Şimdi Ara

2.EL ARABA NASIL ALINIR ? (Benim derlediklerim içeride)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
194
Cevap
90
Favori
83.943
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
10 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaşlar, yaklaşık 2 aydır forumda hangi arabayı alıyım diye araştırma yapıyordum. İlk aracım olacağı için de alım-satım işleri nasıl yapılıyor, sahtekarlıklardan korunmak için neler yapmalıyız diye de baktım. Sözü fazla uzatmadan "ikinci el araba nasıl alınır?" konusunda kendi derlediklerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.

    Eksik gördüğünüz yanlar varsa, yada çok abartıyorsun dediğiniz yönler varsa parlaşırsanız sevinirim.





    İKİNCİ EL ARABA NASIL ALINIR?
    Alınacak araba göze kestirildikten sonra; (Eğer aracın plakası internette gözükmüyorsa, telefon edip sorulur. "Telefondaki internetteki aracınızı gördüm" bilgi almak istiyorum demekte fayda var. Eğer hangi araç derse bilin ki o galericidir) (ayrıca aracın ruhsat sahibi olup olmadığını ve vergi borcu olmadığına dair kağıdın elinde olup olmadığını sorun. Sanırım noter satışı öncesi satıcıda vergi borcu olmadığına dair bir kağıt olması gerekiyor. Eğer bu yoksa almanız gerekbilir. Arkadaşlar detaylandırırsa sevinirm.)

    1-
    www.turkiye.gov.tr üzerinden aracın plakası sorgulatılır. (1 TL ile ptt den şifre alıp giriş yapabiliyorsunuz)
    Burada
    -Araç çalıntı mı?
    -Araç üzerinde rehin, hak mahrumiyeti var mı?
    -Aracın en son satımı ne zaman yapılmış öğrenilir. (Arabanın en son el değiştirme tarihi satıcının dürüst olup-olmadığını anlamada kullanılabilir. Ne zaman aldınız sorusuna farklı bir yanıt verirse telefonda şüphelenmekte fayda var.)


    2-
    Arabanın plakası tramer den sms ile sorgulatılır. Aşağıda yazdıklarımı 5664 e sms gönderirseniz aracın hasar durumu vs. geliyor.
    -plakaNo
    -KASKO plakaNo
    -HS S sasiNo
    -HS M motorNo

    Yukarıda verdiklerimden ilki aracın hasarını plakadan sorgulamaya yarıyor. plakanın başına kasko yazıp gönderirseniz, arabanın sigorta bilgileri geliyor. Bu şekilde aracın hasar durumu ve sigorta bilgileri hakkında bilgi alabilirsiniz. Her bir sms ücreti 2-3 tl arasında bir masraf tutuyor. (sigorta-kasko sorgulatması yapmadım detaylarını bilmiyorum. Ancak hasar sorgulaması yaptığımızda kaç hasarı olduğu ve hasarların tutarları sms olarak geliyor. Bazı hasarların tutarı yazmıyor. Tutarı yazmayan hasarlar hakkında da ekleyecek bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.)

    Forumda bir arkadaş kandırıldığını söylemiş. Ve arabayı görmeye gittiğinizde ruhsattaki şasi no ve motor no yu kullanarak da sorgulama yapmamızı önerdi.

    3-
    Eğer arabanın hasarı ve telefonda adamı gözünüz tuttuysa artık aracı görmeye gidebilirsiniz.
    Aracı görmeye gittiğinizde ruhsatı alıp
    -plaka
    -şasi no
    -motor no
    bilgilerini araba ile karşılaştırın. Ruhsat ile araba bilgileri tutuyor mu diye bakın. (Yalnız bu kısım biraz zor. Şahsen motor numarası ve şasi numarasının nerede yazılı olduğunu bilmiyorum. Eğer servisler kontrol ediyorsa bilgilendirirseniz sevinirim)


    4-
    Araba incelenir.
    -Arabanın kaportası incelenir. Bu konuda da fazla bilgim yok, ama değişen parça varsa renk tonu farklılığından anlaşılabiliyor. Ekleyecekleri olan varsa minnettar olurum.
    -Arabanın lastiklerinin durumuna bakılır.
    -Arabanın kapıları açılıp örtülüyor mu diye kontrol edilir mi.
    -Arabanın camları açılıp örtülüyor mu diye kontrol edilir.
    -Arabanın kliması kontrol edilir.
    -Arabanın döşemesine, direksiyonuna vs. eskimiş yıpranmış mı diye bakılır.
    -Arabanın farları-aydınlatmaları-radyosu vs. kontrol edilir.

    Ekleyecekleri olanlar varsa lütfen paylaşssın. Bunların nasıl bakılacağı hakkında da detaylara girebilirsek iyi olur.

    5-
    Arabanın durumuna göre adamla pazarlığa girişilir. Arabanın durumuna göre bir fiyat verilir. Pazarlık konusunda tecrübem olmadığı için daha fazla yardımcı olamıyorum.

    Satıcı ile şu şekilde anlaşılır. Arabayı servise göstereceğim, eğer dediğin gibiyse- arabanın başka hasarı yoksa aracı anlaştığımızdan fiyattan alacağım denir.
    (servise gösterdikten sonra, satıcı ile pazarlık yapma şansınız azalıyor. Çünkü servise para ödemiş oluyorsunuz ve arabayı alma ihtimaliniz yüksek. Satıcı fiyat kırmayacaktır.)

    (Kapora da bu kısımda veriliyor sanırım. Ancak ben kapora verme taraftarı değilim. Nasıl olsa servise para ödenecek. Kapora konusunda da ekleyecekleriniz varsa lütfen paylaşın.)

