DonanımHaber'de AraYENİ GELİŞMİŞ ARAMA
ForumBu Bölümde Ara
Yeni DH Mobil Uygulama herkese açık beta sürümü kullanıma açıldı. Gizle Şimdi Dene
SİLİNDİR KAPAK CONTASI
Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir Kullanıcı
23
Cevap
0
Favori
19.295
Tıklama
Konudaki Resimler
Mesaj Tarihine Göre En Beğenilen Son Ekleneneler
Seçimimi Hatırla
Sayfaya Git:
Sayfa:
Giriş
Mesaj
    • Er
      4 Mesaj
      24 Mayıs 2009 17:21:21 Konu Sahibi
      SİLİNDİR KAPAK CONTASI

      İçten yanmalı motorlarda gücün üretildiği silindirlerin,sökülebilir kapakları ile blok
      yüzeyi arasında kullanılan conta türüdür.Bu kapakların sökülebilir olması,bu
      bölümün taşıdığı görece yüksek yükler gereği sık arızalanan ve bundan dolayı da
      sık sökülüp tamir edilmesi gereken departmanlardan olmasındandır.

      Silindirler hareketli parçalardır ve sektörde adı gömlek olarak bilinen hareketsiz
      parçaların içinde doğrusal hareket ederler.Bu bağlamda kapağın adının gömlek
      kapağı olması mantık olarak daha uygunsa da alışkanlık gereği "silindir kapağı"
      olarak tabir edilmektedir.

      Eğer silindir kapaklarının kafa kısmı motor blokuyla veya gömleklerle yekpare
      olarak yapılsaydı contaya ihtiyaç kalmayacaktı.Ama arıza durumunda tamiri de
      mümkün olmayacaktı.Buradan contanın tamir edilebilirlikle sıkı bir gereklilik
      bağlantısı olduğu daha iyi anlaşılabilir.

      Silindir kapakları motor üzerinde bir veya daha fazla sayıda olabilir.Uygulamada:

      Her silindir için bir adet.
      iki silindir için bir adet
      Üç silindir için bir adet
      Dört silindir için bir adet
      Beş silindir için bir adet
      Altı silindir için bir adet olmak üzere altı çeşit piston sayısı-kapak sayısı oranı vardır.

      Altı pistonlu bir motoru örnek alırsak:
      altı adet kapak,üç adet kapak,iki adet kapak,bir adet kapak olmak üzere dört çeşit
      kapak karşımıza çıkabilir.

      Kapakların her silindir için bir adet olması üretim maliyetlerini artırmasına karşın,
      yalnızca arızalanan göze ait kapağın sökülmesine ve o pistona ait contanın
      değiştirilebilmesine olanak sağlayarak onarım masraflarını ve süresini düşürme
      avantajı vardır.

      Bundan sonraki bölümlerde silindir kapak contası;SKC, silindir kapağı ise;SK olarak
      kısaltılacaktır.

      SKC nın motor üzerindeki görevleri altı başlık altında özetlenebilir.

      1)SIZDIRMAZLIK
      Elastiki yapısı sayesinde blok ve SK arasında bulunan farklı dinamikleri
      (yağ,su,kompresör basıncı ve emiş vakumunu) bulunması gereken alanlara hapsedip
      birbirine karışmasını,dışarıya sızmasını,dışarıdan içeri sızmayı engellemek.

      2)TERMİK SİGORTALAMA
      Motorda herhangi bir nedenden dolayı oluşabilecek aşırı hararet durumlarında (örneğin;
      radyatör hortumunun delinerek soğutma suyunun boşalması durumunda) deforme olarak
      ateşleme bölgesine suyun sızması sonucu termodinamik çevrimi durdurarak motorun
      stop etmesini sağlamak ve bu sayede görece pahalı parçalar olan piston,gömlek,motor
      bloku ve silindir kapağının ısıl deformasyonunu engellemek.

      SKC olağan şartlarda (aşırı hararetle karşılaşılmadığı ve kapağın sökülmesi gerekmediği
      durumlarda) eskimeden dolayı değişmesi gerekmeyen bir elemandır.Yani teorik olarak
      motorun başka bir arızası sonucu değişir,bu bağlamda kaliteli bir contanın ömrü motorun
      tamir ömrüne eşdeğerdir denilebilir.

      3)AYIRAÇ OLMA
      Motor veya SK aynı veya farklı malzemelerden yapılmış olsa dahi,yüksek cıvatalama
      torkları ve korozif ortam sonucunda oluşan elektrolitik olaylar ve zaman içerisinde
      birbirine kaynamaya ve moleküler aşınmaya doğru bir süreç gelişir.Yüzeyler deforme
      olur.Aradaki conta bu kaynamayı ve aşınmayı üzerine alarak ana parçaları korur.

      4)SIVI YÖNLENDİRME
      Blok ve SK da bazı bazı durumlarda,fiziksel şekil mecburiyetleri oluşabilir.(örneğin
      blok ve SK da yağ deliklerinin aynı hizaya getilmesi zorlaşabilir) Bu durum da blok ve
      kapak tasarımlarını zorlamak yerine,motor tasarımcıları conta üzerine açılan bir kanal
      ile bir birinden farklı yerlerde bulunan (karşılaşmayan) iki sıvı deliğini birbirine bağlayarak
      yağ dolaşımını sağlayabilir.Conta tasarımı yapan piyasadaki bir conta üreticisi
      ölçülendirme aşamasında bunu farketmeyebilir.(Bazen yapılan bir hatadır) Sonuçta
      damar tıkanıklığına oldukça benzeyen ciddi hasarlara neden olabilir.

      5)SU BASINÇ REGÜLASYONU
      Motor tasarımlarında soğutma suyunun dolaşımın uzak noktalara veya önemli
      bölgelere öncelikli ulaşması için suyun devirdaim yönüne doğru lineer olarak değişen
      (SKC üzerinde) su deliği çapları ile basınç ayarlamasıyla uygun soğutmanın yapılması
      sağlanabilir.Bilinçsizce yapılan operatör değişiklikleri ile tamirciler "daha iyi soğutma
      yapsın" mantığı ile bu delikleri bazen büyültürler.Oysa sonuç beklenenin tam tersidir.

