Şimdi Ara

YENİ TOYOTA VERSO LPG UYUMLU MU?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
26
Cevap
1
Favori
18.836
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Selamlar,
    LPG üzerine uzmanlık sahibi arkadaşlara bazı sorularım var.
    2011 model Toyota Verso almak üzereyim ama kafamda bazı soru işaretleri var. Verso alırsam muhakkak lpg taktırmalıyım zira benzinli ve verso gibi ağır bir araba yakıt konusunda beni bir hayli üzer. LPG takılamıyorsa, yada problemlere yol açma ihtimali varsa Auris 1.4 Dizel almayı düşünüyorum. İkisinin de fiyatı aynı. Bu durumda soru şu:
    Toyota'da çalışan mühendis bir arkadaştan aldığım bilgiye göre, yeni verso eskisine göre daha komplike ve gelişmiş bir motor. Fazla teknik konuştuğu için anlayabildiğim kadarıyla anlatacağım. LPG taktırdığımız zaman lpg ECU sü (beyni) lpg sisteminin çalışması için motor ECU süne fake atıyor. Yani bazı failure (hata) mode ları görmezden gelmesini sağlıyor. Bu durumda araçta problem olduğu zaman gönderilen failure uyarıları da görmezden gelebiliyor. Bunun yanısıra lpg takılan araçlarda bujiler değişiyor buna karşılık aracın akım gönderilen "bilmem neyi hatırlayamadım" değişmiyor. Anladığım kadarıyla ilk kalkışta benzin yakışı normalden çok daha fazla oluyor.

    İşin kötü tarafı yeni verso piyasaya çıkalı fazla zaman olmadı ve bu araçlara takılan lpg ler çalışsa bile birkaç yıl sonra motorda ciddi hasarlara neden olabilirmiş. Bu durumda rektefe yaptırmak gerekebilir yani 3000 TL civarı hatta daha fazla. Eski tip motorların çalışma mantığının çok daha basit olması nedeniyle problem olmadan lpg kullanılabiliyormuş. Bu nedenle yeni alınmış Verso'ya lpg taktırmak ciddi bir risk teşkil edebilirmiş. Tabi bunları söyleyen arkadaş bu saydığı problemlerin çıkmama ihtimali olduğunu da söylüyor ama eski ile yenisi arasındaki farkı dikkate alarak fikir yürütüyor. Ama ya çıkarsa? Dünya para ödeyip motoru ele almak da var sonunda :)

    Yeni versoya lpg taktırmış ve uzun süredir kullanan arkadaşlar varsa konu hakkındaki görüşlerini bilmek isterim. Ayrıca lpg işi yapan kişilerin de konu hakkındaki yorumları benim için önemli.
    Çünkü lpg yoksa Verso'da ben de yokum... Ama Verso'daki ferahlığı Auris'te bulamayacağımı da biliyorum :(
    Selametle...









  • İmzamdaki topiğimde bu soruya yanıt verdim oradan takip edebilirsiniz dostum :))))
  • Faruk Bey,
    Sabahtan beri söylediğiniz topic sayfalarında dolaşıyorum. Yarıya geldim ve pes ettim. Sorduğum soru eski verso değil, yeni verso. Şu anda yeni versoya takılan lpg lerden şikayet alıyormusunuz? ve motorun değişmesinden dolayı lpg uyumunda bir sorun var mıdır?
    Lpg takılınca Failure mode ların ignore edilmesi doğru mudur?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ferhatkuscu
    Selamlar,
    LPG üzerine uzmanlık sahibi arkadaşlara bazı sorularım var.
    2011 model Toyota Verso almak üzereyim ama kafamda bazı soru işaretleri var. Verso alırsam muhakkak lpg taktırmalıyım zira benzinli ve verso gibi ağır bir araba yakıt konusunda beni bir hayli üzer. LPG takılamıyorsa, yada problemlere yol açma ihtimali varsa Auris 1.4 Dizel almayı düşünüyorum. İkisinin de fiyatı aynı. Bu durumda soru şu:
    Toyota'da çalışan mühendis bir arkadaştan aldığım bilgiye göre, yeni verso eskisine göre daha komplike ve gelişmiş bir motor. Fazla teknik konuştuğu için anlayabildiğim kadarıyla anlatacağım. LPG taktırdığımız zaman lpg ECU sü (beyni) lpg sisteminin çalışması için motor ECU süne fake atıyor. Yani bazı failure (hata) mode ları görmezden gelmesini sağlıyor. Bu durumda araçta problem olduğu zaman gönderilen failure uyarıları da görmezden gelebiliyor. Bunun yanısıra lpg takılan araçlarda bujiler değişiyor buna karşılık aracın akım gönderilen "bilmem neyi hatırlayamadım" değişmiyor. Anladığım kadarıyla ilk kalkışta benzin yakışı normalden çok daha fazla oluyor.

    İşin kötü tarafı yeni verso piyasaya çıkalı fazla zaman olmadı ve bu araçlara takılan lpg ler çalışsa bile birkaç yıl sonra motorda ciddi hasarlara neden olabilirmiş. Bu durumda rektefe yaptırmak gerekebilir yani 3000 TL civarı hatta daha fazla. Eski tip motorların çalışma mantığının çok daha basit olması nedeniyle problem olmadan lpg kullanılabiliyormuş. Bu nedenle yeni alınmış Verso'ya lpg taktırmak ciddi bir risk teşkil edebilirmiş. Tabi bunları söyleyen arkadaş bu saydığı problemlerin çıkmama ihtimali olduğunu da söylüyor ama eski ile yenisi arasındaki farkı dikkate alarak fikir yürütüyor. Ama ya çıkarsa? Dünya para ödeyip motoru ele almak da var sonunda :)

    Yeni versoya lpg taktırmış ve uzun süredir kullanan arkadaşlar varsa konu hakkındaki görüşlerini bilmek isterim. Ayrıca lpg işi yapan kişilerin de konu hakkındaki yorumları benim için önemli.
    Çünkü lpg yoksa Verso'da ben de yokum... Ama Verso'daki ferahlığı Auris'te bulamayacağımı da biliyorum :(
    Selametle...


    Yukarıdaki yazınızı okuyan birisi de toyota mühendisleri oturdu ve sırf verso için özel bir motor tasarladı sanacaktır. Verso'daki valvematic motorda LPG dönüşümünü zorlaştıracak herhangi bir teknolojik yenilik yok. Valvematic motor Corolla ve Auris'teki 124 hp lik motorun üst devirleri güçlendirilerek şişirme birkaç beygir elde edilmiş hali o kadar. Ve bu motor avensis'te de kullanılıyor. Valvematic motorlu Avensis birçok araca LPG dönüşümü yapıldı. Onları da referans alabilirsiniz.

    Toyota'daki meslektaşımız meseleyi biraz abartmış. Duyan da uzay mekiğinden bahsediyoruz sanır. Ne araçlara sorunsuz dönüşüm yapılıyor. Valvematic motor onların yanında -abartmıyorum- kalfa-çırak işi kalır.

    Hata kodlarının yoksayılması diye birşey yok. OBD soketiyle bir bağlantı kurmuyorsunuz ki hatayı silesiniz. Hatta bırakın OBD'yi, ECU ile bile tek bağlantınız enjektör sinyalleri, devir ve map sinyalleri... Kastedilen durum ancak özellikle OBD'ye bağlantı yapılırsa, çok nadir LPG ECU'larında gerçekleştirilebilen, özellikle istenmedikçe ve özellikle bağlanıp ayarlanmadıkça yapılmayan, ilaveten külfetli bir iştir. Uygulamasını da şimdiye kadar neredeyse hiç görmedim.

    LPG ECU'sunun aracın benzin ECU'suna sizin tabirinizle "fake attığı" tek nokta enjektör sinyallerini emüle etmesidir. O da aracın benzin tüketmeyi durdurmasının tek yoludur. Şöyle ki;

    Benzin ECU'su benzin enjektörüne "benzin püskürteceksin" diye komut veriyor.
    LPG ECU'su ise araya girip benzin ECU'sünden gelen sinyali alıp benzin enjektörüne "sen yakıt püskürtmeyeceksin", "çünkü ben LPG püskürteceğim" diyor.
    O da "tamam püskürtmüyorum" diye geri dönüş veriyor.
    LPG ECU'su da benzin ECU'suna gidecek bu "tamam püskürtmüyorum" komutunu kendinde tutup, benzin ECU'suna "tamam senin istediğin gibi benzin yakıtını püskürtüyorum" diye geri dönüş gönderiyor ki araç enjektör arızası vermesin.

    Bu da bir yanıltma, fake atma değildir. Sistemin çalışması için şarttır. Yoksa benzin püskürtmesini durduramazsınız.

    Benzin ECU'su yine sistemde eğer herhangi bir hata tespit ederse yine arıza ikazını yakacaktır. Motorun çalışmasındaki en ufak hata yine tespit edilir ve benzin ECU'su yine gerekli düzeltmeyi yapar ve uyarısını da verir. Emüle edilen yalnızca benzin enjeksiyon sinyallerinin geri dönüşüdür. Aracın hata kodları engellenmez, silinmez, görmezden gelinmez.

    Bujiler değişiyor demişsiniz. Aracın bujileri iridium veya platinium buji ise değiştirmenize gerek yok. Değilse de daha verimli yanma ve daha düşük akım çekilmesi, daha düşük voltaj ihtiyacı duyulması için değiştiriliyor. Bunu da LPG'ciler değil ben tavsiye ediyorum. Ama bu sizin ismini hatırlayamadığınız "bobin"e ilave yük bindirmiyor, aksine bobinden daha düşük akım çekilmesini sağlıyor. Çünkü bu LPG bujileriyle daha düşük akımla daha iyi yanma sağlanabiliyor.

    Kaldı ki aracı orjinal bujisiyle de kullansanız, muadil LPG bujisiyle de kullansanız aracın bobini tüm bu akım ihtiyacı değişimlerini karşılayabilecek kapasitededir. Eğer öyle olmasaydı benzinde de biraz zor şartlarda, örneğin soğuk havalarda veya kötü yakıtta arıza verirdi zaten.

