Şimdi Ara

.::DH FİAT MAREA KULÜBÜ::.(266 üye)::. (595. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
46.962
Cevap
182
Favori
3.005.446
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
4 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 593594595596597
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Termostat sorunu benim araçtada oldu, uzun yolda giderken, yokuş aşağı viteste indiği sırada hararet iki üç kademe iniyor, düze geçtiğinde ve gaz verdiğimde de yükseliyordu. iki ay kadar önce termostatı değiştirdim şimdi düzeldi. Eskiye nazaran tüpede ilk çalıştırmada daha kısa geçtiğini gözlemledim. orjinal italyar malı Termostatı Ankarada oto ünlü den yaklaşık 60 YTL ye aldım ve takdırdım. artık hararette sorun yok aynı seviyede kalıyor slm.
  • Malum kış geldi. liberti için 185 65 R14 kış lastiği taktırayım diye düşünüyorum. Bizim araçlar için en ideal ve fiyat olarakta en uygun kış lastiği hangisi olur acaba? Taktırıp kullanan arkadaşlar var mı?
    Ben geçen sene iki tane önlere kore malı lastik taktırmıştım ama karda viraj alırken arka savurdu ve 1.5 tur attım ve kaza atlattım. Şimdi iki tane daha alayım diyorum acaba daha kaliteli tanınmış bir markanın mesela michelin alpin mi alayım yoksa yine bulabilirsem aynı kore malı lastiklerden mi alayım.?
    Herkeze selamlar, kazasız ve belasız günler dilerim....
  • quote:

    Orjinalden alıntı: marea8875

    şşş la oyle sayınca kabul oluyomu yaw. ben zaten saymayı bılmıyom. nasıl etcez o zaman. benım yerımede sayarsın demı janem. senı yanıma alıyım. bslayınc sen benım yerıme say taammı okişşşmi

    yaw bıde bu manıfolta fıltreyı nasıl takcaz. sen saymayı bıldıgıne gore bunuda bılırsın. hadı bı gosterıver abıne
    quote:

    Orjinalden alıntı: apojitsu
    hee yalan söylüon. hemde koskoca bi yalan söylüonfiltre taktın die arabanın 0-100 km hızlanması 8 saniyeye düşer mi akuuuduyanda turbo taktın sanacakyanlış yunluş sayıyonuz, ondan sonrada geçip karşımıza iddaaa edionusbende yavaş yavaş sayıyım. bak benim ki o zaman nasıl 0 dan 100 e 3 saniyede çıkıo



    sen takaman. seninki 5 silindiryer yok kaputun altında oysa ki 1.6 ların ki öle değil. koca bi boşluk varat koştur içinde




  • quote:

    Orjinalden alıntı: UGUR19

    Termostat sorunu benim araçtada oldu, uzun yolda giderken, yokuş aşağı viteste indiği sırada hararet iki üç kademe iniyor, düze geçtiğinde ve gaz verdiğimde de yükseliyordu. iki ay kadar önce termostatı değiştirdim şimdi düzeldi. Eskiye nazaran tüpede ilk çalıştırmada daha kısa geçtiğini gözlemledim. orjinal italyar malı Termostatı Ankarada oto ünlü den yaklaşık 60 YTL ye aldım ve takdırdım. artık hararette sorun yok aynı seviyede kalıyor slm.


    çok teşekkürler fiyat paylaşımı için... sanayide bi dolaşıyım o zaman...
  • LASTIK ARACIN EN ONEMLI YERLERINDEN BIRISIDIR. ÇANÇİNÇON MARKA BIRSEY ALMAK YERINE DAHA KALITELI SAGLAM BI MARKAYI TERCIH ET BENCE. UCUZ ETIN YAHNISININ NASIL OLACAGINI HESAP EDEREK DEGERLENDIRME YAP. MESELA KAZA ATLATTIM DIYORSUN. ALLAH KORUSUN DAHA KOTUSU OLABILIRDI. ONUN ICIN KALITELI BIR LASTIK ALMAN SENIN ICIN IYI OLUR. BIDE MALUM KAR KIS GELDI ARTIK. YAZ OLSA NEYSE
    quote:

    Orjinalden alıntı: UGUR19

    Malum kış geldi. liberti için 185 65 R14 kış lastiği taktırayım diye düşünüyorum. Bizim araçlar için en ideal ve fiyat olarakta en uygun kış lastiği hangisi olur acaba? Taktırıp kullanan arkadaşlar var mı?
    Ben geçen sene iki tane önlere kore malı lastik taktırmıştım ama karda viraj alırken arka savurdu ve 1.5 tur attım ve kaza atlattım. Şimdi iki tane daha alayım diyorum acaba daha kaliteli tanınmış bir markanın mesela michelin alpin mi alayım yoksa yine bulabilirsem aynı kore malı lastiklerden mi alayım.?
    Herkeze selamlar, kazasız ve belasız günler dilerim....





