Şimdi Ara

'AĞIR ARABA İYİ YOL TUTAR ' Saçmalığı (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
162
Cevap
3
Favori
9.290
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
13 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: niketnac

    quote:

    Orijinalden alıntı: sarkihalindekal


    quote:

    Orijinalden alıntı: niketnac

    Ağır arabada her tekerleğe düşen ort ezme kuvveti daha fazla olduğu için esnek lastiğin asfalt aralarına daha iyi dolması sonucu artan bir yol tutuşu olabilir. Buna en iyi örnek zımpara yüzeyine sürtülen ahşap düşünülebilir. Şöyle ki; ahşap hafifçe temas ettiği zımpara yüzeyinde kolayca kayabilir ama aynı ahşabın üzerine uygulanan basıncı artırdığımızda sürtmek imkansız hale gelebilir. Çünkü ahşap yüzeyindeki mikro girinti çıkıntılara ilk durumda zımparanın ince dişleri giremezken basıncı (zımpara yüzeyine bastırma) artırdığımız ikinci durumda zımparanın ince dişleri artık ahşabın mikro girinti çıkıntılarına girebilmiştir ve bu durum sürtmeyi büyük oranda zorlaştırır. Ağır arabanın lastik üzerindeki etkisi sonucu lastik ve asfalt arasındaki ilişki, ahşap ve zımpara yüzeyi arasındaki ilişkiye benzerdir.

    Araç statik ise dediğin doğru ama 30km/saat hızın üstüne çıkıldığı anda o lastiği fazla ezen ağırlıkla başetmek zorlaşır. Lastiği ezen fazla ağırlık virajda, frenlemede işleri zorlaştırır.

    Artan ağırlık işleri zorlaştırır olayını burada birçok arkadaş dile getirmiş ancak olay aslında öyle değil. Ağırlığın artması sürtünme kuvvetini artırır ancak araca olan "etkisini" değiştirmez. Tekerlek sayısı da değiştirmez. Olayı sadece ağırlık-sürtünme olarak ele alırsak, hızları aynı olan kamyon ile bisikletin teorik olarak durma mesafesi aynıdır. Pratikte değişiklik olması diğer etkenlere (lastik cinsi, rüzgar vs) bağlıdır. Aslında yol tutuşu dediğimiz olayın onlarca teknolojisi var. Bağımsız süspansiyon, denge çubuğu, aerodinamik, lastik kalitesi bunlardan bazıları.



    Benim tahminim eğer böyle bir şey varsa, aynı yılda üretilen iki arabadan genellikle ağır arabaların pahalı araba olması ve pahalı olmalarının sebebi daha iyi teknolojiler ve arge ile geliştirilmiş olmaları sonucu önemli noktaların (güvenlik, yakıt tüketimi, motor ömrü, tabi ki yol tutuşu) ucuz yani hafif arabalara göre daha etkili olmasından kaynaklıdır.



    Ağırlık etken olsaydı basit bir örnekle, 2000 model clio araca beş kişi binince araç daha kısa mesafede dururdu :)

    Anladım...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sarkihalindekal -- 22 Kasım 2017; 13:33:2 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Formula 1 Kuralları

    Aracın Ebatları ve Ağırlığı
    - Aracın genişliği en fazla lastikler ve jantlar da dahil olmak üzere 180 cm olabilir.
    - Aracın uzunluğu en fazla 420 cm olabilir.
    - Aracın yüksekliği en fazla 95 cm olabilir.
    - İki tekerlek arası en fazla 140 cm olabilir.
    - Aracın yerden yüksekliği en az 5 cm olabilir.
    - Aracın ağrlığı pilot da dahil olmak üzere en az 600 kg olabilir.

    lastik ebatında bir sınır koyulmamış görünüyor,

    çok geniş lastikleri kullandıklarını görüyoruz, ayrıca kabak tabir ettiğimiz dişsiz lastikler, şase ölçüleri süspansiyon ve bunların sayesinde yol tutuş iyi

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aslanoto

    süspansiyondan kasıt, yay ve amartisör olarak 2 ayrı parça değişmesi sertleşmesi gerekir, biri değişse yeterli gelmez.

