< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi silverhands -- 17 Kasım 2017; 1:28:55 > |
Bildirim
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi silverhands -- 17 Kasım 2017; 1:28:55 > |
Değerli motorlu taşıt sahibi forum üyeleri, sevgili Galyalılar!
Motor yağı acaba arabama ne kullansam, ne uygun olur diye kulaktan duyma seçilmemeli. Her motor üreticisi yağlar üstünde testler yapar ve benim ürettiğim bu motorda şu yağı kullanmalısın der. Motor seri numaranızda, motor bloğunun kodu olur. O motor blogu kodu size ihtiyacınız olan yağın teknik verilerini verir. NOT : LÜTFEN ÖZEL MESAJLA "Arabam şu ne yağ kullanmalıyım" diye sormayın bana, cevap verecek zamanım da yok. Yağ satıcısı da değilim, yazımda size doğru yağ seçimi nasıl yapılır anlattım zaten, bir zahmet okuyun. Motor üreticisi diyor ki; -Motoru üretirken şu metal alaşımı kullandım, aşınma direnci budur -Motorum şu sıkıştırma oranına sahip, içerde şöyle basınç oluşuyor, sıcaklık böyle oluyor. -Sıcaklıklara göre yağın akıcılığı şu değerde olmalı ısındıkça şöyle koyulaşmalı. -Yarı sentetik, mineral ya da tam sentetik yağlardan hangisinin daha uygun olduğu -Yağın yanma ve buharlaşma sıcaklığı en az şu kadar olmalı. -Metal üstünde şu kadar eğimli yüzeyde, yağın akıcılığı şu seviyede olmalı ki akıp gitmesin İşte bunları da standarda bağlayalım demiş. Her yağ bu testlerden geçsin ve standartlarını belirten ifadeler kullananım demişler. API, ACEA, JASO gibi uluslar arası standartlar çıkmış ortaya. Yapmanız gereken motorunuzun seri numarasındaki blok numarasını internetten aratıp yağ ihtiyacını bulmak. Bu bilgi aracınızın kullanma kılavuzunda da var. Aldığınız yağ ambalajı üstünde göreceksiniz standart ve sınıfını. Adana'da yaşayanla Erzurum'da yaşayan bir olmaz diye de 10w-50, 0w-30 gibi değerleri koymuşlar iklim sıcaklığına göre. Ona göre ihtiyacınızı belirleyeceksiniz. "Otomobilden anlarım" diyen nice arkadaşım ve "benden daha iyi usta yok şu ülkede" diyen usta bu konuları anlatınca bana sorar oldu, hatta netten ben getirtiyorum onların yağlarını da. Yıllarca bildiklerini yapmışlar sorun çıkmamış belki ama doğru yağla araçları rahatladı, sessizleşti. Renault, Opel, Mitsubishi araçlarımız var. İnanın servis dahi ihtiyacından daha kalın yağ kullanabiliyor. Zaten varil yağdan koyuyorlar arabanıza. Bir de şunu anladım. Daha kalın yağ koyabiliyorlar ki 4 ay sonra aracım yağ yakıyor demeyin. Çünkü araçların kilometreleri oynanmış ve ya tüplü kullanıldığı için motorun ömrü az, zaten yeterince aşınmış ve bakımsız olabilir. İşte bu da yağ yakmaya sebep. Senle uğraşacağına kamyonete konulacak yağ koyabilirler aracına. Megane2 aracımız vardı eskiden, yıllarca servis ihtiyacından daha kalın yağ koydu ve hakikaten servis bilgileri öyle gösteriyordu ama sonra kendimiz yağ değişimi yapmaya ve yağa dikkat etmeye başladık. Eskiden servis 10w yağ koyarken biz 0w koyduk ve motor sessizleşti. Yarı sentetik yerine tam sentetik yağ aldık. Daha akışkan yağ, motor içinde daha rahat hareket sağlıyor ve bu da motorun ataklığına etki ediyordu. Ayrıca yol yapıp da kaputu açınca yüzünüze vuran motor sıcaklığı azaldı, fan çalışmaya gerek duymadı neredeyse. Yıllarca ne yağ yaktı ne sorun çıkardı çünkü artık tam ihtiyacı olan yağı kullandık. 