    6-
    Araba bir sigorta şirketine götürülüp sorgulatılır. Pert kayıdı, sigorta yapılmamasına dair bir engel var mı baktırılır. (Bunu pek yapan yok sanırım. Tramer kayıtları ile paralellik gösteriyor. Bu adım belki atlanabilir. Yorumlarınızı bekliyorum.)

    7-
    Araba yetkili servise götürülür. Ekspertiz raporu istenir. Bu rapor yetkili servisin vereceği imzalı bir rapor olduğu için ustaya-sanayiciye-kaportacıya göstermekten daha garantili bir yöntemdir. Ücret konusunda detaylı bilgim yok, ancak 100 tl civarında diye duydum.

    Servisin verdiği raporda, arabanın masrafı çıkmazsa satış işlemine geçilir. Eğer masrafı varsa bir miktar daha pazarlık yapılabilir yada arabadan cayılır.

    8-
    Satıcı ile banka şubesine gidilir. Bankadan bloke çek hazırlatılır. Peki bloke çek nedir. Bloke çek sizin hesabınızdaki parayı bloke eder (bir nevi banka şubesi parayı kendisine alır). Bloke çek satıcının ismine hazırlanır. Bloke çek hazırlanabilmesi için bankada yeterli paranızın olması gerekir. Bloke çek ile çekin karşılıksız çıkması mümkün değil, zira para artık banka şubesinindedir ve satıcı için de bir riski yoktur. Bloke çeki bankadan alıcı alır.

    Bloke çekin dezavantajı biraz zaman alması, işlem masrafı ve satıcının parayı o şubeden çekebilecek olmasıdır. Ancak yanınızda para taşıma gibi bir riske girmek durumunda kalmazsınız.

    9-
    Çeki cebinize attıktan sonra satıcı ile birlikte notere gidebilirsiniz. Noterde imzalar atılırken satıcıya çeki teslim edin. Noter masrafını alıcı öder. 69 TL gibi bir yürütme masrafı var.

    Eğer plaka da değişecekse bir miktar daha tutuyor diye biliyorum. (plaka değişim ücreti ve yapılacak işlemleri paylaşan olursa sevinirim.)

    10-
    Satıcıdan arabanın anahtarını teslim alın. Tokalaşın ve ayrılın.






    Ekleyecekleriniz, eleştirecekleriniz varsa lütfen çekinmeyin. İnternetteki bilgiler çok dağınık, burada biraz da olsa toparlayabilirsek ve güvenilir bir yöntem oturtabilirsek buradaki çoğu arkadaşımızın faydalanacağını düşünüyorum.




    Anahtar kelimeler: 2.el, ikinci el, ikinci el araba araç vasıta otomobil nasıl alınır, araba otomobil nasıl satılır, araba alım satımı, ikinci el araç araba yürütme



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi HITM@N -- 8 Kasım 2010; 0:52:55 >



    cicekli820 bu mesajı paylaştı




  • aynı kıstasları uygulayan çok yakından tanıdığım bir arkadaşım 1 senedir araba alamadı. ben bile pes ettim. kabul ediyorum para kolay kazanılmıyor; ama amaç ile araç kavramları birbirine girmemeli. çünkü iş paranoyaklığa doğru gidiyor. geçmişte pert kaydı yoksa(ki aslında bu kavramda ülkemizde yanlış biliniyor) ve motor aksamında sorun yoksa fazla düşünmeyin ve alın. Boyası, şusu, busu derken çoğu kişi borca girip sıfır araba alıyor. milli servet boşa gidiyor. saygılarımla
  • Noterde satış sözleşmesine kilometreyi de not olarak düşün. "Bu arabayı inceledim, beğendim, kendi rızamla alıyorum, mır mır mır..." gibi bir sözleşmedir o. Oraya "şu kilometredeki..." diye ekleme yapsın noter. Böylece ilerde km'nin düşürüldüğünü anlarsanız satışı iptal edebilime, aracı geri verme hakkınız olur.

    Bunu hepimiz yaparsak, standart uygulama olan km düşürme de zamanla yok olur.
  • Değerli Arkadaşım,

    Çok amam çok değerli bilgiler. OLMASI GEREKEN PROSEDÜRÜ 0'dan 100'e kadar eksiksiz ve kusursuz yazmışsın. Bu bilgiler sadece genişletilebilir, fazla ve farklı alternatif kalmıyor 2011 yılı Türkiye OTOMOBİL MANZARASINDA.

    Ne var ki olayın sosyo-kültürel boyutunu da eklemek istiyorum. Yerel piyasadan örnek verebilirim. Adana'da galeri ve oto pazarındaki otomobillerin hiçbirinin ruhsatına bakamazsın, aracı satmadan sana göstermezler! Aracı sadece ustaya veya yetkili servise götürmene izin verirler. Aracı göstermek için makul yıol yapılabilir, 20 veya 30 km'den fazla yapılan yol şüphe işaretidir. Aracın plakasını, şası ve motor numarasını, kilometresini öyle yanında getirdiğin tükenmez kalem ve bloknota yazarsan adam sana arabayı satmaz, çünkü GÜVEN ve İTİMAT esastır. Kalkıp bu tür davranışlar yaparsan adamı GÜVENİLMEZ sınıfına sokarsın, belki öyledir ama belki de öyle değildir ve öyle değilse bu satıcının hiç ama hiç de hoşuna gitmez.

