Şimdi Ara

Otomatik vites türleri, avantajları, dezavantajları.

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
382
Cevap
95
Favori
127.132
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
20 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • ________________________________________
    Arkadaşlar merhaba,

    Bildiğimiz gibi otomatik vitesli araçların popülaritesi her geçen gün artıyor ve de piyasaya çeşitli otomatik vites türleri girmiş durumda.

    Bu süreçte yoğun bir test sürüşü programından sonra,https://forum.donanimhaber.com/m_49551522/tm.htm sizlerden gelen soru ve taleplerin de etkisiyle otomatik vitesli araçlarla ilgili bu konuyu açıyorum.


    İlk olarak bu yazılanlara kaynak olması amacıyla test etmiş olduğum veya daha önce kullandığım otomatik vitesli araçları yazayım .


    1. Tam otomatik (A/T) şanzımanlı araçlar.

    1.1 2000 Honda Accord 2.0 EX 4 A/T
    1.2 2004 Honda Accord 2.4 EX 5 A/T
    1.3 2010 Honda Accord 2.0 EX 5 A/T
    1.4 2005 Honda CR-V 2.0 EX 5 A/T
    1.5 2010 Honda CR-V 2.0 EX 5 A/T
    1.6 2005 Honda Civic 1.6 ES 4 A/T
    1.6 2010-2011 Honda Civic 1.6 Elegance 5 A/T
    1.7 2012 Honda Civic 5 A/T
    1.8 2010 Hyundai i30 1.6 Crdi 4 A/T
    1.9 2010-2011 Kia Ceed 1.6 Crdi Concept Hb ve SW 4 A/T
    1.10 2011 Mazda 1.6 MZR Auto 4 A/T
    1.11 2011 Opel Insignia 2.0 CDTI 130 hp Active Select 6 A/T
    1.12 2011 Mercedes Benz C180 (1.6) 5 A/T
    1.13 2012 BMW 1.16 8 A/T
    1.14 2012 Hyundai i30 1.6 crdi 6 A/T
    1.15.2012 Kia Ceed 1.6 crdi 6 A/T


    2. Sürekli değişken oranlı (CVT) şanzımanlı araçlar

    2.1 2004 - 2008 Honda Jazz ES - Elite - CVT (2004 modeli abimde, 2008 modeli de bende olan süper araç ama Ağustos sonunda sattım.)
    2.2 2011 Toyota Avensis 1.8 CVT
    2.3 2010 Nissan Altima 2.5 SE - CVT (süpriiizzz!!! Ben Amerikadayken... )
    2.4 2011 Nissan Juke 1.6 CVT
    2.5 2012 Honda Jazz Fun CVT
    2.6 2012 Toyota Yaris 1.33 CVT




    3. Tek kavramalı yarı otomatik (robotize) şanzımanlı araçlar.

    3.1. 2010 Citroen C4 Grand Picasso - MCP
    3.2. 2011 Citroen (yeni) C4 - MCP
    3.3. 2011 Fiat Bravo 1.6 mj 120 dynamic - dualogic (benim Bravo )
    3.4. 2009 Fiat Linea 1.3 mj 90 emotion - dualogic
    3.5. 2010 Honda Jazz Fun - i-shift
    3.6. 2006 Opel Corsa 1.3 mj - easytronic
    3.7. 2011 Opel Astra 1.3 mj - easytronic
    3.8. 2011 Peugeot 308 1.6 hdi Auto6R
    3.9. 2011 Peugeot 508 1.6 hdi - Auto6R
    3.10. 2011 Peugeot 5008 1.6 hdi - Auto6R
    3.11. 2011 Peugeot 3008 hdi - Auto6R
    3.12. 2010 Toyota Auris 1.4 D4d Comfort extra - multimode
    3.13. 2010 Toyota Corolla 1.4 D4d Comfort extra - multimode
    3.14. 2011 Toyota Yaris 1.33 Terra Sporty - multimode
    3.15. 2012 Citroen DS5 1.6 e-hdi MCP


    4. Çift kavramalı yarı otomatik şanzımana sahip araçlar.

    4.1. 2011 Renault Fluence 1.5 110 bg privilege - EDC
    4.2. 2011 VW Golf 1.4 TSI - DSG 7
    4.3. 2011 VW Jetta 1.6 TDI - DSG 7
    4.4. 2010 VW Caravelle 2.5 (130) - DSG 6
    4.5. 2011 VW Caravelle 2.0 (140) - DSG 7
    4.6. 2011 Renault Megane 3 HB 1.5 110 bg privilege - EDC (şu anki aracım)
    4.7. 2011 Alfa Romeo Giulietta 1.4 turbo multiair - TCT


    Gelelim izlenim ve tecrübelerime.

    1. Tam otomatik şanzımanlar.

    Bildiğiniz gibi tam otomatik vitesler sorunsuzluklarıyla ünlüdürler (en azından tanıdığım bildiğim bir marka olan Honda'da durum bu).

    Diğer düz ve yarı otomatik vitesli araçlardan farklı bir baskı balata sistemleri (plakalar) vardır ve de bu plakalar şanzıman yağı içinde hizmet ettiklerinden aşınma minimum düzeyde olur.

