Şimdi Ara

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...

Bu Konudaki Kullanıcılar:
11 Misafir - 11 Masaüstü
5 sn
18.489
Cevap
202
Favori
1.860.417
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
18 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...


(En Son Oy Tarihi: 11.2.2024)
Giriş
Mesaj


  • ........ANKET KONUSU :
    Tercih ettiğiniz motor yağı markası nedir?




    Motor yağları hakkında alım hakkında karar verirken bilinmesi gerekenleri bu başlık altında yazmaya gayret edeceğim.

    Aslında bu bilgileri bulabileceğiniz çokça veri internette mevcuttur. Ancak fazla veri de konu hakkında çok fazla bilgisi olmayanların kafasını karıştırabilmektedir.

    Neye göre ve hangisi hangisinden daha önemli konuları için öncelikle bilinmesi gerekenleri link olarak vermeye çalışacağım .

    http://www.motor-yagi.com/?

    http://www.makinamerkezim.com/article/makine-yaglari-cesitleri-ozellikleri-yag-secimi-ve-makine-yag-bakim-egitimi/
    Bu linkte detaylı bilgiler biraraya toplanmış

    http://www.mobiloil.com.tr/Turkey-Turkish-LCW/whichoil.aspx

    http://www.mobiloil.com.tr/Turkey-Turkish-LCW/carengineoils_which-oil.aspx

    http://www.castrol.com/tr_tr/turkey/motor-yagi-secici-hangi-araca-hangi-yag.html

    http://www.uzmantv.com/aracimiza-uygun-motor-yagini-nasil-secebiliriz

    https://www.youtube.com/watch?v=mmmcj53TNic

    https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lubricant

    https://www.dieselnet.com/tech/lube.php

    yağ analizi hakkında bilinebilecek herşey linkte

    http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiN5NC9mvPNAhUFuxQKHa_MAL8QFgg7MAM&url=http%3A%2F%2Fwww.spectrosci.com%2Fdefault%2Fassets%2FFile%2FSpectroSci_OilAnalysisHandbook_FINAL_2014-08.pdf&usg=AFQjCNFfK0v3TGipfNHsLvSwAoZy3jroww


    yabancı teknik kaynak
    http://www.toromontcat.com/pdf/oilengine.pdf



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 14 Temmuz 2016; 18:06:59 >







  • içinde bulunduğumuz günlerde Türkiye de aşırı derecelere varan yüksek hava sıcaklıkları yaşanmaktadır. Bu kapsamda ,

    araçlarında 20, 30 ile biten yağ kullanan benzinli ve LPG li araçlar birinci öncelikli

    yine araçlarında 30 veya daha düşük biten dizel araç kullanıcıları ikinci öncelikli olmak üzere yağ seviyelerini günlük olarak takip etmelerini öneririm.

    özellikle aşırı sıcak hava , şehiriçi trafik , klima devamlı kullanımı ve yüklü araç durumları birden fazla koşul mevcut ise yağ yakma veya eksiltme durumları ile karşılaşma olasılığı yükselmektedir. Bunlara ek olarak araç km si ve yaşı yüksek ise olasılık artık geçerli bir sabit koşula dönüşmektedir.

    ektreme denilen bu koşul altında araç kullanmak zorunda kalan forumdaşlarımızın bu uyarımı dikkate almalarını öneririm.
    Biraz tek gelebilir ama az oku da bir şeyler öğren

    Bu yazı Ümit Bağıran’ın ‘Yağlar Hakkında’ derlemesinden alıntıdır:

    “Bunları daha önce çok kez dile getirmiş olmama rağmen, teknik bilgiler nedense çok sevilmiyor. Şimdi bir ağabeyimiz gelir, 10w40 en iyisidir, usta öyle dedi der, herkes dağılır.

    Bilgiyi seven ve motorunu korumak isteyen kim varsa gelsin bu konuyu okusun.

    Bir yağda üretim şekli ya ekonomi amaçlıdır ya da yüksek performanslı kullanıma dayanıklılık amaçlıdır. Birde orta kararlılar vardır, ne şiş yansın ne kebap mantalitesinde. 5w-30’lara bakarsınız mesela fuel economy full economy gibi şeyler yazar. 10w60’a bakarsınız yarış pisti resimleri falan vardır, yüksek performans vb. ibareler görürsünüz. Bu değerlendirmeyi yapan en önemli ölçüm birimlerinin başında HTHS oranı gelir. High Tempature High Shear yani yüksek sıcaklık yüksek kayma. Shear burada, iki cisim arasındaki kaymayı ifade ediyor. Dayanıklılık HTHS ile ölçülür. Yüksek HTHS yüksek dayanıklılık ifader ederken düşük HTHS ise düşük yakıt tüketimi anlamına gelir.

    Birde cSt denilen bir olay var.

    Viskozite ; aslında kıvam demektir. Akışkanın akmaya karşı gösterdiği direnci gösterir. Dinamik viskozite yani kinematik akmazlık cSt ile ölçülür. 20 derecedeki suyun viskozitesi 1 cSt kabul edilir.

    Formülü de şu şekildedir;

    1 cSt = 1 mm^2·s^−1 = 10^−6 m^2·s^−1

    Bilinen materyaller üzerinden örnekler vermek gerekirse;

    Oda sıcaklığında su: 1 cSt

    Antifreeze: 15 cSt

    Motor yağları: 50-200 cSt – Gress yağa doğru 2,000 cSt

    Bal: 2,500 cSt

    Şokella: 15-20 000 cSt

    Ketçap: 50,000 cSt

    Domates salçası veya fındık ezmesi: 150,000-200,000 cSt

    Macun: 100,000,000 cSt

    Silikon 200,000 cSt den 20,000,000 cSt’ye kadar değişir.

    Yağlarında viskozite değerlerini her yağın teknik tablosundan okumak gerekir. İlgili yağın web sitesinde döküman olarak bulabilirsiniz. Örneğin, Google amcaya Mobil 5w30 TDS yazdığınızda ilgili Technical Data Sheet karşınıza çıkacaktır.

    Birde yağların grupları var, üretimde kullanılan teknik ve materyale göre, hani şu meşhur tam sentetik yok, yarı sentetik muhabbeti var ya, işte o durumda grup denilen sınıflandırmalara göre ayrılır:

    Grup I – mineral

    Grup II/II+ – hydrocrak (VI <120)

    Grup III – hydrocrack ( VI >120, Mineral kökenli “Sözde Sentetik” )

    Grup IV – polyalphaolefin ( insan yapısı Sentetik )

    Grup V – Ester & benzeri tam sentetik maddeler ( Ester veya Polyolester, süper üstün seviye Sentetik, jet uçak motorları için).

    Örneğin:

    Redline ( Grup V Polyester ) Motul 300V ( Grup V Polyester )

    Motul 8100 E-Tech 0W40 ( Grup IV/V Karışımı )

    Mobil 1 ( Grup IV )

    Motul 8100 xcess 5w40 (Grup IV) ~$60 – ( Tam bir F/P Ürünü, en uygun POE Yağdır )

    Alman Castrol SynTec 0w30 ( Grup IV )

    Amerikan Castrol SynTec 5w40 ( grup III ) ( Bazı kaynaklara göre içinde Grup 4 de var )

    Castrol Edge Sport 5w30 veya 10w60 ( Grup III )

    Motul 4100 Turbolight (Grup II? )

    Listeyi biraz daha sadeleştirecek olursak:

    Grup 1 – 20w50 gibi tam mineral yağlar

    Grup 2 – 15w40 gibi yeni nesil mineral yağlar

    Grup 3 – 10w40 gibi yarı sentetik, sentetik bazlı mineral yağlar

    Grup 4 – 5w40-10w60-0w30 vb. gibi tam sentetik PAO( polyalphaolefin ) yağlar

    Grup 5 – 5w40-10w60-0w30 vb. gibi tam sentetik POE( poly ester ) yağlar

    POE baz yağı Motul ve Redline kullanıyor. PAO’yu ise Castrol, Mobil vs kullanıyor.

    SAE

    Birde yağın SAE standardında viskozitesi verilirken kullanılan iki değer vardır.