    Sonuç;
    içiniz rahat olsun. LPG ilk defa valvematic motora takılmıyor. Veya ilk LPG takılan Valvematic motor sizin aracınızın motoru olmayacak. Toyota bu motorla hiç ama hiçbir yenilik getirmiyor ve bu LPG açısından daha fazla sorunsuzluk demek oluyor.

    Ha şimdi çıkar da toyota'daki mühendis meslektaşımız size "hayır kardeşim, bilmiyor onlar, biz bu motorda sürekli 2ms'nin altında çalışabilecek bir enjektör teknolojisi geliştirdik, enjektörleri manifolda değil de yanma odasına yerleştirdik, her yanma döngüsünde ikişer öncü, ikişer artçı mini püskürtme ile birçok ayrı patlatmalı bir motor teknolojisi geliştirdik, her silindirin yakıt düzeltmesini ayrı ayrı yaptık, genişbant sensörlerle karışımı gözledik, aşırı besleme ile manifold vakumunu sık sık artı değerlere çıkardık vs... o nereden bilsin bu valvematic motoru da yorum yapsın. bu motora LPG olmaz" derse amenna. Ama bu sıradışı özelliklerin hiçbirinin bu motorda mevcut olmadığını biliyorsa bu motorun LPG ile özellikle uyumsuz olduğu iddiasını ispatlaması da imkansızlaşır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 19 Eylül 2010; 0:14:52 >




  • Sevgili O.B.K kardeşim. Eline diline sağlık. Öyle detaylı ve güzel açıklamışsın ki kafamdaki bütün soru işaretleri bir bir cevap buldu. Açıkçası toyota mühendislerinin kafa kafaya verip "nasıl lpg uyumsuz motor yaparız" diye düşündüğünü ben de sanmıyorum :) Ordaki mühendis arkadaşın açıklamalarınıza boş boş bakacağını sanmıyorum çünkü kendisi fabrikada motor konusundaki en iyi mühendislerden biri. Tabi asıl tasarımı japonlar yapıyor. Her ne kadar motor konusunda iyi olsa da lpg dönüşüm sistemleri hakkında sizin kadar detaylı bilgiye sahip değildir. Sanırım biraz da garantici gözle yaklaşıyor.

    Velhasıl, verso dan vazgeçsem içim rahat etmeyecekti. Açıklamalarınız vereceğim kararın kesinleşmesine vesile oldu. Teşekkürler
  • Tekrar merhaba,
    Soruya ek bir soru daha geldi. Yeni Toyota'larda ağırlığı azaltmak amacıyla valf yatakları eskisine göre daha yumuşak ve hafif olan alaşımlı malzemeden yapılıyormuş. Bu durumda valf yataklarının aşınması söz konusu olabilir mi? Benzin 200 derece civarında yanarken, lpg 300-400 derece civarında yanıyor, bu da valf yataklarının ömrünü azaltıyor... mu?
    Teşekkürler.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ferhatkuscu

    Tekrar merhaba,
    Soruya ek bir soru daha geldi. Yeni Toyota'larda ağırlığı azaltmak amacıyla valf yatakları eskisine göre daha yumuşak ve hafif olan alaşımlı malzemeden yapılıyormuş. Bu durumda valf yataklarının aşınması söz konusu olabilir mi? Benzin 200 derece civarında yanarken, lpg 300-400 derece civarında yanıyor, bu da valf yataklarının ömrünü azaltıyor... mu?
    Teşekkürler.


    Merhabalar.

    Açıkcası bu risk magnezyum vb alaşımlı subap yatakları olan araçlarda var. Ama bu ancak araç fakir karışımda ayarlanırsa sözkonusu olur. Fakir karışım sonucu aşırı ısıya maruz kalan özellikle egsoz subapları yanar. Birebir veya zengin karışımla ayarlanan araçlarda subaplarda veya subap yataklarında hasar oluşmaz.

    Benim şahsi aracım ford focus c-max'te de subaplar ve subap yatakları hafif alaşımlı. Fakat düzgün karışımla sorun yaşamıyorum. Kaldı ki sorun yaşansa bile subap ve subap yataklarını değiştirmek zor bir iş değil. Ve fakir karışımda bile, aşırı fakir kalmamışsa araç, buna ihtiyaç ancak 100 bin km'ler sonra olur. Düzgün bir kalibrasyonla da hiç olmaz.

    Kolay gelsin.




  • Valf yataklarının aşınması sonucunda rektefe oluyor galiba bu da maliyetli birşey 3000-4000 TL civarı diye duymuştum.
    Açıkçası fakir karışım zengin karışım kısmını anlamadım, çok fazla bilgi sahibi değilim saçmalarsam kusura bakmayın. Lpg dönüşümünü yapanlar zaten bu riskleri bilip ona göre yapmıyorlar mı? Aradaki fark nedir? Birinde çok diğerinde az mı yakıyor? LPG ciler de araba az yaksın diye fakir karışımı mı tercih ediyor? Sonra da araç sahibi "Ben birine LPG taktırdım hiç yakmıyor, resmen kokluyor" mu diyor? LPG taktırırken benimkini zengin karışımlı mı yapın diyeceğiz :) Daha teknik şekilde sormak isterdim ama bu kadar bilgim var.

    Son olarak valf yataklarının ömrünü uzatmak için yağlama sistemi yapıyorlarmış galiba. Tavsiye eder misiniz?
    Teşekkürler...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ferhatkuscu

    Valf yataklarının aşınması sonucunda rektefe oluyor galiba bu da maliyetli birşey 3000-4000 TL civarı diye duymuştum.
    Açıkçası fakir karışım zengin karışım kısmını anlamadım, çok fazla bilgi sahibi değilim saçmalarsam kusura bakmayın. Lpg dönüşümünü yapanlar zaten bu riskleri bilip ona göre yapmıyorlar mı? Aradaki fark nedir? Birinde çok diğerinde az mı yakıyor? LPG ciler de araba az yaksın diye fakir karışımı mı tercih ediyor? Sonra da araç sahibi "Ben birine LPG taktırdım hiç yakmıyor, resmen kokluyor" mu diyor? LPG taktırırken benimkini zengin karışımlı mı yapın diyeceğiz :) Daha teknik şekilde sormak isterdim ama bu kadar bilgim var.

    Son olarak valf yataklarının ömrünü uzatmak için yağlama sistemi yapıyorlarmış galiba. Tavsiye eder misiniz?
    Teşekkürler...


    Düzgün kalibrasyonda araç ne zengin çalışır ne de fakir. Tam olarak benzinde çalıştığı gibi çalışır.

    Çok az yakıyor diyenlerin araçları fakir çalışıyor olabilir.

    Subapların ve subap yataklarının aşınması sonucunda rektefeyeye gerek yoktur. Sadece kapak işlem görür.

    Subap yağlamaya ihtiyaç yoktur. PCV sistemi artık tüm araçlarda var. Bu sistem düzgün kalibrasyonla birlikte subap aşınmasını engellemek için yeterlidir.

    Kolay gelsin.




  • Bilgi için çok teşekkürler...
  • Bu arada PCV sisteminin açılımı nedir? Örneğin 2004-5 Corolla ve 2006 Mazda 6 da aynı sistem var mıdır?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ferhatkuscu

    Bu arada PCV sisteminin açılımı nedir? Örneğin 2004-5 Corolla ve 2006 Mazda 6 da aynı sistem var mıdır?

    benim eksik kaldığım zamn dilimlerinde verdiğiniz destek için teşekkür ederim sayın O.B.K

    Ferhatbey sorunuzun yanıtını aşağıda bulabilirsiniz :)

    2V - (Two Valve) İki supap
    4EAT - (4 speed Electronic Automatic Transmission) 4 hızlı otomatik transmisyon
    4WAL - (Four Wheel Antilock) Dört tekerlek kilitlenmesiz
    4WD - (Four Wheel Drive) Dört tekerlekten tahrikli, dört çekerli
    4WS - (Four Wheel Steering) Dört tekerlekten yönlendirme