    Şanzıman yağı değişimi (genelde 60.000 km'de bir yapılır) atlanmadığı sürece neredeyse hiç problem çıkartmazlar ve de motor ömrü kadar uzun hizmet eden örnekler görülmektedir.

    Şanzıman içinde mevcut plakalarda zaman içinde (kullanıma göre değişmekle birlikte 150-200 bin km'ler civarında) olabilecek aşınmalar bu plakaların yenileriyle değiştirilmesi sonucu masraflı sorun yaşanmasının önüne geçer.

    Bakımlarının (yağ değişimi ve bahsettiğim plaka değişimi) düzenli yapılmaması durumunda ise marka modele göre birkaç bin TL'lik masraf açabilirler.

    Gaza tepkileri fena değildir ve de yeni nesillerde direksiyon arkasındaki kulakçıklarla (vites sport moddayken) vitese müdahale etmenize izin verirler ki buna TİPTRONİK denir (TRİPTRONİK DEĞİL!!!). (örnek yeni Civic ve Accord).

    Bu viteslerin en büyük eksisi düz vitesli versiyonlara göre özellikle şehiriçinde 100 kilometrede 1.5-2 lt civarı fazla yakıt tüketmeleridir.

    Fazla yakıt tüketirken performanstan da çalarlar bir miktar.

    Yine fazla yakıt tükettikleri için egzos emisyon oranları da diğer vites türlerine göre daha yüksektir.

    Ama vites oranları genelde gayet uzun olduğundan uzun yol sürüşlerinde aynı aracın düz vitesli versiyonlarına göre çok daha az devir çevirir ve de fazla yakıt tüketimlerini dengeleyebilirler.

    Yeni nesil araçlardan BMW 1 serisinde kullanılan 8 ileri oranlı şanzımanı da çok beğendim.

    Yüksek motor hacmi ve de tam otomatik vites kombinasyonu Amerika kıtasında yıllardır tercih edilen bir seçenektir.

    İyice sıkılaşan emisyon kuralları gereği yakında 2.0 ve üzeri hacimli benzinli ve tam otomatik şanzımanlı araçlar bile tarihin tozlu raflarında yerini alacak gibi görünüyor.

    Elinizi çabuk tutup temiz bir Accord alıp kaliteli bir lpg taktırmanız menfaatinize olacaktır.











    Tam otomatik şanzımanlı araçların hızlanma videoları:

    Honda Civic 1.6 A/T Elegance


    Hyundai i30 1.6 crdi A/T



    2. CVT şanzımanlı araçlar:

    Bu araçlar vites geçişlerinin neredeyse hiç hissedilmediği, hatta gaza az ve sabit bir oranda basıldığında devir göstergesinin yerinden bile oynamadan aracın hızlandığı, en pürüzsüz vites geçişlerine sahip araçlardır.

    CVT Şanzımanlar sürekli çapı değişen iki kasnağın hareketiyle çalışmaktadırlar.

    Bu iki kasnak birbirine çelik örgülü kayış ile bağlı bulunmaktadır.

    Kasnaklardan biri giriş kasnağı diğeri çıkış kasnağıdır.

    Çapları hidrolik basınç yardımı ile değiştirilerek arabanın hızı ayarlanır.

    Diğer şanzımanlarda olduğu gibi vites geçişi söz konusu değildir.


    Bu sistemlerin bazı marka ve modellerde çıkartmış olduğu sorunlar mevcuttur.


    Bu tip şanzımana sahip araçların listesi aşağıdaki linkte bulunabilir.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobiles_with_continuously_variable_transmissions


    Ülkemizde en popüler olanları Honda Jazz, Toyota Avensis 1.8 ve 2.0, benzinli Nissan modelleridir

    Audi Multitronic de bu sistem temellidir.

    Ford zamanında ülkemizde de C-max ve Focus dizellerinde CVT seçeneği sunmuş ama yaşanan problemler nedeniyle bir süre sonra bu versiyonu getirmeyi bırakmıştır.



    Küçük teknik farklarla Hybrid araçlarda da sıklıkla tercih edilen bir şanzıman türüdür.

    Tork konvertörlü CVT ler de mevcuttur.

    Scooter türlerinde de sıklıkla kullanıldığı bilinmektedir.


    Alltaki linklerde CVT ile ilgili detaylı bilgi mevcuttur.









    CVT şanzımanlı araçların hızlanma videoları:

    Avensis 1.8



    Nissan Altima 3.5 lt CVT






    3. Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlar.


    Bu araçlar son yıllarda iyice popüler olmuşlardır.

    Robotize şanzıman da denilen bu sistemlerde sistem (bir robot) bizim yerimize debriyaj pedalına basıyormuş gibi vites değişim tecrübesi yaşatırlar.

    En büyük avantajları yakıt tüketimini arttırmadıkları gibi daha erken vites büyütme eğilimleri sayesinde (ya da yüzünden) düz vitesten biraz daha bile az yakıt tüketebilirler.

    Bu da egzos emisyon değerlerini de iyileştirmektedir ve bu sayede Londra gibi yüksek emisyon oranına sahip araçların şehir merkezine girişte ekstradan para ödemesi durumundan muaf olurlar.