    Örneğin 10w40’da 10w winter, yani kış değeri, yani soğuk değeridir. 40 ise sıcak değeridir. Yağların sıcaklık performanslarını kıyaslarken bu rakamları kıyaslayabilirsiniz. Örneğin 0w40 bir yağ 10w40 bir yağa göre soğukta çok daha iyi yağlama sağlarken sıcakta da 10w40 ile aşağı yukarı aynı yağlamayı sağlayabiliyor demektir. Aynı şekilde 10w40 ile 10w60 kıyaslanırsa soğuk motorda her ikisi de 10w değerine sahipken, yani benzer yağlama sağlayacakken, sıcak motorda 10w60 60 sıcak değerinden ötürü çok daha yüksek sıcaklıklara dayanacak ve yağlama performansını sürdürecektir. Tabi ki SAE viskozite kodu tek başına her şeyin göstergesi değildir. Aynı SAE koduna sahip yağlar arasında yağlama farkları olabilir. Ama SAE viskozite endekslerinden genel olarak fikir sahibi olunabilir.

    Toparlamak gerekirse,

    Yağların maddeye göre gruplandırılması,

    –SAE‘ göre yani sıcaklıklara göre numaranldırılması,

    –cSt yani X sıcaklıklara göre Y kadar vizkozitesi,

    –HTHS ( High Tempature High Shear ) dedik.

    Peki bunlara nereden ulaşacaktık, TDS yani ilgili markanın technical data sheet’ine göre.

    HTHTS değerlerine bir göz atalım..

    Ne kadar Yüksek HTHS, o kadar koruyuculuk. Sanayi dilinde yağ filmi dedikleri şey var ya, hah, işte bu o.

    -Mobil1 0w40 3.6,

    -Castrol Edge 0w40 3.7 HTHS değerine sahip.

    -Motul 300V 5w40 POE (poly ester) yapısından dolayı 4.53 HTHS değerine sahip.

    -Mobil1 5w50 4.4 HTHS değerine sahip.

    -Mobil1 10w60 5.7 HTHS değerine sahip.

    Her yağın hthts değeri 40 derecedeki viskozitesi 100 derecedeki vizkozitesi ve 150 derecelik HTHS ölçüm değeri TDS’de yazmaktadır.

    Mesela aşık olduğum, subap şıkırtısını duyunca ( ısındığında koruma sağlamadığının işareti) aşktan nefrete döndüğüm meşhur mobil 1newlife 0w40 değerine bakalım:

    Mobil 1 0W-40

    ValueViscosity, cSt (ASTM D445) @ 40º C 75@ 100º C 13.5

    Viscosity Index 185MRV at -40ºC, cP (ASTM D4684) 31,000HTHS Viscosity,

    mPa•s @ 150ºC, (ASTM D4683) 3.8

    Total Base Number (ASTM D2896) 11.8

    Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 1.3

    Phosphorous, wt% (ASTM D4981) 0.1

    Flash Point, ºC (ASTM D92) 230

    Density @15.6 ºC, g/ml (ASTM D4052) 0.85

    —-

    Bu da meşhur motul 8100xcess 5w40:

    PROPERTIESViscosity grade SAE J 300 5W-40

    Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.850

    Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 86.2 mm²/s

    Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.2 mm²/s

    HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.7 mPa.s

    Viscosity Index ASTM D2270 170Pour point ASTM D97 -36°C / -32.8°F

    Flash point ASTM D92 230°C / 446°F

    Sulfated ash ASTM D874 1.1% weightTBN ASTM D2896 10.1 mg KOH/g

    Bakınız, burada parantez içinde yazanlar ölçüm metodlarıdır. ASTM D4683 gibi. Mobil 0w40 motulden 0,1 puan daha yüksek almış ama orada ölçüm metodu farkı var bunu da göz önünde bulundurmak lazım. Klasik mobil pazarlama taktiği işte, nereden anlayacağız bu farkları dediğinizi duyar gibiyim, kulak ile aracınızı tanıyarak gaz tepkilerinizi ölçerek hissederek, motor suyu sıcaklığını ve hangi sıcaklıkta ne tür reaksiyonlar verdiğini hissederek, her şeyden önemlisi, yağın içeriğini inceleyip yukarıda saydığım verileri göz önünde bulundurarak.

    Liqui Moly

    Liqui severler içinde birşey söyliyeyim. Ayrıca MoS2 (molybdenum sulfide) ile sürtünmeyi azaltan bir katman oluşturduğunu iddia ediyor. Ama bu çok eski bir iddia. Moly’nin bu katkı maddesi genelde gres olarak kullanılıyor. Yani aslında kalite yok, hile var.

    Peki neden fabrika 5w30 diyor, 0w20 Diyor, biz müyendiz amcalardan daha mı iyi biliyoruz ?

    Emisyon kanunları.. Emisyon emisyon emisyon.. Hep karşımıza çıkacak bunlar.

    Düşük vizkozitede akışkana karşı direnç daha az oluşur. İlk hareket daha kolaydır. 0,0123456789gr bilmem ne kadar küsur daha az emsiyon sağlarsınız, daha az yakıt tüketirsiniz. Araç üreticilerinin 0,01 lt ve 0,01gr CO emisyonu için yırtındıklarını düşündüğümüzde, bu tür küçük detaylar hiçte azımsanmayacak kadar etki oluşturuyor. Michelin energy saver da buna bir örnek mesela, bu ekonomi yağları genelde 5w30 0w30, 0w20 gibi yağlardır; fakat farklı iklim koşullarında motorunuzun özelliklerine göre yağ seçmek zorundasınız. Zorundasınız diyorum bakın, hiç Sibirya soğuğundaki motorda çalışacak yağ ile çöl sıcağında çalışacak yağ bir olur mu? Nedir yani, fabrika 5w30 dedi diye, kanun mu bu onu mu kullanacağız?

    Şu HTHS üzerinde biraz daha duralım

    Yüksek HTHS’ye sahip yağlar arasında da bir dayanıklılık kıyaslaması yapmak gerekirse, mpa.s değerleri kıyaslanabilir. Ama genel olarak 100 derecedeki cSt cinsinden viskozite değeri HTHS değeri ile orantılı olacaktır.

    Mobil 0w-40 ile motul 5w-40 örneğinde iki yağın 100 derecedeki cSt değerleri arasında da HTHS değerleri ile aynı doğrultuda bir fark vardır.

    Sonuç olarak, gerek 100 derecedeki viskozite değerleri, gerekse 150 derecedeki HTHS değerleri bize özellikle yüksek ısıda yağın işlevselliği, dayanımı ile ilgili bilgi verir. Esasen 150 derecedeki dayanım bizi daha çok ilgilendiriyor. Mesela Amerikan pazarındaki mobil 1 0w-40 ın teknik özellikleri ( mobil ve castrol ülke ülke aynı mal olduğu halde, özelliklerini değiştiriyor! ):

    Mobil 1 0W-40SAE Grade 0W-40

    Viscosity, ASTM D 445cSt @ 40ºC 80cSt @ 100ºC 14.3

    Viscosity Index, ASTM D 2270 187

    Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.2

    HTHS Viscosity, mPa-s @ 150ºC, ASTM D 4683 3.6

    Pour Point, ºC, ASTM D 97 -54

    Flash Point, ºC, ASTM D 92 236

    Density @ 15ºC kg/l, ASTM D 4052 0.855

    Bu da motul super300V 5w-40 ın özellikleri:

    Viscosity grade SAE J 300 5W-40

    Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.895

    Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 74.2 mm²/s

    Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.1 mm²/s

    HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 4.53 mPa.s

    Viscosity Index ASTM D2270 180Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F

    Flash point ASTM D92 216°C / 420°F

    Sulfated ash ASTM D874 1.17% weightTBN ASTM D2896 10.3 mg KOH/g

    Şu hususa dikkatinizi çekmek istiyorum, viskozite Motul’un daha kalın gibi gözükse de 40 derecede de, 100 derecede de daha akışkan gözüküyor. Ayrıca HTHS değeri yani ısıya dayanımı Mobil’e kıyasla oldukça fazla. Burada Motul yağın hem ne kadar stabil hem de ne kadar Wide Range, yani stabil ve uzun aralıklı ısılarda sabit hem de film kopması dediğimiz şeye karşı ne kadar da üstün geldiğini anlatmak istiyorum. Tabii bu sihirli bir buluş değil, derler ya hani, kalite detayda gizlidir. Ha işte aynen öyle. Piyasa ürünü yağların çoğu sentetik yazar ama aslında madeni yağ karışımı ithiva eder.

    Full sentetik ile %100 setetik kelimelerine dikkat ediniz, burada büyük kelime oyunu var. Detay ve kaliteden kastım da kullanılan malzemenin özelliğinden ileri geliyor. REDLINE ve MOTUL haricinde POE bazlı yağ yok. Bunun için bu kadar üstün ve pahalılar.

    HTHS ölçümü 150 derecede yapılır. 3.5’un altı spor kullanım için risktir. 4 ve üzeri tercih sebebidir.