    15 yaşın üzerindeki araçların kilometresi artık önemli değildir. Ha 200.000 olmuş, ha 800.000, ne fark eder? Bu araç artık ZAMANIN SINAVINI (TEST OF TIME) geçmiştir. Aynı şekilde KULLANILMIŞ araç aldığınızı unutmamak gerek, SIFIR araba almıyorsunuz. Kaza, darbe, boya, takla, vuruk, göçük, çizik, sökülen, değişen, çekiçlenen, kaynatılan falan, filan, fistan artık aracın yaşı ilerledikçe önemini kaybeder. 10 yaşında bir aracın takla atmış ve pert kayıtlı olması tercih edilmez ama 2 parçasında çizikten dolayı boya olması o aracın alınmaması için sebep değildir. Kaldı ki bir tek Türkiye'de araç boyandığı için satıcıya kızarlar, Dünya'da araç boyandığı için satıcıya teşekkür ederler.

    Gerçi 2 yıla yakın apartmanda oturduğumdan yakın oturan ama uzak kalan insan ilişkilerinin nefesini ensemde hissettiğimden hiçkimsenin yaş tahtaya basmak istemediğini ve parasını mümkün olduğu kadar değerli ve kıymetli araca yatırmak istediğini anlıyorum, güvenin ama şüpheyle yaklaşın, sorgulayın ve süzün, fakat bunu alacağınız araçla yapın, aracı satan sahibiyle değil.

    Şahsen kendi aracımı almaya gelen birisi yukarıdaki işlemleri harfiyyen (!) yerine getirirse bu benim pek, hatta hiç hoşuma gitmez! Biz birbirimize itimat ettiğimiz ve güvendiğimiz için güçlü bağlar içerisindeyiz, ama biz temkinli, ihtiyatlı, sorgulayan bir tavır ve ölçen bir tarz içerisinde olduğumuz için de kendi içimizde güçlüyüz. Kalp kırmak olmaz, satıcıya suçlu gibi bakmamak lazım, tatlı dille herşey zaten ortaya çıkar.

    Selam ve sevgiler,

    Taner Göde




  • ÜSTADIM NE GÜZEL YAZMIŞSIN FAKAT ÖNEMLİ OLMADIĞINI DÜŞÜNDÜĞÜN ÇOK ÖNEMLİ EKLEMELER YAPICAM

    1
    Plakayı sorguladığında marka renk de çıkıyordu sanıyorum

    2
    Ruhsatta şase numarası yazar bu numarayı kontrol et; ama sadece cam altındaki şeritten değil.
    Mesela Fordlarda ön yolcunun ayak bastığı yerde taban döşemesinin hafifce kaldırılmasıyla şase numarası okunur, vw lerde silecek altlarında mühürlüdür.
    Yani şase numarasının mühürlendiği yerden kontrol et.
    Bazen herşey yolunda olmasına rağmen ruhsata şase numarasını yazarken yanlış yazıyorlar o zaman satıcıya "git trafiğe bunu düzelttir" dersin adam ilgilenmezse sende arabayla ilgilenmezsin.
    Sırf şase ile ruhsat numarası tutmuyor diye satıcıyı düzenbaz sanma bazen hakkaten yanlışlıklar olabiliyor ama bunu gitsin düzelttirsin.

    3
    Bazen sıfır arabalarda bile motor ciddi arıza sonucu sökülmüş yerine yenisi takılmış olabiliyor
    Kaldırt lifte motor numarasını kontrol ettir.
    Şasenin tutması yetmez.

    4
    Motor ve şase numarasını bilgisayar bağlayarakta kontrol ettir. Birde mühürlendiği yerlere bak kaynakla falan monte edilmiş olmasın :)

    5
    Eğer şase ve motor tamamsa ...
    Bağlat elektronik cihazı turbo basıncı arıza kayıtları km falan bir güzel kontrol ettir.

    6
    Şase numarası ile bir sigortacıya git ve sigorta yaptırmak istediğini söyle bir sıkıntı varsa orda çıkar

    7
    Tüm yetkili servis kayıtları tüm servislerden gözükmeyebiliyor, bir markanın kayıtlarını incelemek için şehrindeki tüm yetkili servisleri ara

    8
    Arabayı lifte kaldırt alt sacını çıkartır akıtan yerleri varmı baktır

    9
    ön düzenine baktırt

    10
    Kaporta olayını el aletiyle kontrol ettirt.
    Bazen sıfır araçlarda bile boya veya değişen olabiliyor, fabrikada sağını solunu vuruyorlar veya taşıma sırasında zarar görüyor
    Bu nedenle sıfır araba alırken dahi kaporta kontrolü yaptırt

    11
    Trafikte haczi rehni borcu varmı kontrol ettirt


    12
    Lastiklerde balon olur balonlu kesimi içe alırlar
    Liftteyken lastik iç taraflarınıda kontrol ettir.

    13
    İnsanlar asıl yukarıda ve senin yazdıklarını incelemiyor sadece km olayına bakıyorlar
    dizel bir VW 1 milyon km ağır bakım istemeden yapar
    TOFAŞlar 450 binden fazla yapar
    km ye fazla takılma adam gaz-fren yapmıştır sürekli canına okumuştur aracın veya ılımlı kullanmıştır

    14
    Adama sor kaç lt yakıyorsun diye eğer makul bir değer söylerse sakin ılımlı kullanıyor demektir

    15
    Adama sor fren balatasını kaç km değiştirdin diye
    Eğer 70 bin 80 bin derse ılımlı kullanıyordur

    16
    Debriyaj balatasının durumunu merak ediyorsan el frenini kuvvetlice çek tak birinci vitese arabayı zorla eğer araç yola yapışıyorsa kaçırmıyordur eğer hissetmezse kaçırıyordur
    Debriyaj balatası km yaparak tükenmez ne kadar ılımlı kullnırsan o kadar uzun dayanır ben 30 binde değiştirende biliyorum 270 binde değiştirende


    17
    Yakıt depo kapağını aç eğer orda sonradan yapılmış ufak bir vida deliği varsa bu araça akaryakıt tanıtım cihazı takılmış demektir yani büyük ihtimalle şirket arabası veya kiralıktır.
    fiyatı ona göre belirle...

