DonanımHaber'de AraYENİ GELİŞMİŞ ARAMA
ForumBu Bölümde Ara
YENİ TOYOTA VERSO LPG UYUMLU MU?
Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir Kullanıcı
23
Cevap
1
Favori
16.803
Tıklama
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> LPG Dönüşümü >> YENİ TOYOTA VERSO LPG UYUMLU MU?
Sayfaya Git:
Sayfa: 1 2 sonraki >>>
Giriş
Mesaj
    • Teğmen
      121 Mesaj
      17 Eylül 2010 22:03:10
      Selamlar,
      LPG üzerine uzmanlık sahibi arkadaşlara bazı sorularım var.
      2011 model Toyota Verso almak üzereyim ama kafamda bazı soru işaretleri var. Verso alırsam muhakkak lpg taktırmalıyım zira benzinli ve verso gibi ağır bir araba yakıt konusunda beni bir hayli üzer. LPG takılamıyorsa, yada problemlere yol açma ihtimali varsa Auris 1.4 Dizel almayı düşünüyorum. İkisinin de fiyatı aynı. Bu durumda soru şu:
      Toyota'da çalışan mühendis bir arkadaştan aldığım bilgiye göre, yeni verso eskisine göre daha komplike ve gelişmiş bir motor. Fazla teknik konuştuğu için anlayabildiğim kadarıyla anlatacağım. LPG taktırdığımız zaman lpg ECU sü (beyni) lpg sisteminin çalışması için motor ECU süne fake atıyor. Yani bazı failure (hata) mode ları görmezden gelmesini sağlıyor. Bu durumda araçta problem olduğu zaman gönderilen failure uyarıları da görmezden gelebiliyor. Bunun yanısıra lpg takılan araçlarda bujiler değişiyor buna karşılık aracın akım gönderilen "bilmem neyi hatırlayamadım" değişmiyor. Anladığım kadarıyla ilk kalkışta benzin yakışı normalden çok daha fazla oluyor.

      İşin kötü tarafı yeni verso piyasaya çıkalı fazla zaman olmadı ve bu araçlara takılan lpg ler çalışsa bile birkaç yıl sonra motorda ciddi hasarlara neden olabilirmiş. Bu durumda rektefe yaptırmak gerekebilir yani 3000 TL civarı hatta daha fazla. Eski tip motorların çalışma mantığının çok daha basit olması nedeniyle problem olmadan lpg kullanılabiliyormuş. Bu nedenle yeni alınmış Verso'ya lpg taktırmak ciddi bir risk teşkil edebilirmiş. Tabi bunları söyleyen arkadaş bu saydığı problemlerin çıkmama ihtimali olduğunu da söylüyor ama eski ile yenisi arasındaki farkı dikkate alarak fikir yürütüyor. Ama ya çıkarsa? Dünya para ödeyip motoru ele almak da var sonunda :)

      Yeni versoya lpg taktırmış ve uzun süredir kullanan arkadaşlar varsa konu hakkındaki görüşlerini bilmek isterim. Ayrıca lpg işi yapan kişilerin de konu hakkındaki yorumları benim için önemli.
      Çünkü lpg yoksa Verso'da ben de yokum... Ama Verso'daki ferahlığı Auris'te bulamayacağımı da biliyorum :(
      Selametle...



    • Yarbay
      10413 Mesaj
      18 Eylül 2010 02:04:39


      İmzamdaki topiğimde bu soruya yanıt verdim oradan takip edebilirsiniz dostum :))))



      _____________________________

    • Teğmen
      121 Mesaj
      18 Eylül 2010 21:01:13
      Faruk Bey,
      Sabahtan beri söylediğiniz topic sayfalarında dolaşıyorum. Yarıya geldim ve pes ettim. Sorduğum soru eski verso değil, yeni verso. Şu anda yeni versoya takılan lpg lerden şikayet alıyormusunuz? ve motorun değişmesinden dolayı lpg uyumunda bir sorun var mıdır?
      Lpg takılınca Failure mode ların ignore edilmesi doğru mudur?



    • Yarbay
      3566 Mesaj
      18 Eylül 2010 23:00:30
      quote:

      Orijinalden alıntı: ferhatkuscu
      Selamlar,
      LPG üzerine uzmanlık sahibi arkadaşlara bazı sorularım var.
      2011 model Toyota Verso almak üzereyim ama kafamda bazı soru işaretleri var. Verso alırsam muhakkak lpg taktırmalıyım zira benzinli ve verso gibi ağır bir araba yakıt konusunda beni bir hayli üzer. LPG takılamıyorsa, yada problemlere yol açma ihtimali varsa Auris 1.4 Dizel almayı düşünüyorum. İkisinin de fiyatı aynı. Bu durumda soru şu:
      Toyota'da çalışan mühendis bir arkadaştan aldığım bilgiye göre, yeni verso eskisine göre daha komplike ve gelişmiş bir motor. Fazla teknik konuştuğu için anlayabildiğim kadarıyla anlatacağım. LPG taktırdığımız zaman lpg ECU sü (beyni) lpg sisteminin çalışması için motor ECU süne fake atıyor. Yani bazı failure (hata) mode ları görmezden gelmesini sağlıyor. Bu durumda araçta problem olduğu zaman gönderilen failure uyarıları da görmezden gelebiliyor. Bunun yanısıra lpg takılan araçlarda bujiler değişiyor buna karşılık aracın akım gönderilen "bilmem neyi hatırlayamadım" değişmiyor. Anladığım kadarıyla ilk kalkışta benzin yakışı normalden çok daha fazla oluyor.

      İşin kötü tarafı yeni verso piyasaya çıkalı fazla zaman olmadı ve bu araçlara takılan lpg ler çalışsa bile birkaç yıl sonra motorda ciddi hasarlara neden olabilirmiş. Bu durumda rektefe yaptırmak gerekebilir yani 3000 TL civarı hatta daha fazla. Eski tip motorların çalışma mantığının çok daha basit olması nedeniyle problem olmadan lpg kullanılabiliyormuş. Bu nedenle yeni alınmış Verso'ya lpg taktırmak ciddi bir risk teşkil edebilirmiş. Tabi bunları söyleyen arkadaş bu saydığı problemlerin çıkmama ihtimali olduğunu da söylüyor ama eski ile yenisi arasındaki farkı dikkate alarak fikir yürütüyor. Ama ya çıkarsa? Dünya para ödeyip motoru ele almak da var sonunda :)

      Yeni versoya lpg taktırmış ve uzun süredir kullanan arkadaşlar varsa konu hakkındaki görüşlerini bilmek isterim. Ayrıca lpg işi yapan kişilerin de konu hakkındaki yorumları benim için önemli.
      Çünkü lpg yoksa Verso'da ben de yokum... Ama Verso'daki ferahlığı Auris'te bulamayacağımı da biliyorum :(
      Selametle...


      Yukarıdaki yazınızı okuyan birisi de toyota mühendisleri oturdu ve sırf verso için özel bir motor tasarladı sanacaktır. Verso'daki valvematic motorda LPG dönüşümünü zorlaştıracak herhangi bir teknolojik yenilik yok. Valvematic motor Corolla ve Auris'teki 124 hp lik motorun üst devirleri güçlendirilerek şişirme birkaç beygir elde edilmiş hali o kadar. Ve bu motor avensis'te de kullanılıyor. Valvematic motorlu Avensis birçok araca LPG dönüşümü yapıldı. Onları da referans alabilirsiniz.

      Toyota'daki meslektaşımız meseleyi biraz abartmış. Duyan da uzay mekiğinden bahsediyoruz sanır. Ne araçlara sorunsuz dönüşüm yapılıyor. Valvematic motor onların yanında -abartmıyorum- kalfa-çırak işi kalır.

      Hata kodlarının yoksayılması diye birşey yok. OBD soketiyle bir bağlantı kurmuyorsunuz ki hatayı silesiniz. Hatta bırakın OBD'yi, ECU ile bile tek bağlantınız enjektör sinyalleri, devir ve map sinyalleri... Kastedilen durum ancak özellikle OBD'ye bağlantı yapılırsa, çok nadir LPG ECU'larında gerçekleştirilebilen, özellikle istenmedikçe ve özellikle bağlanıp ayarlanmadıkça yapılmayan, ilaveten külfetli bir iştir. Uygulamasını da şimdiye kadar neredeyse hiç görmedim.

      LPG ECU'sunun aracın benzin ECU'suna sizin tabirinizle "fake attığı" tek nokta enjektör sinyallerini emüle etmesidir. O da aracın benzin tüketmeyi durdurmasının tek yoludur. Şöyle ki;

      Benzin ECU'su benzin enjektörüne "benzin püskürteceksin" diye komut veriyor.
      LPG ECU'su ise araya girip benzin ECU'sünden gelen sinyali alıp benzin enjektörüne "sen yakıt püskürtmeyeceksin", "çünkü ben LPG püskürteceğim" diyor.
      O da "tamam püskürtmüyorum" diye geri dönüş veriyor.
      LPG ECU'su da benzin ECU'suna gidecek bu "tamam püskürtmüyorum" komutunu kendinde tutup, benzin ECU'suna "tamam senin istediğin gibi benzin yakıtını püskürtüyorum" diye geri dönüş gönderiyor ki araç enjektör arızası vermesin.

      Bu da bir yanıltma, fake atma değildir. Sistemin çalışması için şarttır. Yoksa benzin püskürtmesini durduramazsınız.

      Benzin ECU'su yine sistemde eğer herhangi bir hata tespit ederse yine arıza ikazını yakacaktır. Motorun çalışmasındaki en ufak hata yine tespit edilir ve benzin ECU'su yine gerekli düzeltmeyi yapar ve uyarısını da verir. Emüle edilen yalnızca benzin enjeksiyon sinyallerinin geri dönüşüdür. Aracın hata kodları engellenmez, silinmez, görmezden gelinmez.

      Bujiler değişiyor demişsiniz. Aracın bujileri iridium veya platinium buji ise değiştirmenize gerek yok. Değilse de daha verimli yanma ve daha düşük akım çekilmesi, daha düşük voltaj ihtiyacı duyulması için değiştiriliyor. Bunu da LPG'ciler değil ben tavsiye ediyorum. Ama bu sizin ismini hatırlayamadığınız "bobin"e ilave yük bindirmiyor, aksine bobinden daha düşük akım çekilmesini sağlıyor. Çünkü bu LPG bujileriyle daha düşük akımla daha iyi yanma sağlanabiliyor.

