Şimdi Ara

Turbo Dizel Araçları doğru kullanmak...

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
97
Cevap
19
Favori
80.267
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
17 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • iyi günler arkadaşlar.
    bu topıcı turbo diesel araçların hangı devırde kullanılması gerektıgının pek fazla bilinmemesınden dolayı acma ihtiyacı duydum.yazımda tecrübelerim ve forumumuzun değerli üyeleri vezir ve obk'dan daha önce öğrendığım ve disiplınlı bır şekılde uyguladığım hususlara da değinerek derli toplu bir yazı olmasına gayret ettım.

    Turbo dızel araçların yanlış kullanımı bu araçların ekonomık bır ürün olmaktan çıkıp aksıne durmadan masraf açan ürünler halıne gelmesıne neden olabılıyor.işte bunun önüne geçmek ve dizel aracı ekonomık kullanmak için doğru sürüş yontemlerının bılınmesı gerek.

    ARACI ÇALIŞTIRMA SAFHASI

    Öncelıkler aracı çalıştırmadan önce stop yazısının ve dığer uyarı ışıklarının(özellıkle ön ısıtma lambasının) sönmesını bekleyın çünkü soğuk havalarda mazot jelımsı bır hale gelır ve patlaması güçleşir.bunun için mazota ön ısıtma işlemı uygulanır ve mazot normal sıcaklıklara getırılır.bu işlem sadece bırkac sanıye ıcınde gerçekleşir.daha sonra araç çalıştırılır.

    ARACI ÇALIŞTIRDIKTAN SONRAKI 5 DAKIKA

    Araç çalıştırıldıktan sonra eğer hava soğuksa bir 30-40 sanıye kadar rolantıde aracı bekletmek yararlı olur ancak bunun bır kesınlıgı yoktur.dıkkat edılecek en buyuk husus yola cıktıktan sonra 5 dakıka kadar 2500 devırı geçmeden sakın bır bıçımde aracı kullanmaktır.Çünkü araç yenı çalıştıgında turbo mılı henuz tam olarak yaglanmamıstır ve eğer hava soguksa motor yagı tam olarak gorevını yapamaz(jelımsı formlara yaklaşabılır hava sıcaklıgına gore)bu sebeple ilk 5 dakıka yuksek devırlere cıkmaktan kacınmak turbo omru ve motor omru açısından onemlıdır.

    ARACI EKONOMIK KULLANMAK ICIN HANGI DEVIRLERDE KULLANMALIYIZ
    Öncelıkle aracın maksımum torku verdığı devır bılınmelıdır.ben bırcok emsal dızel aracla benzer özellıklere sahıp olan 1.6hdi aracımdan kullanım örneklerı vereceğım ancak 1.6 turbo dıesel sahıbı arkadaşların hemen hepsı bunu kullanabılır ve ya dığer hacımlerdekı motor sahıbı arkadaşlar da kendıne uyarlayabılır.
    Halkımızdakı yaygın dizel araç devirli kullanılır inanışının aksıne turbo diesel araçlar ekonomı ve uzun omurlu kullanım maksadıyla devırsıze yakın kullanılmalıdır.1500 ila 2500 devır/dakıka aralıgında bır kullanım saglıklı olacaktır.1.6hdi maksımum torkunu 1750 devırde verıyor.bu sebeple ben 1500~2000 devır dakıka aralıgında aracı kullanıyorum(EKONOMIK KULLANIM ISTEYENLER BU CIVARLARDA KULLANMALI) ve vıtes değişimi için 2500devıre cıktıgımda bır sonrakı vıtese geçıyorum.2500 devırde vır sonrakı vıtese geçtıgımde 1600~1700 devırlere gelıyor araç bir sonrakı vıteste ve boylece saglıklı değer diebıleceğimiz sınırlarda aracı tutuyorum.

    1500d/dk ALTINDA ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    1500 devır dakıkanın altındakı kullanımlarda turbonun verimi tam olarak alınamaz ama 1500 devırın altına ınılmemesını gerektıren en onemlı sorun ıse 1500 devırın altında yakıt pompasının zorlanması ve enjektorlerde kurum oluşumuna sebebıyet vermesıdır.(yokuş aşşağı ınılıyorsa ve hızlanma gereksınımı cok fazla yoksa 1500 devırın altına ınılebılır.)