  • selam arkadaşlar marea toplantısına katılma istiyorsanız öbür sayfamızda oy veriniz ankete bazılarınız bilmiyo orayı sanırım bilen varda yoksam girmekmi istemiyo
  • TOPLANTIMI VAR YAW. NE ZAMAN NERDE HANI. BENIM NIYE HABERIM YOK
    quote:

    Orjinalden alıntı: kejnedar

    selam arkadaşlar marea toplantısına katılma istiyorsanız öbür sayfamızda oy veriniz ankete bazılarınız bilmiyo orayı sanırım bilen varda yoksam girmekmi istemiyo
  • quote:

    Orjinalden alıntı: BAR3RACUDA

    servis dışında ucuzsa iyi yok abi kolay kolay soğumam ben bu arabadan siz benden kat kat daha tücrübelisiniz marea konusunda...ama servis konusunda her firmada aynı ve bende tecrübeliyim servisdeki çalışanlar zaten en fazla 1 senelik elemanlar ve devamlı çıkıp çıkıp değişen elemanlar..servisde bir parçanın tamiri olayı yok malesef.direk yenisi...bu hepsi için geçerli..bizim motorlar nasıl olsa doblo palio siena albeya ve mareada kullanılıyo..bugün mareacı bulamasan bile paliodan iyi anlayan bu motoruda yapar...Ben Bursa gibi otomotiv sanayisi gelişmiş bir yerde olduğum için rahatım alternatif çok..servislere boşu boşuna para yığmayalım derim..Eniştem eskiden basınçlı su makinaları satış servis yapan bir firmadaydı.Bu makinanın en çok sorun çıkartan yeri oring denilen bildiğimiz çeşme musluğunun contasının aynı bir conta.fazla sıcak su kullanılmasından basınçtan dolayı eriyo veya parçalanıyo..Bir makina servise girdiğinde ulaşım+servis+oring parası+işçilik=350 milyon masraf çıkıyodu..Servisdeki zamanı max 10 dk ulaşım max 30 ytl+oring yerli 50 ykr ithal 1.5 euro geri kalan işçilik

    Marea için servise gitmek intihar etmektir.
    Marea oldukça sorunsuz ve servise muhtaç olmayan bir motora sahiptir.
    Her ilde mutlaka tempradan-mareadan anlayan sertifikalı bilgisayar sistemi olan usta vardır.
    Ç.kalede bile varsa heryerde vardır.:))
    Bu adamlara gideceksin,önce derdini anlatacaksın.Bakacaklar.
    Şu şu parçayı al diyecekler alıp geliceksin sanayinin içindeki parçacılardan.Takacaklar işin bitecek canavar gibi bineceksin mareana.
    Periyodik bakımlarını yine bu ustalara yaptıracaksın.Yağ değişimi,filtreler,bujiler vs.
    Termostat olayını sanayide işçilik dahil 40-50 ytl ye kapatırsın.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: marea8875

    LASTIK ARACIN EN ONEMLI YERLERINDEN BIRISIDIR. ÇANÇİNÇON MARKA BIRSEY ALMAK YERINE DAHA KALITELI SAGLAM BI MARKAYI TERCIH ET BENCE. UCUZ ETIN YAHNISININ NASIL OLACAGINI HESAP EDEREK DEGERLENDIRME YAP. MESELA KAZA ATLATTIM DIYORSUN. ALLAH KORUSUN DAHA KOTUSU OLABILIRDI. ONUN ICIN KALITELI BIR LASTIK ALMAN SENIN ICIN IYI OLUR. BIDE MALUM KAR KIS GELDI ARTIK. YAZ OLSA NEYSE
    quote:

    Orjinalden alıntı: UGUR19

    Malum kış geldi. liberti için 185 65 R14 kış lastiği taktırayım diye düşünüyorum. Bizim araçlar için en ideal ve fiyat olarakta en uygun kış lastiği hangisi olur acaba? Taktırıp kullanan arkadaşlar var mı?
    Ben geçen sene iki tane önlere kore malı lastik taktırmıştım ama karda viraj alırken arka savurdu ve 1.5 tur attım ve kaza atlattım. Şimdi iki tane daha alayım diyorum acaba daha kaliteli tanınmış bir markanın mesela michelin alpin mi alayım yoksa yine bulabilirsem aynı kore malı lastiklerden mi alayım.?
    Herkeze selamlar, kazasız ve belasız günler dilerim....




    Teşekkür ederim. Peki önerebileceğin iyi ve fiyat olarakda makul marka ve model kış lastiği var mı? slm.




