Şimdi Ara

TORK, BEYGİRGÜCÜ, RPM VE HIZLANMA ÜZERİNE TEMEL BİLGİLER (25. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
786
Cevap
209
Favori
297.584
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
97 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 2324252627
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • 900 cc lik 2 racing motorumuz olsun

    1. si 2 silindirli 100 hp

    2. si 4 siliindirli 150 hp

    çok virajli ve fazla düzlük olmayan bir pistte kim kazanır ? .
  • Eğer tork performans icin daha önemli diyorsaniz 1.6 dizel 300 nm tork bir arac ile gene ayni agirlikta 300nm torka sahip turbo benzinli bir araci piste cikartin ( muhtemelen 2.0 litre 240 hp civarı bir arac olacaktir 300 nm tork degeri vermesi icin) )kim geçiyor görün. Denemeye firsati olmayanlara PM ile cevap verilir.

    Ha tork ne ise yarar gunluk kullanimda ekonomik ve sessiz gitmeye yardimci olur



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi intikam91 -- 24 Şubat 2014; 15:34:09 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: intikam91

    Eğer tork performans icin daha önemli diyorsaniz 1.6 dizel 300 nm tork bir arac ile gene ayni agirlikta 300nm torka sahip turbo benzinli bir araci piste cikartin ( muhtemelen 2.0 lite 240 hp civarı bir arac olacakyir 300 nm tork degeri vermesi icin) )kim geçiyor görün. Denemeye firsati olmayanlara PM ile cevap verilir.

    Ha tork ne ise yara gunluk kullanimfa ekonomik be sessiz gitmeye yardimci olur

    İşte ben bunu hesapla kitapla bu adamlara anlatmaya çalıştım belki sen pistte anlatabilirsin durumu..
    İşin zor bol şans:)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: basarank

    quote:

    Orijinalden alıntı: intikam91

    Eğer tork performans icin daha önemli diyorsaniz 1.6 dizel 300 nm tork bir arac ile gene ayni agirlikta 300nm torka sahip turbo benzinli bir araci piste cikartin ( muhtemelen 2.0 lite 240 hp civarı bir arac olacakyir 300 nm tork degeri vermesi icin) )kim geçiyor görün. Denemeye firsati olmayanlara PM ile cevap verilir.

    Ha tork ne ise yara gunluk kullanimfa ekonomik be sessiz gitmeye yardimci olur

    İşte ben bunu hesapla kitapla bu adamlara anlatmaya çalıştım belki sen pistte anlatabilirsin durumu..
    İşin zor bol şans:)

    herkez anlayacağını anlamıştır artık ,ayrıca sabrınız için teşekkür ediyorum , sizin dedikleriniz de kağıt üzerinde doğru ama ben toprak orman etabından bahsediyorum , siz hala pistten bahsediyorsunuz .
    http://www.youtube.com/watch?v=sQQMdUHtvQI bu videodaki uçak-araba-motor yarışında
    sizin hesap kitap tutuyor :) .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nanelimon -- 24 Şubat 2014; 16:43:55 >




  • Çok teşekkürler, araba kısımları ile çok ilgilenmeme me karşın şu an uğraştığım bir iş ile ilgili temel bilgiler çok işime yaradı. 44" gibi devasa motorlu vanaların akçuatör hesapları ile ilgili bir iş kaşıma çıktı da, vananın akçuatör çıkışındaki 50 NM gibi bir torkun 15000 NM gerektiren dev gibi kelebek vanayı nasıl hareket ettirdiğini az çok kavradım, buradaki vananın açma kapama süresi-seçilecek motor'un gücü, gear worm denen dişli elemanlarının tork'u nasıl değiştirdiği v.s.
  • Bir aracın şanzımanı max. motor gücüne mi , max. torkuna göremi seçilir ? .
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nanelimon

    Bir aracın şanzımanı max. motor gücüne mi , max. torkuna göremi seçilir ? .



