Şimdi Ara

Yavaşlarken vites geçişleri? Doğrusu hangisi?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
25
Cevap
1
Favori
801
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri
  • Son Yorum geçen ay
  • Cevaplayan Üyeler 16
  • Konu Sahibinin Yazdıkları 7
  • Ortalama Mesaj Aralığı 44 dakika
  • Son 1 Saatteki Mesajlar 1
  • Haberdar Edildiklerim (Alıntılar) 3
  • Favoriye Eklediklerim 1
  • Konuya En Çok Yazanlar
  • Doğukan S. (7 mesaj) kadobay (2 mesaj) suatcagdas (2 mesaj) Profes124 (2 mesaj) Beels (1 mesaj)
  • Konuya Yazanların Platform Dağılımı
  • Masaüstü (17 mesaj) Mobil (6 mesaj) Mini (2 mesaj)
  • @
1 oy
Öne Çıkar
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> Otomobil Genel >> Otomobil ve Otomotiv Dünyası Genel >> Yavaşlarken vites geçişleri? Doğrusu hangisi?
Sayfaya Git:
Sayfa:
Giriş
Mesaj
  • Teğmen
    244 Mesaj
    Konu Sahibine Özel

    Merhaba arkadaşlar,


    Bugün OGS cihazı hakkında da bir konu açmıştım. Aracımı yeni aldığım için birkaç soru var aklımda. Normalde kiralardım ve ayıptır söylemesi hiç baskı balata filan düşünmezdim. Sadede gelirsek araçla giderken yavaşlamamız gerektiğinde hangisini yapmak araç sağlığı için daha iyidir?


    -Örneğin 4.viteste gidiyorum ve fren yapıp yavaşladım. Güncel hızım 2.vitesi gerektirdi diyelim. Ben direk 2'ye mi atmalıyım yoksa 4-3-2 olarak sıralı mı geçiş yapmam en doğrusu? Babam yavaşlasam bile 4'ten 2'ye atmamın aracın baskı balatasını hemen bitireceğini söylüyor. Ama kendi mantığımla düşündüğümde 3. viteste iken hızım 2.vitesi istiyorsa istop, motorda boğulma gibi durum olmaz mı?


    Bilgi ve deneyimleriniz benim için çok önemli. Teşekkür ederim şimdiden herkese...




    |
    |
  • Babalar herşeyi doğru bilemiyor :) Baskı balata debriyaj ile ne kadar haşır neşir olursan o kadar erken biter. Yani 4te frene basıp veya salinimda bırakıp direk 2 ye alman lazım. Ayağı debriyajda fazla tutmak, zirt pirt vites degismek, hızlı vites geçişi yapmak, yarim debriyaj hepsi daha erken baskı balata değişme sebepleri

    Yol ve kullanım durumuna göre değişir.

    Her vitesin alt ve üst hızlarını bilirsen sorun yaşamazsın.

    Frenleme, vitesin alt hız limitine inene kadar devam ettirilmez, motor stop etme çabasına gireceğinden (sarsıntı ve titremeyle belli eder) biraz üst devirde debriyaja basılır.

    Viteste iken frenleme yaptığında vites değiştirme ihtiyacı hissettiğinde o anki hız hangi vitesin hız aralığında ise debriyaja basılarak o vitese geçirilir ve tatlı bir gazla (baskı/balata hız eşleştirmesi) debriyaj yavaşça bırakılır gazlama devam eder.

    Bu duruma göre 5->3->1 veya 4->2 şeklinde olabilir veya sırayla kademeli şekilde de olabilir. Kat'i bir durum yok.

    Vites küçültmede motoru da yığdırmamak gerekir. Zaten ayağı gazdan çektiğinde motorun yavaşlama kompresyonu aracın hızının azalmasına da etkisi olacaktır. Hem frenle hem de vites küçülterek motoru yığdıra yığdıra aracı yavaşlatma tekniği baskı balata ömrünü oldukça azaltır.


    Eskiden, ehliyetin trafik tarafından verildiği yıllarda 4. vitese kadar hızlandırılır ve fren kullanmadan vites küçültme ile araç durdurulması ehliyet sınavlarında uygulatılırdı. (Öğren ama gerekmedikçe uygulama)

  • Binbaşı
    1707 Mesaj
    Babalar herşeyi doğru bilemiyor :) Baskı balata debriyaj ile ne kadar haşır neşir olursan o kadar erken biter. Yani 4te frene basıp veya salinimda bırakıp direk 2 ye alman lazım. Ayağı debriyajda fazla tutmak, zirt pirt vites degismek, hızlı vites geçişi yapmak, yarim debriyaj hepsi daha erken baskı balata değişme sebepleri



