Şimdi Ara

nedensizlik ilkesi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
22
Cevap
0
Favori
927
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • İnsanın neden yani gerekçe araması doğal olandır. Nedensiz ve gerekçesiz bir şey olamaz. Belki hiç bir nedenin olmaması gerekçesine dahi dayanılabilir.

    Peki gerçekten nedensizlik mantığın ilkelerinden biri olarak kabul edilebilir mi?

    İnsanın nedensizliği mantığın bir ilkesi olarak kabulu ne derece mumkundur ve bu durum genel olarak akıl denen surece teori olarak kabul ettirilebilir mi?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >



  • Açılımı yapalım. Yaptığım şeyin hiç bir nedeni yokken ben ev aile iş sahibi oldum. Neden olmadığından aslında sonuçta yoktu. Birisi bana dedi ki bu kadar sonuçsuzluktan bir neden de turemediğine göre bu neticeleri bilabedel vermenin de nedeni ve sonucu olamaz.

    Ancak bu kişi çalışmayı ve say etmeyi değerli gordu. Bana sen de çalış dedi.

    Dünyaya gereksiz yere tamah etti.

    Buradan da devam edebiliriz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Nedensizlik olarak değil ama nedensellik olarak bir ilke mevcut. Sizin söylediğinizle aynı hesaba geliyor. Geçmişten beridir pek çok felsefik ve bilimsel tartışmanın öznesidir.
  • Bill Russell kullanıcısına yanıt
    İlgi için teşekkürler.

    Nedensellik ilkesi bize ne anlatıyor? Her şeyin bir nedeni olduğunu mu soyluyor yoksa her şeyin bir ne den yaratıldığını mı soyluyor?

    Sarı ışık derken ışığın sarı olması hali ile tahta kaşık derken kaşığın tahtadan yapıldığını anlarız.

    İşte bu tahta kaşık nedenselliğe göre açıklanabilir mi?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: HADO77

    İlgi için teşekkürler.

    Nedensellik ilkesi bize ne anlatıyor? Her şeyin bir nedeni olduğunu mu soyluyor yoksa her şeyin bir ne den yaratıldığını mı soyluyor?

    Sarı ışık derken ışığın sarı olması hali ile tahta kaşık derken kaşığın tahtadan yapıldığını anlarız.

    İşte bu tahta kaşık nedenselliğe göre açıklanabilir mi?

    Nedensellik ilkesi; olguların birbiriyle bağlantılı olması, herşeyin bir sebebinin olması görüşü olarak şekillenmiş bir ilke. Yöntemi bir miktar tümevarıma dayanıyor. Klasik fizik çoğunlukla bu ilke üzerine kuruludur fakat kuantum tarafından tahtı oldukça sarsılmıştır. Einstein'ın ünlü "Tanrı zar atmaz" sözü de nedensellikle bağıntılıdır.
  • Son derece bos konu

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yazdıklarınız oldukça değerli, okudukça keyif aldım ve bir o kadar da düşündüm. Devam etmek isterseniz dinliyor olacağım.
  • Konuya yorumları ile katılan arkadaşlara teşekkürler.

    Nedensellik bence iki açıdan illete tabidir.

    Nedensizlik ise illetsizdir. Bu açıdan duşunelim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Nedensellik, uzay-zamanda zamanın konum ile bütünlüğünden, dolayısıyla bizim algıladığımız olaylar bütününü açıklamak için kullanılır. Bilinen evrende ise nedensellik, olayları mantıksal sıraya dizen bir düzendir. (Ayrıntı için "light cone".)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • MilenyumPower kullanıcısına yanıt
    İlgi için teşekkürler.

    Benim aradığım nedensizlik Birden apansız hatta o kadar nedensiz ki zaman ve mekan boyutu dahi olamayacak şekilde.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HADO77 -- 3 Şubat 2016; 10:41:09 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Nedensiz ve gerekçesiz bir şey olamaz.


    Böyle bir mantığın kabulü ne dahilinde ise karşıt olarak nedensizliğin mantık ilkesi olarak kabülüde mümkün olabilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Nedenselliğin şöyle de bir cilvesi vardır. Eğer ki bazı nedenler sizi Tanrı'ya götürüyorsa, bu ilkeye göre onun nedenini de sorgulamak durumundasınızdır.
  • Bill Russell kullanıcısına yanıt
    İki illet burada devreye giriyor. Nedensellik ilahi makamın da neden unsurunu araştırırken bu sefer kaynağın da maddi gerçekliğine karışıyor.

    Akli tutumu aşıp nedensizliğe evrilmeyi başaramıyor.

    Neden yapılmışa donuyor. Sebebi bu demiyor bu tahtadan yapılmış taştan yapılmış deyip neden kelimesini esbab olarak değil tanım olarak kullanıyor.

    Ben nedensizliği istiyorum. Materyali değil.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Lotusx L kullanıcısına yanıt
    Nedensizlik sonucu itibari ile kendini sorgulayan ve tam bir cevab bulunduğu düşünüldüğünde aklı ozgur kılan bir hal olmalı.

    Yuzey gerilimi benim gemimin yuzmesinin illeti iken geminin alabora olması sonucu dibe batışı esnasındaki duygu nedensizliğin bir anlatımı olmalı.

    Aradığım şey aslında illet çerçevesinde benim kabulumun şart-ı adide en basit bir durumla aklı ozgur kılması.