    Redüktörde asıl mukavemet hesapları tork a göre yapılır ancak devir sayısı da önemli olduğu için beygir de bir miktar önemli

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • nanelimon N kullanıcısına yanıt
    soru basit ama cevabı detaylara inerseniz uzun
    ama sanırım kısa cevap istenmiş.

    shaft tasarımı tork a göre (kesme kuvveti önemli olduğu için)

    dişli ve şanzıman tasarımı güce göre hesaplanır. (gücü iletmede kullanıldığı için ) ama görevi torku değiştirmektir.

    detayları merak edenler ekteki linke bakabilirler.

    http://www.jrss.in/data/5I26.pdf
  • ooo, vezir hocamı buralarda görmek ne güzel..
  • vezir kullanıcısına yanıt
    torku değiştirince haliyle devir de değişiyo.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: emperor84

    Çok teşekkürler, araba kısımları ile çok ilgilenmeme me karşın şu an uğraştığım bir iş ile ilgili temel bilgiler çok işime yaradı. 44" gibi devasa motorlu vanaların akçuatör hesapları ile ilgili bir iş kaşıma çıktı da, vananın akçuatör çıkışındaki 50 NM gibi bir torkun 15000 NM gerektiren dev gibi kelebek vanayı nasıl hareket ettirdiğini az çok kavradım, buradaki vananın açma kapama süresi-seçilecek motor'un gücü, gear worm denen dişli elemanlarının tork'u nasıl değiştirdiği v.s.

    Yalnız bir dişliden diğer dişliye güç tamamen iletilmez bunun sebebi sürtünme. Verim ile çarpılır anlamı şu: Bir miktar güç sürtünme ile ısıya dönüşür. En verimli dişli profili evolvent (sürtünme yok kabul edilir dişliler birbiri üzerinde dönerler aşınma minimumdur) olmalı onunda n=0,9 gibi yada daha büyük olabilir tam hatırlayamadım bir verimi vardı. bir dişliden diğerine gücü bu şekilde aktarmalısın P1xn=P2 . Sonra P2(w)=T(NM)xN(rad/s) kullanarak doğru sonuca ulaşabilirsin. Ama amaç mantığını anlamaksa evet dişliden dişliye güç aktarılırken çark çaplarına bağlı olarak tork ve hızlar değişkendirler. Sorun olursa yine yardımcı oluruz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi basarank -- 1 Nisan 2014; 21:46:13 >




  • Biraz araştırdım ve doğru anladıysam dişlilerde diş dibi hesabı yapılıyor .
    Bir dişe aktarılan max. kuvvete ve diş dibinin kesitine göre kesme gerilmesi
    hesaplanıyor ve dişe etki eden kuvvetin bulunması için de
    tork lazım diye düşünüyorum. Ama ayrıca statik yük ve dinamik yük hesapları
    yapılması lazımsa onu bilemem .
  • Bu konu ne zaman açılsa hep tork ve beygir gücü önem olarak karıştırılıyor.

    Ben konuyu formüllerde ifade ederek anlatmanın yanlış anlamalara neden olduğunu görüyorum. Çünkü herkes mühendis değil veya matematik veya fizik üzerine uzman değil,ancak bir konuyu tartışırken temel bilginin aynı olması çok önemlidir,

    A kişisi 100 birim bilgisi varken B kişisinin 30 birim bilgisi olsun veya detaya inebilsin diyelim.Eğer A kişisinin bilgisi 40 dan başlayarak gidiyorsa temel konularda B kişisiyle tartışırken , yanlış anlama ve/veya kişilik sıkıntıları varsa kavga ortamı çıkmaktadır ,yılların verdiği uzun tecrübe ve yüzlerce kişinin bakış açısında hep aynı sonucu gördüğüm için yazıyorum.

    Spesifik olarak bu konu ile alakalı değil.

    Her konuda temel bilgi mutlaka öğrenilmesi gereken bir konudur . Bu şansa erişilmemiş ise kişiler için internet ortamında temel eğitimlerin tamamlanması ,öncelikli bir konudur.

    Nedeni şundan dolayı önemlidir,
    bir kişiden bilgi alırken size en baştan anlatmasını beklemek çok zor karşılaşacağınız bir durumdur ,çünkü hem zaman alır hem de herkes aynı konuyu anlamayabilir veya farklı anlayabilir, ancak iddiam odur ki , eğer karşımızdaki gerçekten bir şeyler öğrenmek ve önyargısı olmayan bir kişi ise ,sıfırdan başlayarak ilerlemek ,çok bilenlerin veya tecrübe ile bilgi edinmiş ancak temel bilgisi eksik olanların gaflarında şans vermeyecektir.

