Şimdi Ara

RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
66
Cevap
0
Favori
4.241
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
37 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj


  • Donanım dünyası şu günlerde Nvidia’nın önce sınırlı stokla giriş yaptığı sonra ise incelemelerle iddia edildiği gibi performans artışı sunmadığı ortaya çıkan RTX 3080 çözümünün yeni sorununu konuşuyor. Tercihinize göre çayınız ya da kahveniz hazırsa başlayabiliriz.



    RTX 3080 kullanıcıları neden çökme sorunu yaşıyor?



    Geçtiğimiz gün paylaştığımız haberde RTX 3080’de yaşanan çökme sorununun donanım kaynaklı olabileceği gibi sürücüyle çözülebilecek türden olabileceğine değinmiştik. Paylaştığımız basit çözümse aslında problemin donanımsal olduğuna işaret ediyordu.



    SMD kapasitörler



    Igor’s Lab’ın yaptığı detaylı incelemeye göre sorunun kaynağı üretimde kullanılan bileşenler. Bununla birlikte ekran kartında yer verilen bileşenlerden birisi hakkında önce kısa bir özet geçmekte fayda var. GPU’ların ya da CPU’ların arkasında gördüğümüz küçük dikdörtgen şeklindeki bileşenler anakartlarımızda bolca yer verilen kapasitörlerin bir başka türü.





    CPU/GPU arkasındaki SMD kapasitörlerin nedeni



    Bu kapasitörlerin de görevi aynı olmakla birlikte hemen yonganın arka yüzüne konumlandırılmalarında çok önemli bir neden var. O da GPU’nun anlık olarak değişen frekansla birlikte değişen güç tüketimine çok hızlı bir şekilde yanıt verilmesi gerekliliği.



     



    Gelen akımdaki gürültüyü filtreleyip GPU’ya temiz bir sinyal iletilmesini sağlayan bu kapasitörlerin de sık kullanılan POSCAP (Conductive Polymer Tantalum Solid Capacitors) ve MLCC (Multilayer Ceramic Chip Capacitor) tipleri mevcut.



    Maliyet faktörü



    MLCC tipi bileşenler işlemcilerin arkasında mutlaka gördüğümüz ya da GPU’ların arka yüzünde görmeye alışık olduğumuz tip kapasitörler olmakla birlikte daha yüksek ve karışık frekansları filtreleme kapasitesine sahip.



     



    Diğer taraftan POSCAP tipi ise yine aynı işlevi yaparken filtreleme işlevi konusunda daha zayıf fakat daha düşük maliyetli bir çözüm olarak karşımıza çıkıyor. Aklınıza geldiği üzere sorun da en temelinde buradan kaynaklanmasına karşın farklı etkenler de işin içerisinde.



    Minimum gereksinimlerin yetmediği nokta



    Ekran kartı üretilirken Nvidia RTX 3000’e kadar iş ortaklarına BoM (Bill of Materials) yani kartın çalışması için gerekli bileşenler ve bunların konumu gibi temel bilgileri sağlıyordu. GPU devi bu minimum gereksinimlere uygun kartlar üretirken iş ortakları ister MSRP’ye yakın fiyatlandırma için sadece soğutucuyu iyileştirebildiği gibi daha kaslı bileşenlere yer verip çözümünü yüksek performanslı olarak sunabiliyordu.





    RTX 3080’de ise durum Nvidia’nın yine iş ortaklarına standart BoM listesini vermesine karşın kendi kartında daha kaslı bir tasarıma gitmesiyle farklılaştı. Dolayısıyla yine iş ortaklarından bazıları minimum gereksinimlere göre kart üretirken bazı özelleşmiş tasarım kartlar kaslı PCB ile geldi.



     



    Nvidia’nın iş ortaklarıyla paylaştığı şemada dikkat çeken detaysa yukarıda özetine yer verdiğimiz kapasitör türlerinin tercihinden kaynaklanıyor. Firma, GPU arkasında 6 adet POSCAP ya da 6 adet MLCC kümesine yer verilebileceğini bildirmesine karşın hem RTX 3080 hem de RTX 3090 Founders Edition’da ortadaki 2 kapasitörde tercihini MLCC’lerden yana kullanıp diğer 4 kapasitörde POSCAP türünü kullanmış.





                               RTX 3080/EVGA RTX 3080 kıyaslaması



    İş ortaklarının kartlarını incelediğimizde ise hepsinin de gereksinimlere uygun şekilde 6 kapasitöre yer verildiğini görüyoruz. Buna karşın bazı üreticiler hepsinde POSCAP tercih ederken, bazıları 1 MLCC+5 POSCAP tasarımını benimsemiş. Bazılarının Nvidia’nın referans tasarımını benimsediği görülürken ASUS’un TUF ve ROG Strix modellerinde tüm GPU arkası kapasitörlerinde MLCC türünü tercih ettiğini görüyoruz.