    10000 grostonluk gemi batarken aslında yuzebildiği gerçeğini değil küçük bir çakıl taşının dahi dibe battığı gerçeğiyle duşunduğum esnadaki o anın nedensizliği yaratılış konusunda ipuçları taşıyabilir.

    Yaratılışın an, en küçük biriminde suyun üstündeki yaşamın gerekçesi varmış gibi iken ki felaketten önceki en kısa zaman birimi olabilir.

    Yani varlık aklın ileri geri gidişleri ile anlam kazanacak şekilde nedensizliğe suruklenip bunu hakikat gibi kabul edebilir.

    Bu çeşitten örnekler olursa sebebsizliği anlamaya yaklaşabiliriz. Bekliyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HADO77 -- 3 Şubat 2016; 12:25:50 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • HADO77 kullanıcısına yanıt
    Materyal.

    Belkide materyalden fazlası yoktur. Belkide yalnızca materyal dahilinde bir nedensizlikten söz edebiliriz. Ya irade zaten özgürse? Ya da iradenin, aklın özgürlüğü nedir, madde dışında mıdır?

    Biz maddeden fazlasını görmeyenlerden, kendinizden maddeden fazlasını istediğinizin farkında mısınız?

    Üzgünüm, ben yardımcı olamayacağım.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • İradenin veya maddenin varlığı tutarlı bir duşunuşle esbabı dile getiriyor.

    Esbab benim kabulum zaten. Ancak sebebsizlik ilkesi mümkünse bu bağlamda varlığı başka Bi şeye bağlayıp ilahsal guçleri devreye sokmamak ne kadar olası olabilir. Aradığım şey buydu.

    Bence nokta kadar dahi olsa bir şey varsa bu şeye bir neden vardır ve 3. Bir hal mumkun olmaksızın neden olan hal tek esbabdır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HADO77 -- 3 Şubat 2016; 14:48:37 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • HADO77 kullanıcısına yanıt
    Yuzey geriliminin oluşumu için gerekli olan şey en az bir damla su olsa suyun tabi olduğu kara parçası tarafından yutulmasını ya da güneş tarafından buhar haline getirilmesini duşleyelim.

    Bu halde yuzey gerilimin bize sebebsizliğe suruklediği an denen kavramın maddi bulgu ile toprak ya da güneş kökenli bir nedene tabi olarak ortadan kalktığı da gorulecektir.

    Bizim için geminin batışı anına olan inancımızla bir küçük çakıl taşının dahi denize batıyor olması halini duşunduğumuz an sebebsizlik olabilirken aynı şekilde yuzey gerilimin kalkmasına esbab olan güneşin ısısı ya da toprağın çekim gücü de bir anda sebeb denen unsuru çağrıştırmaktadır.

    Toprak veya güneşin sebeb olduğu nedensellik bağı gibi.

    Bizce en az bir damla dahi olsa suyun bulunduğu yerde yuzey gerilimi mevcuttur ve bu sebebsizliği intaç edebilir.

    Toprağın veya güneşin bir damla suda kopardığı fırtına nedensellik surecini başlatamamalıdır.

    Topraktan ya da ateşten yaratılan kimsenin inhirafı nedenseldir.

    Halbuki suyun yuzey gerilimi nedensiz olabilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • iltifatynyz için te?ekkürler. derin dü?ünce de?il aslynda. kyrylma noktalary varsa bu noktalara kadar e?ilip olasy beyni depremlerin önüne geçmeye çaly?mak lazym.

    bir nanometrelik sapmayla kainata bir y?ynym yollasanyz...... y?yk yyly sonunda hedefte bulunan galaksiyi yskalarsanyz. o yüzden olasy en do?ru akyl yürütme ilerideki hedeflerimizden sapma oranyny dü?ürecektir diye dü?ünüyorum.
  • O kadar çok bilinmezlik var ki her konuda, bazen bildiklerimi doğrumu diye düşünüyorum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: HADO77

    Yuzey geriliminin oluşumu için gerekli olan şey en az bir damla su olsa suyun tabi olduğu kara parçası tarafından yutulmasını ya da güneş tarafından buhar haline getirilmesini duşleyelim.

    Bu halde yuzey gerilimin bize sebebsizliğe suruklediği an denen kavramın maddi bulgu ile toprak ya da güneş kökenli bir nedene tabi olarak ortadan kalktığı da gorulecektir.

    Bizim için geminin batışı anına olan inancımızla bir küçük çakıl taşının dahi denize batıyor olması halini duşunduğumuz an sebebsizlik olabilirken aynı şekilde yuzey gerilimin kalkmasına esbab olan güneşin ısısı ya da toprağın çekim gücü de bir anda sebeb denen unsuru çağrıştırmaktadır.

    Toprak veya güneşin sebeb olduğu nedensellik bağı gibi.

    Bizce en az bir damla dahi olsa suyun bulunduğu yerde yuzey gerilimi mevcuttur ve bu sebebsizliği intaç edebilir.

    Toprağın veya güneşin bir damla suda kopardığı fırtına nedensellik surecini başlatamamalıdır.

    Topraktan ya da ateşten yaratılan kimsenin inhirafı nedenseldir.

    Halbuki suyun yuzey gerilimi nedensiz olabilir.

    yüzey gerilimini güneş toprak nedeniyle oluyor , senin attığın taşta sen attığın için oluyor nedeni sensin yani nedeni var




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.