Şimdi Ara

Türk Savunma Sanayi (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
526
Cevap
41
Favori
43.710
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
12 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Vav super 20 yila kalmaz super silahlar da üretiriz ins

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Güzel konu, savunma sanayindeki atılımları pür dikkat izlemekteyim.
  • Yerli savaş uçağı için 3 tasarımdan biri seçilecek

    Yarın yapılacak Savunma Sanayi İcra Komitesi (SSİK) toplantısında TAI tarafından geliştirilen 3 farklı yerli savaş uçağı konseptinden biri seçilecek.

    Yerli savaş uçağı için 3 tasarımdan biri seçilecek
    Türkiye, insansız hava aracı ANKA, yerli eğitim uçağı "Hürkuş" ve "Barış Kartalı" projelerinin ardından, yerli "savaş uçağı" hedefinde ikinci aşamaya geçiyor.
    Bu doğrultuda yarın Başbakan Recep Tayyip Erdoğan başkanlığında gerçekleştirilecek olan Savunma Sanayi İcra Komitesi Toplantısı'nda milli savaş uçakları ile ilgili çok önemli bir adım daha atılacak.
    Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nda (SSM) gerçekleştirilecek toplantının öncelikli gündem maddelerinden biri, "FX/TX" adı verilen yerli jet projesi olacak. SSM tarafından çalışmaları yapmak üzere görevlendirilen TAI tamamlanan ön fizibilite ile ilgili kurul üyelerine bilgi verecek ve "Konsept Geliştirme ve Ön Tasarım" raporunu sunacak.

    İKİ YILDIR ÜZERİNDE ÇALIŞILIYOR

    Başlangıç aşamasında yapılabilirlik etüdledirne İsveçli imalatçı SAAB ile birlikte çalışan TAI mühendisleri tasarım aşamasında ise Hava Kuvvetleri karargahında oluşturulan sanal harekat merkezinden gelen bilgiler ışığında tasarıma yön verildi. Uçağın kabiliyetleri, menzil, taşıdığı silah yükü gibi harekât bilgilerinin yanı sıra bu sanal karargah bakımdan pilot eğitimine kadar bir çok konuda bilgi paylaşımı ile 3 farklı model şekillendirildi.

    HANGİ MODELLER VAR?

    KANARDLI: Tek motorlu uçakta, yüksek manevra kabiliyeti ve düşük hızda havada tutunma için ön gövdeye 'kanard' olarak adlandırılan parça eklendi. Boyut olarak üç model arasından en küçüğü.

    ÇİFT MOTORLU: Tasarımda daha fazla silah yükü ve havada kalma için çift motor tercih edildi. Uçağın boyu diğer modellere göre daha uzun. Hızı yüksek, menzili uzun.

    TEK MOTORLU: Beşinci nesil savaş uçağı tasarımı diğer konseptlere göre daha standart çizgilere sahip. Boyut olarak orta sınıfta. Kanat yapısı F-22' yi, gövde ve

    kuyruk ise F-35' i andırıyor.

    Taslak modelleri ise, hız, vuruş şekli ve gücü, manevra kabiliyeti gibi özellikleriyle birbirinden ayrıldığı dile getiriliyor. Tek motorlu uçakların manevra kabiliyetinin yüksek, çift motorlu uçağın ise daha fazla silah yükü ile uçabilme kapasitesine sahip olduğunun altı çiziliyor.

    BİR SONRAKİ ADIMA GEÇİLECEK

    Raporun sunulmasının ardından ise, SSM'nin hangi uçak modelinin üretileceği konusunda bir kararını açıklaması ve en önemli adım olan "Sistem Geliştirme ve Gösterim safhasına" geçiş için onay vermesi bekleniyor.
    Proje aşamasında FX/TX adı verilen yerli jetin "Sistem Geliştirme ve Gösterim safhasına" geçişi doğrultusunda tam fizibilite raporunun 2015 yılı sonuna kadar tamamlanması ve 2023 yılında ise, ilk prototipin inşa edilmesi öngörülüyor. Uçakların muharip olarak TSK envanterine girişinin ise 2020'li yılların sonunda gerçekleşmesi bekleniyor.

    Kaynak:www.kokpit.aero
















  • < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi İl teber -- 24 Şubat 2014; 21:24:03 >




  • SSİK yarın toplanıyormuş. TX/FX projesin de bir sonra ki aşamaya geçilecek büyük ihtimal. Hadi bakalım...

    Kararlar çıkınca editlerim.


    Toplantı iptal edildi....



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi İl teber -- 3 Mart 2014; 1:08:03 >
  • MSI Analiz
    Şubat 2014 / 02, Sayı:103

    FX/TX'te Sanayi Ayağı Göreve Hazır

    Özgün geliştirme projesi olarak başlatılması durumunda, Türkiye'nin üstlendiği, teknolojik olarak en büyük ve en karmaşık proje unvanını alacak olan Milli Jet Eğitim ve Muharip Uçak Geliştirme ya da yaygın olarak bilinen ismi ile FX/TX Projesi, kavramsal tasarım çalışmalarının tamamlanması ile önemli kararların alınabileceği bir aşamaya geldi. Bu noktada, projenin son durumunu ve Türk savunma ve havacılık sanayilerinin böyle bir projeye hazır olup olmadığını masaya yatırdık.

    Sözleşmesi Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile TUSAŞ arasında, 23 Ağustos 2011 tarihinde imzalanan ve aynı yılın Eylül ayında başlayıp, 2 yıl sonra, geçtiğimiz senenin Eylül ayında tamamlanan Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi, FX/TX Projesi ile ilgili ilk adımı oluşturdu. Bu 2 yıllık projenin kamuoyuna açık sonuçları, geçtiğimiz Mayıs ayında düzenlenen IDEF'13 fuarında sergilenen 3 adet konsept çizim oldu. Arka planda ise SSM, Hava Kuvvetleri Komutanlığı (Hv.K.K.lığı] ve TUSAŞ olmak üzere, savunma sanayisi açısından birçok ilki içeren bir çalışma gerçekleştirildi.

    Temeller Sağlam Atılıyor
    FX/TX Projesi ile Türkiye, ilk defa kendi ihtiyaçlarına göre tasarlanmış, tabiri caizse bir terzinin elinden çıkacak bir muharip jet uçağını tedarik etmeyi amaçlıyor. Böyle bir çalışmanın gereği olan "harekât ihtiyaçlar"nın tanımlanması ise göründüğünden daha zorlu bir süreci gerektiriyor. Çünkü, her ne kadar Hv.K.K.lığı, muharip jet uçakların üst seviye kullanımı, SSM de yüksek performanslı sistemlerin tedarikinde tecrübeli olsalar da tanımlanan gereksinimlerin uçağın tasarımına, birbiri ile çelişen etkileri olabiliyor ve burada bir en iyileme (optimizasyon) çalışması yapılması gerekiyor. Bu konuda, F-35 tasarımından bir örnek verilebilir. F-35, hem dâhili mühimmat taşıma gereksinimi, hem de B sürümünün dikey kalkış ve iniş sırasında kullanacağı kaldırma fanının konumu nedeniyle geniş bir gövdeye sahip. Gövdenin genişlemesi ise uçağın, başta ivmelenme olmak üzere, çeşitli parametrelerini etkiliyor. Dolayısı ile F-35 ile ilgili karar vericilerin, ya dâhili mühimmat taşıma kapasitesi ve B sürümünden ya da ivmelenme gibi performans gereksinimlerinden feragat etmesi gerekiyordu; sonuçta alınan karar, performans gereksinimleri ile ilgili beklentilerin düşürülmesi oldu.