    A


    A - (Amperes) Amper
    AAC – (Auxiliary Air Control ) Yedek hava ünitesi
    AAP - (Auxiliary Acceleration Pump) Yardımcı hız pompası
    ABC – ( Active Body Control ) Otomobilin yanlara öne ve geriye doğru kasılmasını önleyen mercedes patentli hidro elktronik sistem Anlık sürüş durumuna göre değişen, bilgisayar kontrollü ve hidrolik yürüyen aksam. Mercedes CL'de kullanılan sistem ile virajlarda yana yatma ve fren anında öne eğilme önleniyor
    AAS – (Auto Adjusting Suspension) Otomatik Ayarlı Süspansiyon
    ABS - (Antilock Brake System) Kilitlenmeyen fren sistemi
    ABSCM-(ABS Control Module) ABS kumanda modülü
    ABV- (Anti-Backfire Valve)Geri Tepmeyi Önleyici Sübap
    AC - (Alternating Current) Alternatif akım
    A/C - (Air Conditioning) Klima
    ACC - (Air Conditioning Clutch) Klima kavraması
    ACC - (Automatic Climate Control) Otomatik iklimlendirme kontrolü
    ACC - (Adaptive Cruise Control) Uyarlanabilir seyir kontrolü
    ACCS - (Air Conditioning Cyclic Switch) Klima çevrimsel anahtarı
    ACD - (Air Conditioning Demand) Klima ihtiyacı
    ACL - (Air cleaner) Hava filtresi
    ACR4 - (Air Conditioning Refrigerant, Recovery, Recycling, Recharging) Klima soğutucusu, iyileştirme, dönüşüm, şarj
    ACON - (Air Conditioning On) Klima açık
    ACP - (Air Conditioning Pressure) Klima kavraması
    ACT - (Air Charge Temperature -replaced with IAT) Hava dolgu sıcaklığı
    A/D - (Analog to Digital) Analogdan dijitale
    ADB - (Automatische Differantial Bremse)Otomatik diferansiyel freni Standart kilitli diferansiyellerin elektronik devreli bir versiyonu.
    ADS – Uygun tampon sistemi Sürüş tarzı, yol durumu ve yükleme durumuna göre en uygun tampon sertliği sağlanıyor.
    ADU - (Analog-Digital Unit) Analog-dijital ünite
    AFC - (Air Flow Control) hava akış (debi) kontrolü
    AFR - (Air Fuel Ratio) Hava/yakıt oranı
    AFS - ( Active Fahrwerks Stabilierung)Aktif yürüyen aksam stabilitesi Temel olarak ABC ile ayni islevi görür. Sistem Citroen Xantia Activa'da kullanılmaktadır.
    AFV - (Alternative Fueled Vehicle) Alternatif yakıtlı taşıt
    AIR - (Secondary air injection -formerly Thermactor air) İkinci hava enjeksiyonu
    AIRB - (Secondary Air Injection Bypass) İkinci hava enjeksiyon baypası
    AIRD - (Secondary Air Injection Diverter) İkinci hava enjeksiyon saptırıcı
    AIS - (Automatic Idle Speed) Otomatik rölanti hızı
    ALB (Anti Lock Brakes): ABS'nin ilk ve basit şekli. Kızaklayan tekerlekleri hızlı ritimde bırakıp tekrar tutan fren sistemi.
    ALC - (Automatic Level Control) Otomatik seviye kontrolü
    ALDL - (Assembly Line Data Link -replaced with DLC) Montaj hattı veri bağlantısı
    ALFA ROMEO – ( Alfa : Anonima Lombarda Fabbricca di Automobili )
    ALT - (Alternator -replaced with GEN) Alternatör
    AMB - (Ambient) Ortam
    AOD - (Automatic Overdrive) Otomatik aşırı hız
    AODE - (Automatic Overdrive Electronic (transmission)) Otomatik aşırı hız elektronik (transmisyon)
    AODE-W - (Automatic Overdrive Electronic Wide (ratio transmission)) Otomatik aşırı hız elektronik geniş(oran transmisyonu)
    AP - (Accelerator Pedal) Gaz pedalı
    API - (American Petroleum Institute) Amerikan Petrol Enstitüsü
    APT - (Adjustable Part Throttle) Ayarlanabilir kısmi gaz
    ARC - (Automatic Ride Control) Otomatik sürüş kontrolü
    ARS - (Automatic Restraint System Otomatik sınırlama sistemi
    ASARC - (Air Suspension Automatic Ride Control) Hava süspansiyonu otomatik sürüş kontrolü
    ASC - (Active Stability Control) Aktif kararlılık kontrolü
    ASC+T - (Automatic Stability Control Plus Traction) Otomatik kararlılık ve çekiş kontrolü BMW'de kullanılan elektronik çekiş kontrol sistemi olup, sürekli arka tekerleklerin durumunu gözlemleyerek bir kayma olup olmadığını denetler. Arka tekerleklerde bir kayma olursa ASC+T devreye girip frenleri ve motoru kontrol ederek otomobilin yolda kalmasını sağlar.
    ASD - (Automatic Shutdown) Otomatik kapama
    ASM – ( Auto Shift Manual ) Ford’ta kullanılan otomatik olarak vites değiştirmeye olanak sağlayan sıralı manuel şanzıman (Bkn: Yarı otomatik şanzuman)
    ASR - (Acceleration Slip Regulation) İvme kayması kontrolü
    ASR – ( Anti slip regulation ) Patinaj önleyici sistem ASR sistemi ilk kalkışta ve hızlanmada, tahrik tekerleklerinin aşırı dönmesini engelleyerek, aracın güvenli hareketini sağlar.
    AST – ( Advanced Semisolid Technology ) Gelişmiş yarı katı teknolojisi
    A/T - (Automatic Transmission/Transaxle) Otomatik transmisyon
    ATF- (Automatic Transmission Fluid) Otomatik şanzuman yağı
    ATX - (Automatic Transaxle) Otomatik transaksıl
    ATC - (Automatic Temperature Control) Otomatik sıcaklık kontrolü
    ATDC - (After Top Dead Center) Üst ölü noktadan sonra
    ATM - (Actuator Test Mode) Uyartıcı deney modu
    AQS – Hava kalite sistemi . İçerdki havayı kontrol ederek iç hava sirkülasyonunu otomatik devreye sokar.
    AWD - (All Wheel Drive) Tüm tekerleklerden tahrikli
    AWG - (American Wire Gage) Amerikan tel ölçeği
    AWS – ( All Wheel Stering ) Tüm tekerlerden yönlendirmeli örneğin Volvo V70 AWD
    AXOD - (Automatic Overdrive Transaxle) Otomatik aşırı hız transaksılı
    AXOD-E - (Automatic Overdrive Transaxle - (Electronically Controlled( Otomatik aşırı hız transaksılı - (elektronik kontrollü
    AYC - (Active Yaw Control) Aktif sapma kontrolü

    B



    B+ - (Battery voltage) Akü voltajı
    BARO - (Barometric (pressure)) barometrik basınç
    BAS – ( Brake Assist System ) Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem.
    BCM - (Body Control Module) Gövde kontrol modülü
    BHP - (Brake Horsepower) Fren beygir gücü Tekerlekler veya kardan mili yerine "genellikle" krank milinden ölçülen ve motor tarafından üretilen gerçek gücü gösteren ölçüdür. Bu ölçümde vites kutusu, alternatör, difransiyel, su pompası gibi parçalar bağlı değildir. "Brake Horsepower" denmesinin sebebi mildeki gücün bir frenleme mekanizması tarafından absorbe edilmesiyle ölçülür.
    BLM - (Block Learn Multiplier -replaced with LT FUEL TRIM)) Blok öğrenme çarpanı
    B-LVL - (Bilevel) Aynı seviyede
    BMAP - (Barometric and Manifold Absolute Pressure) Barometrik ve manifold mutlak basıncı
    BMW – ( almanca ) ( bayerische motoren werke ) bavyera köylüsünün makine işi, el emeği göz nuru anlamında
    BOO - (Brake On/Off) Fren açık/kapalı
    BP - (Back Pressure) geri basınç
    BPA - (Bypass Air) Kısa devre havası
    BPS- (Barometric Pressure Sensör) Barometrik basınç sensörü
    BPW - (Base Pulse Width) ana sinyal genişliği
    BTDC - (Before Top Dead Center) Üst ölü noktadan önce
    BTSI - (Brake Transmission Shift Interlock) Fren vites değiştirme ortak kilidi
    Btu - (British thermal units) British ısı birimi




    C


    CAC - (Charge Air Cooler) Dolgu hava soğutucusu
    CAC - (Customer Assistance Center) Aracınızla ilgili bütün sorunlarınız için danışmanlık yapan ve arıza durumlarında destek sunan Mercedes-Benz Müşteri Hizmetleri Merkezi (Hollanda - Call Center)
    Calif - (California) Kaliforniya
    CAN - (Controller Area Network) Araç veya çevre şartlarına bağlı olarak araç fonksiyonlarını düzenleyen sistem MERCEDES
    CANP - (Canister Purge) Kanister buharı
    CARB- (Carburetör) Karbüratör
    CB (Carburator) Karbüratör
    CBC-(Cornering Brake Control) Arka akstaki frenlerin optimal kullanımını sağlayan yardımcı fren sistemi. Fren sisteminin içinde hidroliğin en doğru şekilde dağılımını sağlar.
    CC - (Cruise Control) Seyir kontrolü-Sabit hız kumandası
    CC - (Cubic Centimeter) Santimetreküp
    CCD - (Chrysler Collision Detection) Chrysler çarpışma belirlemesi
    CCD - (Computer Controlled Dwell) Bilgisayar kontrollü dwell
    CCDIC - (Climate Control Driver Information Center) İklim kontrol sürücü bilgi merkezi
    CCM - (Central Control Module) Merkezi kontrol modülü
    CCM- (Cruise control module ECU) Sabit hız kumandası modülü
    CCOT - (Cycling Clutch Orifice Tube) Cevrim yapan kavrama orifis borusu
    CCP - (Climate Control Panel) İklim kontrol paneli
    CCRM - (Constant Control Relay Module) Sabit kontrol röle modülü
    CCS - (Coast Clutch Solenoid) Kavrama boşlama solenoidi
    CD - Hava direnci katsayısı. Bir otomobilin ne kadar hava direnciyle karşılaşacağını gösterir. Hava sürtünmesi azaldıkca otomobilin yakıt tüketimi de azalır
    CDI – ( Common rail Direkt Injektion )( capacitive discharge ignition ) Ortak yakıt hatlı dizel’in Mercedeste kullanılan ismi. Kısaca ne kadar ekmek o kadar köfte diyeceğimiz bir yöntemle çalışan enjeksyon sistemi. Aracın tork istediği sırlar mazot püskürtmesi fazlalaşırken düz yolda püskürtme basıncı azalır. Aracın performansını düşürmeden yakıt tasarrufu da sağlar.
    CDR - (Chrysler Diagnostic Readout) Chrysler Arıza belirleme kılavuzu
    CDRV - (Crankcase Depression Regulator Valve) Karter basınç düşürme düzenleme valfi
    CDTİ – ( Common rail Diesel Turbo İnjeksiyon ) Opel firmasının common railli ecotec motoru
    CE - (Commutator End) Komütatör ucu
    CEL - (Check Engine Lamp -replaced with MIL) Motor lamba kontrolü
    CELO- (Colt engine lock out switch)Soğuk motor çalıştırma anahtarı
    CEAB - (Cold Engine Air Bleed) Soğuk motor hava sızdırması
    CFI - (Central Fuel Injection -replaced with TBI) Merkezi yakıt enjeksiyonu
    CFI - (Cross Fire Injection) Çapraz ateşleme enjeksiyonu
    CI - (Cubic Inch) İnçküp
    CID - (Cubic Inch Displacement) inçküp yer değiştirme
    CID - (Cylinder Identification) Silindir tanımlama
    CKP - (Crankshaft Position) Krank mili konumu
    CKT - (Circuit) Devre
    CL - (Closed Loop) kapalı devre
    CLC - (Converter Lockup Clutch -replaced with TCC) Konvertör kilitleme kavraması
    CLCC - (Closed Loop Carburetor Control) Kapalı devre karbüratör kontrolü
    CLNT - (Coolant) Soğutucu
    CMFI - (Central Multi-port Fuel Injection) Merkezi çok portlu yakıt enjeksiyonu
    CMP - (Camshaft Position) Kam mili konumu
    CO - (Carbon Monoxide) Karbonmonoksit
    CO2 - (Carbon Dioxide) Karbondioksit
    COMAND - (Cockpit Management and Data System) Yeni nesil otomobillerde navigasyon sistemi, telefon, saat, TV alicısı, radyo, kaset ve CD çalardan oluşan müzik sisteminin hepsine kumanda eden sistem
    COP - (Coil On Plug) Fiş üstü bobin
    CPA - (Connector Position Assurance) Bağlantı elemanı konum güvenliği
    CPI - (Central Port Fuel Injection) Merkezi port yakıt enjeksiyonu
    CPP - (Clutch Pedal Position) Kavrama pedalı konumu-Debriyaj pedalı konum svici
    CPS - (Central Power Supply) Merkezi güç sağlama
    CPU - (Central Processing Unit) Merkezi işlemci ünitesi
    CRDI- ( Common rail Direkt Injektion ) Ortak yakıt hatlı dizel’in hyundai ve kiadaki ismi
    CRT - (Cathode Ray Tube) katot ışınlı tüp
    CRV – ( Compatc Recreational Vehicle ) Sıkı eğlenceli araç honda modeli
    CS - (Charging System) Şarj sistemi
    CUV- (Crossower utility vehicle)
    CTP - (Closed Throttle Position (switch)) Kapalı gaz konumu anahtarı-Kapalı gaz kelebeği
    CTS - (Coolant Temperature Sensor) Soğutucu sıcaklık sensörü
    CV - (Constant Velocity) Soğutucu hızı
    CVT - (Continuously Variable Transmission) Sürekli değişken transmisyon . Bu sistemde dişli çemberleri birbirlerine bir çelik bantla bağlı bulunurlar böylece kademesiz bir vites kontrolü sağlanır. Konvensiyonel şanzımanlarda geçişler dişlilerle sağlanır.
    CVVT-Elektronik olarak değişken supap zamanlaması ile çalışan motor.