      Kaldı ki aracı orjinal bujisiyle de kullansanız, muadil LPG bujisiyle de kullansanız aracın bobini tüm bu akım ihtiyacı değişimlerini karşılayabilecek kapasitededir. Eğer öyle olmasaydı benzinde de biraz zor şartlarda, örneğin soğuk havalarda veya kötü yakıtta arıza verirdi zaten.

      Sonuç;
      içiniz rahat olsun. LPG ilk defa valvematic motora takılmıyor. Veya ilk LPG takılan Valvematic motor sizin aracınızın motoru olmayacak. Toyota bu motorla hiç ama hiçbir yenilik getirmiyor ve bu LPG açısından daha fazla sorunsuzluk demek oluyor.

      Ha şimdi çıkar da toyota'daki mühendis meslektaşımız size "hayır kardeşim, bilmiyor onlar, biz bu motorda sürekli 2ms'nin altında çalışabilecek bir enjektör teknolojisi geliştirdik, enjektörleri manifolda değil de yanma odasına yerleştirdik, her yanma döngüsünde ikişer öncü, ikişer artçı mini püskürtme ile birçok ayrı patlatmalı bir motor teknolojisi geliştirdik, her silindirin yakıt düzeltmesini ayrı ayrı yaptık, genişbant sensörlerle karışımı gözledik, aşırı besleme ile manifold vakumunu sık sık artı değerlere çıkardık vs... o nereden bilsin bu valvematic motoru da yorum yapsın. bu motora LPG olmaz" derse amenna. Ama bu sıradışı özelliklerin hiçbirinin bu motorda mevcut olmadığını biliyorsa bu motorun LPG ile özellikle uyumsuz olduğu iddiasını ispatlaması da imkansızlaşır.



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 19 Eylül 2010; 0:14:52 >
      _____________________________

    • Teğmen
      121 Mesaj
      18 Eylül 2010 23:59:35
      Sevgili O.B.K kardeşim. Eline diline sağlık. Öyle detaylı ve güzel açıklamışsın ki kafamdaki bütün soru işaretleri bir bir cevap buldu. Açıkçası toyota mühendislerinin kafa kafaya verip "nasıl lpg uyumsuz motor yaparız" diye düşündüğünü ben de sanmıyorum :) Ordaki mühendis arkadaşın açıklamalarınıza boş boş bakacağını sanmıyorum çünkü kendisi fabrikada motor konusundaki en iyi mühendislerden biri. Tabi asıl tasarımı japonlar yapıyor. Her ne kadar motor konusunda iyi olsa da lpg dönüşüm sistemleri hakkında sizin kadar detaylı bilgiye sahip değildir. Sanırım biraz da garantici gözle yaklaşıyor.

      Velhasıl, verso dan vazgeçsem içim rahat etmeyecekti. Açıklamalarınız vereceğim kararın kesinleşmesine vesile oldu. Teşekkürler



    • Teğmen
      121 Mesaj
      20 Eylül 2010 08:24:56
      Tekrar merhaba,
      Soruya ek bir soru daha geldi. Yeni Toyota'larda ağırlığı azaltmak amacıyla valf yatakları eskisine göre daha yumuşak ve hafif olan alaşımlı malzemeden yapılıyormuş. Bu durumda valf yataklarının aşınması söz konusu olabilir mi? Benzin 200 derece civarında yanarken, lpg 300-400 derece civarında yanıyor, bu da valf yataklarının ömrünü azaltıyor... mu?
      Teşekkürler.



    • Yarbay
      3566 Mesaj
      20 Eylül 2010 09:19:37

      quote:

      Orijinalden alıntı: ferhatkuscu

      Tekrar merhaba,
      Soruya ek bir soru daha geldi. Yeni Toyota'larda ağırlığı azaltmak amacıyla valf yatakları eskisine göre daha yumuşak ve hafif olan alaşımlı malzemeden yapılıyormuş. Bu durumda valf yataklarının aşınması söz konusu olabilir mi? Benzin 200 derece civarında yanarken, lpg 300-400 derece civarında yanıyor, bu da valf yataklarının ömrünü azaltıyor... mu?
      Teşekkürler.


      Merhabalar.

      Açıkcası bu risk magnezyum vb alaşımlı subap yatakları olan araçlarda var. Ama bu ancak araç fakir karışımda ayarlanırsa sözkonusu olur. Fakir karışım sonucu aşırı ısıya maruz kalan özellikle egsoz subapları yanar. Birebir veya zengin karışımla ayarlanan araçlarda subaplarda veya subap yataklarında hasar oluşmaz.

      Benim şahsi aracım ford focus c-max'te de subaplar ve subap yatakları hafif alaşımlı. Fakat düzgün karışımla sorun yaşamıyorum. Kaldı ki sorun yaşansa bile subap ve subap yataklarını değiştirmek zor bir iş değil. Ve fakir karışımda bile, aşırı fakir kalmamışsa araç, buna ihtiyaç ancak 100 bin km'ler sonra olur. Düzgün bir kalibrasyonla da hiç olmaz.

      Kolay gelsin.



      _____________________________

    • Teğmen
      121 Mesaj
      20 Eylül 2010 09:46:44
      Valf yataklarının aşınması sonucunda rektefe oluyor galiba bu da maliyetli birşey 3000-4000 TL civarı diye duymuştum.
      Açıkçası fakir karışım zengin karışım kısmını anlamadım, çok fazla bilgi sahibi değilim saçmalarsam kusura bakmayın. Lpg dönüşümünü yapanlar zaten bu riskleri bilip ona göre yapmıyorlar mı? Aradaki fark nedir? Birinde çok diğerinde az mı yakıyor? LPG ciler de araba az yaksın diye fakir karışımı mı tercih ediyor? Sonra da araç sahibi "Ben birine LPG taktırdım hiç yakmıyor, resmen kokluyor" mu diyor? LPG taktırırken benimkini zengin karışımlı mı yapın diyeceğiz :) Daha teknik şekilde sormak isterdim ama bu kadar bilgim var.

      Son olarak valf yataklarının ömrünü uzatmak için yağlama sistemi yapıyorlarmış galiba. Tavsiye eder misiniz?
      Teşekkürler...



    • Yarbay
      3566 Mesaj
      20 Eylül 2010 10:49:24

      quote:

      Orijinalden alıntı: ferhatkuscu

      Valf yataklarının aşınması sonucunda rektefe oluyor galiba bu da maliyetli birşey 3000-4000 TL civarı diye duymuştum.
      Açıkçası fakir karışım zengin karışım kısmını anlamadım, çok fazla bilgi sahibi değilim saçmalarsam kusura bakmayın. Lpg dönüşümünü yapanlar zaten bu riskleri bilip ona göre yapmıyorlar mı? Aradaki fark nedir? Birinde çok diğerinde az mı yakıyor? LPG ciler de araba az yaksın diye fakir karışımı mı tercih ediyor? Sonra da araç sahibi "Ben birine LPG taktırdım hiç yakmıyor, resmen kokluyor" mu diyor? LPG taktırırken benimkini zengin karışımlı mı yapın diyeceğiz :) Daha teknik şekilde sormak isterdim ama bu kadar bilgim var.

      Son olarak valf yataklarının ömrünü uzatmak için yağlama sistemi yapıyorlarmış galiba. Tavsiye eder misiniz?
      Teşekkürler...


      Düzgün kalibrasyonda araç ne zengin çalışır ne de fakir. Tam olarak benzinde çalıştığı gibi çalışır.

      Çok az yakıyor diyenlerin araçları fakir çalışıyor olabilir.

      Subapların ve subap yataklarının aşınması sonucunda rektefeyeye gerek yoktur. Sadece kapak işlem görür.

      Subap yağlamaya ihtiyaç yoktur. PCV sistemi artık tüm araçlarda var. Bu sistem düzgün kalibrasyonla birlikte subap aşınmasını engellemek için yeterlidir.

      Kolay gelsin.



      _____________________________

    • Teğmen
      121 Mesaj
      20 Eylül 2010 11:22:18
      Bilgi için çok teşekkürler...


    • Teğmen
      121 Mesaj
      20 Eylül 2010 11:26:49
      Bu arada PCV sisteminin açılımı nedir? Örneğin 2004-5 Corolla ve 2006 Mazda 6 da aynı sistem var mıdır?


    • Yarbay
      10413 Mesaj
      20 Eylül 2010 20:57:00

      quote:

      Orijinalden alıntı: ferhatkuscu

      Bu arada PCV sisteminin açılımı nedir? Örneğin 2004-5 Corolla ve 2006 Mazda 6 da aynı sistem var mıdır?

      benim eksik kaldığım zamn dilimlerinde verdiğiniz destek için teşekkür ederim sayın O.B.K

      Ferhatbey sorunuzun yanıtını aşağıda bulabilirsiniz :)

      2V - (Two Valve) İki supap
      4EAT - (4 speed Electronic Automatic Transmission) 4 hızlı otomatik transmisyon
      4WAL - (Four Wheel Antilock) Dört tekerlek kilitlenmesiz
      4WD - (Four Wheel Drive) Dört tekerlekten tahrikli, dört çekerli
      4WS - (Four Wheel Steering) Dört tekerlekten yönlendirme