  • ya ben bu termostata takıldım şimdi benim aracın hareret göstergesi hiç öyle aynı seviyede kalmıyor yavaş yükseliyor soğuk havalarda hep altlarda geziyor. nasıl anlıycaz bi tarif verinde bizde bakalım. normalde hep ortada sabit mi durur bu meret bozuk olmayınca..yazında ikinci viteste falan zorlanınca hemen ısınıyor çabuk soğumuyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi klavikula76 -- 13 Kasım 2007; 20:04:34 >
  • arkadaslar benım canavarla ufak bı hasar yaptık
  • quote:

    Orjinalden alıntı: alpi4242

    arkadaslar benım canavarla ufak bı hasar yaptık


    geçmiş olsun dostum. hallolur üzme kendini
  • maymotdur
    bu bir arıza değil boşuna termostatı değiştirip paranı harcama
    uzun yolda araç viteste iken gaz pedalını bıraktığınızda motor rolanti devrine düşünceye kadar kadar aracın benzin ecu su enjektörlerden benzin püskürtmediği için pistonlarda yanma olmayacaktır. Bu nedenle özellikle soğuk havalarda hararet göstergesi hızlı bir şekilde düşer
    eğer vitesi boşa alınca hararet normal değerine gelmeyip en aşağıda kalıyorsa o zaman arızalı olduğunu düşünebilirsin


    mantıklı bi açıklama...ancak...

    termostatımızın 70 derecede devreye girdiğini düşünelim... bildiğim kadarıyla yazlık kışlık termostatlar bile oluyor (sıcak memleketler için yazlık, soğuk memleketler için kışlık)... her neyse, termostat devrede değilken, sadece motor içerisindeki suyun sıcaklığını hararet göstergemiz gösteriyor... termostat devreye girdiğinde ise tüm sistemdeki suyun sıcaklığını gösteriyor..

    bir diğer deyişle önce motor içerisindeki su ısınıyor.. 70-80 dereceye geldiğinde termostat devreye giriyor ve radyatördeki su da motor suyuyla karışıp devirdaim oluyor... daha da ısınınca da fan devreye giriyor.. ve radyatördeki su soğuyor.. bizim termostat sürekli devrede kaldığı için motor daha geç ısınıyor... sürekli devrede olduğu için de uzun yolda önden devamlı olarak aldığı rüzgar, fan etkisi yapıyor...

    Bu durum hararet göstergesinde ise yaklaşık olarak şöyle gözlenebilir: benim arabada fan hararet çizgisinin tam ortasını azıcık geçince devreye giriyor... tam orta çizgiye kadar soğutuyor ve devreden çıkıyor... motor ısınırken orta seviyenin bir alt çizgisine (bunu kafadan atıyorum) gelince termostat devreye girer ve orta çizgiyi azıcık geçince de fan devreye girer... dolayısıyla, eğer bizim termostatlar arızalı değilse, motorun uzun yolda en fazla orta çizgiye kadar düşmesini beklerim... en alt çizginin biraz altına kadar düştü bende... kalorifere baktım.... kalorifer bile az sıcaklık veriyordu... yokuş aşağı biraz daha gitsem arabanın kaloriferi ısıtmayacaktı...

    ilk arabam tipo' da, ankaradan samsuna giderken arabada titreye titreye gittiğimi bilirim...( bu arada jikleyi de full çekmiştim, vites geçişlerinde araba stop etmesin diye :) samsuna gidince de epey bi araştırdım ve en sonunda termostatta karar kıldım... değiştirince her şey düzeldi.

    evet araba yokuş aşağı viteste giderken ecu enjektörlere benzin göndermiyor olabilir... ve dolayısıyla da motorda patlama olmadığı için bir miktar soğuma olabilir... ancak bu soğumanın motoru ilk çalıştırmadaki soğukluğa kadar indiriyorsa o zaman araba üreticileri buna bir çözüm bulur ve belli bir ısının altına düşünce bir emirle ecu ya en az rolanti devrinde gaz vermesini sağlayabilirlerdi... böylece biz de arabada üşümezdik...

    konuyla ilgili bilgisi ve tecrübesi olan arkadaşlar yorum yaparlarsa seviniriz... benim verdiğim bilgiler sadece araştırmalarımdan öğrendiğim bilgilerdir... xsz, lütfen senin de yorumlarını bekliyorum... söylediğim şeyler mantıklı değil mi...? mantıksızsa eğer dediğin gibi boşuna termostatı değiştirmeyeyim.. o zaman başka bir yerde arıza arıycam ki başka bir arıza aklıma gelmiyor... bir de diğer arkadaşlarda durum nasıl, herkes te uzun yola çıkınca hararette bir düşme oluyor mu... oluyorsa herkesin mi termostatı bozuk :::):):):):))::):))




  • quote:

    Orjinalden alıntı: alpi4242

    arkadaslar benım canavarla ufak bı hasar yaptık


    geçmiş olsun ... Allah daha beterinden cümlemizi korusun



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi maymotdur -- 13 Kasım 2007; 23:05:36 >
  • Senin canavarın termostatı hep yarım açık kalıyordur geç ısınmasıda ondan fan açınca geç soğutması da onadan saygılar.
    quote:

