Şimdi Ara

Milli savaş uçağı için kötü haber: Rolls-Royce çekiliyor iddiası

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
64
Cevap
0
Favori
3.391
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
5 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  •  

    Dünyanın en önemli motor üreticilerinden biri olan İngiltere Merkezli Rolls-Royce, hem Türkiye hem de İngiltere kanadından gelen siyasi baskılar sonucunda ülkemizin savunma sanayii alanındaki en önemli girişimi olan TF-X projesinin motor kısmını üstlenecek isim olarak öne çıkmıştı. Ülkemizin önemli şirketlerinden biri olan Kale Grubu ile bir şirket kuracağı ifade edilen ve %51’i Kale, %49’u ise Rolls-Royce’ta olan bu şirketin TF-X projesinde kullanılacak motorun da üreticisi olmak için öne çıkmıştı.

    TF-X projesinin an yüklenicisi TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil tarafından her fırsatta bu işbirliğinin önemine dikkat çekilirken bugün projeyi ciddi anlamda sekteye uğratabilecek bir haber gündeme geldi. Financial Times tarafından ortaya atılan iddiaya göre Rolls-Royce, Türkiye’deki yatırımlarına devam edecek olsa da TF-X projesinde yer almak için pek istekli değil.

    BMC ile paylaşmak istemiyor! 

    Sürecin bu noktaya gelmesindeki gerekçe olarak ise BMC Grubu’nun süreç içindeki etkisi öne çıkmış gibi görünüyor. İddialar, İngiliz şirketin TF-X için geliştirilecek yeni motorun fikri haklarını BMC ile paylaşmak istemediği, projenin ise bu konuda önemli bir yaptırım içerdiği yönünde. Görüşmelerde bu konuda bir esneklik sağlanamayınca Roll-Royce istekli olmadığını belirtmiş.

     

    RB 199 jet motoru

     

    Elbette ki tüm bunlar stratejik bir hamle de olabilir ancak şimdilik Financial Times tarafından ortaya atılan bu iddia yalanlanmış değil. Önümüzdeki günlerde muhtemelen yetkin ağızlardan bir açıklama gelecektir ve onları da sizlerle paylaşmış oluruz.

    Bilindiği üzere İngiltere ile Tornado savaş uçaklarındaki bilgi ve deneyimin Milli Muharip Uçak konusunda ülkemize aktarmak üzere 156 milyon dolarlık bir anlaşma imzalanmıştı. Bu konuda deneyim ve bilgi sahibi 450 adam/yıllık mühendisler, ülkemizde görev alacak. Tornada savaş uçaklarında kullanılan çift motor Rolls-Royce üretimi. İngiliz şirketin RB 199 motoru baz alınarak ikili bir yapıda geliştirilen motor teknolojisi, günümüzde halen kullanılıyor ve üretimin birçok önemli bacağı 3D yazıcılar kullanılarak tamamlanıyor.








  • Bu proje bence daha çok aksar. Ruslar bir şeyler (her şey değil) paylaşma konusunda bir tık daha eli açık gibi. Uçak işine onlarla girmeliydik.

    Hatta hatırladığım kadarıyla maliyetlerinden dolayı Su-57'yi tam anlamıyla seri üretime sokamadılar. Biz de dahil olabilir miydik diye düşünüyorum parça üretimi ve geliştirme için.

    Bu nesiller artık insanlı savaş uçaklarının son nesilleri. Hani çok teferruata girmek ne kadar mantıklı olur bilemiyorum. İnsansız hava araçları daha önü açık bir teknoloji. Geleceği var. Asıl yatırım ona olmalı. Pilot yok, kokpit yok, G kuvveti sorunun yok, ağırlıktan tasarrufun var. Maliyet daha düşük..
    Yorumun bakış açın bir hayli yanlış kusura bakma. Senin motor yapacak kabiliyetin var mı?
    -Yok
    Biz RR firmasına ne vereceğiz?
    -Para
    Çinliler dünya para harcayıp bir sürü bilim insanı olmasına rağmen bir türlü motor yapamadı. Parasını verip alabileceğin bir şey değil çünkü bu.

