Merhaba arkadaşlar, Bugün OGS cihazı hakkında da bir konu açmıştım. Aracımı yeni aldığım için birkaç soru var aklımda. Normalde kiralardım ve ayıptır söylemesi hiç baskı balata filan düşünmezdim. Sadede gelirsek araçla giderken yavaşlamamız gerektiğinde hangisini yapmak araç sağlığı için daha iyidir? -Örneğin 4.viteste gidiyorum ve fren yapıp yavaşladım. Güncel hızım 2.vitesi gerektirdi diyelim. Ben direk 2'ye mi atmalıyım yoksa 4-3-2 olarak sıralı mı geçiş yapmam en doğrusu? Babam yavaşlasam bile 4'ten 2'ye atmamın aracın baskı balatasını hemen bitireceğini söylüyor. Ama kendi mantığımla düşündüğümde 3. viteste iken hızım 2.vitesi istiyorsa istop, motorda boğulma gibi durum olmaz mı? Bilgi ve deneyimleriniz benim için çok önemli. Teşekkür ederim şimdiden herkese... |
Yavaşlarken vites geçişleri? Doğrusu hangisi?
-
-
Babalar herşeyi doğru bilemiyor :) Baskı balata debriyaj ile ne kadar haşır neşir olursan o kadar erken biter. Yani 4te frene basıp veya salinimda bırakıp direk 2 ye alman lazım. Ayağı debriyajda fazla tutmak, zirt pirt vites degismek, hızlı vites geçişi yapmak, yarim debriyaj hepsi daha erken baskı balata değişme sebepleri -
quote:
Orijinalden alıntı: road35
Babalar herşeyi doğru bilemiyor :) Baskı balata debriyaj ile ne kadar haşır neşir olursan o kadar erken biter. Yani 4te frene basıp veya salinimda bırakıp direk 2 ye alman lazım. Ayağı debriyajda fazla tutmak, zirt pirt vites degismek, hızlı vites geçişi yapmak, yarim debriyaj hepsi daha erken baskı balata değişme sebepleriDaha doğrusu motora da zarar verir diyor öyle 4'ten direk 2'ye atılsa mühendisler 2 vites koyardı diyor
-
Hızla duracaksanız debriyaja basıp frenle direkt durabilirsiniz. Vitesle yavaşlayacaksanız 4'te vitesteyken frenler 1500 civarına her indiğinde bir vites düşersiniz. Debriyaja basarak yavaşlayıp uygun vitesle devam etmek daha iyi oluyor. Vitesle yavaşlamayı kontrollü yavaşlamak için (bayır aşağı falan) kullanmak daha etkili olur. -
Peki diyelim yokuşa denk geldim çıkamıyor 3.viteste araç. Devir 1500 olduğunda direk 1.vitese geçsem aracın herhangi bir aksamına zarar verir miyim? -
Yokuşa 3. Vitesle girdiniz ve gaza bastığınız halde araba devirden düşüyorsa yani boğuluyorsa, hemen vites 2 ye çekilir. 1500 devire düşmeyi bekleme hatta devir saatini unut . Arabanın sesine ve gaz tepkilerine göre vites değiştirilir. Gaza bastığın halde araba gitmyorsa vites düşürülür. 3ten 1e düşmek için neredeyse gitmiyor olmak gerekir. Buna rağmen araba öne yığılacaktır.
-
hızınız hangi vitesi gerektiriyorsa ona takılır yani 4den 2ye atılmaz ya da 1den 3e atılmaz diye bir şey söz konusu değil babanız yanlış biliyor.