    Motul kullanan bir ağabeyimizden not şöyle ;

    Motul ile 6k km oldu sanırım bu gün. Harbiden farkını hissettiriyor ama bunu anlamak için EGT saatiniz olması şart. Mesela aynı dış hava sıcaklığı aynı yolda aynı viteste Mobil1 ve Castrol ile devir kestirdiğinizde birde Motul 300v ile devir kestirin. EGT birinde 900 iken diğerinde 850 yi göstermekte zorlanıyorsunuz. 300v’nin EGT ye bile etki etmesi bende bu yağın kalitesini anlamama olanak sağladı. ( EGT = EXHAUST GAS TEMPATURE, Türkçe meali: egzoz gaz sıcaklığı )

    Katkı Maddeleri Konusu

    Yağın motoru koruması fosfor ve çinkoya bağlıdır. Aslında emisyon da bu değerlere bağlıdır. Bu oranlar ne kadar az ise çevreye o kadar az zarar verir ve bu degerler ne kadar çok ise motoru o kadar çok korur. Mobil’de racing ve normal yağların arasındaki fark da budur zaten.

    Mesela Valvoline Racing yağlarda da yüksek oranda çinko ve fosfor vardır ve bununla da övünür. Yarış içindir ibaresi aslında buradan gelmektedir. Yüksek fosfor ve çinkoya sahip yağları günlük diye piyasaya süremezsiniz, yasak hemşerim yasak, emisyon var.

    Araştırısanız bu konuda çok kaynak bulursunuz.

    Şimdi konuya dönelim, en iyi 5w30 veya 5w40 derken yağlarda bu başlık altında bahsettiğimiz temelde birkaç ayrım var;

    Birinci ayrım, tam sentetik, yarı sentetik. 10w40, 15w40, 20w50 haricindeki 5w30, 5w40, 10w60 gibi yağlar zaten tam sentetik. Tabi ki tam sentetik olanı tercih ediyoruz. Burada sorun yok. İkinci ayrım ise tam sentetikler arasında;

    Bir polyester bazlı POE yağlar var ki Motul en önemlisi. Diğer tarafta ise PAO bazlı yağlar var. Her ikisi de tam sentetik olmasına rağmen POE bazlı yağlar aynı viskozitedeki PAO bazlı yağlardan daha dayanıklılar.

    Motul 300V 5w40 hemen hemen Mobil1 5w50 ile aynı sıcaklık dayanımına sahip. Ama viskozitesi Mobil1 5w50 kadar yüksek değil.

    Üçüncü farklılık ise aynı bazlı ve aynı viskoziteli yağlar arasındaki formülasyon farkı. Mobil1 5w30 ile Castrol Edge 5w30 arasındaki veya Mobil1 10w60 ile Castrol Edge 10w60 arasındaki küçük farklılıklar gibi.

    Eğer ben uçmam kaçmam basmam sıkışık trafikte kalmam serin havalarda kullanırım diyorsanız HTHS 3.5 ve altı tavsiye edilebilir.

    Dizelin EGT’si, sakin kullanımda 150 derce civarında dolaştığı bilinir ama süper performans kullanırım otobanda çevreyolunda sıkar babam sıkarım derseniz hths 3.5 üstü hatta 4.5 civarı sizin motoru ancak koruyacaktır. Ne kadar düşük hthts o kadar soğuk çalışma koruması ve ekonomi. Ne kadar yüksek hths o kadar soğuk çalıştırma yıpranması + fazla yakıt ( 0,1234654 ) küsur fazla olur.

    Şimdi burada yine başa döndük

    Amaç yüksek koruma mı yoksa sakin takılıp ekonomi yapmak mı?

    Ben yine de kafanızı karıştırmayayım, yaz ayları 5w40, kış ayı için 5w30 kullanılabilir. İlk çalıştırmada daha fazla koruma sağlar, kış ayında motor daha çabuk ısınır. Daha ciddi koruma hedefleyen ve hatta aracı yazılımlı olan arkadaşlarım %100 sentetik yağ tercih etmeliler. Bakınız full sentetik demiyorum orada pazarlama kelimesi oyunu var. Full sentetik yazanların hepsi minimum %30 mineral yağ barındırır içinde..

    Benim favorim;

    kısa aralıklarla değiştirdiğim motoru temiz tutma hedeflediğim için Selenia 5w40 ama ciddi yaz sıcaklarında motul 8100 xcess 5w40 %100 sentetik.

    Merhabalar genel bir bilgilendirme yapmak istiyorum.


    Yağda üretim şekli ya ekonomi amaçlıdır ya da yüksek performanslı kullanıma dayanıklılık amaçlıdır. Birde orta kararlılar vardır, ne şiş yansın ne kebap mantalitesinde. 5w-30’lara bakarsınız mesela fuel economy full economy gibi şeyler yazar. 10w60’a bakarsınız yarış pisti resimleri falan vardır, yüksek performans vb. ibareler görürsünüz. Bu değerlendirmeyi yapan en önemli ölçüm birimlerinin başında HTHS oranı gelir. High Tempature High Shear yani yüksek sıcaklık yüksek kayma. Shear burada, iki cisim arasındaki kaymayı ifade ediyor. Dayanıklılık HTHS ile ölçülür. Yüksek HTHS yüksek dayanıklılık ifader ederken düşük HTHS ise düşük yakıt tüketimi anlamına gelir. 


    Birde cSt denilen bir olay var. 


    Viskozite ; aslında kıvam demektir. Akışkanın akmaya karşı gösterdiği direnci gösterir. Dinamik viskozite yani kinematik akmazlık cSt ile ölçülür. 20 derecedeki suyun viskozitesi 1 cSt kabul edilir. 


    Formülü de şu şekildedir; 


    1 cSt = 1 mm^2·s^−1 = 10^−6 m^2·s^−1 


    Bilinen materyaller üzerinden örnekler vermek gerekirse; 


    Oda sıcaklığında su: 1 cSt 


    Antifreeze: 15 cSt 


    Motor yağları: 50-200 cSt – Gress yağa doğru 2,000 cSt 


    Bal: 2,500 cSt 


    Şokella: 15-20 000 cSt 


    Ketçap: 50,000 cSt 


    Domates salçası veya fındık ezmesi: 150,000-200,000 cSt 


    Macun: 100,000,000 cSt 


    Silikon 200,000 cSt den 20,000,000 cSt’ye kadar değişir. 


    Yağlarında viskozite değerlerini her yağın teknik tablosundan okumak gerekir. İlgili yağın web sitesinde döküman olarak bulabilirsiniz. Örneğin, Google amcaya Mobil 5w30 TDS yazdığınızda ilgili Technical Data Sheet karşınıza çıkacaktır. 


    Birde yağların grupları var, üretimde kullanılan teknik ve materyale göre, hani şu meşhur tam sentetik yok, yarı sentetik muhabbeti var ya, işte o durumda grup denilen sınıflandırmalara göre ayrılır: 


    Grup I – mineral 


    Grup II/II+ – hydrocrak (VI <120) 


    Grup III – hydrocrack ( VI >120, Mineral kökenli “Sözde Sentetik” ) 


    Grup IV – polyalphaolefin ( insan yapısı Sentetik ) 


    Grup V – Ester & benzeri tam sentetik maddeler ( Ester veya Polyolester, süper üstün seviye Sentetik, jet uçak motorları için). 


    Örneğin: 


    Redline ( Grup V Polyester ) Motul 300V ( Grup V Polyester ) 


    Motul 8100 E-Tech 0W40 ( Grup IV/V Karışımı ) 


    Mobil 1 ( Grup IV ) 


    Motul 8100 xcess 5w40 (Grup IV) ~$60 – ( Tam bir F/P Ürünü, en uygun POE Yağdır ) 


    Alman Castrol SynTec 0w30 ( Grup IV ) 


    Amerikan Castrol SynTec 5w40 ( grup III ) ( Bazı kaynaklara göre içinde Grup 4 de var ) 


    Castrol Edge Sport 5w30 veya 10w60 ( Grup III ) 


    Motul 4100 Turbolight (Grup II? ) 


    Listeyi biraz daha sadeleştirecek olursak: 


    Grup 1 – 20w50 gibi tam mineral yağlar 


    Grup 2 – 15w40 gibi yeni nesil mineral yağlar 


    Grup 3 – 10w40 gibi yarı sentetik, sentetik bazlı mineral yağlar 


    Grup 4 – 5w40-10w60-0w30 vb. gibi tam sentetik PAO( polyalphaolefin ) yağlar 


    Grup 5 – 5w40-10w60-0w30 vb. gibi tam sentetik POE( poly ester ) yağlar 


    POE baz yağı Motul ve Redline kullanıyor. PAO’yu ise Castrol, Mobil vs kullanıyor. 