      6)TAMAMLAMA
      SK ları klasik bir alışkanlık gereği veya zorunluluk sonucu "taşlama" olarak tabir edilen
      işleme maruz kalırlar.Bazen blok yüzeyi bile taşlanabilir.Bu taşlama denilen işlem
      sonrası motorun termodinamik çalışma dengesi bakımından çok kritik bir öneme sahip
      olan "sıkıştırma oranında" hacim daralmasına ters orantılı olarak artış olur.Bu basınç
      artışı, düşük seviyelerde motorun çalışma rejiminde düzensizliklere neden olurken,aşırı
      seviyelerde,benzinli motorlarda aşırı sıkışma sonucu yakıtın ateşleme zamanından
      önce tutuşmasına (sektörel deyimle ters çalışmasına) sebep olur.Bariz belirtisi özellikle
      sıcak motorda kontağı kapattıktan sonra motorun çalışmaya devem etmek istemesi
      olarak ortaya çıkar.Dizel motorlarda sert çalışmaya,aşırı hararete,ve enjeksiyon
      pompasında zorlanmaya sebep olur.Bu durumda contanın kalınlığının taşlama miktarı
      kadar artırılması gerekir.Standart olarak üreticiler çentik ve deliklerle işaretlenmiş
      olarak farklı kalınlıkta contalar üretirler.Ancak bazı aşırı taşlama durumlarında bu
      standart üretim kalınlıkları da yeterli gelmeyebilir.Daha da kalın conta ihtiyaçları doğar.
      Contanın kalınlığı arttıkça yanal kesitte contaya düşen yük daha da artacağından
      çabuk yanmaya eğilimli hale gelir.Özel tasarlanmış, ağır yük şartlarını taşıyabilecek
      conta ihtiyacı doğar.Aksi durumda birkaç ayda bir rutin conta arızası kaçınılmazdır.


      SKC tasarımlarında iki ana ihtiyaç birbirini yok etmeye eğilim gösterir.
      Elastikiyet ve dayanıklılık…İkisi de vazgeçilmez unsurlar olmasına rağmen
      uygulamada maalesef birisini artırmak diğerinin azalmasına neden olmaktadır.Aranan
      "lastik kadar sızdırmaz,çelik kadar bozulmaz" gibi imkansız bir konfigurasyondur.
      İşin içerisine gerektiği zaman deforme olabilmesi yani termik sigorta misyonu girince
      denklem üç bilinmeyenli olmaya doğru kayar.Bunlar yetmezmiş gibi motorların conta
      tasarımlarındaki olağanüstü çeşitlilik eklenince, kaos biliminin sınırlarına giriverir.
      Yani dört bilinmeyenli denklem.Böylece standart bir conta tanımı hayal oluverir.
      Bu durumda SKC nin statik bir eleman olarak görüldüğü,klasik hakim görüş çöker.

      SKC nin tasarımlarında ancak ve ancak dinamik bir eleman olduğu bilinerek yapılan
      çalışmalar başarılı bir sonuç doğurabilir.Faydalanılması gereken en somut kaynak
      kaos bilimi gereği istatistiki bilgilerdir.Bu da her motor tipine ve hatta her araca özel
      conta tasarımı yapılması gibi anormal bir çeşitlilik yelpazesini şart kılar.
      Tam burada bu makalenin fabrikada üretilen bir aracın montaj contası tasarımına
      değil,(bizi ilgilendiren) kullanılmış ve contasının değişmesi gereken,-artık eski-
      araçların contalama sorunlarına yönelik olduğunu belirtmek gerekiyor.

      UYGULAMADAKİ SİLİNDİR KAPAK CONTASI ÇEŞİTLERİ

      1)Klasik olarak tanımlayabileceğimiz aspest veya mineral esaslı,kauçuk bağlayıcılı
      ara kesiti çentiklenmiş metal levha veya tel örgü ile takviyelenmiş komposit malzeme
      kullanılarak üretilen "klingerit" tabir edilen contalardır.Bunların piston ateşleme bölgeleri
      genellikle kalaylı sac,veya bakır,nadiren de krom-nikel ile korunmuştur. (Alev çemberi)
      Motorların %90 ında bu tip contalar kullanılır.

      2)Tek parça kalın (~1,50mm.) metalin ateşleme bölgeleri kabartma iz ile yaylandırılıp
      elastikiyet kazandırılmış,diğer tali bölümleri ise saca pişirilerek bağdaştırılmış kauçuk
      ile yağ su sızdırmazlığı sağlanmış contalar.SE (steel-elastomer) contalar.

      3)Daha çok ağır hizmet motorlarında kullanılan bakır contalar.Çember şeklindedir.
      Takıldığı yerde genellikle contanın oturduğu bir yuva vardır.Hava soğutmalı motorlarda
      daha çok görülür.Alüminyum olanları da vardır.Bakır contalar mecburiyetten dolayı
      tekrar kullanılacak ise,şalama ile kızarıncaya kadar ısıtılıp çamurlu suya aniden
      daldırılarak yumuşatılıp ters takılarak kullanılabilir.

      4)Yeni Nesil Contalar denilen MLS (Multi Layer Steel),(çok katlı çelik) contalar.
      Son yıllarda üretilen araçlarda bu tip contaların kullanımı yaygınlaşmaktadır.

      Uygulama sıklığı, klasik contalarla MLS contalar arasında paylaşılmaktadır.Burada bu
      iki tip contanın incelemesi yapılacaktır.