      A


      A - (Amperes) Amper
      AAC – (Auxiliary Air Control ) Yedek hava ünitesi
      AAP - (Auxiliary Acceleration Pump) Yardımcı hız pompası
      ABC – ( Active Body Control ) Otomobilin yanlara öne ve geriye doğru kasılmasını önleyen mercedes patentli hidro elktronik sistem Anlık sürüş durumuna göre değişen, bilgisayar kontrollü ve hidrolik yürüyen aksam. Mercedes CL'de kullanılan sistem ile virajlarda yana yatma ve fren anında öne eğilme önleniyor
      AAS – (Auto Adjusting Suspension) Otomatik Ayarlı Süspansiyon
      ABS - (Antilock Brake System) Kilitlenmeyen fren sistemi
      ABSCM-(ABS Control Module) ABS kumanda modülü
      ABV- (Anti-Backfire Valve)Geri Tepmeyi Önleyici Sübap
      AC - (Alternating Current) Alternatif akım
      A/C - (Air Conditioning) Klima
      ACC - (Air Conditioning Clutch) Klima kavraması
      ACC - (Automatic Climate Control) Otomatik iklimlendirme kontrolü
      ACC - (Adaptive Cruise Control) Uyarlanabilir seyir kontrolü
      ACCS - (Air Conditioning Cyclic Switch) Klima çevrimsel anahtarı
      ACD - (Air Conditioning Demand) Klima ihtiyacı
      ACL - (Air cleaner) Hava filtresi
      ACR4 - (Air Conditioning Refrigerant, Recovery, Recycling, Recharging) Klima soğutucusu, iyileştirme, dönüşüm, şarj
      ACON - (Air Conditioning On) Klima açık
      ACP - (Air Conditioning Pressure) Klima kavraması
      ACT - (Air Charge Temperature -replaced with IAT) Hava dolgu sıcaklığı
      A/D - (Analog to Digital) Analogdan dijitale
      ADB - (Automatische Differantial Bremse)Otomatik diferansiyel freni Standart kilitli diferansiyellerin elektronik devreli bir versiyonu.
      ADS – Uygun tampon sistemi Sürüş tarzı, yol durumu ve yükleme durumuna göre en uygun tampon sertliği sağlanıyor.
      ADU - (Analog-Digital Unit) Analog-dijital ünite
      AFC - (Air Flow Control) hava akış (debi) kontrolü
      AFR - (Air Fuel Ratio) Hava/yakıt oranı
      AFS - ( Active Fahrwerks Stabilierung)Aktif yürüyen aksam stabilitesi Temel olarak ABC ile ayni islevi görür. Sistem Citroen Xantia Activa'da kullanılmaktadır.
      AFV - (Alternative Fueled Vehicle) Alternatif yakıtlı taşıt
      AIR - (Secondary air injection -formerly Thermactor air) İkinci hava enjeksiyonu
      AIRB - (Secondary Air Injection Bypass) İkinci hava enjeksiyon baypası
      AIRD - (Secondary Air Injection Diverter) İkinci hava enjeksiyon saptırıcı
      AIS - (Automatic Idle Speed) Otomatik rölanti hızı
      ALB (Anti Lock Brakes): ABS'nin ilk ve basit şekli. Kızaklayan tekerlekleri hızlı ritimde bırakıp tekrar tutan fren sistemi.
      ALC - (Automatic Level Control) Otomatik seviye kontrolü
      ALDL - (Assembly Line Data Link -replaced with DLC) Montaj hattı veri bağlantısı
      ALFA ROMEO – ( Alfa : Anonima Lombarda Fabbricca di Automobili )
      ALT - (Alternator -replaced with GEN) Alternatör
      AMB - (Ambient) Ortam
      AOD - (Automatic Overdrive) Otomatik aşırı hız
      AODE - (Automatic Overdrive Electronic (transmission)) Otomatik aşırı hız elektronik (transmisyon)
      AODE-W - (Automatic Overdrive Electronic Wide (ratio transmission)) Otomatik aşırı hız elektronik geniş(oran transmisyonu)
      AP - (Accelerator Pedal) Gaz pedalı
      API - (American Petroleum Institute) Amerikan Petrol Enstitüsü
      APT - (Adjustable Part Throttle) Ayarlanabilir kısmi gaz
      ARC - (Automatic Ride Control) Otomatik sürüş kontrolü
      ARS - (Automatic Restraint System Otomatik sınırlama sistemi
      ASARC - (Air Suspension Automatic Ride Control) Hava süspansiyonu otomatik sürüş kontrolü
      ASC - (Active Stability Control) Aktif kararlılık kontrolü
      ASC+T - (Automatic Stability Control Plus Traction) Otomatik kararlılık ve çekiş kontrolü BMW'de kullanılan elektronik çekiş kontrol sistemi olup, sürekli arka tekerleklerin durumunu gözlemleyerek bir kayma olup olmadığını denetler. Arka tekerleklerde bir kayma olursa ASC+T devreye girip frenleri ve motoru kontrol ederek otomobilin yolda kalmasını sağlar.
      ASD - (Automatic Shutdown) Otomatik kapama
      ASM – ( Auto Shift Manual ) Ford’ta kullanılan otomatik olarak vites değiştirmeye olanak sağlayan sıralı manuel şanzıman (Bkn: Yarı otomatik şanzuman)
      ASR - (Acceleration Slip Regulation) İvme kayması kontrolü
      ASR – ( Anti slip regulation ) Patinaj önleyici sistem ASR sistemi ilk kalkışta ve hızlanmada, tahrik tekerleklerinin aşırı dönmesini engelleyerek, aracın güvenli hareketini sağlar.
      AST – ( Advanced Semisolid Technology ) Gelişmiş yarı katı teknolojisi
      A/T - (Automatic Transmission/Transaxle) Otomatik transmisyon
      ATF- (Automatic Transmission Fluid) Otomatik şanzuman yağı
      ATX - (Automatic Transaxle) Otomatik transaksıl
      ATC - (Automatic Temperature Control) Otomatik sıcaklık kontrolü
      ATDC - (After Top Dead Center) Üst ölü noktadan sonra
      ATM - (Actuator Test Mode) Uyartıcı deney modu
      AQS – Hava kalite sistemi . İçerdki havayı kontrol ederek iç hava sirkülasyonunu otomatik devreye sokar.
      AWD - (All Wheel Drive) Tüm tekerleklerden tahrikli
      AWG - (American Wire Gage) Amerikan tel ölçeği
      AWS – ( All Wheel Stering ) Tüm tekerlerden yönlendirmeli örneğin Volvo V70 AWD
      AXOD - (Automatic Overdrive Transaxle) Otomatik aşırı hız transaksılı
      AXOD-E - (Automatic Overdrive Transaxle - (Electronically Controlled( Otomatik aşırı hız transaksılı - (elektronik kontrollü
      AYC - (Active Yaw Control) Aktif sapma kontrolü

      B



      B+ - (Battery voltage) Akü voltajı
      BARO - (Barometric (pressure)) barometrik basınç
      BAS – ( Brake Assist System ) Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem.
      BCM - (Body Control Module) Gövde kontrol modülü
      BHP - (Brake Horsepower) Fren beygir gücü Tekerlekler veya kardan mili yerine "genellikle" krank milinden ölçülen ve motor tarafından üretilen gerçek gücü gösteren ölçüdür. Bu ölçümde vites kutusu, alternatör, difransiyel, su pompası gibi parçalar bağlı değildir. "Brake Horsepower" denmesinin sebebi mildeki gücün bir frenleme mekanizması tarafından absorbe edilmesiyle ölçülür.
      BLM - (Block Learn Multiplier -replaced with LT FUEL TRIM)) Blok öğrenme çarpanı
      B-LVL - (Bilevel) Aynı seviyede
      BMAP - (Barometric and Manifold Absolute Pressure) Barometrik ve manifold mutlak basıncı
      BMW – ( almanca ) ( bayerische motoren werke ) bavyera köylüsünün makine işi, el emeği göz nuru anlamında
      BOO - (Brake On/Off) Fren açık/kapalı
      BP - (Back Pressure) geri basınç
      BPA - (Bypass Air) Kısa devre havası
      BPS- (Barometric Pressure Sensör) Barometrik basınç sensörü
      BPW - (Base Pulse Width) ana sinyal genişliği
      BTDC - (Before Top Dead Center) Üst ölü noktadan önce
      BTSI - (Brake Transmission Shift Interlock) Fren vites değiştirme ortak kilidi
      Btu - (British thermal units) British ısı birimi