    18
    Eğer yapabilirsen aracın polen filtrelerine bak eğer orjinal ise iyi yok piyasa malı ise satıcı pinti ve ucuzcu demektir.

    19
    Birde döşeme koltuk falan iyice incele kokla bir arkadaşımın köpeği vardı arabanın canına okumuştu....

    BİTTİ



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nogretse -- 8 Kasım 2010; 19:18:47 >




  • [DHgram=][bscfp=]
    [/mentioned]





    [/code]



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Taner Göde -- 30 Ekim 2015; 15:45:48 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Taner Göde

    Değerli Arkadaşım,

    Çok amam çok değerli bilgiler. OLMASI GEREKEN PROSEDÜRÜ 0'dan 100'e kadar eksiksiz ve kusursuz yazmışsın. Bu bilgiler sadece genişletilebilir, fazla ve farklı alternatif kalmıyor 2011 yılı Türkiye OTOMOBİL MANZARASINDA.

    Ne var ki olayın sosyo-kültürel boyutunu da eklemek istiyorum. Yerel piyasadan örnek verebilirim. Adana'da galeri ve oto pazarındaki otomobillerin hiçbirinin ruhsatına bakamazsın, aracı satmadan sana göstermezler! Aracı sadece ustaya veya yetkili servise götürmene izin verirler. Aracı göstermek için makul yıol yapılabilir, 20 veya 30 km'den fazla yapılan yol şüphe işaretidir. Aracın plakasını, şası ve motor numarasını, kilometresini öyle yanında getirdiğin tükenmez kalem ve bloknota yazarsan adam sana arabayı satmaz, çünkü GÜVEN ve İTİMAT esastır. Kalkıp bu tür davranışlar yaparsan adamı GÜVENİLMEZ sınıfına sokarsın, belki öyledir ama belki de öyle değildir ve öyle değilse bu satıcının hiç ama hiç de hoşuna gitmez.

    15 yaşın üzerindeki araçların kilometresi artık önemli değildir. Ha 200.000 olmuş, ha 800.000, ne fark eder? Bu araç artık ZAMANIN SINAVINI (TEST OF TIME) geçmiştir. Aynı şekilde KULLANILMIŞ araç aldığınızı unutmamak gerek, SIFIR araba almıyorsunuz. Kaza, darbe, boya, takla, vuruk, göçük, çizik, sökülen, değişen, çekiçlenen, kaynatılan falan, filan, fistan artık aracın yaşı ilerledikçe önemini kaybeder. 10 yaşında bir aracın takla atmış ve pert kayıtlı olması tercih edilmez ama 2 parçasında çizikten dolayı boya olması o aracın alınmaması için sebep değildir. Kaldı ki bir tek Türkiye'de araç boyandığı için satıcıya kızarlar, Dünya'da araç boyandığı için satıcıya teşekkür ederler.

    Gerçi 2 yıla yakın apartmanda oturduğumdan yakın oturan ama uzak kalan insan ilişkilerinin nefesini ensemde hissettiğimden hiçkimsenin yaş tahtaya basmak istemediğini ve parasını mümkün olduğu kadar değerli ve kıymetli araca yatırmak istediğini anlıyorum, güvenin ama şüpheyle yaklaşın, sorgulayın ve süzün, fakat bunu alacağınız araçla yapın, aracı satan sahibiyle değil.

    Şahsen kendi aracımı almaya gelen birisi yukarıdaki işlemleri harfiyyen (!) yerine getirirse bu benim pek, hatta hiç hoşuma gitmez! Biz birbirimize itimat ettiğimiz ve güvendiğimiz için güçlü bağlar içerisindeyiz, ama biz temkinli, ihtiyatlı, sorgulayan bir tavır ve ölçen bir tarz içerisinde olduğumuz için de kendi içimizde güçlüyüz. Kalp kırmak olmaz, satıcıya suçlu gibi bakmamak lazım, tatlı dille herşey zaten ortaya çıkar.

    Selam ve sevgiler,

    Taner Göde


    Hocam bu dediğiniz güven duygusundan dolayı o kadar çok kazık yiyen adam gördüm ki anlatılmaz.
    Yazdıklarınızın olması gereken şeyler olduğuna katılmakla beraber pratikte öyle olmadığı, işin içine para girince insanoğlunun taklalar attığını gözardı etmemek lazım.




  • @michaelschumaer, yalan dolana kaçmadan reklam yapsan insanlar inanır, dost da müşteri de kazırsın.
    ama sen müşteri gibi davranıp alanen yalan söylüyorsun. kim neden inanıp sana araç teslim etsin?

  • Bende başımdan geçen herkezin okuyunca şaşıracağı bir anımı anlatayım.

    Yana yana Focus hatcback arıyorum, kıtlık-kıran girdi hiçbiyerde yok.Koca ostim pazarında bitane yok,galerilerde yok,yokta yok.... Neyse sonunda İstanbul’dan haber geldi. Arkadaşımın YAKINDAN tanıdığı, uzun zaman beraber çalıştıkları bir diş hekimi tamda aradığım özelliklerde bir focus satıyormuş. Temiz mi ?? Temiz, kaza bela yok , cirlop gibi arabaymış (hekimin dediği).