    Biz motor yapacağız ve projeye Rr dahil oldu (doğrusu onlar yapacak biz de öğreneceğiz) ama kurulan şirkette bu işle alakasız bir firma daha var ve bu şirketin yarısı Katar Devletine ait.
    Adamlara diyoruz ki parayı al hakları bize ver gerisine karışma.

    Bütün emeğini bilgini katacağın projenin hiçbir şey yapmayan Araplara geçmesini sen ister misin?
    Peki Rr niye istesin?

    Ki Rr firması teknoloji transferi konusuna da karşı çıkmış durumda değildi. Kale ile kurulan şirkette (%51 Kale %49 Rr) yeni bir motor geliştirilecek ve Rr'da tecrübelerini aktaracak ve teknoloji transferi yapacaktı.

    Rr Motor geliştirme projesi ile sınırlı kalmak istemiyor üretimden de iş almak istiyor bu yüzden Kale ortaklığını destekliyor
    Bizde Rr'yi projede ortak istemeyip Arapları projeye sokuyoruz.

    Bu iş bu yüzden yatmış vaziyette eğer BMC denilen firma bu işin içinde olmasa idi Rr'yi daha rahat eleştirebilirdik.
    Sultan Osman ve Reşadiye gemilerinin siparişiyle aynı son. Gemilere "son anda" el koymuşlardı. Yine ingilizler.

    Şimdiye kadar bu iki geminin (4.7 milyar) tazminatını verdiler mi? Vermedilerse bunlarla niye iş yapıyoruz? Kim bunun sorumlusu? Amerikan yardımını alabilmek için uçak fabrikalarımızı kapattıran mantıkla aynı şey.
    Yahu ingilizler bu konuda haklı. Sen motoru onların bilgi birikimine dayanarak onlarla beraber geliştşreceksin. Aslında onlar geliştirecek sen öğreneceksin.

    Ama adam haklı olarak diyor ki arkadaş benim bilgimle beraber geliştireceğimiz motoru 3. Ülkelere satabilirsin ancak teknolojisini, bilgisini paylaşamazsın. Burada sorun olarak karşımıza Bmc çıkıyor çünkü Bmc nin %49 ortağı Katar.

    Yahu uçak motoru işinde bmc nin ne işi var diye kimse sormuyor boku ingilizlere atmaya çalışıyor. UçK motoruyla ilgilenecek firma yerli olmalıydı.

    Klasik bir AKP işi oldu. Altay işini Otokar a verseydiler şuan yerli tankımız envanterdeydi. Ama bmc ye verdiler daha uzun yıllar tankımızı göremeyiz.

    Bakın uçak filomuz gittikçe eskiyor. Aksi gibi Akdeniz'de sular ısınıyor. F35 lerin geleceği belli değil. Rr işi olmazsa 5. Nesil uçak işimiz de yatar. Ruslar dan uçak alırız diyorsanız o iş te olmaz. Olur ama şuan ki bütün büyük savunma firmalarımızın iflasına sebep olur.
  • batılıların her adımı bizi doğu tarafına doğru itekliyor.çok enteresan işler.

  • BMC ile paylaşırsa bunların katarlılara gideceğini onlar bizden daha iyi biliyor. Adamlar projelerini bizimkiler gibi millete peşkeş çekmiyor (tank-palet fabrikası).

  • Sultan Osman ve Reşadiye gemilerinin siparişiyle aynı son. Gemilere "son anda" el koymuşlardı. Yine ingilizler.

    Şimdiye kadar bu iki geminin (4.7 milyar) tazminatını verdiler mi? Vermedilerse bunlarla niye iş yapıyoruz? Kim bunun sorumlusu? Amerikan yardımını alabilmek için uçak fabrikalarımızı kapattıran mantıkla aynı şey.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Tugrul_512bit -- 3 Mart 2019; 23:10:36 >
  • Bu ingilizlerin uçak motorunun haklarını bize vereceğini sanmıyordum zaten. BMC yi işin içinden çıkartsak da durumun değişeceğini sanmıyorum.

  • Projelere zarar verme riskini göze alıp Bmc'de ısrar edildiğine göre (habere göre) bizim ekonomi bayağı bir kötü olmalı.