    İstenirse vites kolundan ya da tüm modellerde olmasa da direksiyon arkasındaki kulakçıklardan manuel vites gibi vites değiştirilebilir.

    Daha önceden tam otomatik vitesli araç kullanmayanlar için alışma süreci çok kısadır.

    Ama tam otomatiğe alışanlar bu tarzı bir türlü benimseyemezler.

    Dezavantajları ise markalara göre değişiklik göstermekle birlikte vites geçişlerinin özellikle ilk 2 viteste sarsıntılı olmasıdır.

    Vites yükseltirken yaşadığımız sarsıntıya bir de şehiriçinde düşük hızlarda vitesin kararsız kalıp sapıtması da eklenince 40 yıllık şoförleri bile trafikte acemi durumuna düşürüp diğer araç sürücülerinden hayır dua almaları da eklenmektedir.

    Satılık araç ilanlarındaki "ev almak için aracımı satıyorum" diyenlerin hatırı sayılır bir kısmının aracının yarı otomatik vitesli robotize şanzımana sahip olması olayın içyüzünü ve boyutlarını ele vermektedir.


    Bu vites türünün bir başka sıkıntısı da aynen düz vites gibi belirli sürelerde baskı balata değişimine ihtiyaç duymasıdır.

    Ancak bu sürecin düz vitesteki gibi "özel servis" ya da "tanıdık usta" alternatifi sıkıntılıdır zira bu şanzımanlar baskı balata değişiminden sonra (ya da bazen değişim olmadan düzenli aralıklarla) sadece yetkili servislerce ücreti mukabilinde yapılabilecek bir "kalibrasyon ayarı"'na ihtiyaç duyarlar. (Yetkili servisten ayrılma bir Usta da bu kalibrasyon ayarını yapabiliyor tabii.)

    Bu ayar yapılmazsa ilk kez doru bir ata binen acemi jokey misali daha da çılgın vites geçişleri ve de sıkışık trafikte aracınızdan dumanlar çıkması, sistemin kendini korumaya alması ve sizden "aracınızı sağa çekip çok ısınmış olan sistemin biraz soğumasını talep etmesi" gibi sonuçlar ortaya çıkar.

    Farklı markaların farklı isimler altında benzer mantıkta çalışan robotize şanzımanları vardır. Ancak bu sistemler Toyotalardaki multimode sistemi gibi hillholder - yokuş kalkış desteği türünden yardımcı sistemlerle sunulmazsa çok çabuk ayar kaçırabilir, baskı balata yer veya önceki paragrafta tasvir edilen durumları yaşamanıza sebep olabilir.

    Bu tür şanzımana sahip araç almayı planlayanların mutlak surette yokuş kalkış desteği (hillholder) olan marka - modelleri tercih etmelerinde ciddi fayda vardır.





    Tek kavramalı (robotize) şanzımana sahip araçların hızlanma videoları:

    Peugeot 308 1.6 hdi Auto6R





    4. Çift kavramalı yarı otomatik şanzımanlar.

    Son yılların pek revaçta olan sistemleri ülkemizde bir süredir DSG olarak VW ve yenilerde EDC olarak Renault tarafından sunulmaktadır.

    Volvo ve Ford modellerinde Powershift olarak da kullanılmaya başlandı.

    Alfa modellerinde de TCT ismiyle kullanılmaya başlandı.


    Teknik olarak motosiklet şanzımanlarına benzerler.

    Motosikletlerde de vitesler birer birer büyütülüp küçültülür bilindiği üzere ve de öyle "hızım düştü direkt olarak 4'ten 2 ye alayım, arada da aragaz vereyim" deme lüksümüz yoktur.

    Çift kavramalarda kavramanın biri 1-3-5-7 gibi tek vitesler, diğeri de 2-4-6-8 gibi çift vitesler için görevlendirilmiştir.

    Biz vites kolunu D konumuna getirdiğimizde ilk kavrama vitesi 1 'e geçirirken ikinci kavrama 2. vitesi hazırda bekletir ve bu böyle devam eder.

    Hızımızın artıyor ya da yavaşlıyor olduğuna göre bir sonraki ya da bir önceki vites hazırda bekler ve de ona göre devreye girer.

    Teknik olarak ve de kağıt üzerinde çok iyi olan bu sistemler tek kavramalı yarı otomatik şanzımanların ve de tam otomatik şanzımanların tüm avantajlarını düz vites kullanan profesyonel bir sürücüden bile daha hızlı vites geçişleriyle birleştirir.

    Kulağa çok hoş gelen bu durum ise daha bebeklik çağını yaşamakta olan bu sistemlerin olumsuz yönleriyle bizi kendimize getirir.

    Çift kavramalı yarı otomatik vites teknolojisi tüm yeni teknolojilerde olduğu gibi pahalı bir teknolojidir ve de ilk alım sırasında marka modele göre düz vitesli araçlara göre fazladan ciddi para ödenmesini gerektirir.

    Bu sistemlerin bizler aracı aldıktan sonra da elleri cebimizden çıkmaz ne yazık ki!!!

