Şimdi Ara

MAN FLX ne demek?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir (1 Mobil) - 3 Masaüstü1 Mobil
5 sn
6
Cevap
0
Favori
592
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Airbus uçaklarda takeoff anında kaptan pilot yada F/O tarafından MAN FLX diye bir şey söyleniyor. Bazen de SOS ( Es O Es ) diyorlar

    Bu kelimelerin anlamı yada açılımı nedir? Boeinglerde MAN FLX uyarısı vermiyor. Sadece Airbuslarda var

    videonun tam burasında var
    https://youtu.be/A9jvh1jUHjw?t=51



  • Reduced Thrust Take Off Technic. Manuel Flex / SRS Speed Reference System. Konuya tam hakim olmadığım için iyi anlatamayacağım fakat daha ayrıntılı bilgi kesinlikle nette bulabilirsiniz. Burada yazılan terimlerden ayrı bir başlık dahi bulabilirsiniz.
    Flex Temp var. Videoda ki uçakta Manuel Flex +40 degree. Motoru aşındırmamak için gibi bazı nedenlerden tam güç vermeden yani manuel flex tekniği ile kalkış yapılabiliyor
    bu Airbuslar da bu isimle kullanılıyor. Diğer uçaklarda başka isimlerle kullanılıyor. Boeing te yanılmıyorsam Assumed temperature thrust reduction olmalı.
    Yani kısacası hepsi aynı Thrust Reduction olayı. Bu bir uyarı değil Full power olunca yani Tam güç verilince TO/GA yazar monitörde biliyorsunuzdur.
    Aslında yüzeysel olarak mantığı kavradığınızda basit bir konu fakat bazı kişilere çok karmaşık gelebiliyor. Bunun birçok püf noktası ve küçük ayrıntılar var.
    Bu tekniği kullanabilmek için gerekenler, nasıl kullanılır vs. ayrıntıları var kolay ama anlatması uzun soru içinden soru çıkar. Kafanızı karıştırmamak adına çok girmiyorum.
    Yüzeysel olarak bu Thrust Reduction. Pist uzunluğuna göre vs birçok şeye göre değişen bir durum. Dışarıda ki hava sıcaklığı flex temp set edilir. Thrust a Ona göre bir değer verilir.
    Eğer pilot ihtiyaç duyarsa tekrar TOGA yapabilir. Eğer flex temp değeri yanlış set edilirse büyük problemler çıkabilir hatta bir kaza kırım olayı yaşanabilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi aeromaster -- 11 Temmuz 2017; 23:26:50 >




  • Yukarıda gayet sade bir şekilde açıklanmış ancak ben de üstüne bir kaç ekleme yapayım. Yukarıda da bahsedildiği gibi FLEX tekniği (veya genel anlamda azaltılmış kalkış itkisi) ile hem gürültü azaltılır hem de motorun ömrü uzar. Kalkış yapılacak her pistin bir TORA (Takeoff Run Available-Mevcut Kalkış Koşu Mesafesi) değeri vardır. Bazen uçağımızın durumuna göre kalkış için tüm pisti kullanmak gerekmeyebilir. Bu gibi durumlarda uçuşa başlamadan önce pilotlar hava sıcaklığı, pist uzunluğu, harici sıcaklık, ağırlık, yük&denge ve rüzgar gibi parametreleri göz önüne alarak bir hesap yaparlar. Bu hesap sonucunda uçuş bilgisayarına FARZ EDİLEN bir sıcaklık değeri girilir. Uçuş bilgisayarı bu sıcaklık değerini kendi içinde tekrar hesaplayarak motora gönderilen gücün azaltılmasını sağlar. FARZ EDİLEN'den kasıt dış hava sıcaklığının olduğundan farklı gösterilmesidir. Bu sayede artık uçak bizim uçuş bilgisayarına girdiğimiz değeri harici sıcaklık olarak alacaktır.

    FLEX değerinin harici sıcaklıktan yüksek girilmesinin sebebi ise jet motorunun sıcaklıkla arasındaki çalışma prensibine dayanır. Bunu da araştırıp öğrenirseniz daha kalıcı olacağını düşünüyorum :)




  • Weltmeister kullanıcısına yanıt
    Çok kısa özetlersek;

    Pistten teker kesmek ve tırmanış için en ideal derecede düşük motor gücünü ayarlamak diyebiliriz sanırım

    Sonra zaten kademeli yükseliş
  • phorever kullanıcısına yanıt
    Aynen öyle. Ne kadar fazla güç o kadar gürültü ve kısa motor ömrü demektir. Yakıtı da göz önüne alırsak işin sonu kısacası paraya dayanıyor
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.