. Eğer karın çok yağmadığı bir şehirde iseniz jantınızın elverdiği minimum ölçüde lastik kullanmanızı tavsiye ederim. Daha dar ölçülere inmeniz kuru zeminde tutunmayı azaltacağından sadece orjinal ebattan bir ya da iki ölçü daraltmanız iyi olur. Örneğin ; 215/225 mm olabilir. Bu ölçü kışın yumuşak geçtiği, kar yağışının pek olmadığı şehirlerde avantaj sağlar.

    Jantınızın genişliğine göre hangi genişlikte lastik kullanabileceğinizi gösteren tablo konuda mevcut.

    Bunun dışında, lastik genişliğinin tutunmaya etkisi aynı malzeme özelliğine sahip lastik için bu şekildedir. Lastiği satın alırken alacağınız marka ve modelin performansına da göz atmalısınız. 195 mm genişliğindeki A marka lastiğin daha dar olmasına rağmen 205 mm genişliğindeki B marka lastik kadar tutunma performansı gösterememesi durumu ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Alacağınız marka ve modele karar verdikten sonra ölçüyü seçmenizi tavsiye ederim.

    quote:

    Orijinalden alıntı: sfzb67

    Emeğinize sağlık


    Teşekkürler.




  • vw polo aracımın orjinal lastik ebatı 185/60/14 olmasına rağmen üzerinde 65 yanak pirelli p3000 lastikler var,ve yol tutuş,frenleme çok kötü bir lastik..değiştirmeyi düşünüyorum ve orjinal 60 yanak lastik almayı planlıyorum..65 yanaktan 60 yanağa geçmenin + ve - yönleri nedir? marka olarak michelin veya nokian düşünüyorum,özellikle nokian hakkındaki olumlu paylaşımlar beni o tarafa itiyor,michelin ise çabuk balon yapıyor diye duyuyorum..izmirde yaşıyorum ve lastikten öncelikli beklentim güvenlik ve konfor..frene basınca güvenli mesafede durmalıyım,tavsiyeniz ne olur..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aliuygun

    vw polo aracımın orjinal lastik ebatı 185/60/14 olmasına rağmen üzerinde 65 yanak pirelli p3000 lastikler var,ve yol tutuş,frenleme çok kötü bir lastik..değiştirmeyi düşünüyorum ve orjinal 60 yanak lastik almayı planlıyorum..65 yanaktan 60 yanağa geçmenin + ve - yönleri nedir? marka olarak michelin veya nokian düşünüyorum,özellikle nokian hakkındaki olumlu paylaşımlar beni o tarafa itiyor,michelin ise çabuk balon yapıyor diye duyuyorum..izmirde yaşıyorum ve lastikten öncelikli beklentim güvenlik ve konfor..frene basınca güvenli mesafede durmalıyım,tavsiyeniz ne olur..

    P3000 lastiklerin genişliği kaç mm'ydi?

    Pirelli P3000 konforsuz ve sert hamurlu bir lastik. 60 ve 65 yanak oranı için (185 mm genişlik için) ikisi arasında pek bir fark yok. Lastiği değiştireceğiniz için asıl farklılık yeni lastiğinizin marka ve modelinden kaynaklanır. Eğer konfor ve güvenlik istiyorsanız tercihinizi biraz daha yumuşak hamurlu lastikten yana kullanmanızı tavsiye ederim. Belki biraz daha az km yaparsınız fakat konforlu ve sessiz bir lastiğiniz olur. Bu nedenle hamurları nispeten sert olan Pirelli, Bridgestone gibi markalar size uygun değil. Çok bozuk zeminli yollarda ise yumuşak hamurlu lastiklerin balon yapma riski artıyor maalesef. Biraz daha dikkatli kullanmak sizin yararınıza olur.

    Marka ve model olarak tavsiye vermiyorum maalesef.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: aliuygun

    vw polo aracımın orjinal lastik ebatı 185/60/14 olmasına rağmen üzerinde 65 yanak pirelli p3000 lastikler var,ve yol tutuş,frenleme çok kötü bir lastik..değiştirmeyi düşünüyorum ve orjinal 60 yanak lastik almayı planlıyorum..65 yanaktan 60 yanağa geçmenin + ve - yönleri nedir? marka olarak michelin veya nokian düşünüyorum,özellikle nokian hakkındaki olumlu paylaşımlar beni o tarafa itiyor,michelin ise çabuk balon yapıyor diye duyuyorum..izmirde yaşıyorum ve lastikten öncelikli beklentim güvenlik ve konfor..frene basınca güvenli mesafede durmalıyım,tavsiyeniz ne olur..

    P3000 lastiklerin genişliği kaç mm'ydi?

    Pirelli P3000 konforsuz ve sert hamurlu bir lastik. 60 ve 65 yanak oranı için (185 mm genişlik için) ikisi arasında pek bir fark yok. Lastiği değiştireceğiniz için asıl farklılık yeni lastiğinizin marka ve modelinden kaynaklanır. Eğer konfor ve güvenlik istiyorsanız tercihinizi biraz daha yumuşak hamurlu lastikten yana kullanmanızı tavsiye ederim. Belki biraz daha az km yaparsınız fakat konforlu ve sessiz bir lastiğiniz olur. Bu nedenle hamurları nispeten sert olan Pirelli, Bridgestone gibi markalar size uygun değil. Çok bozuk zeminli yollarda ise yumuşak hamurlu lastiklerin balon yapma riski artıyor maalesef. Biraz daha dikkatli kullanmak sizin yararınıza olur.

    Marka ve model olarak tavsiye vermiyorum maalesef.

    cevabınız için teşekkür ederim öncelikle..
    eski lastiğim 185 mm genişliğinde..marka tavsiye etmemenize saygı duyuyorum..ancak yumuşak hamurlu lastiklerin neler olduğunu markalar halinde sıralayabilirseniz çok sevinirim.




  • mesajım bulunsun
    konu için teşekkürler
  • 
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.