    Anlamıyorum arkadaş bu Bmc'nin ne kabiliyeti ne yeteneği var? Her taşın altından çıkıyor.
    Altay tankını geç zırhlı araçlarının tasarımları bile yabancıydı bu firmanın (hatehof muydu neydi İsrailli bir firma)
    Yahu Sakarya tank paleti verdiler bu araplara. Biri sebebini açıklayabilir mi?
    Tank üretimi sürecinde Bmc'ye kiralana bilirdi -bir nevi hizmet alımı yani- ama resmen hediye ettik.
    Gittiler Tülomsaş hızlı tren projesine çalışırken onu da verdiler.
    Yahu bu adamlar zırhlı araçlarını tasarlayamıyor daha, ne yapacaklar hızlı tren işini?
    Bunlar bu hızla Tulomsaş'ın Eskişehir'deki fabrikasını da bunlara verir demedi demeyin örneği var.

    Altay bunlarda Altay tankı güç grubu işi bunlarda (bence sakınca yok) hızlı tren de bunlarda.
    Milli Muharip Uçak projesinde motor geliştirmeye de ortaklar.
    Helal olsun adamlara demek ki işlerinde ehiller.
    Ne diyelim memlekete hayırlı olsun.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • Bu proje bence daha çok aksar. Ruslar bir şeyler (her şey değil) paylaşma konusunda bir tık daha eli açık gibi. Uçak işine onlarla girmeliydik.

    Hatta hatırladığım kadarıyla maliyetlerinden dolayı Su-57'yi tam anlamıyla seri üretime sokamadılar. Biz de dahil olabilir miydik diye düşünüyorum parça üretimi ve geliştirme için.

    Bu nesiller artık insanlı savaş uçaklarının son nesilleri. Hani çok teferruata girmek ne kadar mantıklı olur bilemiyorum. İnsansız hava araçları daha önü açık bir teknoloji. Geleceği var. Asıl yatırım ona olmalı. Pilot yok, kokpit yok, G kuvveti sorunun yok, ağırlıktan tasarrufun var. Maliyet daha düşük..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Krone -- 3 Mart 2019; 23:28:46 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • YoldaşNapolyon Y kullanıcısına yanıt
    aslında her taşın altından "Ethem Sancak" çıkıyor

  • En başında Bmcyi Trmotor içinde görünce demiştik bu durumu, adamlar rahatsız diye.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • BMC kim, uçak kim, motoru kim...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi interwap -- 4 Mart 2019; 8:14:19 >
  • Tempest projesine bir nevi rakibiz aşağı yukarı benzer tarihler var. Bu motor işi tei ye kalır gibi. Ts1400 potansiyeli yüksek bir proje. hibrit akışlı 25-30k lf bir motora evrilmesi lazım tf-x için hayırlısı olsun rr un rb/ej200 motorunu pek beğenmiyorum zaten.

  • Bu habere sevinenler var hepsi de ilginç türkçe yazmış

  • Financial Times olayı biraz saptırmış. RR, BMC'den dolayı değil fikri mülkiyetleri paylaşmak istemiyor. BMC'den bende nefret ettim her projenin ona verilmesinden ama burada BMC yahut TEI değil mesele. RR direkt kendisinden satın alınsın istiyor motor.

  • bmc
    Milli savaş uçağı için kötü haber: Rolls-Royce çekiliyor iddiası


    anlayın artık amaç üzüm yemek değil bağcıyı kovup dilenciyi zengin etmek
  • gelecek olan ekonomik kriz sebebi ile bence simdiden ayak yapilmaya baslanmis.

    TL bu agir yuk alintda, 1 dolarin 10 lirayi bulmasindan soz ediliyor tatil donemi sonrasinda.
  • bluedevil866 B kullanıcısına yanıt
    o dediğin döviz stok edip para kazanacağını zan nedenlerin beklentisi,

  • bu işin ingilizler ile yürümeyeceğini biliyordum, ingilizler ne zaman bizim dostumuz oldu ki..

  • bu bmc karın ağrısı niyeki?
    ingilizlerin bmc veya şu bu şirket umurunda değilki
    türkiye ile ortak teknoloji transferi yapmak istemiyor
    hazır satacak

  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.