Şimdi Ara

Otomatik vites türleri, avantajları, dezavantajları.

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
382
Cevap
95
Favori
127.139
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
20 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • ________________________________________
    Arkadaşlar merhaba,

    Bildiğimiz gibi otomatik vitesli araçların popülaritesi her geçen gün artıyor ve de piyasaya çeşitli otomatik vites türleri girmiş durumda.

    Bu süreçte yoğun bir test sürüşü programından sonra,https://forum.donanimhaber.com/m_49551522/tm.htm sizlerden gelen soru ve taleplerin de etkisiyle otomatik vitesli araçlarla ilgili bu konuyu açıyorum.


    İlk olarak bu yazılanlara kaynak olması amacıyla test etmiş olduğum veya daha önce kullandığım otomatik vitesli araçları yazayım .


    1. Tam otomatik (A/T) şanzımanlı araçlar.

    1.1 2000 Honda Accord 2.0 EX 4 A/T
    1.2 2004 Honda Accord 2.4 EX 5 A/T
    1.3 2010 Honda Accord 2.0 EX 5 A/T
    1.4 2005 Honda CR-V 2.0 EX 5 A/T
    1.5 2010 Honda CR-V 2.0 EX 5 A/T
    1.6 2005 Honda Civic 1.6 ES 4 A/T
    1.6 2010-2011 Honda Civic 1.6 Elegance 5 A/T
    1.7 2012 Honda Civic 5 A/T
    1.8 2010 Hyundai i30 1.6 Crdi 4 A/T
    1.9 2010-2011 Kia Ceed 1.6 Crdi Concept Hb ve SW 4 A/T
    1.10 2011 Mazda 1.6 MZR Auto 4 A/T
    1.11 2011 Opel Insignia 2.0 CDTI 130 hp Active Select 6 A/T
    1.12 2011 Mercedes Benz C180 (1.6) 5 A/T
    1.13 2012 BMW 1.16 8 A/T
    1.14 2012 Hyundai i30 1.6 crdi 6 A/T
    1.15.2012 Kia Ceed 1.6 crdi 6 A/T


    2. Sürekli değişken oranlı (CVT) şanzımanlı araçlar

    2.1 2004 - 2008 Honda Jazz ES - Elite - CVT (2004 modeli abimde, 2008 modeli de bende olan süper araç ama Ağustos sonunda sattım.)
    2.2 2011 Toyota Avensis 1.8 CVT
    2.3 2010 Nissan Altima 2.5 SE - CVT (süpriiizzz!!! Ben Amerikadayken... )
    2.4 2011 Nissan Juke 1.6 CVT
    2.5 2012 Honda Jazz Fun CVT
    2.6 2012 Toyota Yaris 1.33 CVT




    3. Tek kavramalı yarı otomatik (robotize) şanzımanlı araçlar.

    3.1. 2010 Citroen C4 Grand Picasso - MCP
    3.2. 2011 Citroen (yeni) C4 - MCP
    3.3. 2011 Fiat Bravo 1.6 mj 120 dynamic - dualogic (benim Bravo )
    3.4. 2009 Fiat Linea 1.3 mj 90 emotion - dualogic
    3.5. 2010 Honda Jazz Fun - i-shift
    3.6. 2006 Opel Corsa 1.3 mj - easytronic
    3.7. 2011 Opel Astra 1.3 mj - easytronic
    3.8. 2011 Peugeot 308 1.6 hdi Auto6R
    3.9. 2011 Peugeot 508 1.6 hdi - Auto6R
    3.10. 2011 Peugeot 5008 1.6 hdi - Auto6R
    3.11. 2011 Peugeot 3008 hdi - Auto6R
    3.12. 2010 Toyota Auris 1.4 D4d Comfort extra - multimode
    3.13. 2010 Toyota Corolla 1.4 D4d Comfort extra - multimode
    3.14. 2011 Toyota Yaris 1.33 Terra Sporty - multimode
    3.15. 2012 Citroen DS5 1.6 e-hdi MCP


    4. Çift kavramalı yarı otomatik şanzımana sahip araçlar.

    4.1. 2011 Renault Fluence 1.5 110 bg privilege - EDC
    4.2. 2011 VW Golf 1.4 TSI - DSG 7
    4.3. 2011 VW Jetta 1.6 TDI - DSG 7
    4.4. 2010 VW Caravelle 2.5 (130) - DSG 6
    4.5. 2011 VW Caravelle 2.0 (140) - DSG 7
    4.6. 2011 Renault Megane 3 HB 1.5 110 bg privilege - EDC (şu anki aracım)
    4.7. 2011 Alfa Romeo Giulietta 1.4 turbo multiair - TCT


    Gelelim izlenim ve tecrübelerime.

    1. Tam otomatik şanzımanlar.

    Bildiğiniz gibi tam otomatik vitesler sorunsuzluklarıyla ünlüdürler (en azından tanıdığım bildiğim bir marka olan Honda'da durum bu).

    Diğer düz ve yarı otomatik vitesli araçlardan farklı bir baskı balata sistemleri (plakalar) vardır ve de bu plakalar şanzıman yağı içinde hizmet ettiklerinden aşınma minimum düzeyde olur.

    Şanzıman yağı değişimi (genelde 60.000 km'de bir yapılır) atlanmadığı sürece neredeyse hiç problem çıkartmazlar ve de motor ömrü kadar uzun hizmet eden örnekler görülmektedir.

    Şanzıman içinde mevcut plakalarda zaman içinde (kullanıma göre değişmekle birlikte 150-200 bin km'ler civarında) olabilecek aşınmalar bu plakaların yenileriyle değiştirilmesi sonucu masraflı sorun yaşanmasının önüne geçer.

    Bakımlarının (yağ değişimi ve bahsettiğim plaka değişimi) düzenli yapılmaması durumunda ise marka modele göre birkaç bin TL'lik masraf açabilirler.

    Gaza tepkileri fena değildir ve de yeni nesillerde direksiyon arkasındaki kulakçıklarla (vites sport moddayken) vitese müdahale etmenize izin verirler ki buna TİPTRONİK denir (TRİPTRONİK DEĞİL!!!). (örnek yeni Civic ve Accord).

    Bu viteslerin en büyük eksisi düz vitesli versiyonlara göre özellikle şehiriçinde 100 kilometrede 1.5-2 lt civarı fazla yakıt tüketmeleridir.

    Fazla yakıt tüketirken performanstan da çalarlar bir miktar.

    Yine fazla yakıt tükettikleri için egzos emisyon oranları da diğer vites türlerine göre daha yüksektir.

    Ama vites oranları genelde gayet uzun olduğundan uzun yol sürüşlerinde aynı aracın düz vitesli versiyonlarına göre çok daha az devir çevirir ve de fazla yakıt tüketimlerini dengeleyebilirler.

    Yeni nesil araçlardan BMW 1 serisinde kullanılan 8 ileri oranlı şanzımanı da çok beğendim.

    Yüksek motor hacmi ve de tam otomatik vites kombinasyonu Amerika kıtasında yıllardır tercih edilen bir seçenektir.

    İyice sıkılaşan emisyon kuralları gereği yakında 2.0 ve üzeri hacimli benzinli ve tam otomatik şanzımanlı araçlar bile tarihin tozlu raflarında yerini alacak gibi görünüyor.

    Elinizi çabuk tutup temiz bir Accord alıp kaliteli bir lpg taktırmanız menfaatinize olacaktır.











    Tam otomatik şanzımanlı araçların hızlanma videoları:

    Honda Civic 1.6 A/T Elegance


    Hyundai i30 1.6 crdi A/T



    2. CVT şanzımanlı araçlar:

    Bu araçlar vites geçişlerinin neredeyse hiç hissedilmediği, hatta gaza az ve sabit bir oranda basıldığında devir göstergesinin yerinden bile oynamadan aracın hızlandığı, en pürüzsüz vites geçişlerine sahip araçlardır.

    CVT Şanzımanlar sürekli çapı değişen iki kasnağın hareketiyle çalışmaktadırlar.

    Bu iki kasnak birbirine çelik örgülü kayış ile bağlı bulunmaktadır.

    Kasnaklardan biri giriş kasnağı diğeri çıkış kasnağıdır.

    Çapları hidrolik basınç yardımı ile değiştirilerek arabanın hızı ayarlanır.

    Diğer şanzımanlarda olduğu gibi vites geçişi söz konusu değildir.


    Bu sistemlerin bazı marka ve modellerde çıkartmış olduğu sorunlar mevcuttur.


    Bu tip şanzımana sahip araçların listesi aşağıdaki linkte bulunabilir.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobiles_with_continuously_variable_transmissions


    Ülkemizde en popüler olanları Honda Jazz, Toyota Avensis 1.8 ve 2.0, benzinli Nissan modelleridir

    Audi Multitronic de bu sistem temellidir.

    Ford zamanında ülkemizde de C-max ve Focus dizellerinde CVT seçeneği sunmuş ama yaşanan problemler nedeniyle bir süre sonra bu versiyonu getirmeyi bırakmıştır.



    Küçük teknik farklarla Hybrid araçlarda da sıklıkla tercih edilen bir şanzıman türüdür.

    Tork konvertörlü CVT ler de mevcuttur.

    Scooter türlerinde de sıklıkla kullanıldığı bilinmektedir.


    Alltaki linklerde CVT ile ilgili detaylı bilgi mevcuttur.









    CVT şanzımanlı araçların hızlanma videoları:

    Avensis 1.8



    Nissan Altima 3.5 lt CVT






    3. Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlar.


    Bu araçlar son yıllarda iyice popüler olmuşlardır.

    Robotize şanzıman da denilen bu sistemlerde sistem (bir robot) bizim yerimize debriyaj pedalına basıyormuş gibi vites değişim tecrübesi yaşatırlar.

    En büyük avantajları yakıt tüketimini arttırmadıkları gibi daha erken vites büyütme eğilimleri sayesinde (ya da yüzünden) düz vitesten biraz daha bile az yakıt tüketebilirler.

    Bu da egzos emisyon değerlerini de iyileştirmektedir ve bu sayede Londra gibi yüksek emisyon oranına sahip araçların şehir merkezine girişte ekstradan para ödemesi durumundan muaf olurlar.

