Şimdi Ara

McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
113
Cevap
8
Favori
10.214
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
14 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhabalar,

    Forumda bu araçla ilgili bazı eski konular bulunmakta fakat bu özel araç ile ilgili bir takım bilgileri ve fotoğrafları derleyip kendi anlatımımla sunacağım bir konu açmak istedim.


     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı



    Öncelikle, McLaren F1'ın nasıl ortaya çıktığından bahsedelim: McLaren'ın yol aracı üretmeyi planlaması üzerine, başmühendis olarak Gordon Murray'nin bulunduğu bir ekip tarafından, Murray'nin 1988 yılında çizdiği ve de Ron Dennis'e sunduğu, 3 koltuklu "The Ultimate Road Car" (nihai yol aracı) fikri üzerine geliştirilmiş bir araç. Hâl böyle olunca, McLaren F1'ın üretiminde altın, titanyum ve karbon gibi malzemeler, oldukça performanslı bir motor, 6 ileri manuel şanzıman ve aktarma organları kullanıldı ve ilk araç 28 Mayıs 1992'de Monako'da görücüye çıktı.

    Gordon Murray, Honda NSX'in başarısının da etkisiyle -ki kendisi NSX'in sürüş ve yol tutuşunu örnek aldığını belirtir- Honda'yla motor konusunda (550 HP, 4.5 litre, V12 veya V14) anlaşmak istese de, sonunda S70/2 kodlu; 6.1 L, V12, 48 Valf bir BMW motoru yer aldı F1'da. Bu motor Gordon Murray'in düşündüğünden daha daha ağırdı fakat daha güçlüydü. Bilenler olacaktır, Porsche 959, Ferrari F40 ve Jaguar XJ220, ki bunlar da hız rekortmeni araçlardır, twin-turbo beslemeliydi fakat Gordon Murray üretecekleri aracın, sürücüye en net tepkileri verebilmesi açısından aşırı beslemeli olmasını istemiyordu ve de sonuç olarak 7400 devirde 627 HP güç üreten, atmosferik, M Power motoru kullanıldı.

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı



    Motor, aracın en önemli yönlerinden biri hiç kuşkusuz, fakat McLaren F1'ın tüm başarısını motora bağlamak haksızlık olur ki halihazırda bu motordan daha güçlü atmosferik motorlu araçlar bulunmakta (o konuya daha sonra değineceğim). McLaren F1, başarısını 627 HP gücü kadar zamanının ötesinde McLaren mühendisliğine borçlu. Seri üretim araçlar içerisinde ilk karbon fiber monokok şasiye sahip araçtır. Motor kısmının ısıyı yansıtması için altının kullanıldığı bir araçtır aynı zamanda:

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


    Araç-gereç takımının dahi titanyumdan üretildiği bir araç olan McLaren F1 yalnızca 1140 KG ağırlğındaydı. 627 HP güç ürettiğini de göz önünde bulundurursak, Ferrari Enzo, Bugatti Veyron 16.4 gibi araçlardan daha iyi bir güç/ağırlık oranına sahip olduğunu söyleyebiliriz (ton başına 550 beygir güç).

    Ağırlığın az olmasının yanında, %42 (ön), %58 (arka) ağırlık dağılımı bulunmaktadır F1'da. Ağırlık dağılımı konusunda dikkat çeken şey ise, sürücü koltuğunun ve haliyle direksiyonun aracın ortasında bulunması. Aynı zamanda tam ortadan bir sürüş pozisyonu da sunduğu için bence enfes bir tercih fakat hâlâ tuhaf bulanlar da bulunmakta tabii ki.