    SAE 


    Birde yağın SAE standardında viskozitesi verilirken kullanılan iki değer vardır. 


    Örneğin 10w40’da 10w winter, yani kış değeri, yani soğuk değeridir. 40 ise sıcak değeridir. Yağların sıcaklık performanslarını kıyaslarken bu rakamları kıyaslayabilirsiniz. Örneğin 0w40 bir yağ 10w40 bir yağa göre soğukta çok daha iyi yağlama sağlarken sıcakta da 10w40 ile aşağı yukarı aynı yağlamayı sağlayabiliyor demektir. Aynı şekilde 10w40 ile 10w60 kıyaslanırsa soğuk motorda her ikisi de 10w değerine sahipken, yani benzer yağlama sağlayacakken, sıcak motorda 10w60 60 sıcak değerinden ötürü çok daha yüksek sıcaklıklara dayanacak ve yağlama performansını sürdürecektir. Tabi ki SAE viskozite kodu tek başına her şeyin göstergesi değildir. Aynı SAE koduna sahip yağlar arasında yağlama farkları olabilir. Ama SAE viskozite endekslerinden genel olarak fikir sahibi olunabilir. 


    Toparlamak gerekirse, 


    Yağların maddeye göre gruplandırılması, 


    –SAE‘ göre yani sıcaklıklara göre numaranldırılması, 


    –cSt yani X sıcaklıklara göre Y kadar vizkozitesi, 


    –HTHS ( High Tempature High Shear ) dedik. 


    Peki bunlara nereden ulaşacaktık, TDS yani ilgili markanın technical data sheet’ine göre. 


    HTHTS değerlerine bir göz atalım.. 


    Ne kadar Yüksek HTHS, o kadar koruyuculuk. Sanayi dilinde yağ filmi dedikleri şey var ya, hah, işte bu o. 


    -Mobil1 0w40 3.6, 


    -Castrol Edge 0w40 3.7 HTHS değerine sahip. 


    -Motul 300V 5w40 POE (poly ester) yapısından dolayı 4.53 HTHS değerine sahip. 


    -Mobil1 5w50 4.4 HTHS değerine sahip. 


    -Mobil1 10w60 5.7 HTHS değerine sahip. 


    Her yağın hthts değeri 40 derecedeki viskozitesi 100 derecedeki vizkozitesi ve 150 derecelik HTHS ölçüm değeri TDS’de yazmaktadır. 


    Mesela aşık olduğum, subap şıkırtısını duyunca ( ısındığında koruma sağlamadığının işareti) aşktan nefrete döndüğüm meşhur mobil 1newlife 0w40 değerine bakalım: 


    Mobil 1 0W-40 


    ValueViscosity, cSt (ASTM D445) @ 40º C 75@ 100º C 13.5 


    Viscosity Index 185MRV at -40ºC, cP (ASTM D4684) 31,000HTHS Viscosity, 


    mPa•s @ 150ºC, (ASTM D4683) 3.8 


    Total Base Number (ASTM D2896) 11.8 


    Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 1.3 


    Phosphorous, wt% (ASTM D4981) 0.1 


    Flash Point, ºC (ASTM D92) 230 


    Density @15.6 ºC, g/ml (ASTM D4052) 0.85 


    Bu da meşhur motul 8100xcess 5w40: 


    PROPERTIESViscosity grade SAE J 300 5W-40 


    Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.850 


    Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 86.2 mm²/s 


    Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.2 mm²/s 


    HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.7 mPa.s 


    Viscosity Index ASTM D2270 170Pour point ASTM D97 -36°C / -32.8°F 


    Flash point ASTM D92 230°C / 446°F 


    Sulfated ash ASTM D874 1.1% weightTBN ASTM D2896 10.1 mg KOH/g 


    Bakınız, burada parantez içinde yazanlar ölçüm metodlarıdır. ASTM D4683 gibi. Mobil 0w40 motulden 0,1 puan daha yüksek almış ama orada ölçüm metodu farkı var bunu da göz önünde bulundurmak lazım. Klasik mobil pazarlama taktiği işte, nereden anlayacağız bu farkları dediğinizi duyar gibiyim, kulak ile aracınızı tanıyarak gaz tepkilerinizi ölçerek hissederek, motor suyu sıcaklığını ve hangi sıcaklıkta ne tür reaksiyonlar verdiğini hissederek, her şeyden önemlisi, yağın içeriğini inceleyip yukarıda saydığım verileri göz önünde bulundurarak. 


    Liqui Moly 


    Liqui severler içinde birşey söyliyeyim. Ayrıca MoS2 (molybdenum sulfide) ile sürtünmeyi azaltan bir katman oluşturduğunu iddia ediyor. Ama bu çok eski bir iddia. Moly’nin bu katkı maddesi genelde gres olarak kullanılıyor. Yani aslında kalite yok, hile var. 


    Peki neden fabrika 5w30 diyor, 0w20 Diyor, biz mühendis amcalardan daha mı iyi biliyoruz ? 


    Emisyon kanunları.. Emisyon emisyon emisyon.. Hep karşımıza çıkacak bunlar. 


    Düşük vizkozitede akışkana karşı direnç daha az oluşur. İlk hareket daha kolaydır. 0,0123456789gr bilmem ne kadar küsur daha az emsiyon sağlarsınız, daha az yakıt tüketirsiniz. Araç üreticilerinin 0,01 lt ve 0,01gr CO emisyonu için yırtındıklarını düşündüğümüzde, bu tür küçük detaylar hiçte azımsanmayacak kadar etki oluşturuyor. Michelin energy saver da buna bir örnek mesela, bu ekonomi yağları genelde 5w30 0w30, 0w20 gibi yağlardır; fakat farklı iklim koşullarında motorunuzun özelliklerine göre yağ seçmek zorundasınız. Zorundasınız diyorum bakın, hiç Sibirya soğuğundaki motorda çalışacak yağ ile çöl sıcağında çalışacak yağ bir olur mu? Nedir yani, fabrika 5w30 dedi diye, kanun mu bu onu mu kullanacağız? 


    Şu HTHS üzerinde biraz daha duralım 


    Yüksek HTHS’ye sahip yağlar arasında da bir dayanıklılık kıyaslaması yapmak gerekirse, mpa.s değerleri kıyaslanabilir. Ama genel olarak 100 derecedeki cSt cinsinden viskozite değeri HTHS değeri ile orantılı olacaktır. 


    Mobil 0w-40 ile motul 5w-40 örneğinde iki yağın 100 derecedeki cSt değerleri arasında da HTHS değerleri ile aynı doğrultuda bir fark vardır. 


    Sonuç olarak, gerek 100 derecedeki viskozite değerleri, gerekse 150 derecedeki HTHS değerleri bize özellikle yüksek ısıda yağın işlevselliği, dayanımı ile ilgili bilgi verir. Esasen 150 derecedeki dayanım bizi daha çok ilgilendiriyor. Mesela Amerikan pazarındaki mobil 1 0w-40 ın teknik özellikleri ( mobil ve castrol ülke ülke aynı mal olduğu halde, özelliklerini değiştiriyor! ): 


    Mobil 1 0W-40SAE Grade 0W-40 


    Viscosity, ASTM D 445cSt @ 40ºC 80cSt @ 100ºC 14.3 


    Viscosity Index, ASTM D 2270 187 


    Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.2 


    HTHS Viscosity, mPa-s @ 150ºC, ASTM D 4683 3.6 


    Pour Point, ºC, ASTM D 97 -54 


    Flash Point, ºC, ASTM D 92 236 


    Density @ 15ºC kg/l, ASTM D 4052 0.855 


    Bu da motul super300V 5w-40 ın özellikleri: 


    Viscosity grade SAE J 300 5W-40 


    Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.895 


    Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 74.2 mm²/s 


    Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.1 mm²/s 


    HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 4.53 mPa.s 


    Viscosity Index ASTM D2270 180Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F 


    Flash point ASTM D92 216°C / 420°F 


    Sulfated ash ASTM D874 1.17% weightTBN ASTM D2896 10.3 mg KOH/g 


    Şu hususa dikkatinizi çekmek istiyorum, viskozite Motul’un daha kalın gibi gözükse de 40 derecede de, 100 derecede de daha akışkan gözüküyor. Ayrıca HTHS değeri yani ısıya dayanımı Mobil’e kıyasla oldukça fazla. Burada Motul yağın hem ne kadar stabil hem de ne kadar Wide Range, yani stabil ve uzun aralıklı ısılarda sabit hem de film kopması dediğimiz şeye karşı ne kadar da üstün geldiğini anlatmak istiyorum. Tabii bu sihirli bir buluş değil, derler ya hani, kalite detayda gizlidir. Ha işte aynen öyle. Piyasa ürünü yağların çoğu sentetik yazar ama aslında madeni yağ karışımı ithiva eder. 