    İstenirse vites kolundan ya da tüm modellerde olmasa da direksiyon arkasındaki kulakçıklardan manuel vites gibi vites değiştirilebilir.

    Daha önceden tam otomatik vitesli araç kullanmayanlar için alışma süreci çok kısadır.

    Ama tam otomatiğe alışanlar bu tarzı bir türlü benimseyemezler.

    Dezavantajları ise markalara göre değişiklik göstermekle birlikte vites geçişlerinin özellikle ilk 2 viteste sarsıntılı olmasıdır.

    Vites yükseltirken yaşadığımız sarsıntıya bir de şehiriçinde düşük hızlarda vitesin kararsız kalıp sapıtması da eklenince 40 yıllık şoförleri bile trafikte acemi durumuna düşürüp diğer araç sürücülerinden hayır dua almaları da eklenmektedir.

    Satılık araç ilanlarındaki "ev almak için aracımı satıyorum" diyenlerin hatırı sayılır bir kısmının aracının yarı otomatik vitesli robotize şanzımana sahip olması olayın içyüzünü ve boyutlarını ele vermektedir.


    Bu vites türünün bir başka sıkıntısı da aynen düz vites gibi belirli sürelerde baskı balata değişimine ihtiyaç duymasıdır.

    Ancak bu sürecin düz vitesteki gibi "özel servis" ya da "tanıdık usta" alternatifi sıkıntılıdır zira bu şanzımanlar baskı balata değişiminden sonra (ya da bazen değişim olmadan düzenli aralıklarla) sadece yetkili servislerce ücreti mukabilinde yapılabilecek bir "kalibrasyon ayarı"'na ihtiyaç duyarlar. (Yetkili servisten ayrılma bir Usta da bu kalibrasyon ayarını yapabiliyor tabii.)

    Bu ayar yapılmazsa ilk kez doru bir ata binen acemi jokey misali daha da çılgın vites geçişleri ve de sıkışık trafikte aracınızdan dumanlar çıkması, sistemin kendini korumaya alması ve sizden "aracınızı sağa çekip çok ısınmış olan sistemin biraz soğumasını talep etmesi" gibi sonuçlar ortaya çıkar.

    Farklı markaların farklı isimler altında benzer mantıkta çalışan robotize şanzımanları vardır. Ancak bu sistemler Toyotalardaki multimode sistemi gibi hillholder - yokuş kalkış desteği türünden yardımcı sistemlerle sunulmazsa çok çabuk ayar kaçırabilir, baskı balata yer veya önceki paragrafta tasvir edilen durumları yaşamanıza sebep olabilir.

    Bu tür şanzımana sahip araç almayı planlayanların mutlak surette yokuş kalkış desteği (hillholder) olan marka - modelleri tercih etmelerinde ciddi fayda vardır.





    Tek kavramalı (robotize) şanzımana sahip araçların hızlanma videoları:

    Peugeot 308 1.6 hdi Auto6R





    4. Çift kavramalı yarı otomatik şanzımanlar.

    Son yılların pek revaçta olan sistemleri ülkemizde bir süredir DSG olarak VW ve yenilerde EDC olarak Renault tarafından sunulmaktadır.

    Volvo ve Ford modellerinde Powershift olarak da kullanılmaya başlandı.

    Alfa modellerinde de TCT ismiyle kullanılmaya başlandı.


    Teknik olarak motosiklet şanzımanlarına benzerler.

    Motosikletlerde de vitesler birer birer büyütülüp küçültülür bilindiği üzere ve de öyle "hızım düştü direkt olarak 4'ten 2 ye alayım, arada da aragaz vereyim" deme lüksümüz yoktur.

    Çift kavramalarda kavramanın biri 1-3-5-7 gibi tek vitesler, diğeri de 2-4-6-8 gibi çift vitesler için görevlendirilmiştir.

    Biz vites kolunu D konumuna getirdiğimizde ilk kavrama vitesi 1 'e geçirirken ikinci kavrama 2. vitesi hazırda bekletir ve bu böyle devam eder.

    Hızımızın artıyor ya da yavaşlıyor olduğuna göre bir sonraki ya da bir önceki vites hazırda bekler ve de ona göre devreye girer.

    Teknik olarak ve de kağıt üzerinde çok iyi olan bu sistemler tek kavramalı yarı otomatik şanzımanların ve de tam otomatik şanzımanların tüm avantajlarını düz vites kullanan profesyonel bir sürücüden bile daha hızlı vites geçişleriyle birleştirir.

    Kulağa çok hoş gelen bu durum ise daha bebeklik çağını yaşamakta olan bu sistemlerin olumsuz yönleriyle bizi kendimize getirir.

    Çift kavramalı yarı otomatik vites teknolojisi tüm yeni teknolojilerde olduğu gibi pahalı bir teknolojidir ve de ilk alım sırasında marka modele göre düz vitesli araçlara göre fazladan ciddi para ödenmesini gerektirir.

    Bu sistemlerin bizler aracı aldıktan sonra da elleri cebimizden çıkmaz ne yazık ki!!!

    Bu sistemlerde, daha doğrusu bu sistemleri standart seri üretim otomobillere ilk ve çok sayıda uygulayan VW firması için konuşmak gerekirse, mevcut olan mekatronik denilen aksam çabuk arızalanabilmekte ve de değişimi için yetkili servislerde ciddi para talep edilmektedir.

    Eğer mekatronik değişimi de işe yaramazsa daha da ciddi paralar ödenip komple şanzıman değişimine gidilmek durumundadır.

    ... taa ki tekrar arıza çıkıp ta aynı süreç yaşanıncaya kadar.

    DSG sistemlerinin ilk nesilleri "yağlı" tabir edilendendi ve de sorunsuzluk ve masraf çıkartma, servise bağlı kalma açısından daha başarılı olduğu iddia edilegeldi hep. Daha yüksek güç ve tork değerlerine sahip araçlarda bu sistemlerin tercih edilmiş olduğunu okuduk forumlarda. (Bu tabirleri kullanıyorum çünkü tam otomatik ve yarı otomatik şanzımanlı aracım oldu ama çift kavramaya sahip bir aracım olmadı. Yazdıklarım tamamen netteki paylaşımlar ve kendi araştırmalarıma dayanmaktadır demiştim ama bu kısmı da güncelleyeyim zira 2 yıl ve 50 bin km çift kavramalı Megane 3 EDC kullandım ve de araçla ya da şanzımanla ilgili teknik olarak bir sıkıntım olmadı. (Güncel: Megane EDC aracım bazen yokuş aşağı dur kalklarda sapıtıyor. Güncel: 45 bin km'lerde Megane 3 aracımın şanzımanı kitlendi. Detaylar linkteki konuda, altlarda: https://forum.donanimhaber.com/m_52082616/mpage_23/tm.htm )

    Daha sonra bu sistemlerin mucidi VW grubu "kuru" tabir edilen yeni nesil, daha az maliyetli (içinde daha az yağ barındıran) DSG sistemlerini kullanmaya başladı.

    Sesli çalışma, arnavut kaldırımlı yoldan geçerken langırtı, "metalin metale sürtme sesi" türü sesler bu yeni nesillerle anılmaya başlandı.


    Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlardaki sıkıntıların benzerleri bu sistemlerde de çıkmıştır maalesef ve de iletişim çağında paylaşım çılgınlığının etkisiyle bu gibi sıkıntıların gizli kalması düşünülemez elbet.

    İlgilenenler için forumdan birkaç konu:

    http://resim.donanimhaber.com/m_70431060/tm.htm

    http://resim.donanimhaber.com/m_71628299/mpage_1//tm.htm

    https://forum.donanimhaber.com/m_66034126/tm.htm

    https://forum.donanimhaber.com/m_42996646/tm.htm

    https://forum.donanimhaber.com/m_58045908/tm.htm


    Bunlar da google'a DSG problems yazınca çıkan linklerden bazıları ki hatta google'a DSG yazınca problems kısmı otomatik olarak çıkıyor):

    https://forums.whirlpool.net.au/archive/2000144

    https://www.autoevolution.com/news/faulty-volkswagen-dsg-gearboxes-reported-in-europe-46766.html

    http://www.vwgolf.net.au/showthread.php?11154-Golf-DSG-shudder-and-other-issues


    Youtube sitesine de DSG problems yazarsanız bir sürü link çıkıyor karşınıza.




    EKLEME:23 TEMMUZ 2012

    Çift kavramalı şanzımana sahip araçların hızlanma videoları:

    Ford Focus 1.6 Powershift


    VW Golf 1.6 tdi DSG


    Renault Fluence 1.5 dDi EDC



    SINIFLANDIRMA DIŞI: TİPTRONİK VİTES:


    Tiptronik ifadesi normal şartlar altında Porsche firmasına ait olan bir vites türünün adı olsa da başka bir kullanımıyla genellikle direksiyon arkasındaki kollar vasıtasıyla, bazen de vites kolunu ileri ya da geri itekleyerek vites geçişi sağlanabilen vites türü anlamına da gelmekte zira İngilizcede tip kelimesi uç, parmak ucu anlamına da gelmekte.


    Bu açıdan vites değişimine manuel olarak müdahale edilebilen neredeyse tüm şanzıman türleri tiptronik olabilir.

    Tam otomatikler. (Honda Accord ve Civic gibi).

    CVT'ler. (Honda Jazz, yeni Toyota Yaris gibi).

    Yarı otomatikler. (Fiat Bravo dualogic, Citroen MCP gibi).

    Yarı otomatik çift kavramalar. (VW Dsg, Renault EDC, Ford-Volvo Powershift, Alfa TCT gibi.)





    Sonuç: Henüz bebeklik döneminde olan çift kavramalı yarı otomatiklerin geleceği kesinlikle parlak.

    Ama bu sistemlerin pahalı tamir ya da yenileme bedelleri yüzünden araçların garanti süreleri içinde kullanılıp elden çıkartılması en makul çözüm gibi görünüyor.

    Bizde VW 2 yıl olan resmi garantiyi ücreti mukabilinde 4 yıla çıkartıyor.

    Renaultta ise bu süre 3 yıl.


    Amerika kıtasında pek talep görmeyen dizel araçlarıyla tutunmaya çalışan VW DSG için 10 yıl garanti veriyor.