                                                      ASUS TUF RTX 3080 arka yüzü



    Şu ana kadar rapor edilen kartların ortak noktasının POSCAP ya da 1 MLCC+5 POSCAP dizaynının uygulandığı modeller olması dikkat çekiyor. Nvidia’nın referans tasarım kartlarında ise sorun rapor edilmemiş.



    Nvidia'nın hatası var mı?



    Haliyle akıllara gelen ilk soru burada kimin hatalı olduğu. Evet Nvidia’nın son ana kadar üreticilere gerekli sürücüyü sağlamayıp basit araçlar sunması nedeniyle üreticilerin GPU’larının RTX Ampere ile gelen GPU Boost teknolojisiyle stabil bir şekilde çalışıp çalışmadığını test etme imkanı sağlamaması nedeniyle ortaya çıkan tabloda payı var. Dolayısıyla üreticilerin 6 POSCAP konumlandırdığı kartlar dahi gereksinimleri sağlıyor ve olması gerektiği gibi çalışması gerekiyor.



     



     Burada olması gerektiği gibi çalışmanın RTX Ampere’deki durumuna değinmekte fayda var. Zira aksi takdirde sorumlu bir tarafın olup olmadığı konusunda hataya düşeceğimizde şüphe yok.



    GPU Boost ile otomatik hız aşırtma



    Nvidia’nın yukarıda söz ettiğimiz GPU Boost teknolojisi sayesinde Ampere kartlar, eğer termal şartlar elverişli ve kartın güç limiti de müsaade ediyorsa kendisini 1710 MHz’lik Boost frekansın da ilerisine otomatik olarak çıkarıyor.



     



    Dikkatinizi çekmek istediğimiz nokta ise burada ölçütlerin sıcaklık ve TDP limiti olması. Yani teknoloji, PCB’deki bileşenleri ya da GPU arkasındaki kapasitörlerin türünü göz önünde bulundurarak hız aşırtmaya gitmiyor. Ayrıca Nvidia’nın PCB gereksinimlerinin GPU’nun 1440 MHz’den yükseleceği 1710 MHz’lik Boost frekansa yönelik olduğunun da altını çizelim.



    Aslında her şey beklendiği gibi çalışıyor



    Diğer taraftan sorun yaşayan ve 6 POSCAP/1 MLCC+5 POSCAP kullanılan kartlarda sorun GPU’nun kendisinin 2 GHz üzerine atmasıyla yaşanıyor. Yani kartlar beklendiği gibi performans gösteriyor. Yalnızca duruma göre daha fazla performans gösterme konusunda bir sorun yaşanmakta.



     



    Ek olarak GPU Boost’un kasa içi hava akımının elverişli olmadığı bir durumda 6 MLCC’li kartta bile yine devreye giremeyeceğini de hatırlatmakta fayda var. Yani optimum koşullarda ekstra performans kazancı elde edilebiliyor.





    Sorun nasıl çözülecek?



    Şimdi uzun uzun sorunu irdeledikten sonra önümüzdeki dönemde üreticilerin ve Nvidia’nın nasıl bir yol izleyeceği merak konusu. Tahminlere göre üreticiler sorunun yaşandığı kartlar için bir vBIOS güncellemesi yayınlayıp kartlarının bir seviyeden yukarıya frekans yükseltmesini engelleyerek sorunu çözebilir. Hatta Zotac’ın bazı kartlarını düzeltme ile sunduğu bildiriliyor.



    Ayrıca Bkz.RTX 3080 kullanıcıları çökme sorunuyla karşılaşıyor



     



    Kartına düzeltme yayınlanacağı döneme kadar sorun yaşamak istemeyen kullanıcıların yapması gerekense oldukça basit. MSI Afterburner üzerinden ister güç limiti %95’e çekilerek sorun ortadan kaldırılabileceği gibi 50 MHz, yetmediği durumda 100 MHz’lik frekans düşüşü ile stabil bir kart elde edilebilir.




    Kaynak:https://www.igorslab.de/en/what-real-what-can-be-investigative-within-the-crashes-and-instabilities-of-the-force-rtx-3080-andrtx-3090/
    Kaynak:https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=x6bUUEEe-X8&feature=emb_title
    Kaynak:https://new.reddit.com/r/nvidia/comments/izhpvs/the_possible_reason_for_crashes_and_instabilities/g6jivta/?utm_source=reddit&utm_medium=web2x&context=3
    Kaynak:https://videocardz.com/newz/manufacturers-respond-to-geforce-rtx-3080-3090-crash-to-desktop-issues



  • Eveeet,


    Asus TUF modeliyle fabrika çıkışı sorunlu kartları piyasaya sürerken, monitör üreticileri ucuz maliyete gitmek için şark kurnazlığı yapıp bellek kullanımına yüklenirken suçu AMD'de bulan arkadaşları konuya bekliyoruz, bakalım çok sevdikleri Nvidia'ya toz kondurabilecekler mi?