    Full sentetik ile %100 setetik kelimelerine dikkat ediniz, burada büyük kelime oyunu var. Detay ve kaliteden kastım da kullanılan malzemenin özelliğinden ileri geliyor. REDLINE ve MOTUL haricinde POE bazlı yağ yok. Bunun için bu kadar üstün ve pahalılar. 


    HTHS ölçümü 150 derecede yapılır. 3.5’un altı spor kullanım için risktir. 4 ve üzeri tercih sebebidir. 


    Motul kullanan bir ağabeyimizden not şöyle ; 


    Motul ile 6k km oldu sanırım bu gün. Harbiden farkını hissettiriyor ama bunu anlamak için EGT saatiniz olması şart. Mesela aynı dış hava sıcaklığı aynı yolda aynı viteste Mobil1 ve Castrol ile devir kestirdiğinizde birde Motul 300v ile devir kestirin. EGT birinde 900 iken diğerinde 850 yi göstermekte zorlanıyorsunuz. 300v’nin EGT ye bile etki etmesi bende bu yağın kalitesini anlamama olanak sağladı. ( EGT = EXHAUST GAS TEMPATURE, Türkçe meali: egzoz gaz sıcaklığı ) 


    Katkı Maddeleri Konusu 


    Yağın motoru koruması fosfor ve çinkoya bağlıdır. Aslında emisyon da bu değerlere bağlıdır. Bu oranlar ne kadar az ise çevreye o kadar az zarar verir ve bu degerler ne kadar çok ise motoru o kadar çok korur. Mobil’de racing ve normal yağların arasındaki fark da budur zaten. 


    Mesela Valvoline Racing yağlarda da yüksek oranda çinko ve fosfor vardır ve bununla da övünür. Yarış içindir ibaresi aslında buradan gelmektedir. Yüksek fosfor ve çinkoya sahip yağları günlük diye piyasaya süremezsiniz, yasak hemşerim yasak, emisyon var. 


    Araştırısanız bu konuda çok kaynak bulursunuz. 


    Şimdi konuya dönelim, en iyi 5w30 veya 5w40 derken yağlarda bu başlık altında bahsettiğimiz temelde birkaç ayrım var; 


    Birinci ayrım, tam sentetik, yarı sentetik. 10w40, 15w40, 20w50 haricindeki 5w30, 5w40, 10w60 gibi yağlar zaten tam sentetik. Tabi ki tam sentetik olanı tercih ediyoruz. Burada sorun yok. İkinci ayrım ise tam sentetikler arasında; 


    Bir polyester bazlı POE yağlar var ki Motul en önemlisi. Diğer tarafta ise PAO bazlı yağlar var. Her ikisi de tam sentetik olmasına rağmen POE bazlı yağlar aynı viskozitedeki PAO bazlı yağlardan daha dayanıklılar. 


    Motul 300V 5w40 hemen hemen Mobil1 5w50 ile aynı sıcaklık dayanımına sahip. Ama viskozitesi Mobil1 5w50 kadar yüksek değil. 


    Üçüncü farklılık ise aynı bazlı ve aynı viskoziteli yağlar arasındaki formülasyon farkı. Mobil1 5w30 ile Castrol Edge 5w30 arasındaki veya Mobil1 10w60 ile Castrol Edge 10w60 arasındaki küçük farklılıklar gibi. 


    Eğer ben uçmam kaçmam basmam sıkışık trafikte kalmam serin havalarda kullanırım diyorsanız HTHS 3.5 ve altı tavsiye edilebilir. 


    Dizelin EGT’si, sakin kullanımda 150 derce civarında dolaştığı bilinir ama süper performans kullanırım otobanda çevreyolunda sıkar babam sıkarım derseniz hths 3.5 üstü hatta 4.5 civarı sizin motoru ancak koruyacaktır. Ne kadar düşük hthts o kadar soğuk çalışma koruması ve ekonomi. Ne kadar yüksek hths o kadar soğuk çalıştırma yıpranması + fazla yakıt ( 0,1234654 ) küsur fazla olur. 


    Şimdi burada yine başa döndük 


    Amaç yüksek koruma mı yoksa sakin takılıp ekonomi yapmak mı? 


    Ben yine de kafanızı karıştırmayayım, yaz ayları 5w40, kış ayı için 5w30 kullanılabilir. İlk çalıştırmada daha fazla koruma sağlar, kış ayında motor daha çabuk ısınır. Daha ciddi koruma hedefleyen ve hatta aracı yazılımlı olan arkadaşlarım %100 sentetik yağ tercih etmeliler. Bakınız full sentetik demiyorum orada pazarlama kelimesi oyunu var. Full sentetik yazanların hepsi minimum %30 mineral yağ barındırır içinde.. 


    Benim favorim; 


    kısa aralıklarla değiştirdiğim motoru temiz tutma hedeflediğim için Selenia 5w40 ama ciddi yaz sıcaklarında motul 8100 xcess 5w40 %100 sentetik. 


    Son olarak, video ile konuyu noktalayalım. Mobil vs Motul diye kıyaslama yapmışlar, dyno’da dayanıklılık test etmişler. Güvenilirliğini bilemem, her kullanıcı kendisi test etsin ve sonucu görsün.

    Hocam bu bölüme resmen danışmanlık ve rehberlik ettiniz cok teşekkür ederiz, herkese sabırla tekrar tekrar gelen sorulara cevap verdiniz, sizden cok şey ögrendik.Ancak konu cok fazla sayfaya ulaştı ve bilgiler hep dağınık halde. Birde belirtmeden geçemiyceğim genelde bu topici okumak için donanımhabere giriyorum

    Böyle birşey istemek haddime değil sadece aklımdan geçeni iletmek isterim ; bir rehber niteliginde yağların teknik veri sayfasındaki özellikleri hangisi ne işe yariyor vs gibi bir türkçe rehber hazırlayabilecek burdaki benim takip ettigim kadarıyla tek kişi sizsiniz. Böyle birşey ilk sayfaya sabitlenebilirse herkes sürekli aynı soruyu sormadan kendi yağını seçebilir sanırım. Soranlarıda rehbere yönlendirebiliriz bu konuda. Ben sadece aklımdan geçeni söyledim yanlış anlamayın. Böyle birşey emek ve zaman ister elbetteki. Ben kendi adıma cok teşekkür ederim ögrendigim bilgiler için
    Sorunuz teorik olarak haklı bence.

    Yağ eksiltmenin farklı mekanizmaları var. Contalardan kaçırabilir, bunlar karter, distribitör contası gibi dış kaçaklar veya valf contaları gibi iç kaçaklar olabilir. Buharlaşabilir, yanabilir, sekmanlardan pistona geçiş olabliir.

    Sekmanlardan kaçırmanın da farklı mekanizmaları var. Yağ sekmanı kirlenmiş olabilir, kompresyon sekmanı geometrisini kaybetmiş olablilr, silindir ovalleşmiş olabilir, piston kirli olablir, kısmen sıkışıyor olabilir, neticede sekman doğru hareketini (yiv içinde pistona referansla dalga hareketi) yapamıyor olabilir. Piston sıcaklığı bir sebeple yüksek ise ince kalıyor olabilir.

    Eksiltmenin tam sebebine bağlı olarak daha kalın yağ bazen daha yüksek tüketime neden olabiliyor. Mesela yükselen viskozite devri-daimdeki yavaşlama ve sıcak yüzeyde geçirdiği sürenin uzamasını karşılamıyor olabilir. Hareketi bozuk sekmanın izolasyonunu kalın yağla sağlayınca emme zamanında yükselen vakum daha çok yağın kaybedilmesine yol açabilir.

    Shell'in bir sunumuna göre yeni sağlıklı motorlarda da daha yüksek viskozite daha yüksek tüketime neden olabiliyor.