    D


    D - (Diesel) Dizel
    DAB - (Delayed Accessory Bus) Geciktirilmiş aksesuar büsü
    dB - (Decibels) desibel
    dBA - (decibels on A-weighted scale) A ağırlıklı skalada desibel
    DBC - (Dinamik fren kontrolü)BAS ile aynı görevi yapıyor, sadece BMW'deki adı farklı.
    DVC – ( Dynamische Bremsen Control ) Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem . BMW
    DC - (Direct Current) Doğru akım
    DCCSV- (Damper clutch control solenoid valfe) Damper kavrama kontrol selenoid valfi
    d / d – devir / dakika . Motorun 1 dakikadaki devir sayısısı
    DE - (Drive End) Tahrik sonu
    DEC - (Digital Electronic Controller) Dijital Elektronik Kontrolörü
    DERM - (Diagnostic Energy Reserve Module) Arızacılık enerji rezerv modülü
    DFI - (Direct Fuel Injection) Direkt yakıt enjeksiyonu
    DI - (Distributor Ignition) Distribütörlü ateşleme
    DIA - (Diameter) Çap
    DIC - (Driver Information Center) Sürücü danışma merkezi
    DIN – (deutsche industrie norm ) Alman endüstri normu 1 DIN = 1,12 SAE
    DIS - (Direct (distributorless) Ignition System -replaced with EI) Direkt distribütörsüz ateşleme
    DIST - (Distributor) Distribütör
    DLC - (Data Link Connector) Veri hattı bağlantısı-Veri bağlantı soketi
    DLI- (Distributorless ıgnition) Distribütörsüz ateşleme
    DOE - (The Department of Energy) Enerji Bölümü
    DOHC - (Double Overhead Camshaft) Üstten çift kam mili
    DOL - (Data Output Line) Veri çıkış hattı
    DPFE - (Differential Pressure Feedback EGR) Diferansiyel basınç geri besleme
    DRİVE BY WİRE – Elektronik gaz kontrol sistemi ( TOFAŞ )
    DPI - (Dual Plug Inhibit) Çift fişli önleyici
    DRB - (Diagnostic Readout Box) Teşhis okuma kutusu
    DRL - (Daytime Running Lamps) Gün ışığında çalışan lamba
    DSA- (Dynamic stability assistance) Dinamik denge desteği
    DSC - ( Dynamic stability Control )ESP ile aynı prensipte, dört tekerleğin yola en güvenli şekilde basmasını sağlayan sistem. Elektronik stabilite sistemi ağırlıklı olarak BMW'de kullanılır. viraj dışındaki kritik fren anında karşı moment uygulayarak arka tarafın savrulmasını önler.
    DSG – BMW’de kullanılan otomatik olarak vites değiştirmeye olanak sağlayan sıralı manuel şanzuman (Bkn: Yarı otomatik şanzuman)
    DSP – ( Dynamic Shift Program ) Ayarlarını sürücünün kullanım tarzına göre değiştiren gelişmiş otomatik şanzuman
    DSS - (Downshift Solenoid) Aşağı kaydırma solenoidi
    DTC - (Diagnostic Trouble Code) Teşhis güçlük kodu
    DTI – Opel ‘in kullandığı direk enjeksiyonlu yakıt sistemi
    DTM - (Diagnostic Test Mode) Teşhis deney modu
    DTR - (DISTRONIC) Otoyol ve benzeri yollarda, aracı belli bir hızda tutmak için sürücüye destek sunan sistem: Eğer önde başka bir araç yoksa tempomat gibi çalışır. Önde başka araç olması durumunda ise öndeki araçla olması gereken asgari mesafeyi korumanız için hızı düşürür.
    DVOM - (Digital Volt-Ohmmeter) Dijital volt-ohm metre
    DynAPS - (Dinamik trafik yönlendirmesi) Navigasyon sistemi tarafından hesaplanan hedefe yönlendirme planını, mevcut trafik durumuna uygun hale getiren sistem.