      KLASİK CONTALARIN İNCELEMESİ
      Önceleri dokunmuş tel örgüden oluşan bir konstruksiyon tabakanın,aspestin kauçukla
      yoğurulmuş hamuru ile birlikte pişirilmesi ile imal edilirken,sonradan yüzeyi patlatma
      denilen yöntemle iki tarafa çentiklenmiş sac levhanın,çift tarafının aspest veya mineral
      dolgulu,kauçuk bağlayıcılı yumuşak olarak pişirilmiş klingeritlerle birlikte merdaneden
      geçirilerek,yapıştırıcı kullanmadan,çentiklerin klingerite saplanıp kilitlenmesi ile üretilen
      ve "saclı klingerit" tabir edilen contalardır.Kullanılan sacın kalınlığı çoğunlukla ~0,20mm.
      civarındadır.Kaliteli üretim yapan Avrupa daki bazı conta üreticilerinin contalarında bu
      kalınlık 0,30 mm.ye kadar yükselmiştir.Türkiye deki piyasalarda bulunabilecek contalık
      malzemelerde kalınlık 0,20-0,22mm.veya daha düşüktür.Bu malzemelerdeki kağıt/metal
      oranı 1,20 mm.lik contalar için yeterlidir.(1/5)
      Ancak uygulamadaki conta kalınlıkları genellikle 1,40-1,80 mm.arasında olduğundan
      bu metal takviye oranı düşük gelmektedir.

      Klasik contaların en önemli avantajı,motor ve kapak üzerindeki ~0,15mm.ye kadar olan
      yüzey anormalliklerini elastikiyeti sayesinde tolere edebildiğinden sızdırma risklerini
      azaltmasıdır.Bağlandığı parçalarda çok düşük pürüzsüzlük değerlerine ihtiyaç duymaz.
      Aksine yüzey pürüzlülüğü,bu contalarda,yatay dinamik hareketlere extra blokaj
      sağladığından avantaj bile sağlamaktadır.Çünkü bu tip contaların en büyük eksikliği;
      cıvataların uyguladığı sürekli baskı altında yatay hareketlerle "tostun arasındaki kaşar"
      gibi boşluklara akma eğiliminde olmasıdır.Yüzeye parelel olan bu hareket,özellikle
      seviye farklılığından dolayı en yüksek cıvatalama torkuna maruz kalan alev çemberi
      altından malzeme kaybına,kalınlık azalmasına,akabinde cıvata torkunun düşmesine
      sonrasında kompresyon kaçağına,nihayet kaçınılmaz olarak da conta yanmasına
      neden olmaktadır.Bu contaların birincil deformasyon sebebi budur.Bu bağlamda
      biliçli olarak pürüzlendirilmiş kapak yüzeyleri blokaj etkisinden dolayı önerilir.

      Klasik contaların yüzeyleri,sökme işlemi sonrasında kapaktan kolayca ayrılsın diye
      (yapışmayı önlemek için) emprenye denilen silikon kaplama veya karbon (grafit)
      kaplamaya tabi tutulur.Yapışmazlığı her ikisi de sağlamasına karşın grafitli tipin
      seçilmesi uygundur.Grafit çok iyi bir ısıl iletken olduğundan,contanın üzerindeki
      ısıyı bağlı olduğu metale iletmesini kolaylaştırdığından ısıl deformasyona karşı çok
      olumlu bir etkisi vardır.Silikon kullanımının birincil sebebi contaya kazandırdığı
      "daha estetik" görünüm ve uygulama kolaylığıdır.Kullanıcı grafiti kurşuni renginden
      ve elde bıraktığı aynı renkteki izinden anlayabilir.Silikon ise tırnak ile kazındığında
      tırnak aralarına dolan mumsu kalıntıdan farkedilebir.

      Klasik contalarda bahsettiğimiz gibi en büyük sorun erken (zamansız) yanmadır.
      Burada conta yanmasının ne denli ciddi bir problem olduğuna değinmek gerekiyor.
      Çünkü bu önemli sorunun sebep olabileceği acı sonuçların ciddiyeti henüz tam
      olarak kavranmamıştır.Bir kaç örnek:
      Bir deniz aracının kaptanı fırtınada dalgalarla boğuşurken sağlam bir dümen ve çalışır
      durumda bir motora ihtiyacı vardır.dur.Bu sırada motor oldukça zorlanır.Dalgaları
      karşıdan almaya çalışırken zorlanan contanın yanması sonucu motor stop ederse,
      yalnızca dümen ne kadar işe yarayabilir?

      Kritik bir anda ve bölgede contası yanan bir kara taşıtının yolcuları çok tehlikeli
      durumlara düşebilir.

      Bunlardan başka; ucuz ve uygunsuz bir contanın yanmasında ortaya çıkan,yağ,
      antifiriz,taşıma,tamir masrafları,bu sürprizsever minik parçanın boyutlarından
      oldukça büyüktür.

      MLS CONTALARIN İNCELENMESİ
      Yeni nesil contalar sloganıyla sektörde yer edinmişlerdir.Çalışma prensibi;
      0,25mm.kalınlığında yaylık krom nikel alaşımlı plakalar üzerine kalıp ile oluşturulmuş
      (~0,40mm yüksekliğinde) kabartmaların yaylanma etkisini elastikiyet olarak kullanıp
      sızdırmazlığı sağlamaktır.Bu kabartmalar makro sızdırmazlığı sağlarken,plakaların
      yüzeyi bir elastomerle (genellikle viton) kaplanmak suretiyle mikro sızdırmazlık
      temin edilir.(~0,05mm)
      Genel uygulamada; birbirine simetrik yönde kabartmalar yapılmış 2 fonksiyon tabakası
      arasına yerleştirilen sac levha (1 adet veya daha fazla) şeklindedir.Aradaki plakanın
      görevi kalınlığı sağlamaktır.Değişik kalınlıklar için dış fonksiyon katları değişmezken
      ara plaka kalınlığı ile farklı kalınlıkta contalar üretilir.Bazı tiplerinde tek taraflı fonksiyon
      tabakası ve kalınlık levhası kullanılır.(~0,15mm) Bunların piston bölgeleri kendi üzerine
      dairesel olarak katlanarak ateşleme bölgesine extra kalınlık kazandırılmıştır.Makro
      sızdırmazlık sağlayan formların üç boyutlu yapısı ve kullanılan çeliğin esneme ve ısıl
      ortamda yaylanma etkisini kaybetmemesi çok fonksiyoneldir.Aşırı sertleşmelerde
      formlar çatlayabilir.Formların keskin köşeli kalıplarda şekillendirilmesi de çatlamanın
      diğer bir sebebidir.Mikro sızdırmazlık kaplamasında malzemenin türü önemlidir ancak
      daha önemli olan kaplamada kullanılan elastomerin kromnikel alaşımlı saca olan
      tutunmasıdır.Krom bu tutunmalara doğal elementer yapısı nedeniyle direnç oluşturur.
      Bundan dolayı fonksiyon tabakalarının kaplama öncesi kumlanması veya adaptör bir
      tabaka ile (örneğin:bakır ile ) kaplanması şarttır.Tutunmanın yeterliliği tırnakla
      kazınamamasıyla test edilebilir.