    Linkte bununla ilgili açmış olduğum konu mevcut:

    https://forum.donanimhaber.com/m_54048618/tm.htm


    Şahsi görüşümdür, ne zaman ki bizler de aynı muameleye tabii oluruz o zaman gider uzun süre kullanım amaçlı DSG'li bir araç alırım.

    Ya da garanti süresi bitmeden elden çıkartacaksam da DSG'li bir araç alırım.

    Bu konuyu açtıktan bir süre sonra hiç aklımda yokken ve o günkü şartlar öyle gerektirdiğinden satın aldığım EDC'li Megane aracımı da garanti süresi bitmeden satarım herhalde.

    Ekleme: Aracımı 2 yıl ve 52 bin km kullandıktan sonra sattım.

    Ya da 3. bir alternatif var:

    Ne zaman Honda ya da BMW gibi uzun yıllardan beri motosiklet üretimi konusunda söz sahibi olmuş firmaların otomobiller için üretecekleri çift kavramalı şanzımanlar piyasaya çıkar, o zaman onları da değerlendiririm.

    Yukarıda bahsettiğim gibi çift kavramalı şanzımanlar temelde motosiklet şanzımanı mantığında olduklarından bu iki firmanın bu alanda daha başarılı olacağını düşünüyorum.


    Honda 3 yıl kadar önce DCT adını verdiği (Dual Clutch Transmission) çift kavramalı şanzımanı üretti ve de bugün ülkemizde de satılmakta olan VFR 1200 model motosiklette kullanmakta.

    Bu şanzımanın otomobil versiyonunun piyasaya çıkması birkaç yıl içinde olacaktır diye düşünüyorum.


    Japon firmalarından tecrübe ettiğimiz "sorunsuzluk" ifadesinin hakkını da vermek istediklerinden bu sürecin bu kadar uzun sürdüğünü düşünüyorum.


    BMW de yanılmıyorsam bu sistemi üst modellerinde kullanmaya başladı.



    Umarım otomatik vitesli araç almayı düşünen arkadaşlarıma bir fikir verebilmişimdir.


    Eksik kalan noktalar şüphesiz vardır.

    Konuyla ilgili ve bilgi sahibi değerli forumdaşlarımın katkısıyla daha da geliştirilebilir.


    Keyifli okumalar.


    Sevgiler, selamlar.


    Edit: CVT ayrı bir başlık olarak yazıldı...


    Ekleme: Bu arada konuya daha da subjektiflik katmak amacıyla forumdaşlarımın bana sorduğu hangi tip şanzımanı tavsiye edeceğimle ilgili yorumumu da ekleyeyim.

    Ama buraya yazdıklarım benim şartlarımdır.

    Bu yazdıklarımın sizin şartlarınıza uymaması durumunda lütfen beni anmayınız!



    Çift kavramayı şartlı kabul ediyorum. Garanti süresince binilmeli ve de daha garanti dolmadan satılmalı.

    Tam otomatik Hondayı, Ustama gösterdikten sonra gözüm kapalı alırım. Tabii biraz da özel servis avantajım var.

    (Diğer markalar için de kaliteli özel servis tecrübesi olanlar var ise onlar da paylaşsalar süper olur.)


    CVT'yi aldım zaten. :)

    EDC'yi de hiç aklımda yokken aldım.


    Tek kavrama yarı otomatik aracı evde tek araç olacaksa almam zira eşim kullanamıyor.


    Benim kullanımım için ise teoride alırım.

    Citroen yeni C4 hiç fena gelmedi bana.

    3008 de.

    Honda Jazz i-shift te öyle.

    Bravo Dualogicte düşük viteslerdekinin yanında başka bir sıkıntı yaşadım birkaç kez.

    Bravo kullanım raporumda bahsetmiştim zaten. Hatırlatayım yine de:

    quote:



    ...Performanslı rampa çıkışlarda cruise control devredeyken alet vites düşürdü ama sonra tekrar vites büyüttü. Rampa sonuna kadar böyle devam etti ve de birkaç kez yaşadım bu kararsızlığı.



    Kullandığım yarı otomatik araçlar içinde Toyota multimode en başarısızı ama Yaris testinde "ayağınızı gaz pedalından kaldırdığınızda araç ileriye hareket ediyor." diye not düşmüşüm.

    Bir de hillholder olsa M/M olmasını çok da dert etmeyeceğim aslında.

    Yaris dışında M/M almam herhalde.



    Gerçi şu aralar ikinci bir araç alacak olsam eşimin aracı otomatik olacağından benim aracım düz vites te olsa olabilir diye düşünmeye başladım.

    Zira bu araç genelde hafta sonları Beynam'a, ya da hafta sonu veya tatillerde daha uzun mesafelere gitmelik kullanılacak.

    Hem birkaç bin TL avantaj oluyor, hem de araç seçeneklerim ciddi şekilde çoğalıyor.

    Yıllarca düz vites kullandım. Bir sıkıntı olmayacaktır.


    23. 07. 2012 tarihinde farklı şanzıman türlerine sahip araçların hızlanma videoları eklendi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi haluk 23 -- 8 Nisan 2021; 1:11:50 >







  • Manuel olarak vites değişimine izin veren her otomatik şanzıman yarı otomatik olmak zorunda değildir. Tek ve çift kavramalı yarı otomatik şanzımanların yanı sıra güncel tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlarda da vites değişimine manuel olarak müdahalede bulunabiliyorsunuz. Eski tip tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlarda bu özellikle karşılaşmamış olabilirsiniz ancak yeni nesil tork konvertörlü tam otomatik şanzımanların çoğunda manuel olarak vites değişimi yapılabiliyor.

    Örnek olarak Volkswagen Amarok'ta yer alan 8 ileri ZF şanzımana ya da Peugeot'nun yeni nesil EAT6 şanzımanına bakabilirsiniz, her ikisi de tork konvertörlü olup istenildiği takdirde manuel olarak vites değişikliği yapılabilmektedir.






    Ayrıca aşağıdaki linke de göz atabilirsiniz.

    http://www.sekizsilindir.com/2016/03/otomatik-vites-tipleri.html
  • quote:

    Orijinalden alıntı: muccio

    Ellerinize sağlık, açıklayıcı bir yazı olmuş fakat katılmadığım tek nokta var. Tam otomatik şanzımanların sorunsuzluğundan bahsetmişsiniz fakat belli model ya da km nin üstündeki her tam otomatik vites kutusu genelde arıza vermekte ve çift kavramalı yarı otomatikler kadar masraflar açmakta. Ağzı tam otomatiklerden çok yanmış ve bahsettiğiniz tüm şanzıman türlerini denemiş biri olarak düzeltmeden edemedim.
    Saygılar.


    Sağolasın arkadaşım.

    Bahsettiğin araçların ikinci el olarak alındığını,önceki sahiplerinin de şanzuman bakımlarını aksattığını düşündüm yazını okuyunca.

    Belki de yanılıyorumdur ama daha fazla bilgi verir misin?

    Araçlar nelerdi ve km'leri kaçtı?


    Bir de çift kavrama mekatronik değişimi 6 bin, komple şanzuman değişiminin 14 bin TL olduğunu hatırlatayım (teyit edildi).


    Adaletsiz bir karşılaştırma olacak ama özel servislerde tam otomatik şanzuman yenilemesi yanılmıyorsam birkaç bin TL'ye yapılıyor.

    Yetkili servis çok daha pahalı olacaktır tabii.


    Benim takip ettiğim birkaç linkte motor ömrü kadar gitmiş olan tam otomatik şanzuman örnekleri mevcut ve de Meteg üstadın konusunda da sorunsuzluk konusunda yazdıklarımı destekler paylaşımlar yapılıyor.

    Meteg arkadaşıma da selamlar olsun.

    Forumun en sağlam konularından biri de o konudur.

    Tavsiye ederim.

    http://forum.donanimhaber.com/m_23246333/mpage_1/f_/key_//tm.htm#23246333



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi haluk 23 -- 21 Kasım 2014; 9:25:55 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: zaftolga


    quote:

    Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

    quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    quote:

    Orijinalden alıntı: mert107

    Arkadaşlar Ls ve Es kasa Honda Civic'lerin otomatiklerine sorunsuz binilir mi sizce ?
    Serilik olsun yakıt olsun şanzıman sorunu çıkartabilme riski olsun nasıldır ??


    Bu kasalar Vtec motor olarak geçer ve 110 bg. 4 ileri tam otomatik viteslidirler.

    Çok az yakar ve çok da iyi kaçarlar.

    Tamirci ya da serviste çalışan biri değilim ama duyduğum, bildiğim hiç bir sıkıntıları yoktur.

    Honda motorları normalde her 40 binde bir sübap ayarı ister.

    Lpg takılınca her 20 binde bir sübap ayarı yapılması önerilir.

    Normalde 45 dk'lık bu işlem için motorun soğuk olması gerektiğinden 4 saat kadar da motorun soğuması beklenir.

    Fiyat olarak ta özel serviste 50-60, yetkili serviste 75-100 TL civarı tutar.

    Motoru triger kayışlıdır ve 100 bin ya da 5 yılda bir değişim ister ve çok masraflı değildir.

    Bakımlarını Ankarada Kadir Usta, İstanbulda da İkiler Honda gibi kaliteli özel servislerde yaptırmanız durumunda gayet hesaplıdır.

    Her 10 binde bir yağ-su-filtre değişimi yaptırmanız durumunda siz yaşlanınca kullanması için torununuza bile bırakabileceğiniz bir araçtır.

    Hatta sizi geçtim torununuz birgün satmak isterse 2. gün müşterisi çıkar.

    ES modellerinde (yanılmıyorsam) 2003 yılından itibaren sunroof mevcuttur.

    Bagaj hacmi 420 lt.

    Hayırlı olsun. :)

    hatta ben HB kasa ingiliz malı olanları tavsiye ederim, yol tutuşları daha iidir, onların makyajlı kasası da var otomatik vitesli, farlarında mercek olanlar makyajlı sanırım, onlardan alın derim...

    makyajli kasa hb ler hangi yılın hocam .