150bin km'de 11 yaşında sattık ve expertizde %88 motor çıktı. Kompresyon testleri de %92-93-90-92 çıkmıştı. Bir de üniversitede Gemi İnsaatı Mühendisliği hocasının anlattığı bir hikayeyi anlatayım. Bana o bölümdeki yurt arkadaşım anlatmıştı. -Tecrübesi 3-5yıllık bir gemi makinaları mühendisi uzun yol gemisinde işe başlamış. Rutin kontroller yaparken, deneyimli bir tekniker ile yağ kalitesini kontrol etmeleri gerekmiş. Yağ teknikeri makineden aldığı yağı parmağı ile kontrol etmiş ve "bu yağ incelmiş, acil gemiyi durdurup yağı değiştirmemiz gerekli" demiş. Mühendis de adama güvenerek ve aciliyet içinde yetkililere bilgi verip açık denizde BP'nin bir yağ tankerini çağırmış değişim için. Üstelik yağın da daha ömrü olması gerekiyormuş. Sanırım eski yağ denize salınmış(bundan emin değilim, yağ denize salınmaz heralde) ve BP yağ değişimi yapmış isteği yerine getirmiş. Sonra gemi sahibi şirket yağın ömrü erken bitti, fazladan masraf yaptık diye davalık olmuş BP ile. BP'de yağ numunesinde yağın ömrünün bitmediğini ve açtıkları dava ile itibarlarına leke düşürdükleri için karşı dava açmış falan. Özet şu "Yağın ömrünün bittiği parmakla anlaşılmaz, testleri vardır, bilimi vardır" 6000km ömrü olan yağ 3000km'de kararabilir haliyle hatta daha incelebilir ama yağ işini yapıyordur. Motor ısınınca sabit kalmaz, sıcaklığa göre akışkanlığını koruması ve yanmaması için teknolojiler barındırır. Isıyla yoğunlaşsın, yüksek devirde de motoru korusun diye yağ yapısı oynanıyor. Parmağınızla yoklayıp bu yağ incelmiş dediğiniz yağ, motor yüksek sıcaklıklara çıktığında soğuk halinden daha koyu bir hale gelebiliyor türüne göre. Yani metalden su gibi akıl gitmiyor. İşte böyle katkılar var yağlarda, motoru her durumda korusun diye. Yani yağınızın kilometre ömrüne güvenin. Otomobilinin delisi bir arkadaşım normalde 15bin km ömürlü 100 liralık A marka yağ alsa ve yağını 12-13bin km'de değiştirse yeterli olacakken 200 liralık 30bin km ömrü olan B yağını alıyor fakat yağı 15bin km'de değiştiriyor yine. Yağ tam en güzel performansını bulmuşken yağı çöp ediyor hem para israf ediyor hem de çevreyi kirletiyor, dünya kaynaklarını tüketiyor. Yağ ve motorun en uyumlu olduğu zamanları görmeden, yağ daha yarı ömründeyken taze yağ koyarak motoru koruduğunu sanıyor. Mühendis konusunda dönelim. Gemi mühendisi orada eğitimini almış olması gerektiği testleri yapmalıydı ve karar vermeliydi Bu forumda paylaşım yapacak, okuyacak kadar netle haşır neşir insanların kendi aracını ve ihtiyaçlarını tanıması en doğrusu olacaktır. Sağdan soldan fikir alarak yanılmak pek hoş olmaz. Ama aracınız rektefiyelidir, silindir büyütmüştür, yıllarca tüp kullanıp veya çok km yapıp aşınmıştır o noktada yağ yakma eğilimi olabilir. Çünkü artık motor ömrü azaldığı için onun bile standart değerleri bozulmuştur. |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi teknoturk -- 17 Kasım 2017; 11:4:35 > < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Meticulous -- 17 Kasım 2017; 10:35:48 > < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|