      C


      CAC - (Charge Air Cooler) Dolgu hava soğutucusu
      CAC - (Customer Assistance Center) Aracınızla ilgili bütün sorunlarınız için danışmanlık yapan ve arıza durumlarında destek sunan Mercedes-Benz Müşteri Hizmetleri Merkezi (Hollanda - Call Center)
      Calif - (California) Kaliforniya
      CAN - (Controller Area Network) Araç veya çevre şartlarına bağlı olarak araç fonksiyonlarını düzenleyen sistem MERCEDES
      CANP - (Canister Purge) Kanister buharı
      CARB- (Carburetör) Karbüratör
      CB (Carburator) Karbüratör
      CBC-(Cornering Brake Control) Arka akstaki frenlerin optimal kullanımını sağlayan yardımcı fren sistemi. Fren sisteminin içinde hidroliğin en doğru şekilde dağılımını sağlar.
      CC - (Cruise Control) Seyir kontrolü-Sabit hız kumandası
      CC - (Cubic Centimeter) Santimetreküp
      CCD - (Chrysler Collision Detection) Chrysler çarpışma belirlemesi
      CCD - (Computer Controlled Dwell) Bilgisayar kontrollü dwell
      CCDIC - (Climate Control Driver Information Center) İklim kontrol sürücü bilgi merkezi
      CCM - (Central Control Module) Merkezi kontrol modülü
      CCM- (Cruise control module ECU) Sabit hız kumandası modülü
      CCOT - (Cycling Clutch Orifice Tube) Cevrim yapan kavrama orifis borusu
      CCP - (Climate Control Panel) İklim kontrol paneli
      CCRM - (Constant Control Relay Module) Sabit kontrol röle modülü
      CCS - (Coast Clutch Solenoid) Kavrama boşlama solenoidi
      CD - Hava direnci katsayısı. Bir otomobilin ne kadar hava direnciyle karşılaşacağını gösterir. Hava sürtünmesi azaldıkca otomobilin yakıt tüketimi de azalır
      CDI – ( Common rail Direkt Injektion )( capacitive discharge ignition ) Ortak yakıt hatlı dizel’in Mercedeste kullanılan ismi. Kısaca ne kadar ekmek o kadar köfte diyeceğimiz bir yöntemle çalışan enjeksyon sistemi. Aracın tork istediği sırlar mazot püskürtmesi fazlalaşırken düz yolda püskürtme basıncı azalır. Aracın performansını düşürmeden yakıt tasarrufu da sağlar.
      CDR - (Chrysler Diagnostic Readout) Chrysler Arıza belirleme kılavuzu
      CDRV - (Crankcase Depression Regulator Valve) Karter basınç düşürme düzenleme valfi
      CDTİ – ( Common rail Diesel Turbo İnjeksiyon ) Opel firmasının common railli ecotec motoru
      CE - (Commutator End) Komütatör ucu
      CEL - (Check Engine Lamp -replaced with MIL) Motor lamba kontrolü
      CELO- (Colt engine lock out switch)Soğuk motor çalıştırma anahtarı
      CEAB - (Cold Engine Air Bleed) Soğuk motor hava sızdırması
      CFI - (Central Fuel Injection -replaced with TBI) Merkezi yakıt enjeksiyonu
      CFI - (Cross Fire Injection) Çapraz ateşleme enjeksiyonu
      CI - (Cubic Inch) İnçküp
      CID - (Cubic Inch Displacement) inçküp yer değiştirme
      CID - (Cylinder Identification) Silindir tanımlama
      CKP - (Crankshaft Position) Krank mili konumu
      CKT - (Circuit) Devre
      CL - (Closed Loop) kapalı devre
      CLC - (Converter Lockup Clutch -replaced with TCC) Konvertör kilitleme kavraması
      CLCC - (Closed Loop Carburetor Control) Kapalı devre karbüratör kontrolü
      CLNT - (Coolant) Soğutucu
      CMFI - (Central Multi-port Fuel Injection) Merkezi çok portlu yakıt enjeksiyonu
      CMP - (Camshaft Position) Kam mili konumu
      CO - (Carbon Monoxide) Karbonmonoksit
      CO2 - (Carbon Dioxide) Karbondioksit
      COMAND - (Cockpit Management and Data System) Yeni nesil otomobillerde navigasyon sistemi, telefon, saat, TV alicısı, radyo, kaset ve CD çalardan oluşan müzik sisteminin hepsine kumanda eden sistem
      COP - (Coil On Plug) Fiş üstü bobin
      CPA - (Connector Position Assurance) Bağlantı elemanı konum güvenliği
      CPI - (Central Port Fuel Injection) Merkezi port yakıt enjeksiyonu
      CPP - (Clutch Pedal Position) Kavrama pedalı konumu-Debriyaj pedalı konum svici
      CPS - (Central Power Supply) Merkezi güç sağlama
      CPU - (Central Processing Unit) Merkezi işlemci ünitesi
      CRDI- ( Common rail Direkt Injektion ) Ortak yakıt hatlı dizel’in hyundai ve kiadaki ismi
      CRT - (Cathode Ray Tube) katot ışınlı tüp
      CRV – ( Compatc Recreational Vehicle ) Sıkı eğlenceli araç honda modeli
      CS - (Charging System) Şarj sistemi
      CUV- (Crossower utility vehicle)
      CTP - (Closed Throttle Position (switch)) Kapalı gaz konumu anahtarı-Kapalı gaz kelebeği
      CTS - (Coolant Temperature Sensor) Soğutucu sıcaklık sensörü
      CV - (Constant Velocity) Soğutucu hızı
      CVT - (Continuously Variable Transmission) Sürekli değişken transmisyon . Bu sistemde dişli çemberleri birbirlerine bir çelik bantla bağlı bulunurlar böylece kademesiz bir vites kontrolü sağlanır. Konvensiyonel şanzımanlarda geçişler dişlilerle sağlanır.
      CVVT-Elektronik olarak değişken supap zamanlaması ile çalışan motor.

      D


      D - (Diesel) Dizel
      DAB - (Delayed Accessory Bus) Geciktirilmiş aksesuar büsü
      dB - (Decibels) desibel
      dBA - (decibels on A-weighted scale) A ağırlıklı skalada desibel
      DBC - (Dinamik fren kontrolü)BAS ile aynı görevi yapıyor, sadece BMW'deki adı farklı.
      DVC – ( Dynamische Bremsen Control ) Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem . BMW
      DC - (Direct Current) Doğru akım
      DCCSV- (Damper clutch control solenoid valfe) Damper kavrama kontrol selenoid valfi
      d / d – devir / dakika . Motorun 1 dakikadaki devir sayısısı
      DE - (Drive End) Tahrik sonu
      DEC - (Digital Electronic Controller) Dijital Elektronik Kontrolörü
      DERM - (Diagnostic Energy Reserve Module) Arızacılık enerji rezerv modülü
      DFI - (Direct Fuel Injection) Direkt yakıt enjeksiyonu
      DI - (Distributor Ignition) Distribütörlü ateşleme
      DIA - (Diameter) Çap
      DIC - (Driver Information Center) Sürücü danışma merkezi
      DIN – (deutsche industrie norm ) Alman endüstri normu 1 DIN = 1,12 SAE
      DIS - (Direct (distributorless) Ignition System -replaced with EI) Direkt distribütörsüz ateşleme
      DIST - (Distributor) Distribütör
      DLC - (Data Link Connector) Veri hattı bağlantısı-Veri bağlantı soketi
      DLI- (Distributorless ıgnition) Distribütörsüz ateşleme
      DOE - (The Department of Energy) Enerji Bölümü
      DOHC - (Double Overhead Camshaft) Üstten çift kam mili
      DOL - (Data Output Line) Veri çıkış hattı
      DPFE - (Differential Pressure Feedback EGR) Diferansiyel basınç geri besleme
      DRİVE BY WİRE – Elektronik gaz kontrol sistemi ( TOFAŞ )
      DPI - (Dual Plug Inhibit) Çift fişli önleyici
      DRB - (Diagnostic Readout Box) Teşhis okuma kutusu
      DRL - (Daytime Running Lamps) Gün ışığında çalışan lamba
      DSA- (Dynamic stability assistance) Dinamik denge desteği
      DSC - ( Dynamic stability Control )ESP ile aynı prensipte, dört tekerleğin yola en güvenli şekilde basmasını sağlayan sistem. Elektronik stabilite sistemi ağırlıklı olarak BMW'de kullanılır. viraj dışındaki kritik fren anında karşı moment uygulayarak arka tarafın savrulmasını önler.
      DSG – BMW’de kullanılan otomatik olarak vites değiştirmeye olanak sağlayan sıralı manuel şanzuman (Bkn: Yarı otomatik şanzuman)
      DSP – ( Dynamic Shift Program ) Ayarlarını sürücünün kullanım tarzına göre değiştiren gelişmiş otomatik şanzuman
      DSS - (Downshift Solenoid) Aşağı kaydırma solenoidi
      DTC - (Diagnostic Trouble Code) Teşhis güçlük kodu
      DTI – Opel ‘in kullandığı direk enjeksiyonlu yakıt sistemi
      DTM - (Diagnostic Test Mode) Teşhis deney modu
      DTR - (DISTRONIC) Otoyol ve benzeri yollarda, aracı belli bir hızda tutmak için sürücüye destek sunan sistem: Eğer önde başka bir araç yoksa tempomat gibi çalışır. Önde başka araç olması durumunda ise öndeki araçla olması gereken asgari mesafeyi korumanız için hızı düşürür.
      DVOM - (Digital Volt-Ohmmeter) Dijital volt-ohm metre
      DynAPS - (Dinamik trafik yönlendirmesi) Navigasyon sistemi tarafından hesaplanan hedefe yönlendirme planını, mevcut trafik durumuna uygun hale getiren sistem.