    FX/TX Projesi'ni özel kılan noktalardan birisi, harekât ihtiyaçlarının tanımlandığı ve en iyilemesinin yapıldığı süreçte ortaya çıktı. Bu süreçte;

    ■ Alan uzmanlarının gereksinimleri tanımlaması;
    ■ Tasarımcıların, bu gereksinimlere göre nasıl uçak seçeneklerinin çıkacağını, bunların performans parametreleri ile birlikte ortaya koyması ve
    ■ Karar vericilerin de tüm seçenekleri göz önüne alarak tercih yapmasına yönelik çalışmalar gerçekleştirildi.

    Tüm bu çalışmalar; Hv.K.K.lığı, SSM ve TUSAŞ personelinin, aynı binada, entegre bir proje ofisi olarak faaliyet göstermesi ile gerçekleştirildi. Kişilerin yüz yüze etkileşime girerek gerçekleştirdiği bu yakın çalışma, hem tarafların birbirini daha iyi anlamasını sağladı hem de bürokratik süreçleri hızlandırdı.

    Sağlama İçin Danışmanlık
    Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi'nde, tüm kavramsal tasarım çalışmaları, TUSAŞ tarafından gerçekleştirildi. Bu kritik safhada verilen kararlar, uçağın değişmez karakteristik özelliklerini tanımladı. Uçağın karakteristik özellikleri; motor sayısı, motor gücü, koltuk sayısı, aerodinamik yüzeylerinin konfigürasyonu (delta kanat, klasik kuyruk, ön tarafta kanatçıkların yer alması gibi] ve uçağın dâhili ve harici olarak taşıyacağı sistemler ve mühimmat gibi özellikleri kapsıyor. Bunları, ana hatları ile uçağın envanterde kaldığı süre boyunca değişmeyen özellikleri olarak da tanımlayabiliriz. Örneğin, bir uçağın motorları daha üst modellerle değiştirilebilir; fakat tek motorlu olarak tasarlanmış bir uçağın çift motorlu hâle getirilmesi, yeni bir uçak tasarlamak ile karşılaştırılabilecek bir çalışma gerektirir. Daha sonra değiştirilemeyecek karakteristik özelliklerin belirlenmesi aşamasında, elde edilen sonuçların sağlamasının yapılması önem kazandı. Hv.K.K.lığı ve SSM'nin yönlendirmesi ile TUSAŞ, bir teknik danışmanlık şartnamesi hazırlayarak, muharip bir jet tasarlamış firmalar arasında bir ihale yürüttü ve bu sürecin sonunda Saab firması, Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi'nde teknik danışmanlık sağlamak üzere seçildi.

    Proje çalışmaları sonucunda TUSAŞ tarafından ortaya çıkan sonuçlar, sağlama amacıyla Saab'dan gelen ekip tarafından kontrol edildi. Örneğin, "Yaptığımız hesaplamalara göre bu gövde, kanat ve motor konfigürasyonu ile 'X' Mach sürate çıkabiliyoruz" ifadesi, Saab tarafından, kendi hesaplama yöntemleri uygulanarak doğrulandı. Bu süreçte, TUSAŞ'ın kullandığı hesaplama yöntemlerine ve yaptığı hesaplamalara duyulan güven de tazelenmiş oldu.

    Kavramsal Tasarım Ortaya Çıkıyor
    Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi'nde, IDEF'13 fuarında sergilenen 3 kavramsal tasarım alternatifine ulaşılana kadar, harekât gereksinimleri ve kavramsal tasarım sürekli güncellendi. Bu güncellemeler, harekât gereksinimlerinin ve bunlara göre tasarımın gözden geçirilip yenilendiği, yaklaşık 40 turluk bir döngünün sonunda gerçekleştirildi. Sonuçta, harekât gereksinimleri ile kavramsal tasarım alternatifleri donduruldu.

    Projenin bu aşamasının tek çıktısı, kavramsal tasarımlar olmadı. Projenin gelecek aşamalarını ve ortaya çıkacak uçağın ömür devrini kapsayan çeşitli konularda da çalışmalar yapıldı ve bunlar, raporlar hâlinde teslim edildi. Devam eden ve en sonunda uçağın envantere girmesine kadar giden sürecin planlanması; proje aşamaları ve bunların tahmini maliyetleri ile birlikte yapıldı. Ayrıca, geliştirilmesi gereken teknolojiler ve yapılacak Ar-Ge çalışmaları ve ihtiyaç duyulacak test ve doğrulama altyapıları gibi çeşitli konulara yönelik de raporlar hazırlandı.

    FX/TX Projesi'nin muharip uçak tarafı, herkesi heyecanlandırdığı için haklı olarak ilgi noktasını oluşturuyor. Daha arka planda olan eğitim uçağı tarafında ise raporlama süreci hâlen devam ediyor. Özellikle muharip uçak ile sahip olacağı ortak noktalar üzerinde duruluyor.

    Sanayi Tarafının Lokomotifi: TUSAŞ
    Uçak projeleri ele alındığında, öne çıkan nokta uçağın aerodinamik özellikleri olsa da aslında bir uçak geliştirme projesinde, çeşitli alt sistemleri ve onları sağlayan firmaları yönetme işlevi daha ağır basıyor. Bu açıdan bakıldığında, TUSAŞ gibi platform sağlayıcılar açısından bir uçak projesinin başarısı, firmanın kendi bünyesinde yaptığı çalışmalar kadar, alt yüklenicilerine iş yaptırabilirle becerisine de dayanıyor. Örneğin, HÜRKUŞ Projesi kapsamında TUSAŞ, yaklaşık 30 yerli firma ve bir o kadar da yabancı firmaya, şartnameler hazırlayarak tanımladığı işleri yaptırdı ve bu çalışmalar sonucunda teslim edilen alt sistem ve bileşenleri toplayarak entegre etti. Bu alt sistem ve bileşenlerin bir kısmı hazır olarak alındı; bir kısmı ise TUSAŞ'ın belirlediği gereksinimlere göre tasarlandı. Özellikle ikinci durumdaki alt sistem ve bileşenlerin sorunsuz olarak entegre edilmesi ve istenildiği gibi işlev görmesi, hem TUSAŞ'ın hem de alt yüklenici firmaların başarısı olarak öne çıktı. Daha karmaşık bir proje olması öngörülen FX/TX'te ise alt sistem ve bileşen sağlayacak firmaların sayısının, 100'ü geçmesi bekleniyor. TUSAŞ, kuşkusuz, başta ANKA ve HÜRKUŞ projeleri olmak üzere, edindiği bilgi birikimi ve tecrübeyi FX/TX Projesi'ne yansıtıyor ve yansıtmaya devam edecek. Bu iki projenin kazanımları şöyle listelenebilir:

    ■ HÜRKUŞ Projesi ile TUSAŞ, yüksek irtifaya çıkan bir uçakta, pilotları tüm yaşam destek sistemleri ile barındırabilecek bir kokpit tasarımını ilk defa yaptı. HÜRKUŞ ile kadın ve erkek, değişik boy ve kilodaki pilotların eğitilecek olması, bu tasarımı zorlaştıran etmenler oldu. Sonuçta, gereksinimleri karşılayan bir tasarım ortaya çıktı.