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


    Sürtünme katsayısı 0.32 cd olan McLaren F1'da, Goodyear ve Michelin tarafından özel üretilmiş 235/45ZR17 (ön) 315/45ZR17 (arka) lastikler, Kenwood ses sistemi kullanılmıştır. Ayrıca, Top Gear'daki bölümünde, aracı test eden Tiff Needell, McLaren F1'ın günlük kullanıma uygun bir supercar olarak tanımlamakla beraber, aracın iki yanında bulunan bagajlar ile (o zamanki) Ford Fiesta kadar bagaj hacmi sunduğunu da söylemiştir:

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı



    McLaren F1, prototipleri (XP1, XP2, XP3, XP4, XP5) haricinde; GT (3 adet), LM (6 adet, 1'i McLaren merkezinde) ve GTR (yarış) versiyonlarına da sahiptir ki GTR, 1995 Le Mans 24 Saat Yarışı'nda birinci gelmiştir:

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


    Yarış versiyonları da dahil, toplamda 106 adet McLaren F1 üretilmiştir.


    Teknik bilgilerin yer aldığı tabloya göz atmak istersek:

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı


     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı



    Bunların sonucunda ortaya çıkan dünyanın en pahalı arabasının performans değerleri ne olmuştu derseniz:

    0-30 mph (48 km/h): 1.8 sn
    0–60 mph (97 km/h): 3.2 sn
    0–100 mph (160 km/h): 6.3 sn
    0–124.28 mph (200.01 km/h): 9.4 s
    0–150 mph (240 km/h): 12.8 sn
    0–200 mph (320 km/h): 28 sn
    30 mph (48 km/h)-50 mph (80 km/h): 1.8 sn, 3./4. vites ile
    30 mph (48 km/h)-70 mph (110 km/h): 2.1 sn, 3./4. vites ile
    40 mph (64 km/h)-60 mph (97 km/h): 2.3 sn, 4./5. vites ile
    50 mph (80 km/h)-70 mph (110 km/h): 2.8 sn, 5. vites ile,
    180 mph (290 km/h)-200 mph (320 km/h): 7.6 sn, 6. vites ile
    0–400 m: 11.1 sn @ 138 mph (222 km/h)
    0–1000 m: 19.6 sn @ 177 mph (285 km/h)

    Peki McLaren F1'ın sınırı bu muydu diyecek olursanız, cevabım hayır olacaktır. McLaren F1, 7500 RPM Limitörle gelen bir araçtı ve de Volkswagen'in test pisti Ehra-Lessien'de devir kesici iptaliyle 8300 devirde 391 KM/S hıza ulaşabilmiş ve 2 turda yaptığı son hızların ortalaması olan 386.7 KM/S ile hız rekorunu elde etmiştir.

     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı



    Tabii, devir kesici iptalinden sonra, aracın daha önceki testte, 7500 devirde yaptığı hız olan 373 KM/S hıza kadar tamamen aynı şekilde hızlanıp, sonrasında sadece daha yüksek son hıza erişebildiğini düşünmek pek de mantıklı olmazdı ki, sonuç olarak hızlanma değerleri de gelişti. Şu videoda devir kesici iptalinden sonraki hızlanma değerlerini bulabilirsiniz, en azından 100 KM/S sonrası için (ki onda da -muhtemelen- süre kısalması bulunmaktadır):



    Bu hız denemesi, 1998 yılında yapıldı. 2 tur içindeki ortalama son hızı (240 MPH) ise McLaren F1'ın kabul edilen son hızı olmakla beraber, onu en hızlı seri üretim araba yapmıştır. 7 yıl boyunca bu rekoru elinde tuttu McLaren F1, tabii testin 1998 yılında yapıldığını, testteki arabanın 1992'de üretilmiş bir araç olduğunu düşünürsek, McLaren F1'ın 13 yıl kadar hız rekorunu elinde tuttuğunu görebiliriz. Hız rekorunu bu kadar uzun süre elinde tutmasının yanında McLaren F1 "hâlâ" en hızlı atmosferik motorlu, seri üretim arabadır. Atmosferik motorlu olarak kendisinden daha güçlü Enzo Ferrari (660 HP), Aston Martin One-77 (750 HP), Lamborghini Aventador (700 PS) gibi araçlar çıksa da son hızda McLaren F1'ın hız rekorunu kıramadı hiçbiri.


    Satışa sunulduğu zaman 970.000 dolar olan fiyatı şimdi (ikinci el McLaren F1 için, üretimi 1998 yılında sona ermişti) çok daha yüksek ve de ulaşılması çok çok zor bir araç. Garajında en çok McLaren F1 (ve varyasyonları) bulunduran kişinin Brunei Sultanı Hassanal Bolkiah olduğunu eklemek isterim bu arada.

