Şimdi Ara

Yokusta Benzin-Dizel-ÇÖZÜLDÜ

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
194
Cevap
1
Favori
7.487
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • -ÇÖZÜLDÜ-



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi berkaymen -- 13 Ocak 2010; 17:37:02 >



  • o yüzden kamyonlar tırlar benzinlidir değilmi yokuşta iyi çekiş yapsın diye.Anladın umarım.
    tork denen birşey var açsın okusun.
  • Bunu aynen söylemiştim dün cok yakar diye öyleymiş bide yokusta hp kaldırırmış arabayı xD
  • Beygir araba aldırır.
    Tork yarış kazandırır.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Cloud Nine

    Beygir araba aldırır.
    Tork yarış kazandırır.


    bu sözün çürütüldüğünden haberiniz var değilmi ?
  • Bırakın yokuşta geçmeyi, günümüz dizel motorları turbo sayesinde benzinli kardeşlerinden daha iyi sıfır yüz değerleri bile yakalayabiliyor..

    Bkz:
    S40 1.6D 0-100km: 11.4sn (Turbo Dizel 109bg 1600cc)
    S40 1.6 0-100km: 11.9sn (Atmosferik benzin 100bg 1600cc)

    Tabiki benzinlide turbo olsa ne olurdu? Dizel uf olurdu.. Fakat demek istediğim günümüz Turbo Dizel sistemlerin atmosferik kardeşlerini hızlanma olarakda alt edebileceği..

    Bahsetmiş olduğun yokuş yukarı olayında, senin aracının hızlanma verileri daha iyi bile olsa kalkmanı tavsiye etmem.. Yokuş yukarı dizelin her zaman yüksek torku sebebiyle avantajı olucak ve eşit hacimdeki atmosferik benzinli aracı bence hertürlü yiyecektir..
  • Beygir araba aldırır.
    Tork yarış kazandırır.


    sözü hakkında yapılmış bi açıklama

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles


    Gayet güzel açıklamışsın tork ve transmisyon ilişkisini. Ben de şunu eklemek isterim: Motorun torku maksimuma ulaştığı an ile arka tekerlekte kuvvetin maksimuma ulaştığı tek bir an vardır, o da birinci vites. Onun dışındaki hiç bir viteste bu ikisi kesişmez. Onun için motor torku tek başına aracın seriliğinin ölçüsü değildir. Bunlar daha önce defalarca anlatıldı, örneklerle ve denklemlerle açıklandı. Şimdi yeniden tekrar etmek istemiyorum.

    Yalnız bir hususa dikkat çekmek isterim: Özellikle drag yarışları beygirgücü ile kazanılır. Bu da bir başka doğru bilinen yanlış. Hiç bir yarış tork ile kazanılmaz, tüm yarışlar beygir gücü ile kazanılır. Bu yanılgıya yol açan faktör özellikle top-fuel dragsterlerin devasa (7900 HP!ye kadar) beygirgüçleridir. Bu beygirgücü F1 araçlarındakinin aksine rpm'den gelmez, aşırı yüksek torktan gelir. Ama sonuç değişmez, çünkü drag yarışlarında da vites kullanılmaktadır ve bu yüzden her yarışçı için yarış öncesinde - dikkat edin TORK değil - her vitesteki beygir gücü eğrileri üstüste bindirilerek bir vites değiştirme şablonu hazırlanır ve bu şablona göre yarışçı 5-7 saniye içinde birk kaç kez vites değiştirir. Fakat vites değiştirmeler bir düğmeye basarak yapılmaktadır ve vites kutuları tabii ki sequential tiptedir (motosiklet şanzumanı). Yani özetle drag yarışlarında tork eğrileri baz alınmaz, güç eğrileri baz alınır. Optimum vites değiştirme noktası beygirgücü eğrisinin aşağıya doğru inmeye başladığı kesiminde bir üst vitesin eğrisinin yükselmeye başladığı noktanın kestiği rpm'de vites değiştirilir. Yani drag yarışlarında vites redline'da değiştirilmez çünkü vites kutuları redline'a göre değil anılan kesişme noktasına göre optimize edilmiştir. Ama vites tork tepelerinde de değiştirilmez. Çünkü hiç bir akselerasyon eğrisi - eğer vites kullanılıyorsa - tork eğrisini izlemez ama beygirgücü eğrisini izler. Drag yarışlarında da vites kullanılmaktadır ve bu nedenle tork ile değil beygirgücü ile yarış kazanılmaktadır. Bunu basit bir şekilde sınayın isterseniz. İnternete girin ve top-fuel dragsterlerin beygirgüçlerini aratın. Sonra bir de torklarını aratın. Aradaki farka bakın. Torkla kazanılacak yarış yoktur. iki araç düşünelim. vitesleri yok, ağırlıkları aynı. tekerleri aynı, herşeyleri aynı ama motorlarının çıktıları farklı:
    ARAÇ1 ARAÇ2
    100 LBF 200 LBF (TÜM RPM BANDINDA SABİT OLSUN)
    8500 RPM 4000 RPM (MAKSİMUM DEVİRLERİ)