    Bu sistemlerde, daha doğrusu bu sistemleri standart seri üretim otomobillere ilk ve çok sayıda uygulayan VW firması için konuşmak gerekirse, mevcut olan mekatronik denilen aksam çabuk arızalanabilmekte ve de değişimi için yetkili servislerde ciddi para talep edilmektedir.

    Eğer mekatronik değişimi de işe yaramazsa daha da ciddi paralar ödenip komple şanzıman değişimine gidilmek durumundadır.

    ... taa ki tekrar arıza çıkıp ta aynı süreç yaşanıncaya kadar.

    DSG sistemlerinin ilk nesilleri "yağlı" tabir edilendendi ve de sorunsuzluk ve masraf çıkartma, servise bağlı kalma açısından daha başarılı olduğu iddia edilegeldi hep. Daha yüksek güç ve tork değerlerine sahip araçlarda bu sistemlerin tercih edilmiş olduğunu okuduk forumlarda. (Bu tabirleri kullanıyorum çünkü tam otomatik ve yarı otomatik şanzımanlı aracım oldu ama çift kavramaya sahip bir aracım olmadı. Yazdıklarım tamamen netteki paylaşımlar ve kendi araştırmalarıma dayanmaktadır demiştim ama bu kısmı da güncelleyeyim zira 2 yıl ve 50 bin km çift kavramalı Megane 3 EDC kullandım ve de araçla ya da şanzımanla ilgili teknik olarak bir sıkıntım olmadı. (Güncel: Megane EDC aracım bazen yokuş aşağı dur kalklarda sapıtıyor. Güncel: 45 bin km'lerde Megane 3 aracımın şanzımanı kitlendi. Detaylar linkteki konuda, altlarda: https://forum.donanimhaber.com/m_52082616/mpage_23/tm.htm )

    Daha sonra bu sistemlerin mucidi VW grubu "kuru" tabir edilen yeni nesil, daha az maliyetli (içinde daha az yağ barındıran) DSG sistemlerini kullanmaya başladı.

    Sesli çalışma, arnavut kaldırımlı yoldan geçerken langırtı, "metalin metale sürtme sesi" türü sesler bu yeni nesillerle anılmaya başlandı.


    Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlardaki sıkıntıların benzerleri bu sistemlerde de çıkmıştır maalesef ve de iletişim çağında paylaşım çılgınlığının etkisiyle bu gibi sıkıntıların gizli kalması düşünülemez elbet.

    İlgilenenler için forumdan birkaç konu:

    http://resim.donanimhaber.com/m_70431060/tm.htm

    http://resim.donanimhaber.com/m_71628299/mpage_1//tm.htm

    https://forum.donanimhaber.com/m_66034126/tm.htm

    https://forum.donanimhaber.com/m_42996646/tm.htm

    https://forum.donanimhaber.com/m_58045908/tm.htm


    Bunlar da google'a DSG problems yazınca çıkan linklerden bazıları ki hatta google'a DSG yazınca problems kısmı otomatik olarak çıkıyor):

    https://forums.whirlpool.net.au/archive/2000144

    https://www.autoevolution.com/news/faulty-volkswagen-dsg-gearboxes-reported-in-europe-46766.html

    http://www.vwgolf.net.au/showthread.php?11154-Golf-DSG-shudder-and-other-issues


    Youtube sitesine de DSG problems yazarsanız bir sürü link çıkıyor karşınıza.




    EKLEME:23 TEMMUZ 2012

    Çift kavramalı şanzımana sahip araçların hızlanma videoları:

    Ford Focus 1.6 Powershift


    VW Golf 1.6 tdi DSG


    Renault Fluence 1.5 dDi EDC



    SINIFLANDIRMA DIŞI: TİPTRONİK VİTES:


    Tiptronik ifadesi normal şartlar altında Porsche firmasına ait olan bir vites türünün adı olsa da başka bir kullanımıyla genellikle direksiyon arkasındaki kollar vasıtasıyla, bazen de vites kolunu ileri ya da geri itekleyerek vites geçişi sağlanabilen vites türü anlamına da gelmekte zira İngilizcede tip kelimesi uç, parmak ucu anlamına da gelmekte.


    Bu açıdan vites değişimine manuel olarak müdahale edilebilen neredeyse tüm şanzıman türleri tiptronik olabilir.

    Tam otomatikler. (Honda Accord ve Civic gibi).

    CVT'ler. (Honda Jazz, yeni Toyota Yaris gibi).

    Yarı otomatikler. (Fiat Bravo dualogic, Citroen MCP gibi).

    Yarı otomatik çift kavramalar. (VW Dsg, Renault EDC, Ford-Volvo Powershift, Alfa TCT gibi.)





    Sonuç: Henüz bebeklik döneminde olan çift kavramalı yarı otomatiklerin geleceği kesinlikle parlak.

    Ama bu sistemlerin pahalı tamir ya da yenileme bedelleri yüzünden araçların garanti süreleri içinde kullanılıp elden çıkartılması en makul çözüm gibi görünüyor.

    Bizde VW 2 yıl olan resmi garantiyi ücreti mukabilinde 4 yıla çıkartıyor.