    Hayır süspansiyon darbe, sarsıntı sönümleyici sistem demektir. Yay-amortisör de olabilir, yaprak yay da olabilir, kauçuk malzeme bile olabilir. Misal pikaplara çimento torbası atıp yaprak yayları geriyorsunuz böylece maksimum zıplama mesafesi düşmüş oluyor ve araç daha az "zıplıyor".

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Şimdi mobilden ne kadar anlatabilirim bilmiyorum ama ağırlık şöyle; kamyonun boş ağırlığının 2 katından fazla ağırlık yüklüyorsunuz. Oysa bir otomobile ağırlığının yarısı kadar ağırlık yüklüyorsunuz. Dolayısı ile kamyonda fren mesafesinin otomobile göre 3-4 kat uzamasını beklersiniz ama dingil basıncı sayesinde korkunç derecede uzamaz. Ama esas sorun frenleri yakmamaktır. Yükleme sınırı biraz da fren sisteminin kaldırabileceği kadar olmalıdır.

    Formula 1'de ise şöyle bir durum var. Kanat açıları ile oynayarak aracın yere basma kuvvetini kat be kat artırabilirsiniz. Fazla artırırsanız motoru zorlarsınız. Ama lastiği daha geniş yapıp korkunç yol tutuş ve fren elde edebilmek böyle mümkün. Lastiklerin dişsiz olması su, dişli asfalt, bozuk yol gibi şeylerle mücadele etmeyeceği için dişe değil kauçuk yüzey alanına ihtiyaç var.

    Akşam bilgisayara geçince daha detaylı yazmaya çalışırım

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aslanoto

    Hyundai Starex i olan biri araba savurmasın diye arkaya ağır bir şey koyuyordu, boş olduğunda savuruyormuş, bende çivicin arkasına stepne yanına boşluğa arkanın tam ortası 10 kg yangın tüpü koydum, hem yangına etkili çözüm, hem basar savurmaz, jant lastikleri genişlettim faydası oldu 195 60 15 lastik 7 kalınlığı jant, araba 1050 kg

    civicde önceki bahsettiğim savrulmayı bristone 175 65 15 lastik 5,5 kalınlıkda jantda olmuştu, bunları çıkardım.

    bahsettiğim 98 caddy michelin 175 65 14 lastik 5.5 kalınlıkda jantla boş araba savrulmuyor daha iyi yol tutuyordu 10 yıl bunu denedim. araba 1300 kg

    michelinden başka lastikde yol tutuşda zayıflama gördüm, çıkma lastiklerle denemeler yaptım.

    deneme sonuçları doğruyu verir,

    bilimsel belgesellerde bile teori olarak değil pratikde denemelerde yapıp gösteriyorlar.

    Starex veya yük taşıması planlanan araçlar yüklü ağırlıklarına göre süspansiyon ayarı olan ve ağırlık dağılımının boşken önde olduğu araçlar. Süspansiyon ayarları yüklü hallerine göre ayarlanıyor büyük oranda. Pikaplara da birçok kişi demir bloklar bağlar ve bu sayede konforu da arttırır, yol tutuşu da iyileştirir. Ama bu tip araçlarda yol tutuş diye birşey yoktur, hiçbir otomobil üreticisi bizim şu pikabımız çok iyi yol tutar vs. diye söylemde bulunmaz...



    Ve artık pikap, doblo tarzı araçlar daha çok binek araç gibi kullanıldığı için bağımsız süspansiyon, daha çok otomobil vari süspansiyon ayarına geçmeye başladılar. Bu demek oluyorki birkaç yıla pikabın arkasına yük bağlayarak konfor artıp yol tutuş artmaz. Aksine kötü etkilenir.



    Pikapların, minibüslerin ağırlık dağılımı da büyük oranda öndedir. Yük kapasitesini arttırmak için arkaları hafif tutulur. Bu da arka tarafın boş haldeyken güvensizlik yaratmasına sebep olur. Otomobil ile ticari araçlar kıyaslanmaz...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sarkihalindekal -- 22 Kasım 2017; 13:16:19 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 2002 model clioyu 6 yıl boyunca kullandim arac 900 kilogramdı birakin yol tutuşu araç 100km hizi gecince direksiyon titriyordu yaninda bir tır veya arac geçtimi yandaki aracin baskısıyla sağa sola kaçıyordu arac hafiflik hic iyi degil.

