Şimdi Ara

Rüzgar türbünü yapıyorum (416. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
6 Misafir - 6 Masaüstü
5 sn
10.310
Cevap
109
Favori
2.447.915
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 414415416417418
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba sayın carta;Aslında o asenkron 1440 dv/dk.Öyle ki,yoğun çalışmalarımdan 4 Kw.lık sargısız 36 ankuşlu AS. motoru saramadım,6 kutup sarıp 1000 dv.de yine nokta atışlı ve net sonuçlar alacağım inş.Yani bu kesin,şeksiz şüphesiz.
    Bu durumda o videoda ki görünen biraz yüksek devir yeni sardığımda olmayacak,1,1 Kw.lığı önceden 6 kutup sarmıştım ve net sonuç almıştım.

    Paylaşıma gelince;gerçekten paylaşmak isterim.Ama,buradaki malum kişilerinde öğrenmesini açıkça istemiyorum.
    Tabi uyanık sporları diskalifiye edip gerçekten,dürüst,Anadolu insanımıza bırakın paylaşmayı durumu uygun olmayana ücretsiz bu eklentiyi yaparım.

    Bu eklenti,Allah şahitdir ki gerçekten basit,kolay,her yerde bulunur.Haa o 17 tl.hazırı.Şu anda ben 4 ayrı a.s. motor için hurdadan 5-6 tl.ye aldım ayrı mesele.

    Sonuç olarak,bu bölümde malum kişilerde izliyorsa şimdilik,tekniği veremem,ama istediğim kişilerle nokta atışlı paylaşmak için bir yol arayışındayım.




  • Merhaba sayın aktuz hocam, true rms farkını bende bu çalışmada detaili gördüm.Aynı anda görmüş olduk.

    15-20 gün önce bir beyefendi bana tel. ile ulaştı,Bolu'daki her biri 50.000 başlık tavuk çiftliklerine elektrik üretmekten bahsetti.
    Tabi sabit mık.lı alt.ler ile.Bende kendisine;
    sabır edin şu anda mıknatıssız projeyi bitirmek üzereyim,bu projeyi orada yaygınlaştıralım dedim.Demez olsaydım,her gün telefon,her gün yönlendirme,en sonunda şahısa görüşmeyelim sen zararlı adamsın deyip tel.i yüzüne kapattım da kurtuldum.


    İşte gerek bu şahıs gerekse burada ki tartışmalar neticesinde neden paylaşayım ki diyorum.Oysa yukarda resmini verdiğim 550 HP motoru ortak fikirle bir akarsuda üretimde kullansak bir mezraya rahat yeter.
    Şu anda bu AS. motor çalışmasına parelel bir süper çalışmam daha oldu.Bu çalışma güç elektroniği üzerine.Yani kısaca;

    aynı zamanda bu AS. motor üretimini devir,stabil voltaj planı olmadan geniş voltaj ve yük akımı aralıklarında stabil 220VAC ve 50 Hz.devamlı veren bir projede hazır aslında.

    Özetle;bir akarsuya 50 Kw. bir asenkronu sabitle,boşta 150 Hz.-300V tam yükte 40 Hz.-150 V'a düştüğünü kabul edelim.İşte bu aralıklarda aküsüz,trafosuz,boşta ve yükte devamlı 50 Hz.-220V üretim olacak.Hayırlı geceler dilerim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 1 Aralık 2012; 1:19:34 >




  • Sayın karta.Bu bilgiye internette bolca ulaşabilirsiniz ben yinede size vereyim.Yapmanız gereken tekşey motorun cıkışlarına paralel bir konpanzasyon kondansatarü bağlamak ve motorun milini döndurmek.okadar .

