Şimdi Ara

Tork

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
21
Cevap
0
Favori
687
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • arkadaşlar biri bu konuya açıklık getirsin
    önceliği @Ozdamar hocaya versek iyi olur sanırım

    kafama takılan soru şu
    arabanın fabrika werilerin de 4700 devir de 128 tork war diyor
    peki araba 2500 devirde ne kadar tork / güç üretir bunun hesaplaması war mıdır
    4700/128
    2500/xxx --> ?

    bazılarında da 2700/185tork war
    peki bu araba 4700 ' de ne kadar tork weriri

    yoksa bu ikisi çelişkimidir
    ben bu ikisinin cevabını arıyorum
    saygılar.............







  • Merhaba,

    Sorduğun sorunun cevabı için belli bir formül yok sanırım. Yani bir araç şu devirde şu torku veriyorsa şu devirde kaç tork verir gibi bir orantı olamaz.Çünkü devire göre tork artmaz, yani stabil yada orantılı değildir. Merak ettiğin araçların tork eğrilerini bularak, sorularına çözüm getirebilirsin. Aşağıdaki Getz 1.5 CRDI VGT 'nin tork eğrisidir, örnek olması için koydum.

    Saygılar.

  • tşk.ler anlayamadım tabloyu



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi esdegel06 -- 18 Mayıs 2007; 11:11:23 >
  • Şöyle birşey hatırlıyorum. Beygir = tork x devir


    Doğru mu acaba ?
  • Otomobil ile ilgilenenlerin dillerinden düşürmedikleri bir kelime vardır.
    Bu kelime hem çok bilmekle orantılı olarak kullanılır, hem de sahip olunan
    aracın değerini arttırır. Bu kelime ‘Tork‘ kelimesidir. Araba dergileri pekçok
    parametre yanında bu tork denen şeyi de hiç ihmal etmezler.
    Torku şu kadar, torku bu kadar diye konuşulur da konuşulur….
    İyi de nedir bu tork?

    Arabanız varsa ve araba sizin için bir hobi ise bilmek için veya
    havanız varsa ve hava atmak sizin için bir hobi ise hava için
    bu yazıyı okuyun.

    MKSA sisteminde (metre kilogram saniye amper ) Kuvvet birimi NEWTON'dur
    Newton'un tanımı şöyledir:

    NEWTON: Kütlesi bir kilogram olan bir cisme 1 m/sn karelik ivme kazandıran
    kuvvet bir Newton'dur.

    Herhangi bir noktaya uygulanmaya çalışılan kuvvet, o noktaya
    dik olarak en yakın noktadan uygulandığında daha etkilidir.
    Burada MOMENT kavramı ortaya çıkar.

    MOMENT: Bir kuvvetin bir noktaya göre momenti diye; o nokta ile kuvvet
    vektörünün arasındaki dikmenin, kuvvet ile çarpımına denir. Aşağıdaki şekilde
    f2 kuvvetinin, çemberin merkezine göre momenti: bu kuvvet vektörüne
    dik olan k ile f2 kuvvetinin çarpımıdır .

    F3 kuvvetinin aynı noktaya göre momenti ise sıfırdır. Neden ?
    Çünkü f3 kuvvetinden çemberin merkezine olan dikme yoktur
    veya değeri 0'dır bir sayının 0 ile çarpılması sonucu sıfır olur.

    Aynı şey f1 ile düşünüldüğünde moment: f1 ile d'nin çarpımıdır.

    TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen
    bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi… Tork; bu dönen tekerleğin dönme
    ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.



    Şekildeki tekerleğin ortasından bir mil geçtiğini ve tekerleğin bu mil etrafında
    döndüğünü varsayalım. Tekerleğe tatbik edilen kuvvet F 3 ise teker dönmez.
    F 2 ise tekerlek bu kuvvetin dik bileşeni oranında döner. F 1 ise tekerin
    dönme eksenine göre momenti tani torku:

    Tork = d * F 1'dir d ile uygulanan kuvvet arasındaki açının dik olması
    gerekir (momentin tanımı).