    2500d/dk ÜZERİNDE ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    yakıt ekonomısı ıcın tavsıyem 2000 devırın uzerıne vıtes değişimi harıç çıkılmamasıdır.ancak özellıkle 2500 devırden sonra aracın yakıt sarfıyatında cıddı artışlar oluşmaya başlamaktadır.anı bır hızlanma gereksınımı duyuldugunda maksımum beygir gücü alınan devıre kadar cıkılabılır(kendı aracımda 4000 devır ve bırcok dızel araçta benzer devırlerde)maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur çünkü 1750 d/dk da zırve yapan ve 4000 devıre kadar %90 ı korunan tork eğrisi buradan sonra sert bır ınışe geçecek (arac pek fazla ıvmelenemeyecek)ve yakıtı boşa harcamış olacağız.

    ARABAYI DURDURMADAN ÖNCE
    aracı durdurmadan once en az 40-50 sanıye kadar beklemelıyız çünkü aracımızla yol alırken yuksek hızlarla donen turbo pervanelerını bırbırne bağlayan mıl motor tarafından yaglanır ve motoru kapattıgımız anda yaglama durur ancak motor kapandıgında bu mıl donmeye devam eder yağsız kalmak suretıyle turbo mılı zarar gorebılır.ama aracı 40-50 sanıye kadar bekletırsek turbo düşük devırlere düşer ve motoru kapattıgımızda kısa sürede durmak suretıyle zarar gormez.

    TURBO DIZEL ARAÇ SAHIPLERINE BIRKAÇ UYARI
    *Aracınız bır rallı aracı değildir bu sebeple yuksek torkunun keyfıne kapılıp hızlanıp yavaşlayıp durmayın.aracınız sabıt hızlarda uzun süre kullanım için tasarlanmıştır.
    *turbonun korunması maksadıyla aracı çalıştırdıgınızda ve durdurmadan once 40-50 sanıye rolantıde bekleyın.
    *ekonomık kullanım için aracı maksımum torkun alındığı devıre yakın kullanın.
    *kalıtelı mazot kullanın zıra enjeksıyonlu dızel araçlar enjeksıyonlu benzınlı araçlardan daha buyuk tehlıke altında bu yakıt hususunda.
    *soğuk havalarda aracı çalıştırmadan once kesınlıkle on ısıtmanın yapılmasını bekleyın.
    *aracınızı 1-2 km mesafe gıtmek için kullanmayın çunku yeterı kadar ısınmayan motor fazla yakıt sarfıyatına neden olur

    sagılarımla

    NOT:noktalı harf kullanımında alışkanlıktan dolayı hatalarım affola



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HELICOPTERPILOT -- 8 Kasım 2008; 4:02:15 >







  • quote:

    Orijinalden alıntı: justiceman

    güzel bir anlatım olmuş yalnız şu lafında bence yanlışlık var.

    ''maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur''.

    bu deviri geçtikten sonra gaza basmanın amacı bir sonraki viteste aracın max beygirine yakın yerden başlamasını sağlamaktır.evet 4000 devirde sonra güç düşer ama bir sonraki vites için bu devirleride çevirmek gerekir.yani bu devir gereksiz olsa koymazlardı öyle değil mi?

    Alıntıları Göster
    ralli araci değilmiş..

    düsün 335 d alican 6 sn hizlanmaya sahip arac neymiş hizli kalkip ani durmucan ba ba ba
  • ön ısıtma olayı mazotumu yoksa silindir içerisindeki sıkıştırılacak havayımı ısıtır.bence hava ısınır.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: geremy

    ön ısıtma olayı mazotumu yoksa silindir içerisindeki sıkıştırılacak havayımı ısıtır.bence hava ısınır.
    Gerekli bilgiler.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bucakli

    Gerekli bilgiler.

    Alıntıları Göster
    güzel paylaşım teşekkürler.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: geremy

    ön ısıtma olayı mazotumu yoksa silindir içerisindeki sıkıştırılacak havayımı ısıtır.bence hava ısınır.
    quote:

    Orjinalden alıntı: geremy

    ön ısıtma olayı mazotumu yoksa silindir içerisindeki sıkıştırılacak havayımı ısıtır.bence hava ısınır.


    Havayı ısıtmak gereksiz olur çünkü motor performansı için soğuk hava daha iyidir.(Dizelde böylemi bilemiyorum. Dün mantık gittim) Bakınız: N2O
  • quote:

    Orijinalden alıntı: geremy

    ön ısıtma olayı mazotumu yoksa silindir içerisindeki sıkıştırılacak havayımı ısıtır.bence hava ısınır.
    .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HELICOPTERPILOT -- 3 Mart 2009; 8:33:27 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: HELICOPTERPILOT

    .