    Kondansator uyartımlı asenkron motorlar fırekansın ve voltaj seviyesindeki degişimlerin cok onemli olmadıgı rezistif yuklerde, basit ruzgar santrallerinde ve kucuk caplı hidroelektirik santrallerinde verimli bir şekilde kullanılabilir.
    Stator sargılarına kondansator baglı bir asenkron motor mili uygun suratle cevirildiğinde voltaj uretir.Bu devir sayısı motorun kutup sayısıyla ters orantılıdır.Dusuk devirlerde voltaj uretebilmek icin kutup sayısı cok olan motorlar tercih edilmelidir.
    Bu tip jenaratorler kondansator uyartımlı asenkron jenarator olarak adlandırılır.Motorun üc faz yada tek fazlı oluşu fark etmez.Her ikiside cıkışlarına paralel baglanan uygun kapasitede kondansatorler ile enerji uretebilir.Tek fazlı motorlar cıkışına bir adet kondansator baglayarak voltaj uretebilir.Uc fazlı motorlar yıldız baglanır daha sonra UW-arasına bir kondansator,UV arasına bir kondansator,WV arasınada bir kondansator baglanır.

    Hem jenaratoru dönduren kuvvetin hızı hemde kondansatorlerin degeri ayarlana biliyorsa gerilim ve frekans sabit tutulabilir.



    Sadece aydınlatma icin kullanılan boyle bir jenerator gormuştum.cekilen akıma gore kondansatorleri devreye sokup cıkaran roleli ve opamp kontrollu bir kartı vardı.






    SELAM VE DUA İLE



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sinkro -- 2 Aralık 2012; 18:04:14 >




  • Bir süredir yurt dışındaydım, geldim ki mehmet ali abi coşturmuş ortalığı, paylaşmış mıknatıssızların videolarını.. helal olsun abi çalışmalarının devamını dilerim..
  • Eyvallah Bilal bey dostum,kardeşim.
    Sen şimdiden 2.el şöyle 930-940 devir ve kapasitesi sana kalmış bir asenkron motor ayarla.Ör;2,2 Kw.lık bir motoru hurdadan 40-50-60 tl. gibi rahat bulursun.Sonrasını düşünme ben hallederim inş.,haaa sonrasında düşüneceğin o kadar yüksek üretimi nerede nasıl kullanacağını düşün.

    Evet arkadaşlar;
    Uzun rotora mıknatıs dayanmıyor,ne var ne yok sildi süpürdü.Evet yapıştırdım,yarın polyesteri dökerim.Yavaştan bobin sarımına başlayacağım.Şu yağ soğutmalı dalgıç motordan bahsediyorum.

    Daha önemli bir konu;beni izleyen dostlarım,hani buradan osilaskobum var diyenlere; aman şu yaptığın alternatörün sinüs eğrisini,harmoniğini bir incele bizimle paylaş diye istirhamda bulunurdum buradan.Maalesef kimse de böyle bir güzelliği buradan paylaşmadı.İş başa düştü yani.İyi ya da kötü kendim bu gün o eğrileri bileşenleri gördüm çok şükür.

    Yine video paylaşacağım taze taze,günlük.Niye 50 Hz. diye sorardık,merak ederdik ya,bu video o sorunun cevabını net veriyor arkadaşlar.Yani bilhassa 45-50 Hz.e kadar doğru düzgün adam gibi şöyle bir sinüs eğrisi oluşmuyor,bizler yok 50 devirde yok 60 devirde üretsin diyoruz ya hatda yaptığımız alt.ler üretiyorda ama inanın düşük devirde üretim üretim değil arkadaşlar.

    Bu videodaki alternatör yine 12 kutuplu,zaten gerekli açıklamayı videoda yapıyorum.Tabi çekim esnasında söyleyeceğim sözleri düşünerek söylediğimden konuşma yavaş oluyor,idare edin artık.Aslında hızlı konuşan biriyimdir.
    Birazdan video linkini buradan ekleyeceğim.




  • Açıkça yazayım,masam dağınık arkadaşlar,düzen yok,görüntü iyi değil,biliyorum.
    Ama hemen olsun bitsin,diye aceleci bir yapım var,elimde değil yani.Eee böyle idare etmenizi istirham ederim.

