Şimdi Ara

Oryantalizm nedir?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
16
Cevap
0
Favori
1.182
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Beyler basliktada belirtdigim gibi bu konu hakkinda bilgi sahibi olan varmi?varsa cok makbule gecer.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >



  • batılılar türklere nasıl barbar diyosa doğu toplumunun araştırıldığı alana da oryantalizm demişler bu sözcük daha sonra bu toplumların adet ve tabiri caizse tarzlarına da oryantalizm demişler vikipedi de yazıyo bi bak istersen.
  • Doğuyu araştıran batılılara oryantalist denir. Ancak bazıları bunun yerine Sinolog, Türkolog gibi şeyler de kullanırlar.
  • Her ne kadar bilim disiplini olarak ciksa da zamanla doguya karsi igrenme ve korku tumevarimlarina donmustur.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • ORYANTALİZM

    Din, dil, bilim, düşünce, sanat, tarih gibi alanlarda Doğu dünyasını inceleyen ve Doğu hakkında değer yargıları üreten Batı kaynaklı kurumsal faaliyet.

    Oryantalizm (Fr. orientalisme), bir düşünce biçimi ve uzmanlık alanı olması itibariyle ilk olarak Avrupa ve Asya arasında değişken tarihsel ve kültürel ilişkiyi, ikinci olarak XIX. yüzyılın ilk yarısından itibaren çeşitli Doğu kültürlerinin ve geleneklerinin incelenmesinde uzmanlaşmayı ifade eden Batı’daki bilimsel disiplini, üçüncü olarak da dünyanın Doğu olarak isimlendirilen bölgesi hakkındaki ideolojik varsayımları, imgeleri ve hayalî resimleri içerir. Oryantalist (Fr. orientaliste) kelimesi tarih içerisinde farklı anlamlara sahip olmuştur. 1683’te oryantalist terimiyle Doğu veya Yunan kilisesinin bir üyesi kastedilmekteydi. 1691’de Anthony Wood, Samuel Clark’ı “bazı Doğu dillerini bilen kimse” anlamında orientalian olarak tanıtmaktaydı (Arberry, s. 8). Terim, sömürgecilik dönemi Hindistan’ında Hint eğitiminin temelinin İngilizce olması gerektiğini savunan İngiliz taraftarları karşısında Hint kültürünü önerenleri adlandırmak için kullanılmıştır. “Doğu araştırmalarında uzmanlaşmış kişi” mânasında oryantalist kelimesi İngilizce’de ilk defa 1779’da Edward Pococke üzerine kaleme alınmış bir makalede, Fransızca’da 1799’da Magasine encyclopédique’te (Endress, s. 11) görülür. 1824’te Journal asiatique’te Louis Langlés için yayımlanan ölüm ilânında oryantalist kelimesine yer verilmiştir (Lowe, s. 3). Oryantalizm “Doğu incelemesi” anlamıyla 1838’de Dictionnaire de l’Académie française’e girmiştir. Türkçe’de şarkiyat, daha sonra doğu bilimi, Arapça’da istişrâk kelimeleriyle karşılanmış, oryantalist için müsteşrik kelimesi kullanılmıştır.

    Doğu toplumlarının dilleri, kültürleri, tarihleri ve coğrafyaları hakkında bilgi sahibi akademisyenleri adlandırmak için kullanılan oryantalist kelimesi aynı zamanda Doğu dünyasının resmini yapan Batılı ressamları da ifade eder. Oryantalizmi masum bir akademik merak ürünü olarak değerlendiren bu tanımların dışında söz konusu disiplini hıristiyan misyonerliği (Paret, s. 5; Rodinson, s. 46; M. Hamdi Zakzûk, s. 8) ve sömürgecilikle iş birliği içerisinde (Edward Said) değerlendiren görüşler de bulunmaktadır. Oryantalizmin en kapsamlı tarifi Edward Said’e aittir: “Antropolog, sosyolog, tarihçi yahut dilbilimci olsun özel yahut genel bir açıdan Şark’ı öğreten, yazıya döken yahut araştıran kimse şarkiyatçıdır ve yaptığı şey şarkiyattır. (…) Oryantalizmin daha geniş bir mânası vardır: Oryantalizm Doğu ile Batı arasında ontolojik ve epistemolojik ayırıma dayalı bir düşünüş biçimidir. (…) Şimdi oryantalizmin üçüncü anlamına geliyorum: XVIII. yüzyıl sonlarını kabaca belirlenmiş bir başlangıç noktası kabul edersek oryantalizm Şark ile uğraşan toplu müessesedir; yani Şark hakkında hükümlerde bulunur, Şark hakkındaki kanaatleri onayından geçirir, Şark’ı tasvir eder, tedrîs eder, iskân eder, yönetir; kısacası Doğu’ya hâkim olmak, onu yeniden kurmak ve onun âmiri olmak için Batı’nın bulduğu bir yoldur” (Oryantalizm, s. 15-16).