    Yeni arabam 1.350 kilogram opel astra araba ok gibi kimse şeritten ayıramıyor aracı clio ile korkup giremediğim viraja opel ile rahat giriyorum 😊

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aslanoto

    Formula 1 Kuralları

    Aracın Ebatları ve Ağırlığı
    - Aracın genişliği en fazla lastikler ve jantlar da dahil olmak üzere 180 cm olabilir.
    - Aracın uzunluğu en fazla 420 cm olabilir.
    - Aracın yüksekliği en fazla 95 cm olabilir.
    - İki tekerlek arası en fazla 140 cm olabilir.
    - Aracın yerden yüksekliği en az 5 cm olabilir.
    - Aracın ağrlığı pilot da dahil olmak üzere en az 600 kg olabilir.

    lastik ebatında bir sınır koyulmamış görünüyor,

    çok geniş lastikleri kullandıklarını görüyoruz, ayrıca kabak tabir ettiğimiz dişsiz lastikler, şase ölçüleri süspansiyon ve bunların sayesinde yol tutuş iyi

    Bilen arkadaşlar daha doğrusunu söyleyecektir. Ama F1 araçlarının hareket halindeyken ağırlaşma gibi becerileri var kanatlar vs. sayesinde. Orda lastik ebadında sınır olmamasının sebebi aracın hareket halindeyken downforce yardımıyla ağırlığının daha doğrusu tekere uygulanan basıncın artırılabilmesi.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Moonlife01

    2002 model clioyu 6 yıl boyunca kullandim arac 900 kilogramdı birakin yol tutuşu araç 100km hizi gecince direksiyon titriyordu yaninda bir tır veya arac geçtimi yandaki aracin baskısıyla sağa sola kaçıyordu arac hafiflik hic iyi degil.

    Yeni arabam 1.350 kilogram opel astra araba ok gibi kimse şeritten ayıramıyor aracı clio ile korkup giremediğim viraja opel ile rahat giriyorum 😊

    O astra ağır olduğu için yol tutmuyor işte. Bu kadar insan yazı yazmış burda okuma zahmetinde bulun.



    O Astra'ya yük atsak ve 1600 kilo yapsak daha da iyi yol tutar mı? Senin dediğin buna çıkıyor...



    Peki o clioyu Astra ile aynı ağırlığa getirsek sence iyi yol tutuşa sahip olacak mı?



    Burda söylediğimiz şeyler değişkenler aynı ise aracın ağırlığı dezavantajdır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • boşken savurmayan yol tutuş çok iyi olan 98 caddynin arkasına 700 kg yükü koyunca tabi rot ayarı bile değişiyor, savurmaya başlıyor, yavaş kullanmak gerekiyor, bu yükte frenlerde zayıflıyor