      MLS contaların mekanik yapısı bağlandığı parçaların yüzey bozukluklarını tolere
      etmeye uygun değildir.Ancak çok az pürüzsüzlük değerlerine sahip kapak ve blok
      yüzeylerinde verimli olabilir.Kullanıcıların conta yüzeyine contalık silikon sürmek
      gibi harici uygulamalarına kesinlikle uygun değildir.Kapak için tolere edebileceği
      yüzey pürüzlülüğü atelyelerde ölçülemeyecek kadar küçük olduğundan bunu
      belirtmek yerine taşlama yöntemini belirtmek daha pratik olacaktır.

      MLS conta kullanılan bir motorun kapağı eğer yalnızca doğrusal mastarla görülen
      bir eğriliğe işaret ediyorsa, (0,15mm.ye kadar) yüzeyler pürüzsüzse uygun bir cıvata
      sıkma sırası ile sıkılmak suretiyle sorunsuz çalışır.Ama yüzeylerde deformasyon
      varsa taşlama şarttır.Sanayi çarşılarımızda taşlama işlemi genellikle kalem tabir
      edilen talaşlı freze tipi tezgahlarda yapılır.Bu tezgahlar klasik contalar için son
      derece uygun ise da MLS tip conta kullanılmış kapakların istediği yüzey değerlerine
      ulaşamaz.Gereken donanım; çanak tipi taş ve uygun bir kesme sıvısı ile (örneğin
      gaz ile) çalışan hassas tezgahlardır.Bu tezgahlarla taşlama yapılırken önce kaba
      sonra da microfinish taşlaması (düşük hız+düşük paso+yüksek devir) ile işlem
      tamamlanmalıdır.Taşlanmış kapağın yüzeyi hemen korozyon önleyici bir spreyle
      (örneğin silikon yağı ile) korunmalı,çizilmelere karşı tedbir alınmalıdır.

      MLS contaların bir başka gereksinimi de yeni cıvata gereksinimidir.Hele conta
      yandığı için kapak sökülmüş ise bu ihtiyaç daha elzemdir.Cıvataların motor çalışırken
      öylece durduğu sanılır.Oysa motor çalışırken cıvatalar motor devrine göre değişen
      fakat hiç bitmeyen sayısız darbeler alırlar.Bu darbelerin frekansı düşük devirlerde
      daha şiddetliyken yüksek devirlerde sönümlenmeye yaklaşırlar.Cıvatanın boyuna
      ve kullanılan çeliğin cinsine göre değişen rezonans frekansları vardır.Bu frekans
      bölgeleri cıvataların en çok yorulduğu anlara denk düşer.Kullanıcının dikkat
      edebileceği ve önleyebileceği durumlardan değildir.Kaçınılmazdır.Yapılabilecek
      olan aşırı hararet gören motorlarda conta değişimi ile beraber tüm SKC cıvatalarının
      değiştirilmesidir.Ancak çoğu zaman ihmalden,veya bu cıvataların yüksek fiyatlarından
      dolayı bu işlem pass geçilir.Uygun şartlar sağlandığında MLS contalar sızdırmazlığı
      tatmin edici oranda sağlar.Tüm sıvı ve basınçları hücrelerine hapseder.Hapis
      müebbettir.Ancak yorgun cıvatalar kullanılmış ise her an "af çıkabilir"

      MLS contalarda dayanıklılık en göze "batan" özelliktir.Uygun şartlar sağlandığında
      sızdırmazlığı yeterince sağlar.Ancak bu "dayanıklılık" konusu ardında gizli bir
      tehlikeyi barındırır.
      Bu yeni nesil "dayanıklı" conta " hararet saatine ve motorun çalışma rejimine pek
      dikkat etmeyen "yeni nesil sürücülerin" elinde ekonomik trajedilere sebep olmaktadır.

      Kullanılan materyal krom nikel gibi yüksek ısıl dayanıma sahip bir malzemedir.
      Motorun ana parçaları ise çoğunlukla alüminyum alaşımlarıdır.Herhangi bir nedenden
      dolayı oluşan aşırı hararet durumlarında MLS contalar termik sigorta görevlerini
      çok gecikmeli olarak yaptığından conta yandığında,ısıl deformasyon,contadan çok
      daha pahalı olan motorun ana parçalarını çoktan tahrip etmiş olmaktadır.Ortaya;
      bozulmuş piston,gömlek,kapak hatta bloktan oluşan yüksek bir parça değişim
      tablosu çıkar.Artan işçilik giderleri tabloya paralel olarak eşlik eder.

      Şu anda klasik contalar ile MLS contaların "arasında" dayanım özelliklerine sahip
      bir materyalden yapılmış contaya ihtiyaç hissedilmektedir.Klasik contalar çabuk
      yanmakta,MLS ler ise Tamircilerin kabusu olan kompresör kaçaklarına,hortum
      şişmelerine sebep olmakta kapaklar bir çare olarak sürekli taşlanmakta ve defalarca
      sök-tak işlemi operatörleri çileden çıkarmaktadır.