    Orjinalden alıntı: klavikula76

    ya ben bu termostata takıldım şimdi benim aracın hareret göstergesi hiç öyle aynı seviyede kalmıyor yavaş yükseliyor soğuk havalarda hep altlarda geziyor. nasıl anlıycaz bi tarif verinde bizde bakalım. normalde hep ortada sabit mi durur bu meret bozuk olmayınca..yazında ikinci viteste falan zorlanınca hemen ısınıyor çabuk soğumuyor.
  • Termostadın orjinal İtalyan olanı 80 ytl geçen yıl aldım orjinal alın neden mi o aleti değiştirmek için nereler sökülüyor bir görseniz saygılar
    quote:

    Orjinalden alıntı: maymotdur


    quote:

    Orjinalden alıntı: UGUR19

    Termostat sorunu benim araçtada oldu, uzun yolda giderken, yokuş aşağı viteste indiği sırada hararet iki üç kademe iniyor, düze geçtiğinde ve gaz verdiğimde de yükseliyordu. iki ay kadar önce termostatı değiştirdim şimdi düzeldi. Eskiye nazaran tüpede ilk çalıştırmada daha kısa geçtiğini gözlemledim. orjinal italyar malı Termostatı Ankarada oto ünlü den yaklaşık 60 YTL ye aldım ve takdırdım. artık hararette sorun yok aynı seviyede kalıyor slm.


    çok teşekkürler fiyat paylaşımı için... sanayide bi dolaşıyım o zaman...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: oguzhannn

    Senin canavarın termostatı hep yarım açık kalıyordur geç ısınmasıda ondan fan açınca geç soğutması da onadan saygılar.
    quote:

    Orjinalden alıntı: klavikula76

    ya ben bu termostata takıldım şimdi benim aracın hareret göstergesi hiç öyle aynı seviyede kalmıyor yavaş yükseliyor soğuk havalarda hep altlarda geziyor. nasıl anlıycaz bi tarif verinde bizde bakalım. normalde hep ortada sabit mi durur bu meret bozuk olmayınca..yazında ikinci viteste falan zorlanınca hemen ısınıyor çabuk soğumuyor.




    bu konuyla bi ilgileneyim ilk fırsatta teşekkürler
  • SOĞUTMA SİSTEMİ
    Soğutma Sisteminin Gereği ve Önemi:Motorların, ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makineler olarak tanımlamıştık. Motorlar ısı enerjisini mekanik enerjiye çevirirken aynı zamanda çok ısınırlar.
    iş zamanında yanma odasındaki sıcaklık 2000 - 2500 C dereceye ulaşır.Bu durum çok kısa sürse bile, bazı motor parçalarının 800 C derecede ısınmalarına sebep olur.
    Motor parçaları soğutulmadığı taktirde;
    a) Parçaların mekanik dayanımı zayıflar.
    b) Parçalar üzerinde aşın genleşmeler meydana gelir ve hareketli parçalar
    arasında bulunan yağ boşluğu sıfıra iner. Yağlanamayan parçalar kuru sürtünme
    sonucu oluşan ısının da etkisiyle birbirine kaynar veya sıkışır kalır. (Pistonun
    silindirde sıkışması ve yatak sarma gibi olaylar).
    c) Motor yağı yağlama özelliğin! kaybederek görevini yapamaz. Bu durumda
    kuru sürtünmeye yol açar ve aynı sonuçları meydana getirir.
    Yukarıda açıklanan olumsuz etkileri ortadan kaldırmak için motorun tama-
    men soğutulması da çözüm değildir. Çünkü motor çalışma sıcaklığına ulaşmadan
    istenilen gücü veremez.
    O halde soğutma sistemimin görevi motor yağının aşırı ısınmasını önlemek ve motorun tam güç verecek şekilde çalışma sıcaklığında kalmasını sağlamaktır.
    Soğutma sistemleri, sivili ve havalı olmak üzere iki çeşittir.
    Sıvılı Soğutma Sistemi:Sıvılı i soğutma sisteminde motorun soğutulması su ve antifriz karışımı sıvı ile sağlanır. Soğutma işlemi su pompası, radyatör ve vantilatör (fan) tarafından yapılır.