    bu araçların vitesleri yok. Hangisi kazanır?

    YUKARIDAKİ KABULLERE GÖRE AŞAĞIDAKİ RPM/GÜÇ DAĞILIMI OLUŞMAKTADIR.

    DEVİR ARAÇ1 ARAÇ2
    1000 RPM 19,04 38,08 HP
    2000 RPM 38,08 76,16 HP
    3000 RPM 57,12 114,24 HP
    4000 RPM 76,16 152,32 HP
    5000 RPM 95,20 HP
    6000 RPM 114,24 HP
    7000 RPM 133,28 HP
    8000 RPM 152,32 HP
    8500 RPM 161,84 HP

    Bu iki araçtan biri 4000 rpm'de diğeri 8500 rpm'de max. gücüne ulaşmaktadır ama güçleri 4000 ve 8000 rpm'de eşittir. Eğer araç1 sadece 8000 rpm redline'a sahip olsaydı yarış kafa kafaya bitecekti. Ama araç1'in fazladan sahip olduğu 500 rpm ona bu yarışı kazandırır. Oysa araç2'nin torku araç1'den 2 kat fazla ama yarışı kaybetmeye mahkum çünkü devri yok. Peki biz bu tork-devir ilişkisini neyle ölçüyoruz? Beygir gücüyle!

    Şimdi de ikinci örnek
    ARAÇ1 ARAÇ2
    100 LBF 200 LBF (TÜM RPM BANDINDA SABİT OLSUN)
    4000 RPM 4000 RPM (MAKSİMUM DEVİRLERİ)

    şimdi hangisi kazanır? Torku yüksek olan diyorsunuz değil mi? Yine yanıldınız, beygir gücü yüksek olan kazanır. İşte ispatı:


    DEVİR ARAÇ1 ARAÇ2
    1000 RPM 19,04 38,08 HP
    2000 RPM 38,08 76,16 HP
    3000 RPM 57,12 114,24 HP
    4000 RPM 76,16 152,32 HP


    Bir aracın torku yüksekse o devirdeki beygirgücü de yüksektir. Çünkü güç, kuvvetin derivatividir. Ama tork düşük olduğu halde güç yüksek olabilir çünkü rpm yüksektir. Güç aynı zamanda devrin de derivatividir. Bu nedenle ne torkla ne de rpm'le uğraşmayın, bakmanız gereken tek yer BEYGİRGÜCÜDÜR.

    YARIŞLAR BEYGİRGÜCÜYLE KAZANILIR !!!


    quote:

    Orijinalden alıntı: RqJnr

    Tralles hocamın izniyle bende tork kavramının anlaşılması için bir iki bilgi vermek istiyorum.
    Aktarımı dişlilerle sağlanan araçlarda "redüksiyon oranı" diye bir oran söz konusudur.
    Redüksiyon oranı veya sürünme oranı(crawl ratio); vites dişli oranı ve diferansiyel dişli oranının çarpımıyla bulunur. Bu bulunan orana a dersek;
    Motor x devir yaptığında lastikler x/a devir yapacaktır. Bu bağlamda;
    Motor x devirde b nm tork veriyorsa lastiklere iletilen tork ab Nm tork olacaktır. Bir dizi şemanın daha iyi anlatacağını sanıyorum.