      E



      E4OD - (Electronic 4-Speed Overdrive) Elektronik 4 hızlı aşırı hız
      EAC - (Electronic Air Control -replaced with AIR) Elektronik hava kontrolü
      EAIR - (Electronic Secondary Air Injection) Elektronik ikinci hava enjeksiyonu
      EAS – ( Electronic Active Steering ) Ön tekerleklerin ani direksiyon hareketleri sebebiyle yol tutuşu bozmasını engellemeye çalışan aktif direksiyon sistemi.
      EASY GO – Anahtarsız sürüş sistemi ( TOFAŞ )
      EBCM - (Electronic Brake Control Module) Elektronik fren kontrol modülü
      EBD – (Electronic brake distribütör ) Elektronik fren dağılımı. Fren gücünün 4 tekerlekte eşit olmasını sağlayan hidrolik dağılımlı destek sistemi.
      EBTCM - (Electronic Brake and Traction Control Module) Elektronik fren ve çekiş kontrol modülü
      EBP - (Exhaust Back Pressure) Egzoz geri basıncı
      EBV: Fren hidroliğinin basıncını ve dağılımını kontrol eden supap sistemi.
      E&C - (Entertainment and Comfort) Eğlence ve konfor
      ECA - (Electronic Control Assembly -replaced with PCM) Elektronik kontrol grubu
      ECAT - (Electronically Controlled Automatic Transmission) Elektronik kontrollü otomatik transmisyon
      ECC - (Electronic Climate Control) Elektronik iklimlendirme kontrolü
      ECE - (Economic Comission for Europe) Avrupa Ekonomik Komisyonu
      ECE - (Electrical and Computer Engineering) Elektrik ve bilgisayar mühendisliği
      ECFI- (Electronıc controled fuel injection) Elektronik kontrollü yakıt enjeksiyonu
      ECI - (Extended Compressor at Idle) Rölantide uzatılmış kompresör
      ECL- (Engıne coolant level) Soğutma suyu seviyesi
      ECM - (Electronic Control Module) Elektronik kontrol modülü
      ECM - (Engine Control Module) Motor kontrol modülü
      ECOTEC: GM'in gelistirdigi çevreci ve ekonomik özelliklerde teknoloji saglayan motor.
      ECS - (Emission Control System) Emisyon kontrol sistemi
      ECS – ( Early Crash System ) Ön tamponda bulunan ve çarpışmanın şiddetini ölçen sensör sistemi ( TOFAŞ )
      ECT - (Engine Coolant Temperature (Switch, Sensor) Soğutma suyu sıcaklığı
      ECU - (Electronic Control Unit) Elektronik kontrol ünitesi
      EDC - (Elektronik diferansiyal kontrolü)EDS'nin BMW'deki adıdır
      EDIS - (Electronic Direct Ignition System -replaced with EI) Elektronik direkt enjeksiyon sistemi
      EDLS-Özellikle arkadan itişli otomobillerde, tekerleklerin eşit güçte dönmesini sağlayan elektro-mekanik diferansiyel kilit sistemi.
      EDS (Elektronik diferansiyel kilidi)Çekiş sağlayan tekerleklerden biri boşa dönerse, EDS diğer tekere daha fazla tutuş veriyor.
      EEC - (Electronic Engine Control) Elektronik motor kontrolü
      EEPROM- (Electronically Erasable Programmable Read Only Memeory)Elektronik olarak silinebilir programlanabilir ROM
      EEVIR - (Evaporator Equalized Values In Receiver
      EFE - (Early Fuel Evaporation) Erken yakıt buharlaşması
      EFI - (Electronic Fuel Injection) Elektronik yakıt enjeksiyonu
      EGO - (Exhaust Gas Oxygen -replaced with O2S) Egzoz gazı oksijeni
      EGOG - (EGO Ground) EGO topraklama
      EGR - (Exhaust Gas Recirculation) Egzoz gazı çevrimi Dizel araçlarda bulunan ve egzoz gazındaki is parçacıklarını yakalamak için ek bir sistemdir.
      EGRC - (Exhaust Gas Recirculation Control) Egzoz gazı devridaim kontrolü
      EGRT - (Exhaust Gas Recirculation Temperature (switch)) Egzoz gazı devridaim sıcaklık anahtarı
      EGRTV- (Exhaust Gas Recirculation Thermal Vacuum Valve) Egzoz gazı devridaim ısıl vakum valfi
      EGRV - (Exhaust Gas Recirculation Vent) Egzoz gazı devridaim havalandırma
      EGTS - (Exhaust Gas Temperature Switch -replaced with EGRT) Egzoz gazı sıcaklık anahtarı
      EHB : Elektro Hidrolik Fren Sistemleri
      EI - (Electronic Ignition -includes Distributorless Ignition System, formerly DIS) Elektronik ateşleme distribütörsüz dahil
      ELC - (Electronic Level Control) Elektronik seviye kontrolü
      ELC – (Electronic locked clutch) Elektronik kilitli kavrama
      ELR - (Emergency Locking Retractor) Güvenlik kilit geri çekicisi
      EMB - (Electromagnetic Brakes) Elektro mekanik frenler
      EMF - (Electromotive Force (voltage)) Elektromotiv kuvvet
      EMI - (Electromagnetic Interference) Elektromanyetik karışma
      EMR - (Electronic Module Retard) Elektronik modül gecikimi
      EOT - (Engine Oil Temperature) Motor yağ sıcaklığı
      EPA - (Environmental Protection Agency) Çevre koruma örgütü
      EPC - (Electronic Pressure Control) Elektronik basınç kontrolü
      EPR - (Exhaust Pressure Regulator) Egzoz baısnç regülatörü
      EPT - (EGR Pressure Transducer (replaced with PFE)
      EPROM - (Erasable Programmable Read Only Memory) Silinebilir programlanabilir ROM
      EPS – (Electronic power steering) Elektronik kumandalı hidrolik direksiyon Hidrolik destekli ve hıza duyarlı elektrik motorlu direksiyon sistemi.
      ESC - (Electronic Spark Control) Elektronik kıvılcım kontrolü
      ESD - (Electrostatic Discharge) Elektrostatik deşarj
      ESP – ( Electronic stabilty program ) Elektronik denge programı . Savrulma , ani direksiyon kırma gibi dengesizlik durumlarında devreye girerek dört tekerleğin her birine farklılaşmış halde frenleyici bir tork uygulayarak aracın hareketini düzeltir. gerektiğinde tek bir tekerleğe bile fren yaptıran ve amortisörlerin hareketini de kontrol eden sistem.
      EST - (Electronic Spark Timing) Elektronik kıvılcım zamanlaması
      ETACS- (Electronic tıme , alarm control system ) Elektronik zaman alarm kontrol sistemi
      ETBE - (Ethyl Tertiary Butyl Ether ) Etil tertiari bütil eter
      ETC - (Electronic Temperature Control) Elektronik sıcaklık kontrolü
      ETC: (Electronic Traction Control) Elektronik çekis kontrol ve düzeltme sistemi.
      ETCC - (Electronic Touch Climate Control) Elektronik dokun matik klima kontrol
      ETR - (Electronically Tuned Receiver) Elektronik ayarlı alıcı
      ETRTO- ( European Tire and Rim Technical Organization) Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu
      Euro NCAP – ( European New Car Assesment Programme ) Avrupa yeni araç değerlendirme programı . Otomotiv sektörünün güvenlik konusundaki tüm testlerinin yapıldığı bağımsız bir kuruluş. Yarış otomobillerindn binek otomobillere kadar her tür otomobilin önden , yandan çarpışma testlerinin yanı sıra yayaya çarpma ve çocuk güvenliğide Euro NCAP laboratuvarlarında yapılan çarpma testlerinde değerlendirmeye alınıyor. Yapılan değerlendirmelerin tamamı kamu oyuna açıklanıyor . Bir otomobilin Euro NCAP testlerinden alabileceği en yüksek puan 5 yıldız . Bu bağımsız testlerden en yüksek puanı almak otomotiv firmaları için önemli bir prestij öğesi . Testlerden elde edilen veriler otomobillerin daha güvenli hale getirilmesi için kullanılıyor. Böylece her yeni çıkan model bir öncekinden daha güvenli hale geliyor.
      EV – (Electric Vehicle ) Elektrikli araç
      EVAP VALVE- ( Evaporatör purge control solenoid valve) Buhar kontrol solenoid valfi
      EVAP - (Evaporative Emission) Evaporatif emisyon
      EVAP Canister Purge - (Evaporative Emmision Canister Purge
      EVIC - (Electronic Vehicle Information Center) Elektronik taşıt danışma merkezi
      EVO - (Electronic Vehicle Orifice) Elektronik taşıt orifisi
      EVP - (EGR Valve Position) EGR valf konumu
      EVR - (EGR Vacuum Regulator) EGR vakum regülatörü
      EXH - (Exhaust) Egzoz


      F



      FATC- (Full automatic Temperature control) Otomatik klima
      FAV – (Fun activity vehicle)
      FC - (Fan Control) Vantilatör kontrolü
      FBC - (Feedback Carburetor) Geribesleme karbüratörü
      FDBK - (Feedback) Geribesleme
      FDC - (Fuel Data Center) Yakıt veri merkezi
      FDR : Araç Dinamik Kontrolü Özellikle virajlarda ve ani yol değişikliklerinde FDR sistemi, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler. FDR sisteminin can noktası olan devir sensörü havacılıktan alınmış ve Bosch tarafından otomobiller için modernize edilmiştir.
      FED - (Federal (except California)) Federal, kalifornya hariç
      FF - (Flexible Fuel) Esnek yakıt
      FI - (Fuel Injection) Yakıt enjeksiyonu
      FIPL - (Fuel Injection Pump Lever) Yakıt enjeksiyon pompası kolu
      FİAT – ( Fabbrico İtaliano Automobili Torino )
      FMEM - (Failure Mode Effects Management) başarısız modu etki yönetimi
      FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards) Federal motorlu taşıt güvenlik standartları
      FP - (Fuel Pump) Yakıt pompası
      FPM - (Fuel Pump Monitor) Yakıt pompası monitörü
      FPS – Yangın önleme sistemi ( tofaş ) Birçok otomobilde sadece küçük bir yangın tüpü şeklinde, yarış otomobillerinde ise çesitli noktalara çelik borular içinden söndürücü gaz püskürten yangın önleme sistemi.
      FPRC - (Fuel Pressure Regulator Circuit) Yakıt basıncı regülatör devresi
      FRC - (Forced) zorlanmış
      FR-V – ( Family Recreation Vehicle ) Aile dinlence aracı hondanın modeli
      FSI – (Fuel stratified injection)Doğrudan enjeksiyon gerçekleştiren, fakat yüksek oktanlı benzinlerle çalışan motor (Vw Grubu'nda sıkça kullanılmaktadır). Kademeli benzin enjeksiyonu. VW tarafından geliştirilen sistemde yakıt, ateşlemeden hemen önce direkt olarak yanma odasına iletiliyor. Katmanlı direk benzin enjeksiyonu
      FT - (Fuel Trim) Yakıt kesme
      FTP - (Federal Test Method) Federal test metodu
      FTP - (Federal Test Procedure) Federal test yöntemi
      FWD - (Front Wheel Drive) Önden çekişli


      G



      GA - (Gage) Gösterge
      GCW - (Gross Combination Weight) Yalın birleşik ağırlık
      GDI - (Gasoline Direct Injection)Direkt benzin enjeksiyonlu mitsubishinin kullandığı sistemdir.
      GEN - (Generator) Jeneratör
      GHGs - (Greenhouse gases) Sera gazları
      GND - (Ground) Zemin, toprak, şase
      GPS (Global Positioning System) Uydu sinyalleri ile uygun alıcılar üzerinden coğrafi olarak nerede olduğunuzu gösteren sistem. Navigasyon uygulamalarında kullanılır.
      GTC – ( Gran turismo compact ) ( opel astra modeli )
      GVWR - (Gross Vehicle Weight Rating) Yalın taşıt ağırlığı derecelendirmesi


      H



      H - (Hydrogen) Hidrojen
      H2O - (Water) Su
      HBA – ( Hydraulic Brake Assist ) Hidrolik Fren destek sistemi ( tofaş ) ESP sisteminin çalıştığı durumlarda elektronik olarak devreye giren bir sistemdir.
      Kaynak: ForumPaylas.net [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
      HC - (Hydrocarbons) Hidrocarbonlar
      H/CMPR - (High Compression) Yüksek sıkıştırma
      HCV - (Heavy Commercial Vehicle) Ağır ticari taşıt
      HD - (Heavy Duty) Ağır hizmet
      HDC - (Heavy Duty Cooling) Ağır hizmet soğutma
      HDC (Hill descent control)Arazi araçlarında kullanılan yararlı bir sistem. Elektronik ayarlı fren ile kontrollü tırmanma sağlanıyor.
      HDI - (High Pressure Diesel Injection) Yüksek basınçlı diesel yakıtı enjeksiyonu peugeot firması tarafından geliştirilmiştir
      HEGO - (Heated EGO -replaced with HO2S) Isıtılmış EGO
      HFC - (High Fan Control) Yüksek vantilatör kontrolü
      HFP - (High Fuel Pump) Yüksek yakıt pompası
      Hg - (Mercury) Cıva
      Hi Alt - (High Altitude) Yüksek irtifa
      Hill Holder Sistemi – Yokuş yukarı kalkışlar sırasında aracın kaymasını engelleyen bu sistem geri ve ileri viteste fren pedalından gaz pedalına geçerken 2 sn. süreyle ek bir fren etkisi yapar . Bu etki yokuş aşağı kaymayı önlerken aracın daha güvenli ve konforlu olarak harekete geçmesini sağlar.( TOFAŞ )
      HLA- (Hydraulic lash adjuster ) Hidrolik subap ayarlayıcısı
      HLC - (Hydraulic Lash Compensator) Hidrolik dalga dengeleyici
      HLOS - (Hardware Limited Operating Strategy) Donanım sınırlı çalıştırma stratejisi
      HMMWV (High mobility multipurpose wheeled vehicle) çok hareketli çok amaçlı bir tekerli araç. (Hummer)
      HO - (High Output) Yüksek çıkış
      HO2S - (Heated Oxygen Sensor) Sıcak oksijen sensörü
      hp - (Horsepower) Beygir gücü 0,7457 kw'a eş değer güç birimidir.
      HPL - (High Pressure Liquid) Yüksek basınçlı sıvı
      HPS - (High Performance System) Yüksek performans sistemi
      HPV - (High Pressure Vapour) Yüksek basınçlı buhar
      HSC - (High Swirl Combustion) Yüksek türbülanslı yanma
      HUD - (Heads Up Display) Baş yukarı göstergesi
      HVAC - (Heater-Vent-Air Conditioning) Isıtıcı- havalandırma- iklimlendirme
      HVACM - (Heater-Vent-Air Conditioning Module) Isıtıcı- havalandırma- iklimlendirme modülü
      HVM - (Heater Vent Mondule) Isıtıcı havalandırma modülü
      Hz - (Hertz) Hertz