    Radyatör:Görevi: Radyatör, motordan gelen sıcak suyu soğutur.Motordan gelen sıcak su, radyatörün üst kazanma dolar. Sıcak su, üst kazandan alt kazana inerken, üzerindeki sıcaklığı radyatör petek ve kanatçıklarına dağıtır. Petekleri yalıyarak geçen hava, sıcaklığı üzerine alarak uzaklaşırken suyun soğuması sağlanır.
    Radyatörün, motora irtibatı radyatör hortumlarıyla yapılır.
    Arızaları
    1- Kireçlenme: Soğutma sistemine normalde saf su konur. Ancak bu husus
    her zaman ihmal edilir. Rast gele konulan suyun içindeki kireç, zamanla üst
    kazan ile alt kazan arasındaki su kanallarına yapışır. Kanal yüzeylerinin
    kireçlenmesi soğutma suyunun akış hızım yavaşlatır ve yeterli soğumasın! önler.
    Kireçlenmenin miktarına bağlı olarak motorun çalışma sıcaklığı yükselir. Yani
    motor hararet yapar.
    Bu durumda, radyatör içine piyasada satılan kireç çözücü sıvılar konarak
    sistemin kireç temizliği yapılır. Yapılan temizliğin yeterli olup olmadığı kesin
    olarak anlaşılmaz. Kesin çözüm, radyatörün şişlenmesidir.
    Radyatörün üst ve alt kazanları lehim yerlerinden sökülür. Petek içinde
    kalan kanallara şiş sokularak yüzeye yapışan kireç tabakası kazınır. Daha sonra
    sökülen üst ve alt kazanlar lehimlenir. Bu işlemi radyatör tamircileri yapar.
    2- Lehim yerlerinin çatlaması: Radyatör, aracın ve motorun meydana
    getirdiği titreşimlerin etkisiyle ve sökme takma işlemlerindeki zorlama sonucu
    lehim yerlerinden su kaçağı yapabilir.
    Kaçak yapan yerler tekrar lehimlenir.
    Bakımı
    l- Radyatör petekleri arasından geçen havanın içindeki toz, toprak ve benzeri yabancı maddeler,hava kanallarının tıkanmasına yol açar.Hava akışının azalması radyatörün soğutma verimim düşürür.Bu tıkanmanın önüne geçmek için, radyatör peteği zaman zaman hava akışının ters yönünde basınçlı hava ve basınçlı su ile yıkanması gerekir.
    2- Petek üzerindeki hava kanatçıkları dikkatsizlik veya başka sebepler-
    den dolayı ezilir. Ezilen petekler de hava akışım azaltır. Böyle bir durum varsa
    ezilen kanatçıklar düzeltilir.

    3- Soğutma suyu içindeki yüzen pisliklerin temizlenmesi için, zaman
    zaman radyatör ve motor bloğu su akışının ters yönünde basınçlı hava ve su
    ile yıkanmalıdır. Bu uygulamada termostat yerinden sökülerek dışarı alınır.
    Basınçlı Radyatör Kapağı:Günümüzün şartları, motor imalatçılarım büyük güç veren küçük motorlar üretmeye zorlamaktadır. Bunun için yüksek devirli ve yüksek sıkıştırma oranlı süper şarj, turbo şarj ve enjektörlü motorlar üretilmektedir. Motor boyutlarının küçülmesi, radyatörlerin de küçülmesine yol açmıştır.Küçük radyatörle daha etkin soğutma, ancak basınçlı soğutma sistemi ile mümkündür. Basınçlı soğutmadan amaç; soğutma sıvısı üzende basınç oluşturarak, suyun kaynama noktasını yükseltmektir Soğutma sisteminde gerekli basıncı, radyatör kapağı ayarlar. Bu nedenle radyatör kapağı yenilenirken, eski kapağın özelliğim taşımasına dikkat edilir.Aksi halde motor, yalnız bu nedenle bile hararet yapabilir.
    Çalışması:Kapak üzerinde bir tane kalın yaylı basınç supabı ve bir tane de ince yaylı vakum supabı bulunur. Basınç supabı, motor ısındığında sistemde oluşma-
    sı istenilen basıncı ayarlar, Vakum supabı ise motor soğuduğunda sistemde vakum
    oluşmasını önler.