    Renaultta ise bu süre 3 yıl.


    Amerika kıtasında pek talep görmeyen dizel araçlarıyla tutunmaya çalışan VW DSG için 10 yıl garanti veriyor.

    Linkte bununla ilgili açmış olduğum konu mevcut:

    https://forum.donanimhaber.com/m_54048618/tm.htm


    Şahsi görüşümdür, ne zaman ki bizler de aynı muameleye tabii oluruz o zaman gider uzun süre kullanım amaçlı DSG'li bir araç alırım.

    Ya da garanti süresi bitmeden elden çıkartacaksam da DSG'li bir araç alırım.

    Bu konuyu açtıktan bir süre sonra hiç aklımda yokken ve o günkü şartlar öyle gerektirdiğinden satın aldığım EDC'li Megane aracımı da garanti süresi bitmeden satarım herhalde.

    Ekleme: Aracımı 2 yıl ve 52 bin km kullandıktan sonra sattım.

    Ya da 3. bir alternatif var:

    Ne zaman Honda ya da BMW gibi uzun yıllardan beri motosiklet üretimi konusunda söz sahibi olmuş firmaların otomobiller için üretecekleri çift kavramalı şanzımanlar piyasaya çıkar, o zaman onları da değerlendiririm.

    Yukarıda bahsettiğim gibi çift kavramalı şanzımanlar temelde motosiklet şanzımanı mantığında olduklarından bu iki firmanın bu alanda daha başarılı olacağını düşünüyorum.


    Honda 3 yıl kadar önce DCT adını verdiği (Dual Clutch Transmission) çift kavramalı şanzımanı üretti ve de bugün ülkemizde de satılmakta olan VFR 1200 model motosiklette kullanmakta.

    Bu şanzımanın otomobil versiyonunun piyasaya çıkması birkaç yıl içinde olacaktır diye düşünüyorum.


    Japon firmalarından tecrübe ettiğimiz "sorunsuzluk" ifadesinin hakkını da vermek istediklerinden bu sürecin bu kadar uzun sürdüğünü düşünüyorum.


    BMW de yanılmıyorsam bu sistemi üst modellerinde kullanmaya başladı.



    Umarım otomatik vitesli araç almayı düşünen arkadaşlarıma bir fikir verebilmişimdir.


    Eksik kalan noktalar şüphesiz vardır.

    Konuyla ilgili ve bilgi sahibi değerli forumdaşlarımın katkısıyla daha da geliştirilebilir.


    Keyifli okumalar.


    Sevgiler, selamlar.


    Edit: CVT ayrı bir başlık olarak yazıldı...


    Ekleme: Bu arada konuya daha da subjektiflik katmak amacıyla forumdaşlarımın bana sorduğu hangi tip şanzımanı tavsiye edeceğimle ilgili yorumumu da ekleyeyim.

    Ama buraya yazdıklarım benim şartlarımdır.

    Bu yazdıklarımın sizin şartlarınıza uymaması durumunda lütfen beni anmayınız!



    Çift kavramayı şartlı kabul ediyorum. Garanti süresince binilmeli ve de daha garanti dolmadan satılmalı.

    Tam otomatik Hondayı, Ustama gösterdikten sonra gözüm kapalı alırım. Tabii biraz da özel servis avantajım var.

    (Diğer markalar için de kaliteli özel servis tecrübesi olanlar var ise onlar da paylaşsalar süper olur.)


    CVT'yi aldım zaten. :)

    EDC'yi de hiç aklımda yokken aldım.


    Tek kavrama yarı otomatik aracı evde tek araç olacaksa almam zira eşim kullanamıyor.


    Benim kullanımım için ise teoride alırım.

    Citroen yeni C4 hiç fena gelmedi bana.

    3008 de.

    Honda Jazz i-shift te öyle.

    Bravo Dualogicte düşük viteslerdekinin yanında başka bir sıkıntı yaşadım birkaç kez.

    Bravo kullanım raporumda bahsetmiştim zaten. Hatırlatayım yine de:

    quote:



    ...Performanslı rampa çıkışlarda cruise control devredeyken alet vites düşürdü ama sonra tekrar vites büyüttü. Rampa sonuna kadar böyle devam etti ve de birkaç kez yaşadım bu kararsızlığı.



    Kullandığım yarı otomatik araçlar içinde Toyota multimode en başarısızı ama Yaris testinde "ayağınızı gaz pedalından kaldırdığınızda araç ileriye hareket ediyor." diye not düşmüşüm.

    Bir de hillholder olsa M/M olmasını çok da dert etmeyeceğim aslında.

    Yaris dışında M/M almam herhalde.



    Gerçi şu aralar ikinci bir araç alacak olsam eşimin aracı otomatik olacağından benim aracım düz vites te olsa olabilir diye düşünmeye başladım.

    Zira bu araç genelde hafta sonları Beynam'a, ya da hafta sonu veya tatillerde daha uzun mesafelere gitmelik kullanılacak.

    Hem birkaç bin TL avantaj oluyor, hem de araç seçeneklerim ciddi şekilde çoğalıyor.

    Yıllarca düz vites kullandım. Bir sıkıntı olmayacaktır.