    ■ HÜRKUŞ Projesi'nin bir diğer önemli katkısı, pilotların acil durumda kokpiti terk etmesini sağlayacak sistemler hakkında da tecrübe kazanılması oldu. TUSAŞ; kokpit tasarımı ile fırlatma koltuğu ve kanopi tedariki ve bunların test edilmesi konularında tecrübe kazandı.

    ■ HÜRKUŞ Projesi'nin, uçağın nasıl test edileceği konusundaki bilgi birikimine de önemli katkısı oldu. Resmi bir sertifikasyon sürecinden de geçmekte olan uçağın test kapsamında hangi kavramsal ya da fiziksel parçalara bölüneceği ve bu parçaların nasıl test edileceği konularında önemli bir tecrübe edinildi.

    ■ Muharip bir jet uçağı için çok önemli bir konu olan yedekli tasarımlarla ilgili, ANKA Projesi'nde elde edilen birikimin katkısı olacak. Muharip bir uçakta, hayati sistemlerin vurulması ya da kritik bir zamanda arızalanması çok iyi düşünülmüş olmalı. Bu nedenle ANKA'nın çok yedekli alt sistem konfigürasyonu ile elde edilen tecrübe, FX/TX Projesi'ne de katkıda bulunacak.

    TUSAŞ'ın üretim tecrübesi ve altyapısı da FX/TX Projesi'ne önemli bir katkı sağlayacak. Tasarım aşamasında, TUSAŞ üretim mühendisleri de öngörülen sistem bileşenlerinin üretilebilirliği konusunda katkı verecek. Özellikle hangi üretim tekniklerinin kullanılabileceği, öngörülen parçaların hangi tezgâhlarda üretilebileceği gibi konulardaki geri bildirimler, uçak tasarımını ve üretim ile ilgili yatırım kararlarını etkileyecek.

    Sanayinin Tüm Yetenekleri Araştırılıyor
    Türk Havacılık Sanayisi'nin gelişiminde lokomotif işlevi görecek projelerden birisi olan FX/TX kapsamında, SSM ve TUSAŞ, ana yüklenicilerden KOBİ'lere kadar, 100'den fazla firmanın, uçaklarda kullanılabilecek teknolojilerle ilgili yeteneklerini ve fikirlerini sordu. Bu çalışmada, bazı teknoloji alanlarında belli bir olgunluğa erişilmiş olduğu, bazılarında ise çalışmalar yapılması gerektiği görüldü. TUSAŞ, özellikle kullanılabilecek teknolojilerle ilgili fark yapacak önerileri olan firmaların hemen hepsi ile yüz yüze görüşerek, onları daha iyi anlamasını sağlayacak çalışmalar da yaptı. Tüm bu çalışmalar, TUSAŞ tarafından, Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi kapsamında rapor- landı. SSM'nin Ar-Ge ve Teknoloji Yönetimi Stratejisi ile uyumlu olarak, FX/TX Projesi'nde kullanılabilecek teknolojilerin, uçakların geliştirme takvimine paralel olarak geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar devam ediyor. Hatırlanacağı üzere, 8 Şubat 2013 tarihinde, SSM'de gerçekleştirilen bir tören ile üniversitelerle yapılacak ortak çalışmalar için istanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ), Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) ve Bilkent Üniversitesi ile TUSAŞ arasında toplam 6 adet proje imzalandı. Aynı törende yapılan açıklamalara göre, Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi kapsamında, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İTÜ ve ODTÜ'den 6 akademisyenden de danışmanlık hizmeti alındı. Projede; yapısal bileşenler, aviyonikler ve algılayıcılar ile test ve sertifikasyon süreçleri başta olmak üzere, çeşitli konularda Türk Savunma Sanayisi'nden birçok firmanın rol alması bekleniyor. Bu konulardaki ayrıntıların, proje ile ilgili kararlar alındıkça ortaya çıkması bekleniyor.

    Motor İçin Ayrı Bir Parantez
    Uçağın alt sistemleri arasında yer alan motor konusuna ise özel bir parantez açılması gerekiyor. Muharip jet uçaklarda kullanılabilecek yüksek performanslı motorları, sadece ABD, Rusya ve Fransa ile ingiliz, Alman, italyan ve İspanyol firmalardan oluşan bir konsorsiyum geliştirebiliyor. Kendi uçağını tasarlamayı hedefleyen diğer ülkeler ise motorları dışarıdan alıyor. Özgün bir motor geliştirebilmek için Çin ve Hindistan önemli yatırımlar yaptılar; ancak henüz başarıya ulaşamadılar. Proje takvimi, maliyet ve teknolojik ihtiyaçlar göz önüne alındığında, Türkiye'nin FX/TX'in muhtemel ilk uçuşuna yetişebilecek özgün bir motor geliştirebilmesi, ulaşılabilir bir hedef olarak görülmüyor. Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi kapsamında gerçekleşen kavramsal tasarım da mevcut motor alternatifleri ile gerçekleştirildi. Türkiye'nin motor konusunda seçimini yapması ile bu motorun FX/TX için Türkiye'de üretilmesi ve motorda ihtiyaç duyulabilecek iyileştirme ve geliştirme çalışmalarında Türk mühendislerinin de rol almaları gündeme gelebilecek.

    Türkiye'nin Projesi
    Büyük projeler, devletlerin ulaştıkları noktayı simgeleyen, ulusları bir amaç uğrunda bir araya getiren, bir devletin ve ulusun tüm dinamiklerini harekete geçiren, zorlu uğraşlar olarak görülebilir. Bu tür projelerin bir bölümü, daha çok, harcanacak emek, zaman ve bütçe gibi kaynaklarla ilgilidir. Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) ya da Marmaray, bu tür projelere örnek olarak verilebilir. Bir bölümünde ise teknolojik zorluklar öne çıkar. Örneğin, o zamanlardaki ABD Başkanı John F. Kennedy'nin koyduğu; "Önümüzdeki 10 yıllık süreçte, Ay'a bir insanoğlunu güvenli bir şekilde götürüp getirme" hedefi ve bu hedefe ulaşmak için başlatılan Apollo Programı'nda, en kritik araçlar ve işlevler, ilk defa tasarlandı; ABD'nin, parasını verip kullanabileceği, hazır teknolojiler yoktu. Türkiye, FX/TX Projesi ile dünya üzerinde ilk defa muharip jet uçak tasarlayan bir ülke olmayacak. Diğer yandan bu savaş araçlarının özel durumu nedeniyle, hiçbir ülke, teknolojilerini, makul bedellerle Türkiye'ye açmayacak. Bu yüzden de Türkiye'nin, hem yetkin bir uçağa hem de bunu üretme ve kullanma bağımsızlığına erişebilmesi için kritik teknolojileri kendisinin geliştirmesi gerekecek. Tüm bu gerçeklerin, FX/TX'i, daha büyüğü ve karmaşığına kalkışana kadar, Türkiye'nin Apollo Programı hâline getirdiğini düşünüyoruz. Bu nedenle FX/TX, tek başına bir kuruma ya da sanayiye mal edilebilecek bir proje olmanın çok daha ötesinde, Türkiye'nin projesidir.