    Motor ısındıkça soğutma suyu da ısınır. Isınan su hem genleşir hem de buhar meydana getirir. Suyun genleşmesi ve buharın etkisi ile oluşan basınç, basınç supabının yayı tarafından açık havaya kaçması önlenir.Radyatörde oluşan buhar basıncı, basınç supabının yayını yenecek değere ulaştığında basınç supabını aralayarak dışarı çıkar. Böylece sistemin aşırı basınçla zorlanması önlenir.
    Motor durduğunda soğutma suyu da yavaş yavaş soğur. Su soğurken hacmi küçülür ayrıca içerideki buhar da yoğunlaşır. Sonuçta radyatördeki basınç, düşük basınca yani vakuma dönüşür. Oluşan vakumun etkisiyle açık hava, vakum supabı
    yayını iterek radyatöre girer. Böylece vakumun, radyatör hortumlarım büzmesi önlenir.
    Bazı motorlarda basınç oluşturma, genleşme kabı adı verilen kapta meydana getirilir. Genleşme kabı:Bir ara hortumla radyatöre irtibatlandırılır.Motorda ısınarak genleşen suyun fazlası hortumdan geçerek genleşme kabına gelir. Genleşme kabı kapağı da aynen radyatör kapağı gibi çalışır.Yani bu kapakta da basınç ve vakum supabı vardır. Genleşme kabında gereğinden fazla basınç oluşursa, basınç supabından dışa atılır. Suyun soğuması ile hacminin küçülmesinden doğan vakumun büzme etkisi, vakum supabı ile önlenir.
    Arızaları:Kapak arızaları; kapak gövdesinin, supap yaylarının, oksitlenerek normal
    çalışamayacak duruma gelmesi ve supap contalarının deforme olmasıdır. Bu durumda aynı özellikte olan yeni kapak ile değiştirilir. Radyatör kapaktan zaman zaman temizlenmeli ve supap yayları ile contalarının sağlam olup olmadıkları kontrol edilmelidir.
    Vantilatör Kayışı ve Vantilatör: Vantilatör kayışı, krank kasnağından hareket
    alarak su pompası, vantilatör ve alternatörü döndürür.
    Vantilatörün görevi: Vantilatör, radyatör petekleri arasından bol miktarda havanın geçmesini ve radyatörün daha etkin soğutma yapmasını sağlar.: Vantilatörün dönmesiyle hava,radyatör petekleri arasından emilir. Havanın, petekleri yalamasıyla peteklerdeki sıcaklık havaya geçerek radyatörün daha etkin soğutma yapması
    sağlanır.Günümüz motorlarının çoğunda vantilatör,fan motoru adı verilen bir elektrik motoruna bağlıdır. Fan motoru su ceketine bağlanan bir fan müşiri ile irtibatlıdır. Müşir soğutma sıvısının sıcaklığına bağlı olarak çalışır. Motor soğuk iken Soğutma sisteminde vantilatör fan motorunun akımım keserek çalışmasını ve motorun gereksiz yere soğumasını önler. Motor sıcaklığı çalışma sıcaklığının üzerine çıktığında fan müşiri fan motorunun çalışmasına müsaade ederek motorun gereği kadar soğumasını sağlar.
    Arızaları:Buradaki arıza vantilatör kayısının eskimesi ve kayış gerginlik ayarının bozulmasıdır. Vantilatör kayışı zamanla eskir. Eskiyen kayış yenisiyle değiştirilir. Kayış söküldüğünde ters çevrilir ve aşırı bükmeden çalışma yüzeyinde derin çatlamalar olup olmadığına bakılır. Derin çatlaklar görülüyorsa kayışın yenilenme
    zamanı geldiği anlaşılır. Vantilatör kayısının gerginlik ayarı şarj sisteminde anlatılmıştır. Burada kayış gerginlik ayarının fazla
    olması, su pompası ile alternatör yataklarının gereksiz yere aşırı zorlanarak ömürlerinin kısalmasına, gevşek olması ise kayışın kayma yaparak ses yapmasına ve yıpranmasına,şarjın düşmesine, motorun hararet yapmasına yol açtığını hatırlayalım.
    Su Pompası
    Görevi: Su pompası, soğutma suyunun motor ile radyatör arasında devretmesini sağlar. Su pompası, vantilatör kayışı yardımıyla krank kasnağından hareket alarak döner. Pompa miline takılı palet, radyatörden gelen soğutma sıvısını motorun su çeketlerine basar. Basılan ortalama su miktarı, saatte 20 ton civarındadır.
    Arızaları : Su pompasında en çok görülen arızalar, pompa mili yataklarının aşınması, pompa kömürünün aşınmasıdır. Çok sık olmamakla beraber
    pompa palet kanatlarının aşındığı da görülür.
    Pompa mili yataklarının aşınması, milin kasıntılı çalışmasına ve ses yapmasına sebep olur. Pompa kömürünün aşınması salmastranın görev yapmamasına yani pompanın su kaçırmasına neden olur. Palet üzerindeki kanatların aşınması ise soğutma sisteminin verimim düşürerek motorun hararet yapmasına yol açar.Arızalı pompanın tamir takımı satılıyorsa pompa sökülerek arızalı parçalar yenisi ile değiştirilir. Günümüzde aşınan pompaların tamirinden ziyade yenisiyle değiştirilmesi tercih edilmektedir.
    Termostat: Motorun en kısa sürede ısınmasını ve ısındıktan sonra da motor
    sıcaklığının istenilen değerde kalmasını sağlar.
    Çalışması: Termostat, motor suyunun sıcaklığına bağlı olarak çalışan parçadır. Termostatın içinde, ısındığı zaman gaz haline geçerek basınç meydana getiren ve soğuduğunda yoğunlaşarak vakum oluşturan bir madde vardır.. Motor suyu ısındığında termostat da ısınır. Termostatın ısınması ile içindeki madde gaz haline dönüşerek meydana getirdiği basınç ile termostatı açar.Soğuduğu zaman termostat için-
    deki gaz da yoğunlaşarak vakum meydana getirir. Oluşan vakum, termostatın kapanmasını sağlar.Motor suyu soğuk iken Termostat kapalı durumdadır. Termostadın kapanmasıyla radyatöre geçemeyen su, kısa devre yaparak motor içinde devreder.
    Soğutma suyunun radyatörde soğuması önlenerek motorun daha kısa zamanda ısınması sağlanır,Motor suyu ısındıkça termostat supabı da yavaş yavaş açmaya
    başlar.Termostat supabının müsaade ettiği miktardaki su radyatöre geçer.Motor çalışma sıcaklığına ulaştığında, termostat tamamen açılır.
    Termostat Arızaları:Termostat zamanla özelliğim yitirir ve bozulur. Uygun sıcaklıkta açılamaz veya kapanamaz. Zamanında açamayan termostat, motorun hararet yapmasına,zamanında kapanamayan termostat motorun geç ısınmasına ve araç kaloriferinin iyi ısıtmamasına neden olur.Her termostatın çalışma sıcaklığı üzerinde yazılıdır. Termostatın arızalı olduğundan şüphe edildiğinde sökülerek kontrol edilir.Termostat kontrolü kesinlikle su içinde yapılmalıdır. Kolay olsun diye
    termostat altına çakmak veya kağıt yakılarak yapılan ısıtma işlemi termostatın
    bozulmasına yol açar.
    Su İçinde Kontrol:Kontrolü yapılacak termostat,su dolu kabın içine ve tabana değmeyecek şekilde asılır.Kabın içine bir tane derece konur. Su yavaş yavaş işitilir. Termostatın açmaya başladığı ve tamamen açtığı sıcaklık tespit edilir. Açılma sıcaklığı, üzerinde yazılı sıcaklıktan 6 ila 9 derece gecikirse termostat yenisiyle değiştirilir.
    Antifriz:Soğutma sistemi içindeki su O C derecede donar. Donan su genleşerek
    motor bloğunun çatlamasına ve radyatör lehimlerinin atmasına sebep olur.
    Sistemdeki suyun donmasını önlemek için antifriz (buzlanmayı önleyici) su ile
    karıştırılarak motora konur. Antifriz kutuları üzerinde istenilen sıcaklıklara
    dayanabilecek karışım oranları belirtilmiştir. Bir litre su ile bir litre antifriz
    karışımı -38 C derece sıcaklığa kadar motoru donma tehlikesinden korur. Antifriz
    aynı zamanda su ceketlerim oksitlenmeye karşı da korur. Antifrizli suyu yaz kış
    motorda tutmanın herhangi bir zararı yoktur, taydaşı vardır.
    Antifriz içinde bulunan bazı maddeler zamanla tortu oluşturur. Oluşan tor-
    tu, radyatörde tıkanmalara sebep olur. Bu nedenle her iki yılda bir eski antifriz
    atılır yenisi konur. Yeni antifriz motora konmadan önce radyatör ve motor temiz