    Atladık üç arkadaş istanbula…. üçümüzde arabadan az çok anlıyoruz, orada servise felanda gösteririz, tamam!!! Buluştuk adamla hoşbeş, arabayı inceliyoruz biyandan. Araba tam orijinal boya dahi yok, yani bizcede araba cirlop . Gerek yoktaaa hadi birde servise gösterelim dedik . Servisin yolunu tuttuk. Giderken arkadaş dedi ki ruhsatı alabilirmiyim? Burdan sonrası şokk…………..
    - Aaa ruhsatta focus chia SEDAN yazıyoo.
    - Eeee araba hatcback ????
    - Aaaa bu ruhsatta TRŞ damgası da var
    - “O” ne ki
    - Bilmiyorum ama babam TRŞ damgası olan arabaları almam derdi.
    TRAFİK polisi bir arkadaş var, arayalım soralım neymiş. !! Oda bilmiyormuş !! ne yapalım? Neyse fazla uzatmayalım. Adamla oraya gidiyoruz.,buraya gidiyoruz. Öğrenmeye çalışıyoruz. Adamda bizim gibi şaşkın, arabanın fabrikasını dahi aradı halletmeye çalışıyor, bir taraftan da “ruhsatı ilk veren memurun yaptığı bi hatadır, onun yüzünden uğraşıp duruyoz şimdi. Yaa ben meşgul bir insanım işi gücü bıraktım, sen bunu gidince hallet ruhsat elli lira bişey benim zamanım yok” felan diyor. Bizde öylemi yapsak istanbulda bu işi halletmek zor gerçekten, orda yaparız??? diyoruz.

    Allahtan sonuçta dedik ki ; hocam sen bu işi hallet paran hazır bi alo de gelir alırız, dedik ayrıldık. Sonra bir araştırma yaptık kii araç sedanmış aslında, pert olmuş, sedan kasa bulamamışlar hatcback kasa giydirmişler. onun içinde boya dahi yok arabada. TRŞ damgası da (kırmızı) bu yüzden basılırmış. Adamda bunu zaten biliyormuş, oda bize giydirmeye çalışıyormuş bidaha ses çıkmadı zaten.

    Bunu birkaç konuda paylaştım ki herkesi ayıktırayım diye. Böyle anıları olan varsa lütfen paylaşsın. Yazık günah bir sürü para veriyoruz. Bile bile alsak neyse ona göre de satarız.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Faithful Departed

    Değerli Arkadaşım,

    Çok amam çok değerli bilgiler. OLMASI GEREKEN PROSEDÜRÜ 0'dan 100'e kadar eksiksiz ve kusursuz yazmışsın. Bu bilgiler sadece genişletilebilir, fazla ve farklı alternatif kalmıyor 2011 yılı Türkiye OTOMOBİL MANZARASINDA.

    Ne var ki olayın sosyo-kültürel boyutunu da eklemek istiyorum. Yerel piyasadan örnek verebilirim. Adana'da galeri ve oto pazarındaki otomobillerin hiçbirinin ruhsatına bakamazsın, aracı satmadan sana göstermezler! Aracı sadece ustaya veya yetkili servise götürmene izin verirler. Aracı göstermek için makul yıol yapılabilir, 20 veya 30 km'den fazla yapılan yol şüphe işaretidir. Aracın plakasını, şası ve motor numarasını, kilometresini öyle yanında getirdiğin tükenmez kalem ve bloknota yazarsan adam sana arabayı satmaz, çünkü GÜVEN ve İTİMAT esastır. Kalkıp bu tür davranışlar yaparsan adamı GÜVENİLMEZ sınıfına sokarsın, belki öyledir ama belki de öyle değildir ve öyle değilse bu satıcının hiç ama hiç de hoşuna gitmez.

    15 yaşın üzerindeki araçların kilometresi artık önemli değildir. Ha 200.000 olmuş, ha 800.000, ne fark eder? Bu araç artık ZAMANIN SINAVINI (TEST OF TIME) geçmiştir. Aynı şekilde KULLANILMIŞ araç aldığınızı unutmamak gerek, SIFIR araba almıyorsunuz. Kaza, darbe, boya, takla, vuruk, göçük, çizik, sökülen, değişen, çekiçlenen, kaynatılan falan, filan, fistan artık aracın yaşı ilerledikçe önemini kaybeder. 10 yaşında bir aracın takla atmış ve pert kayıtlı olması tercih edilmez ama 2 parçasında çizikten dolayı boya olması o aracın alınmaması için sebep değildir. Kaldı ki bir tek Türkiye'de araç boyandığı için satıcıya kızarlar, Dünya'da araç boyandığı için satıcıya teşekkür ederler.

    Gerçi 2 yıla yakın apartmanda oturduğumdan yakın oturan ama uzak kalan insan ilişkilerinin nefesini ensemde hissettiğimden hiçkimsenin yaş tahtaya basmak istemediğini ve parasını mümkün olduğu kadar değerli ve kıymetli araca yatırmak istediğini anlıyorum, güvenin ama şüpheyle yaklaşın, sorgulayın ve süzün, fakat bunu alacağınız araçla yapın, aracı satan sahibiyle değil.

    Şahsen kendi aracımı almaya gelen birisi yukarıdaki işlemleri harfiyyen (!) yerine getirirse bu benim pek, hatta hiç hoşuma gitmez! Biz birbirimize itimat ettiğimiz ve güvendiğimiz için güçlü bağlar içerisindeyiz, ama biz temkinli, ihtiyatlı, sorgulayan bir tavır ve ölçen bir tarz içerisinde olduğumuz için de kendi içimizde güçlüyüz. Kalp kırmak olmaz, satıcıya suçlu gibi bakmamak lazım, tatlı dille herşey zaten ortaya çıkar.