    Alıntıları Göster
    Bu konuyla ilgili O.B.K. ve vezir arkadaşlarımızın yoğun paylaşımda bulunduğu turboşarjlı araçları doğru kullanma diye bir konu varken,neden tekrar başa dönüyoruz?Bu da konunu linki

    http://forum.donanimhaber.com/m_22026445/mpage_1/key_/tm.htm



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi -ottoman- -- 8 Kasım 2008; 10:26:26 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: -ottoman-

    Bu konuyla ilgili O.B.K. ve vezir arkadaşlarımızın yoğun paylaşımda bulunduğu turboşarjlı araçları doğru kullanma diye bir konu varken,neden tekrar başa dönüyoruz?Bu da konunu linki

    http://forum.donanimhaber.com/m_22026445/mpage_1/key_/tm.htm

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: ottoman24

    Bu konuyla ilgili O.B.K. ve vezir arkadaşlarımızın yoğun paylaşımda bulunduğu turboşarjlı araçları doğru kullanma diye bir konu varken,neden tekrar başa dönüyoruz?Bu da konunu linki

    http://forum.donanimhaber.com/m_22026445/mpage_1/key_/tm.htm


    Dediğin arkadaşlarımız konuyu detaylı biçimde açıklamışlardı bu arkadaşımız ise Konuyu toparlayarak özetlemiş ve güzelde yapmış




  • quote:

    Orijinalden alıntı: son_samuray

    quote:

    Orjinalden alıntı: ottoman24

    Bu konuyla ilgili O.B.K. ve vezir arkadaşlarımızın yoğun paylaşımda bulunduğu turboşarjlı araçları doğru kullanma diye bir konu varken,neden tekrar başa dönüyoruz?Bu da konunu linki

    http://forum.donanimhaber.com/m_22026445/mpage_1/key_/tm.htm


    Dediğin arkadaşlarımız konuyu detaylı biçimde açıklamışlardı bu arkadaşımız ise Konuyu toparlayarak özetlemiş ve güzelde yapmış

    Alıntıları Göster
    güzel bir anlatım olmuş yalnız şu lafında bence yanlışlık var.

    ''maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur''.

    bu deviri geçtikten sonra gaza basmanın amacı bir sonraki viteste aracın max beygirine yakın yerden başlamasını sağlamaktır.evet 4000 devirde sonra güç düşer ama bir sonraki vites için bu devirleride çevirmek gerekir.yani bu devir gereksiz olsa koymazlardı öyle değil mi?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: justiceman

    güzel bir anlatım olmuş yalnız şu lafında bence yanlışlık var.

    ''maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur''.

    bu deviri geçtikten sonra gaza basmanın amacı bir sonraki viteste aracın max beygirine yakın yerden başlamasını sağlamaktır.evet 4000 devirde sonra güç düşer ama bir sonraki vites için bu devirleride çevirmek gerekir.yani bu devir gereksiz olsa koymazlardı öyle değil mi?

    Alıntıları Göster
    ralli araci değilmiş..

    düsün 335 d alican 6 sn hizlanmaya sahip arac neymiş hizli kalkip ani durmucan ba ba ba




  • Merhaba.

    Başlık güzel bir toparlama olmuş. İstifade edenler olacaktır muhakkak. Emeğinize, elinize sağlık.

    Dilim döndüğünce küçük düzeltmeler yapmaya çalışayım.

    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly

    ARACI ÇALIŞTIRMA SAFHASI

    Öncelıkler aracı çalıştırmadan önce stop yazısının ve dığer uyarı ışıklarının(özellıkle ön ısıtma lambasının) sönmesını bekleyın çünkü soğuk havalarda mazot jelımsı bır hale gelır ve patlaması güçleşir.bunun için mazota ön ısıtma işlemı uygulanır ve mazot normal sıcaklıklara getırılır.bu işlem sadece bırkac sanıye ıcınde gerçekleşir.daha sonra araç çalıştırılır.


    Günümüzde satılan mazot soğuk havalarda donmaz. Veya jelimsi bir kıvama bürünmez. Kış aylarında dağıtıcı firmalar tarafından içeriğine katılan incelticiler sayesinde donma yaşanmaz.