    Eğer F2 kuvveti yönünde bir kuvvet vektörü söz konusu ise bu kuvvetin
    F1 bileşeni ni bulmak gerekir.

    Şekilde q açıları eşittir. F1 = F2 .sin q'dur halde buradaki tork
    T = d * sin q .F2 olur veya kuvvetin dik bileşeni yerine uygulanan kuvvete
    dik olan uzaklığı bulalım. Şekildeki dik olan doğru parçası k olsun

    sin q = k/d dir k = d * sin q olur Moment tanımına göre

    tork = k * kuvvet T = d * sin q . F 2 olur.Yani ilk formüle bu şekilde de ulaşılır.

    Bu formülden görüldüğü gibi ( sin q değeri en fazla 1 olduğu için )
    sin q 1 şartını sağlayan kuvvet tatbikinde tork en fazladır.
    Sin q = 1 değeri q= 90 derece için geçerlidir. O halde kuvvet dönme
    eksenine dik olduğu zaman tork en büyüktür.

    q = 180 veya q = 0 derece için sin 0 olduğundan tork 0 olur yani dönme
    olmaz. Bu da F3 yönünde çekme veya zıddı olan itme kuvvetidir.
    Bu kapı kanadından dik olarak çekilen bir döner kapının neden dönmediğini
    açıklar.

    Tork birimi newton metredir . Niye newton metredir ?
    Çünkü; kuvvet ile uzunluğun çarpımıdır da ondan. Bu tork neye yarar.
    Arabaya meraklı olanlar torku şu bu diye hava atarlar. Yani ne oluyor.
    Araba söz konusu olunca daha doğrusu bir dönme hareketi olunca önemli
    olan devir sayısıdır, kıyaslamayı aynı devirde yapmak lazımdır. Aynı devirde
    dönen iki motorda tork'u daha büyük olan daha çok yük taşır,
    daha iyi yokuş tırmanır. Transmisyon eşit ise daha hızlı gider.
    Yani ; ‘Çoksa torkun olmasın korkun‘ denilebilir.


    http://www.antrak.org.tr/gazete/051999/sinan.htm




  • Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.

    http://www.arabadergisi.com/sozluk/sozluk10.htm



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mrcds3259 -- 18 Mayıs 2007; 11:29:43 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: agiegas

    tam olarak en yakın sonuçlar beygir=(tork*devir)/5252 şeklinde çıkıyor dostum



    Verdiğiniz 5252 katsayısı torkun pond-foot olarak verildiği Imperial birim sistemine göre. Kafa karıştırmaması açısından bunu da belirtmek gerekir.

    SI birim sistemi ile, yani torkun N-m biriminde girilebileceği formülde kullanılacak katsayı geçmiş konuların birinde vardı. Arama yapılırsa ulaşılabilir....
  • Aman dikkat, formülü uygularken çok ccidi bir hata yapıyorsunuz.

    Formüle girilen tork ve sonuç olarak alınan güç değerleri, formüle girdiğiniz devirde elde edilen tork ve güç olmalı...
    Bir başka deyişle formüle 3600 devirde elde ettiğiniz 150 Nm'yi ve devir olarak ta 3600'ü girerseniz, 3600 devirde elde edeceğiniz gücü bulursunuz.
    Opel Astra için verdiğiniz örnekte çıkan sonuç (102), 3600 devirde elde edemeyeceğiniz bir değer (O motor maksimum gücünü hangi devirde veriyor bilmiyorum ama 5500 d/dk'dan az olmayacağı kesin) yani sonuç hatalı...

    Ekleme: Formülü hesapladım;

    Tork X Devir
    Güç = ----------------
    7121

    Burada
    Güç, beygir olarak,
    Tork, N.m olarak,
    Devir de, Devir/dakika olarak girilmeli....