    Selam ve sevgiler,

    Taner Göde

    Avrupada yaşadım bi süre. Avrupa'da kuralları ve prosedürleri yerine getirirsin herkes sana yardımcı olur kurallara uygun davranırken. Biz Türkiye olarak bu yüzden geri kaldık zaten.
    Senin gibi insanlar prosedürlere uygun davranan insanları üzer. Kimse sana güvenmek zorunda değil. Sen o insanlara yardımcı olacaksın.

    Bizim evi aldığımız emlakçı ev hakkında araştırma yaptığımızda direk bize sinirlenir hakaret boyutuna varacak şeyler söylerdi. Diğer emlakçılara girip çıktığımızı takip ederdi, vs. vs.
    Bir daha asla böyle insanlarla iş yapmam kusura bakma.
    Kimse kimseye güvenmek zorunda değil arkadaşım. Herkes kurallar kaideler neyse onu uygulasın. Kalbin kırılacaksa bu işi yapma.




  • Merhaba bende bir anımızı anlatmak istiyorum konu hortlamis olacak ama okuyanlara faydası dokunur belki 1 kişi bile okusa bilgilense benim için onurdur. 2014 yaz ayları araba almaya karar verdik tabi akrabalarla ankarada araba pazarini geziyoruz 1 tane bile araba kafamıza yatmadi. Keçiören tarafı galerileri geziyoruz bir opel vectra gördük piyasadan 2 bin lira asagidaydi o zaman. 24.750 ye aldık.
    1. Hatamız galeriden araba almak oldu
    2. Hatamız ekspertiz yatırmadık nedeni ni acikliyorum hemen
    Akrabamiz motor ustasıydı yaninda kaportaci arkadaşı da bize eslik etti. Kaportasina biri motoruna biri bakti sorun yok hasar kaydı sorguladik hasar da cikmadi eyw. Babam parasının son kuruşuna kadar bu arabaya verdi aldık arabayı. Ertesi gün bakim yaptirmaya sanayiye götürdüm yasim 19 du o zaman suan 21. Arabanin motor yagi degisti ve bammmm. Usta bakim bitince marsa basmasiyla sanayi bembeyaz duman icinde kaldı. Aracin motoru yag yakiyormus o kadar kontrol ettiler üfleme yag yakma yoktu sonradan anladik ki motora bor atmışlar yag yaktigi böylece gizlenmiş. Neyse tabi moral düştü. Bi süre bindik araba deli gibi yag yakiyor 6 ay gecti motoru yaptirdik. 150 binde aldigimiz araci motoru yapan usta 150 degil diye iddaa etti. Bu araba 500 binde dedi. Tövbe tövbe goturduk bi yere arabaya bi cihaz bağladılar beynine giriyormuş arabanin cihaz orada km bilgisi 480 binde gözüktü yikildik ama umursamadik neticede motor yaptirdik 0 oldu bi 500 bin daha gider artik nede olsa... Bir ariza lambasi yandi elektrikci ona bakarken aracta tasit tanima bulmus arac daha once sirket araciymis bunu da ogrendik. Galerici km yi de düşürmüş. Tabi arabanin ufagi tefegi derken midemiz bulandi 25 e aldığımız araba 30 a geldi bize altindan kalkamadi babam memleketimizde sivasta bir galeriye vadeli çekli satmis 29 a. Sonradan duyduk ki sattigimiz galericiye de 3 binlik masraf acmis benzin pompası arızalanmış. Bu arada söyleme yi unuttum plaka degisikligi icin polis karakoluna gittigimizde aracin 12. Sahibi olduğumuzu öğrendik. Sattik kurtulduk. Galericiye dava acali 1 yılı gecti hala neticeye ulasmadi adam kimbilir kimleri kazikladi. Ayipli mal satmaktan dava açtık. Dava bekliyor birseyler olacagini da sanmiyorum. Özetle galeriden araba almayin. Ve 2. Kural kesinlik le ekspertiz yaptırın. Burasi türkiye. Adalete de güvenmeyin hani birşey olursa diye dava acarım kazanirim gibisinden isinizi saglama alin . :))))




  • quote:

    Orijinalden alıntı: HITM@N

    Merhaba arkadaşlar, yaklaşık 2 aydır forumda hangi arabayı alıyım diye araştırma yapıyordum. İlk aracım olacağı için de alım-satım işleri nasıl yapılıyor, sahtekarlıklardan korunmak için neler yapmalıyız diye de baktım. Sözü fazla uzatmadan "ikinci el araba nasıl alınır?" konusunda kendi derlediklerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.

    Eksik gördüğünüz yanlar varsa, yada çok abartıyorsun dediğiniz yönler varsa parlaşırsanız sevinirim.





    İKİNCİ EL ARABA NASIL ALINIR?
    Alınacak araba göze kestirildikten sonra; (Eğer aracın plakası internette gözükmüyorsa, telefon edip sorulur. "Telefondaki internetteki aracınızı gördüm" bilgi almak istiyorum demekte fayda var. Eğer hangi araç derse bilin ki o galericidir) (ayrıca aracın ruhsat sahibi olup olmadığını ve vergi borcu olmadığına dair kağıdın elinde olup olmadığını sorun. Sanırım noter satışı öncesi satıcıda vergi borcu olmadığına dair bir kağıt olması gerekiyor. Eğer bu yoksa almanız gerekbilir. Arkadaşlar detaylandırırsa sevinirm.)

    1-
    www.turkiye.gov.tr üzerinden aracın plakası sorgulatılır. (1 TL ile ptt den şifre alıp giriş yapabiliyorsunuz)
    Burada
    -Araç çalıntı mı?
    -Araç üzerinde rehin, hak mahrumiyeti var mı?
    -Aracın en son satımı ne zaman yapılmış öğrenilir. (Arabanın en son el değiştirme tarihi satıcının dürüst olup-olmadığını anlamada kullanılabilir. Ne zaman aldınız sorusuna farklı bir yanıt verirse telefonda şüphelenmekte fayda var.)