    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Teğmen
    244 Mesaj
    Konu Sahibine Özel
    quote:

    Orijinalden alıntı: road35

    Babalar herşeyi doğru bilemiyor :) Baskı balata debriyaj ile ne kadar haşır neşir olursan o kadar erken biter. Yani 4te frene basıp veya salinimda bırakıp direk 2 ye alman lazım. Ayağı debriyajda fazla tutmak, zirt pirt vites degismek, hızlı vites geçişi yapmak, yarim debriyaj hepsi daha erken baskı balata değişme sebepleri

    Daha doğrusu motora da zarar verir diyor öyle 4'ten direk 2'ye atılsa mühendisler 2 vites koyardı diyor  

    |
    |
  • Binbaşı
    1014 Mesaj
    Hızla duracaksanız debriyaja basıp frenle direkt durabilirsiniz. Vitesle yavaşlayacaksanız 4'te vitesteyken frenler 1500 civarına her indiğinde bir vites düşersiniz. Debriyaja basarak yavaşlayıp uygun vitesle devam etmek daha iyi oluyor. Vitesle yavaşlamayı kontrollü yavaşlamak için (bayır aşağı falan) kullanmak daha etkili olur.
  • Teğmen
    244 Mesaj
    Konu Sahibine Özel

    Peki diyelim yokuşa denk geldim çıkamıyor 3.viteste araç. Devir 1500 olduğunda direk 1.vitese geçsem aracın herhangi bir aksamına zarar verir miyim?
    |
    |
    Profes124 kullanıcısının, bahsedilen mesajını gör
  • Yarbay
    2998 Mesaj

    Yokuşa 3. Vitesle girdiniz ve gaza bastığınız halde araba devirden düşüyorsa yani boğuluyorsa, hemen vites 2 ye çekilir. 1500 devire düşmeyi bekleme hatta devir saatini unut . Arabanın sesine ve gaz tepkilerine göre vites değiştirilir. Gaza bastığın halde araba gitmyorsa vites düşürülür. 3ten 1e düşmek için neredeyse gitmiyor olmak gerekir. Buna rağmen araba öne yığılacaktır.




    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yarbay
    6047 Mesaj

    hızınız hangi vitesi gerektiriyorsa ona takılır yani 4den 2ye atılmaz ya da 1den 3e atılmaz diye bir şey söz konusu değil babanız yanlış biliyor.

  • Yarbay
    2507 Mesaj
    quote:

    Orijinalden alıntı: Doğukan S.

    Peki diyelim yokuşa denk geldim çıkamıyor 3.viteste araç. Devir 1500 olduğunda direk 1.vitese geçsem aracın herhangi bir aksamına zarar verir miyim?

    o anki hızınız ve yokuş durumu 1.vitesi gerektiriyorsa 3'ten 1'e geçmekte bir sakınca yoktur. baskı-balata sarf malzeme elbet birgün bitecek ama baskıyı asıl yoran şey aslında 'sürekli yarım debriyaj yapmak yada debriyaja uzun süre basılı tutmak vs.' gibi şeylerdir.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi suatcagdas -- 23 Ocak 2021; 21:6:10 >
  • Teğmen
    244 Mesaj
    Konu Sahibine Özel

    Çok teşekkür ederim hocam. Şimdi kavradım olayı.
    |
    |
    tLqA kullanıcısının, bahsedilen mesajını gör
  • Teğmen
    244 Mesaj
    Konu Sahibine Özel

    Yani ben düşüncemde haklıymışım :) çok teşekkür ederim hocam
    |
    |
    Cihat_&#44; kullanıcısının, bahsedilen mesajını gör
  • Teğmen
    244 Mesaj
    Konu Sahibine Özel

    Babam 3ten 1e öyle geçersen 50binde şanzıman motoru indirirsin demişti. Tırstım ben de ister istemez.
    |
    |
    suatcagdas kullanıcısının, bahsedilen mesajını gör
  • Yarbay
    2420 Mesaj

    Bu durumda motor freni kötü birşey miidir? Ben genellikle bir yerden yavaş geçmek için 5ten 4e, 4ten 3e düşerim.

    |
    |
  • Yarbay
    7388 Mesaj
    Ben vitesi sırayla düşürüyorum. Çok fark eder mi bilmiyorum.
    |
    |
  • Binbaşı
    1032 Mesaj
    Ne alaka yahu. O anki hızım hangi vitese uygunsa ona atarım. Aynı şey hızlanırken de geçerli. Bazı dik rampa inişlerinde arabayı boşa alarak hareket ettiririm çok az hizlaninca ikiye atarım. Öyle inerim.
    |
    |
  • Binbaşı
    1219 Mesaj
    Hani bir kamu spotu vardı, bu kamu spotunu senin durumuna uyarlarsak babanın yanında sana şöyle demeliyiz;



    Araba kullanmayı acilen bırakmalısın.