    İşte,o kadar alernatör yaptığım halde gerilim bileşenlerini,sinüs eğrisini görememenin ezikliğini,burukluğunu yaşadığım son gün bu gün oldu.Kendi işimi kendim gördüm,ölsemde gam yemem artık.
    Buyurun harmonik ve sinüs eğrisi ile ilgili videonun linki=http://www.youtube.com/watch?v=-7gdGxiqaDs&feature=youtu.be

    Bu vereceğim link ise,asenkron üretiminde yerindeyse ara gazı vermemin halleri,
    buyurun linki=http://www.youtube.com/watch?v=YBREizy7lIw
    Cümleten hayırlı akşamlar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 1 Aralık 2012; 22:29:19 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: malisert32

    Açıkça yazayım,masam dağınık arkadaşlar,düzen yok,görüntü iyi değil,biliyorum.
    Ama hemen olsun bitsin,diye aceleci bir yapım var,elimde değil yani.Eee böyle idare etmenizi istirham ederim.

    İşte,o kadar alernatör yaptığım halde gerilim bileşenlerini,sinüs eğrisini görememenin ezikliğini,burukluğunu yaşadığım son gün bu gün oldu.Kendi işimi kendim gördüm,ölsemde gam yemem artık.
    Buyurun harmonik ve sinüs eğrisi ile ilgili videonun linki=http://www.youtube.com/watch?v=-7gdGxiqaDs&feature=youtu.be

    Bu vereceğim link ise,asenkron üretiminde yerindeyse ara gazı vermemin halleri,
    buyurun linki;http://www.youtube.com/watch?v=YBREizy7lIw
    Cümleten hayırlı akşamlar.

    Kolay gelsin, linkleri vermeden space ile bosluk birakirsan oldugu yerde linklere tiklanilabilir .




  • Teşekkür ederim Ulvi abi,gerçekten bilmiyordum,öğrenmiş oldum.
    Hemen edit ile yukardaki linkleride bu şekilde düzelteyim.Saygılar ustam.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ŞEF34

    quote:

    Orijinalden alıntı: musa_ay



    Kolay gelsin mehmetali bey bende o uygulamada çok lanba patlattım .eğer 12 kutuplu asenkron bulabilirsen 500 dd da rahat voltaj alırsın ben 1000 dd aşağıda bulamadım katoloklarda var ama piyasada yok maalesef.Kolay gelsin iyi çalışmalar.

    Musa bey.
    Siz 36 oyuklu herhangi bir güçte çok kullanılmış bir asenkron motor bulun, biz onu 500 devirde elektrik üretecek şekilde yeniden sararız.
    48 oyuklu bulabilirseniz 375 devirde, 54 oyuklu bulabilirseniz 112 devirde elektrik üretebiliriz.

    Motorun bobinleri varsın yanık olsun, yeniden farklı şekilde saracağız. Rulmanları varsın bozuk olsun, değiştirilir. Rulman yatağı bozuk olmasın yeterki.
    Bir de en önemlisi rotor hasarlı olmasın.




    Sayın şefim rotoru olduğu gibimi kullanacağız yoksa mıknatıs ilave yapacağız statoru 12 kutup sararız fakat aynı rotor la iş görürmü bilmiyorum sayın drokya hocama rotorun kutup sayısını o amacla sormuştum.ilgin için teşekkür ederim.




  • Mıknatısları önce yapıştırıp sonra polyester dökme işinde bu gün gördüm ki,uzun süre bekleyen polyester (karışım değil,beyaz şeffaf olan)kendi haline donuyor.Şişe içinde bir donmuş ki,çekiçle kıramadım.

    Yani şu dalgıç motoru bu gün test edecektim polyester yüzünden kaldı.Evet bobin sarımını bitirdim,İsmail abininki kadar olmasa da işçilik hiç fena sayılmaz.Tabi resimlere bakıp birde sizler değerlendirin.Dikimini ince plastik kaplı tel ile yaptım,vernikledim,nüveyi de gövdeye montajladım.
    Buyurun resimler,



     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 2 Aralık 2012; 16:04:32 >




  • Bu resimlerde devamı,birazdan 4 Kw. asenkron motoru 6 tek kutuplu 3 faz olarak sarmaya başlayacağım.
    Tabi,asenkron motorlar ile üretim hk. ayrıntılı,detaili döküman oluşturmaya çalışıyorum.Bir hal çaresine bakacağız artık.