      En uygun çözüm;metal oranı artırılmış,yüksek yoğunluklu,sert,az esneyen ve
      sıkıldığında yanlara taşmak yerine kendi üzerine çöken bir malzeme kullanmaktır.
      Bu malzeme şu anda piyasada işlenmemiş olarak satılmamasına karşın,kullanan
      bir firma vardır.Malzeme 0,22mm. kalınlığında iki kat sacın 3 kat ince aspestli
      plakanın arasına mekanik kitleme ile yüksek tonajlı merdanelerde yapılıp,sonrasında
      Daha yüksek tonajlı merdane ile sıkıştırılıp,kalibre edilmesi ile elde edilir.
      Motorlarda kullanılan cıvatalar bu malzemeyi 0,15 mm.den fazla sıkamaz.
      Ancak kesilmesi bıçaklı kalıplarla ve normal conta kalıpları ile yapılamayacak
      olmasından dolayı eski kalıplarla üretimi mümkün değildir.Pahalı çeliklerden
      yapılmış çok hassas ve sağlam setli kalıplarla işlenebilir.Elde manuel olarak
      keskilerle işlenmesi mümkündür.
      Krom alaşımlı alev çemberi kullanıldığı taktirde,hem sızdırmazlık,hem dayanıklılık
      hem de termik sigorta misyonlarını oldukça iyi yerine getirmektedir.
      Sertliğinden dolayı 150 kg altındaki cıvatalama torklarında mutlaka silikon ringlerle
      yağ ve su dolaşım bölgelerine seviye yükselmesi gerekir.
      Kullanıcılar bu malzemeden üretilen bir contayı,emsallerine göre oldukça ağır
      olmasından ve bir ucundan tutulduğu zaman diğer ucunun aşağı sarkmamasından
      ayırt edebilirler.

      Yurt dışından, özellikle Almanyadan ithal edilen tanınmış conta üreticilerinin
      contaları da oldukça kaliteli olarak üretilmekte,ve ağır contalama şartlarını tatmin
      edici olarak sağlamaktadırlar.Ancak gelişen matbaa ve CNC pantograf tekniklerinden
      dolayı taklitleri ayırdedilememektedir.Bu contaların satış fiyatları da oldukça pahalıdır.
      Ayrıca her marka araca göre bu contaları bulmak ta mümkün değildir.

      Tüm silindir kapak contaları teorik olarak bir kullanımlıktır.Ancak bazı durumlarda
      eski contayı tekrar kullanmak zorunda kalınılabilir.Eğer conta yanması dışında başka
      bir sebepten dolayı SK söküldüyse yeni conta bulunamamışsa geçici bir süre için
      kullanılmış conta üzerinde (riski göze alarak) yapılabilecek iyileştirmeler şunlardır.
      Klasik contalarda, sökme işlemi sırasında alev çemberler bölgesinde yırtılma
      oluşmadıysa,diğer kısımlarda oluşan yolunmalar sert siyah silikon ile doldurulur.Bu
      silikon sertleşinceye kadar kurutulur.Sonra contanın iki yüzeyi yaldızlı soba boyası
      olarak bildiğimiz soba boyası ile boyanır.Bu boya da kurutulmalıdır.Basit ve ilginç
      bir uygulama olarak görülmesine karşın,soba boyasının uygulamalarda olumlu
      sonuçlar alınmıştır.
      MLS contalarda da aynı şekilde yaldızlı soba boyası (mümkünse hava tabancasıyla)
      ve homojen bir kalınlıkta contanın iki tarafına uygulanıp kurutularak kullanılabilir.
      Bu yöntemlerin sıradışı uygulamalar olduğu,standart uygulama ve alışkanlık haline
      getirilmemesini ve riskli olduğunu bir kez daha belirtmekte fayda vardır.
      CONTALAMADA TEMEL PRENSİPLER:
      Piyasalarda çok miktarda motor tipi vardır.Bunların çoğunda contaya bindirilmiş
      vazifeler çok fazladır.Bazı motor markalarında kronik bir conta yakma sorunu vardır.
      Bir motorun tasarım aşamasında iyi bir contalama yöntemi seçilerek contalama
      sorunları yokedilebilir.En iyi contalama en ince conta ile sağlanan sızdırmazlıktır.
      Ancak bu incelik motorun tasarım aşamasında karar verilebilecek bir konudur.
      En ideal kalınlık 0,50mm. civarındadır.Ama bu kalınlıkta conta ile tasarlanmış
      motor sayısı bir elin parmaklarını geçmez.Genellikle Eski İngiltere yapımı motorlar
      ince conta ile çalışır.İnce conta iyidir mantığı ile bir aracın contasının operatör
      tarafından inceltilmesi söz konusu olamaz.Çünkü motor sıkıştırma oranları
      değişecektir.
      Ancak contada modifiye alanına giren bazı iyileştirmeler mümkündür.
      1)Conta üzerindeki alev çemberlerinin normal kullanımda bozulmasının birinci
      sebebi sanıldığı gibi ısı değil,asıl bozunum yüksek ısılardaki kimyasal tepkimeler
      sonucu oluşan gazların korozif etkisidir.Başka bir deyişle "çürüme".Burada
      kullanılan çemberler krom nikel alaşımına çevrilirse oldukça büyük bir iyileştirme
      sağlanır.
      2)Kullanılacak contalık malzeme oldukça sert seçilmelidir.(~80shoreD,yüzeyde)
      3)Kapak sıkıldığında cıvatalama torku contanın tüm yüzeyine eşit dağılmamalıdır
      Ağırlıklı olarak, tork, çemberler üzerinde yoğunlaşmalıdır.Bu da dar tutulmuş
      çember et payları ile (~3,5mm) piston çevresine odaklanarak sağlanır.Bu çemberler
      ezildikten sonra dahi conta yüzeyinden yaklaşık (toplam) 0,20mm.yüksekte
      kalmalıdır.Yumuşak dolgulu klingeritlerde çemberler rahatlıkla ve tam olarak
      gömüleceği,böylece tork tüm conta yüzeyine yayılacağı ve asıl kompresör bölgesinin
      payına düşen bası azalacağından sert malzemenin önemi birkez daha ortaya çıkar.
      4)Sert malzeme kullanıldığında alev çemberlerinden dolayı gömlek çevresi diğer
      bölümlerden yüksek olacağından kapak buralara bastığında,diğer su ve yağ kanallarına
      basamayacaktır.Bu sorunu çözmek için bu bölgelerde sert (~70shoreD) silikon
      şeritlerlerle sızdırmazlık yükseltileri oluşturulmalıdır.(~0,25mm çift taraflı veya ~0,50mm.
      yüksekliğinde,tek taraflı)Silikon ringlerin iki boyutlu şekli;estetik,geometrik ve simetrik
      kaygılardan uzak,yalnızca fonksiyonellik gereklerine uygun olmalıdır.Şeklin tasarımı
      için mutlaka kapak ve blokun ortak baskı bölgeleri bileşkesi koordinatları profesyonel
      olarak tesbit edilmelidir.Yanlış koordinatlara yerleştirilen silikon ring hiç uygulanmamış
      olmasından daha sakıncalıdır.
      4)Blok üzerinde;bazı motorlarda contaya ve kapağa oturan çapraz veya aynı kenarda
      birbirine uzak mesafelerde merkezleme pimleri bulunur.Bunlar contanın cıvata çaplarından
      kaynaklanan boşluklardan dolayı piston bölgelerine kaymasını önler.Aynı zamanda
      montajı da kolaylaştırır.Bunlar kaybolduysa yenileri mutlaka yapılmalıdır.Eğer orijinalde
      yoksa bile bir uzmanın belirleyeceği uygun yerlere sonradan konulması (uygun yer varsa)
      uygun olacaktır.Conta üzerine de aynı delikler aktarılır.
      5)Contanın, yerine, herhangi bir yapıştırıcı ile yapıştırılması veya el ile rastgele silikon
      sürülmesi uygun değildir.Psikolojik olarak hiçbir zararı olmayacakmış gibi görünen
      yumuşak silikonun nihayetinde bir hacmi vardır.Bu hacim bir bölgede lokal olarak
      toplandığında o bölümün, kapağın kasıntısına mutlaka neden olacağı bilinmelidir.
      Conta yüzeyine yağ sürme alışkanlıklarına rastlanır.Burada hem contanın sızdırmazlığının
      artacağı,hem de ileride contanın kolay söküleceği düşüncesi hakimdir.Oysa tüm petrol
      türevleri contaya yüzeyden temas ettiğinde kimyasal dokusunu çözmeye sebep olur.
      Bunun yerine toz grafit sirkeli su ile ıslatılmış yumuşak bir bezle conta yüzeyine
      sürülürse yapışma sorunu ortadan kalkar.Aslında bu işlem,silikon uygulaması gibi
      contayı üretenin yapması gereken standart uygulamalardır.Takan ustanın yalnızca
      yüzeyleri temizleyip contayı takması gerekir.Üreticinin contayı aynı zamanda taşımalar
      sırasında çizilmeyecek bir ambalaj ile korumak sorumluluğu vardır.
      6)Su kanalları piston bölgelerine çok yakınsa,kapağın bu bölümlerine,sivri uçlu bir
      nokta ile (örneğin,enjektör memesi ile) küçük nokta oyukları açılması contanın bu
      bölgelerde eğilim içinde bulunduğu "akmaya" blokaj sağlayacağından tavsiye edilir.
      Ancak bu hassas işlemin profesyonel bir operatör tarafından yapılması çok önemlidir.
      Bu işlem yalnızca alüminyum alaşımlı kapaklar için uygulanabilir.Pik kapaklarda
      uygulanmaz.