    * * *

    Peki neden 15W-40'ı yağ eksilten eski motorlar için tavsiye ediyorum. Kendim için yazmam gerekirse, viskoziteyle ilgiisi pek yok; Kaliteli 15W-40'lar dizel motorlar ve filolar için çapraz platform olarak geliştirilen, bu yüzden katkı paketi zengin, conta şişirme kabiliyeti, deterjan özellikleri yüksek olan fiyatlarına göre performansları çok iyi, istatistik başarı gösterebilen yağlardır. TIR çekicileri yirmişer litrelerle aldıkları için birim fiyatları ucuzdur ama kalitelidirler. Piyasa çeşitli sebeplerle şu anda bu viskoziteye toplanmış, eskiden 10W-30'larda rastlardık bu yağlara. Daha eskiden düz 30'lar da vardı. Artık mono-viskozite kalmadı, olanlar da güncel kalitelerden uzak görünüyorlar. Benzinli motorların gelişmesiyle beraber kullanımlarındaki esneklik de azaldı. Yeni motorlar eskidiklerinde bunları tavsiye edemem. Ama 30 sene önceki motorlar için benzinli spesifikasyonlakrını da karşılayan, ağır veya orta şart dizel yağlarını, askeri "MIL spec." yağları tavsiye ederim. Bunlar en çok 15W-40'ta rastlanıyor, ısınma sürecine daha dikkatli olmak kaydıyla iktisat ve randıman alınabilir. Böyle yağları sıradan 20W-50'ler yerine de tavsiye ederim.

    Etiket viskozitesi üzerinden giden bir piyasa lisanı var. Mesela 20W-20'yi rodaj yağı diye söyler perakendeciler. Esasen alakası yok, ama bir dönem Massey Ferguson, rodajda 20W-20 kullanın yazınca olmuş rodaj yağı... ek olarak yerli üretim de pratik olarak ona yönelik.
    Papağan gibi tekrar edip duruyorsun aynı şeyleri. Royal purple,amsoil,redline,valvoline,eseos sustina vb. kaliteli markalar da var ben senin gibi marka aşığı değilim. Bu markalar ya Türkiye'de yok ya da çok pahalı.

    Ben ölçebilebilen değere inanırım. Sen rivayetlerle konuşuyorsun. Şöyle yapılsa böyle olur diyorsun yapsınlar görelim.

    Körü körüne marka sevdalısı olmayın. Bir şeyin çok satılması onu iyi yapmaz. Her zaman daha iyi seçenekler vardır.

    Forum fikir yaplaşımı ve yeni bir şeyler öğrenmek için var. Bunlara kapalıysan sanayide ustalar çok sever castrolü(çünkü kar marjı fazla,tamirci onu düzenli ziyaret eden müşteri ister) onlarla fikir alışverişi yap.
    erken değişim yapınca zaten kimse sıkıntı yaşanır demez, 1000 km de bir de değiştirebilirsin ancak yağ değişiminde optimizasyon gereklidir. Yağ değişim maliyeti vs motor değişim maliyeti. 5000 km de bir yağ değişerek 500.000 km gidecek motor 15.000 km de bir yağ değişerek 400.000 km gidiyor ise kusura bakmayın 5.000 km de bir değişim yapın demek en hafif tabiri ile keriz ayıklamadır. Sizin 5.000 km değişim öneriniz eskiden mineral yağ kullanan kuş serisi için doğru idi ancak yeni tam sentetik motor yağlarını en az 10.000 km de bir değiştirmek ve araç üreticisinin tavsiyelerine göre 15-20 bin km lerde bir değiştirmek en doğrusudur.

    Şöyle düşünün; 5 bin km de bir yağ değiştirir iseniz 500.000 km de toplamda 100 kere yağ değişimi yaparsınız. 200 TL olduğunu düşünürsek ortalama olarak her bir yağ değişiminin toplamda 20.000 TL yağ değişimine para verilir. Bunun yerine 10.000 Km de bir değişim yapılırsa toplamda 50 kere değişim yapılmış olur ve 10.000 TL para ödenir. Aradaki 10.000 TL ile motoru da yaptırırsın, alt takımı da değişirsin üstüne bir de kapsamlı ağır bakım yaparsın.

    Kendinize motor ustası diyorsunuz ancak buradaki bir çoğumuzun tabiri ile yalnızca 90'larda kalmış,kendini usta sanan birisiniz.

    Öyle 5.000 km de bir değiştirmek daha iyidir demekle olmuyor. Gider yağ analizi yaptırır karşılaştırmalı olarak sunarsınız ve savınızı desteklersiniz ozaman tamam eyvallah. Yurt dışında işler böyle adamlar kullanılmış yağı alıyor laboratuvara gönderiyor yağ özelliğini kaybetmiş mi kaybetmemiş mi öyle karar veriyor. Bizim ustalar maaşallah parmağıyla hepsini anlıyor.

    Ben de diyorum ki her 1.000 km de bir yağınızı değiştirirseniz motorunuz daha sağlıklı olur ve hiçbir sıkıntı yaşamazsınız.

    İyi günler.
    Bahsettiğiniz yağların HTHS değerleri arasında fark ettiniz mi bilmiyorum ama %1 fark var. Bu da mühendislik açısındna ihmal edilebilir bir değer. Bu kadar ufak şeylere takılmayın. 7500 km bahsettiğiniz tam sentetik yağlar için çok düşük bir periyot, 15 bin boyunca özelliğini rahatça koruyan yağlar analiz sonuçlarına göre.
    Okuduğunu anlama sorunu var kesin! Bu yağların üzerinde pazarlama amaçlı kelime oyunları yapılıyor. Vatandaş tam sentetik yağ aldığını zannederken aslında yarı sentetik yağ alıyor. Bazı markaların Türkiye üretimi yağları ile yurtdışı üretimleri aynı kalitede değil. Kutunun üzerinde yazan atıyorum İngiltere üretimi yağın özelliklerini belirtiyor ama içindeki İngiliz üretimi yağ kadar kaliteli değil. O yağ markası bizim ülkemizi artık kaaleye mi almıyor yoksa küçük mü görüyor bilemiyoruz ama bize kalitesiz ürün veriyor! Dünyada bu yağ işine kafa yorup standart getiren ve bunu yasaya bağlayan tek devlet Almanya! Almanya'da tam sentetik olarak satılan yağ gerçekten tam sentetiktir. Kimsenin yağ markalarına birşey dediği yok! Bilinçli tüketici olmak lazım! Ne aldığını bilmek lazım diyoruz! Adamlar size 150 liralık özelliği olan yağı kelime oyunu yapip 300 liraya satıyor. Gidin aynı kalitede olan yağı daha ucuza alın! Plasebo Etkisiyle fazla para verip iyi yağ kullanıyorum sanmayın! Üreticinin koyduğu şartnameye uyan her yağ kullanılabilir. Bunu anlamak çok mu zor? Adam demogoji yapıyor ama demogoji yaptığının farkında bile değil...
  • günümüzde her ne kadar yağların dayanıklılık kilometresi 15.000 e kadar çıktıysa da,yağın kilometre bağlantısı olmaksızın 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..siz 6 ayda 15.000 km yapıyorsanız mesele yok..ama arabaya yağı koyup 6 ay boyunca hiç çalıştırmasanız bile 6 ay sonunda yağ özelliğini kaybetmeye başlar...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    günümüzde her ne kadar yağların dayanıklılık kilometresi 15.000 e kadar çıktıysa da,yağın kilometre bağlantısı olmaksızın 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..siz 6 ayda 15.000 km yapıyorsanız mesele yok..ama arabaya yağı koyup 6 ay boyunca hiç çalıştırmasanız bile 6 ay sonunda yağ özelliğini kaybetmeye başlar...
    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    günümüzde her ne kadar yağların dayanıklılık kilometresi 15.000 e kadar çıktıysa da,yağın kilometre bağlantısı olmaksızın 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..siz 6 ayda 15.000 km yapıyorsanız mesele yok..ama arabaya yağı koyup 6 ay boyunca hiç çalıştırmasanız bile 6 ay sonunda yağ özelliğini kaybetmeye başlar...



    evet doğru

    birde araçlara neye göre yağ koydurmalıyız mesela yarı sentetik var tam sentetik var

    corolla 99 1,6 araca ne konmalı mesela




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Yazılımcı Online

    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    günümüzde her ne kadar yağların dayanıklılık kilometresi 15.000 e kadar çıktıysa da,yağın kilometre bağlantısı olmaksızın 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..siz 6 ayda 15.000 km yapıyorsanız mesele yok..ama arabaya yağı koyup 6 ay boyunca hiç çalıştırmasanız bile 6 ay sonunda yağ özelliğini kaybetmeye başlar...