    Düzeltme;Sarım şekli ve ayrıntıları;3 faz,3x0,70 tel ile her bobin 16 spir,her faz 3 bobin.
    1 faz tel uzunluğu=27,4 metre, bir faz iç direnci=yaklaşık 0,38 ohm.

    2.düzeltme=Kendi bobin tel çapı orjinal 0,70 mm. olduğunu fark ettim,ben tahmini 0,60 mm. demiştim.
    Bu durumda orjinal kendi sarımının 1 faz iç direnci=4,7 ohm. Hayırlı günler.


     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 2 Aralık 2012; 16:52:12 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: malisert32

    Mıknatısları önce yapıştırıp sonra polyester dökme işinde bu gün gördüm ki,uzun süre bekleyen polyester (karışım değil,beyaz şeffaf olan)kendi haline donuyor.Şişe içinde bir donmuş ki,çekiçle kıramadım.


    Mehmetali kardesim,
    Bu seffaf olan sivi'nin icine cok az miktarda Murekkeb renginde olan sividan birkac damla damlatip oyle satiyorlar,
    bu yüzden donmamasi gereken seffaf sivida donuyor ,Bende 12 senelik seffaf sivi var hala donma falan yok lazim oldukcada kullaniyorum eee orasi Turkiye birde avrupalilara kafir derler.

    Önemli: Kücuk plastik sisedeki sertlestirici(seffaf olan),kucuk murekkep renkli olan sertlesmeyi hizlandirici,
    bu ikisi birbirine karisirsa patlama tehlikesi var , seffaf karistirilmamis polyesteri bu ikisinden uzak tutmalisiniz kokusundan dahi sertlesebiliyor ,Herkese kolaygelsin.




  • Anladım Ulvi abi,ee burası Türkiye.
    Abi,boyacıya gittiğimde,sertleştirici ve mavi renkli olanı bağaja yan yana koymuş gitmiştim,arabayı aldı bir koku,boyacı görünce,bağırıyor bana..Hiç bilmiyordum, yan yana gelince patlarmış bunlar.O gün bu gündür ayrı yerlerde muhafaza ederim.Tam kapalı da olsa sızıntı yaparmış ve bu iki meret kokusundan birbirini bulurmuş.Tabi önemli konu ustam,teşekkür ederim.

    Bu arada hemen şu resimide ekleyip bir anlatım yapmak isterim;
    Arkadaşlar,dalgıç motora heveslendiğimin sebebini biliyorsunuz,evet nüvesi uzun olduğu için.Bakın şimdi,nüve uzunluğu 20 cm.2x20=40 cm.manyetik akı altında kalan. 2x5,5 cm.=11 cm. ise bobin kolları.Yani oran 4/1.

    Bu resimdeki oranı siz hesaplayın artık.12V-35A oto alt.ü nüvesi,buyurun bu nüveden verim alın.benim hesabıma göre 1x2 gibi yani nüve içinde 4 cm. dışında 8 cm. İşte demek istediğim gerek ticari gerek kendi çalışmalarınızda yapacağınız alt.lerin nüve uzunluğunun 4-5 cm.den az olmamasına dikkat etmenizi tavsiye ederim.

     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 2 Aralık 2012; 16:49:30 >




  • Arkadaşlar,bilhassa bana özelden bu konuyu soran arkadaşa yönelik bir açıklama,resim eklemek istedim.Bakın 24V-90A iş makinası alt.ü ya da 24V-80A. otobüs midibüs,kamyon alternatörleri genelde 16 tek kutupludur.