      Burada anlatılan iyileştirici modifiye çalışmalarının ileri düzey ve uç uygulamalar
      olduğunun ,gerektiği zaman mutlaka yalnızca uzman operatörler tarafından uygulanması
      gerektiğinin ve bu önerilerin contalama sorunları yaşayan motorlar için önerildiğinin,
      sorunsuz motorlarda gereksiz uygulamalara gitmenin yanlış olduğunun hatırlatılması
      gerekmektedir.

      Conta; bir "Emniyet Parçasıdır"

      Oğuz Hakan Altınok

      hakanaltinok1@hotmail.com



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ALTINOK1 -- 4 Temmuz 2014; 15:12:24 >



      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3016 Mesaj
      25 Mayıs 2009 09:34:29
      silindirler hareketli parçalar DEYİLLERDİR.silindirler bazı durumlarda içine gömlek geçirilen(çakılan) parçalardır.hareketli parçalar silindir veya gömlek içinde hareket eden piston-kolu-vekrank kombinasyonudur.yani gömlek(silindir)sabit.piston hareket edendir.
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      5096 Mesaj
      27 Mayıs 2009 11:15:49
      Çok usta tanırım contayı okumayı bilmeyen...
      Conta okumak; contanın kompresyon, yağ ve su kaçırıp kaçırmadığını anlamak demektir.
      Eski bir metalokçu olarak bu işte uzman olduğumu rahatlıkla söyleyebilirim.
      Aslında çok kolay, contayı eline alan birisi bunu rahatlıkla yapabilir ama sanayide ustalar çıraklarına genelde birşey öğretmediklerinden, benden ne görüyorsa onu yapsın mantığı güttüklerinden birçok usta bunu yapamıyor.

      Şunu da eklemek istiyorum, motor revizyonu sırasında bazı atölyelerin makinaları hassaslığını yitirmiş olabiliyor.
      Bunun sonucunda blok veya silindir yüzeyinde eğrilik veya olması gereken düzgünlük; (pürüz, çizgi...) sağlanamayabiliyor.



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi metalok -- 27 Mayıs 2009; 11:20:16 >
      |
      |
      _____________________________

      dıgıdık dıgıdık dıgıdık iihühühü
    • Er
      4 Mesaj
      16 Ağustos 2009 23:28:47 Konu Sahibi
      "SİLİNDİR" geometrik bir terimdir.Bu terimin tarifini incelediğinizde "PİSTON" ile aynı tarife uyduğunu göreceksiniz.Sonra silindirler hareketli parçalar mıdır, değiller midir, sanırım bir daha düşünürsünüz.
      |
      |
      _____________________________