    evet doğru

    birde araçlara neye göre yağ koydurmalıyız mesela yarı sentetik var tam sentetik var

    corolla 99 1,6 araca ne konmalı mesela

    Alıntıları Göster
    tam sentetik yağlarda eksiltme diğer yağlara göre daha fazla olur ve bunlar aynı zamanda pahalıdır..fakat avantajı daha uzun kilometreler kullanılabilmeleridir..sizin aracınız için 10W 40 veya 20W 50 yarı sentetik yağ uygundur..marka olarak sizin tercihinize kalmış..ben 96 enjeksiyonlu 1.6 corolla da 10 sene boyunca Mobil 20W 50 kullandım...10.000 km de bir değiştirdim..bir sorun yaşamadım




  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    tam sentetik yağlarda eksiltme diğer yağlara göre daha fazla olur ve bunlar aynı zamanda pahalıdır..fakat avantajı daha uzun kilometreler kullanılabilmeleridir..sizin aracınız için 10W 40 veya 20W 50 yarı sentetik yağ uygundur..marka olarak sizin tercihinize kalmış..ben 96 enjeksiyonlu 1.6 corolla da 10 sene boyunca Mobil 20W 50 kullandım...10.000 km de bir değiştirdim..bir sorun yaşamadım

    Alıntıları Göster
    yau banada 4000km olunca gel dediler 3300 de :) daha erken gitsem bişe olur mu ki :)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Deleted User

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    5/30 motor yağı en az 11.000 km gider 15.000 km bile görür.Bu 20/50 motor yağı değilki 5-6 binde değissin.Sattığım için biliyorum..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    tam sentetik yağlarda eksiltme diğer yağlara göre daha fazla olur ve bunlar aynı zamanda pahalıdır..fakat avantajı daha uzun kilometreler kullanılabilmeleridir..sizin aracınız için 10W 40 veya 20W 50 yarı sentetik yağ uygundur..marka olarak sizin tercihinize kalmış..ben 96 enjeksiyonlu 1.6 corolla da 10 sene boyunca Mobil 20W 50 kullandım...10.000 km de bir değiştirdim..bir sorun yaşamadım

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    tam sentetik yağlarda eksiltme diğer yağlara göre daha fazla olur ve bunlar aynı zamanda pahalıdır..fakat avantajı daha uzun kilometreler kullanılabilmeleridir..sizin aracınız için 10W 40 veya 20W 50 yarı sentetik yağ uygundur..marka olarak sizin tercihinize kalmış..ben 96 enjeksiyonlu 1.6 corolla da 10 sene boyunca Mobil 20W 50 kullandım...10.000 km de bir değiştirdim..bir sorun yaşamadım



    ozaman castrol magnetec koydursam bi zararı olur mu ürünü tam incelemedim. 10W 20W falan mıdır nedir merak ettiğim için sordum. Hani motoru ilk çalıştırışta da koruyor ya




  • quote:

    Orijinalden alıntı: EmRSrL

    5/30 motor yağı en az 11.000 km gider 15.000 km bile görür.Bu 20/50 motor yağı değilki 5-6 binde değissin.Sattığım için biliyorum..

    Alıntıları Göster
    ben de bugün yağ değiştirdim....arabayı ( 2001 corolla vvti) izmirden aldığımızda 10,40 yağ koymuşlar... 2 bin km yaptım ama değiştirdim...5.30 konması gerekiyormuş...nasıl usta bunlar anlamıyorum....
  • quote:

    Orijinalden alıntı: toyota67

    ben de bugün yağ değiştirdim....arabayı ( 2001 corolla vvti) izmirden aldığımızda 10,40 yağ koymuşlar... 2 bin km yaptım ama değiştirdim...5.30 konması gerekiyormuş...nasıl usta bunlar anlamıyorum....

    Alıntıları Göster
    araçların kullanım şartlarına göre farklı viskozite değerleri vardır..yanlız burada yanlış anlaşılan bir konu var..yağın dayanıklılığını belirleyen kriter yağın viskozitesi değildir..yağın üretim şeklidir..örneğin mobil in 10W 40 tam sentetik yağı ile 10W 40 yarı sentetik yağı arasında fark vardır ama viskoziteleri aynıdır..toyota araçların kullanım kitapçığına bakarsanız aracın kullanıldığı iklime göre kullanılabilecek yağın 5W 30 dan başlayıp 20W 50 ye kadar değiştiğini görebilirsiniz..geçen hafta pederin 2005 vvti corollasına 10.000 bakımında yetkili serviste Mobil 1 10W 40 yarı sentetik yağ konuldu mesela..sonuç olarak tam sentetik bir yağın ömrü kilometre bazında yarı sentetik yağa göre daha fazladır..fakat dezavantajı pahalı olması ve daha fazla eksilmesidir..diğer taraftan ne çeşit yağ konulursa konulsun 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..bu şartlar altında eğer 6 aylık yağ değiştirme periyoduna uyulacaksa daha pahalı olan tam sentetik yağın kullanılmasının bir avantajı yoktur




  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    araçların kullanım şartlarına göre farklı viskozite değerleri vardır..yanlız burada yanlış anlaşılan bir konu var..yağın dayanıklılığını belirleyen kriter yağın viskozitesi değildir..yağın üretim şeklidir..örneğin mobil in 10W 40 tam sentetik yağı ile 10W 40 yarı sentetik yağı arasında fark vardır ama viskoziteleri aynıdır..toyota araçların kullanım kitapçığına bakarsanız aracın kullanıldığı iklime göre kullanılabilecek yağın 5W 30 dan başlayıp 20W 50 ye kadar değiştiğini görebilirsiniz..geçen hafta pederin 2005 vvti corollasına 10.000 bakımında yetkili serviste Mobil 1 10W 40 yarı sentetik yağ konuldu mesela..sonuç olarak tam sentetik bir yağın ömrü kilometre bazında yarı sentetik yağa göre daha fazladır..fakat dezavantajı pahalı olması ve daha fazla eksilmesidir..diğer taraftan ne çeşit yağ konulursa konulsun 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..bu şartlar altında eğer 6 aylık yağ değiştirme periyoduna uyulacaksa daha pahalı olan tam sentetik yağın kullanılmasının bir avantajı yoktur

    Alıntıları Göster
    Motor yaglarindan konu acilmisken


    MOtor silk Kullanan war mi???


    Ya da hakkinda goruslerinizi belirtirseniz sevinirim bosuna 70 ytl cope atmayalim




  • quote:

    Orijinalden alıntı: codeThoreau

    Motor yaglarindan konu acilmisken


    MOtor silk Kullanan war mi???


    Ya da hakkinda goruslerinizi belirtirseniz sevinirim bosuna 70 ytl cope atmayalim

    Alıntıları Göster
    şu anda üretilmekte olan yağlarda zaten korozyonu önleyici ve motoru koruyucu katkılar vardır..motorsilk ve benzeri ürünlerin fazla bir faydası olacağını düşünmüyorum..şüphesiz zararı da yok tabiii..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    şu anda üretilmekte olan yağlarda zaten korozyonu önleyici ve motoru koruyucu katkılar vardır..motorsilk ve benzeri ürünlerin fazla bir faydası olacağını düşünmüyorum..şüphesiz zararı da yok tabiii..

    Alıntıları Göster
    türbilans verdiğin bilgiler için sağol Peki tam sentetik yağ kullanmanın tek avantajı uzun kilometreler dayanabilmesi mi, motor açısından bi avantajı falan var mı yararı zararı.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Yazılımcı Online

    türbilans verdiğin bilgiler için sağol Peki tam sentetik yağ kullanmanın tek avantajı uzun kilometreler dayanabilmesi mi, motor açısından bi avantajı falan var mı yararı zararı.

    Alıntıları Göster
    herhangi bir zararı yok..sadece cebe zarar verir verirse..motorun performansında da ufak tefek etkileri vardır ama siz bunu kullanırken farketmezsiniz..tam sentetik yağlar ilk olarak formula 1 araçları için geliştirilmiştir..bu araçlar çok yüksek motor sıcaklığı ve çok yüksek devirlerde kullanıldığından mineral bazlı yağlar çok çabuk yanmakta ve kullanılamaz hale gelmekteydi..bu yüzden daha yüksek sıcaklıklara dayanıklı tam sentetik yağlar geliştirildi..bu araçların motoru zaten 1 veya 2 yarışlık olabiliyor ve motor aradan çıkıyor..dolayısıyla yağ değiştirme gibi bir dertleri yok..bizlerse her 10 15 bin km de bir değiştirmek zorundayız..dediğim gibi avantajı daha dayanıklı olmaları ve mineral bazlı olmadığından tortusunun daha az olması yani motoru daha temiz tutmaları..dezavantajları da pahalı olmaları ve normal kullanımda yarı sentetiklerden bir miktar daha fazla eksilmeleri..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    herhangi bir zararı yok..sadece cebe zarar verir verirse..motorun performansında da ufak tefek etkileri vardır ama siz bunu kullanırken farketmezsiniz..tam sentetik yağlar ilk olarak formula 1 araçları için geliştirilmiştir..bu araçlar çok yüksek motor sıcaklığı ve çok yüksek devirlerde kullanıldığından mineral bazlı yağlar çok çabuk yanmakta ve kullanılamaz hale gelmekteydi..bu yüzden daha yüksek sıcaklıklara dayanıklı tam sentetik yağlar geliştirildi..bu araçların motoru zaten 1 veya 2 yarışlık olabiliyor ve motor aradan çıkıyor..dolayısıyla yağ değiştirme gibi bir dertleri yok..bizlerse her 10 15 bin km de bir değiştirmek zorundayız..dediğim gibi avantajı daha dayanıklı olmaları ve mineral bazlı olmadığından tortusunun daha az olması yani motoru daha temiz tutmaları..dezavantajları da pahalı olmaları ve normal kullanımda yarı sentetiklerden bir miktar daha fazla eksilmeleri..