    Dizel motorlarda patlama, sıkıştırma sonucu silindir içi havanın aniden çok yüksek sıcaklığa ulaşmasıyla gerçekleştirilir. Motor sıcaklığı ve dış sıcaklık düşükken ön ısıtma sistemi, yani ısıtma bujileri ilk çalışma anında silindir içinde bulunan havayı ısıtır. Böylece ilk marşta marş motorunun sağlayabileceği sınırlı sıkıştırmaya rağmen, ön ısıtma ile silindir içi havanın yüksek sıcaklıklara ulaştırılması kolaylaşır. Böylece ilk marşta verimli patlama gerçekleştirilir.

    Isıtma bujileri yakıtı ısıtmış olsalardı depodaki yakıt hala soğuk kalacağından, ve ısıtma bujileri sadece ilk marşta devreye girdiğinden asıl sorun yolda meydana gelirdi. Ama ısıtma bujileri havayı ısıttığı için, ve motor ısındıkça yeterli sıkıştırma ile yeterli sıcaklığa ulaşıldığı için sorun kalmıyor.

    Soğukta donan mazotlar genelde kırsal mazotlar ve 10 numara yağlardır.


    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly
    ARACI EKONOMIK KULLANMAK ICIN HANGI DEVIRLERDE KULLANMALIYIZ
    Öncelıkle aracın maksımum torku verdığı devır bılınmelıdır.ben bırcok emsal dızel aracla benzer özellıklere sahıp olan 1.6hdi aracımdan kullanım örneklerı vereceğım ancak 1.6 turbo dıesel sahıbı arkadaşların hemen hepsı bunu kullanabılır ve ya dığer hacımlerdekı motor sahıbı arkadaşlar da kendıne uyarlayabılır.
    Halkımızdakı yaygın dizel araç devirli kullanılır inanışının aksıne turbo diesel araçlar ekonomı ve uzun omurlu kullanım maksadıyla devırsıze yakın kullanılmalıdır.1500 ila 2500 devır/dakıka aralıgında bır kullanım saglıklı olacaktır.1.6hdi maksımum torkunu 1750 devırde verıyor.bu sebeple ben 1500~2000 devır dakıka aralıgında aracı kullanıyorum(EKONOMIK KULLANIM ISTEYENLER BU CIVARLARDA KULLANMALI) ve vıtes değişimi için 2500devıre cıktıgımda bır sonrakı vıtese geçıyorum.2500 devırde vır sonrakı vıtese geçtıgımde 1600~1700 devırlere gelıyor araç bir sonrakı vıteste ve boylece saglıklı değer diebıleceğimiz sınırlarda aracı tutuyorum.

    2500d/dk ÜZERİNDE ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    yakıt ekonomısı ıcın tavsıyem 2000 devırın uzerıne vıtes değişimi harıç çıkılmamasıdır.ancak özellıkle 2500 devırden sonra aracın yakıt sarfıyatında cıddı artışlar oluşmaya başlamaktadır.anı bır hızlanma gereksınımı duyuldugunda maksımum beygir gücü alınan devıre kadar cıkılabılır(kendı aracımda 4000 devır ve bırcok dızel araçta benzer devırlerde)maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur çünkü 1750 d/dk da zırve yapan ve 4000 devıre kadar %90 ı korunan tork eğrisi buradan sonra sert bır ınışe geçecek (arac pek fazla ıvmelenemeyecek)ve yakıtı boşa harcamış olacağız.



    Burada yazdıklarınıza genel olarak katılmakla birlikte, devir bandı vermeyi teknik açıdan doğru bulmuyorum. Tıpkı otomatik şanzımanlı araçların davrandıkları gibi, aracın yük durumuna, motorun ısısına, yol durumuna ve hızlanma isteğine göre hangi devirde gidileceği değişir. Zaten siz de bunu kastetmişsiniz sanırım. Ben yine de belirteyim. Düz yolda gidilen devirle, yokuşta yük altında vitesin değiştirileceği devir farklı olmalıdır.

    Maksimum tork - maksimum hp bandında kalmak ekonomi açısından iyidir. Maksimum hp nin üstüne de çıkılabilir. Ancak burada amaç ani hızlanma ihtiyacı durumunda bir sonraki vitese maksimum hp değerine yakın yerde başlamaktır. Ekonomi amaçlı kullanımlardaa maksimum hp devrinin üstü anlamsızdır.

    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly
    1500d/dk ALTINDA ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    1500 devır dakıkanın altındakı kullanımlarda turbonun verimi tam olarak alınamaz ama 1500 devırın altına ınılmemesını gerektıren en onemlı sorun ıse 1500 devırın altında yakıt pompasının zorlanması ve enjektorlerde kurum oluşumuna sebebıyet vermesıdır.(yokuş aşşağı ınılıyorsa ve hızlanma gereksınımı cok fazla yoksa 1500 devırın altına ınılebılır.)