    Oryantalizmin akademik bir disiplin olarak kurumsallaşması XIX. yüzyılda gerçekleşmişse de Batı’nın Doğu’ya olan ilgisinin tarihi ve Doğu hakkındaki muhayyilesinin oluşum süreci Doğu ile Batı’nın varlığı kadar eskidir. Dolayısıyla Batı’nın Doğu’ya ilişkin topyekün muhayyilesini belirleyen özellikler Doğu ile Batı arasındaki ayırımda yatar. Asya ile Avrupa veya Doğu ile Batı arasındaki sınırın nerede başlayıp nerede bittiğinin cevabı açık değildir. Bu sınırlar tarih boyunca çok değişkenlik göstermiştir. Yunan mitolojisindeki Europa efsanesi de bu iki dünya arasındaki ilişkilerin karmaşıklığını ve değişkenliğini vurgular. Herodotos, bu kıtaların isimlendirmesinin kaynağını anlayamadığından Avrupa’nın sınırlarına ilişkin belirsizliklerden bahseder ve bu ayırımları kimin yaptığını, bu adları kimin verdiğini bir türlü öğrenemediğini söyler (Herodot Tarihi, s. 215).

    Asya, Asur dilinde “Doğu ülkesi” demektir (Sezer, s. 11). Asya ve Avrupa kelimeleri Bâbil şehrinin iki kısmını ifade eden “asu” (doğu) ve “ereb” (batı) sözlerinden türetilmiş (Selen, VII/27 [1943], s. 543), sonraları Ege denizinin iki tarafını birbirinden ayırmak için kullanılmış, Büyük İskender bu sınırı Hindistan’a kadar uzatmıştır. Roma İmparatorluğu zamanında Roma şehri meskûn dünyanın merkezi sayılmış, doğu tarafı için “oriens”, batı tarafı için “occiden” tabiri kullanılmıştır. Bu devirde Batı’ya kıyasla Doğu “medenî ülke” idi (Barthold, s. 3). VII. yüzyılın ortalarından itibaren Doğu’nun büyük kısmının müslümanların eline geçmesiyle birlikte kavramın muhtevası da genişledi. Haçlı seferleri esnasında Doğu’dan maksat İslâm dünyasıydı. Osmanlı’nın yükselişiyle birlikte Doğu ve İslâm denince akla Osmanlılar geliyordu.

    İslâm fetihleri hakkında hıristiyan ileri gelenlerinin ilk tepkilerinin ne olduğu tam olarak bilinmemekle birlikte VII. yüzyılda yazılan bazı eserlerdeki tepkiler fazla olumsuz değildir. Fakat Haçlı seferleriyle birlikte Batı Hıristiyanlığı Batılı zihinlerde İslâm ve müslümanlar hakkındaki temel imgeleri oluşturmaya başladı. Haçlı seferlerinin beslediği geniş kamuoyu düşman hakkında doyurucu bir imaj istiyordu. Geniş yığının başka bir ihtiyacı da şu idi: Teklif edilen imaj ona bir taraftan İslâmiyet’in ne kadar kötü olduğunu kaba saba tabirlerle anlatacak, bir yandan da hârikulâdeye karşı beslediği hayranlığı karşılayacaktı (Rodinson, s. 21). Batı Hıristiyanlığının İslâm’ı karalama kampanyasının temel doğrultusunu oluşturan imgeler, İslâm’ın ortaya çıkışıyla birlikte Doğu Hıristiyanlığının önde gelenlerince yazılan reddiyelerden önemli ölçüde yararlanılarak geliştirildi. Bu eserlerin en önemlisi Yuhannâ ed-Dımaşkī’nin (ö. 750) yazdığı reddiyedir.