    su ile akış yönünün ters istikametinde yıkanması gerekir.Sistemdeki soğutma sıvısı her yıl kısa girerken bomemetre ile ölçülür.Gerekiyorsa antifriz ilave edilir. Antifiriz ölçülürken motorun çalışma sıcaklığındaolması gerekir.
    Soğutma Sisteminin Sızdırmazlık Kontrolü:Bu işlem, soğutma sisteminde sızma olup olmadığım tespit etmek için yapılır. Aracın motoru ısıtılır, kalorifer musluğu açılır ve motor durdurulur. Radyatör kapağı sökülerek yerine basınç kontrol aleti takılır. Alet 0.9 bar basınç gösterecek şekilde radyatöre hava basılır
    Basınç değerinde düşme oluyor ise kaçak var demektir. Bütün bağlantı yerleri ve hortumlar kontrol edilerek kaçak giderilir.Basınçta düşme yok ise kaçağın olmadığı anlaşılır. (Sisteme ne kadar hava basılacağı katalogdan alınmalıdır.)
    Soğutma Sisteminin Doldurulması:Soğutma sistemi doldurulacağı zaman motorun soğuk olması gerekir.Doldurma işleminden önce radyatör hortumlar;, kalorifer hortumları, bağlantı kelepçeleri kontrol edilir gerekli onarımlar yapılır. Kalorifer muslukları açık hale getirilir.Soğutma sistemine tercihen saf su, mümkün olmadığı taktirde kireci az olan su konur. Sisteme antifrizli su konulacaksa temiz bir kap içinde antifriz ile su karıştırılarak hazırlanır,Motor rölantide çalışırken hazırlanan sıvı, radyatöre yavaş yavaş ve seviyesi işaretine kadar doldurulur. Radyatör içinde su seviye işareti yok ise, su seviyesi petekleri bir iki parmak geçmesi yeterlidir. Genleşme kabı bulunmayan radyatörlerde ağzına kadar su doldurulmaz.
    Bu şekilde motor ısınıp, termostatı açana kadar beklenir. Termostatın
    açmasıyla blok içinde kalan hava dışarı atılır. Bu durumda motor, 1500 - 2000
    dev/dak hızla bir süre çalıştırılır. Blok içinde hava kalmadığından emin olunduğunda radyatör kapağı kapatılır.Bazı motorlarda sistemin hava yapmasını önleyen hava boşaltma muslukları vardır. Bu musluklar açılarak sistemin havası alınır. Hava alma işlemine musluktan tamamen su akana kadar devam edilir.
    Sıcaklık Göstergesi: Sıcaklık göstergesi, motor suyunun sıcaklığını gösterir.
    Yapısal Özelliği: Günümüz araçlarında elektrikli tip sıcaklık göstergesi kullanılır. Elektrikli tip göstergeler, yağ göstergelerinde olduğu gibi, manyetik veya termik tip olabilir. Sıcaklık göstergesi, gösterge saati ve sıcaklık müşiri olmak üzere iki parçadan meydana gelir. Gösterge saati, araç gösterge panosunda, ısı müşiri ise motorda soğutma suyu içindedir.Manyetik göstergeler, gösterge içinde bulunan bobinlerin üzerinden geçen akımın meydana getirdiği manyetik alanın etkisiyle çalışır. Gösterge saati içinde biri devrede parelel, diğeri seri olarak çalışan iki tane bobin vardır.
    Kontak anahtarı açıldığında, devreye parelel olarak bağlı bobin sabit bir manyetik alan oluşturarak ibreyi soğuk gösterecek şekilde kendine çeker.
    Seri bobinin ucu, müşire bağlıdır. Motor soğuk olduğunda seri bobin üzerinden çok az akım geçer. Motor ısındığında müşir içindeki direnç azalır. Bu durumda seri bobinin üzerinden geçen akım çoğalacağından meydana getireceği manyetik alan da kuvvetli olur. Gösterge ibresi, seri bobinin meydana getirdiği kuvvetli manyetik alanın etkisine girerek sıcağa doğru yönelir.