    Burada temelde sorun maksimum tork bandı altında gaza yüklenmelerde, yani hızlanma ihtiyacında turbonun yeterli basıncı sağlayamaması sonucu yakıtın verimsiz yanması ve kurum oluşturmasıdır. Şehiriçinde önünüzdeki turbo dizel araç düşük devirde gaza aniden yüklenince maksimum tork devrine kadar egsozdan atılan siyah duman dikkatinizi çekmiştir. İşte sorun bu duman yani kurum ve motorda bıraktığı izlerdir.

    Güzel paylaşımınız için teşekkür ederim.

    Kolay gelsin...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K

    Merhaba.

    Başlık güzel bir toparlama olmuş. İstifade edenler olacaktır muhakkak. Emeğinize, elinize sağlık.

    Dilim döndüğünce küçük düzeltmeler yapmaya çalışayım.

    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly

    ARACI ÇALIŞTIRMA SAFHASI

    Öncelıkler aracı çalıştırmadan önce stop yazısının ve dığer uyarı ışıklarının(özellıkle ön ısıtma lambasının) sönmesını bekleyın çünkü soğuk havalarda mazot jelımsı bır hale gelır ve patlaması güçleşir.bunun için mazota ön ısıtma işlemı uygulanır ve mazot normal sıcaklıklara getırılır.bu işlem sadece bırkac sanıye ıcınde gerçekleşir.daha sonra araç çalıştırılır.


    Günümüzde satılan mazot soğuk havalarda donmaz. Veya jelimsi bir kıvama bürünmez. Kış aylarında dağıtıcı firmalar tarafından içeriğine katılan incelticiler sayesinde donma yaşanmaz.

    Dizel motorlarda patlama, sıkıştırma sonucu silindir içi havanın aniden çok yüksek sıcaklığa ulaşmasıyla gerçekleştirilir. Motor sıcaklığı ve dış sıcaklık düşükken ön ısıtma sistemi, yani ısıtma bujileri ilk çalışma anında silindir içinde bulunan havayı ısıtır. Böylece ilk marşta marş motorunun sağlayabileceği sınırlı sıkıştırmaya rağmen, ön ısıtma ile silindir içi havanın yüksek sıcaklıklara ulaştırılması kolaylaşır. Böylece ilk marşta verimli patlama gerçekleştirilir.

    Isıtma bujileri yakıtı ısıtmış olsalardı depodaki yakıt hala soğuk kalacağından, ve ısıtma bujileri sadece ilk marşta devreye girdiğinden asıl sorun yolda meydana gelirdi. Ama ısıtma bujileri havayı ısıttığı için, ve motor ısındıkça yeterli sıkıştırma ile yeterli sıcaklığa ulaşıldığı için sorun kalmıyor.

    Soğukta donan mazotlar genelde kırsal mazotlar ve 10 numara yağlardır.


    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly
    ARACI EKONOMIK KULLANMAK ICIN HANGI DEVIRLERDE KULLANMALIYIZ
    Öncelıkle aracın maksımum torku verdığı devır bılınmelıdır.ben bırcok emsal dızel aracla benzer özellıklere sahıp olan 1.6hdi aracımdan kullanım örneklerı vereceğım ancak 1.6 turbo dıesel sahıbı arkadaşların hemen hepsı bunu kullanabılır ve ya dığer hacımlerdekı motor sahıbı arkadaşlar da kendıne uyarlayabılır.
    Halkımızdakı yaygın dizel araç devirli kullanılır inanışının aksıne turbo diesel araçlar ekonomı ve uzun omurlu kullanım maksadıyla devırsıze yakın kullanılmalıdır.1500 ila 2500 devır/dakıka aralıgında bır kullanım saglıklı olacaktır.1.6hdi maksımum torkunu 1750 devırde verıyor.bu sebeple ben 1500~2000 devır dakıka aralıgında aracı kullanıyorum(EKONOMIK KULLANIM ISTEYENLER BU CIVARLARDA KULLANMALI) ve vıtes değişimi için 2500devıre cıktıgımda bır sonrakı vıtese geçıyorum.2500 devırde vır sonrakı vıtese geçtıgımde 1600~1700 devırlere gelıyor araç bir sonrakı vıteste ve boylece saglıklı değer diebıleceğimiz sınırlarda aracı tutuyorum.