    Sizin verdiğiniz Astra örneğinden yola çıkalım,

    3600 devirde 150 Nm veriyorsa,

    Güç = 150 X 3600 / 7121 = 75 Beygir yapar, ki bu 3600 devirde motorun ürettiği güçtür.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kerem Arıkantürk -- 18 Mayıs 2007; 12:44:02 >




  • @agiegas dogru soyluyor boyle bişiydi biyerde okumuştum
  • kısaca söylemek gerekirse tork itme yada bükme gücüdür !!Bu şekilde kısa bir açıklama gerekli sanırm ki öğrenmek isteyenler daha kolay çözssün işi!Saygılar
  • benim aracım benzinli ve 115 bg 147 nm torku var. geçenlerde 4-5 km'lik dik bir yokuşu çıkıyorduk. önümde bir opel corsa vardı. 1.3cdti 70 bg 160 tork. hemen hemen aynı hızda çıktık. tabii yokuş bittikten sonra düzlüğe çıkınca benim araba daha ii hızlanınca ben onu geçtim (geniş devir aralığının büyük fadyası dizele göre).


    peki tork çekme gücü. bi motorun torkunu hesaplamak için onun hangi devirde ne kadar yük çekebildiğine bakılıyor. (basitçe) peki bi arabanın beygiri nasıl hesaplanıyor.
  • utkucay, 1.3 CDTİ 70 BG 160 NM torklu bi aracın sizi bayırda geçmesi yada kafa kafaya gitmeniz normal.

    Sizin aracınız benzinli ve 147 NM torku en az 4000 devir civarlarında verir. Fakat dizel bir araç 1750 Devirden itibaren tüm torklarını verir. O yüzden siz 4000 devire gelip maximum torku yakalayıncaya kadar dizel bir araç bayırda uçar gider. Çünkü torku dşük devirde veriyor.

    Umarım anlatabilmişimdir.
  • Bi yanlış anlaşılma var galiba, düzlükte ben geçmiştim. dizel geride kaldı. 3000-4000 devir arası çıkarken yokuşu düzlüğü bulduğumda 7000 devre kadar basabiloyurum.
  • bi de beygir nedir? nasıl hesaplanır ? bunu merak ediyorum.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay

    bi de beygir nedir? nasıl hesaplanır ? bunu merak ediyorum.



    Beygir gücü, genellikle otomobil ve elektrik motorlarının güçlerinin belirlenmesi için kullanılan güç birimi. Terim, buhar makinelerinin üretilmeye başlandığı yıllarda, bu makinelerin güçlerinin olası alıcılar tarafından kolayca anlaşılabilmesi için James Watt tarafından yaratılmıştır.

    Bütün bu kısaltmalar aslında aynı şeyi temsil ediyor, yani beygir gücünü. HP, İngilizce'deki Horse Power'ın kısaltması (BHP de kullanılıyor), PS, Almanca'daki Pferde Starke'nin kısaltması ve BG de Türkçe'deki Beygir Gücü'nün kısaltması. Türkçe bir metinde BG olarak gösterilmemesi okura metni hazırlayanların Türkçe bilmediğini ya da bazı terimlerin Türkçesini aramaya üşendiğini gösterir. Beygir gücü Avrupa ülkelerinde daha DIN (Alman Standardı) normuna göre veriliyor. İngiliz BHP ile Alman DIN normuna göre PS (beygir gücü) arasında "1bhp = 1,013872 hp DIN" olarak belirtebileceğimiz bir farklılık bulunuyor. Amerika'da ise SAE normu kullanılıyor. SAE normu motor dinamo, hava filtresi vb. olmadan doğrudan dinamoya bağlandığında elde edilen güçtür. DIN normuna göre ölçülmüş beygir gücü daha düşük çıkar. Örneğin yaklaşık 100 beygir/SAE olarak belirtilen aracın gücü 90 beygir/DIN civarındadır. Türkiye'de bir ara bazı şirketler motor güçlerini SAE olarak belirtiyordu. Bunun tüketiciyi yanıltıcı bir davranış olduğunu düşünüyoruz. Tüketicinin farklı marka araçları karşılaştırabilmesi için verilen değerlerin aynı standarda göre olması gerekir. Beygir gücüyle ilgili standartların ülkeden ülkeye farklılık göstermesi nedeniyle metrik sistemin kullanılması yaygınlaşmaya başladı ve AB ülkelerinde artık otomobillerin güçleri Watt cinsinden veriliyor. Avrupa'da 1 metrik beygir gücü = 735.499 Watt olarak kabul ediliyor. ABD ve İngiltere'deki 1 beygir gücü ise 746.6999 Watt olarak kabul ediliyor. Buna göre Avrupa'da 100 kW olarak belirtilen bir aracın gücü 136 BG'ye karşılık geliyor.