    Üstte "AMD driver yapmayı öğrendi mi?" yazan arkadaşa çok acıyorum. Nasıl yani, rakip firmanın zayıf olduğu bir konuyu yazınca Nvidia'nın hatalı kartlarını kurtarmış mı oldun şimdi? Yazık kafana.


    Bunlar para verip aldığınız ürünler. Hiçbir markanın fanı olmayın; objektif olun ve doğruları söyleyin. Yarın bir gün kullandığınız kartları servise gönderseniz yüzünüze bakmazlar, hayal kırıklığına uğrarsınız.

  • Büyük rezalet. İşin komik tarafı FE kartlarda bile 6 lı serinin sadece 2si MLCC tipinde kullanılmış. 6da6 MLCC kullanan tek marka Asus ve sanırsam Strix modelinde kullanıyorlar.

  • Metehan ellerine saglik. Ozledigimiz habercilik.

  • gaz pedalının altına kurşun koyarlardı eskiden:D

  • napolyon94 kullanıcısına yanıt
    Teşekkür ederim hocam :)

  • Büyük rezalet...

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • BekirHan kullanıcısına yanıt
    çook eskiden anakart ve ekran akrtı alırken fotoraflara bakardım fotoraflara derken kartın devrelerine bileşenlerine sonra soğutucu bloklarına ne hikmetse asusta serpme kahvaltı gibi bol bol kullanılan bileşenler öteki sözde kaliteli bilindik firmalarda simit pernir çay üçlüsü gibiydi güzel ama yeterli değil o zamanlardan biliyormuşum ben işimi :)
    quote:

    ASUS’un TUF ve ROG Strix modellerinde tüm GPU arkası kapasitörlerinde MLCC türünü tercih ettiğini görüyoruz.

  • Tüketici haklarına göre ayıplı ürüne girer mi diye düşündüm direk. Sonuçta üretim hatasından kaynaklı bir durum söz konusu.

  • H34RTL3SS kullanıcısına yanıt

    Aynı şeyi söylüyoruz hocam da alıntı yaptığın cümleyi niye değiştiriyorsun. Hoş bir davranış biçimi değil.


    Madem bir iş yaptık tam yapalım bari;


    Buyrun, tüm Asus RTX 30XX modellerinde kapasitör dizlimleri aşağıdaki gibi;



    ROG Strix GeForce RTX™ 3090 OC Edition

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış


    ROG Strix GeForce RTX™ 3090

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    TUF Gaming GeForce RTX™ 3090 OC Edition

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    TUF Gaming GeForce RTX™ 3090

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    ROG Strix GeForce RTX™ 3080 OC Edition

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış


    ROG Strix GeForce RTX™ 3080

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    TUF Gaming GeForce RTX™ 3080 OC Edition

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    TUF Gaming GeForce RTX™ 3080

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    ROG Strix GeForce RTX™ 3070 OC Edition

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    ROG Strix GeForce RTX™ 3070

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    ASUS GeForce RTX™️ 3070 Dual OC Edition

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    ASUS GeForce RTX™️ 3070 Dual

    RTX 3080 çökme sorununa detaylı bakış

    Görüldüğü üzere adamlar RTX 3070 serisi harici tüm kartlarına MLCC tip kapasitörler yerleştirmiş.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BekirHan -- 26 Eylül 2020; 18:37:4 >
  • MertDrx kullanıcısına yanıt

    Bir yolunu bulup çıkarlar isin içinden.Çünkü adamların söz verdigi hiz 1710 mhz bunun üstü boost diye geçiyor hop -50 100 sorun çözüldü diyip geçerler. Allahtan benim kartta böyle bir hata yok.


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • MertDrx kullanıcısına yanıt
    teknik olarak üretim hatası değil şemayı gönderen nvidia her iki yönteminde kullanılmasının olası olduğunu söylemiş illa bu kullanıcak dediği halde diğer firmalar yanlış kapasitör kullanmamışlar dolayısıyla bir üretim hatası değil nvidia tarafından yapılan bir tasarım hatası söz konusu bu sebeble üretici herhangi bir üretim hatasını yasal olarak kabul etmeyecektir.