    2500d/dk ÜZERİNDE ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    yakıt ekonomısı ıcın tavsıyem 2000 devırın uzerıne vıtes değişimi harıç çıkılmamasıdır.ancak özellıkle 2500 devırden sonra aracın yakıt sarfıyatında cıddı artışlar oluşmaya başlamaktadır.anı bır hızlanma gereksınımı duyuldugunda maksımum beygir gücü alınan devıre kadar cıkılabılır(kendı aracımda 4000 devır ve bırcok dızel araçta benzer devırlerde)maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur çünkü 1750 d/dk da zırve yapan ve 4000 devıre kadar %90 ı korunan tork eğrisi buradan sonra sert bır ınışe geçecek (arac pek fazla ıvmelenemeyecek)ve yakıtı boşa harcamış olacağız.



    Burada yazdıklarınıza genel olarak katılmakla birlikte, devir bandı vermeyi teknik açıdan doğru bulmuyorum. Tıpkı otomatik şanzımanlı araçların davrandıkları gibi, aracın yük durumuna, motorun ısısına, yol durumuna ve hızlanma isteğine göre hangi devirde gidileceği değişir. Zaten siz de bunu kastetmişsiniz sanırım. Ben yine de belirteyim. Düz yolda gidilen devirle, yokuşta yük altında vitesin değiştirileceği devir farklı olmalıdır.

    Maksimum tork - maksimum hp bandında kalmak ekonomi açısından iyidir. Maksimum hp nin üstüne de çıkılabilir. Ancak burada amaç ani hızlanma ihtiyacı durumunda bir sonraki vitese maksimum hp değerine yakın yerde başlamaktır. Ekonomi amaçlı kullanımlardaa maksimum hp devrinin üstü anlamsızdır.

    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly
    1500d/dk ALTINDA ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    1500 devır dakıkanın altındakı kullanımlarda turbonun verimi tam olarak alınamaz ama 1500 devırın altına ınılmemesını gerektıren en onemlı sorun ıse 1500 devırın altında yakıt pompasının zorlanması ve enjektorlerde kurum oluşumuna sebebıyet vermesıdır.(yokuş aşşağı ınılıyorsa ve hızlanma gereksınımı cok fazla yoksa 1500 devırın altına ınılebılır.)


    Burada temelde sorun maksimum tork bandı altında gaza yüklenmelerde, yani hızlanma ihtiyacında turbonun yeterli basıncı sağlayamaması sonucu yakıtın verimsiz yanması ve kurum oluşturmasıdır. Şehiriçinde önünüzdeki turbo dizel araç düşük devirde gaza aniden yüklenince maksimum tork devrine kadar egsozdan atılan siyah duman dikkatinizi çekmiştir. İşte sorun bu duman yani kurum ve motorda bıraktığı izlerdir.

    Güzel paylaşımınız için teşekkür ederim.

    Kolay gelsin...
    dizeli biraz devirli kullanma taraftarı olanlardanım açıkcası tabi bu abest derecede bir devir değil, bir arkadaşımda land rover freelander vardı 2005 model ve bir gün gaza yüklendiğinde aracın 4000 devirde vites değiştiğini gördük, yani bunu yapan mühendis dizelin böyle devirli kullanılmayacağın bilmiyormu, muhakkak o mühendis bizden daha iyi bilgi sahibidir, ayrıca dizeller düşük devirlerde stop etme eğiliminede girer onun için dizeli abaratmamak kaydıyla devirli kullanılmasından yanayım..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K

    Merhaba.

    Başlık güzel bir toparlama olmuş. İstifade edenler olacaktır muhakkak. Emeğinize, elinize sağlık.

    Dilim döndüğünce küçük düzeltmeler yapmaya çalışayım.

    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly

    ARACI ÇALIŞTIRMA SAFHASI

    Öncelıkler aracı çalıştırmadan önce stop yazısının ve dığer uyarı ışıklarının(özellıkle ön ısıtma lambasının) sönmesını bekleyın çünkü soğuk havalarda mazot jelımsı bır hale gelır ve patlaması güçleşir.bunun için mazota ön ısıtma işlemı uygulanır ve mazot normal sıcaklıklara getırılır.bu işlem sadece bırkac sanıye ıcınde gerçekleşir.daha sonra araç çalıştırılır.


    Günümüzde satılan mazot soğuk havalarda donmaz. Veya jelimsi bir kıvama bürünmez. Kış aylarında dağıtıcı firmalar tarafından içeriğine katılan incelticiler sayesinde donma yaşanmaz.