    Yani 16 N ve S.Resimdeki 12V-35A. alt.ise gördüğünüz gibi 12 kutupludur.Buna göre değerlendirin artık.Karşılıklı çıkıntı 12 ise 12 kutuplu,16 ise 16 kutupludur yani.Kendi orjinal rotoru uyartım akımı aldığında hemen resimdeki gibi bir tarafı N karşı tarafı S kutuplama yapar.Ve uçlar karşılıklı birbiri arasına girdiği için nüveye sıralı N-S oluştururlar.Böyle alt.leri sabit mıknatıslı yapacak arkadaşlar;

    Sabit mıknatıslı için kendi rotorunu bir kenara bırakıp milini demirini yeniden tornada çektirmeyi tavsiye ederim. Bir örnekle;diyelim ki siz 40x20x10 mm.lik mık. ile yapacaksınız işte orta demir genişliği nüve iç çapından 22 mm. ya da en fazla 23 mm. eksik oluyor.

    Mık.ları yapıştırınca kalan boşluk bir tarafta 1-1,5 mm.Köşeleri de ispiral motoru ile hafiften silerseniz tadından yenmez.

    Ek=Kendi orjinal rotorunun ölçüsünden de ölçüm yapılabilir.Bu durumda kendi rotor çapından 1 mm. eksik yani küçük ölçülü demir tornada çektirilirse işlem yine tamamdır.Herkese hayırlı günler dilerim.
    Not=Foruma bir haller oluyor,düzeltilir herhalde.


     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi malisert32 -- 3 Aralık 2012; 8:54:25 >




  • Son yaptığım 3 kw flanş alternatör'ü adresine teslim ettik.
    İlk defa 3 kw lık bir rüzgar türbini uygulaması yaptığım için bazı küçük aksaklıklar oldu ama çözülemeyecek bir sorunu yok :)

    Aynı zamanda bu türbinde tescillediğimiz kaçma sisteminide kullandık.Tek kelime ile harikulade çalışıyor.
    Dünyada artık memox rüzgardan kaçırma sistemi adında bir koruma sistemi var,
    herkezin birbirini taklit ettiği bir sektörde ortaya yeni bir çalışma çıkarmak gerçekten gurur verici :)



    İnşallah diğer çalışmalarımıda sırasıyla tescil ettireceğiz.



     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum


     Rüzgar türbünü yapıyorum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi MEMOX ENERJİ -- 3 Aralık 2012; 11:16:15 >




  • selam arkadaşlar. rüzgar türbini yapmaya başladım. bu işte yeniyim. işe pal tasarımından başladım. ilk önce pc ortamında pal çizip gerçeğe dönüştürecem. sonra bu plalleri boşta döndürecem. fakat sormak istediğim bi konu var. türbin boşta dönerken(hiçbir bağlantı olmadan sadece pervane olarak dönecek) ne kadar kuvvet ürettiğini nasıl bulabilirim. üstadlar yardım pls...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: MEMOX ENERJİ

    Son yaptığım 3 kw flanş alternatör'ü adresine teslim ettik.
    İlk defa 3 kw lık bir rüzgar türbini uygulaması yaptığım için bazı küçük aksaklıklar oldu ama çözülemeyecek bir sorunu yok :)

    Aynı zamanda bu türbinde tescillediğimiz kaçma sisteminide kullandık.Tek kelime ile harikulade çalışıyor.
    Dünyada artık memox rüzgardan kaçırma sistemi adında bir koruma sistemi var,herkezin birbirini taklit ettiği bir sektörde ortaya yeni bir çalışma çıkarmak gerçekten gurur verici :)



    İnşallah diğer çalışmalarımıda sırasıyla tescil ettireceğiz.




    Selam MEMOX ENERJI,

    Hayirli ugurlu olsun basarilarinizin devamini dilerim,sizin fikriniz olan ruzgarkac sistemini biraz aciklarsaniz sevinirim,
    sizinde bildiginiz gibi mekanige duydugum ilgiden dolayi merak ediyorum onlarca ruzgarkac calisma (sistemin)den hangisine daha cok
    benzedigini .