    2004 2005 ve 2006 model yılı olarak üretildiler...

    bi tane de örnek olsunhttp://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-honda-2004-model-makyajli-kasa-honda-civic-hb-1-6-vtec-110-bg-43753389/detay/



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi McManamann -- 3 Ekim 2011; 8:44:36 >




  • Daha önce verildimi bilmiyorum ama bunu eklemek istedim.

    http://www.autoshow.com.tr/en-iyi-otomatik-sanziman-araniyor-HaberDetay/836.aspx?1.Page
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Yakarenke

    quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23


    quote:

    Orijinalden alıntı: Yakarenke

    quote:

    Orijinalden alıntı: DouKaN_38

    Herkese selamlar benimde sorak istediğim bi soru var cevaplarsanız sevinirim.Bu opel'in kullandığı Active Select şanzuman sizce nasıl test ettiniz mi ? İnsignia ve yeni astrada sunuluyor saygılar sunarım..


    Haluk Bey gerçekten emek verilmiş çok güzel ve doyurucu bir yazı. Emeğinize sağlık.


    @Doukan_38: Ben Active selecti kullandım yarı otomatikler arasında en beğendiğim şanzıman oldu. Geçişleri pek sarsıntılı değil mutlaka deneyin.

    Rica ederim arkadaşım.

    Bir de active select şanzıman tiptronik özellikli tam otomatikti yanılmıyorsam.

    Yarı otomatiklerden daha fazla beğenmen ve daha konforlu olması normal yani. :)

    Selamlar.

    Active select tam otomatik değil bildiğim kadarıyla yarı otomatik.

    Arkadaşım tekrardan merhaba,

    ACTIVE SELECT şanzıman Opelin 2.0 dizel Insignia dahil olmak üzere benzinli ve dizel araçlarında kullandığı tiptronik özellikli yani direksiyon arkasındaki kulakçıklarla ya da vites kolu üzerinden manuel olarak da vites değişimine izin veren tam otomatik şanzımanına verilen ad

    Active Select şanzımanlar tork konvertörlüdür.

    Opel araçlardaki yarı otomatik şanzımanın adı EASYTRONIC.


    Aradaki farklarla ilgili olarak linklerde birkaç bilgi mevcut:


    http://www.opelx.com/yeni-opel-astra/20410-tam-otomatikeasytronikactive-select-arasindaki-fark.html

    http://www.opelx.com/yeni-opel-astra/12790-active-select.html


    Alttaki linkte 2. paragrafta manumatic ismi de verilen tork konvertörlü tiptronic şanzımanların yarı otomatik şanzımanlardan farklı olduğu yazıyor.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Manumatic

    Konunun ilk mesajındaki araç listesinde 1.9 numaralı aracın Insignia 2.0 dizel active select olduğunu da bu vesileyle hatırlatmış olayım.



    Selamlar.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bonasera

    quote:


    Selamlar,

    Ben de manuel vites sevenlerdenim, aileme dizel otomatik araç arıyoruz. Kıstaslar az yakan bir dizel, otomatik vites, geniş bagaj:), yayla yollarına uygunluk (aracın yerden yüksekliği, yeterli yokuş performansı), 50000 civarı bütçe..

    Benim araştırmalarımda, yukardaki kıstaslara en uygun araçların;

    * Skoda Octavia 1.6 TDI 105HP DSG.TIP (54.000 TL) (ş.içi : 5,6 lt/100km)
    * Renault Megane3 1.5 DCi 110HP EDC (55.000 TL) (ş.içi : 5,2 lt/100km) olduğunu gördüm.

    Tabiki bu seçimimde sizlerin ve Haluk Bey'in yorumlarını da dikkate aldım. (araçlar, modellerin en baz versiyonlarıdır)

    Bu ikisi arasında ve/veya dışında önerebileceğiniz araç var mıdır? Octavia kullanan varsa yorumlarını ayrıca alabilir miyim? Teşekkürler..


    EDIT:

    Hyundai Accent Blue ve Kia Ceed hakkında bilgim yok fiyatları benim seçtiklerime göre oldukça iyi (~47.000 TL), yakıt tüketimleri ise bir miktar fazla (~7 lt/100km).

    İlk mesajımda yazdığım Octavia ve Megane çift kavrama yarı otomatik iken bu iki araç (Hyundai ve Kia) sanırım tam otomatik.. Bu yeni iki araç konusunda da yorumlarınızı alabilir miyim?

    Bu mesajını görmemişim arkadaşım, kusura bakma.


    Octavia dizel olanı kullanmadım.

    TSI olanı da test sürüşünde lütfedip 600 m. kadar kullandırttılar.

    Alttaki linkte kısa bir izlenim yazım mevcut.


    4 ileri oranlı tam otomatik Kia Ceed ve 6 ileri oranlı tam otomatik yeni Hyundai i30'u da yine alttaki linkte bulabilirsin.

    http://forum.donanimhaber.com/m_49551522/mpage_1/key_/tm.htm


    Megane 3 dizel EDC 16 bin km'dir kullandığım kendi aracım.


    Onunla ilgili de detaylı sayılabilecek paylaşımı alttaki linkte yapmaya çalışıyorum:

    http://forum.donanimhaber.com/m_52082616/mpage_1/key_/tm.htm


    Umarım bir fikir verir.

    Selamlar.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    quote:

    Orijinalden alıntı: Yakarenke

    quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23


    quote:

    Orijinalden alıntı: Yakarenke

    quote:

    Orijinalden alıntı: DouKaN_38

    Herkese selamlar benimde sorak istediğim bi soru var cevaplarsanız sevinirim.Bu opel'in kullandığı Active Select şanzuman sizce nasıl test ettiniz mi ? İnsignia ve yeni astrada sunuluyor saygılar sunarım..


    Haluk Bey gerçekten emek verilmiş çok güzel ve doyurucu bir yazı. Emeğinize sağlık.


    @Doukan_38: Ben Active selecti kullandım yarı otomatikler arasında en beğendiğim şanzıman oldu. Geçişleri pek sarsıntılı değil mutlaka deneyin.

    Rica ederim arkadaşım.

    Bir de active select şanzıman tiptronik özellikli tam otomatikti yanılmıyorsam.

    Yarı otomatiklerden daha fazla beğenmen ve daha konforlu olması normal yani. :)

    Selamlar.

    Active select tam otomatik değil bildiğim kadarıyla yarı otomatik.

    Arkadaşım tekrardan merhaba,

    ACTIVE SELECT şanzıman Opelin 2.0 dizel Insignia dahil olmak üzere benzinli ve dizel araçlarında kullandığı tiptronik özellikli yani direksiyon arkasındaki kulakçıklarla ya da vites kolu üzerinden manuel olarak da vites değişimine izin veren tam otomatik şanzımanına verilen ad

    Active Select şanzımanlar tork konvertörlüdür.

    Opel araçlardaki yarı otomatik şanzımanın adı EASYTRONIC.


    Aradaki farklarla ilgili olarak linklerde birkaç bilgi mevcut:


    http://www.opelx.com/yeni-opel-astra/20410-tam-otomatikeasytronikactive-select-arasindaki-fark.html

    http://www.opelx.com/yeni-opel-astra/12790-active-select.html


    Alttaki linkte 2. paragrafta manumatic ismi de verilen tork konvertörlü tiptronic şanzımanların yarı otomatik şanzımanlardan farklı olduğu yazıyor.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Manumatic

    Konunun ilk mesajındaki araç listesinde 1.9 numaralı aracın Insignia 2.0 dizel active select olduğunu da bu vesileyle hatırlatmış olayım.



    Selamlar.

    Haluk Bey, sayenizde Activeselect in tam otomatik olduğunu öğrenmiş oldum.

    Katkılarınız için teşekkürler.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    quote:

    Orijinalden alıntı: bonasera

    quote:


    Selamlar,

    Ben de manuel vites sevenlerdenim, aileme dizel otomatik araç arıyoruz. Kıstaslar az yakan bir dizel, otomatik vites, geniş bagaj:), yayla yollarına uygunluk (aracın yerden yüksekliği, yeterli yokuş performansı), 50000 civarı bütçe..

    Benim araştırmalarımda, yukardaki kıstaslara en uygun araçların;

    * Skoda Octavia 1.6 TDI 105HP DSG.TIP (54.000 TL) (ş.içi : 5,6 lt/100km)
    * Renault Megane3 1.5 DCi 110HP EDC (55.000 TL) (ş.içi : 5,2 lt/100km) olduğunu gördüm.

    Tabiki bu seçimimde sizlerin ve Haluk Bey'in yorumlarını da dikkate aldım. (araçlar, modellerin en baz versiyonlarıdır)

    Bu ikisi arasında ve/veya dışında önerebileceğiniz araç var mıdır? Octavia kullanan varsa yorumlarını ayrıca alabilir miyim? Teşekkürler..


    EDIT:

    Hyundai Accent Blue ve Kia Ceed hakkında bilgim yok fiyatları benim seçtiklerime göre oldukça iyi (~47.000 TL), yakıt tüketimleri ise bir miktar fazla (~7 lt/100km).

    İlk mesajımda yazdığım Octavia ve Megane çift kavrama yarı otomatik iken bu iki araç (Hyundai ve Kia) sanırım tam otomatik.. Bu yeni iki araç konusunda da yorumlarınızı alabilir miyim?

    Bu mesajını görmemişim arkadaşım, kusura bakma.


    Octavia dizel olanı kullanmadım.

    TSI olanı da test sürüşünde lütfedip 600 m. kadar kullandırttılar.

    Alttaki linkte kısa bir izlenim yazım mevcut.


    4 ileri oranlı tam otomatik Kia Ceed ve 6 ileri oranlı tam otomatik yeni Hyundai i30'u da yine alttaki linkte bulabilirsin.

    http://forum.donanimhaber.com/m_49551522/mpage_1/key_/tm.htm


    Megane 3 dizel EDC 16 bin km'dir kullandığım kendi aracım.


    Onunla ilgili de detaylı sayılabilecek paylaşımı alttaki linkte yapmaya çalışıyorum:

    http://forum.donanimhaber.com/m_52082616/mpage_1/key_/tm.htm


    Umarım bir fikir verir.

    Selamlar.