    Dizel motorlarda patlama, sıkıştırma sonucu silindir içi havanın aniden çok yüksek sıcaklığa ulaşmasıyla gerçekleştirilir. Motor sıcaklığı ve dış sıcaklık düşükken ön ısıtma sistemi, yani ısıtma bujileri ilk çalışma anında silindir içinde bulunan havayı ısıtır. Böylece ilk marşta marş motorunun sağlayabileceği sınırlı sıkıştırmaya rağmen, ön ısıtma ile silindir içi havanın yüksek sıcaklıklara ulaştırılması kolaylaşır. Böylece ilk marşta verimli patlama gerçekleştirilir.

    Isıtma bujileri yakıtı ısıtmış olsalardı depodaki yakıt hala soğuk kalacağından, ve ısıtma bujileri sadece ilk marşta devreye girdiğinden asıl sorun yolda meydana gelirdi. Ama ısıtma bujileri havayı ısıttığı için, ve motor ısındıkça yeterli sıkıştırma ile yeterli sıcaklığa ulaşıldığı için sorun kalmıyor.

    Soğukta donan mazotlar genelde kırsal mazotlar ve 10 numara yağlardır.


    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly
    ARACI EKONOMIK KULLANMAK ICIN HANGI DEVIRLERDE KULLANMALIYIZ
    Öncelıkle aracın maksımum torku verdığı devır bılınmelıdır.ben bırcok emsal dızel aracla benzer özellıklere sahıp olan 1.6hdi aracımdan kullanım örneklerı vereceğım ancak 1.6 turbo dıesel sahıbı arkadaşların hemen hepsı bunu kullanabılır ve ya dığer hacımlerdekı motor sahıbı arkadaşlar da kendıne uyarlayabılır.
    Halkımızdakı yaygın dizel araç devirli kullanılır inanışının aksıne turbo diesel araçlar ekonomı ve uzun omurlu kullanım maksadıyla devırsıze yakın kullanılmalıdır.1500 ila 2500 devır/dakıka aralıgında bır kullanım saglıklı olacaktır.1.6hdi maksımum torkunu 1750 devırde verıyor.bu sebeple ben 1500~2000 devır dakıka aralıgında aracı kullanıyorum(EKONOMIK KULLANIM ISTEYENLER BU CIVARLARDA KULLANMALI) ve vıtes değişimi için 2500devıre cıktıgımda bır sonrakı vıtese geçıyorum.2500 devırde vır sonrakı vıtese geçtıgımde 1600~1700 devırlere gelıyor araç bir sonrakı vıteste ve boylece saglıklı değer diebıleceğimiz sınırlarda aracı tutuyorum.

    2500d/dk ÜZERİNDE ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    yakıt ekonomısı ıcın tavsıyem 2000 devırın uzerıne vıtes değişimi harıç çıkılmamasıdır.ancak özellıkle 2500 devırden sonra aracın yakıt sarfıyatında cıddı artışlar oluşmaya başlamaktadır.anı bır hızlanma gereksınımı duyuldugunda maksımum beygir gücü alınan devıre kadar cıkılabılır(kendı aracımda 4000 devır ve bırcok dızel araçta benzer devırlerde)maksımum beygır gucu alınan devır gecıldıkten sonra gaza basmanın bır anlamı yoktur çünkü 1750 d/dk da zırve yapan ve 4000 devıre kadar %90 ı korunan tork eğrisi buradan sonra sert bır ınışe geçecek (arac pek fazla ıvmelenemeyecek)ve yakıtı boşa harcamış olacağız.



    Burada yazdıklarınıza genel olarak katılmakla birlikte, devir bandı vermeyi teknik açıdan doğru bulmuyorum. Tıpkı otomatik şanzımanlı araçların davrandıkları gibi, aracın yük durumuna, motorun ısısına, yol durumuna ve hızlanma isteğine göre hangi devirde gidileceği değişir. Zaten siz de bunu kastetmişsiniz sanırım. Ben yine de belirteyim. Düz yolda gidilen devirle, yokuşta yük altında vitesin değiştirileceği devir farklı olmalıdır.

    Maksimum tork - maksimum hp bandında kalmak ekonomi açısından iyidir. Maksimum hp nin üstüne de çıkılabilir. Ancak burada amaç ani hızlanma ihtiyacı durumunda bir sonraki vitese maksimum hp değerine yakın yerde başlamaktır. Ekonomi amaçlı kullanımlardaa maksimum hp devrinin üstü anlamsızdır.

    quote:

    Orjinalden alıntı: defiantly
    1500d/dk ALTINDA ARACI KULLANIRSAM NE OLUR?
    1500 devır dakıkanın altındakı kullanımlarda turbonun verimi tam olarak alınamaz ama 1500 devırın altına ınılmemesını gerektıren en onemlı sorun ıse 1500 devırın altında yakıt pompasının zorlanması ve enjektorlerde kurum oluşumuna sebebıyet vermesıdır.(yokuş aşşağı ınılıyorsa ve hızlanma gereksınımı cok fazla yoksa 1500 devırın altına ınılebılır.)