    23. 07. 2012 tarihinde farklı şanzıman türlerine sahip araçların hızlanma videoları eklendi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi haluk 23 -- 8 Nisan 2021; 1:11:50 >







  • Manuel olarak vites değişimine izin veren her otomatik şanzıman yarı otomatik olmak zorunda değildir. Tek ve çift kavramalı yarı otomatik şanzımanların yanı sıra güncel tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlarda da vites değişimine manuel olarak müdahalede bulunabiliyorsunuz. Eski tip tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlarda bu özellikle karşılaşmamış olabilirsiniz ancak yeni nesil tork konvertörlü tam otomatik şanzımanların çoğunda manuel olarak vites değişimi yapılabiliyor.

    Örnek olarak Volkswagen Amarok'ta yer alan 8 ileri ZF şanzımana ya da Peugeot'nun yeni nesil EAT6 şanzımanına bakabilirsiniz, her ikisi de tork konvertörlü olup istenildiği takdirde manuel olarak vites değişikliği yapılabilmektedir.






    Ayrıca aşağıdaki linke de göz atabilirsiniz.

    http://www.sekizsilindir.com/2016/03/otomatik-vites-tipleri.html
  • quote:

    Orijinalden alıntı: behram40

    DSG'yi VW kullanıyor zaten,objektif olamaz.

    Sonuç olarak; en iyi bozulan şanzıman, oldu.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: yunusemre8760

    Ama düz viteste kullanabiliyorsunuz birde ben bu tork konvertörlü otomatik vites nedir çözemedim gitti :))

    Manuel olarak vites değişimine izin veren her otomatik şanzıman yarı otomatik olmak zorunda değildir. Tek ve çift kavramalı yarı otomatik şanzımanların yanı sıra güncel tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlarda da vites değişimine manuel olarak müdahalede bulunabiliyorsunuz. Eski tip tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlarda bu özellikle karşılaşmamış olabilirsiniz ancak yeni nesil tork konvertörlü tam otomatik şanzımanların çoğunda manuel olarak vites değişimi yapılabiliyor.

    Örnek olarak Volkswagen Amarok'ta yer alan 8 ileri ZF şanzımana ya da Peugeot'nun yeni nesil EAT6 şanzımanına bakabilirsiniz, her ikisi de tork konvertörlü olup istenildiği takdirde manuel olarak vites değişikliği yapılabilmektedir.






    Ayrıca aşağıdaki linke de göz atabilirsiniz.

    http://www.sekizsilindir.com/2016/03/otomatik-vites-tipleri.html




  • otomatik vitesle ilgili hiç bir bilgisi olmayan bir kişinin bile
    anlayabileceği kadar güzel bir anlatımla yazmışsın Haluk Abi

    vakit ayırıp bilgilerini ve tecrübelerini
    bizlerle paylaştığın için teşekkürler

    eline, emeğine sağlık
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Raytheon

    Haluk Abi, otomatik şanzımanları, 306'da yaşadığım sorunlardan dolayı hiç sevmedim, bundan dolayı da kaba taslak bilgim vardı.

    Öncelikle bizleri aydınlattığın için çok teşekkür ederim.

    Abi, belki basit ama birkaç soru sormak istiyorum. Sorular komik gelebilir, cahilliğime ver.

    Tam otomatik ile CVT arasındaki farkı tam çözebilmiş değilim. Bunu biraz daha açabilir misin ?

    Tork konvertörü tam olarak nedir? Yokuşta aracın geri kaçmasını sağlayan, ayağı gazdan çekince ileri gitmesini sağlayan sistem midir?

    Eğer bu sistem ise, her tam otomatik şanzıman tork konvertörlü müdür?

    Tek ve çift yarı otomatik şanzımanlarda da tork konvertörü var mıdır?

    Mercedes'in kullandığı 7G-Tronic, ne tür bir şanzımandır?

    Active Select ile tam otomatik şanzımanın arasındaki tek fark tiptronik olması mıdır?

    Abi, kafanı şişirdim kusura bakma, cidden merak ediyorum bulduğum bilgiler çok teknik olduğu için hepsini anlayamıyorum.

    Genel itibariyle, otomatik şanzımanlara her daim uzak kalmışımdır ama anneme Easytronic sanzımanın kötü mazisi olduğundan, Corsa 1.4 tam otomatik araba almayı düşündüğümüzden, artık bilgi sahibi olmanın zamanının geldiğini düşünüyorum.

    Bunlardan dolayı, yardımlarını için bekliyorum şimdiden teşekkür ediyorum.

    Saygılarımla, Mustafa :)

    Mustafacım aylar sonra merhaba,

    Bu soruna vakit ayıramadım bir türlü, kusura bakma.

    Süper yardımsever LionTech16 forumdaşımızdan bu konuyla ilgili destek istedim ve sağolsun O da alıntı yaptığım yazıyı göndermiş bana.

    quote:

    CVT şanzıman temel olarak kayış aktarmalı mobilet şanzımanı temelindedir. Birbirine kayış ile bağlı iki adet kasnak, çapları değişerek, aktarma oranını değiştirirler.