    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      3 Not
      17 Ağustos 2009 16:48:26
      Silindir, nam-ı diğer Piston; Silindir Bloğunun içinde 4 zamanı tamamlamak üzere Alt ve Üst ölü noktalar arasında sürekli gidip gelen elemanlar değil midir?
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3016 Mesaj
      17 Ağustos 2009 20:22:15
      silindirin geometrik terim olduğu doğrudurda motorlarda hareket eden parça olduğu yanlıştır.
      silindirlerin içine genelde gömlek çakılır(veya geçirilir).bu gömleğin içinde hareket eden parça PİSTONdur.
      zaman önemli deyildir.iki zamanlıda olur dört zamanlıda.hareket eden parça pistondur.
      başlangıç yazıda kapak contasının sık arızalandığı gibi bir ifade var yanılmıyorsam.oda yanlıştır.
      kapak contası çoğu zaman rektifiye ile değişir.bazı durumlarda erken değişebilir erken değişme istisnai durumdur.
      bir arkadaşta conta okumadan bahsetti her motor için özel contalar yoktur.genellemek yanlış olur kanaatindeyim.
      contada renk kod işini renault icadetti yanılmıyorsam.blok veya kapak taşlamayla ilgili bir durumdur.
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3016 Mesaj
      17 Ağustos 2009 20:31:50
      konuyu açan arkadaşa sormak istiyorum.hiç parçacıdan parça aldınızmı.alırken piston için ne isim kullandınız gömlek için ne isim kullandınız.
      kolay gelsin
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3016 Mesaj
      17 Ağustos 2009 20:35:16
      birde ilave etmek istedim;sıralı 8-10-12 silindirli motorların contalarını hangi kategoride ele almak gerek.
      |
      |
      _____________________________

    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      3 Not
      17 Ağustos 2009 20:55:38
      quote:

      Orijinalden alıntı: hezerfen

      birde ilave etmek istedim;sıralı 8-10-12 silindirli motorların contalarını hangi kategoride ele almak gerek.



      V motorlar olduğu için her blokta, 4-5-6 silindir var. buna göre bi kategori vardır bence...
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      3016 Mesaj
      18 Ağustos 2009 00:17:06
      dikkat ederseniz SIRALI 8-10-12 silindirdi sorum.yazıyı tamamen ötelemek yanlış olur.çokça doğru ve bilinmesi gerekli bilgiler barındırıyor.motorları hemen kategorize etmek yanlış olur.çünkü araştırma-geliştirilmesine çok yüklü paralar harcanan bir sektördür.takıldığım giriş bölümündeki birkaç eksik ifade idi.arkadaşın emeğine sağlık.
      sıralı çok silindirli motorlar sessizlik ön planda üretiliyordui .r.royce incelenebilir.örnek olarak.kolay gelsin




      quote:

      Orijinalden alıntı: HaCKeRBoY64


      Alıntıları Göster



      V motorlar olduğu için her blokta, 4-5-6 silindir var. buna göre bi kategori vardır bence...
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      5096 Mesaj
      23 Ağustos 2009 13:27:05
      quote:

      Orijinalden alıntı: hezerfen

      dikkat ederseniz SIRALI 8-10-12 silindirdi sorum.yazıyı tamamen ötelemek yanlış olur.çokça doğru ve bilinmesi gerekli bilgiler barındırıyor.motorları hemen kategorize etmek yanlış olur.çünkü araştırma-geliştirilmesine çok yüklü paralar harcanan bir sektördür.takıldığım giriş bölümündeki birkaç eksik ifade idi.arkadaşın emeğine sağlık.
      sıralı çok silindirli motorlar sessizlik ön planda üretiliyordui .r.royce incelenebilir.örnek olarak.kolay gelsin





      Alıntıları Göster





      Sessizlikten ziyada sıralı motor daha sarsıntısız çalışıyor. Bunun için en ideal olanı da sıralı 6 silindirdir.
      8-10-12 sıralı silindiler genelde gemi motorlarında kullanılıyor. Onlar da genelde her silindir için tek parça silindir kapağı kullanıyorlar.
      |
      |
      _____________________________

      dıgıdık dıgıdık dıgıdık iihühühü
    • Yarbay
      3016 Mesaj
      23 Ağustos 2009 13:44:42
      metalok
      ------------
      hocam galiba packard-volvo-r.royce lerin sıralı 8 silindirlilerini unuttunuz.(otomobil motoru).hatta r.roycenin 10-12 silindirli otomobil motoru var.belki başka firmalarında var amma ben bilmiyorum. gemi motorları ayrı kategori.
      sıralı 6 silindirdede v 45 derece olanlar tercih ediliyor.kolay gelsin.
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      5096 Mesaj
      23 Ağustos 2009 14:00:35
      Günümüz otomobillerinde sıralı 8-10 silindir pek tercih nedeni değildir.
      Malum yer sorunu var.
      |
      |
      _____________________________

      dıgıdık dıgıdık dıgıdık iihühühü
    • Er
      4 Mesaj
      28 Ağustos 2009 09:27:18 Konu Sahibi
      Dikkat ederseniz bu makalenin, motoru eskimiş araçlarla ilgiliolarak yazıldığını belirtmiştim.
      Denizcilik sektöründe ve bazı özel motorlarda çok daha fazla sayılı ve değişik gruplanmış
      motor tipleri mutlaka vardır.Ülkemizde karşılaştığımız contalama sorunlarına yönelik
      pratik bir başvuru klavuzu olması açısından kapsamı sanayi çarşılarımızda rastladığımız
      türden motorlara daralttım.Asıl sorunu buralarda yaşıyoruz çünkü...Selamlar.
      |
      |
      _____________________________