    Burada temelde sorun maksimum tork bandı altında gaza yüklenmelerde, yani hızlanma ihtiyacında turbonun yeterli basıncı sağlayamaması sonucu yakıtın verimsiz yanması ve kurum oluşturmasıdır. Şehiriçinde önünüzdeki turbo dizel araç düşük devirde gaza aniden yüklenince maksimum tork devrine kadar egsozdan atılan siyah duman dikkatinizi çekmiştir. İşte sorun bu duman yani kurum ve motorda bıraktığı izlerdir.

    Güzel paylaşımınız için teşekkür ederim.

    Kolay gelsin...
    Hatırlatma ve düzeltme için teşekkürler. Çok faydalı bilgiler bunlar.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Yataghan

    Hatırlatma ve düzeltme için teşekkürler. Çok faydalı bilgiler bunlar.

    Alıntıları Göster
    Gerekli ve faydalı bilgiler. Bir çoğunu biliyordum, ancak yine de daha fazlasını öğrendim. Dizel araç kullananlar, dikkat etmeli.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Şahbaba

    Gerekli ve faydalı bilgiler. Bir çoğunu biliyordum, ancak yine de daha fazlasını öğrendim. Dizel araç kullananlar, dikkat etmeli.

    Alıntıları Göster
    peki yeni model benzinlilerde araç vitesteyken rampa aşağı gaz verilmezse yakıtı kesiyor...(yol bilg. 0 lt. gösteriyor, boşa atınca artıyor..)

    dizellerde böyle bir durum varmı arkadaşlar?? viteste kalıp gaz verilmeyince yakıt püskürtme kesiliyormu devammı ediyor??




  • quote:

    Orijinalden alıntı: toz-koparan

    peki yeni model benzinlilerde araç vitesteyken rampa aşağı gaz verilmezse yakıtı kesiyor...(yol bilg. 0 lt. gösteriyor, boşa atınca artıyor..)

    dizellerde böyle bir durum varmı arkadaşlar?? viteste kalıp gaz verilmeyince yakıt püskürtme kesiliyormu devammı ediyor??

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: toz-koparan

    peki yeni model benzinlilerde araç vitesteyken rampa aşağı gaz verilmezse yakıtı kesiyor...(yol bilg. 0 lt. gösteriyor, boşa atınca artıyor..)

    dizellerde böyle bir durum varmı arkadaşlar?? viteste kalıp gaz verilmeyince yakıt püskürtme kesiliyormu devammı ediyor??


    Cut-off dizel benzinli farketmeden tüm enjeksiyonlu araçlarda vardır. Rölanti devri üzerinde gaz verilmediğinde yakıt kesilir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: O.B.K

    quote:

    Orjinalden alıntı: toz-koparan

    peki yeni model benzinlilerde araç vitesteyken rampa aşağı gaz verilmezse yakıtı kesiyor...(yol bilg. 0 lt. gösteriyor, boşa atınca artıyor..)

    dizellerde böyle bir durum varmı arkadaşlar?? viteste kalıp gaz verilmeyince yakıt püskürtme kesiliyormu devammı ediyor??


    Cut-off dizel benzinli farketmeden tüm enjeksiyonlu araçlarda vardır. Rölanti devri üzerinde gaz verilmediğinde yakıt kesilir.

    Alıntıları Göster
    öyleyse boşa atma yerine viteste kalmak daha iyi...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: toz-koparan

    öyleyse boşa atma yerine viteste kalmak daha iyi...

    Alıntıları Göster
    Yararlı bilgilere ve verilen emeğe teşekkürler
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bureda

    Yararlı bilgilere ve verilen emeğe teşekkürler

    Alıntıları Göster
    .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HELICOPTERPILOT -- 3 Mart 2009; 8:33:06 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: HELICOPTERPILOT

    .

    Alıntıları Göster
    Bknz: Turbo Lag

    Bu konu üstüne eğilin turbolu bütün araçları iyi kullanırsınız.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Unforgiven3 -- 9 Kasım 2008; 10:12:36 >
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.