    Motor devri;
    />

    Lastikteki tork;
    />


    Şimdi, eğer ben son dişlim olan diferansiyel oranımı yükseltirsem, torkum artar; azaltırsam azalır. Doğru mu?
    Torkun döndürme kuvveti olduğu buradan da anlaşılıyor sanırsam, burada hemfikir olmalıyız.
    Pekala, bu dişlilerin de üst limiti var bunu da biliyoruz. Yani onun da pratik örneği şu, bir aracın dişli oranını yükseltirsek çabuk hızlanır fakat son sürati düşer. Dişli oranını düşürürsek son sürati yükselir fakat son sürate ulaşma hızı düşer. Bir şanzımanın içini görenler geri vites ile 5. vitesin farkını dişli ebatlarından anlayabilirler zaten.
    Motora açık hava filtresi bile takmadan dişli oranlarıyla oynarsak böyle ciddi bir değişiklik oluyor. Motor gücünde bir değişiklik söz konusu mu, hayır.
    Dişli oranlarını da geçelim, lastik çapı bile tork dağılımını ciddi etkileyen bir unsurdur. Çünkü lastik yarı çapı bir kuvvet koludur. Lastiğin çapını ne kadar arttırsanız, aldığınız yoldaki devir sayısı artar(motor devir artar), kadranda gözükenden daha yüksek sürat yaparsınız. Çapı düşürürseniz, birim uzunlukta lastiğin yaptığı devir sayısı azalır, kadrandakine göre daha düşük sürat yaparsınız.
    Pekala her şeyi tork yapıyorsa beygir nerede?
    Dinamometreye çıktınız, aracınızın gücünü ölçeceksiniz. Buradaki güç beygir gücü tork değil, çünkü tork bir moment kuvvetidir. Beygir gücünün maksimum olduğu devirde, tork maksimuma yakın olabilir veya uzak olabilir. Bu yine tralles hocamın dediği gibi tamamen dişi oranına ve lastik çapına bağlıdır(bhp yani kranktan ölçüm yapılması bu durumun haricindedir). Bunu malesef fizik bilgim yeterli olmadığından formüllerle anlatamam fakat;
    Dinamometre üzerindeyken ölçümü izlediyseniz 4. vitese alırlar. Çünkü eğer atıyorum 1. viteste ölçüm yaparsanız araç daha gücünün belki çeyreğine ulaşmadan lastik maksimum devri yapacaktır. Fakat 4. viteste yapıldığında motor gücünü aktarır, ve lastik maksimum devre ulaşmadan maksimum gücünü aktarır güç düşmeye başlar. Bu yüzden de çıktıda güç eğrisi yükselir yükselir bir noktadan sonra düşmeye başlar.
    Tork ile beygir gücü birbirine paralel değil, resmen birbirleri ile iç içe kavramlardır.
    Velhasıl, tork yarış kazandırır sözünün geçerli olduğu tek yarış drag yarışıdır. Çünkü orada araç daha maksimum gücüne ulaşmadan 1/4 mil (~400metre) tamamlanacaktır.

    Bir de eklemek gerekirse; tork ne kadar yüksek olursa araç maksimum gücüne o kadar çabuk ulaşır.




    Tralles hocama teşekkürü borç bilirim




  • Foruma kayıt olurken şu tork ile güç arasındaki farkın anlatıldığı bir video izletilmeli


    İmza:

    http://yaris.rforum.biz Türkiyenin bilgi paylaşım platformu
  • Sonuç Olarak ; Dizel Yokuşta Geçer Diyebiliriz Değilmi?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: berkaymen

    Sonuç Olarak ; Dizel Yokuşta Geçer Diyebiliriz Değilmi?



    turbo dizelle atmosferik benzinliyi karşılaştırırsan (yani birine doping verir diğerine vermezsen) evet yüksek ihtimalle geçecektir.
    eşit şartlarda(turbo vs. turbo şeklinde) yarıştırırsan işi zor.
  • @berkaymen

    hayır dogru viteste kullanıldıgı takdirde benzinli gecebilir..
  • İyide bu çok anlamsız bi idda olmuş.Çünkü cevabı yok

    1.6 132 hp auris ile 1.6 tdci 90 hp Focus u kaldırırsak benzinli alır.

    1.6 bravo 120 hp dizel ile 1.6 100 hp opeli kaldırırsak dizel alır.

    en basit örnek olarak


    bütün değerleri vereceksinizki cevap bulalım.
  • Mesela En yakın değerleri Buldum benzinlide daha cok hp war focus 115 benzinli ile 109 luk dizel motor bunları karşılaştırsak
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Akhilleus

    İyide bu çok anlamsız bi idda olmuş.Çünkü cevabı yok

    1.6 132 hp auris ile 1.6 tdci 90 hp Focus u kaldırırsak benzinli alır.