    E



    E4OD - (Electronic 4-Speed Overdrive) Elektronik 4 hızlı aşırı hız
    EAC - (Electronic Air Control -replaced with AIR) Elektronik hava kontrolü
    EAIR - (Electronic Secondary Air Injection) Elektronik ikinci hava enjeksiyonu
    EAS – ( Electronic Active Steering ) Ön tekerleklerin ani direksiyon hareketleri sebebiyle yol tutuşu bozmasını engellemeye çalışan aktif direksiyon sistemi.
    EASY GO – Anahtarsız sürüş sistemi ( TOFAŞ )
    EBCM - (Electronic Brake Control Module) Elektronik fren kontrol modülü
    EBD – (Electronic brake distribütör ) Elektronik fren dağılımı. Fren gücünün 4 tekerlekte eşit olmasını sağlayan hidrolik dağılımlı destek sistemi.
    EBTCM - (Electronic Brake and Traction Control Module) Elektronik fren ve çekiş kontrol modülü
    EBP - (Exhaust Back Pressure) Egzoz geri basıncı
    EBV: Fren hidroliğinin basıncını ve dağılımını kontrol eden supap sistemi.
    E&C - (Entertainment and Comfort) Eğlence ve konfor
    ECA - (Electronic Control Assembly -replaced with PCM) Elektronik kontrol grubu
    ECAT - (Electronically Controlled Automatic Transmission) Elektronik kontrollü otomatik transmisyon
    ECC - (Electronic Climate Control) Elektronik iklimlendirme kontrolü
    ECE - (Economic Comission for Europe) Avrupa Ekonomik Komisyonu
    ECE - (Electrical and Computer Engineering) Elektrik ve bilgisayar mühendisliği
    ECFI- (Electronıc controled fuel injection) Elektronik kontrollü yakıt enjeksiyonu
    ECI - (Extended Compressor at Idle) Rölantide uzatılmış kompresör
    ECL- (Engıne coolant level) Soğutma suyu seviyesi
    ECM - (Electronic Control Module) Elektronik kontrol modülü
    ECM - (Engine Control Module) Motor kontrol modülü
    ECOTEC: GM'in gelistirdigi çevreci ve ekonomik özelliklerde teknoloji saglayan motor.
    ECS - (Emission Control System) Emisyon kontrol sistemi
    ECS – ( Early Crash System ) Ön tamponda bulunan ve çarpışmanın şiddetini ölçen sensör sistemi ( TOFAŞ )
    ECT - (Engine Coolant Temperature (Switch, Sensor) Soğutma suyu sıcaklığı
    ECU - (Electronic Control Unit) Elektronik kontrol ünitesi
    EDC - (Elektronik diferansiyal kontrolü)EDS'nin BMW'deki adıdır
    EDIS - (Electronic Direct Ignition System -replaced with EI) Elektronik direkt enjeksiyon sistemi
    EDLS-Özellikle arkadan itişli otomobillerde, tekerleklerin eşit güçte dönmesini sağlayan elektro-mekanik diferansiyel kilit sistemi.
    EDS (Elektronik diferansiyel kilidi)Çekiş sağlayan tekerleklerden biri boşa dönerse, EDS diğer tekere daha fazla tutuş veriyor.
    EEC - (Electronic Engine Control) Elektronik motor kontrolü
    EEPROM- (Electronically Erasable Programmable Read Only Memeory)Elektronik olarak silinebilir programlanabilir ROM
    EEVIR - (Evaporator Equalized Values In Receiver
    EFE - (Early Fuel Evaporation) Erken yakıt buharlaşması
    EFI - (Electronic Fuel Injection) Elektronik yakıt enjeksiyonu
    EGO - (Exhaust Gas Oxygen -replaced with O2S) Egzoz gazı oksijeni
    EGOG - (EGO Ground) EGO topraklama
    EGR - (Exhaust Gas Recirculation) Egzoz gazı çevrimi Dizel araçlarda bulunan ve egzoz gazındaki is parçacıklarını yakalamak için ek bir sistemdir.
    EGRC - (Exhaust Gas Recirculation Control) Egzoz gazı devridaim kontrolü
    EGRT - (Exhaust Gas Recirculation Temperature (switch)) Egzoz gazı devridaim sıcaklık anahtarı
    EGRTV- (Exhaust Gas Recirculation Thermal Vacuum Valve) Egzoz gazı devridaim ısıl vakum valfi
    EGRV - (Exhaust Gas Recirculation Vent) Egzoz gazı devridaim havalandırma
    EGTS - (Exhaust Gas Temperature Switch -replaced with EGRT) Egzoz gazı sıcaklık anahtarı
    EHB : Elektro Hidrolik Fren Sistemleri
    EI - (Electronic Ignition -includes Distributorless Ignition System, formerly DIS) Elektronik ateşleme distribütörsüz dahil
    ELC - (Electronic Level Control) Elektronik seviye kontrolü
    ELC – (Electronic locked clutch) Elektronik kilitli kavrama
    ELR - (Emergency Locking Retractor) Güvenlik kilit geri çekicisi
    EMB - (Electromagnetic Brakes) Elektro mekanik frenler
    EMF - (Electromotive Force (voltage)) Elektromotiv kuvvet
    EMI - (Electromagnetic Interference) Elektromanyetik karışma
    EMR - (Electronic Module Retard) Elektronik modül gecikimi
    EOT - (Engine Oil Temperature) Motor yağ sıcaklığı
    EPA - (Environmental Protection Agency) Çevre koruma örgütü
    EPC - (Electronic Pressure Control) Elektronik basınç kontrolü
    EPR - (Exhaust Pressure Regulator) Egzoz baısnç regülatörü
    EPT - (EGR Pressure Transducer (replaced with PFE)
    EPROM - (Erasable Programmable Read Only Memory) Silinebilir programlanabilir ROM
    EPS – (Electronic power steering) Elektronik kumandalı hidrolik direksiyon Hidrolik destekli ve hıza duyarlı elektrik motorlu direksiyon sistemi.
    ESC - (Electronic Spark Control) Elektronik kıvılcım kontrolü
    ESD - (Electrostatic Discharge) Elektrostatik deşarj
    ESP – ( Electronic stabilty program ) Elektronik denge programı . Savrulma , ani direksiyon kırma gibi dengesizlik durumlarında devreye girerek dört tekerleğin her birine farklılaşmış halde frenleyici bir tork uygulayarak aracın hareketini düzeltir. gerektiğinde tek bir tekerleğe bile fren yaptıran ve amortisörlerin hareketini de kontrol eden sistem.
    EST - (Electronic Spark Timing) Elektronik kıvılcım zamanlaması
    ETACS- (Electronic tıme , alarm control system ) Elektronik zaman alarm kontrol sistemi
    ETBE - (Ethyl Tertiary Butyl Ether ) Etil tertiari bütil eter
    ETC - (Electronic Temperature Control) Elektronik sıcaklık kontrolü
    ETC: (Electronic Traction Control) Elektronik çekis kontrol ve düzeltme sistemi.
    ETCC - (Electronic Touch Climate Control) Elektronik dokun matik klima kontrol
    ETR - (Electronically Tuned Receiver) Elektronik ayarlı alıcı
    ETRTO- ( European Tire and Rim Technical Organization) Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu
    Euro NCAP – ( European New Car Assesment Programme ) Avrupa yeni araç değerlendirme programı . Otomotiv sektörünün güvenlik konusundaki tüm testlerinin yapıldığı bağımsız bir kuruluş. Yarış otomobillerindn binek otomobillere kadar her tür otomobilin önden , yandan çarpışma testlerinin yanı sıra yayaya çarpma ve çocuk güvenliğide Euro NCAP laboratuvarlarında yapılan çarpma testlerinde değerlendirmeye alınıyor. Yapılan değerlendirmelerin tamamı kamu oyuna açıklanıyor . Bir otomobilin Euro NCAP testlerinden alabileceği en yüksek puan 5 yıldız . Bu bağımsız testlerden en yüksek puanı almak otomotiv firmaları için önemli bir prestij öğesi . Testlerden elde edilen veriler otomobillerin daha güvenli hale getirilmesi için kullanılıyor. Böylece her yeni çıkan model bir öncekinden daha güvenli hale geliyor.
    EV – (Electric Vehicle ) Elektrikli araç
    EVAP VALVE- ( Evaporatör purge control solenoid valve) Buhar kontrol solenoid valfi
    EVAP - (Evaporative Emission) Evaporatif emisyon
    EVAP Canister Purge - (Evaporative Emmision Canister Purge
    EVIC - (Electronic Vehicle Information Center) Elektronik taşıt danışma merkezi
    EVO - (Electronic Vehicle Orifice) Elektronik taşıt orifisi
    EVP - (EGR Valve Position) EGR valf konumu
    EVR - (EGR Vacuum Regulator) EGR vakum regülatörü
    EXH - (Exhaust) Egzoz


    F



    FATC- (Full automatic Temperature control) Otomatik klima
    FAV – (Fun activity vehicle)
    FC - (Fan Control) Vantilatör kontrolü
    FBC - (Feedback Carburetor) Geribesleme karbüratörü
    FDBK - (Feedback) Geribesleme
    FDC - (Fuel Data Center) Yakıt veri merkezi
    FDR : Araç Dinamik Kontrolü Özellikle virajlarda ve ani yol değişikliklerinde FDR sistemi, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler. FDR sisteminin can noktası olan devir sensörü havacılıktan alınmış ve Bosch tarafından otomobiller için modernize edilmiştir.
    FED - (Federal (except California)) Federal, kalifornya hariç
    FF - (Flexible Fuel) Esnek yakıt
    FI - (Fuel Injection) Yakıt enjeksiyonu
    FIPL - (Fuel Injection Pump Lever) Yakıt enjeksiyon pompası kolu
    FİAT – ( Fabbrico İtaliano Automobili Torino )
    FMEM - (Failure Mode Effects Management) başarısız modu etki yönetimi
    FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards) Federal motorlu taşıt güvenlik standartları
    FP - (Fuel Pump) Yakıt pompası
    FPM - (Fuel Pump Monitor) Yakıt pompası monitörü
    FPS – Yangın önleme sistemi ( tofaş ) Birçok otomobilde sadece küçük bir yangın tüpü şeklinde, yarış otomobillerinde ise çesitli noktalara çelik borular içinden söndürücü gaz püskürten yangın önleme sistemi.
    FPRC - (Fuel Pressure Regulator Circuit) Yakıt basıncı regülatör devresi
    FRC - (Forced) zorlanmış
    FR-V – ( Family Recreation Vehicle ) Aile dinlence aracı hondanın modeli
    FSI – (Fuel stratified injection)Doğrudan enjeksiyon gerçekleştiren, fakat yüksek oktanlı benzinlerle çalışan motor (Vw Grubu'nda sıkça kullanılmaktadır). Kademeli benzin enjeksiyonu. VW tarafından geliştirilen sistemde yakıt, ateşlemeden hemen önce direkt olarak yanma odasına iletiliyor. Katmanlı direk benzin enjeksiyonu
    FT - (Fuel Trim) Yakıt kesme
    FTP - (Federal Test Method) Federal test metodu
    FTP - (Federal Test Procedure) Federal test yöntemi
    FWD - (Front Wheel Drive) Önden çekişli


    G



    GA - (Gage) Gösterge
    GCW - (Gross Combination Weight) Yalın birleşik ağırlık
    GDI - (Gasoline Direct Injection)Direkt benzin enjeksiyonlu mitsubishinin kullandığı sistemdir.
    GEN - (Generator) Jeneratör
    GHGs - (Greenhouse gases) Sera gazları
    GND - (Ground) Zemin, toprak, şase
    GPS (Global Positioning System) Uydu sinyalleri ile uygun alıcılar üzerinden coğrafi olarak nerede olduğunuzu gösteren sistem. Navigasyon uygulamalarında kullanılır.
    GTC – ( Gran turismo compact ) ( opel astra modeli )
    GVWR - (Gross Vehicle Weight Rating) Yalın taşıt ağırlığı derecelendirmesi


    H



    H - (Hydrogen) Hidrojen
    H2O - (Water) Su
    HBA – ( Hydraulic Brake Assist ) Hidrolik Fren destek sistemi ( tofaş ) ESP sisteminin çalıştığı durumlarda elektronik olarak devreye giren bir sistemdir.
    Kaynak: ForumPaylas.net [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
    HC - (Hydrocarbons) Hidrocarbonlar
    H/CMPR - (High Compression) Yüksek sıkıştırma
    HCV - (Heavy Commercial Vehicle) Ağır ticari taşıt
    HD - (Heavy Duty) Ağır hizmet
    HDC - (Heavy Duty Cooling) Ağır hizmet soğutma
    HDC (Hill descent control)Arazi araçlarında kullanılan yararlı bir sistem. Elektronik ayarlı fren ile kontrollü tırmanma sağlanıyor.
    HDI - (High Pressure Diesel Injection) Yüksek basınçlı diesel yakıtı enjeksiyonu peugeot firması tarafından geliştirilmiştir
    HEGO - (Heated EGO -replaced with HO2S) Isıtılmış EGO
    HFC - (High Fan Control) Yüksek vantilatör kontrolü
    HFP - (High Fuel Pump) Yüksek yakıt pompası
    Hg - (Mercury) Cıva
    Hi Alt - (High Altitude) Yüksek irtifa
    Hill Holder Sistemi – Yokuş yukarı kalkışlar sırasında aracın kaymasını engelleyen bu sistem geri ve ileri viteste fren pedalından gaz pedalına geçerken 2 sn. süreyle ek bir fren etkisi yapar . Bu etki yokuş aşağı kaymayı önlerken aracın daha güvenli ve konforlu olarak harekete geçmesini sağlar.( TOFAŞ )
    HLA- (Hydraulic lash adjuster ) Hidrolik subap ayarlayıcısı
    HLC - (Hydraulic Lash Compensator) Hidrolik dalga dengeleyici
    HLOS - (Hardware Limited Operating Strategy) Donanım sınırlı çalıştırma stratejisi
    HMMWV (High mobility multipurpose wheeled vehicle) çok hareketli çok amaçlı bir tekerli araç. (Hummer)
    HO - (High Output) Yüksek çıkış
    HO2S - (Heated Oxygen Sensor) Sıcak oksijen sensörü
    hp - (Horsepower) Beygir gücü 0,7457 kw'a eş değer güç birimidir.
    HPL - (High Pressure Liquid) Yüksek basınçlı sıvı
    HPS - (High Performance System) Yüksek performans sistemi
    HPV - (High Pressure Vapour) Yüksek basınçlı buhar
    HSC - (High Swirl Combustion) Yüksek türbülanslı yanma
    HUD - (Heads Up Display) Baş yukarı göstergesi
    HVAC - (Heater-Vent-Air Conditioning) Isıtıcı- havalandırma- iklimlendirme
    HVACM - (Heater-Vent-Air Conditioning Module) Isıtıcı- havalandırma- iklimlendirme modülü
    HVM - (Heater Vent Mondule) Isıtıcı havalandırma modülü
    Hz - (Hertz) Hertz