    Son olarak, McLaren F1, 20 yıl önce üretilmiş bir araç fakat hâlâ en performanslı araçlardan biri olmakla beraber tasarım olarak da üretildiği zamanın ötesinde olmasıyla eski görünmüyor, kısacası performans ve tasarımın mükemmel şekilde buluştuğu bir araç diye düşünüyorum. Bir kere dahi olsa sürmek isterdim.


     McLaren F1 - Hâlâ en hızlı atmosferik motorlu yol aracı







  • Elinize sağlık zevkle okudum baştan sona.

    Herşey rüya gibi ama şu ortadan direksiyon olayına hala alışamadım.

    Edit:Mesajı tekrar okuyunca sanki arabayı almışım da bi direksiyonuna alışamamışım gibi hissettim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi DolceVita. -- 19 Eylül 2012; 22:59:36 >
  • O yıllarda bu kadar hafif olabilmesi gercekten büyük basarı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sanat eseri gibi arac tek kelimeyle...

    Tesekkurler zevkle okudum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Eline sağlık .Çok güzel bir konu olmuş.Devamını bekliyoruz.
  • bilgiler ve sunum için teşekkürler..
  • emeğine sağlık bir efsaneyi tekrar görmek güzeldi.
  • güzel araç arkadaş
    geçenlerde P1 adında "halefi" dedikleri aracın konseptini yayınladılar ama bunda ki görüntü bunda ki tokluk yok sanki o araçta
  • emeğiniz için teşekkür ederim.Ellerinize sağlık.
  • Zamanının en teknolojiklerinden biriydi. Gerek hızı gerek hafifligi. Emeginize saglık

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sürtünme katsayısı 0.32cd fazla gibi geldi bana, benim Bertone nin bile 0.28 ,0.30 arasi sürtünme katsayisi var..Bir yanlislik olmasin ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bize bu efsaneyi hatırlattığınız için teşekkürler.
  • Güzel paylaşım, emeğine sağlık..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: StreamRolleR

    Sürtünme katsayısı 0.32cd fazla gibi geldi bana, benim Bertone nin bile 0.28 ,0.30 arasi sürtünme katsayisi var..Bir yanlislik olmasin ?

    Bu kadar güçlü ve hızlı bir arabanın yüksek hızlarda rüzgar yardımıyla yere bastırılabilmesi için sürtünme katsayısına ihtiyacı var.
    Çok yüksek bir değer değil.

    Opel Astra Coupe'nin 0,28 olması lazım yanlış hatırlamıyorsam. Hatta öncüsü Calıbra 0,26 ile epey sükse yapmıştı.
    Bu arada mesela Tempra'nın da rüzgar sürtünme katsayısı 0,28'dir.

    Bunların yanında Ferrari F40'ın sürtünme katsayısı 0,34cd'dir.

    Selamlar
  • hakikaten efsane.aynı başarılı P1 de de yakalayacaklar mı çok merak ediyorum. paylaşım güzel
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bal974

    quote:

    Orijinalden alıntı: StreamRolleR

    Sürtünme katsayısı 0.32cd fazla gibi geldi bana, benim Bertone nin bile 0.28 ,0.30 arasi sürtünme katsayisi var..Bir yanlislik olmasin ?

    Bu kadar güçlü ve hızlı bir arabanın yüksek hızlarda rüzgar yardımıyla yere bastırılabilmesi için sürtünme katsayısına ihtiyacı var.
    Çok yüksek bir değer değil.

    Opel Astra Coupe'nin 0,28 olması lazım yanlış hatırlamıyorsam. Hatta öncüsü Calıbra 0,26 ile epey sükse yapmıştı.
    Bu arada mesela Tempra'nın da rüzgar sürtünme katsayısı 0,28'dir.

    Bunların yanında Ferrari F40'ın sürtünme katsayısı 0,34cd'dir.