    EDC şanzımanlı Fluence ve Megane III ile yaptığımız kısa bir yol testi ve uygun fiyatlı bir indirimin sonunda otomatik dizel araç seçimimizi Renault Megane III EDC 110hp den yana kullandık. Aracı yaklaşık 3 haftadan beri kullanıyoruz. Vites geçişlerini hiç hissetmiyorum, sadece 1.vitesten 2.vitese geçerken çok hafif bir sarsma oluyor onu da önemsemedim. Aracın cruise kontrolde set ettiğiniz değere ulaşırken ki hızlanmasını yaşamanız gerek resmen koltuğa yapıştırıyor, bu hissi kendi aracım Giulietta da N den D moduna aldığımda alıyordum :)

    Yakıt tüketim ortalaması 6,1 litre ki araç henüz 600 km de. Otobanda 110 km/h hızda 3,5 l/100km gibi bi oran gördüm:) Kısacası aracın dış tasarımı, şanzıman performansı, yakıt tüketimi ve fiyatıyla alınası bir araç diyorum.

    Yorum ve katkılarınız için teşekkür ediyorum, gelecek çift kavramalı yarı otomatik şanzımanlarda diyorum... (TCT, EDC, Powershift, DSG..)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    quote:

    Orijinalden alıntı: boreas06
    Benzinliydi , araç 3 yıl yatmıştı. Akü bitiyordu , 1 hafta çalışmayınca. LPG yeni takmıştık.
    Zararına da olsa sattım , şimdi yeni bir araç bakıyorum . Opel astra , corsa , toyota coroola , honda civic, auris ...

    Aslında araç 3 yıl yattığı için sorun çıkmış gibi duruyor.

    Yine de diğer kısımla ilgili şu bilgileri verebilirim:

    Honda Civic veya Toyota Corolla tam otomatik şanzımanları da dahil olmak üzere genel olarak sorunsuzdurlar.

    Eğer Ankarada isen her iki marka için de işinin ehli özel servis imkanı da mevcut.

    Keyifle binersin her iki araca da.

    Şu ilan nasıl pahalı geldi bana 2005 model için
    http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-toyota-sahibinden-toyota-corollo-otomatik-vites-sadece-7-bin-kmdesifir-86700582/detay

    Ankarada doğru düzgün ilan yok otomatikler için , civic htchback 1,8 motor sanırım o yüzden almayabilirim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23

    ________________________________________
    Arkadaşlar merhaba,

    Bildiğimiz gibi otomatik vitesli araçların popülaritesi her geçen gün artıyor ve de piyasaya çeşitli otomatik vites türleri girmiş durumda.

    Bu süreçte yoğun bir test sürüşü programından sonra,http://forum.donanimhaber.com/m_49551522/mpage_1/f_/key_//tm.htm sizlerden gelen soru ve taleplerin de etkisiyle otomatik vitesli araçlarla ilgili bu konuyu açıyorum.


    İlk olarak bu yazılanlara kaynak olması amacıyla test etmiş olduğum veya daha önce kullandığım otomatik vitesli araçları yazayım .


    1. Tam otomatik şanzımanlı araçlar.

    1.1 2000 Honda Accord 2.0 EX 4 A/T
    1.2 2004 Honda Accord 2.4 EX 5 A/T
    1.3 2010 Honda Accord 2.0 EX 5 A/T
    1.4 2005 Honda CR-V 2.0 EX 5 A/T
    1.5 2010 Honda CR-V 2.0 EX 5 A/T
    1.6 2005 Honda Civic 1.6 ES 4 A/T
    1.6 2010-2011 Honda Civic 1.6 Elegance 5 A/T
    1.7 2012 Honda Civic 5 A/T
    1.8 2010 Hyundai i30 1.6 Crdi 4 A/T
    1.9 2010-2011 Kia Ceed 1.6 Crdi Concept Hb ve SW 4 A/T
    1.10 2011 Mazda 1.6 MZR Auto 4 A/T
    1.11 2011 Opel Insignia 2.0 CDTI 130 hp Active Select 6 A/T
    1.12 2011 Mercedes Benz C180 (1.6) 5 A/T
    1.13 2012 BMW 1.16 8 A/T
    1.14 2012 Hyundai i30 1.6 crdi 6 A/T

    2. Sürekli değişken oranlı şanzımanlar (CVT)

    2.1 2004 - 2008 Honda Jazz ES - Elite - CVT (abimin aracı - konuyu açtığımda kendi aracımdı ama Ağustos sonunda sattım.)
    2.2 2011 Toyota Avensis 1.8 CVT
    2.3 2010 Nissan Altima 2.5 SE - CVT (süpriiizzz!!! Ben Amerikadayken... )
    2.4 2011 Nissan Juke 1.6 CVT
    2.5 2012 Honda Jazz Fun CVT
    2.6 2012 Toyota Yaris 1.33 CVT




    3. Tek kavramalı yarı otomatik (robotize) şanzımanlı araçlar.

    3.1. 2010 Citroen C4 Grand Picasso - MCP
    3.2. 2011 Citroen (yeni) C4 - MCP
    3.3. 2011 Fiat Bravo 1.6 mj 120 dynamic - dualogic (benim Bravo )
    3.4. 2009 Fiat Linea 1.3 mj 90 emotion - dualogic
    3.5. 2010 Honda Jazz Fun - i-shift
    3.6. 2006 Opel Corsa 1.3 mj - easytronic
    3.7. 2011 Opel Astra 1.3 mj - easytronic
    3.8. 2011 Peugeot 308 1.6 hdi Auto6R
    3.9. 2011 Peugeot 508 1.6 hdi - Auto6R
    3.10. 2011 Peugeot 5008 1.6 hdi - Auto6R
    3.11. 2011 Peugeot 3008 hdi - Auto6R
    3.12. 2010 Toyota Auris 1.4 D4d Comfort extra - multimode
    3.13. 2010 Toyota Corolla 1.4 D4d Comfort extra - multimode
    3.14. 2011 Toyota Yaris 1.33 Terra Sporty - multimode


    4. Çift kavramalı yarı otomatik şanzımana sahip araçlar.

    4.1. 2011 Renault Fluence 1.5 110 bg privilege - EDC
    4.2. 2011 VW Golf 1.4 TSI - DSG 7
    4.3. 2011 VW Jetta 1.6 TDI - DSG 7
    4.4. 2010 VW Caravelle 2.5 (130) - DSG 6
    4.5. 2011 VW Caravelle 2.0 (140) - DSG 7
    4.6. 2011 Renault Megane 3 HB 1.5 110 bg privilege - EDC (şu anki aracım)
    4.7. 2011 Alfa Romeo Giulietta 1.4 turbo multiair - TCT


    Gelelim izlenim ve tecrübelerime.

    1. Tam otomatik şanzımanlar.

    Bildiğiniz gibi tam otomatik vitesler sorunsuzluklarıyla ünlüdürler (en azından tanıdığım bildiğim bir marka olan Honda'da durum bu).

    Diğer düz ve yarı otomatik vitesli araçlardan farklı bir baskı balata sistemleri (plakalar) vardır ve de bu plakalar şanzıman yağı içinde hizmet ettiklerinden aşınma minimum düzeyde olur.

    Şanzıman yağı değişimi (genelde 60.000 km'de bir yapılır) atlanmadığı sürece neredeyse hiç problem çıkartmazlar ve de motor ömrü kadar uzun hizmet eden örnekler görülmektedir.

    Şanzıman içinde mevcut plakalarda zaman içinde (kullanıma göre değişmekle birlikte 150-200 bin km'ler civarında) olabilecek aşınmalar bu plakaların yenileriyle değiştirilmesi sonucu masraflı sorun yaşanmasının önüne geçer.

    Bakımlarının (yağ değişimi ve bahsettiğim plaka değişimi) düzenli yapılmaması durumunda ise marka modele göre birkaç bin TL'lik masraf açabilirler.

    Gaza tepkileri fena değildir ve de yeni nesillerde direksiyon arkasındaki kulakçıklarla (vites sport moddayken) vitese müdahale etmenize izin verirler ki buna TİPTRONİK denir (TRİPTRONİK DEĞİL!!!). (örnek yeni Civic ve Accord).

    Bu viteslerin en büyük eksisi düz vitesli versiyonlara göre özellikle şehiriçinde 100 kilometrede 1.5-2 lt civarı fazla yakıt tüketmeleridir.

    Fazla yakıt tüketirken performanstan da çalarlar bir miktar.

    Yine fazla yakıt tükettikleri için egzos emisyon oranları da diğer vites türlerine göre daha yüksektir.

    Ama vites oranları genelde gayet uzun olduğundan uzun yol sürüşlerinde aynı aracın düz vitesli versiyonlarına göre çok daha az devir çevirir ve de fazla yakıt tüketimlerini dengeleyebilirler.

    Yeni nesil araçlardan BMW 1 serisinde kullanılan 8 ileri oranlı şanzımanı da çok beğendim.

    Yüksek motor hacmi ve de tam otomatik vites kombinasyonu Amerika kıtasında yıllardır tercih edilen bir seçenektir.

    İyice sıkılaşan emisyon kuralları gereği yakında 2.0 ve üzeri hacimli benzinli ve tam otomatik şanzımanlı araçlar bile tarihin tozlu raflarında yerini alacak gibi görünüyor.

    Elinizi çabuk tutup temiz bir Accord alıp kaliteli bir lpg taktırmanız menfaatinize olacaktır.


    2. CVT şanzımanlı araçlar:

    Bu araçlar vites geçişlerinin neredeyse hiç hissedilmediği, hatta gaza az ve sabit bir oranda basıldığında devir göstergesinin yerinden bile oynamadan aracın hızlandığı, en pürüzsüz vites geçişlerine sahip araçlardır.

    Bazı marka ve modellerde çıkartmış olduğu sorunlar mevcuttur.


    Bu tip şanzımana sahip araçların listesi aşağıdaki linkte bulunabilir.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobiles_with_continuously_variable_transmissions


    Ülkemizde en popüler olanları Honda Jazz, Toyota Avensis, Mitsubishi Lancer 1.8'dir.

    Audi Multitronic te bu sistem temellidir.

    Ford zamanında ülkemizde de C-max ve Focus dizellerinde CVT seçeneği sunmuş ama yaşanan problemler nedeniyle bir süre sonra bu versiyonu getirmeyi bırakmıştır.