    Kararlar Bekleniyor
    Jet Eğitim Uçağı ve Muharip Uçak Kavramsal Tasarım Projesi'nin ardından FX/TX'te nasıl devam edileceği, bu projenin çıktıları doğrultusunda Savunma Sanayii icra Komitesi'nin vereceği karar ile belli olacak, ilk aşamada olduğu gibi, yabancı bir firmadan danışmanlık alınmasına ihtiyaç duyulup duyulmayacağı da bu aşamada bilinmiyor. Yabancı ülkelerle iş birliği yapılması konusu, proje kurgusunda, başından beri yer alıyor. Hatta Türkiye'nin ilgili makamlarının izin verdiği ölçüde bilgi paylaşarak projenin tanıtımı da yapılıyor. Önümüzdeki 20 yıllık süreçte, muharip jet uçakları ile ilgili ihtiyaçları ve öngörüleri Hv.K.K.lığı ile benzerlik gösteren ülkelerin, doğrudan alıcı olarak ya da geliştirme ortağı olarak projeye dâhil olmaları, her zaman gündemde yer alan bir konu olmaya devam ediyor. Alınacak kararlar, FX/TX ile ilgili teknik zorlukların da belirleyicisi olacak ve bu anlamda, projenin zorluk seviyesini de belirleyecek. Türkiye'nin seçimi; yenilikçi teknolojileri içerecek, belki özgün bir motorun geliştirilmesini de kapsayacak, çok zorlu hedefleri tanımlayan bir nokta ile hazır bir motoru kullanacak ve daha konvansiyonel bir tasarımı içeren nokta arasında bir yere oturacak. Seçilen noktanın hangisine daha yakın olduğu ise proje ile ilgili beklentileri belirleyecek. Kuşkusuz, beklentiler, çok iyi bir uçağın tasarlanması yönünde olacak. Fakat "tüm parametrelerde ve görevlerde en iyi uçak", dünya genelinde de böyle bir uçak olmaması nedeniyle gerçekçi bir hedef değil. Türkiye'nin muharip jet uçağı ya da eğitim uçağı da kendisine biçilen görevlerde en iyisi olmayı hedefleyecek.

    Ürün Kadar Süreç de Önemli
    Kamuoyunda FX/TX Projesi sonucunda ortaya çıkacak ürünler ilgi odağı olsa da savunma sanayisi açısından bakıldığında, bu ürünlerden daha çok ürünlere ulaşılmasını sağlayacak süreç önemli olacak. ABD, Rusya, ingiltere ve Fransa başta olmak üzere çeşitli ülkeler, onlarca muharip jet uçmağı modeli geliştirdiler. Bunların hepsi kendilerine özgü hikâyelere sahip. Dünya üzerinde böyle bir uçağı geliştirmenin en doğru yolunu bilen bir ülke, firma, ekip ya da kişi bulunmuyor. Bu sebeple başarılı bir proje tamamlamış bir ülkenin ya da firmanın bir sonraki projesi; takvimsel, bütçesel ya da teknik sorunlarla karşılaşabiliyor. Türkiye'nin de süreç açısından bakıldığında, kendi özgün ve doğru yolunu bulması gerekecek. FX/TX boyutunda bir projenin, çok daha dar kapsamlı ve kısa süreli projelerle aynı anlayışla yürütülmesinin çeşitli zorluklar oluşturacağını öngörmek hatalı olmayacaktır. Bu kapsamda, örneğin projenin, projenin ihtiyaç duyabileceği teknolojileri geliştirebilecek KOBİ'lerin, projenin ana kararlarından bağımsız olarak, zamanlıca ve sürekli olarak desteklenebilmesi, bu kapsamda ele alınabilecek konular arasında yer alıyor. Son olarak, FX/TX gibi büyük bir projede, insan faktörünün öneminin de göz ardı edilmemesi gerekiyor. Böylesine önemli projeler, kilit noktalarda, kendini projeye adamış kişilerin, proje süresince görevlerine devam etmelerini gerektiriyor. Diğer projelerdeki döngülerle uyumlu olarak yaşanabilecek olası görev değişikliklerinin, FX/TX Projesi'ne zarar verme potansiyeli taşıdığı göz ardı edilmemelidir.




  • SeaHawk helikopterleri Roketsan füzesi ile donatılacak

    ROKETSAN mühendisleri tarafından geliştirilen ve geçtiğimiz günlerde Azerbaycan da test atışları gerçekleştirilen Mızrak-U füzesi Deniz Kuvvetleri Komutanlığında başarıyla hizmet veren SEAHAWK helikopterlerinde kullanılması için çalışma başlatıldı.

    Türk Deniz Hava Komutanlığının kuruluşunun 100ncü yılı nedeniyle Cengiz Topel Üssü'nde gerçekleştirilen tanıtım gezisinde Kokpit.aero'nun sorularını yanıtlayan askeri yetkililer Deniz Hava Komutanlığının üzerinde çalıştığı projeler hakkında detaylı bilgiler paylaştılar.

    SEAHAWK HELİKOPTERLERİNE ROKETSAN FÜZESİ
    Deniz Kuvvetleri Komutanlığı envanterine girdiği 2002 yılından itibaren başarıyla görev yapan ve donanma havacılığına büyük güç katan SEAHAWK helikopterleri Türkiye'nin füze ve roket üretimi alanında merkezi olan ROKETSAN tarafından geliştirilen ve 2015 yılında Kara Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmesi planlanan Mızrak-U füzesi, Deniz Kuvvetlerinin ihtiyaçları çerçevesinde SEAHAWK helikopterlerinde kullanılması amacıyla çalışma başlatıldı.

    Deniz Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ABD ürünü Hellfire füzesine benzer özellikte olması beklenen füzenin çalışmaları ARMERKOM, Cengiz Topel Deniz Hava Komutanlığı ve ROKETSAN tarafından gerçekleştiriliyor. Kokpit.aero'ya bilgi veren üst düzey askeri yetkili," ROKETSAN mühendisleri ile Deniz Hava Komutanlığında görüşmeler yapıldı. Mühendisler SEAHAWK helikopterleri üzerinde incelemeler de bulundu. Proje kapsamında ilk füzelerin 2016 yılında SEAHAWK helikopterlerine entegre edilmesi ve Mızrak-D olarak adlandırılması planlanıyor".

    İLK TESLİMAT 2015 YILINDA
    Mızrak-U tanksavar sisteminin mevcut çalışmaların tamamlanmasının ardından 2015 tarihinde Kara Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmesi öngörülüyor. 8 km azami menzil ve 500 m asgari menzile ulaşabilen Mızrak-U, gündüz-gece ve tüm hava koşullarında görev yapabiliyor. At-Unut ve At-Güncelle kullanım modlarına sahip Mızrak-U, hedef güncelleme yeteneğinin sunduğu esneklik ile sutre arkasından atış, sutre arkasında gizlenmiş hedeflere atış, hassas vuruş noktası ayarlayabilme ve vuruş etkinliği değerlendirme imkanı sağlamakta olup sabit ve hareketli hedeflere karşı kullanılabiliyor.

    http://kokpit.aero/seahawk-helikopterleri-mizrak-fuzesi-kullanacak




  • Değişik Tip ve Frekensta Akustik Transduser/Projektör/Hidrofon ve Malzemelerinin Geliştirilmesi Fiber Optik Akustik Algılayıcılar Geliştirilmesi
    Amaç :Sualtı akustik algılama amaçlı kullanılmak üzere; yüksek hassasiyet, küçük boyut ve ağırlık EMI etkilerine dayanıklılık, güvenilirlik ve uzaktan algılamaya elverişlilik gibi avantajları olan fiber-optik algılama tekniklerine yönelik deneyim, bilgi birikimi ve altyapı kazanılması ve fiber optik algılayıcı sistem prototipi gegeliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Küçük boyut ve ağırlıklarda çok hassas sualtı akustik algılayıcı dizinlerinin geliştirilmesine olanak tanıyan Fiber Optik Akustik Algılayıcılar milli imkanlarla tasarlanıp geliştirilecektir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:METEKSAN Savunma Sanayii A.Ş. / Bilkent Üniversitesi
    Sözleşme İmza Tarihi:10 Haziran 2013
    Mevcut Durum :Tasarım aşamasındadır.