      I



      IAC - (Idle Air Control) Rölanti hava kontrolü
      IAT - (Intake Air Temperature) Emme havası sıcaklığı
      iATN - (International Automotive Technicians Network) Uluslararası otomotiv teknisyenleri ağı
      IC - (Ignition Control) Ateşleme kontrolü
      IC - (Integrated Circuit) Entegre devre
      ICM - (Ignition Control Module) Ateşleme kontrol modülü
      ICP - (Injection Control Pressure) Enjeksiyon kontrol basıncı
      ID - (Identification) Tanımlama
      ID - (Inside Diameter) İç çap
      IDE (Injection directe essence)Renault'nun benzinli direkt enjeksiyon sisteminin adıdır.
      IDI - (Integrated Direct Ignition) Entegre direkt ateşleme
      IDM - (Injector Driver Module) Enjektör çalıştırma modülü
      IFS - (Inertia Fuel Shutoff) Atalet yakıt kesici
      IGN - (Ignition) Ateşleme
      IIHS- Otoban güvenliği sigorta enstitüsü
      ILC - (Idle Load Compensator) Rölanti yükü dengeleyici
      IMRC - (Intake Manifold Runner Control) Emme manifoldu akış kontrolü
      INJ - (Injector) Enjektör
      INP - (Input) Giriş
      INT - (Intake valve) Emme supabı
      INT - (Integrator -replaced with ST FUEL TRIM) Entegratör
      I/P - (Instrument Panel) Gösterge panosu
      IPC - (Instrument Panel Cluster) Gösterge panosu grubu
      IPR - (Injector Pressure Regulator) Enjektör basınç regülatörü
      IRS (Araç içi koruma sistemi) Çalınma ve hırsızlık durumlarına karşı emniyet sistemi. Kilitli durumdaki aracın camının kırılarak içine müdahale edilmesi durumunda alarmı devreye sokarMERCEDES
      ISC - (Idle Speed Control) Rölanti hız kontrolü
      ISO - (International Standards Organization) Uluslararası standartlar organizasyonu
      ISS - (Input Shaft Speed) Giriş mili hızı
      ITS - (Idle Tracking Switch) Rölanti izleme anahtarı
      ITS (Inflatable tubular structure)Şişirilebilir hortum formlu yapı. BMW'nin hava yastıklarının işleyişi ve formu ile ilgili terimidir. Hayat kurtaran hava yastıkları, hortum görünümünde ve A-sütununa monte edilmiş. Yandan çarpışma anında bir gaz jeneratörü yardımı ile şişiriliyor
      İVECO – ( İndustrial vehicle corporation )
      IVS - (Idle Validation Switch) Rölanti geçerlilik anahtarı
      IVSC - (Integrated Vehicle Speed Control) Entegre taşıt hızı kontrolü


      J



      JIS - (Japanese Industrial Standart) DIN ile aynı seviyedeki Japon endüstri normu.
      JTD – (Unijet turbo dizel)Fiat ve alfa romeonun dizel araçlar için kullandığı direkt enjeksiyonlu yakıt sistemi


      K



      KAM - (Keep Alive Memory) Canlı hafıza
      KAPWR - (Keep Alive power) Canlı güç
      kHz - (Kilohertz) Kilohertz
      KOEO - (Key On Engine Off) Düğme açık motor kapalı
      KOER - (Key On Engine Running) Düğme açık morot çalışıyor
      kPa - (Kilopascals) Kilopaskal
      KS - (Knock Sensor) Vuruntu sensörü


      L



      L- (Leaded) Kurşunlu
      L4 - (Four Cylinder Inline Engine) Sıra dört silindirli motor
      LV8 - (Load Variable) Yük değişken
      LCD - (Liquid Crystal Display) Sıvı kristal gösterge
      LCR VALVE- (Load conscious reducing valve) Yük algılayıcı indirgeme valfi
      LCV - (Light Commercial Vehicle) Hafif ticari taşıt
      LDT - (Light Duty Trucks) Hafif hizmet kamyonu, kamyonet
      LDV - (Light Duty Vehicle) Hafif hizmet taşıtı
      LED - (Light Emitting Diode) Işık soğurmalı diyot
      LEV - (Low Emission Vehicle) Düşük emisyonlu taşıt
      LFC - (Low Fan Control) Düşük vantilatör kontrolü
      LFP - (Low Fuel pump) Düşük yakıt pompası
      LH- (Left hand) Sol taraf
      LMP : Lityum metal polimer batarya
      LSD- (Limited slip diferantial) Sınırlı kaymalı diferansiyel
      LSP VALVE- (Load sensing proportioning valve) Yük algılamalı dağıtım valfi
      LT - (Long Term (Fuel Trim)) Uzun dönem yakıt kesme
      LTPWS - (Low Tire Pressure Warning System) Düşük basınç uyarı sistemi




      _____________________________

    • Yarbay
      10413 Mesaj
      20 Eylül 2010 20:59:10
      MAF - (Mass Air Flow) Kütle hava akışı, debi , hava akış sensörü
      MAN – ( Maschinenfabrik augsburg-nürnberg )
      MAP - (Manifold Absolute Pressure) Manifold mutlak basıncı
      MAT - (Manifold Air Temperature -replaced with IAT) Manifold hava sıcaklığı
      MC - (Measuring Core) Ölçme özü
      MC - (Mixture Control) Karışım kontrolü
      MCU - (Microprocessor Control unit -replaced with PCM) Mikroişlemcili kontrol ünitesi
      MD - (Modulated Displacement) Değiştirilmiş strok hacmi
      MDP - (Manifold Differential Pressure) Manifold diferansiyel basıncı
      MECS - (Mazda Electronic Control System) Mazda Elektronik kontrol Sistemi
      MEMCAL - (Memory Calibration) Hafıza ayarı
      MFI - (Multiport Fuel Injection) Çok delikli yakıt enjeksiyonu
      MIC - (Mechanical Instrument Cluster) Mekanik gösterge grubu
      MIL - (Malfunction Indicator Lamp) arıza gösterge lambası
      MLP - (Manual Lever Position) El levyesi konumu
      MP- (Motor position) Motor pozisyon sensörü
      MPI - (Multiport Fuel Injection) Çok delikli yakıt enjeksiyonu
      MPV (Multi Purpose Vehicle): Ticari kullanima da dönüstürülebilen çok amaçli binek araç. Van sinifi araçlarin tümüne MPV denilebilir. Micro MPV'den macro MPV'ye kadar bir çok çesidi vardi. Bu kategoride yer alan araçlardan bazıları Opel Zafira ve Toyota Yarış Verso.
      ms - (Millisecond) Milisaniye
      MSFF - (Miles Since First Fail) İlk arızadan bu yana gidilen mil
      MSLF - (Miles Since Last Fail) Son arızadan bu yana gidilen mil
      MSR (Motor tork düzenleyici)MSR, debriyaja basılmadan motorun torkunun çekiş sağlayan tekerlere iletilmesini engelliyor. Bu sırada motor devri kısa süreli olarak artıyor
      MST - (Manifold Surface Temperature) Manifold yüzey sıcaklığı
      M / T – (Manuel transaxle) Düz şanzuman
      MTBE - (Methyl Tertiary Butyl Ether ) metil tertiari bütil eter
      MTV - (Manifold Tuning Valve) Manifold ayarlama valfi
      MV - (Megavolt) Megavolt
      mV - (Millivolt) Milivolt
      MVLPS - (Manual Valve Lever Position Sensor) El levyesi konum sensörü
      MVZ SWİTCH- (Manifold vacum zone switch) Manifolt vakum bölgesi sviçi


      N


      NAAO - (North American Automotive Operations) Kuzey Amerika otomotive işlemleri
      NC - (Normally Closed) Normalde kapalı
      NEG - (Negative) Negatif, eksi
      NGV – ( Natural Gas Vehicle ) Doğal gazlı araç
      NLGI - (National Lubricating Grease Institute) Milli yağlama gresi Enstitüsü
      N-m - (Newton Meters) Newton Metre
      NO - (Normally Open) Normalde açık
      NOx - (Nitrogen Oxides) Azot oksitleri


      O



      O2 - (Oxygen) Oksijen
      O2S - (Oxygen Sensor) Oksijen sensörü
      OBD - (On Board Diagnostics) Göstergeden arıza teşhisi
      OBD II - (On Board Diagnostics, Generation 2)
      OC - (Oxidation Catalytic Converter) Oksidasyon katalitik konvertörü
      OD - (Outside Diameter) Dış çap
      O / D - (Over drive) Aşırı hız veya hız aşımı
      OE - (Original Equipment) Orijinal ekipman
      OEM - (Original Equipment Manufacturer) Orijinal ekipman imalatçısı
      OH- (Over hall) Onarım
      OHC - (Overhead Camshaft) Üstten kam mili
      OL - (Open Loop) açık devre
      ORC - (Oxidation Reduction Converter) Oksidasyon azaltma konvertörü
      OTIS - (Overhead Travel Information System) Baş yukarısı seyahat bilgi sistemi