    Nissan Juke benzinli modeller de CVT dir.

    Hybrid araçlarda da sıklıkla tercih edilen bir şanzıman türüdür.

    Tork konvertörlü CVT ler de mevcuttur.

    Scooter türlerinde de sıklıkla kullanıldığı bilinmektedir.


    Alltaki linklerde CVT ile ilgili detaylı bilgi ve görselller mevcuttur.

    http://world.honda.com/automobile-technology/CVT/detail/

    http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/about_us/technology/environment/e/cvt.html

    http://www.honda.co.nz/technology/driving/continuous-variable-transmission-cvt/?stage=Live#Summary




    3. Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlar.


    Bu araçlar son yıllarda iyice popüler olmuşlardır.

    Robotize şanzıman da denilen bu sistemlerde sistem (bir robot) bizim yerimize debriyaj pedalına basıyormuş gibi vites değişim tecrübesi yaşatırlar.

    En büyük avantajları yakıt tüketimini arttırmadıkları gibi daha erken vites büyütme eğilimleri sayesinde (ya da yüzünden) düz vitesten biraz daha bile az yakıt tüketebilirler.

    Bu da egzos emisyon değerlerini de iyileştirmektedir ve bu sayede Londra gibi yüksek emisyon oranına sahip araçların şehir merkezine girişte ekstradan para ödemesi durumundan muaf olurlar.

    İstenirse vites kolundan ya da tüm modellerde olmasa da direksiyon arkasındaki kulakçıklardan manuel vites gibi vites değiştirilebilir.

    Daha önceden tam otomatik vitesli araç kullanmayanlar için alışma süreci çok kısadır.

    Ama tam otomatiğe alışanlar bu tarzı bir türlü benimseyemezler.

    Dezavantajları ise markalara göre değişiklik göstermekle birlikte vites geçişlerinin özellikle ilk 2 viteste sarsıntılı olmasıdır.

    Vites yükseltirken yaşadığımız sarsıntıya bir de şehiriçinde düşük hızlarda vitesin kararsız kalıp sapıtması da eklenince 40 yıllık şoförleri bile trafikte acemi durumuna düşürüp diğer araç sürücülerinden hayır dua almaları da eklenmektedir.

    Satılık araç ilanlarındaki "ev almak için aracımı satıyorum" diyenlerin hatırı sayılır bir kısmının aracının yarı otomatik vitesli robotize şanzımana sahip olması olayın içyüzünü ve boyutlarını ele vermektedir.


    Bu vites türünün bir başka sıkıntısı da aynen düz vites gibi belirli sürelerde baskı balata değişimine ihtiyaç duymasıdır.

    Ancak bu sürecin düz vitesteki gibi "özel servis" ya da "tanıdık usta" alternatifi sıkıntılıdır zira bu şanzımanlar baskı balata değişiminden sonra (ya da bazen değişim olmadan düzenli aralıklarla) sadece yetkili servislerce ücreti mukabilinde yapılabilecek bir "kalibrasyon ayarı"'na ihtiyaç duyarlar.

    Bu ayar yapılmazsa ilk kez doru bir ata binen acemi jokey misali daha da çılgın vites geçişleri ve de sıkışık trafikte aracınızdan dumanlar çıkması, sistemin kendini korumaya alması ve sizden "aracınızı sağa çekip çok ısınmış olan sistemin biraz soğumasını talep etmesi" gibi sonuçlar ortaya çıkar.

    Farklı markaların farklı isimler altında benzer mantıkta çalışan robotize şanzımanları vardır. Ancak bu sistemler Toyotalardaki multimode sistemi gibi hillholder - yokuş kalkış desteği türünden yardımcı sistemlerle sunulmazsa çok çabuk ayar kaçırabilir, baskı balata yer veya önceki paragrafta tasvir edilen durumları yaşamanıza sebep olabilir.

    Bu tür şanzımana sahip araç almayı planlayanların mutlak surette yokuş kalkış desteği (hillholder) olan marka - modelleri tercih etmelerinde ciddi fayda vardır.

    İlgilenenler için faydalı bir link:

    http://www.hakkimiziariyoruz.biz/videolar.asp



    4. Çift kavramalı yarı otomatik şanzımanlar.

    Son yılların pek revaçta olan sistemleri ülkemizde bir süredir DSG olarak VW ve yenilerde EDC olarak Renault tarafından sunulmaktadır.

    Volvo ve Ford modellerinde Powershift olarak da kullanılmaya başlandı.

    Alfa modellerinde de TCT ismiyle kullanılmaya başlandı.


    Teknik olarak motosiklet şanzımanlarına benzerler.

    Motosikletlerde de vitesler birer birer büyütülüp küçültülür bilindiği üzere ve de öyle "hızım düştü direkt olarak 4'ten 2 ye alayım, arada da aragaz vereyim" deme lüksümüz yoktur.

    Çift kavramalarda kavramanın biri 1-3-5-7 gibi tek vitesler, diğeri de 2-4-6-8 gibi çift vitesler için görevlendirilmiştir.

    Biz vites kolunu D konumuna getirdiğimizde ilk kavrama vitesi 1 'e geçirirken ikinci kavrama 2. vitesi hazırda bekletir ve bu böyle devam eder.

    Hızımızın artıyor ya da yavaşlıyor olduğuna göre bir sonraki ya da bir önceki vites hazırda bekler ve de ona göre devreye girer.

    Teknik olarak ve de kağıt üzerinde çok iyi olan bu sistemler tek kavramalı yarı otomatik şanzımanların ve de tam otomatik şanzımanların tüm avantajlarını düz vites kullanan profesyonel bir sürücüden bile daha hızlı vites geçişleriyle birleştirir.

    Kulağa çok hoş gelen bu durum ise daha bebeklik çağını yaşamakta olan bu sistemlerin olumsuz yönleriyle bizi kendimize getirir.

    Çift kavramalı yarı otomatik vites teknolojisi tüm yeni teknolojilerde olduğu gibi pahalı bir teknolojidir ve de ilk alım sırasında marka modele göre düz vitesli araçlara göre fazladan ciddi para ödenmesini gerektirir.

    Bu sistemlerin bizler aracı aldıktan sonra da elleri cebimizden çıkmaz ne yazık ki!!!

    Bu sistemlerde, daha doğrusu bu sistemleri standart seri üretim otomobillere ilk ve çok sayıda uygulayan VW firması için konuşmak gerekirse, mevcut olan mekatronik denilen aksam çabuk arızalanabilmekte ve de değişimi için yetkili servislerde ciddi para talep edilmektedir.

    Eğer mekatronik değişimi de işe yaramazsa daha da ciddi paralar ödenip komple şanzıman değişimine gidilmek durumundadır.

    ... taa ki tekrar arıza çıkıp ta aynı süreç yaşanıncaya kadar.

    DSG sistemlerinin ilk nesilleri "yağlı" tabir edilendendi ve de sorunsuzluk ve masraf çıkartma, servise bağlı kalma açısından daha başarılı olduğu iddia edilegeldi hep. Daha yüksek güç ve tork değerlerine sahip araçlarda bu sistemlerin tercih edilmiş olduğunu okuduk forumlarda. (Bu tabirleri kullanıyorum çünkü tam otomatik ve yarı otomatik şanzımanlı aracım oldu ama çift kavramaya sahip bir aracım olmadı. Yazdıklarım tamamen netteki paylaşımlar ve kendi araştırmalarıma dayanmaktadır demiştim ama bu kısmı da güncelleyeyim zira 4 ay 8 bin km'dir çift kavramalı Megane 3 EDC kullanıyorum ve de araçla ya da şanzımanla ilgili teknik olarak bir sıkıntım olmadı. (Güncel: Megane EDC aracım bazen yokuş aşağı dur kalklarda sapıtıyor:) Aşağıda belirttiğim DSG kuru kavrama şakırtısı türü bir ses henüz yok aracımda.)

    Daha sonra bu sistemlerin mucidi VW grubu "kuru" tabir edilen yeni nesil, daha az maliyetli (içinde daha az yağ barındıran) DSG sistemlerini kullanmaya başladı.

    Sesli çalışma, arnavut kaldırımlı yoldan geçerken langırtı, "metalin metale sürtme sesi" türü sesler bu yeni nesillerle anılmaya başlandı.


    Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlardaki sıkıntıların benzerleri bu sistemlerde de çıkmıştır maalesef ve de iletişim çağında paylaşım çılgınlığının etkisiyle bu gibi sıkıntıların gizli kalması düşünülemez elbet.

    İlgilenenler için birkaç video (zamanla linklerin bazıları çalışmayabiliyor, hepsini deneyiniz):

    http://www.youtube.com/watch?v=r5F0H8JWu38

    http://www.youtube.com/watch?v=3zMp7...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=tRM3f...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=IgfOI...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=-y-gJ...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=1c-cK...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=_rTkB...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=7lsEx...eature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=GD_aa...eature=related


    SINIFLANDIRMA DIŞI: TİPTRONİK VİTES:


    Tiptronik ifadesi normal şartlar altında Porsche firmasına ait olan bir vites türünün adı olsa da başka bir kullanımıyla genellikle direksiyon arkasındaki kollar vasıtasıyla, bazen de vites kolunu ileri ya da geri itekleyerek vites geçişi sağlanabilen vites türü anlamına da gelmekte zira İngilizcede tip kelimesi uç, parmak ucu anlamına da gelmekte.


    Bu açıdan vites değişimine manuel olarak müdahale edilebilen neredeyse tüm şanzıman türleri tiptronik olabilir.

    Tam otomatikler. (Honda Accord ve Civic gibi).

    CVT'ler. (Honda Jazz, yeni Toyota Yaris gibi).

    Yarı otomatikler. (Fiat Bravo dualogic, Citroen MCP gibi).

    Yarı otomatik çift kavramalar. (VW Dsg, Renault EDC, Ford-Volvo Powershift, Alfa TCT gibi.)





    Sonuç: Henüz bebeklik döneminde olan çift kavramalı yarı otomatiklerin geleceği kesinlikle parlak.

    Ama bu sistemlerin pahalı tamir ya da yenileme bedelleri yüzünden araçların garanti süreleri içinde kullanılıp elden çıkartılması en makul çözüm gibi görünüyor.