    2-
    Arabanın plakası tramer den sms ile sorgulatılır. Aşağıda yazdıklarımı 5664 e sms gönderirseniz aracın hasar durumu vs. geliyor.
    -plakaNo
    -KASKO plakaNo
    -HS S sasiNo
    -HS M motorNo

    Yukarıda verdiklerimden ilki aracın hasarını plakadan sorgulamaya yarıyor. plakanın başına kasko yazıp gönderirseniz, arabanın sigorta bilgileri geliyor. Bu şekilde aracın hasar durumu ve sigorta bilgileri hakkında bilgi alabilirsiniz. Her bir sms ücreti 2-3 tl arasında bir masraf tutuyor. (sigorta-kasko sorgulatması yapmadım detaylarını bilmiyorum. Ancak hasar sorgulaması yaptığımızda kaç hasarı olduğu ve hasarların tutarları sms olarak geliyor. Bazı hasarların tutarı yazmıyor. Tutarı yazmayan hasarlar hakkında da ekleyecek bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.)

    Forumda bir arkadaş kandırıldığını söylemiş. Ve arabayı görmeye gittiğinizde ruhsattaki şasi no ve motor no yu kullanarak da sorgulama yapmamızı önerdi.

    3-
    Eğer arabanın hasarı ve telefonda adamı gözünüz tuttuysa artık aracı görmeye gidebilirsiniz.
    Aracı görmeye gittiğinizde ruhsatı alıp
    -plaka
    -şasi no
    -motor no
    bilgilerini araba ile karşılaştırın. Ruhsat ile araba bilgileri tutuyor mu diye bakın. (Yalnız bu kısım biraz zor. Şahsen motor numarası ve şasi numarasının nerede yazılı olduğunu bilmiyorum. Eğer servisler kontrol ediyorsa bilgilendirirseniz sevinirim)


    4-
    Araba incelenir.
    -Arabanın kaportası incelenir. Bu konuda da fazla bilgim yok, ama değişen parça varsa renk tonu farklılığından anlaşılabiliyor. Ekleyecekleri olan varsa minnettar olurum.
    -Arabanın lastiklerinin durumuna bakılır.
    -Arabanın kapıları açılıp örtülüyor mu diye kontrol edilir mi.
    -Arabanın camları açılıp örtülüyor mu diye kontrol edilir.
    -Arabanın kliması kontrol edilir.
    -Arabanın döşemesine, direksiyonuna vs. eskimiş yıpranmış mı diye bakılır.
    -Arabanın farları-aydınlatmaları-radyosu vs. kontrol edilir.

    Ekleyecekleri olanlar varsa lütfen paylaşssın. Bunların nasıl bakılacağı hakkında da detaylara girebilirsek iyi olur.

    5-
    Arabanın durumuna göre adamla pazarlığa girişilir. Arabanın durumuna göre bir fiyat verilir. Pazarlık konusunda tecrübem olmadığı için daha fazla yardımcı olamıyorum.

    Satıcı ile şu şekilde anlaşılır. Arabayı servise göstereceğim, eğer dediğin gibiyse- arabanın başka hasarı yoksa aracı anlaştığımızdan fiyattan alacağım denir.
    (servise gösterdikten sonra, satıcı ile pazarlık yapma şansınız azalıyor. Çünkü servise para ödemiş oluyorsunuz ve arabayı alma ihtimaliniz yüksek. Satıcı fiyat kırmayacaktır.)

    (Kapora da bu kısımda veriliyor sanırım. Ancak ben kapora verme taraftarı değilim. Nasıl olsa servise para ödenecek. Kapora konusunda da ekleyecekleriniz varsa lütfen paylaşın.)

    6-
    Araba bir sigorta şirketine götürülüp sorgulatılır. Pert kayıdı, sigorta yapılmamasına dair bir engel var mı baktırılır. (Bunu pek yapan yok sanırım. Tramer kayıtları ile paralellik gösteriyor. Bu adım belki atlanabilir. Yorumlarınızı bekliyorum.)

    7-
    Araba yetkili servise götürülür. Ekspertiz raporu istenir. Bu rapor yetkili servisin vereceği imzalı bir rapor olduğu için ustaya-sanayiciye-kaportacıya göstermekten daha garantili bir yöntemdir. Ücret konusunda detaylı bilgim yok, ancak 100 tl civarında diye duydum.

    Servisin verdiği raporda, arabanın masrafı çıkmazsa satış işlemine geçilir. Eğer masrafı varsa bir miktar daha pazarlık yapılabilir yada arabadan cayılır.

    8-
    Satıcı ile banka şubesine gidilir. Bankadan bloke çek hazırlatılır. Peki bloke çek nedir. Bloke çek sizin hesabınızdaki parayı bloke eder (bir nevi banka şubesi parayı kendisine alır). Bloke çek satıcının ismine hazırlanır. Bloke çek hazırlanabilmesi için bankada yeterli paranızın olması gerekir. Bloke çek ile çekin karşılıksız çıkması mümkün değil, zira para artık banka şubesinindedir ve satıcı için de bir riski yoktur. Bloke çeki bankadan alıcı alır.

    Bloke çekin dezavantajı biraz zaman alması, işlem masrafı ve satıcının parayı o şubeden çekebilecek olmasıdır. Ancak yanınızda para taşıma gibi bir riske girmek durumunda kalmazsınız.

    9-
    Çeki cebinize attıktan sonra satıcı ile birlikte notere gidebilirsiniz. Noterde imzalar atılırken satıcıya çeki teslim edin. Noter masrafını alıcı öder. 69 TL gibi bir yürütme masrafı var.