      P


      PAG - (Polyalkylene Glycol) Polialkilen Glikol
      PAIR - (Pulsed Secondary Air Injection) Darbeli ikinci hava enjeksiyonu
      PASS - (Personalized Automotive Security System) Kişiselleştirilmiş otomotiv güvenlik sistemi
      PCM - (Powertrain Control Module) Güç aktarma organları kontrol modülü
      PCS - (Pressure Control Solenoid) Basınç kontrol solenoidi
      PCV - (Positive Crankcase Ventilation) Pozitif karter havalandırma, üst karter havalandırması
      PDC (Parktronic; Park Distance Control): Otomobilin tampon hizasinda ses dalgalari ile bosluk kontrolü yaparak çalisan park yardim sistemi.Arka tampondaki sensörler, sürücüye otomobil ile engel arasındaki mesafeyi tonlarla uyararak belirtir (echolot-prensibi). Engel ne kadar yaklaşırsa ton kadar hızlanıyor
      PFE - (Pressure Feedback EGR) Basınç geri besleme EGR
      PFI - (Port Fuel Injection) Port yakıt enjeksiyonu
      PG- (Pulse Generatör) Sinyal üretici
      PID - (Parameter Identification) Parametre tanımlama
      PIP - (Profile Ignition Pickup -replaced with CKP) Profil ateşleme alıcısı
      PKE - (Passive Keyless Entry) Pasif anahtarsız giriş
      PM - (Permanent Magnet) Sabit mıknatıs
      PMD - (Pump Mounted Driver) Pompa montajlı sürücü
      P/N - (Part Number) Parça numarası
      PNP - (Park/Neutral Position) Park/nötr durumu
      POM - (Polycyclic Organic Matter) Polisayklik organik madde
      POS - (Positive) Pozitif
      POT - (Potentiometer) Potansiyometre
      PROM - (Programmable Read Only Memory) Programlanabilir ROM
      PRV- (Pressure relief valve) Basınç tahliye valfi
      PS - (Power Steering) Güç direksiyonu, hidrolik direksiyon
      Kaynak: ForumPaylas.net [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
      PS- ( Pferde Starke ) Beygir gücü
      PSM – ( Porsche stabilty menagement ) porshce patentindeki ESP sistemi
      PSOM - (Programmable Speedometer/Odometer Module) Programlanabilir hız metresi modulü
      PSP - (Power Steering Pressure) Güç direksiyonu basıncı, hidrolik direksiyon basıncı
      PTC - (Pending Trouble Code) Belirsiz arıza kodu
      PTO - (Power take off shaft)) Güç çıkışı, kuyruk mili
      PTU - (Part Throttle Unlock) Kısmi gaz açma
      PWM - (Pulse Width Modulation) Darbe genişliği modülasyonu


      Q



      QDM - (Quad Driver Module) Dörtlü sürücü modülü


      R



      RABS - (Rear Antilock Brake System) Arka ABS
      RAM - (Random Access Memory)Rastgele erişimli bellek
      RAP - (Retained Access Power)
      RDC (Lastik basınç kontrolü)Dört teker içindeki basınç ve sıcaklığı denetler. Sistem, basınç azalmasını sürücüye iletir (kokpitteki gösterge) ve lastiklerin zarar görmesini önler
      RE- (Replace) Değiştirme
      REDOX - (Reduction Oxidation Catalytic Converter)
      REF - (Reference) Referans
      RF - (Radio Frequency) Radyo Frekansı
      RFI - (Radio Frequency Interference) Radyo Frekans paraziti
      RFG - (ReFormulated Gasoline) Yeniden formüle edilmiş benzin
      RH- (Right hand) Sağ taraf
      RKE - (Remote Keyless Entry) Uzaktan kumandalı anahtarsız giriş
      RM - (Relay Module) Röle modülü
      ROM - (Read Only Memory)Yalnızca okunabilir bellek
      ROPS (Roll over protection sistem)Volvo C70 cabrio'da kullanılan takla koruma sistemi. Aracın takla atması durumunda arka başlıkların arkasında iki adet koruma çıtası, arkadaki yolcuların ağır baş yaralanmalarından korunmasını sağlar.
      RPM - (Revolutions Per Minute) dakikadaki devir sayısı
      RPO - (Regular Production Option) Noral üretim seçeneği
      RTD - (Real Time Dampening) Gerçek zaman nemlendirmesi
      RTN - (Return) Dönüş
      RTV - (Room Temperature Vulcanizing) Oda sıcaklığında sertleştirme
      RVP - (Reid Vapour Pressure) Reid buhar basıncı
      RWAL - (Rear Wheel Anti-lock) Arka ABS
      RWD - (Rear Wheel Drive) Arka tekerleklerden tahrikli


      S



      SAE - (Society of Automotive Engineers) Amerikan Otomotiv mühendisleri birliği
      SAW - (Spark Angle Word) Kıvılcım açısı işareti
      SAV (Sports Activity Vehicle): Sportif özellikleri çok öne çikarilmis, iri, arazi tipli binek araç. Sportif aktivite aracı. Bu terim BMW tarafından arazi aracı X5 için özel olarak kullanılmış. Nedeni ise, X5'in gerçek bir arazi aracı ile konforlu bir otomobil karışımı olması
      SBDS - (Service Bay Diagnostic System) Servis bölümü teşhis sistemi
      SBEC - (Single Board Engine Controller -replaced with PCM) tek bordlu motor kontrolörü
      SBS - (Supercharger Bypass Solenoid) Süperşarjer kısa devre solenoidi
      SBT - (Serial Bus Traveller) Seri büs esyahat edici
      SC - (Supercharger) Süperşarjer
      SCB - (Supercharger Bypass Süperşarjer kısa devresi
      SCSV- (Shift control solenoid valve) Vites kontrol selenoid valfi
      SDM - (Sensing and Diagnostic Module) algılama ve teşhis modülü
      SDI (Saugdiesel Direct Injection): VW'nin turbo olmayan direkt enjeksiyonlu dizel motorlarinda kullanilan bir sistemin ismi. SDI (Emmeli dizel direct enjeksiyon
      SDV - (Spark Delay Valve) Kıvılcım geciktirme valfi
      SEFI - (Sequential Electronic Fuel Injection -replaced with SFI) Sıralı elektronik yakıt enjeksiyonu
      SEO - (Special Equipment Option) Özel ekipman seçeneği
      SES - (Service Engine Soon -replaced with MIL) Servis motoru bozukluk göstergesi
      SFI - (Sequential Multiport Fuel Injection) Sıralı çok portlu yakıt enjeksiyonu
      SHO - (Super High Output) Süper yüksek güç
      SIG RTN - (Signal Return) Sinyal dönüşü
      SIL - (Shift Indicator Lamp) Vites değiştirme gösterge lambası
      SIPS – ( Side impact protection system ) Volvo yan darbe korma sistemi Ön koltukların altında enlemesine ve B direklerinde diklemesine bulunan yüksek dayanıklığı olan çelik barlar ile yan havayastıklarının oluşturduğu sistem.
      SIR - (Supplemental Inflatable Restraint) İlave şişirilebilir trtucu
      SLS: Lüks otomobillerde ve Off-road araçlarinda kullanilan, aracin yüksekligini otomatik olarak ayarlayan sistem.
      SL SWITCH- (Stop lamp Switch) Stop lambası svici , Fren müşürü
      SMEC - (Single Module Engine Controller -replaced with PCM) tek modüllü motor kontrolörü
      SNSR - (Sensor) Sensör, algılayıcı, duyar eleman
      SO2 - (Sulphur Dioxide) kükürt dioksit
      SOHC - (Single Over Head Camshaft) Üstten tek kam mili
      SPD - (Speed) Hız
      SPOUT - (Spark Output) Kıvılcım çıkışı
      SRC - (Selective Ride Control) Seçilebilir sürüş kontrolü
      SRS - (Supplemental Restraint System) Tamamlayıcı sınırlayıcı sistem, Yardımcı emniyet Sistemi Olası bir kazada havayastığı ve aktif gergili emniyet kemerlerinin birlikte çalışmasını, gaz pedallarının ileriye doğru katlanmasını sağlayan tüm ek güvenlik sisteminin ismi. Bahsedilen, emniyet kemeri yerine değil onunla birlikte kullanılması gereken ve yolcuları koruyan hava yastıklarıdır.
      SRSCM- (Aır bag Control modülü) Hava yastığı kumanda modülü
      SRI- (Servıce Reminder Indıcator) Servis ikaz lambası
      SS - (Shift Solenoid) Vites değiştirme solenoidi
      ST - (Scan Tool)Test cihazı, (arıza) Tarama takımı
      STI - (Self Test Input) Kendi kendine test girişi
      STO - (Self Test Output) Kendi kendine test çıkışı
      STS - (Service Technicians Society) Servis teknisyenleri birliği
      SULEV - (Super Ultra Low Emission Vehicle)Süper ötesi düşük emisyonlu taşıt
      SUV (Sport utility vehicle) Sportif zevk aracı. SAV ile benzer amacı taşıyor. Bu kategoride yer alanlardan bazıları: Honda HR-V, Toyota RAV4 veya Subaru Forester
      SW - (Station Wagon) Kombinasyonlu araç