    boş kullanırken 4 senede bitmeyen balata, 2 ay dükkana mermer kum taşırken bitmiş diskide çizmiş haberim sesin gelmesiyle oldu, anlaşılan yüklü kullanımda fren balatasını çok fazla bitiriyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi aslanoto -- 22 Kasım 2017; 13:39:50 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Dükkanın alt zeminin kendim yapmak için mermeri bedavaya getirdim, 3 cm kalınlığında kırık mermerleri civardaki mermercileri dolaşarak istedim verdiler yaklaşık 20 tanesinden bedava toplayarak getirdim, bekli 30 sefer yapmışımdır, zeminde mermer ve işçilik bana kaldı, çimento ve kuma para verdim.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • aslanoto A kullanıcısına yanıt
    Söylediğiniz gibi yol tutuşun ağırlıkla ilgisi yok yani. Lastik süspansiyon vb. etkenler yol tutuşu arttırıyor. Araçların agir olma nedeni ise donanım, konfor lüks vb. şeylerdir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • sarkihalindekal kullanıcısına yanıt
    Evet, downforce kazandıran ön ve arka kanatları var. Yere daha iyi basmasını sağlayan süspansiyon tasarımları var. Çok detay var. Ancak bu ornekte de gördüğümüz gibi yol tutuşla ağırlığın bir ilgisi yok.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • hafif araç iyidir düşüncesiyle komple aleminyum plastikden yapsalar istermisiniz ? hayır, istemem ben sağlamlık lazım ozaman çelikden olacak, veya titanyum gibi pahalı madenlerden, pahalı olması zor, çekilde hafif olmazsa olmasın ağır olsun sıkıntı yok sağlam olsun, yük atmadıkça mükemmel yol tutuş vardı 98 caddyde ayno model polo clasic de sanmıyorum olsun, bireysel kullanmda ideal, 2 kişilik oto düşün, arkadada kamyonetin var daha ne olsun kimse bunu bilmez, binek kullanılacak arabaydı gende ona dönüş yapmak istiyorum, her bakımdan iyiyidi.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: obyzr

    Evet, downforce kazandıran ön ve arka kanatları var. Yere daha iyi basmasını sağlayan süspansiyon tasarımları var. Çok detay var. Ancak bu ornekte de gördüğümüz gibi yol tutuşla ağırlığın bir ilgisi yok.

    Aynen...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aslanoto

    hafif araç iyidir düşüncesiyle komple aleminyum plastikden yapsalar istermisiniz ? hayır, istemem ben sağlamlık lazım ozaman çelikden olacak, veya titanyum gibi pahalı madenlerden, pahalı olması zor, çekilde hafif olmazsa olmasın ağır olsun sıkıntı yok sağlam olsun, yük atmadıkça mükemmel yol tutuş vardı 98 caddyde ayno model polo clasic de sanmıyorum olsun, bireysel kullanmda ideal, 2 kişilik oto düşün, arkadada kamyonetin var daha ne olsun kimse bunu bilmez, binek kullanılacak arabaydı gende ona dönüş yapmak istiyorum, her bakımdan iyiyidi.

    Alüminyum şasili araçlar var. Hem de o yol tutuşu ağır olduğunu iddia ettiğiniz Alman arabalarında da var alüminyum şasi. Bmw'de alüminyum şasili araçlar var...



    Güvenli olsun, belli bir çalışma yılı olsun ama hafif olsun... Ağırlık sağlamlığın ölçütü değildir...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sarkihalindekal -- 22 Kasım 2017; 16:5:4 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ağırlık tek başına yol tutuşunu arttıran bir etken olmasa da lastik, süspansiyon gibi diğer özelliklerle bir bütün olarak düşünüldüğünde yol tutuşunu arttıran etkenlerden birisidir. Sonuçta rallisinden Formulasına bunca yarış aracına neden bu kanatçıkları koyuyorlar, aracın yola yaptığı basınç artsın ve yol tutuşu artsın diye, Lotus 77'de aracın yanlarına yere kadar değen basit 2 plastik parça ekleyip "ground effect" etkisi sayesinde aracın altında neden alçak basınç oluşturarak kupaları silip süpürdü (formula yönetimi sonradan bunu yasaklayıncaya kadar) aynı şekilde aracın yola yaptığı basınç artsın ve yol tutuşu artsın diye. İşte bu nedenle aracın kendi ağırlığı da yola yaptığı basıncı ve yol tutuşunu arttıran etkenlerden birisidir, tamam yarış arabalarında ağırlık yol tutuşu için kullanılmıyor olabilir ama saniyelere karşı yarığılan bir ortamda aracın ağırlığını bir miktar daha azlatmak için yakıt deposunu tam doldurmayalım yerine fazladan bir pit stop daha yaparız diye ince hesapların yapıldığı bir ortamda tabii ki yol tutuşu için aracın ağırlığının arttırılması düşünülemez. Normal otolarda da ister yakıt ekonomisi olsun, ister emisyon kriterlerine uyum araçların ağırlığı belli seviyelerde tutulur, milletin keskin virajlara 150'yle girme keyfi oto üreticileri için çok daha arka sıralarda bir kriterdir.