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    herhangi bir zararı yok..sadece cebe zarar verir verirse..motorun performansında da ufak tefek etkileri vardır ama siz bunu kullanırken farketmezsiniz..tam sentetik yağlar ilk olarak formula 1 araçları için geliştirilmiştir..bu araçlar çok yüksek motor sıcaklığı ve çok yüksek devirlerde kullanıldığından mineral bazlı yağlar çok çabuk yanmakta ve kullanılamaz hale gelmekteydi..bu yüzden daha yüksek sıcaklıklara dayanıklı tam sentetik yağlar geliştirildi..bu araçların motoru zaten 1 veya 2 yarışlık olabiliyor ve motor aradan çıkıyor..dolayısıyla yağ değiştirme gibi bir dertleri yok..bizlerse her 10 15 bin km de bir değiştirmek zorundayız..dediğim gibi avantajı daha dayanıklı olmaları ve mineral bazlı olmadığından tortusunun daha az olması yani motoru daha temiz tutmaları..dezavantajları da pahalı olmaları ve normal kullanımda yarı sentetiklerden bir miktar daha fazla eksilmeleri..


    çok mu fiyat farkı var hocam aralarında




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Yazılımcı Online

    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    herhangi bir zararı yok..sadece cebe zarar verir verirse..motorun performansında da ufak tefek etkileri vardır ama siz bunu kullanırken farketmezsiniz..tam sentetik yağlar ilk olarak formula 1 araçları için geliştirilmiştir..bu araçlar çok yüksek motor sıcaklığı ve çok yüksek devirlerde kullanıldığından mineral bazlı yağlar çok çabuk yanmakta ve kullanılamaz hale gelmekteydi..bu yüzden daha yüksek sıcaklıklara dayanıklı tam sentetik yağlar geliştirildi..bu araçların motoru zaten 1 veya 2 yarışlık olabiliyor ve motor aradan çıkıyor..dolayısıyla yağ değiştirme gibi bir dertleri yok..bizlerse her 10 15 bin km de bir değiştirmek zorundayız..dediğim gibi avantajı daha dayanıklı olmaları ve mineral bazlı olmadığından tortusunun daha az olması yani motoru daha temiz tutmaları..dezavantajları da pahalı olmaları ve normal kullanımda yarı sentetiklerden bir miktar daha fazla eksilmeleri..


    çok mu fiyat farkı var hocam aralarında

    Alıntıları Göster
    walla o kadarını bilemiyeceğim..yukarılarda biryerlerde bir arkadaş satıyorum filan demişti..o yardımcı olabilir belki




  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    walla o kadarını bilemiyeceğim..yukarılarda biryerlerde bir arkadaş satıyorum filan demişti..o yardımcı olabilir belki

    Alıntıları Göster
    Peki bu motorsilk nasil yag degisimlerinden etkilenmez yani madem Her motor yagi bu tarz maddeler iceriyor niye illa motorsilk mis odulmus bor mus fln diye kasiyorlar Reklamlarinda gercekci olmasi zorunlu degilmi(reklam tuzugune gore)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: codeThoreau

    Peki bu motorsilk nasil yag degisimlerinden etkilenmez yani madem Her motor yagi bu tarz maddeler iceriyor niye illa motorsilk mis odulmus bor mus fln diye kasiyorlar Reklamlarinda gercekci olmasi zorunlu degilmi(reklam tuzugune gore)

    Alıntıları Göster
    Ben 2004 Fiat Marea kullanıyorum. aracın kullanım kılavuzunda yağını 20bin'de bir edğiştirmem söyleniyo. ilk 20bin km'de yağımı değiştirdim, Selenia 20k denen yağdan koymuşlar. Fakat yğ değişim kartına 10bin km sonra yeniden değiştirmemi yazmışlar. bu yağ 20binlikse ben neden bunu 10bin'de değiştiriyim? Sizce değiştirmeli miyim? aracım şu an 33.000 km'de




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kubilay84

    Ben 2004 Fiat Marea kullanıyorum. aracın kullanım kılavuzunda yağını 20bin'de bir edğiştirmem söyleniyo. ilk 20bin km'de yağımı değiştirdim, Selenia 20k denen yağdan koymuşlar. Fakat yğ değişim kartına 10bin km sonra yeniden değiştirmemi yazmışlar. bu yağ 20binlikse ben neden bunu 10bin'de değiştiriyim? Sizce değiştirmeli miyim? aracım şu an 33.000 km'de

    Alıntıları Göster
    selenia marka yağlar fiat ın kullandığı oldukça kaliteli yağlardır..fakat katalogda yazan kilometre aralığı bana biraz fazla geldi..ister tam sentetik ister yarı sentetik kullanılsın 20.000 km uzun bir süreç..benim size önerim yağınızı 6 ayda bir yada en geç yılda bir değiştirin..tabii bu süreler içinde 15.000 km civarı yapıyorsanız zaten normal değişim yapacaksınız..eğer 6 ayda bir değiştirecekseniz filtre değişimine gerek yok..yağı 6 ayda bir filtreyi sene de bir değiştirebilirsiniz...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: türbülans

    selenia marka yağlar fiat ın kullandığı oldukça kaliteli yağlardır..fakat katalogda yazan kilometre aralığı bana biraz fazla geldi..ister tam sentetik ister yarı sentetik kullanılsın 20.000 km uzun bir süreç..benim size önerim yağınızı 6 ayda bir yada en geç yılda bir değiştirin..tabii bu süreler içinde 15.000 km civarı yapıyorsanız zaten normal değişim yapacaksınız..eğer 6 ayda bir değiştirecekseniz filtre değişimine gerek yok..yağı 6 ayda bir filtreyi sene de bir değiştirebilirsiniz...

    Alıntıları Göster
    Peki yağı değiştirken daha vizkozitesi daha düşük bi yağ alsam örneğin 0w-30 benim aracıma olur mu? vizkozite değeri daha düşük bi yağ alma bana bi fayda sağlar mı? Şu an kullandığım selenia 20k adlı yağın viskozite değeri 10w-40.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kubilay84

    Peki yağı değiştirken daha vizkozitesi daha düşük bi yağ alsam örneğin 0w-30 benim aracıma olur mu? vizkozite değeri daha düşük bi yağ alma bana bi fayda sağlar mı? Şu an kullandığım selenia 20k adlı yağın viskozite değeri 10w-40.

    Alıntıları Göster
    viskozite değeri aracın kullanıldığı iklime göre değişir..sonuçta yağ da bir sıvı olduğundan belli bir donma(daha doğrusu katılaşma) değeri vardır..soğuk iklimli ülkelerde daha ince(yani viskozitesi düşük veya daha akışkan) yağ tercih edilir..burada önemli olan -20 veya -30 gibi ortam sıcaklıklarında yağın ilk çalıştırmada akışkanlığını koruması ve ilk marşta yeterli yağlamayı sağlamasıdır..sizin kullandığınız aracın türkiye şartlarında fabrikanın önerdiği yağ sizinde dediğiniz gibi 10W 40 yarı sentetik yağdır..marka olarak fiat yan fabrikası olduğundan selenia yı önermiştir..0W 30 veya viskozitesi 10W 40 tan düşük bir yağ kullanmak size bir avantaj sağlamayacağı gibi çok ince yağ kullanmak motorda normalden daha fazla yağ eksilmelerine sebep olacaktır..o yüzden 10W 40 yağ kullanmaya devam edin..ama selenia sizi tatmin etmediyse marka değiştirebilirsiniz....




  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.