      _____________________________

    • Yarbay
      10413 Mesaj
      20 Eylül 2010 21:01:23
      T - (Turbo) Turbo
      T / A (Transaxle) Şanzuman
      TAB - (Thermactor Air Bypass -replaced with AIRB) Termeaktör hava kısa devresi
      TAC - (Throttle Actuator Control) Ventüri uyartım kontrolü
      TAD - (Thermactor Air Divert -replaced with AIRD) Termeaktör hava saptırıcı
      TACH - (Tachometer) Takometre
      TAP - (Transmission Adaptive Pressure) Transmisyon uyumlu basınç
      TAS (Travel Assist System): Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza ve arıza hallerinde markanın merkezine GPS'te belirlediği koordinatlarla birlikte yardım mesaji gönderiyor.
      TB - (Throttle Body) Ventüri boğazı,Gaz kelebeği gövdesi
      TBA - (Tertiary Butyl Alcohol) Tertiari bütil alkol
      TBI - (Throttle Body Fuel Injection) Ventüri boğazı yakıt enjeksiyonu
      TC - (Turbocharger) Türboşarjer, aşırı doldurucu
      TC (Traction Control): ASR ile ayni görevi yapan bir sistem. ABS yardimi ile yeri geldiginde fren uygulayarak çekisin basarisini artiriri. Opel'in ASR sisteminin adıdır.
      TCC - (Torque Converter Clutch) Tork konverter kavraması
      TCIL - (Transmission Control Indicator Lamp) Transmisyon kontrol gösteresi lambası
      TCL - (Traction Control) Çekiş kontrolü
      TCM - (Transmission Control Module) Transmisyon kontrol modülü
      TCS - (Traction Control System) Çekiş kontrol sistemi veya itişin olduğu herhangi bir tekerleğin boşa dönmesini engelleyen kontrol sistemi.
      TCS - (Transmission Control Switch) Transmisyon kontrol anahtarı
      TDC - (Top Dead Center) Üst ölü nokta
      TDCI – (turbo diesel common rail injection)Fordun kullandığı common rail sistemi
      TDI - (Turbo Direct Injection) Direkt enjeksiyonlu turbo ( audi , vw , seat skodanın kullandığı crdi sistemi )
      TEMP - (Temperature) Sıcaklık
      TFI - (Thick Film Integrated -replaced with DI) kalın film entegreli
      TFT - (Transmission Fluid Temperature) Transmisyon sıvısı sıcaklığı
      THM - (Turbo Hydra-Matic) Turbo Hidra-Matik
      TIR – ( Transport İnternational Routiel ) Uluslar arası karayolu taşımacılığı
      TLEV - (Transitional Low Emission Vehicle) Geçiş süreci düşük emisyonlu taşıtı
      TOT - (Transmission Oil Temperature) Transmisyon yağı sıcaklığı
      TP - (Throttle Position) Gaz konumu, Gaz kelebeği pozisyonu
      TPS- (Throttle position sensor) Gaz kelebeği pozisyon sensörü
      TPI - (Tuned Port Injection) ayarlı port enjeksiyonu
      TPM - (Tire Pressure Monitor) Lastik basıncı monitörü
      TR - (Transmission Range) Transmiston aralığı,Vites seçici
      TRUST (Traktion und stabilitaet) TRUST, ESP'nin Smart'ta kullanılan adıdır.
      TS (Twin Spark): Alfa Romeo'nun silindir basina 2 buji kullanilan modellerine verilen ad.
      TSS - (Transmission Speed Sensor) Transmisyon hız sensörü
      TV - (Throttle Valve) Gaz kelebeği
      TVS - (Thermal Vacuum Switch) Isıl vakum anahtarı
      TVV - (Thermal Vacuum Valve) Isıl akum valfi
      TWC - (Three Way Catalytic Converter) Üç yollu katalitik konvertör
      TXV - (Thermal Expansion Valve) Isıl genleşme valfi


      U



      UART - (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter) Üniversal asenkron alıcı-aktarıcı
      UCC- (Under floor catalytic onvertor) Alt katalitik konvektör
      UD - (Underdrive) Sürüş altı
      UL- (Unleaded) Kurşunsuz
      ULEV - (Ultra Low Emission Vehicle) Çok düşük emisyonlu taşıt
      ussp Amerika yeni araç değerlendirme programı


      V



      V - (Volts) Volt
      VAC - (Vacuum) Vakum
      VAF - (Volume (or Vane) Air Flow) Hacimsel veya kanatçık hava akışı
      VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung): BMW tarafindan gerçeklestirilmis degisken zamanli supap, supap iticileri ve eksantrik kontrol sistemi. BMW'nin teknolojik bir diğer özelliği. Sübapların açılma ve kapanma anları değişkendir. Düşük devirlerde daha fazla tork ve yüksek devirlerde daha fazla güç sağlanıyor Bu sistem, emme ve egzoz manifoldlarindaki gaz akisini da kontrol ediyor. (Değişken eksantrik ateşlemesi)
      VAT - (Vane Air Temperature -replaced with IAT) Kanatçık hava sıcaklığı
      VATS - (Vehicle AntiTheft System) Taşıt hırsız önleme sistemi
      VCC - (Viscous Converter Clutch) Viskoz konvertör kavraması
      VCM - (Vehicle Control Module) Taşıt kontrol modülü
      VCRM - (Variable Control Relay Module) Değişken kontrol rölesi modülü
      VDC (Vehicle dynamics control)Subaru'nun dört çeker araçları için sürüş dinamiği düzenleyicisinin adıdır FDR sistemi ile aynıdır, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler
      VDOT - (Variable Displacement Orifice Tube) Değişken yer değiştirme orifis tüpü
      VDV - (Vacuum Delay Valve) vakum geciktirme valfi
      VECI - (Vehicle Emission Control Information (label) Taşıt emisyon kontrol bilgi etiketi
      VF - (Vacuum Flourescent) Vakum floresant
      VGT – Değişken geometrili turbo
      VIN - (Vehicle Identification Number) taşıt kimlik numarası
      VMV - (Vacuum Modulator Valve) Vakum modülatör valfi
      VNT - (Variable Nozzle Turbocharger) Değşken lüleli türboşarjer
      VOTM - (Vacuum Operated Throttle Modulator) Vakumla çalışan gaz kelebek modülatörü
      VPWR - (Vehicle Power) Taşıt gücü
      VR - (Vacuum Regulator) Vakum regülatörü , Voltaj regülatörü
      VREF - (Voltage Reference) voltaj referansı
      VRV - (Vacuum Reducer Valve) Vakum azaltma valfi
      VRIS - (Variable Resonance Induction System) değişken rezonanslı indüksiyon sistemi
      VSA – Araç denge kontrol sistemi ( HONDA )
      VSC – ( Vehicle stability control system ) Toyota'nın ESP için kullandığı isim
      VSS - (Vehicle Speed Sensor) Taşıt hız sensörü
      VTA - (Vehicle Theft Alarm ) Taşıt hırsız alarmı
      VTEC - (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlamalı Supap Kontrol SistemiHONDA
      VTG (Variable turbin geometrie)Değişken türbin geometrisi. Turbo yükleyicisinin türbin kanatları ayarlanabiliyor. Düşük devirlerde daha yüksek tork üretiliyor. Yüksek devirlerde kanatlar, akıma paralel durumda bulunuyor. Atık gaza karşı gelen basınç azaltılır ve yakıt tüketimine olumlu bir etki sağlanır.AUDİ
      Kaynak: ForumPaylas.net [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
      VTSS - (Vehicle Theft Security System) Taşıt hırsız güvenlik sistemi
      VVC (Variable valve control) Rover'in VANOS versiyonudur.
      VVT - (Variable Valve Timing) Değişken supap zamanlaması
      VVT-i - (continuously Variable intake Valve Timing) Sürekli değişken emme supabı zamanlaması Toyota'nın VANOS versiyonudur.


      W



      WAC - (Wide Open Throttle A/C Cutoff) Tam gaz klima kapatma
      W/B - (Wheelbase) Dingiller arası mesafe
      WHIPS – ( Whiplash protection safety seats ) Volvo boyun zedelenmesini önleme sistemi Arkadan gelecek kaza darbelerinde ön koltukları alttan ön yukarıya doğru kaydırarak, sürücü ve yanındakinin boynundan omuruna zedelenme ortaya çıkarmayan, salıncak hareketi içeren bir sistem Beyin travmalarına karşı koruyucu sistem. Özel olarak üretilen ön koltuklar ile arkadan çarpmalarda omurgaya binen yük absorbe edilir ve yaralanma riski azaltılır.
      WOT - (Wide Open Throttle) Tam gaz, Tam açık gaz kelebeği
      WSS - (Wheel Speed Sensor) Tekerlek hız sensörü
      WTS- (Water temperature sensor) Su sıcaklık sensörü
      WU-OC - (Warmup Oxidation Catalytic Converter) Isınma oksidasyon katalitik konvertörü
      WU-TWC - (Warmup Three Way Catalytic Converter) Isınma üç yollu katalitik konvertörü


      X Y Z



      X - (Experimental (vehicle)) Deneysel (taşıt)
      ZEV - (Zero Emission Vehicle) Sıfır emisyonlu taşıt
      ZTECH - (Zero Emission Technology) Sıfır emisyon teknolojisi



      _____________________________

    • Yarbay
      2619 Mesaj
      20 Eylül 2010 23:24:07
      harika bir dictionary - sözlük olmuş elinize sağlık :)


      _____________________________

      SEMERKAND HD : Frekans : 11558 mhz - Pol : Dikey (v) - Fec : 2/3 - Senbolrate : 30000 mbs
    • Teğmen
      121 Mesaj
      21 Eylül 2010 08:55:29
      Çok teşekkürler. Faydalı bir kaynak oldu. Elinize sağlık


    • Yarbay
      10413 Mesaj
      21 Eylül 2010 21:49:41
      Ricaa ederim arkadaşlar,

      herzaman yanınızdayım



      _____________________________

    • Çavuş
      93 Mesaj
      19 Kasım 2010 10:51:01
      Toyota Versoya Lpg tankını stepnenin olduğu yere diğer bir anlatımla aracın altına monte etmek gerekiyor, bu şekilde monte edilmiş sistemler ruhsata işlenip muayeneden sorunsuz geçebiliyormu. Sahibinden.com satılık araçlarda lpg.li ruhsata işlenmiş olduğunu yazanlar var ancak bugün lpg monte ettirilmesi veya muayene halinde durum nedir ?


      _____________________________

      2006 Seat Cordoba TDİ Stylance
    • Yüzbaşı
      836 Mesaj
      30 Ağustos 2012 00:02:38
      quote:

      Orijinalden alıntı: faruksevgili

      Ricaa ederim arkadaşlar,

      herzaman yanınızdayım

      Güncel fiyatlarınız hakkında bilgi verebilirmisiniz...

      Konu duralı 2 yıl olmuş ama...



      _____________________________

    • Yarbay
      10413 Mesaj
      02 Eylül 2012 17:30:21
      quote:

      Orijinalden alıntı: Sarper 77


      Alıntıları Göster


      Güncel fiyatlarınız hakkında bilgi verebilirmisiniz...

      Konu duralı 2 yıl olmuş ama...

      Eski kasalarda stepne aracın altındadır ve bunların alttan stepne tanklı montaj fiyatı 1800 tl/10 aydır.
      Yeni kasalarda stepne aracın içinde olduğu için fiyatı 1650 tl/10 aydır.
      Saygılar



      _____________________________

Reklamlar
-x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.