    I



    IAC - (Idle Air Control) Rölanti hava kontrolü
    IAT - (Intake Air Temperature) Emme havası sıcaklığı
    iATN - (International Automotive Technicians Network) Uluslararası otomotiv teknisyenleri ağı
    IC - (Ignition Control) Ateşleme kontrolü
    IC - (Integrated Circuit) Entegre devre
    ICM - (Ignition Control Module) Ateşleme kontrol modülü
    ICP - (Injection Control Pressure) Enjeksiyon kontrol basıncı
    ID - (Identification) Tanımlama
    ID - (Inside Diameter) İç çap
    IDE (Injection directe essence)Renault'nun benzinli direkt enjeksiyon sisteminin adıdır.
    IDI - (Integrated Direct Ignition) Entegre direkt ateşleme
    IDM - (Injector Driver Module) Enjektör çalıştırma modülü
    IFS - (Inertia Fuel Shutoff) Atalet yakıt kesici
    IGN - (Ignition) Ateşleme
    IIHS- Otoban güvenliği sigorta enstitüsü
    ILC - (Idle Load Compensator) Rölanti yükü dengeleyici
    IMRC - (Intake Manifold Runner Control) Emme manifoldu akış kontrolü
    INJ - (Injector) Enjektör
    INP - (Input) Giriş
    INT - (Intake valve) Emme supabı
    INT - (Integrator -replaced with ST FUEL TRIM) Entegratör
    I/P - (Instrument Panel) Gösterge panosu
    IPC - (Instrument Panel Cluster) Gösterge panosu grubu
    IPR - (Injector Pressure Regulator) Enjektör basınç regülatörü
    IRS (Araç içi koruma sistemi) Çalınma ve hırsızlık durumlarına karşı emniyet sistemi. Kilitli durumdaki aracın camının kırılarak içine müdahale edilmesi durumunda alarmı devreye sokarMERCEDES
    ISC - (Idle Speed Control) Rölanti hız kontrolü
    ISO - (International Standards Organization) Uluslararası standartlar organizasyonu
    ISS - (Input Shaft Speed) Giriş mili hızı
    ITS - (Idle Tracking Switch) Rölanti izleme anahtarı
    ITS (Inflatable tubular structure)Şişirilebilir hortum formlu yapı. BMW'nin hava yastıklarının işleyişi ve formu ile ilgili terimidir. Hayat kurtaran hava yastıkları, hortum görünümünde ve A-sütununa monte edilmiş. Yandan çarpışma anında bir gaz jeneratörü yardımı ile şişiriliyor
    İVECO – ( İndustrial vehicle corporation )
    IVS - (Idle Validation Switch) Rölanti geçerlilik anahtarı
    IVSC - (Integrated Vehicle Speed Control) Entegre taşıt hızı kontrolü


    J



    JIS - (Japanese Industrial Standart) DIN ile aynı seviyedeki Japon endüstri normu.
    JTD – (Unijet turbo dizel)Fiat ve alfa romeonun dizel araçlar için kullandığı direkt enjeksiyonlu yakıt sistemi


    K



    KAM - (Keep Alive Memory) Canlı hafıza
    KAPWR - (Keep Alive power) Canlı güç
    kHz - (Kilohertz) Kilohertz
    KOEO - (Key On Engine Off) Düğme açık motor kapalı
    KOER - (Key On Engine Running) Düğme açık morot çalışıyor
    kPa - (Kilopascals) Kilopaskal
    KS - (Knock Sensor) Vuruntu sensörü


    L



    L- (Leaded) Kurşunlu
    L4 - (Four Cylinder Inline Engine) Sıra dört silindirli motor
    LV8 - (Load Variable) Yük değişken
    LCD - (Liquid Crystal Display) Sıvı kristal gösterge
    LCR VALVE- (Load conscious reducing valve) Yük algılayıcı indirgeme valfi
    LCV - (Light Commercial Vehicle) Hafif ticari taşıt
    LDT - (Light Duty Trucks) Hafif hizmet kamyonu, kamyonet
    LDV - (Light Duty Vehicle) Hafif hizmet taşıtı
    LED - (Light Emitting Diode) Işık soğurmalı diyot
    LEV - (Low Emission Vehicle) Düşük emisyonlu taşıt
    LFC - (Low Fan Control) Düşük vantilatör kontrolü
    LFP - (Low Fuel pump) Düşük yakıt pompası
    LH- (Left hand) Sol taraf
    LMP : Lityum metal polimer batarya
    LSD- (Limited slip diferantial) Sınırlı kaymalı diferansiyel
    LSP VALVE- (Load sensing proportioning valve) Yük algılamalı dağıtım valfi
    LT - (Long Term (Fuel Trim)) Uzun dönem yakıt kesme
    LTPWS - (Low Tire Pressure Warning System) Düşük basınç uyarı sistemi




  • MAF - (Mass Air Flow) Kütle hava akışı, debi , hava akış sensörü
    MAN – ( Maschinenfabrik augsburg-nürnberg )
    MAP - (Manifold Absolute Pressure) Manifold mutlak basıncı
    MAT - (Manifold Air Temperature -replaced with IAT) Manifold hava sıcaklığı
    MC - (Measuring Core) Ölçme özü
    MC - (Mixture Control) Karışım kontrolü
    MCU - (Microprocessor Control unit -replaced with PCM) Mikroişlemcili kontrol ünitesi
    MD - (Modulated Displacement) Değiştirilmiş strok hacmi
    MDP - (Manifold Differential Pressure) Manifold diferansiyel basıncı
    MECS - (Mazda Electronic Control System) Mazda Elektronik kontrol Sistemi
    MEMCAL - (Memory Calibration) Hafıza ayarı
    MFI - (Multiport Fuel Injection) Çok delikli yakıt enjeksiyonu
    MIC - (Mechanical Instrument Cluster) Mekanik gösterge grubu
    MIL - (Malfunction Indicator Lamp) arıza gösterge lambası
    MLP - (Manual Lever Position) El levyesi konumu
    MP- (Motor position) Motor pozisyon sensörü
    MPI - (Multiport Fuel Injection) Çok delikli yakıt enjeksiyonu
    MPV (Multi Purpose Vehicle): Ticari kullanima da dönüstürülebilen çok amaçli binek araç. Van sinifi araçlarin tümüne MPV denilebilir. Micro MPV'den macro MPV'ye kadar bir çok çesidi vardi. Bu kategoride yer alan araçlardan bazıları Opel Zafira ve Toyota Yarış Verso.
    ms - (Millisecond) Milisaniye
    MSFF - (Miles Since First Fail) İlk arızadan bu yana gidilen mil
    MSLF - (Miles Since Last Fail) Son arızadan bu yana gidilen mil
    MSR (Motor tork düzenleyici)MSR, debriyaja basılmadan motorun torkunun çekiş sağlayan tekerlere iletilmesini engelliyor. Bu sırada motor devri kısa süreli olarak artıyor
    MST - (Manifold Surface Temperature) Manifold yüzey sıcaklığı
    M / T – (Manuel transaxle) Düz şanzuman
    MTBE - (Methyl Tertiary Butyl Ether ) metil tertiari bütil eter
    MTV - (Manifold Tuning Valve) Manifold ayarlama valfi
    MV - (Megavolt) Megavolt
    mV - (Millivolt) Milivolt
    MVLPS - (Manual Valve Lever Position Sensor) El levyesi konum sensörü
    MVZ SWİTCH- (Manifold vacum zone switch) Manifolt vakum bölgesi sviçi


    N


    NAAO - (North American Automotive Operations) Kuzey Amerika otomotive işlemleri
    NC - (Normally Closed) Normalde kapalı
    NEG - (Negative) Negatif, eksi
    NGV – ( Natural Gas Vehicle ) Doğal gazlı araç
    NLGI - (National Lubricating Grease Institute) Milli yağlama gresi Enstitüsü
    N-m - (Newton Meters) Newton Metre
    NO - (Normally Open) Normalde açık
    NOx - (Nitrogen Oxides) Azot oksitleri


    O



    O2 - (Oxygen) Oksijen
    O2S - (Oxygen Sensor) Oksijen sensörü
    OBD - (On Board Diagnostics) Göstergeden arıza teşhisi
    OBD II - (On Board Diagnostics, Generation 2)
    OC - (Oxidation Catalytic Converter) Oksidasyon katalitik konvertörü
    OD - (Outside Diameter) Dış çap
    O / D - (Over drive) Aşırı hız veya hız aşımı
    OE - (Original Equipment) Orijinal ekipman
    OEM - (Original Equipment Manufacturer) Orijinal ekipman imalatçısı
    OH- (Over hall) Onarım
    OHC - (Overhead Camshaft) Üstten kam mili
    OL - (Open Loop) açık devre
    ORC - (Oxidation Reduction Converter) Oksidasyon azaltma konvertörü
    OTIS - (Overhead Travel Information System) Baş yukarısı seyahat bilgi sistemi