    Öğremmekten korkan halkımızın en büyük sıkıntılarından birisi ne kadar bilmesi gerektiği bilememesi ve kısa sürede köşeyi dönmek isteyen tüccar gibi 2 makale veya linke bakarak derinleşmesine bilgi gerektiren konularda , kendine sadece ihtiyaç duyduğu bilgiyi verebilecek ortamı gözlemlemesidir.Ancak ne umdum ne buldum misali temel olmadan verilen bilgi veya yorum yerini bulmaz ve almaya çalıştığınız veriyi nereye koyacağımızı bilemezsiniz .Bilgiyi veren kişi de verdiğini sanarak ilerlemeye devam eder ,bir bakarsınız ki konu 50 sayfada tekrar başa dönmüş veya emek verenler için bir kalıcı etki yaratamamış.

    Neyse bu girişleri ara sıra yapmak istiyorum ki herkes kendince ne bildiğini ve ne anlayabileceğini temel bilgisine bakarak bilgilerini ,tekrar gözden geçirsin.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 3 Nisan 2014; 10:20:05 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Tork ve beygir işini tekrar sıfırdan çok basit seviyede ,üzerinden tekrar geçmek istiyorum çünkü gerçekten çok detaylı bilgiler olmasına rağmen konuyu yeni okuyanlar başları kaçırarak daha ileri seviyede bilgiyi almak istiyorlar,

    Herşey beygirde başlar ,beygir gücü bir babaya benzer yani üst parametredir. Tork ise oğul gibidir yani tek başına kendi çevresinde etkisi olsa da nereden geldiğini unutursa bir anlamı kalmaz baba yani beyigir gücü olmadan oğulun gücü bir şey ifade etmez.

    Tork ve devir birlikte anlık olarak değerlendirilirse beygir gücü hesaplanabilir, yani fiziksel olarak beygir gücü hesap kitapla bulunur ancak tork hissedilir ve mutlaka devir olması gereklidir ki denge bozulmasın.Ama baba yani beygir gücü ortada görünmez etkisi hissedilir bunun için devir ve tork birlikte çalşarak bunu size hissettirir

    Dişliler ise üretilen gücü transfer etmek için kullanılır. Kayıpları yok sayarak devam etmek istiyorum çünkü temel bilgi için öncei,lle kayıpsız olduğu varsayılarak olarak konunun anlaşılması lazım,

    Eğer bir sabit beygir gücünüz var ise tork ve devir değiştirilerek kullanılabilir .Ancak işin püf noktası içlerinden birisini değiştirmeniz halinde beygir gücü sabit kalır. Aynı anda hem tork hem devir değişirse beygir gücü de değişir çünkü formülü yani baba dan türeyen oğullar ,ancak babanın mevcudiyetinde varlıklarını sürdürebilirler,

    Ikincini konu ise eğer devir sıfır yapılır ise ve beygir gücünüz sabit kalıyor ise ortaya çıkan tork kesme kuvveti yaratır.yani güç transfer edilmesi bir sekilde durdurulursa yani şaftı tutan bir mekanizma olur ise , bu dişlilerin tekerlek vasıtasıyla bir şekilde durur ise ortaya çıkan tork kesme kuvveti yaratarak en zayıf parçayı koparır. Koparmazsa zarar verir, ömrünü düşürür vs.

    Bu nedenle bir tasarım söz konusu ise ilk bakılan konu maksimum kaç beygir gücün olduğudur veya üretilebileceğidir ,
    Beygir olmadan tork mevcut olamaz ,burasının iyi anlaşılması lazım. Ancak tavuk ve yumurta misali , eğer bir tork ve devir söz konusu ise bu ikili bir güç de üretecektir,

    Tasarım yaparken kesme kuvveti önemlidir çünkü malzemenin ne kadar dayanıklı yapılması gerektiği ve üzerinde oluşacak kuvvete karşı direnci önceden hesapnarak buna göre seçim yapılır.

    Aynen baba ve oğul durumu .tork ve kuvvet ilişkisinde de mevcuttur. Tork var ise kuvvet vardır , yine kuvvet varsa tork vardır. Birbirine transfer edilir ancak yine burada malzemenin elastiyeti diye bir birim daha vardır. Malzeme esnek ise kesme kuvveti değişir konu derinleşmesin ama konu anlaşılsın diye bir parça lastiği göz önüne alınız.Lastik üzerine uygulanan kuvvet sonrasında malzeme rigid değil ise bükülerek veya uzatarak tork oluşmasını engeller. Newton prensipleri devreye girer etki ve tepki olmalıdır ama rigid cisimlerde söz konusu olan bir mevzudur.