    Paralel Bobin Seri Bobin
    Manyetik tip sıcaklık göstergesi Termik tip sıcaklık göstergesi

    Termik tip gösterge saati içinde bimetal bir parça üzerinden akım geçirilip müşir üzerinden şasi ettirilir.Motor soğuk iken az akım geçeneği için bimetal levhada bir değişiklik olmaz. Bu durumda gösterge soğuğu gösterir.
    Motor ısındıkça müşir üzerinde direnç azalır. Direnç azaldığı için de bimetal parça üzerinden daha fazla akım geçer.Isınan bimetal parça eğilirken gösterge ibresini de sıcak tarafa doğru iter.Eski model araçlar üzerinde gaz basınçlı sıcaklık göstergeleri bulunur.Gaz basınçlı sıcaklık göstergesinde motora takılan ısı tüpünden gösterge saatine ince bakır bir boru bağlantısı vardır.
    Havalı Soğutma Sistemi


    Havalı soğutma sisteminde motorun soğutulması, doğrudan hava ile yapılır. Motor sıcaklığı, silindir kapağı, silindir bloğu ve karter üzerinde bulunan hava kanatçıklarına dağılır.Havanın, hava kanatçıklarını yalaması sırasında sıcaklık havaya geçerek motorun soğuması sağlanır. Motosiklet motorlarının soğutulması, havalı soğutmaya iyi bir örnektir.Araç motorları kapalı yerde olduğu için, yeterli hava akımı sağlanamaz.
    Yeterli hava akımım sağlamak için, sisteme krank kasnağından hareket alarak
    çalışan bir vantilatör ve hava yönlendiricileri ilave edilir.
    Vantilatör, havayı emerek yönlendiriciler yardımıyla silindir bloğu ve silindir
    kapağındaki hava kanatçıklarının üzerine gönderir. Hava, kanatçıklar üzerinden
    sıcaklığı alarak motorun soğumasını sağlar.Havalı soğutma sistemi, sivili soğutma sistemine göre daha az bakıma gerek duyar. Ancak sivili soğutma sistemi kadar mükemmel değildir.




  • hareret yapıp conta yakmasında ne halt yerse yesinmillet motoru soğuk tutmak için neler neler yapıyo biz güzelim soğuyan moturu ısıtmaya çalışıyoz..boşverin ya soğuk kalsın
  • Maşallah gece gece baya bi hareketli buralar
  • 
Sayfa: önceki 593594595596597
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.