-
quote:
Orijinalden alıntı: dogukanishere
Peki diyelim yokuşa denk geldim çıkamıyor 3.viteste araç. Devir 1500 olduğunda direk 1.vitese geçsem aracın herhangi bir aksamına zarar verir miyim?o anki hızınız ve yokuş durumu 1.vitesi gerektiriyorsa 3'ten 1'e geçmekte bir sakınca yoktur. baskı-balata sarf malzeme elbet birgün bitecek ama baskıyı asıl yoran şey aslında 'sürekli yarım debriyaj yapmak yada debriyaja uzun süre basılı tutmak vs.' gibi şeylerdir.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi suatcagdas -- 23 Ocak 2021; 21:6:10 > -
Çok teşekkür ederim hocam. Şimdi kavradım olayı. -
Yani ben düşüncemde haklıymışım :) çok teşekkür ederim hocam -
Babam 3ten 1e öyle geçersen 50binde şanzıman motoru indirirsin demişti. Tırstım ben de ister istemez. -
Bu durumda motor freni kötü birşey miidir? Ben genellikle bir yerden yavaş geçmek için 5ten 4e, 4ten 3e düşerim.
-
Ben vitesi sırayla düşürüyorum. Çok fark eder mi bilmiyorum. -
Ne alaka yahu. O anki hızım hangi vitese uygunsa ona atarım. Aynı şey hızlanırken de geçerli. Bazı dik rampa inişlerinde arabayı boşa alarak hareket ettiririm çok az hizlaninca ikiye atarım. Öyle inerim. -
-
Bişi olmaz. 6 vitesli araçlarda çekilmez öyle 1-2-3-4-5-6
-
manuel viteste 'boş vitesi' biraz daha efektif kullanırsanız daha rahat edersiniz aslında.
misal örnek vermek gerekirse;
diyelim 4.vites 60 hız ile gidiyorsunuz ilerde büyük bir kasis var 2.vites - 20,25 civarı hız ile geçilen türden, (araç 4.viteste) frene bastınız ve 'vites düşürme gerektirecek' kadar hızınızı azalttınız, bu anda 3'e düşmek yerine direk boşa takın ve debriyajı bırakarak frene basmaya devam edin. kasise girene kadar 20km/h hıza düştünüz freni bırakın boş vites ile kasisi yumuşak şekilde geçin. sonrasında 2'ye takip devam edin. böylece hem debriyaja uzun süre basmamış olursunuz (fren + debriyaj yapmamış olursunuz) hemde 4'ten 3'e - 3'ten 2'ye derken sürekli tekrar tekrar kavrama yapmamış olursunuz. -
Yol ve kullanım durumuna göre değişir.
Her vitesin alt ve üst hızlarını bilirsen sorun yaşamazsın.
Frenleme, vitesin alt hız limitine inene kadar devam ettirilmez, motor stop etme çabasına gireceğinden (sarsıntı ve titremeyle belli eder) biraz üst devirde debriyaja basılır.
Viteste iken frenleme yaptığında vites değiştirme ihtiyacı hissettiğinde o anki hız hangi vitesin hız aralığında ise debriyaja basılarak o vitese geçirilir ve tatlı bir gazla (baskı/balata hız eşleştirmesi) debriyaj yavaşça bırakılır gazlama devam eder.
Bu duruma göre 5->3->1 veya 4->2 şeklinde olabilir veya sırayla kademeli şekilde de olabilir. Kat'i bir durum yok.
Vites küçültmede motoru da yığdırmamak gerekir. Zaten ayağı gazdan çektiğinde motorun yavaşlama kompresyonu aracın hızının azalmasına da etkisi olacaktır. Hem frenle hem de vites küçülterek motoru yığdıra yığdıra aracı yavaşlatma tekniği baskı balata ömrünü oldukça azaltır.
Eskiden, ehliyetin trafik tarafından verildiği yıllarda 4. vitese kadar hızlandırılır ve fren kullanmadan vites küçültme ile araç durdurulması ehliyet sınavlarında uygulatılırdı. (Öğren ama gerekmedikçe uygulama)
-
Yarım debriyaj fazla yapmazsan , öyle hemen bitmez baskı balata , ben ilk acemilik arabamda dik yokuşlara gider , yarım debriyaj çalışırdım yine 1 sene sonra bakıma götürdüğümde yine değiştirmemişti ustalar , durumu iyi demişti.Yavaşlarkende 4 ten 2 ye düşecek kadar yavaşlayacaksam direk debriyaj + fren yapıp boşa alıp hemen 2 ye atıp devam ediyorum , gerçi ben aracın sesine göre hareket ediyorum , herkesin farklı kullanım şekli var.