    http://www.arabadergisi.com/sozluk/sozluk11.htm

    saygılarımla




  • quote:

    Orjinalden alıntı: daihatsu3259


    quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay

    bi de beygir nedir? nasıl hesaplanır ? bunu merak ediyorum.



    Beygir gücü, genellikle otomobil ve elektrik motorlarının güçlerinin belirlenmesi için kullanılan güç birimi. Terim, buhar makinelerinin üretilmeye başlandığı yıllarda, bu makinelerin güçlerinin olası alıcılar tarafından kolayca anlaşılabilmesi için James Watt tarafından yaratılmıştır.

    Bütün bu kısaltmalar aslında aynı şeyi temsil ediyor, yani beygir gücünü. HP, İngilizce'deki Horse Power'ın kısaltması (BHP de kullanılıyor), PS, Almanca'daki Pferde Starke'nin kısaltması ve BG de Türkçe'deki Beygir Gücü'nün kısaltması. Türkçe bir metinde BG olarak gösterilmemesi okura metni hazırlayanların Türkçe bilmediğini ya da bazı terimlerin Türkçesini aramaya üşendiğini gösterir. Beygir gücü Avrupa ülkelerinde daha DIN (Alman Standardı) normuna göre veriliyor. İngiliz BHP ile Alman DIN normuna göre PS (beygir gücü) arasında "1bhp = 1,013872 hp DIN" olarak belirtebileceğimiz bir farklılık bulunuyor. Amerika'da ise SAE normu kullanılıyor. SAE normu motor dinamo, hava filtresi vb. olmadan doğrudan dinamoya bağlandığında elde edilen güçtür. DIN normuna göre ölçülmüş beygir gücü daha düşük çıkar. Örneğin yaklaşık 100 beygir/SAE olarak belirtilen aracın gücü 90 beygir/DIN civarındadır. Türkiye'de bir ara bazı şirketler motor güçlerini SAE olarak belirtiyordu. Bunun tüketiciyi yanıltıcı bir davranış olduğunu düşünüyoruz. Tüketicinin farklı marka araçları karşılaştırabilmesi için verilen değerlerin aynı standarda göre olması gerekir. Beygir gücüyle ilgili standartların ülkeden ülkeye farklılık göstermesi nedeniyle metrik sistemin kullanılması yaygınlaşmaya başladı ve AB ülkelerinde artık otomobillerin güçleri Watt cinsinden veriliyor. Avrupa'da 1 metrik beygir gücü = 735.499 Watt olarak kabul ediliyor. ABD ve İngiltere'deki 1 beygir gücü ise 746.6999 Watt olarak kabul ediliyor. Buna göre Avrupa'da 100 kW olarak belirtilen bir aracın gücü 136 BG'ye karşılık geliyor.

    http://www.arabadergisi.com/sozluk/sozluk11.htm

    saygılarımla


    verdiğiniz cevap gayet teorik ve güzel. peki şöyle bir örnekten kendime bir cevap aramak istiyorum.
    2 araba ele alalım. ikisininde torku aynı olsun 160nm. birinin beygiri 70 diğerinin 100 olsun. 100 bg olan mutlaka 70 bg olanın önüne geçecektir. peki araçların çekiş gücleri yani torkları aynı değil mi 160 ikisi de aynı güçte çekmiyor mu?
    peki beygir gücü neyi fark ettiriyorda yüksek beygiri olan araç öne geçiyor.