    • Er
      9 Mesaj
      09 Eylül 2009 00:08:14
      Merhaba, 98 model peugeot 406 benzinli aracımı yaklaşık iki yıl önce sıralı sistem lpg kiti taktırdım. Yaklaşık bir yıldır, harareti en fazla 90 derece de gördüğüm halde, özellikle motor durduktan sonra radyatör kapağı ve tahliyesinden paslı su atıyor. Yola devam etmeden önce eksilen suyu tamamlayarak
      motoru çalıştırıyorum. Bu arada arabada tekleme, radyatör suyunda yağ, eksozda beyaz duman ve su atma gibi bir problem yok. Arabayı götürdüğüm usta conta yandığını (su yoluna doğru) söyleyerek, acaip bir masraf çıkardı. Henüz arabayı ustaya bırakmadım, aynı şekilde kullanmaya devam ediyorum.
      Su eksiltme problemi contadan kaynaklı olabilir mi, conta tamiri gerçekten bu kadar yüksek maliyetli midir, istanbul da tavsiye edebileceğiniz usta var mı
      Yardımlarınız için şimdiden, Teşekkürler.
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      4643 Mesaj
      09 Eylül 2009 20:55:46
      Conta tamiri düşüktür.Üst kapağı açarsın yeni contayı takarsın biter.Zor olan eğer ısıdan contayı oturttuğun yüzey çarpılmışsa olandır.Bu durumda o bölgenin tornalanması lazım ki bunun içinde komple motorun inmesi lazım.Su eksiltme büyük ihtimalle contadandır.Markadan bağımsız olarak ( Pejo servisi olacak değil) motordan anlayan bir usta bulman şart.Ne kadar çok böyle kullanırsan üst kapağı eğmen o kadar artar.Vakit kaybetmeden sorunun ne olduğunu öğren derim.
      |
      |
      _____________________________

    • Er
      4 Mesaj
      03 Eylül 2011 14:10:15 Konu Sahibi
      8-10-12 silindirli (SIRALI) motorlar da "her silindir için bir adet" kategorisinde ele alınır.



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ALTINOK1 -- 18 Ekim 2011; 8:59:51 >
      |
      |
      _____________________________

    • Er
      6 Mesaj
      22 Kasım 2011 22:44:12
      Merhaba ;

      99 model full enjeksiyon reoul 19 sahibiyim , (megan motorlu olan) yaklaşık 4-5 ay önce araç yolda hararet yaptı bunu farketmem üzerine tamircimi aradım.fanımın çalışmadığını anladım ve fan müşürünün arızalı olduğunu farkettik.oradan tamircimin manuel kablo yapmam önerisi ile fanı manuel şekilde çalıştırırarak ayrıldım.Bu olaydan sonra yolda giderken aracımın çekişinin düştüğünü farkettim .Sonrasında aracta tıkanıklık var gibi güç düşüp normale dönündü.Tamircim fan müşrünü motorun üzerinde hava ekipmanlarını yeniledi.Bu arada araç sabahları ilk çalışmada titreyerek çalışmaya başladı , sanki 4 silindir değilde tek silindir çalışıyormuş gibi çalışma devri başlarda 200 e kadar düşüyor sonra normale dönüyor motorda titreme kalmıyor.Fakat seyir halinde giderken artık çekiş düşmüyor.Tamircim beyinde problem olabileceğini söyledi bunun üzerine servisinde bilgisayara soktum hiç bir problem çıkmadı.daha sonra başka bir renoult servisine gösterdim orda da bilgisayara girdi problem yok sonra benzin pompasından şüphelendiler benzin bansıncı belli br basınçta olmadığından butür sorun olabilir dediler .tam benzin pompasını değiştirmeye karar vermişken akunün kablosunda gevşeklik olduğunu farkedilmesi üzerine kablo sıkıldı ve motor düzeldi.işin en kötüsü ertesi gün yine aynı ilk çalışma problemi yine motor titriyoo sonra yine düzeliyor


      artı tamirci ve servis dolaşmaktan bıktım.ltf sorunumun tanısını bilen varsa yardım etsin.
      _____________________________

    • Yarbay
      2162 Mesaj
      22 Kasım 2011 23:32:35
      quote:

      Orijinalden alıntı: kemalsinan35

      Merhaba ;

      99 model full enjeksiyon reoul 19 sahibiyim , (megan motorlu olan) yaklaşık 4-5 ay önce araç yolda hararet yaptı bunu farketmem üzerine tamircimi aradım.fanımın çalışmadığını anladım ve fan müşürünün arızalı olduğunu farkettik.oradan tamircimin manuel kablo yapmam önerisi ile fanı manuel şekilde çalıştırırarak ayrıldım.Bu olaydan sonra yolda giderken aracımın çekişinin düştüğünü farkettim .Sonrasında aracta tıkanıklık var gibi güç düşüp normale dönündü.Tamircim fan müşrünü motorun üzerinde hava ekipmanlarını yeniledi.Bu arada araç sabahları ilk çalışmada titreyerek çalışmaya başladı , sanki 4 silindir değilde tek silindir çalışıyormuş gibi çalışma devri başlarda 200 e kadar düşüyor sonra normale dönüyor motorda titreme kalmıyor.Fakat seyir halinde giderken artık çekiş düşmüyor.Tamircim beyinde problem olabileceğini söyledi bunun üzerine servisinde bilgisayara soktum hiç bir problem çıkmadı.daha sonra başka bir renoult servisine gösterdim orda da bilgisayara girdi problem yok sonra benzin pompasından şüphelendiler benzin bansıncı belli br basınçta olmadığından butür sorun olabilir dediler .tam benzin pompasını değiştirmeye karar vermişken akunün kablosunda gevşeklik olduğunu farkedilmesi üzerine kablo sıkıldı ve motor düzeldi.işin en kötüsü ertesi gün yine aynı ilk çalışma problemi yine motor titriyoo sonra yine düzeliyor


      artı tamirci ve servis dolaşmaktan bıktım.ltf sorunumun tanısını bilen varsa yardım etsin.


      Eğer kapak contası ilk yaptığınız o hararette zarar gördüyse sabah ilk çalışmada aşırı titreme stop etme eğilimi ve gaz yememe boğulma problemleri baş gösterir. Soğuk havalarda egsozdan çıkan ve kesilmeyen aşırı buhar ve su eksiltme conta kaçağına işaret olabilir.
      |
      |
      _____________________________

      2001 Mitsubishi Carisma Avance 1.6
    • Er
      6 Mesaj
      23 Kasım 2011 09:57:31
      uzun uzun egsozu izledim buhar çıkarmıyo , suyuda kontrol ettim eksilme yok
      |
      |
      _____________________________





Reklamlar
modasor
ses yalıtımı
izmir havalimanı transfer
SEO
Bu sayfanın
Mobil sürümü
Tablet sürümü
Mini Sürümü

DHSQLZ
0,277
1.2.156

Reklamlar
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.