-
Baban doğru demiş...
Vites düşürmedeki amaç motorun torkunu artırıp bir an önce tekrar hızlanmaksa düşürülen vitesin üst hız limitine gelindiğinde vites küçültülür ve gazlı bir şekilde debriyaj yavaşça bırakılır ki aracın devri düşmeden tekrar hızlanma sağlansın.
Vites düşürmedeki amaç daha düşük hızda devam etmekse düşürülecek vitesin alt hız limitne gelindiğinde vites küçültülür ve hafif gaz verilerek (rölanti devrinden biraz yukarılara) yavaşça debriyaj salınır.
En Beğenilen Yanıtlar
Tüm Yanıtları Genişlet
Babalar herşeyi doğru bilemiyor :) Baskı balata debriyaj ile ne kadar haşır neşir olursan o kadar erken biter. Yani 4te frene basıp veya salinimda bırakıp direk 2 ye alman lazım. Ayağı debriyajda fazla tutmak, zirt pirt vites degismek, hızlı vites geçişi yapmak, yarim debriyaj hepsi daha erken baskı balata değişme sebepleri
|
Yol ve kullanım durumuna göre değişir. Her vitesin alt ve üst hızlarını bilirsen sorun yaşamazsın. Frenleme, vitesin alt hız limitine inene kadar devam ettirilmez, motor stop etme çabasına gireceğinden (sarsıntı ve titremeyle belli eder) biraz üst devirde debriyaja basılır. Viteste iken frenleme yaptığında vites değiştirme ihtiyacı hissettiğinde o anki hız hangi vitesin hız aralığında ise debriyaja basılarak o vitese geçirilir ve tatlı bir gazla (baskı/balata hız eşleştirmesi) debriyaj yavaşça bırakılır gazlama devam eder. Bu duruma göre 5->3->1 veya 4->2 şeklinde olabilir veya sırayla kademeli şekilde de olabilir. Kat'i bir durum yok. Vites küçültmede motoru da yığdırmamak gerekir. Zaten ayağı gazdan çektiğinde motorun yavaşlama kompresyonu aracın hızının azalmasına da etkisi olacaktır. Hem frenle hem de vites küçülterek motoru yığdıra yığdıra aracı yavaşlatma tekniği baskı balata ömrünü oldukça azaltır. Eskiden, ehliyetin trafik tarafından verildiği yıllarda 4. vitese kadar hızlandırılır ve fren kullanmadan vites küçültme ile araç durdurulması ehliyet sınavlarında uygulatılırdı. (Öğren ama gerekmedikçe uygulama) |
manuel viteste 'boş vitesi' biraz daha efektif kullanırsanız daha rahat edersiniz aslında.
misal örnek vermek gerekirse; diyelim 4.vites 60 hız ile gidiyorsunuz ilerde büyük bir kasis var 2.vites - 20,25 civarı hız ile geçilen türden, (araç 4.viteste) frene bastınız ve 'vites düşürme gerektirecek' kadar hızınızı azalttınız, bu anda 3'e düşmek yerine direk boşa takın ve debriyajı bırakarak frene basmaya devam edin. kasise girene kadar 20km/h hıza düştünüz freni bırakın boş vites ile kasisi yumuşak şekilde geçin. sonrasında 2'ye takip devam edin. böylece hem debriyaja uzun süre basmamış olursunuz (fren + debriyaj yapmamış olursunuz) hemde 4'ten 3'e - 3'ten 2'ye derken sürekli tekrar tekrar kavrama yapmamış olursunuz. |
Benzer içerikler
- yabancıdan yabancıya araba nedir
- en iyi arıza tespit cihazı
- en iyi balata markası
- start stop devreye girmiyor
- 175 70 r13 hava basıncı
- dünyanın en hızlı arabası
- skoda octavia 2024
- elektrikli pickup
- mazda cx 90
- mg 7
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X