    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Yarbay
    12576 Mesaj

    Bişi olmaz. 6 vitesli araçlarda çekilmez öyle 1-2-3-4-5-6




    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    |
    |
  • Yarbay
    2507 Mesaj
    manuel viteste 'boş vitesi' biraz daha efektif kullanırsanız daha rahat edersiniz aslında.



    misal örnek vermek gerekirse;

    diyelim 4.vites 60 hız ile gidiyorsunuz ilerde büyük bir kasis var 2.vites - 20,25 civarı hız ile geçilen türden, (araç 4.viteste) frene bastınız ve 'vites düşürme gerektirecek' kadar hızınızı azalttınız, bu anda 3'e düşmek yerine direk boşa takın ve debriyajı bırakarak frene basmaya devam edin. kasise girene kadar 20km/h hıza düştünüz freni bırakın boş vites ile kasisi yumuşak şekilde geçin. sonrasında 2'ye takip devam edin. böylece hem debriyaja uzun süre basmamış olursunuz (fren + debriyaj yapmamış olursunuz) hemde 4'ten 3'e - 3'ten 2'ye derken sürekli tekrar tekrar kavrama yapmamış olursunuz.



    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
    |
    |
  • Teğmen
    242 Mesaj

    Yol ve kullanım durumuna göre değişir.

    Her vitesin alt ve üst hızlarını bilirsen sorun yaşamazsın.

    Frenleme, vitesin alt hız limitine inene kadar devam ettirilmez, motor stop etme çabasına gireceğinden (sarsıntı ve titremeyle belli eder) biraz üst devirde debriyaja basılır.

    Viteste iken frenleme yaptığında vites değiştirme ihtiyacı hissettiğinde o anki hız hangi vitesin hız aralığında ise debriyaja basılarak o vitese geçirilir ve tatlı bir gazla (baskı/balata hız eşleştirmesi) debriyaj yavaşça bırakılır gazlama devam eder.

    Bu duruma göre 5->3->1 veya 4->2 şeklinde olabilir veya sırayla kademeli şekilde de olabilir. Kat'i bir durum yok.

    Vites küçültmede motoru da yığdırmamak gerekir. Zaten ayağı gazdan çektiğinde motorun yavaşlama kompresyonu aracın hızının azalmasına da etkisi olacaktır. Hem frenle hem de vites küçülterek motoru yığdıra yığdıra aracı yavaşlatma tekniği baskı balata ömrünü oldukça azaltır.


    Eskiden, ehliyetin trafik tarafından verildiği yıllarda 4. vitese kadar hızlandırılır ve fren kullanmadan vites küçültme ile araç durdurulması ehliyet sınavlarında uygulatılırdı. (Öğren ama gerekmedikçe uygulama)

    |
    |




  • Yarbay
    2101 Mesaj

    Yarım debriyaj fazla yapmazsan , öyle hemen bitmez baskı balata , ben ilk acemilik arabamda dik yokuşlara gider , yarım debriyaj çalışırdım yine 1 sene sonra bakıma götürdüğümde yine değiştirmemişti ustalar , durumu iyi demişti.Yavaşlarkende 4 ten 2 ye düşecek kadar yavaşlayacaksam direk debriyaj + fren yapıp boşa alıp hemen 2 ye atıp devam ediyorum , gerçi ben aracın sesine göre hareket ediyorum , herkesin farklı kullanım şekli var.

    |
    |
  • Teğmen
    242 Mesaj

    Baban doğru demiş...

    Vites düşürmedeki amaç motorun torkunu artırıp bir an önce tekrar hızlanmaksa düşürülen vitesin üst hız limitine gelindiğinde vites küçültülür ve gazlı bir şekilde debriyaj yavaşça bırakılır ki aracın devri düşmeden tekrar hızlanma sağlansın.

    Vites düşürmedeki amaç daha düşük hızda devam etmekse düşürülecek vitesin alt hız limitne gelindiğinde vites küçültülür ve hafif gaz verilerek (rölanti devrinden biraz yukarılara) yavaşça debriyaj salınır.

    |
    |
    Doğukan S. kullanıcısının, bahsedilen mesajını gör
Sayfaya Git:
Sayfa:
Reklamlar
Pubg mobile uc
Radyo Dinle
Cancer Clinical Trials
Ko Cuce
Bu sayfanın
Mobil sürümü
Mini Sürümü

BR1
0,453
1.2.165

Reklamlar
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.