|
Bundan seneler önce başlıkta belirttiğim gibi hayrat çeşmeleri, tarihi çeşmeler, doğal kaynak suları vardı. Hemen hemen her mahallede tatlı su akan çeşme vardı. Su para vermezdik. Çok iyi hatırlıyorum her hafta arabaya bidonları doldurur gider tatlı su alırdık ÜCRETSİZ! Peki ne oldu? Yıl 2025 çeşmelerin çoğu kurudu. Mahallemizde tertemiz akan tatlı su çeşmesi kaldırdılar mesela. Mahalle maçı bittiğinde camiiye gider soğuk soğuk su içerdik. Şimdilerde suları kirlettir. Türkiye'de 300 e yakın hatta daha fazla su markası var. Zamanında "su" kirli diye kapatılan çeşmeler var. Su şirketlerinin bir parmağı yok mu? Acaba hangi su firması denetleniyor? Bu su nereden geliyor? Nasıl bu kadar fazla su markası var? "su" kirli diye gelen kaynak sularını arıtıp şişelere mi dolduruyorlar? Çeşme Tanımının Genişliği: "Çeşme" tanımına nelerin dahil olduğu belirsizdir. İstanbul'un meydanındaki tarihi bir Osmanlı çeşmesi de, bir köyün girişinde vatandaşın kendi imkanlarıyla yaptığı "hayrat" da, dağdan gelen bir kaynağın ucuna takılmış basit bir boru da bu tanıma girebilir. Kayıt Dışı Yapılar: Özellikle kırsal kesimde ve yol kenarlarında bulunan "hayrat" çeşmelerinin büyük bir çoğunluğu herhangi bir resmi kuruma bildirilmeden, tamamen sivil inisiyatifle yapıldığı için kayıtları yoktur. Ancak bir tahmin yürütmek gerekirse, 2005 yılında Türkiye'deki fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan çeşme sayısının on binlerle, hatta yüz binlerle ifade edilebilecek kadar çok olduğu söylenebilir. Bu sayı, günümüze kıyasla çok daha fazlaydı çünkü o dönemde henüz kuraklığın ve yeraltı sularının tükenmesinin etkileri bu kadar şiddetli hissedilmiyordu. 2005 yılı, Türkiye'de evlerin büyük çoğunluğuna şebeke suyunun ulaştığı ancak kamusal alanda ücretsiz su kaynaklarının hala yaygın ve önemli olduğu bir geçiş dönemiydi. Halkın ücretsiz suya ulaşma yöntemleri şunlardı: 1. Mahalle ve Köy Çeşmeleri:
2. Hayrat Çeşmeleri:
3. Doğal Kaynak Suları (Pınarlar):
4. Tarihi Çeşmeler:
5. Cami Şadırvanları ve Tuvaletleri:
Özetle, 2005 yılında hanelerin çoğunda ücretli şebeke suyu olmasına rağmen, halkın kültürel alışkanlıklar, suyun tadına verilen önem ve "hayrat" geleneği sayesinde kamusal alanda ücretsiz suya erişimi oldukça kolay ve yaygındı. |
|
_____________________________
Faniyim, fani olanı istemem.
Acizim, aciz olanı istemem. Ruhumu Rahman’a teslim eyledim, başka istemem. İsterim, fakat bir ölümsüz dost isterim. |




Yeni Kayıt

Konudaki Resimler