    Eğer plaka da değişecekse bir miktar daha tutuyor diye biliyorum. (plaka değişim ücreti ve yapılacak işlemleri paylaşan olursa sevinirim.)

    10-
    Satıcıdan arabanın anahtarını teslim alın. Tokalaşın ve ayrılın.






    Ekleyecekleriniz, eleştirecekleriniz varsa lütfen çekinmeyin. İnternetteki bilgiler çok dağınık, burada biraz da olsa toparlayabilirsek ve güvenilir bir yöntem oturtabilirsek buradaki çoğu arkadaşımızın faydalanacağını düşünüyorum.




    Anahtar kelimeler: 2.el, ikinci el, ikinci el araba araç vasıta otomobil nasıl alınır, araba otomobil nasıl satılır, araba alım satımı, ikinci el araç araba yürütme



    Bukadar detaya girip araba almaya kalkarsan her seferinde alamadan dönersin.sakınan göze çöp batar


    1.Araç Tramerden sorgulatılır.

    2.Ruhsat bilgileri araçla karşılaştırlır.

    3.Ustasına yada sevisine gösterilir.(satıcının söylediği herşeye itibar edilmez ve güvenilmez)

    4.Alıyorsan satıcıyla pazarlığını anlaşmanı yapar notere geçersin.

    5.Sonuç itibariyle 2. el alındığı için çıkacak olan küçük sürprizlere normal bakıp masraf edilip kullanıma devam edilir.




  • tanıdık bir galericiye gidilir,
    -memed emmi 15,16 bine hb.sedan temiz bir araba lazım
    -ben de 2005 megane,2003 bora var 23binsana 22olur
    -yooh mehmed emmi gücüm yetmez
    sonra pazar dolasılır temiz bişey bulunamaz bulunanlar da anasının gözüdür zaten.
    -memed emmi sen bu arabalardan hangisini tavsiye edersin
    -2003 ama bineceksen borayı al üzmez seni piyasadan iki bin fazla ama ben de pahalıya aldım
    -vurugu carıgı var mı
    -yooh sadece sag camurlukta üç parmak
    -20bin olmaz mı
    -olmaz zaten hocamın hatrına düştüm
    peder bey gelir(hoca)onun hatrına 21500olur.satısı alınır.
    ertesi gün sabah trafikdeki işler halledilir(ilk arabamı byl almıstım




  • quote:

    Orijinalden alıntı: dnz60

    tanıdık bir galericiye gidilir,
    -memed emmi 15,16 bine hb.sedan temiz bir araba lazım
    -ben de 2005 megane,2003 bora var 23binsana 22olur
    -yooh mehmed emmi gücüm yetmez
    sonra pazar dolasılır temiz bişey bulunamaz bulunanlar da anasının gözüdür zaten.
    -memed emmi sen bu arabalardan hangisini tavsiye edersin
    -2003 ama bineceksen borayı al üzmez seni piyasadan iki bin fazla ama ben de pahalıya aldım
    -vurugu carıgı var mı
    -yooh sadece sag camurlukta üç parmak
    -20bin olmaz mı
    -olmaz zaten hocamın hatrına düştüm
    peder bey gelir(hoca)onun hatrına 21500olur.satısı alınır.
    ertesi gün sabah trafikdeki işler halledilir(ilk arabamı byl almıstım

    üç aydır araba arayan bir yakınım , pazartesi günü aynen bu şekilde araç aldı.aradaki fark bunda hoca yok,kendi aldı.galericide alt komşusu.




  • Tüm yazıyı zevkle okudum ve aynı şekilde okurken de aklıma bir şey geldi, madem çok büyük paraları veriyoruz kazıklanmak istemiyoruz, ikinci eli sağlam bir şirketten alsak? Mesela renault'un yok işte fordun ikinci el bölümlerinden? Ya da DOD gibi bu işte ehli firmalardan? Ne de olsa onlar kendi araçlarını tanıyorlar ve aynı şekilde expertixlerini yapıyorlar ve arkasında da duracak bir kapı var, yani 13 değil 13.500 verilmez mi bu şekilde bir güven için, sonucunda insanlar muhattab aramıyorlar mı bu araçları aldığında.

    Benim de bir arkadaşım dökülmekte olan bir aracını taibiri caizse iteledi takas yaptılar, turbosu bitmek üzere falandı aracın. Elemanın elindeyken bitmiş tabi turbo haliyle, aynı şekilde ondan aldığımız araç da radyatöründe delik varmış tıkamışlar falan, onun gibi sorunlar işte. Adam bunu arıyor sen ne biçim araba sattın diye, o da diyor ki iyi senin masraf az tutmuş benimki de şu kadar tuttu diyor.

    Böylece karşılıklı birbirlerini kazıklamışlardı



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Johnnn -- 17 Mayıs 2011; 21:59:08 >




  • aracı denemeden sadece yetkili servise götürsek, baktırsak yeterli olur mu? neden soruyorum, hani ben satıcı olsam ne bileyim, her gelen deneyecek o arada çarpan eden olur, acemisi olur (benim gibi ) satamadan araba hasar alır diye tırsardım sanırım:) hoş ben böyle düşündüğüme göre zaten mecburen plazalara satacağım zamanı gelince. ah bir alsam da satmasını düşünmeyeyim zaten şimdiden...
  • galericiden araba almamak 1. kural olmalı. bi galerici arabadan 5-10 bin lira kar etmezse o işe bulaşmıyor maalesef. Bunun içinde 40 çeşit hinlik dönüyor arabalarında..
  • güzel bir paylaşım olmuş..
    elinize sağlık
  • güzel paylaşım teşekkürler..
  • Teşekkür ederiz...
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.