    1.6 bravo 120 hp dizel ile 1.6 100 hp opeli kaldırırsak dizel alır.

    en basit örnek olarak


    bütün değerleri vereceksinizki cevap bulalım.



    Aynen öyle...

    BU iş küçük çoçukların; Benim babam senin babanı döver! Hayır, benimki seninkini döver... iddasına benzemiş...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: -MorphY-


    quote:

    Orijinalden alıntı: Akhilleus

    İyide bu çok anlamsız bi idda olmuş.Çünkü cevabı yok

    1.6 132 hp auris ile 1.6 tdci 90 hp Focus u kaldırırsak benzinli alır.

    1.6 bravo 120 hp dizel ile 1.6 100 hp opeli kaldırırsak dizel alır.

    en basit örnek olarak


    bütün değerleri vereceksinizki cevap bulalım.



    Aynen öyle...

    BU iş küçük çoçukların; Benim babam senin babanı döver! Hayır, benimki seninkini döver... iddasına benzemiş...


    Zaten aynen o durum. Yalnız teknoloji geliştikçe , ilgi alanları farklılaştıkça bu muhabbetin de evrimleşiyor işte. Bu iddaa da bulunanların savundukları motor teknolojilerinin kendi arabalarının, pardon babalarının(!) arabalarının motor teknolojisi olması ne kadar tesadüf olurdu değil mi ??

    Küçükken arabalarının hız göstergelerine bakıp ona göre değer biçerdik yani aramızda geçen dialog aynen şöyle olurdu ;
    -Olm baksana şu araba güzelmiş.
    --Hadi gel bakalım kaç basıyor(burada piste çıkıp hız testi yapmıyoruz tabi ki , ibresine bakıyoruz )
    -Uff olm 240 yazıyor bunda, harbi dehşet arabaymış. Bir de yandakine baksana kaç basıyorr.

    Diye giden bir dialog işte bu kadar çocukca bir zihniyetle arabaları yüceltir ya da yerin dibine sokardık :) Şimdi aynı muhabbetlerin böyle forumda olduğunu görmek , insana ister istemez ''Buranın da çivisi çıktı'' dedirtiyor




  • Torktan dolayı dizel diyorum...
  • yokuş aşağı demek istemiştir o, benzinli alır
  • yokuş yukarı yokuş aşağı farketmez, düz yolda hangisi geçiyosa yokuş aşağıda yukarıda o geçecektir, bunu da belirleyen çok yüksek oranda hp/ağırlık oranı olacaktır.

    Bundan başka şeyler idda eden, torku yüksek diye dizel geçer diyen bu konuda cahildir.
  • herkese hayırlı aksamlar dıyerek baslamak ıstıyorum sozume arkadaslar sıze ıyı bır ornek vererek yanıtlamak ıstıyorum benım aracım atmosferık bır arac.. aracım 150 beygır. 2lıtre passat tdı vs 20fsı kapısmasında kım alır sıze gore desem demekkı herkes dızel arac alır dıyecek o zaman soyle soylıyım test edıldı onaylandı 2 arac ızmıt sakarya arasında test ettık ve asla ama asla bayırda dahıl dızel arac gecemıyor 2 aracda manuel ve dızel aracın kotu yanı devır cevıremıyor ve dızel arac 0 dan tırmanırken yaklasık her vıtes aralıgında 4 500 devırde 1.3 1.5 sn kaybedıyo cok fazla vıtese ıhtıyac duyuyo ve benzınlı her bır vıteste dızel 2 vıtes aralıgına ıhtıyac duyuyo ve benzınlı arac gercekten cok daha serı bır arac ha varsa aksını ıspatlamak ısteyen ızmıt te yasayan deneyerek gorebılırız ne bayır asagı ne bayır yukarı havada karada denızde benzın alıyo bırakın bu forumlarda duydugunuz tork ıyıdır o kotudur denen cocuksu lafları ıs pratıkte cok farklı sıze bır ornek daha 177 bmw 3.20d mı alır golf 170 tsı mı desem o zaman haylı haylı bmw dersınız oda oyle oluyor bır yere kadar tork bır yere kadar tsı hafıfde makaslı yollarda fena benzetıyo bmw yı...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Cloud Nine

    Beygir araba aldırır.
    Tork yarış kazandırır.

    O yarışta kaçta bitiyor
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.