    Bizde VW 2 yıl olan resmi garantiyi ücreti mukabilinde 4 yıla çıkartıyor.

    Renaultta ise bu süre 3 yıl.


    Amerika kıtasında pek talep görmeyen dizel araçlarıyla tutunmaya çalışan VW DSG için 10 yıl garanti veriyor.

    Linkte bununla ilgili açmış olduğum konu mevcut:

    http://forum.donanimhaber.com/m_54048618/mpage_1/f_/key_//tm.htm


    Şahsi görüşümdür, ne zaman ki bizler de aynı muameleye tabii oluruz o zaman gider uzun süre kullanım amaçlı DSG'li bir araç alırım.

    Ya da garanti süresi bitmeden elden çıkartacaksam da DSG'li bir araç alırım.

    Bu konuyu açtıktan bir süre sonra hiç aklımda yokken ve o günkü şartlar öyle gerektirdiğinden satın aldığım EDC'li Megane aracımı da garanti süresi bitmeden satarım herhalde.



    Ya da 3. bir alternatif var:

    Ne zaman Honda ya da BMW gibi uzun yıllardan beri motosiklet üretimi konusunda söz sahibi olmuş firmaların otomobiller için üretecekleri çift kavramalı şanzımanlar piyasaya çıkar, o zaman onları da değerlendiririm.

    Yukarıda bahsettiğim gibi çift kavramalı şanzımanlar temelde motosiklet şanzımanı mantığında olduklarından bu iki firmanın bu alanda daha başarılı olacağını düşünüyorum.


    Honda 3 yıl kadar önce DCT adını verdiği (Dual Clutch Transmission) çift kavramalı şanzımanı üretti ve de bugün ülkemizde de satılmakta olan VFR 1200 model motosiklette kullanmakta.

    Bu şanzımanın otomobil versiyonunun piyasaya çıkması birkaç yıl içinde olacaktır diye düşünüyorum.


    Japon firmalarından tecrübe ettiğimiz "sorunsuzluk" ifadesinin hakkını da vermek istediklerinden bu sürecin bu kadar uzun sürdüğünü düşünüyorum.


    BMW de yanılmıyorsam bu sistemi üst modellerinde kullanmaya başladı.



    Umarım otomatik vitesli araç almayı düşünen arkadaşlarıma bir fikir verebilmişimdir.


    Eksik kalan noktalar şüphesiz vardır.

    Konuyla ilgili ve bilgi sahibi değerli forumdaşlarımın katkısıyla daha da geliştirilebilir.


    Keyifli okumalar.


    Sevgiler, selamlar.


    Edit: CVT ayrı bir başlık olarak yazıldı...


    Ekleme: Bu arada konuya daha da subjektiflik katmak amacıyla forumdaşlarımın bana sorduğu hangi tip şanzımanı tavsiye edeceğimle ilgili yorumumu da ekleyeyim.

    Ama buraya yazdıklarım benim şartlarımdır.

    Bu yazdıklarımın sizin şartlarınıza uymaması durumunda lütfen beni anmayınız!



    Çift kavramayı şartlı kabul ediyorum. Garanti süresince binilmeli ve de daha garanti dolmadan satılmalı.

    Tam otomatik Hondayı, Ustama gösterdikten sonra gözüm kapalı alırım. Tabii biraz da özel servis avantajım var.

    (Diğer markalar için de kaliteli özel servis tecrübesi olanlar var ise onlar da paylaşsalar süper olur.)


    CVT'yi aldım zaten. :)

    EDC'yi de hiç aklımda yokken aldım.


    Tek kavrama yarı otomatik aracı evde tek araç olacaksa almam zira eşim kullanamıyor.


    Benim kullanımım için ise teoride alırım.

    Citroen yeni C4 hiç fena gelmedi bana.

    3008 de.

    Honda Jazz i-shift te öyle.

    Bravo Dualogicte düşük viteslerdekinin yanında başka bir sıkıntı yaşadım birkaç kez.

    Bravo kullanım raporumda bahsetmiştim zaten. Hatırlatayım yine de:

    quote:



    ...Performanslı rampa çıkışlarda cruise control devredeyken alet vites düşürdü ama sonra tekrar vites büyüttü. Rampa sonuna kadar böyle devam etti ve de birkaç kez yaşadım bu kararsızlığı.



    Kullandığım yarı otomatik araçlar içinde Toyota multimode en başarısızı ama Yaris testinde "ayağınızı gaz pedalından kaldırdığınızda araç ileriye hareket ediyor." diye not düşmüşüm.

    Bir de hillholder olsa M/M olmasını çok da dert etmeyeceğim aslında.

    Yaris dışında M/M almam herhalde.



    Gerçi şu aralar ikinci bir araç alacak olsam eşimin aracı otomatik olacağından benim aracım düz vites te olsa olabilir diye düşünmeye başladım.

    Zira bu araç genelde hafta sonları Beynam'a, ya da hafta sonu veya tatillerde daha uzun mesafelere gitmelik kullanılacak.

    Hem birkaç bin TL avantaj oluyor, hem de araç seçeneklerim ciddi şekilde çoğalıyor.

    Yıllarca düz vites kullandım. Bir sıkıntı olmayacaktır.


    29.05.2012 Edit: Yeni araçlar eklendi.

    selam,
    bir şey sormak isterim,
    1.4i corsa tam otomatik araç acemi sürücüler için
    uygun olur mu?
    Allah kazasız belasız sürüş nasip etsin,




  • Bmw nin yeni 8 vitesli ZF sanzimani 3 kavramali. 8.vitesten direk 2. vitese gecebiliyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=JXrHDjcQIIU
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bumbam

    Bmw nin yeni 8 vitesli ZF sanzimani 3 kavramali. 8.vitesten direk 2. vitese gecebiliyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=JXrHDjcQIIU

    3 tane kavrama (clutch) ve "double torque converter" de var diyor. Hem kavrama, hem tork konvertörü var. Nasıl bomba birşeydir bu?! Bildiğim teorik ne varsa yıktı geçti: Kavrama varsa tork konvertör yok, vites değişirken o yüzden sarsılıyoruz ha babam MMT, Duologic, MCP vs'de. Tam otomatik ise tork konvertör var, yağ basınçları eşitlenerek dengeli bir geçiş var, diye biliyorduk. Kaç planet dişli, kaç tane kavrama, tork konvertör var? Bunları nereye nasıl sığdırdın ey ZF? Bu kadar dişliyi, nerde döküm yaptırıp, kaç tane CNC'de işletiyorsun? Kaça geliyor bu şanzuman? Hayretler içindeyim...

    Ha ama Türk'üm: Ha bu alet bozulursa @#$@en kimse tamir edemez, çok pahalıya olur değiştirmesi




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bumbam

    Bmw nin yeni 8 vitesli ZF sanzimani 3 kavramali. 8.vitesten direk 2. vitese gecebiliyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=JXrHDjcQIIU

    Arkadaşım merhaba,

    Şimdi mobildeyim ve linki tam takip edemedim ama bu şanzıman bmw 1 serisinde test ettiğim 8 ileri şanzıman olsa gerek.

    Çift ya da 3 kavrama değil.

    Tork konvertörlü yeni nesil tam otomatik şanzıman.

    Selamlar.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bumbam

    Bmw nin yeni 8 vitesli ZF sanzimani 3 kavramali. 8.vitesten direk 2. vitese gecebiliyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=JXrHDjcQIIU

    9 vitesde yapmışlar sanırım

    http://bcove.me/rzklrn9o




  • quote:

    Orijinalden alıntı: haluk 23


    quote:

    Orijinalden alıntı: bumbam

    Bmw nin yeni 8 vitesli ZF sanzimani 3 kavramali. 8.vitesten direk 2. vitese gecebiliyor.

    http://www.youtube.com/watch?v=JXrHDjcQIIU

    Arkadaşım merhaba,

    Şimdi mobildeyim ve linki tam takip edemedim ama bu şanzıman bmw 1 serisinde test ettiğim 8 ileri şanzıman olsa gerek.

    Çift ya da 3 kavrama değil.

    Tork konvertörlü yeni nesil tam otomatik şanzıman.

    Selamlar.

    hocam muhtemelen izlemişinizdir de tam olarak şöyle diyor "5 shift elements 2 brakes 3 clutches"

    diğer arkadaşımızın da dediği gibi şu şanzımanı adam akıllı anlatacak bilgili bir arkadaşımız yok mu koskoca forumda gerçekten merak ettim
    insanın sırf şu şanzıman için bmw alası geliyor




  • Wikipedia'dan öğrendiğimiz kadarı F20 kasa BMW 1'lerde bu şanzuman kullanılmakta.

    http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission

    Yine başka bir kaynaktan öğrendiğimiz kadarı ile ZF bu şanzumana daha ziyade "kit" demekte. Müşteri talebine göre çeşitlendirebilmekteymiş (Nasıl yani Audi "Sar oradan bana dual clutch, 1 tane tork konvertör" mü demektedir? :) )

    http://www.caranddriver.com/features/zfs-8-speed-automatic-transmission

    Hem torque conveter olsun, hem yakıt ekonomisi sağlasın. Buyursun bize iftara gelsin




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Raytheon

    Haluk Abi, otomatik şanzımanları, 306'da yaşadığım sorunlardan dolayı hiç sevmedim, bundan dolayı da kaba taslak bilgim vardı.

    Öncelikle bizleri aydınlattığın için çok teşekkür ederim.

    Abi, belki basit ama birkaç soru sormak istiyorum. Sorular komik gelebilir, cahilliğime ver.

    Tam otomatik ile CVT arasındaki farkı tam çözebilmiş değilim. Bunu biraz daha açabilir misin ?

    Tork konvertörü tam olarak nedir? Yokuşta aracın geri kaçmasını sağlayan, ayağı gazdan çekince ileri gitmesini sağlayan sistem midir?

    Eğer bu sistem ise, her tam otomatik şanzıman tork konvertörlü müdür?

    Tek ve çift yarı otomatik şanzımanlarda da tork konvertörü var mıdır?

    Mercedes'in kullandığı 7G-Tronic, ne tür bir şanzımandır?