    P


    PAG - (Polyalkylene Glycol) Polialkilen Glikol
    PAIR - (Pulsed Secondary Air Injection) Darbeli ikinci hava enjeksiyonu
    PASS - (Personalized Automotive Security System) Kişiselleştirilmiş otomotiv güvenlik sistemi
    PCM - (Powertrain Control Module) Güç aktarma organları kontrol modülü
    PCS - (Pressure Control Solenoid) Basınç kontrol solenoidi
    PCV - (Positive Crankcase Ventilation) Pozitif karter havalandırma, üst karter havalandırması
    PDC (Parktronic; Park Distance Control): Otomobilin tampon hizasinda ses dalgalari ile bosluk kontrolü yaparak çalisan park yardim sistemi.Arka tampondaki sensörler, sürücüye otomobil ile engel arasındaki mesafeyi tonlarla uyararak belirtir (echolot-prensibi). Engel ne kadar yaklaşırsa ton kadar hızlanıyor
    PFE - (Pressure Feedback EGR) Basınç geri besleme EGR
    PFI - (Port Fuel Injection) Port yakıt enjeksiyonu
    PG- (Pulse Generatör) Sinyal üretici
    PID - (Parameter Identification) Parametre tanımlama
    PIP - (Profile Ignition Pickup -replaced with CKP) Profil ateşleme alıcısı
    PKE - (Passive Keyless Entry) Pasif anahtarsız giriş
    PM - (Permanent Magnet) Sabit mıknatıs
    PMD - (Pump Mounted Driver) Pompa montajlı sürücü
    P/N - (Part Number) Parça numarası
    PNP - (Park/Neutral Position) Park/nötr durumu
    POM - (Polycyclic Organic Matter) Polisayklik organik madde
    POS - (Positive) Pozitif
    POT - (Potentiometer) Potansiyometre
    PROM - (Programmable Read Only Memory) Programlanabilir ROM
    PRV- (Pressure relief valve) Basınç tahliye valfi
    PS - (Power Steering) Güç direksiyonu, hidrolik direksiyon
    Kaynak: ForumPaylas.net [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
    PS- ( Pferde Starke ) Beygir gücü
    PSM – ( Porsche stabilty menagement ) porshce patentindeki ESP sistemi
    PSOM - (Programmable Speedometer/Odometer Module) Programlanabilir hız metresi modulü
    PSP - (Power Steering Pressure) Güç direksiyonu basıncı, hidrolik direksiyon basıncı
    PTC - (Pending Trouble Code) Belirsiz arıza kodu
    PTO - (Power take off shaft)) Güç çıkışı, kuyruk mili
    PTU - (Part Throttle Unlock) Kısmi gaz açma
    PWM - (Pulse Width Modulation) Darbe genişliği modülasyonu


    Q



    QDM - (Quad Driver Module) Dörtlü sürücü modülü


    R



    RABS - (Rear Antilock Brake System) Arka ABS
    RAM - (Random Access Memory)Rastgele erişimli bellek
    RAP - (Retained Access Power)
    RDC (Lastik basınç kontrolü)Dört teker içindeki basınç ve sıcaklığı denetler. Sistem, basınç azalmasını sürücüye iletir (kokpitteki gösterge) ve lastiklerin zarar görmesini önler
    RE- (Replace) Değiştirme
    REDOX - (Reduction Oxidation Catalytic Converter)
    REF - (Reference) Referans
    RF - (Radio Frequency) Radyo Frekansı
    RFI - (Radio Frequency Interference) Radyo Frekans paraziti
    RFG - (ReFormulated Gasoline) Yeniden formüle edilmiş benzin
    RH- (Right hand) Sağ taraf
    RKE - (Remote Keyless Entry) Uzaktan kumandalı anahtarsız giriş
    RM - (Relay Module) Röle modülü
    ROM - (Read Only Memory)Yalnızca okunabilir bellek
    ROPS (Roll over protection sistem)Volvo C70 cabrio'da kullanılan takla koruma sistemi. Aracın takla atması durumunda arka başlıkların arkasında iki adet koruma çıtası, arkadaki yolcuların ağır baş yaralanmalarından korunmasını sağlar.
    RPM - (Revolutions Per Minute) dakikadaki devir sayısı
    RPO - (Regular Production Option) Noral üretim seçeneği
    RTD - (Real Time Dampening) Gerçek zaman nemlendirmesi
    RTN - (Return) Dönüş
    RTV - (Room Temperature Vulcanizing) Oda sıcaklığında sertleştirme
    RVP - (Reid Vapour Pressure) Reid buhar basıncı
    RWAL - (Rear Wheel Anti-lock) Arka ABS
    RWD - (Rear Wheel Drive) Arka tekerleklerden tahrikli


    S



    SAE - (Society of Automotive Engineers) Amerikan Otomotiv mühendisleri birliği
    SAW - (Spark Angle Word) Kıvılcım açısı işareti
    SAV (Sports Activity Vehicle): Sportif özellikleri çok öne çikarilmis, iri, arazi tipli binek araç. Sportif aktivite aracı. Bu terim BMW tarafından arazi aracı X5 için özel olarak kullanılmış. Nedeni ise, X5'in gerçek bir arazi aracı ile konforlu bir otomobil karışımı olması
    SBDS - (Service Bay Diagnostic System) Servis bölümü teşhis sistemi
    SBEC - (Single Board Engine Controller -replaced with PCM) tek bordlu motor kontrolörü
    SBS - (Supercharger Bypass Solenoid) Süperşarjer kısa devre solenoidi
    SBT - (Serial Bus Traveller) Seri büs esyahat edici
    SC - (Supercharger) Süperşarjer
    SCB - (Supercharger Bypass Süperşarjer kısa devresi
    SCSV- (Shift control solenoid valve) Vites kontrol selenoid valfi
    SDM - (Sensing and Diagnostic Module) algılama ve teşhis modülü
    SDI (Saugdiesel Direct Injection): VW'nin turbo olmayan direkt enjeksiyonlu dizel motorlarinda kullanilan bir sistemin ismi. SDI (Emmeli dizel direct enjeksiyon
    SDV - (Spark Delay Valve) Kıvılcım geciktirme valfi
    SEFI - (Sequential Electronic Fuel Injection -replaced with SFI) Sıralı elektronik yakıt enjeksiyonu
    SEO - (Special Equipment Option) Özel ekipman seçeneği
    SES - (Service Engine Soon -replaced with MIL) Servis motoru bozukluk göstergesi
    SFI - (Sequential Multiport Fuel Injection) Sıralı çok portlu yakıt enjeksiyonu
    SHO - (Super High Output) Süper yüksek güç
    SIG RTN - (Signal Return) Sinyal dönüşü
    SIL - (Shift Indicator Lamp) Vites değiştirme gösterge lambası
    SIPS – ( Side impact protection system ) Volvo yan darbe korma sistemi Ön koltukların altında enlemesine ve B direklerinde diklemesine bulunan yüksek dayanıklığı olan çelik barlar ile yan havayastıklarının oluşturduğu sistem.
    SIR - (Supplemental Inflatable Restraint) İlave şişirilebilir trtucu
    SLS: Lüks otomobillerde ve Off-road araçlarinda kullanilan, aracin yüksekligini otomatik olarak ayarlayan sistem.
    SL SWITCH- (Stop lamp Switch) Stop lambası svici , Fren müşürü
    SMEC - (Single Module Engine Controller -replaced with PCM) tek modüllü motor kontrolörü
    SNSR - (Sensor) Sensör, algılayıcı, duyar eleman
    SO2 - (Sulphur Dioxide) kükürt dioksit
    SOHC - (Single Over Head Camshaft) Üstten tek kam mili
    SPD - (Speed) Hız
    SPOUT - (Spark Output) Kıvılcım çıkışı
    SRC - (Selective Ride Control) Seçilebilir sürüş kontrolü
    SRS - (Supplemental Restraint System) Tamamlayıcı sınırlayıcı sistem, Yardımcı emniyet Sistemi Olası bir kazada havayastığı ve aktif gergili emniyet kemerlerinin birlikte çalışmasını, gaz pedallarının ileriye doğru katlanmasını sağlayan tüm ek güvenlik sisteminin ismi. Bahsedilen, emniyet kemeri yerine değil onunla birlikte kullanılması gereken ve yolcuları koruyan hava yastıklarıdır.
    SRSCM- (Aır bag Control modülü) Hava yastığı kumanda modülü
    SRI- (Servıce Reminder Indıcator) Servis ikaz lambası
    SS - (Shift Solenoid) Vites değiştirme solenoidi
    ST - (Scan Tool)Test cihazı, (arıza) Tarama takımı
    STI - (Self Test Input) Kendi kendine test girişi
    STO - (Self Test Output) Kendi kendine test çıkışı
    STS - (Service Technicians Society) Servis teknisyenleri birliği
    SULEV - (Super Ultra Low Emission Vehicle)Süper ötesi düşük emisyonlu taşıt
    SUV (Sport utility vehicle) Sportif zevk aracı. SAV ile benzer amacı taşıyor. Bu kategoride yer alanlardan bazıları: Honda HR-V, Toyota RAV4 veya Subaru Forester
    SW - (Station Wagon) Kombinasyonlu araç