    Değişik Tip ve Frekensta Akustik Transduser/Projektör/Hidrofon ve Malzemelerinin Geliştirilmesi Vektör Sensörler Geliştirilmesi Projesi
    Amaç:Sualtı akustik uygulamalarında kullanılabilecek az elemanlı, hafif, küçük açıklıklara ve yüksek performansa sahip, aynı zamanda hedefin yön bilgisini sağlayan akustik vektör sensörlerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Milli imkanlarla hem ataletsel yöntem hem de MEMS yöntemi ile iki farklı konfigürasyonda Akustik Vektör Sensör Sistemi tasarlanacak ve geliştirilecektir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:METEKSAN Savunma Sanayii A.Ş. / Bilkent Üniversitesi / SUASİS
    Sözleşme İmza Tarihi:10 Haziran 2013
    Mevcut Durum:Tasarım aşamasındadır.

    Elektro Optik (EO) /Kızılötesi (IR) Keşif Podu Sensörleri ve Kritik Alt Birim Teknolojileri Geliştirilmesi Projesi
    Amaç:Bir EO/IR Keşif Podu’nda yer alan sensörlerin ve kritik alt bileşenlerin milli imkânlarla geliştirilmesi amaçlanmış olup böylece önümüzdeki dönemde tamamen milli bir EO/IR Keşif Podu geliştirilmesi yönündeki çalışmalara katkı sağlanacaktır.
    Kapsam:Çok yüksek irtifadan görünür bant (VIS) ile orta dalga kızılotesi (MWIR) bantta yüksek çözünürlüklü görüntü alabilen dedektörlerin, optik birimlerin ve görüntü işleme algoritmalarının milli imkanlarla geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici :
    Sözleşme İmza Tarihi :
    Mevcut Durum :
    Teklife Çağrı Dosyası hazırlık aşamasındadır.

    GaSb-InAs Kızılötesi Fotodedektör Geliştirilmesi (KÖFDE)
    Amaç:Orta kızılötesi (MWIR) dalga boyunda çalışan GaSb/InAs tabanlı dedektörlerin, süperörgü teknolojisi kullanılarak geliştirilmesine yönelik çalışmaların gerçekleştirilmesi ve bu konuda nitelikli personel yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
    Kapsam:MWIR bölgede çalışan GaSb/InAs tabanlı kızılötesi tek piksel dedektör geliştirilmesi ve teknolojik altyapının kazanılmasıdır.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:Bilkent Üniversitesi, ODTÜ, ASELSAN /BİLKENT İş Ortaklığı ve Anadolu Üniversitesi
    Sözleşme İmza Tarihi:14 Eylül 2009
    Mevcut Durum :Proje tamamlanmıştır. Süperörgü malzeme büyütülmesi konusunda Türkiye'de ilk kez malzemeler büyütülmüş ve 10'dan fazla makale uluslararası dergilerde yayımlanmıştır.

    Geleceğin Ekran Teknolojisi Altyapısı Geliştirilmesi Projesi kapsamında Grafen Tabanlı Ekran Modülü Geliştirilmesi Projesi (ELMAS)
    Amaç:Askeri göstergelerde kullanılan ve ihraç lisansına tabi olan LCD ekranlarına ilişkin sağlamlaştırma (ruggedization) altyapısının kazanılması ve Grafen tabanlı Organik LED (G-OLED) ve ITO tabanlı Polimer LED (ITO-PLED) ekran modüllerinin ve ilgili teknolojilerin milli olarak geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:LCD ekranlarına ilişkin sağlamlaştırma altyapısının kazanılması ve sağlamlaştırma proseslerinin geliştirilmesi ve Grafen tabanlı OLED (G-OLED) ve ITO tabanlı ITO-PLED ekran modüllerinin geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN / Sabancı Üniversitesi / Orta Doğu Teknik Üniversitesi
    Sözleşme İmza Tarihi:29 Kasım 2012
    Mevcut Durum:Kritik Tasarım aşamasındadır.


    Haberleşme/Gözetleme Uydusu Aşağı Hat (Downlink) ve Yukarı Hat (Uplink) Sinyallerinin Elektromanyetik Korunması (AYSEK)
    Amaç:Haberleşme/Gözetleme Uydusu Aşağı Hat (Downlink) ve Yukarı Hat (Uplink) Sinyallerinin Elektromanyetik Korunmasına yönelik olarak STANAG 4606 uyumlu ve milli dalga şekline sahip modemin geliştirilmesidir.
    Kapsam:Karıştırılma olasılığının en aza indirilmesi amacıyla, TSK unsurlarının katılacağı NATO harekat/görevlerinde de kullanılabilecek tarzda NATO STANAG 4606 ile uyumlu olan Elektronik Koruma Tedbirleri (EKT) yeteneğine sahip bir milli frekans atlamalı uydu modemi geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:C2TECH / DEVNET-PARGE
    Sözleşme İmza Tarihi:20 Kasım 2006
    Mevcut Durum :Kesin Kabul Testleri başarıyla tamamlanmıştır

    Hava Platformları İçin Milimetre Dalga Radarı Geliştirilmesi
    Amaç:Hava platformlarının muharebe etkinliğinin artırılması amacıyla milimetre dalga bandında çalışan, çok fonksiyonlu, düşük hacim ve ağırlığa sahip, helikopter ve İnsansız Hava Aracı (İHA) platformlarında kullanılabilecek radar prototipleri ile İHA platformlarının otomatik iniş ve kalkışını gerçekleştirmek üzere Otomatik Kalkış ve İniş Sistemi’nin (OKİS) milli imkanlar ile geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Helikopter platformları için Hedef Tespit/Takip (HTT), Arazi Profili Oluşturma (ARPO) özellikleri olan radar prototipi, İHA'lar için hedef tespit/takip ve Sentetik Açıklıklı Radar (SAR) özellikleri olan radar prototipi ile İHA platformları için Otomatik Kalkış İniş Sistemi (OKİS) prototipi olmak üzere 3 (üç) adet prototipin milli imkan ve kabiliyetlerle geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:METEKSAN SAVUNMA SANAYİİ A.Ş. / TUSAŞ
    Sözleşme İmza Tarihi:28 Haziran 2013
    Mevcut Durum :Sistem Gereksinimlerinin Tanımlanması aşamasındadır.


    İleri Elektrooptik Algılayıcı Teknolojleri Geliştirilmesi Projesi kapsamında Kısa Dalga Boyu Kızılötesi (SWIR) Dedektörü Geliştirilmesi (KANGAL)
    Amaç:Kızılötesi sensör yarı-iletken hammaddesi büyütme ve geniş formatlı kızılötesi Sensör fabrikasyon/entegrasyon yetenekleri kullanılarak NIR/SWIR dedektör teknolojisinin kazanılması amaçlanmaktadır.
    Kapsam:NIR/SWIR Band görüntüleme sistemlerinde kullanılmak üzere, InGaAs bazlı dedektörlerin MBE (moleküler ışın epitaksisi) ve MOCVD (metalorganik kimyasal gazla epitaksi) yöntemleri ile geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN/ODTÜ/Cumhuriyet Üniversitesi
    Sözleşme İmza Tarihi:29 Kasım 2012
    Mevcut Durum:Tasarım aşamasındadır.