    Saglicakla kalin,Kolaygelsin.

    quote:

    Orijinalden alıntı: ali_kocak

    selam arkadaşlar. rüzgar türbini yapmaya başladım. bu işte yeniyim. işe pal tasarımından başladım. ilk önce pc ortamında pal çizip gerçeğe dönüştürecem. sonra bu plalleri boşta döndürecem. fakat sormak istediğim bi konu var. türbin boşta dönerken(hiçbir bağlantı olmadan sadece pervane olarak dönecek) ne kadar kuvvet ürettiğini nasıl bulabilirim. üstadlar yardım pls...


    Sayin ali_kocak,

    Bahsettiginiz gücü ölcmek cok basit kayitlara gecmemis bir bilgi vereyim ben size Otomobil teknisyenlerinin
    Silindir Kapagininin civatalarini ayni ayarda ve istenilen gücte SIKABiLMEK icin kullandiklari
    TORK anahtarini kanatin miline sabitleyeceginiz somuna takarak ölce bilirsiniz veya hurdacilarin
    kullandigi kantarda olabilir.

    TORK Anahtari BURADA var



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ulvi51 -- 3 Aralık 2012; 14:25:41 >




  • malisert kardeş sabırla ve emekle çalışmalarını taktir ediyorum.
    güzel eserler görmek benide heyecanlandırıyor.
    memoks enerji üstadım sizlerinde emekleriniz taktire şayan.
    güzel çalışmalar hakikaten sizler gibi uğraşabileceğim imkanların olsun isterdim.
  • slm herkese uzun zaman oldu ırmaklardan çok sular geçti malisert kardeşim çalışmalarında baya ilerleme yapmışın tbkr ederim.bu işe ilk başladığında 4 kanatla araç alternatörü ile başladın.neyse size sorum olacak şimdi flanş alternatör çalışması yapıyorum.şimdi yaptığımız çalışmada dikey turbin yaparsak yataya göre nasıl verim nasıl olur. yani kanat yapısı ile, yatay yaparsak kule dikimi çelik halat vs vs gibi şimdi alternatörde 12 kutuplu olup 9 bobin 0.90 x2=1.25 mm emaye bobin denk geliyor birde yuvarlak mıknatıslarla dikdörtgen neo mıknatısların arasındaki fark örnek olarak biri dikdörtgen 40x20x10,yuvarlaksa n52 40x10 benim takıldığım konu burası dedim ya uzun zaman oldu tayin başka şehir derken topikte uzak kaldım. eğer beni bu konuda yardımcı olursan sevinirim. senden öğreneceğim çok şey var saygılar
  • Çok teşekkür ederim Sayın Rondo1194 ve sayın abdulvatan.
    Evet ilk başladığımda 4 kanat onuda bırakın varilden kanat yapıyordum,hala sağlam duruyor.Tabi hurda demirler içinde.

    Çok şükür bu günlere geldik.Flanş konusunda evet çalışmalarım olmuştu ama sonuç olarak ben nüveli alt.leri tercih ve tavsiye ediyorum.
    Açıkça ve net olarak diyorum ki,flanş alternatör yapmak lükse kaçar,nüveliye göre verimsizdir,şekil olarak da nüveliye göre daha abes durur.Tabi şekil en son düşünülür.Zaten bende baştan verimi bahsettim.

    Yuvarlak ya da dikdörtgen şekilde ise;hocam dizayn şekline göre ikiside tercih edilen olur.Yani yinede flanş yapacağım diyorsanız;
    Ben dikdörtgen olanı tavsiye ederim.Çünkü yuvarlak modelin manyetik akıyı basmada yüksek(tepe) zamanı kısa kalır.
    Yuvarlak modelde bobin kolunu sıfıra düşüren çalışma geliştirme yapılırsa ki henüz net veriler yok o zaman düşünülebilir.

    Sonuç olarak,yine de flanş modeli diyorsanız kare yada dikdörtgen şeklindeki mıknatısı tavsiye ederim.Kolay gelsin.




  • 
Sayfa: önceki 414415416417418
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.