  • T - (Turbo) Turbo
    T / A (Transaxle) Şanzuman
    TAB - (Thermactor Air Bypass -replaced with AIRB) Termeaktör hava kısa devresi
    TAC - (Throttle Actuator Control) Ventüri uyartım kontrolü
    TAD - (Thermactor Air Divert -replaced with AIRD) Termeaktör hava saptırıcı
    TACH - (Tachometer) Takometre
    TAP - (Transmission Adaptive Pressure) Transmisyon uyumlu basınç
    TAS (Travel Assist System): Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza ve arıza hallerinde markanın merkezine GPS'te belirlediği koordinatlarla birlikte yardım mesaji gönderiyor.
    TB - (Throttle Body) Ventüri boğazı,Gaz kelebeği gövdesi
    TBA - (Tertiary Butyl Alcohol) Tertiari bütil alkol
    TBI - (Throttle Body Fuel Injection) Ventüri boğazı yakıt enjeksiyonu
    TC - (Turbocharger) Türboşarjer, aşırı doldurucu
    TC (Traction Control): ASR ile ayni görevi yapan bir sistem. ABS yardimi ile yeri geldiginde fren uygulayarak çekisin basarisini artiriri. Opel'in ASR sisteminin adıdır.
    TCC - (Torque Converter Clutch) Tork konverter kavraması
    TCIL - (Transmission Control Indicator Lamp) Transmisyon kontrol gösteresi lambası
    TCL - (Traction Control) Çekiş kontrolü
    TCM - (Transmission Control Module) Transmisyon kontrol modülü
    TCS - (Traction Control System) Çekiş kontrol sistemi veya itişin olduğu herhangi bir tekerleğin boşa dönmesini engelleyen kontrol sistemi.
    TCS - (Transmission Control Switch) Transmisyon kontrol anahtarı
    TDC - (Top Dead Center) Üst ölü nokta
    TDCI – (turbo diesel common rail injection)Fordun kullandığı common rail sistemi
    TDI - (Turbo Direct Injection) Direkt enjeksiyonlu turbo ( audi , vw , seat skodanın kullandığı crdi sistemi )
    TEMP - (Temperature) Sıcaklık
    TFI - (Thick Film Integrated -replaced with DI) kalın film entegreli
    TFT - (Transmission Fluid Temperature) Transmisyon sıvısı sıcaklığı
    THM - (Turbo Hydra-Matic) Turbo Hidra-Matik
    TIR – ( Transport İnternational Routiel ) Uluslar arası karayolu taşımacılığı
    TLEV - (Transitional Low Emission Vehicle) Geçiş süreci düşük emisyonlu taşıtı
    TOT - (Transmission Oil Temperature) Transmisyon yağı sıcaklığı
    TP - (Throttle Position) Gaz konumu, Gaz kelebeği pozisyonu
    TPS- (Throttle position sensor) Gaz kelebeği pozisyon sensörü
    TPI - (Tuned Port Injection) ayarlı port enjeksiyonu
    TPM - (Tire Pressure Monitor) Lastik basıncı monitörü
    TR - (Transmission Range) Transmiston aralığı,Vites seçici
    TRUST (Traktion und stabilitaet) TRUST, ESP'nin Smart'ta kullanılan adıdır.
    TS (Twin Spark): Alfa Romeo'nun silindir basina 2 buji kullanilan modellerine verilen ad.
    TSS - (Transmission Speed Sensor) Transmisyon hız sensörü
    TV - (Throttle Valve) Gaz kelebeği
    TVS - (Thermal Vacuum Switch) Isıl vakum anahtarı
    TVV - (Thermal Vacuum Valve) Isıl akum valfi
    TWC - (Three Way Catalytic Converter) Üç yollu katalitik konvertör
    TXV - (Thermal Expansion Valve) Isıl genleşme valfi


    U



    UART - (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter) Üniversal asenkron alıcı-aktarıcı
    UCC- (Under floor catalytic onvertor) Alt katalitik konvektör
    UD - (Underdrive) Sürüş altı
    UL- (Unleaded) Kurşunsuz
    ULEV - (Ultra Low Emission Vehicle) Çok düşük emisyonlu taşıt
    ussp Amerika yeni araç değerlendirme programı


    V



    V - (Volts) Volt
    VAC - (Vacuum) Vakum
    VAF - (Volume (or Vane) Air Flow) Hacimsel veya kanatçık hava akışı
    VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung): BMW tarafindan gerçeklestirilmis degisken zamanli supap, supap iticileri ve eksantrik kontrol sistemi. BMW'nin teknolojik bir diğer özelliği. Sübapların açılma ve kapanma anları değişkendir. Düşük devirlerde daha fazla tork ve yüksek devirlerde daha fazla güç sağlanıyor Bu sistem, emme ve egzoz manifoldlarindaki gaz akisini da kontrol ediyor. (Değişken eksantrik ateşlemesi)
    VAT - (Vane Air Temperature -replaced with IAT) Kanatçık hava sıcaklığı
    VATS - (Vehicle AntiTheft System) Taşıt hırsız önleme sistemi
    VCC - (Viscous Converter Clutch) Viskoz konvertör kavraması
    VCM - (Vehicle Control Module) Taşıt kontrol modülü
    VCRM - (Variable Control Relay Module) Değişken kontrol rölesi modülü
    VDC (Vehicle dynamics control)Subaru'nun dört çeker araçları için sürüş dinamiği düzenleyicisinin adıdır FDR sistemi ile aynıdır, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler
    VDOT - (Variable Displacement Orifice Tube) Değişken yer değiştirme orifis tüpü
    VDV - (Vacuum Delay Valve) vakum geciktirme valfi
    VECI - (Vehicle Emission Control Information (label) Taşıt emisyon kontrol bilgi etiketi
    VF - (Vacuum Flourescent) Vakum floresant
    VGT – Değişken geometrili turbo
    VIN - (Vehicle Identification Number) taşıt kimlik numarası
    VMV - (Vacuum Modulator Valve) Vakum modülatör valfi
    VNT - (Variable Nozzle Turbocharger) Değşken lüleli türboşarjer
    VOTM - (Vacuum Operated Throttle Modulator) Vakumla çalışan gaz kelebek modülatörü
    VPWR - (Vehicle Power) Taşıt gücü
    VR - (Vacuum Regulator) Vakum regülatörü , Voltaj regülatörü
    VREF - (Voltage Reference) voltaj referansı
    VRV - (Vacuum Reducer Valve) Vakum azaltma valfi
    VRIS - (Variable Resonance Induction System) değişken rezonanslı indüksiyon sistemi
    VSA – Araç denge kontrol sistemi ( HONDA )
    VSC – ( Vehicle stability control system ) Toyota'nın ESP için kullandığı isim
    VSS - (Vehicle Speed Sensor) Taşıt hız sensörü
    VTA - (Vehicle Theft Alarm ) Taşıt hırsız alarmı
    VTEC - (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlamalı Supap Kontrol SistemiHONDA
    VTG (Variable turbin geometrie)Değişken türbin geometrisi. Turbo yükleyicisinin türbin kanatları ayarlanabiliyor. Düşük devirlerde daha yüksek tork üretiliyor. Yüksek devirlerde kanatlar, akıma paralel durumda bulunuyor. Atık gaza karşı gelen basınç azaltılır ve yakıt tüketimine olumlu bir etki sağlanır.AUDİ
    Kaynak: ForumPaylas.net [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
    VTSS - (Vehicle Theft Security System) Taşıt hırsız güvenlik sistemi
    VVC (Variable valve control) Rover'in VANOS versiyonudur.
    VVT - (Variable Valve Timing) Değişken supap zamanlaması
    VVT-i - (continuously Variable intake Valve Timing) Sürekli değişken emme supabı zamanlaması Toyota'nın VANOS versiyonudur.


    W



    WAC - (Wide Open Throttle A/C Cutoff) Tam gaz klima kapatma
    W/B - (Wheelbase) Dingiller arası mesafe
    WHIPS – ( Whiplash protection safety seats ) Volvo boyun zedelenmesini önleme sistemi Arkadan gelecek kaza darbelerinde ön koltukları alttan ön yukarıya doğru kaydırarak, sürücü ve yanındakinin boynundan omuruna zedelenme ortaya çıkarmayan, salıncak hareketi içeren bir sistem Beyin travmalarına karşı koruyucu sistem. Özel olarak üretilen ön koltuklar ile arkadan çarpmalarda omurgaya binen yük absorbe edilir ve yaralanma riski azaltılır.
    WOT - (Wide Open Throttle) Tam gaz, Tam açık gaz kelebeği
    WSS - (Wheel Speed Sensor) Tekerlek hız sensörü
    WTS- (Water temperature sensor) Su sıcaklık sensörü
    WU-OC - (Warmup Oxidation Catalytic Converter) Isınma oksidasyon katalitik konvertörü
    WU-TWC - (Warmup Three Way Catalytic Converter) Isınma üç yollu katalitik konvertörü


    X Y Z



    X - (Experimental (vehicle)) Deneysel (taşıt)
    ZEV - (Zero Emission Vehicle) Sıfır emisyonlu taşıt
    ZTECH - (Zero Emission Technology) Sıfır emisyon teknolojisi




  • harika bir dictionary - sözlük olmuş elinize sağlık :)
  • Çok teşekkürler. Faydalı bir kaynak oldu. Elinize sağlık
  • Ricaa ederim arkadaşlar,

    herzaman yanınızdayım
  • Toyota Versoya Lpg tankını stepnenin olduğu yere diğer bir anlatımla aracın altına monte etmek gerekiyor, bu şekilde monte edilmiş sistemler ruhsata işlenip muayeneden sorunsuz geçebiliyormu. Sahibinden.com satılık araçlarda lpg.li ruhsata işlenmiş olduğunu yazanlar var ancak bugün lpg monte ettirilmesi veya muayene halinde durum nedir ?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: faruksevgili

    Ricaa ederim arkadaşlar,

    herzaman yanınızdayım

    Güncel fiyatlarınız hakkında bilgi verebilirmisiniz...

    Konu duralı 2 yıl olmuş ama...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Sarper 77

    quote:

    Orijinalden alıntı: faruksevgili

    Ricaa ederim arkadaşlar,

    herzaman yanınızdayım

    Güncel fiyatlarınız hakkında bilgi verebilirmisiniz...

    Konu duralı 2 yıl olmuş ama...

    Eski kasalarda stepne aracın altındadır ve bunların alttan stepne tanklı montaj fiyatı 1800 tl/10 aydır.
    Yeni kasalarda stepne aracın içinde olduğu için fiyatı 1650 tl/10 aydır.
    Saygılar
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.