  • BekirHan kullanıcısına yanıt
    arkadaşım saçma sapan atara kalkmışsın ben senden alıntı yapmadım editörden yaptım "tuf ve rog strix modelleri" demiş yani sizin dediğiniz gibi sadece strix değil tuf seriside var içinde ondan haberdar etmek için ekledim onu tuf ve strix farklı seriler sizin okumadan yaptığınız şey hoş bir davranız değil

  • BekirHan kullanıcısına yanıt

    Nvidianın FE cardlarında sadece 2 MLCC olmasına rağmen herhangi bir sorun yaşanmadı. Yani ciddi overclock yapmayacaksanız 2 MLCC yeterli demek oluyor ki zaten GPU nun üreticisi olarak en detaylı testi Nvidia yapmıştır. Çoğu insan için 2 MLCC zaten fazlasıyla yeterli olacaktır ancak Asus kalitesinin de hakkını vermem lazım.


    Ben yapay zeka üzerine çalışıyorum yüksek lisans öğrencisiyim, bilgisayarımda GTX 1080 Strix var Asusun ve aldığım günden beri overclock un dibine vurdum, bazen aylarca kesintisiz yapay zeka eğittirdiğim oldu. Yapay zeka eğitme işlemi ekran kartına yük bindiren bir işlem, buna rağmen ekran kartı 4. yılına girdi hiçbir sıkıntı yok. Asus cidden denk gelince kalitenin dibine vuruyor ancak Asusun da çok saçma tasarımlarına denk geldim yani sadece Asus diyip geçmemek lazım her ürünü ayrı araştırmakta fayda var.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi warking95 -- 26 Eylül 2020; 18:47:12 >
  • jem991 kullanıcısına yanıt
    Bunu şöyle düşünmek lazım . Bir ürün aldınız ve hiç bir kullanıcı hatası olmadan ürünü kullanamaz hale geldiğinizde ürün ayıplı ürüne girmez mi? Tüketici olarak düşünürsen bunun kimin hatası olduğu tüketiciyi ilgilendirmiyor sonuçta tüketici mağdur oluyor. Nvidia'nın hatası olsada tüketicinin muhattabı satın aldığı kart üreticisi oluyor.

  • quote:

    GPU Boost ile otomatik hız aşırtma

    Nvidia’nın yukarıda söz ettiğimiz GPU Boost teknolojisi sayesinde Ampere kartlar, eğer termal şartlar elverişli ve kartın güç limiti de müsaade ediyorsa kendisini 1710 MHz’lik Boost frekansın da ilerisine otomatik olarak çıkarıyor.

    Dikkatinizi çekmek istediğimiz nokta ise burada ölçütlerin sıcaklık ve TDP limiti olması. Yani teknoloji, PCB’deki bileşenleri ya da GPU arkasındaki kapasitörlerin türünü göz önünde bulundurarak hız aşırtmaya gitmiyor. Ayrıca Nvidia’nın PCB gereksinimlerinin GPU’nun 1440 MHz’den yükseleceği 1710 MHz’lik Boost frekansa yönelik olduğunun da altını çizelim.


    Hem Intel hem de AMD Anakartlarda, İşlemciler için varsayılan olarak aktif ayarlı olan şeyimsinin farklı kulvardaki karşılığı.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Epirus -- 28 Eylül 2020; 23:24:17 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • nvidia hisse senedi sahibi arkadaşlar neden bu konuyu görmezden geliyorlar ? amd' de olsa aynı sorun yokederler burayı.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi DISTURBED -- 26 Eylül 2020; 18:51:8 >
  • warking95 W kullanıcısına yanıt
    Kesinlikle, çok haklısın. Ben aslen EVGA cıyımdır ama böyle bir hatanın yeni çıkan bir ürüne böyle kötü uygulanmış olması Asus' un takdirimizi kazanmasını sağladı. Yoksa marka fanboyluğu değil hocam yapmak istediğim, yanlış anlaşıldıysam affola.

  • MertDrx kullanıcısına yanıt
    Ayıplı ürün sınıfına tüketici alamaz teknik servis bu kararı verebilecek yetkiye sahiptir. Dolayısıyla sistemine takmış görüntü almış ve her ne kadar masaüstüne atıyor oldada oyunu açabiliyorsa ayıplı ürün sınıfına almayacaklardır çünkü ürün grafik kartı olarak geçiyor oyun kartı olarak değil üründen grafik çıkışı alınıyorsa ürünü ayıplı olarak değerlendirmeyeceklerdir. Bahsedilen hata overclock ile oluyor veya boostclock ile oluyor boostclock ile kullanmak veya overclock yapmak zaten garanti dışı bir işlem. Ayıplı ürün olarak hiç bir şekilde gösteremezsin

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • jem991 kullanıcısına yanıt
    Gözünüzden kaçan önemli bir detay var:

    Kullanıcının kendisi ilaveten hız aşırtma yapmıyor; kartı üreten firma bize o şekilde çalışacak şekilde satıyor.

    Grafik kartını üreten firma ve/veya GPU'yu sağlayan firmanın hatasını neden biz tüketiciler yüklenelim?

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.