    Vidyoda CVT şanzımanın ana parçası olan tork konvertörünün animasyonu görülmektedir. Görülen iki kasnak, ikişer parçadan oluşmaktadır. Bu parçalar, mil ekseni üzerinde birbirlerine doğru hareket ederek, kasnağın içindeki kayışı sıkıştırır ve kayış, merkezden dışarı doğru hareket eder. Bu durumda kasnak çapları oranı değiştiği için çevrim oranı değişir.

    Tork konvertörü, animasyonda görülen parçanın ismidir. Bu parça, CVT nin temelini oluşturur. Eski mobiletlerde mutlaka görmüşsünüzdür. CVT ise, şanzımanın ismidir. Tıpkı bir EDC, DSG, Powershift gibi bu teknolojinin adıdır. CVT nin açılımı ; 'continuously variable transmission' dır. Sürekli değişken şanzıman olarak çevireceğimiz bu şanzımanda teorik ve pratik olarak 'sonsuz vites' vardır. Çünkü kasnak çapları her değiştiğinde çevrim oranı değişir. Şöyle ki, örnek olarak 230 mm çapındaki kasnak, 250 mm çapına gelene kadar ; 1 mm'yi referans alırsak 20 defa vites değişmiş olur. Çünkü vites dediğimiz herbir çevrim oranıdır. (gear ratio)

    Fakat bu şanzımana F1 vites de eklenebilir. F1 vites olduğunda, önceden tanımlamış olan 7-8 adet çevrim oranı sağlanarak manuel şanzımanlıymış gibi kullanılabilir. Örneğin 1. vitesin çevrim oranı 4,5 olarak belilrnmişse, bu çevrim oranını sağlayan kasnak çapları ve buna bağlı olarak kasnak aralıkları belirlenir. F1 vitesten 1'i seçtiğinizde kasnak aralıkları referans değere gelir ve istediğizi çevrim oranını size sağlar. Özetle bir CVT şanzımanın iki limiti vardır. En yüksek çevrim oranı en düşük vitesi verir, en düşük çevrim oranı ise en yüksek vitesi verir. Bu iki limit arasında istediğiniz kadar bölüm ayırarak F1 vites koyabilirsiniz. Örneğin CVT'nin aralığını 7'ye bölerseniz, tam otomatik moddan manuel moda aldığınızda 7 vitesiniz olur. Honda Jazz buna örnektir.

    Tork konvertörünün görevi, CVT'de motor çıkış milinden aldığı tahriği, diferansiyele aktarmaktır. Bildiğimiz gibi, motorun gücü (HP), şanzıman aktarmasında değişmez (aktarma kayıplarını ihmal ediyorum). Fakat otomobilin hızlanabilmesi için devir sayısının değişimine ihtiyaç vardır. Bunu da kasnakların çaplarını değiştirip, şanzıman çıkış milinin devi sayısını arttırıp, torku düşürerek yapar. Çünkü güç sabittir. HP = tork*RPM denkleminde tork konvertörü, çevrim oranı değişimi ile RPM'i arttırır, torku azaltır. Hızlanırken bu durum geçerlidir, yavaşlarken ise tam tersi bir durum geçerlidir.



    Vidyoda tork konvertörünün giriş ve çıkış milinin devir sayılarına özellikle dikkat ediniz.

    CVT şanzımanın çeşitli derivasyonları mevcuttur. Tam otomatik ve manuel şanzımanlar ile karşılaştırıldığında en sarsıntısız vites geçişini bu şanzıman sağlar. Aktarmadaki kayıp güç oranı ise manuel ve tam otomatik şanzımanlara göre fazladır. Yakıt tüketimi konusunda en başarılı şanzımandır ve günümüz teknolojisinde geliştirilmeye en açık şanzıman tipidir. Çünkü manuel ve tam otomatik şanzımanlar limitlerine yaklaşmışlardır. Daha fazla vites koymak, daha fazla parça kullanılması, daha fazla maliyet ve daha ağır bir sistem manasına gelmektedir. Bu nedenle CVT şanzıman önü en açık olan şanzımandır.



    Tork konvertörü yarı otomatik şanzımanlarda bulunmaz, tam otomatiklerde ise motor ile şanzıman arasında yer alır.

    http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/torque-converter.htm

    Yokuşta aracın geri kaçırmasını engelleyen ise tork konvertör değil, 'hill holder' sistemidir. Otomatik şanzımanlar ile kullanılmaya başlanmasına rağmen günümüzde artık manuel şanzımana sahip araçlarda da kullanılmaktadır.


    Bunlar da benim ekleyeceklerim:

    "Mercedes'in kullandığı 7G-Tronic, ne tür bir şanzımandır" diye sormuşsun.

    Tork konvertörlü tam otomatik oluyor kendisi.

    Daha fazla bilgi linkte İngilizce olarak mevcut:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_7G-Tronic_transmission
    http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-658961-1-1540032-1-0-0-0-0-0-11702-0-0-1-0-0-0-0-0.html


    Diğer sorun da "Active Select ile tam otomatik şanzımanın arasındaki tek fark tiptronik olması mıdır?" idi.