    Kaska Entegre Kumanda Sistemi (AVCI)
    Amaç:Helikopter Aviyonik ve Silah Sistemlerine Entegre Kaska Monteli Kumanda Sistemi”ni oluşturan birimlerin tasarlanması ve mühendislik prototiplerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Helikopter aviyonik ve silah sistemlerine entegre "Kaska Monteli Kumanda Sistemi”ni oluşturan birimlerin özgün olarak tasarlanması, 2 adet AVCI-1 Sistemi, 2 adet AVCI-2 Sisteminin geliştirilmesi, Fabrika Kalifikasyon ve SEL testleriinin gerçekleştirilmesi, ATAK Helikopterine entegre edilmesi ile Yer ve Uçuş Testlerinin gerçekleştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:31 Mayıs 2007
    Mevcut Durum:AVCI-1 Prototipi Yer ve Uçuş Testleri aşamasında, AVCI-2 Prototipi geliştirme amasındadır

    Milli Piezoelektrik Seramik Geliştirilmesi (MİDAS)
    Amaç:Milli Sonar Deniz Birimleri'nde kullanılacak NAVY I ve NAVY II tip seramiklerin milli imkanlarla üretilebilmesi için gerekli teknolojinin kazanılması ve sualtı uygulamalarında kullanılacak sonar gibi sistemlerin tamamen yerli olması amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Sualtı akustik alıcı ve verici birimlerinde kullanılmak üzere Milli Piezoelektrik Seramik (MPZT) aksamların geliştirilmesi ve bu seramiklerin Milli Sonar Deniz Birimleri Transdüserine entegrasyonunun ve testlerinin gerçekleştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:METEKSAN Savunma Sanayii A.Ş./ NANOTECH Ltd.Şti.
    Sözleşme İmza Tarihi:28 Temmuz 2009
    Mevcut Durum :Proje başarıyla tamamlanmış olup Navy Tip-1 ve Navy Tip-2 Milli Seramik altyapısı kazanılmıştır.

    MODSİM-SAMMOS-1 (Satıhta Konuşlu Aktif Hava Savunma Harekatı’nın Modellenmesi ve Simülasyonu )
    Amaç:Aktif Hava Savunma Harekatı’nın SAM (Satıhtan Havaya Füze) ve AAA’ların (Uçaksavar) angajmanının modellenmesi ve simülasyonu yeteneğinin kazanılması amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Stratejik (harekât alanı) / operatif komuta düzeyinde, analiz amaçlı, yüksek seviye mimarisi (HLA) uyumlu, nesne tabanlı, birlikte çalışabilirlik özelliğine sahip ve yapısal bir hava savunma simülasyon programının geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:C2TECH-METEKSAN SİSTEM
    Sözleşme İmza Tarihi:10 Mart 2006
    Mevcut Durum :Kesin Kabul Testleri aşamasındadır.


    Radar Video Plot Çıkartma Sistemi Tasarım ve Üretimi
    Amaç:Plot Çıkartma Sisteminin millî olarak geliştirilmesi ile radar video bilgilerinin sayısallaştırılarak otomatik hedef tespit ve takibine yönelik yazılım ve donanım kabiliyetinin kazanılması amaçlanmaktadır.
    Kapsam:GENESİS Modernizasyonu kapsamında yer alan Otomatik Hedef Takip Tanıma Sistemi’ndeki plot çıkartma yazılım ve donanımlarının geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:Elektronik Sistemler Destek San. ve Tic. A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:15 Aralık 2006
    Mevcut Durum:Kesin Kabul Testleri başarıyla tamamlanmıştır.

    Radyo Frekans Sinyal Analiz Sistemi Geliştirilmesi (KILAVUZ)
    Amaç:Radarların RF sinyallerinin algılanarak detaylı analizlerinin yapılması için tehdit radar sinyalleriyle Elektronik Harp (EH) sinyallerine ait karıştırma sinyallerinin kıyaslanması ve karıştırma tekniğine ait özel parametrelerin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Sinyal zenginliği olan bir ortamda, hedef radarların yayın parametrelerinin ölçümünü ve analizini yapacak bir Radyo Frekans Sinyal Analiz Sistemi'nin (RFSAS) geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:HAVELSAN/SDT/EHSİM İş Ortaklığı
    Sözleşme İmza Tarihi:10 Şubat 2010
    Mevcut Durum :Fabrika Kabul Testleri gerçekleştirilecektir.


    SAR Teknolojileri Geliştirilmesi
    Amaç:Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaçlarına cevap verecek, öncelikle insansız hava araçlarında ve diğer hava platformlarında faydalı yük olarak kullanılabilecek, daha sonra uzay platformu uygulamalarına genişletilebilecek milli bir Yapay Açıklıklı Radar (SAR) sensörü prototipi tasarlanması ve üretilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Milli SAR sistemi geliştirilmesi ve kazanılan bilgi birikiminin Uydu SAR kapsamında yapılacak çalışmalara girdi oluşturmasıdır.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN, SDT A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:24 Mayıs 2007
    Mevcut Durum:Kesin Kabul Testleri başarıyla tamamlanmıştır.


    Sualtı Manyetik Akustik Sensör Ağı (SUMAS)
    Amaç:Deniz hak ve menfaatlerimizin korunması genel görevi kapsamında, sualtı keşif ve gözetlemesi ile liman savunma gibi amaçlarla sualtı manyetik sensörler ile sualtında akustik sensör ağı geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Deniz şartlarına dayanıklı, istenilen her hangi bir sahada modüler şekilde kullanılabilen, hafif, mobil “Sualtı Manyetik Akustik Sensör Ağı” geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici :
    Sözleşme İmza Tarihi :
    Mevcut Durum:Proje, TÜBİTAK'a iletilmiştir.


    Tümleşik Devre Çiplerinin Tasarım Altyapısının Geliştirilmesi Projesi kapsamında 0,25µm SiGec BİCMOS Teknolojisi için Standart Hücre Kütüphanesinin Hazırlanması Projesi
    Amaç:X bandda çalışan analog ve sayısal eleman/tüm devrelerin tasarım ve üretimlerinin yapılarak standart hücre kütüphanesi oluşturulması ve hücre kütüphanesi ile ülkemizdeki tümdevre tasarım ekiplerine tasarımlarını, yurtiçinde bir kaynak olan YİTAL’de ürettirme olanağının sağlanması hedeflenmektedir
    Kapsam:X bandında çalışan analog ve sayısal tümdevrelerin tasarım ve üretim teknolojilerinin 0.25 µm SiGeC BiCMOS Teknolojisi ile geliştirilmesidir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN A.Ş. / TÜBİTAK BİLGEM, MKR-IC
    Sözleşme İmza Tarihi:06 Aralık 2013
    Mevcut Durum :Tasarım aşamasındadır.

    Tümleşik Devre Çiplerinin Tasarım Altyapısının Geliştirilmesi Projesi kapsamında SiC Alttaş Üzerine GaN Tabanlı RF Güç Tranzistör Geliştirilmesi Projesi
    Amaç:Elektronik Harp ve radar sistemlerinde ihtiyaç duyulan geniş frekans bantlarında çalışabilecek güç transistörlerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:SiC alttaş üzerine GaN tabanlı RF güç transistörleri ile GaN yükselteç tümleşik devreleri geliştirilecektir.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN A.Ş. / BİLKENT ÜNİVERSİTESİ (NANOTAM)
    Sözleşme İmza Tarihi:13 Mayıs 2013
    Mevcut Durum:Tasarım aşamasındadır.