    Size ağırlığın yol tutuşunu nasıl arttırdığıyla ilgili eskilerden basit bir örnek de vereyim; Renault 12 SW'larda hafif gövdesine oranla çok güçlü bir motor vardı ve arka taraf çok hafif kaldığı için yüksek hızlarda virajlarda kendisini salardı, bu gibi sorunlar nedeniyle R12 SW alanlar ilk iş sanayiye gidip (Murat 131 alanların ilk iş sanayiye gidip sağ yan ayna taktırması gibi) aracın arkasına uygun boyutta mermer bloklar taktırırlardı, böylece aracın arka kısmı da önüyle uyumlu bir ağırlığa kavuşur aracın yol tutuşu düzelirdi.
  • Konu virajda yol tutuşu ise;

    1. ağırlık artıkça lastiklerin sürtünme katsayısı artar
    2. ağırlık arttıkça merkezkaç kuvveti artar

    hangi ağırlıkta 1 veya 2 nin üstün geleceği bilimsel hesaplarlarla kanıtlanmadıkça herkes boş konuşmuş olur



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi zeybek1982 -- 22 Kasım 2017; 18:5:17 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: seker1adam


    quote:

    Orijinalden alıntı: marslan1999

    Merkezkaç kuvveti artacak burada haklısınız ancak kilo farkından dolayı lastiklerin yola yaptığı basınç artacak bu da lastik-zemin arasındaki sürtünmeyi arttıracaktır böylece yolda kalması kolaylaşacak.

    Olayı basit seviyedeki teorik formüle döktüğümüzde mv2/r = kmg çıkıyor yanılmıyorsam. Gecenin bu saatinde saçmalamıyorsam tüm değişkenler sabit tutulduğunda kütlenin bir önemi yok.

    Yanlış bilgi varsa affola.

    Aslında çok detaylı bir konu bu durum sadece tek bir faktöre bağlı değil yani



    Şimdi otomobilin 10 ton olduğunu düşünürsek bahsettiğiniz gibi merkezden ayrılma durumu 1000 kg araca göre zor olacaktır teoride öyle gibi gelebilir ama durum aslında böyle değil.



    araç yere yapışık şekilde gitmiyor lastiklerin üzerinde gidiyor ve lastiklerde esneme durumu söz konusu bu esneme ile birlikte virajı dönerken lastiklere daha fazla yanal kuvveti ağır olan araç uygular buda virajı dönmeyi oldukça zorlaştırır.





    Formula 1 araçları 600 kilo ve çok yüksek hızlarla viraj alıyorlar. Yola tutunabilmesi için özel lastiklere sahipler buna rağmen 60 turluk yarışta lastik değişimi yapıyorlar çok yüksek hızla viraj aldıkları için lastikler erkenden yıpranıyor.



    Mesela 600 kilo degilde 2000 kg olsa muhtemelen daha fazla lastik değişimi olacak ağır araç yüksek hıza çıktığında viraj dönerken lastiklere daha fazla yanal baskı uygular

    Tüm değişkenler sabitken lastik esnemesini sabit alırsak yine fark etmiyor sanırım. Ancak bu tamamen teoride geçerli bir durum, günlük hayatta sadece ve sadece ağırlığı farklı araçlar üretmek pek de mümkün değil.

    Süspansiyon esneme farkı ve lastiğin yükten dolayı esneyerek zeminle temas yüzeyinin değişmesi gibi durumlar ortaya çıkacaktır.

    Yazdıklarım lise seviyesindedir realitede yeri yoktur

    Sektörde çalışan bir üye durumu tamamiyle açıklığa kavuştursa keşke

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Aracın ağırlık merkezi tekerlek merkezine ne kadar yakınsa yol tutuşu o kadar iyi olur. Burada aracın ağırlığının bir önemi yoktur. Fakat ağırlık merkezi birbirine yakın olan araçlardan hafif olan araçlar yanlardan gelecek kuvvetlerden (ruzgar)daha çok etkilenirler.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ağır araba iyidir iyiii

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.