  • utkucay, bende zaten bayırda demiştim. Siz yanlış anlamışsınız.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk

    Aman dikkat, formülü uygularken çok ccidi bir hata yapıyorsunuz.

    Formüle girilen tork ve sonuç olarak alınan güç değerleri, formüle girdiğiniz devirde elde edilen tork ve güç olmalı...
    Bir başka deyişle formüle 3600 devirde elde ettiğiniz 150 Nm'yi ve devir olarak ta 3600'ü girerseniz, 3600 devirde elde edeceğiniz gücü bulursunuz.
    Opel Astra için verdiğiniz örnekte çıkan sonuç (102), 3600 devirde elde edemeyeceğiniz bir değer (O motor maksimum gücünü hangi devirde veriyor bilmiyorum ama 5500 d/dk'dan az olmayacağı kesin) yani sonuç hatalı...

    Ekleme: Formülü hesapladım;

    Tork X Devir
    Güç = ----------------
    7121

    Burada
    Güç, beygir olarak,
    Tork, N.m olarak,
    Devir de, Devir/dakika olarak girilmeli....

    Sizin verdiğiniz Astra örneğinden yola çıkalım,

    3600 devirde 150 Nm veriyorsa,

    Güç = 150 X 3600 / 7121 = 75 Beygir yapar, ki bu 3600 devirde motorun ürettiği güçtür.


    dostum çok teşekkür ederim haklısın
    yanılttığım arkadaşlardan da özür dilerim
    msjları hemen sildim kusura bakmayın



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Başar AKTEN -- 18 Mayıs 2007; 19:20:59 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: utkucay

    verdiğiniz cevap gayet teorik ve güzel. peki şöyle bir örnekten kendime bir cevap aramak istiyorum.
    2 araba ele alalım. ikisininde torku aynı olsun 160nm. birinin beygiri 70 diğerinin 100 olsun. 100 bg olan mutlaka 70 bg olanın önüne geçecektir. peki araçların çekiş gücleri yani torkları aynı değil mi 160 ikisi de aynı güçte çekmiyor mu?
    peki beygir gücü neyi fark ettiriyorda yüksek beygiri olan araç öne geçiyor.




    beygir = tork* arabanın o anda kaç devirle gittiği* bi sabit
    şimdi o sabiti salla denklemden
    beygir=tork*devir
    yani herhangi bi zamandaki beygir gücün, arabanın o andaki torku*o andaki deviridir,sen arabam it gibi gitsin diyosan hem torkun hem devirin yüksek olcak
    buda maksimum torkunu yüksek devirlerde veren arabalarla olur
    örnek civic type r 200nm 5900devirde veriyo
    diğer yandan torku 200nm olan küçük sınıf 1.3 dizellere bakalım
    onlar 200nm lik torku 2500 devir civarında verdikleri için yavaş kalıyolar, ancaaak;type r a ve bu küçük dizellere aynı vites kutusu takılırsa bu2 aracın her viteste maksimum ivmeleri ,yani sizi koltuga yapıştırma güçleri aynı olcaktır, ancak dizel bunu 2. viteste 40km/saat hızda yapıyosa type r 80km/s da vercektir bu maksimum ivmeyi
    ha 2500devirde gaza asılsalar dizel öne geccektir, ancak bisüre sonra vites arttıracaktır, ancak type r yüksek devir gördüğü için düşük vitesin niğmetlerinden sonuna kadar(yaklaşık 8000devire kadar) yararlancaktır

    torkun hiçbi önemi yoktur ne yokuşta ne düzlükte ne de havada,tek avantajı gücün her an kullanılabilir olmasıdır, corsa örnegini veren arkadas,iyi dinle şimdi;

    sen corsayla cidden kapışmak isteseydin vites küçültüp geçerdin, ama üşendin yada kaale almadın bilemiyorum,
    ama adamın senle kapışmak için vites küçültmesine gerek yok,

    durum budur, varsa torkun,olsun korkun




  • biraz üşendiğim doğrudur. sollamak için. cevaplar için teşekkür ederim.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.