    Kaynak:

    Diyanet Islam Ansiklopedisi 33. Cilt 428. sayfa ORYANTALİZM Maddesi


    Yazı oldukça uzun sadece bu kadarını ekleyebildim. Eğer, konunun meraklısı isen; aşağıdaki linkten geri kalanını okuyabilirsin:

    http://www.fizan.net/oryantalizm.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi wolfestein -- 24 Nisan 2014; 16:14:38 >




  • wolfestein kullanıcısına yanıt
    Saolun hocam bi ara arastiririm

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  •  Oryantalizm nedir?


    Edward W. Said - Sömürgeciliğin Keşif Kolu: Oryantalizm

    Edward Said bu kitabında Batılıların Doğu'yu nasıl çarpıtarak ele aldıklarını ve bunu hangi yöntemlerle gerçekleştirdiklerini ve böyle bir davranışa hangi gaye ile baş vurduklarını gözler önüne sermeye çalışırken, büyük bir duyarlılıkla şu cümleleri tekrarlamaktadır: "İnsan gerçeğine böylesine uzak ve böylesine gözleri kapalı bir ilmin varlığını farketmeseydim bu kitabı yazmazdım.


    okur yorumlarından biri:
    Edward Saidin batının doğuyu sömürmek adına oryantalizmi nasıl kullandığını nasıl insanlığın gözleri önüne serdiğini herkes biliyor. Bu kitapta da yazar herşeyi bilimsel metotla gözler önüne seriyor(Kitabın metoduna dikkatinizi çekerim:Karşınızda dandik bi komplo teorisi kitabı yok. Zaten bu da yazarın akademik kişiliğine ters düşerdi.

    http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=20375

    Ayrıca yukarıdaki kitabı da okumanı tavsiye ederim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi wolfestein -- 24 Nisan 2014; 17:16:45 >




  • wolfestein kullanıcısına yanıt
    Vaktim olursa ins. okurum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • ilgi duyan arkadaşlara Oryantalizm Şarkiyatçılık ile ilgili olarak

    Yücel Bulut hocanın " Oryantalizmin Kısa Tarihi " adlı kitabı vitamin hapı niyetine şiddetle tavsiye edilir,(https://www.kitapyurdu.com/kitap/oryantalizmin-kisa-tarihi/59069.html)

    ayrıca daha kısa ve öz bilgi içinhttp://www.nasilhazirlamali.com/oryantalizm-nedir/ sayfasına bakılabilir...
  • Batı / Avrupa ekolünden akademik bir çabayı ve çok geniş kapsamı olan bir alanı anlatmak için kullanılsa da kelimenin genellikle entelektüel alemde negatif bir anlamı var. Ötekileştirici olduğundan çok dem vuruluyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Doğu'ya Batılı bir gözle bakmak. Bu Orta Doğulular adam olmaz, demokrasi bu heriflere uygun değil vs.
  • Ölmüştür
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Nat Alianovna

    Batı / Avrupa ekolünden akademik bir çabayı ve çok geniş kapsamı olan bir alanı anlatmak için kullanılsa da kelimenin genellikle entelektüel alemde negatif bir anlamı var. Ötekileştirici olduğundan çok dem vuruluyor.
    Doğru kelime biased.Adamlar biasla çalışmalarını yürütüyordu.Malum bilim tarihte de geç oturan yapı
  • Batı merkezci doğu araştırmaları denebilir oryantalizme. Batılılar babalarının hayrına araştırmıyor elbette doğuyu. Amaç deniz aşırı sömürgelerine memur yetiştirmek, yönettiği insanları tanımak ki planlamadıkları bir şey olmasın. İngiltere'de etnik çalışmalar yapan bir okul dahi var: SOAS. Açılımı School of Oriental and African Studies. Odağı bu iki konu üzerine, yani İngilizlerin rahat rahat girip ye politik ya da ekonomik egemenlik kurarak sömüreceği ülkeler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-1AB9A40D5 -- 21 Nisan 2020; 15:56:55 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Tarihçi

    Doğuyu araştıran batılılara oryantalist denir. Ancak bazıları bunun yerine Sinolog, Türkolog gibi şeyler de kullanırlar.
    Oryantalizmde Arap ve İran dünyası da vardır. Türkolojide sadece Türkler, Sinoloji'de sadece Çin dili ve Çin kültürü incelenir. Oryantalizm bir nevi geniş kümedir.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.