    Tümleşik Devre Çiplerinin Tasarım Altyapısının Geliştirilmesi Projesi kapsamında SiC Tabanlı GaN Anahtar Tümleşik Devre Geliştirme
    Amaç:Ülkemizin savunma teknolojilerinde ve Türk Silahlı Kuvvetleri’nin yüksek güçlü ve yüksek hız gerektiren Radar ve Elektronik Harp sistemlerinde kullanılabilecek olan SiC tabanlı GaN anahtar tümleşik devrelerin tasarım ve üretiminin milli kabiliyetler dahilinde kazandırılması amaçlanmaktadır.

    Kapsam:MOCVD (metalorganik kimyasal gazla epitaksi) yöntemi ile SiC taban üzerine GaN HEMT yapısı büyütme, tümleşik devre tasarlama, mikro / nano fabrikasyon yöntemleri ile tümleşik devre fabrikasyon ve tümleşik devre karakterizasyon yetenekleri kullanılarak, SiC tabanlı GaN anahtar tümleşik devre geliştirme ve prototip üretim teknolojisi kazanılacaktır.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN A.Ş. / BİLKENT ÜNİVERSİTESİ (NANOTAM)
    Sözleşme İmza Tarihi:13 Mayıs 2013
    Mevcut Durum:Tasarım aşamasındadır.

    Milli AUV Cihazı
    Amaç:Görüntü ve sonar verileriyle birlikte çevre ve konum verilerinin iletimini kablosuz olarak sağlayan, uzaktan kablosuz olarak ve önceden programlanan rotalarda hareket / kontrol edilebilen, günümüz modern teknolojilerini kullanan, modern, hafif ve düşük maliyetli, milli bir “AUV” (Otonom Sualtı Aracı) cihazını tasarlamak ve “1” (bir) adet prototip üretmektir.
    Kapsam:1 adet prototip
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:GATE Elektronik A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:14.05.2010
    Mevcut Durum :Test Aşamasında.

    NANOKAP
    Amaç:Kara, deniz ve hava/uzay ortamlarında kullanılacak cihaz, alet, ünite ve araçların aşınmaya ve bozunmaya maruz kalan yüzeylerine uygulanması sonucunda bunların kullanım masraflarının azaltılması, ömürlerinin ve saha performanslarının arttırılmasını sağlayacak nano-yapılı kompozit kaplamaların geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
    Kapsam:Nano-yapılı kompozit kaplamaların tasarlanması, geliştirilmesi, test ve doğrulamasının yapılması , prototip imalatlarının gerçekleştirilmesi ve söz konusu prototipin SSM'ye teslimini kapsar.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:Bilkent Üniversitesi, Atatürk Üniversitesi, ROKETSAN A.Ş. (Müknet Lideri)
    Sözleşme İmza Tarihi:24.07.2009
    Mevcut Durum: Kabul Testleri tamamlanmıştır.

    Operatif İHA Motoru Geliştirilmesi Projesi
    Amaç:ANKA İHA platformları için vazgeçilmez alt sistem olan ve ülkemizde üretilmeyen, dışarıdan temininde ihracat kısıtlaması olan İHA motorunun, bir baz motorun modifikasyonu yoluyla Türkiye’de geliştirilmesi sağlanacaktır.
    Kapsam:Proje, havacılığın gerektirdiği güvenilirlik standartları çerçevesinde geliştirilecek motorun tasarımı, üretimi, testleri, teknoloji gösteriminin gerçekleştirilmesi, sertifikasyon, eğitim ve bakımının hazırlanmasını kapsamaktadır.
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:TEI Tusaş Motor Sanayii A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:27.12.2012
    Mevcut Durum :Sistem İsterleri Tamamlandı.Ön Tasarım Aşamasında.


    Turbojet Motorların Geliştirilmesi Projesi
    Amaç:Ses altı hızlarda seyreden roket/füze sistemlerinde kullanılabilecek turbojet motorun tasarımının ve Prototip üretiminin yapılarak testlerinin gerçekleştirilmesidir.
    Kapsam:1 adet prototip 9 Adet (test amaçlı prototip).
    Proje Modeli:AR-GE
    Ana/Alt Yüklenici:KALE HAVACILIK
    Sözleşme İmza Tarihi:22.02.2012
    Mevcut Durum:Ön Tasarım Aşaması tamamlandı.Kritik Tasarım Aşamasında

    Deniz Harp Oyunu Simülasyonu Altyapısı (DEHOS)
    Amaç:Deniz Kuvvetleri Komutanlığının Bilgisayar Destekli Harp Oyunu ihtiyaçlarını karşılamak üzere DEHOS’u geliştirmektir. DEHOS’un, öncelikle Deniz Kuvvetleri K.lığının Harp Oyunu ihtiyacına cevap verecek ve geliştirilmesi planlanan milli müşterek harp oyunu sisteminin temellerini oluşturacak veya bu sistem içerisinde deniz harp oyunu modülü olarak kullanılacak şekilde de tasarlanıp geliştirilmesi hedeflenmektedir.
    Kapsam:Dz.K.K.lığının Bilgisayar Destekli Harp Oyunu ihtiyaçlarını karşılamak üzere DEHOS’u geliştirmektir.
    Proje Modeli:Ar-Ge
    Ana/Alt Yüklenici:METEKSAN Savunma A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:08.06.2007
    Mevcut Durum: Kabul Testleri tamamlanmış olup, sistem Dz.K.K.lığı TADAMERKOM’da kullanılmaktadır.

    Dördüncü Nesil (4G/LTE) Haberleşme Teknolojileri (Ulak) Projesi
    Amaç:Ulak Projesinde artan askeri ve sivil (kamu güvenliği ve ticari) veri haberleşmesi ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla 4G haberleşme sistemi milli yazılım ve donanım bileşenlerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Proje ile 4G teknolojilerine yönelik milli imkan ve kabiliyetler arttırılarak mobil haberleşme teknolojilerine yönelik dışa bağımlılığın azalması beklenmektedir.
    Kapsam:Ulak Projesi kapsamında; •Temel/Ticari LTE Makrocell Baz İstasyonu •Kamu Güvenliği LTE Makrocell Baz İstasyonu •LTE Mobil Terminal Kripto Yazılımı •Tetra-APCO-DMR sistemleri ile LTE baz istasyonu birlikte çalışabilirliğin sağlanması. •4G Tabanlı Askeri Haberleşme Sistemi geliştirilecektir.
    Proje Modeli:Ar-Ge
    Ana/Alt Yüklenici:ASELSAN, NETAŞ, ARGELA
    Sözleşme İmza Tarihi:15 Şubat 2013
    Mevcut Durum:Sözleşme imzalanmış olup, Sistem Gereksinimleri Belirleme aşamasındadır.