    Selamlar

    Hmm anladim teşekkürler.
    İllaki super sporlarin az olmasi gerekmiyormus o zaman

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Öncelikle, herkese teşekkürler.


    quote:

    Orijinalden alıntı: causeandeffect

    Elinize sağlık zevkle okudum baştan sona.

    Herşey rüya gibi ama şu ortadan direksiyon olayına hala alışamadım.

    Edit:Mesajı tekrar okuyunca sanki arabayı almışım da bi direksiyonuna alışamamışım gibi hissettim

    Ben birkaç bin KM sürdükten sonra alışmıştım. Tek sorun, inmesi-binmesi zor oluyor. Siz de alışırsınız zamanla.


    quote:

    Orijinalden alıntı: Zaman Ötesi

    güzel araç arkadaş
    geçenlerde P1 adında "halefi" dedikleri aracın konseptini yayınladılar ama bunda ki görüntü bunda ki tokluk yok sanki o araçta

    Ben de çok beğendiğimi söyleyemeyeceğim.


    quote:

    Orijinalden alıntı: electrostatic

    hakikaten efsane.aynı başarılı P1 de de yakalayacaklar mı çok merak ediyorum. paylaşım güzel

    Tekrar aynı başarıyı yakalamak zor ama... Bekleyip göreceğiz.



    Sürtünme katsayısı ile ilgili @bal974 güzel bir şekilde açıklamış, kendisine teşekkür ederek birkaç ekleme yapmak isterim.

    McLaren F1 ve bu tip araçlar çok yüksek son hızlara ulaştığı için, daha fazla yere basma kuvveti uygulamak zorundalar. Eğer yere basma kuvveti çok düşük olursa araç yüksek hızlarda yola tutunamaz. Örneklerle açıklamak gerekirse: Bir Boeing 787'nin sürtünme katsayısı 0.024'ken, bir Formula 1 aracının 1 civarıdır. Halbuki, Formula 1 mühendisleri 0.30'dan çok daha düşük değerler de elde edebilirler fakat Formula 1 için yüksek hızlara ulaşmaktan çok yol tutuş, viraj alma kabiliyeti önemli olduğundan çok yüksek yere basma kuvveti uyguluyorlar, öyle ki, 500 küsür KG'lık bir Formula 1 aracı, 1888 KG'lık Veyron'dan bile daha iyi yere basma kuvveti uyguluyor. Bu nedenle, KG başına 1'den fazla HP düştüğü halde son hızları çok yüksek değil (şanzıman oranları da etkili tabii). Yere basma kuvvetini çok düşürüp, şanzıman oranlarının uzatılmasıyla çok daha yüksek hızlara ulaşabilir bir Formula 1 aracı fakat bu sefer de pist sürelerinde bariz gerileme olacaktır. Bu arada, Bugatti Veyron normal koşulda 0.41 cd, alçaldığında 0.36 cd'lik sürtünme katsayısına sahiptir, Enzo'da bu değer 0.36'dır. Yüksek hızlarda yol tutuşu artırırken son hızı da mümkün olduğunca korumak gerektiği için, her şeyde olduğu gibi, burada da optimum değeri bulmak önemlidir. McLaren F1'ın sürtünme katsayısı 0.40+ olsaydı bu kadar yüksek hızlara erişemezdi muhtemelen ya da bu değer çok düşük olsaydı hem aracın genel olarak yol tutuş kabiliyeti zayıflar hem de yüksek hızlarda yola şimdiki gibi tutunamayacağından yine bu son hıza erişemeyebilirdi.




  • http://jalopnik.com/5944265/mclaren-p1-vs-mclaren-f1-how-do-they-match-up?utm_source=jalopnik.com&utm_medium=recirculation&utm_campaign=recirculation


    Linkteki resimde perde gibi kısmı hareket ettirerek F1 ile P1 arasındaki farkı görebilirsiniz. Güzel bir uygulama olmuş..
  • Link için teşekkürler.
  • Elinize sağlık, keyifle okudum. Discovery'de izlediğim belgeselinde ilk başta tek kişi olarak tasarladıklarını duymuştum. Sonra yanına arkadaşlarını da almak ister diye 3 kişilik yapmışlar.
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.