    Dişli ise rigid bir maddeden imal edilir (aslında tüm maddeler esner ama konumuz bu değil) dolayısıylanüzerine bir tork veya kuvvet uygulanır ise bunu karşıdaki dişliye iletir . Dişli oranları kadar tork değişi ile iletir .

    Ancak dişlilerden birisinin dönmesi engellenirse aynen diğeri de bundan etkileneceğinden üzerine uygulanan kuvvet kesme kuvveti olarak malzemeye zarar verecektir, hangi malzemenin kesme dayanımı düşük ise o taraf zarar görür.

    Özet olarak dede beyir gücü ise tork oğul ,kuvvet ise torun dur. Devir ise ikinci oğludur.ama hepsi öz kardeşlerdir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 3 Nisan 2014; 10:27:50 >
    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Anlaşılır bir ifade de benden olsun. Güçlü olan motor torklu olan diğer motordan daha fazla tork üretebilir. Bunu da bir dişli mekanizma ile yapar. Güçlü motor tork lu motora oraya gelirsem seni yenerim der. Orası dediğimiz şey aynı devir hızı dir. o hiza indirgeyen dişli mekanizmasidir.
  • güzel paylaşım
  • Hocam,clio 4 1.5 dci için ülkemizde olmayan 83g/km versiyonu hakkında bir şey sormak istiyorum.Şimdi,araç 90 bg ve 220 nm tork var.Normal 1.5 dci 5. viteste 1000 devirde 48.36 km hıız görürken,83g/km versiyonu 54.39 km görüyor aynı devirde.Normal dci nin son hızı 178 km/h,83 g/km nin ki ise 180 km/h.Normal dci nin vites oranları bile gayet uzunken,yere aktarılan tork daha fazlayken neden son hızı 2 km/h daha düşük?He anlarım normal dci nin son vites oranı kısadır,devri biter öyle 178 de kalır ama o hızda en fazla 3400 devir civarı çevirdiğini sanıyorum.Umarım anlatabilmişimdir

    edit:Tce versiyonda da aynı durum var.Vites oranı daha uzun olanın son hızı daha yüksek.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Anthony Hopkins -- 24 Nisan 2014; 18:05:09 >
  • 2 aracı kıyaslamak için çok şeyi bilmek lazım , benim sizler gibi alt detayları böylesine incelikle bilmem imkansız .

    ilk aklıma gelen 2 konu var eğer bunlar farklı ise son hız farklı olur.

    Araç ağırlıkları aynı mıdır ?

    Fabrikasyon cant ve teker ölçüleri aynı mıdır
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    2 aracı kıyaslamak için çok şeyi bilmek lazım , benim sizler gibi alt detayları böylesine incelikle bilmem imkansız .

    ilk aklıma gelen 2 konu var eğer bunlar farklı ise son hız farklı olur.

    Araç ağırlıkları aynı mıdır ?

    Fabrikasyon cant ve teker ölçüleri aynı mıdır

    Evet,2 aracın da ağırlığı 1071 kg ve tekerlekleri standart olarak 195/55 r16.
  • güçlü motor torklu motor diye birşey yok.tork zaten güç hesaplanırken işin içinde.otomobiller için konuşursak tork bütünün bir parçası, beygir gücü ise tamamı.dolayısıyla bütünün bir parçasını bütünün tamaıyla kıyaslayamazsınız.eşit güçten iki araçtan birinin torku fazlaysa mecburen devri azalacaktır.dolayısıyla torku yüksek olan motor daha az işle (devir/çevrim) eşit beygir gücü vermiş olacaktır.ama devirden kaybedecektir.motor torku çok kafaya takılacak birşey değildir.zaten mühendisler onu şanzıman oranlarıyla araç için idel hale getiriyorlar.önemli olan hp'dir.
    Unutmayın performans için tork öenmli olsaydı f1 veya ralli vs yarışlarda beygir gücü sınırlaması yerine tork sınırlaması olurdu.adam sana rallide diyor maksimum 300 hp çıkaracaksın.ister devri düşür torka dayan ister tersini yap o sana kalmış.zaten her aracın kullanım amacına göre optimal bir devir-tork aralığı vardır.bunun fazla dışına çıkamazsın.




  • 
Sayfa: önceki 2324252627
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.