    Görüntü Analizi Ve Otomatik Hedef Tanıma Sistemi (HASAT) Projesi
    Amaç:Farklı görüntü kaynaklarından temin edilen ve/veya Yüklenici tarafından ticari olarak temin edilecek Elektro Optic (EO)/IR, ve SAR sensör verileri kullanılarak, SSM ile imzalanan Sözleşme eki Ek-13 Hedef Analizi Dokümanı kapsamındaki hedeflerin otomatik ve/veya kullanıcı destekli olarak kıymetlendirilmesi ve analiz edilmesi.
    Kapsam:Hedeflerin otomatik tespit, teşhis ve tanınmasını sağlayacak bir görüntü işleme sisteminin geliştirilmesi. Uydu ve Hava Platformlarından elde edilen EO/IR ve SAR Görüntülerinde; Görüntü Ön İşleme İşlemleri, Görüntü Kıymetlendirme, Hedef Bulma, Veri Yönetimi ve Analiz İşlemleri, İHA Video; İHA Görüntü İşleme Faaliyetleri.
    Proje Modeli:Ar-Ge
    Ana/Alt Yüklenici:HAVELSAN A.Ş., ASELSAN A.Ş., SDT A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:18 Haziran 2010
    Mevcut Durum:Faz-1 çalışmaları Eylül 2011 içinde tamamlanmıştır. Faz-2 kapsamında Kritik Tasarım faaliyetleri yürütülmektedir.

    İleri Görüntüleme Teknolojileri (TUYGUN) Projesi
    Amaç:Elektromanyetik spektrumun optik bantlarında, farklı platformlarda konuşlu farklı dalga boylarındaki sensör verilerinin birleştirilmesi ve nesnelerin spektral imzalarını da kullanarak hedef analizi yeteneğinin kazanılması amaçlanmaktadır. Ülkemizdeki görüntü istihbaratına dayalı gelişmelere paralel olarak yerli imkanlarla multispektral ve hiperspektral görüntüleme teknolojilerinin geliştirilmesi ve bu teknolojilerle ilgili altyapıların ülkemize kazandırılması hedeflenmektedir.
    Kapsam:Tuygun Projesi kapsamında multispectral ve hiperspektral görüntüleme ve hedef analizine yönelik yazılımlar geliştirilerek farklı platformlara yönelik uygulamalar gerçekleştirilecektir.
    Proje Modeli:Ar-Ge
    Ana/Alt Yüklenici:Havelsan A.Ş.
    Sözleşme İmza Tarihi:18.11.2013
    Mevcut Durum:Sözleşme imzalanmış olup Proje başlama tarihinin (T0) gerçekleşmesine yönelik çalışmalar devam etmektedir.


    http://www.ssm.gov.tr/anasayfa/projeler/Sayfalar/projeler.aspx?projeGrubuID=23




  • İlk T-70 helikopteri ne zaman teslim edilecek?

    Genel Maksat Helikopter Projesi kapsamında toplam 109 adet genel maksat helikopteri üretilecek. İlk helikopter ne zaman teslim edilecek?

    İLK HELİKOPTER 55. AYDA TESLİM EDİLECEK

    Sözleşme, Savunma Sanayii Müsteşarlığı ve Sikorsky arasında 21 Şubat 2014 tarihinde imzalandı. Sözleşme imzası ile program takviminin başlaması arasında 16 aylık bir süre öngörüldü. Bu 16 aylık süre içerisinde Ana Alt Yüklenici Sikorsky firması, ABD Hükümeti mevzuatları gereği Helikopterin Türkiye’de lisans altında üretimi ve sözleşme kapsamındaki diğer kalemlere ilişkin ihracat lisanslarını almak üzere çalışmalar yapacak. ABD Hükümeti’nin ihracat lisanslarının alımını müteakip Orman Genel Müdürlüğü konfigürasyonun’daki ilk T-70 Helikopteri programın takviminin başlaması sonrası 55. ayda, Ortak Konfigürasyondaki ilk T-70 Helikopteri ise 57. ayda K.K.K.lığı’na teslim edilecek.

    PROJE KAPSAMINDA KAZANILACAK KABİLİYETLER

    -İlk kez 6 farklı kullanıcının çok çeşitli görev ihtiyaçları konsolide edilerek ortak bir konfigürasyonda tedarik edilecek.

    -Bugüne kadar Sikorsky firmasından yapılan helikopter tedarikleri doğrudan alım şeklinde gerçekleşti. İlk kez bu proje ile helikopter lisans altında Türkiye üretilecek.

    -Proje kapsamında Türkiye’de ilk defa dişli ve dinamik sistemlerin üretimi yapılacak.

    -Proje kapsamında GE’ye ait T-700 Black Hawk motoru Türkiye’de üretilecek ve TEI parça numarasıyla yurtdışına da satış imkanı olacak.

    -İlk defa bir Türk firması (ASELSAN) tarafından yabancı bir firmaya (Sikorsky) kokpit tasarımı gerçekleştirilecek ve Türk tasarımı bu kokpitlerin bundan sonra üretilecek olan helikopterlerle ABD hariç tüm dünyada pazarlama ve satışı gerçekleştirilecek.

    -Bugüne kadar tedarik edilen helikopterlerde Türk Sanayi iş payı bulunmuyor. Bu proje ile % 67 oranında yerli sanayii katılımı gerçekleşecek.

    Bu kapsamda:

    · Kokpit, kabin, paller TUSAŞ tarafından,

    · Aviyonik suit ASELSAN tarafından,

    · Motor TEI tarafından,

    · İniş takımı ve dişliler ALP Havacılık tarafından üretilecek.

    - Sikorsky ilk defa bu proje ile; uluslararası satışlarda Türk Sanayisi iş payı çerçevesinde Türkiye’deki yerli sanayii kabiliyetlerini kullanma taahhüdü verdi. Taahhüt miktarı 1,4 milyar dolar olup 30 yılda gerçekleştirilecek.


    http://kokpit.aero/t-70-helikopteri-nezaman-teslim-edilecek



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi İl teber -- 5 Mart 2014; 20:03:07 >




  • @tolga509 yazıyı özet olarak yazsan da okumak için nedenimiz olsa ?
  • Hangi yazıyı ?
  • ASELSAN'da Hava Elektro Optik Faydalı Yükler proje yöneticisi olan Haldun FİLDİŞ tarafından yapılan açıklamada," ASELSAN olarak geliştirdiğimiz ASELFLIR 300T sisteminin entegre edildiği sistemlerde ağırlık sorunu ile karşılaşılmasından sonra yeni bir sistem üzerinde çalışma başlattık.

    Bu sistem mevcut ASELFLIR 300T termal görüntüleme sisteminin yarı ağırlığında olmasına rağmen aynı özellikleri üzerinde barındıracak. CATS sistemi olarak adlandırılan sistemin ağırlığı 60 kg civarında üzerinde Renkli Tv Kamera, IR Kamera, LRF/LD,LP, Spotter gibi sistemler yer alacak. CATS termal görüntüleme sistemi başta ANKA İHA olmak üzere diğer hava araçlarında da kullanılacak".





    CATS Termal Görüntüleme Sistemi Özellikleri:

    · 3. Nesil Kızılötesi Kamera (MWIR)

    · Gündüz Görüş Kamerası ( Full HD, 1920x1080p)

    · Düşük Işık Kamerası (EMCCD)

    · Lazer Hedef İşaretleyici ( LD, 1064nm)

    · Lazer Mesafe Ölçer ( LRF, 106nm)

    · Lazer Aydınlatıcı ( Illminator)

    · Lazer Noktalayıcı (Pointer, 850nm)

    · Ataletsel Ölçüm Birimi ( IMU, 3 eksen İÖ, 3 eksen Gyro)

    http://kokpit.aero/aselsan-yeni-termal-goruntuleme-sistemi-gelistirdi




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.