    Active select şanzımanlar da tıpkı Honda Civic sedan ve Accord modellerinde olduğu gibi tam otomatiktir ama diğer tam otomatiklerden farkı (yine civic ve Accorddaki gibi) ekstra olarak vites arkasındaki kulakçıklar ya da vites kolunun + ve - konumlara iteklenmesiyle vitese manuel olarak da müdahale imkanı vermesidir.

    Umarım yardımcı olur.

    Edirneye selamlar.:)




  • Konu yeni teknolojilere göre Güncellense iyi olurdu aslinda :)
  • cvt candır canandır
  • tajo T kullanıcısına yanıt
    Hocam otomatik viteslerin tamamında çift kavrama tek kavrama fark etmez hareket halinde vites boşa atılmaz kesinlikle yapmayın çok zararlı. Hatta Manuel viteste bile çok uzun mesafe boşta gidilmez arada bir vitese atmak gerekir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tajo

    Anladığım kadarıyla beklerken n konumuna almak faydalı. Fakat şu durumda ne yapmalı? Örneğin ilerde duracağını geliyorsan durana kadar aracın vitesi küçülltmesi aracı yoracağından direk n pozisyonuna alıp araç durana kadar böyle gitsek şanzıman açısından daha faydalı olmaz mı? Bunu özellikle çift kavramalı kuru şanzıman için soruyorum. Tam otomatik yada çift kavramalı yağlı olanlar için değil. Bu arada buradaki püf noktası araç duracağı için boşa atmak. Yokuş aşağı inerken değil. (Yani hareket halinde tekrar d pozisyonuna atmamak şartı ile boşa atmak. )
    Uzun süreli olan kırmızı ışık beklemelerinde N'ye atabilirsin, onu harici araç yürürken boşa atmak gereksiz ve yararsız.
  • gayet güzel ve yerinde bilgiler olmuş haluk abi , eline sağlık . daha özele inersek daha detaylandırmış oluruz bence ; mesela bwn vw nin 6 ileri tiptronik- 4ileri tiptronik viteslerini kullandım. opelinde easytronic vitesini kullanmaktayımi sende cvt kullanıyorsun bildiiğim kadarıyla dualogicte kullandın. böyle özel bilgilerde paylaşsak daha yararlı olabilir bence
  • Ellerinize sağlık, açıklayıcı bir yazı olmuş fakat katılmadığım tek nokta var. Tam otomatik şanzımanların sorunsuzluğundan bahsetmişsiniz fakat belli model ya da km nin üstündeki her tam otomatik vites kutusu genelde arıza vermekte ve çift kavramalı yarı otomatikler kadar masraflar açmakta. Ağzı tam otomatiklerden çok yanmış ve bahsettiğiniz tüm şanzıman türlerini denemiş biri olarak düzeltmeden edemedim.
    Saygılar.
  • çift kavramalı yarı otomatkler kadar arıza açamaz hocam çünkü benim 4 ileri otomatiğin kendisi 2.000 liraiken dsg nin e ufak arızası o kadar.
  • Faydalı bir paylaşım olmuş birtek cvt şanzımanlar ayrı bir tür klasik tam otomatiklerin içinde değerlendirmek yanlış olur.
  • Haluk hocam dualigic hakkında daha cok bilgi verirseniz sevinirim.
  • elinize sağlık
  • Haluk abi eline sağlık.Ev alma muhabbetine koptum

    Yalnız sizin kadar otomatik vites tecrübem olmamakla birlikte,ki zaten otomatik şanzımanlardan pek hazzetmediğimi de her fırsatta belirtirim,kullandığım tüm otomatik şanzıman türlerinde bu 1.-2.vites bocalaması hikayesini yaşıyorum.Tabi aracın dilinden anladıktan sonra bu çok büyük bir sorun olmuyor ama,nasıl bir Easytronic veya Dualogic,veyahut DSG 1.-2.vites seçiminde kararsız kalıyorsa ben aynı durumu dik yokuşlarda otomatik Civic'lerde de gördüm.
    (2000 model 1.4 IS,2006 model 1.6 ES,2008 model 1.6 Premium kullandığım 3 otomatik Civic araç)

    Bu dezavantajın sadece robotize tek kavrama ya da çift kavrama şanzımanlara mal edilmesini pek doğru bulmadığımı belirtmek istedim.




  • Ellerinize sağlık hocam. Kılavuz niteliğinde bir konu olmuş.

    Bahsedilen şanzımanları kullanan arkadaşlar da deneyimlerini aktarırsa on numara konu olur.

    Bu arada otomatik şanzımanlar ev satışlarını patlatmış da haberimiz yok
  • Haluk hocam çok hızlı bi giriş olmuş,inş diğer forumdaki hareketlilik burda da olur.takipteyim
  • Harika bir konu ve açıklama
    İnanılmaz kelime kavram marka model karmaşası böylece açıklığa kavuştu bende
    Mesele cvt Honda ayını yari otomatik sanıyordum ben
  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    Elinizi çabuk tutup temiz bir Accord alıp kaliteli bir lpg taktırmanız menfaatinize olacaktır.


    İşte konunun özeti bu

    Eline,emeğine sağlık Haluk..
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.