    Active Select ile tam otomatik şanzımanın arasındaki tek fark tiptronik olması mıdır?

    Abi, kafanı şişirdim kusura bakma, cidden merak ediyorum bulduğum bilgiler çok teknik olduğu için hepsini anlayamıyorum.

    Genel itibariyle, otomatik şanzımanlara her daim uzak kalmışımdır ama anneme Easytronic sanzımanın kötü mazisi olduğundan, Corsa 1.4 tam otomatik araba almayı düşündüğümüzden, artık bilgi sahibi olmanın zamanının geldiğini düşünüyorum.

    Bunlardan dolayı, yardımlarını için bekliyorum şimdiden teşekkür ediyorum.

    Saygılarımla, Mustafa :)

    Mustafacım aylar sonra merhaba,

    Bu soruna vakit ayıramadım bir türlü, kusura bakma.

    Süper yardımsever LionTech16 forumdaşımızdan bu konuyla ilgili destek istedim ve sağolsun O da alıntı yaptığım yazıyı göndermiş bana.

    quote:

    CVT şanzıman temel olarak kayış aktarmalı mobilet şanzımanı temelindedir. Birbirine kayış ile bağlı iki adet kasnak, çapları değişerek, aktarma oranını değiştirirler.



    Vidyoda CVT şanzımanın ana parçası olan tork konvertörünün animasyonu görülmektedir. Görülen iki kasnak, ikişer parçadan oluşmaktadır. Bu parçalar, mil ekseni üzerinde birbirlerine doğru hareket ederek, kasnağın içindeki kayışı sıkıştırır ve kayış, merkezden dışarı doğru hareket eder. Bu durumda kasnak çapları oranı değiştiği için çevrim oranı değişir.

    Tork konvertörü, animasyonda görülen parçanın ismidir. Bu parça, CVT nin temelini oluşturur. Eski mobiletlerde mutlaka görmüşsünüzdür. CVT ise, şanzımanın ismidir. Tıpkı bir EDC, DSG, Powershift gibi bu teknolojinin adıdır. CVT nin açılımı ; 'continuously variable transmission' dır. Sürekli değişken şanzıman olarak çevireceğimiz bu şanzımanda teorik ve pratik olarak 'sonsuz vites' vardır. Çünkü kasnak çapları her değiştiğinde çevrim oranı değişir. Şöyle ki, örnek olarak 230 mm çapındaki kasnak, 250 mm çapına gelene kadar ; 1 mm'yi referans alırsak 20 defa vites değişmiş olur. Çünkü vites dediğimiz herbir çevrim oranıdır. (gear ratio)

    Fakat bu şanzımana F1 vites de eklenebilir. F1 vites olduğunda, önceden tanımlamış olan 7-8 adet çevrim oranı sağlanarak manuel şanzımanlıymış gibi kullanılabilir. Örneğin 1. vitesin çevrim oranı 4,5 olarak belilrnmişse, bu çevrim oranını sağlayan kasnak çapları ve buna bağlı olarak kasnak aralıkları belirlenir. F1 vitesten 1'i seçtiğinizde kasnak aralıkları referans değere gelir ve istediğizi çevrim oranını size sağlar. Özetle bir CVT şanzımanın iki limiti vardır. En yüksek çevrim oranı en düşük vitesi verir, en düşük çevrim oranı ise en yüksek vitesi verir. Bu iki limit arasında istediğiniz kadar bölüm ayırarak F1 vites koyabilirsiniz. Örneğin CVT'nin aralığını 7'ye bölerseniz, tam otomatik moddan manuel moda aldığınızda 7 vitesiniz olur. Honda Jazz buna örnektir.

    Tork konvertörünün görevi, CVT'de motor çıkış milinden aldığı tahriği, diferansiyele aktarmaktır. Bildiğimiz gibi, motorun gücü (HP), şanzıman aktarmasında değişmez (aktarma kayıplarını ihmal ediyorum). Fakat otomobilin hızlanabilmesi için devir sayısının değişimine ihtiyaç vardır. Bunu da kasnakların çaplarını değiştirip, şanzıman çıkış milinin devi sayısını arttırıp, torku düşürerek yapar. Çünkü güç sabittir. HP = tork*RPM denkleminde tork konvertörü, çevrim oranı değişimi ile RPM'i arttırır, torku azaltır. Hızlanırken bu durum geçerlidir, yavaşlarken ise tam tersi bir durum geçerlidir.



    Vidyoda tork konvertörünün giriş ve çıkış milinin devir sayılarına özellikle dikkat ediniz.

    CVT şanzımanın çeşitli derivasyonları mevcuttur. Tam otomatik ve manuel şanzımanlar ile karşılaştırıldığında en sarsıntısız vites geçişini bu şanzıman sağlar. Aktarmadaki kayıp güç oranı ise manuel ve tam otomatik şanzımanlara göre fazladır. Yakıt tüketimi konusunda en başarılı şanzımandır ve günümüz teknolojisinde geliştirilmeye en açık şanzıman tipidir. Çünkü manuel ve tam otomatik şanzımanlar limitlerine yaklaşmışlardır. Daha fazla vites koymak, daha fazla parça kullanılması, daha fazla maliyet ve daha ağır bir sistem manasına gelmektedir. Bu nedenle CVT şanzıman önü en açık olan şanzımandır.



    Tork konvertörü yarı otomatik şanzımanlarda bulunmaz, tam otomatiklerde ise motor ile şanzıman arasında yer alır.

    http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/towing/towing-capacity/information/torque-converter.htm

    Yokuşta aracın geri kaçırmasını engelleyen ise tork konvertör değil, 'hill holder' sistemidir. Otomatik şanzımanlar ile kullanılmaya başlanmasına rağmen günümüzde artık manuel şanzımana sahip araçlarda da kullanılmaktadır.


    Bunlar da benim ekleyeceklerim:

    "Mercedes'in kullandığı 7G-Tronic, ne tür bir şanzımandır" diye sormuşsun.

    Tork konvertörlü tam otomatik oluyor kendisi.

    Daha fazla bilgi linkte İngilizce olarak mevcut:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_7G-Tronic_transmission
    http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-658961-1-1540032-1-0-0-0-0-0-11702-0-0-1-0-0-0-0-0.html


    Diğer sorun da "Active Select ile tam otomatik şanzımanın arasındaki tek fark tiptronik olması mıdır?" idi.

    Active select şanzımanlar da tıpkı Honda Civic sedan ve Accord modellerinde olduğu gibi tam otomatiktir ama diğer tam otomatiklerden farkı (yine civic ve Accorddaki gibi) ekstra olarak vites arkasındaki kulakçıklar ya da vites kolunun + ve - konumlara iteklenmesiyle vitese manuel olarak da müdahale imkanı vermesidir.

    Umarım yardımcı olur.

    Edirneye selamlar.:)




  • Ben sadece Hidrodinamik Akışkan Kaplin'e tork konvertör denir sanırdım. CVT'lerdeki Kayış-Kasnak mekanizmasına da tork konvertör denirmiş meğer. Çok bilmiş şekilde itaraz edecektim "Hayır tork konvertör o değil!.." diye. E tabi ikisinin de görevi giriş-çıkış arasında tork dengesini sağlamak.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_Convertor

    Yine de ek bilgi verelim, tam otomatiklerde geri kaydırmayan sistem Hidrodinamik Akışkan Kaplin tork konvertördür.

    Bir bilene yine soralım: DSG, EDC vb. çift kavramalılarda herhangi bir tork konvertör yok. Geri kaydırmamayı nasıl sağlar? Manuel şanzumanlardaki Hill Holder'ın aynısı mı var? Eskiden Panda Duologic vardı bende, çok dik yokuşlarda sol ayak fren, sağ ayak gaz dengesi ile arabayı kaldırırdım.




  • Merhaba Haluk Bey,
    Şu an Opel Corsa 1.3 CDTI Silverline kullanıyorum. Dizel - Triptonik - 2006 Model - 95.000 km
    Dar iç ve bagaj hacmi, tam otomatik olmaması, motor sesinin içeriye rahatsızlık vermesi, konforun sıfıra yakın olması gibi birçok nedenden ötürü aracımı satıp yerine aşağıdaki özelliklerde bir araç almak istiyorum;
    *SEDAN yada bagajı hacmi geniş HB
    *2004 model ve yukarısı
    *120.000km ve aşağısı
    *LPG'li yada LPG ye uyumlu benzinli
    *Kronik sorunu olmayan , sorunsuz otomatik vites(tam otomatik, yokuş kalkış desteği olan)
    *Donanım ve Güvenlik açısından full yada full e yakın(Digital Klima, ESP, en azından arka camlar otomatik olsun )

    Forumdaki yazılarınızı inceledim ve otomatik vites arçlarda üstad olduğunuzu gördüm. Aradığım özelliklerde tavsiye edebileceğiniz araç marka ve modelleri öğrenebilir miyim? Ayrıca otomatik viteslerde km ve model çok yüksek olursa sıkıntı olur mantığıyla 2004 aşağısı ve 120.000 km yukarısını istemiyordum. sizin bu husustaki fikriniz nedir?

    2005 model Megane 1.6 Dynamique ler tam otomatik vites midir? tavsiye eder misiniz?
    Örnek;http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-renault-full-full-masrafsiz-megane-143636276/detay
    Honda Accord tavsiye etmişiniz. Hangi modelleri tam otomatiktir? 2000 sonrası?
    Toyota Avensis lerde hangileri tavsiye edersiniz?
    mesela bunu önerir misiniz?http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-toyota-toyota-avensis-77binde-otomatik-elegant-140685331/detay




  • bir de şu iki aracın otomatik vitesleri nasıldır? tavsiye ve yorumlarınıza ihtiyacım var;
    Nissan Note 1.6 Tekna http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-nissan-2006-otomatik-vites-note-tekna-1-6-orjinal-sadece-81000-km-de-143528484/detay/
    Kia Cerato 1.6 EX Advancehttp://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-kia-xchange-by-toyota-yenimahlle-sb-2008-kia-cerato-advance-otomatik-144688900/detay/

    ilan ekliyorum ama genel anlamda yorumlarsanız daha çok memnun olurum. çünkü bunlar alternatiflerim arasında...




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.