Şimdi Ara

Motor değişimi hakkında yasal kurallar ??

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
124
Cevap
7
Favori
237.161
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Şu anda yasal olarak sadece orjinal motorunuzu sadece yetkili servis aracılığı ile orjinal motor ile değiştirebiliyorsunuz diye biliyorum.Yani birebir değişim.
  • Ya araç 74 modelse ? Sanıyorum buna ne servis bakar nede başka bir şey peki bu durumda ne olacak ? Ve ayrıca sahip olduğum aracın bir sürü farklı motor seçenekleri uygulanmış olanları sağda solda cirit atıyor bunlar nasıl yapılıyor peki ?
  • quote:

    Nasıl yapıyora gelirsek,satmadıktan sonra aracı sorun yok.Çünkü işten anlıyanlar hariç; o motorun sonradan takıldığını bilmek çok zordur.Özellikle eski Amerikanlarda.


    Peki bu işlemler muayene lerde ortaya çıkmıyormu ?
  • Chevrolet cruze+1.6 multijet 120 hp

    ne güzel olurdu
  • Arkadaslar makina muhendisinin cizdigi proje TSE tarafindan onaylanmaktadir.TSE projeleri sanayi bakanliginin AITM yonetmeligine gore inceler.

    Tip Onayı Belgesine istinaden Uygunluk Belgesiyle tescil işlemi yapılmış olan araçlar üzerinde yapılacak motor değişikliğinde ülkemizde yürürlükte olan ilgili yönetmeliklerin güncel seviyelerini sağlayan motorlar kullanılmalıdır. İmalat Yeterlilik Belgesine istinaden Teknik Belgeyle tescili yapılmış araçlar üzerinde yapılacak motor değişikliğinde ilgili yönetmeliklerin en az temel seviyesini sağlayan motorlar kullanılmalıdır. Motorun gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti kullanımı veya işlemci programlarında değişiklik yapılması durumunda, egzoz emisyon ve araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen değerler içinde kaldığı belgelemelidir. Sınırlı tadilat bildirimi ile proje gerektirmeden değişiklik yapılır.

    Yani arkadaslar araciniza aynio marka ve ayni motoru yetkili serviste FATURA karsiligi taktirirsaniz.Makine muhendisi projesini cizerek TSE ye onaylattirabilir.Sonra siz proje ile muayeneye girip Ruhsatinizi yeniletirsiniz.

    Ancaaak eger gidip farkli bir motor takarsaniz ''Motorun gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti kullanımı veya işlemci programlarında değişiklik yapılması durumunda, egzoz emisyon ve araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen değerler içinde kaldığı belgelemelidir" bunu belgelemelisiniz. Bu belgeyi sanirim Istanbul Teknik Universitesinden temin edebiliyorsunuz.Fiyatida baya bir tuzlu olsa gerek....O belgeyi ve raporlari da bir araya getirebilirseniz.Muhendis projesini o raporlara dayanarak cizer...TSE den onaylanirsa olay biter

    Yada cok buyuk bir atolye var diyelim ve burasi seri imalat tadilat belgesi almis olsun.Yani surekli olarak sizin araba markaniza 1.2 motorlari 1.6 turbo motorla degistiriyor ve bunun ile ilgili butun raporlari teknik sartlari saglamis ve bunlari belgelemis olsun.O zaman direk gidip o amcaya taktirirsiniz motoru , o size Tip onay belgesinin verir.Projeye gerek olmadan direk muayeneye gider ruhsata isletirsiniz.Ne kolay degil mi
    Degil motor desiminde her marka ve her motor icin Ben turkiyede Tip onay belgesi almis bir firma bilmiyorum.Siz biliyorsaniz bana da soyleyin Fiat Palioma 1.2 benzinliyi sokup 1.3 mjet dizel motor taktiracam

    Arkadaslar gerekli teknik raporlari ve yaptiginiz tadilatin kanunlara yonetmeliklere insan can ve mal emniyetine uygun oldugunu belgeledikten sonra arabaniza jet motoru bile takabilirsiniz.Yani aslinda kanunlar siz gerekli sartlari sagladiktan sonra herseyi serbest birakiyor.Ama sorun bu raporlari alamamak yada coook pahaliya mal olmasi.

    Aslinda buna benzer koltuk ekleme , minibuse cevirme, karavana donusturme,yada kamyonlara dingil ekleme islerini gerekli belgeleri alip Tip onay belgesi ile yapan firmalar mevcut ancak motor icin benim bildigim yok




  • ben size biraz daha detaylı bilgi vereyim

    B- TEKNiK HUSUSLAR:




    4.1. Motor değişikliği veya tadilatı:

    4.1.1. Tip Onayı Belgesine istinaden uygunluk belgesiyle tescil iĢlemi yapılmış olan
    araçlar üzerinde yapılacak motor değişikliğinde, ülkemizde yürürlükte olan ilgili
    yönetmeliklerin güncel seviyelerini sağlayan motorlar kullanılmalıdır.
    4.1.2. Ġmalat Yeterlilik Belgesine istinaden teknik belgeyle tescili yapılmış araçlar
    üzerinde yapılacak motor değişikliğinde, ilgili yönetmeliklerin en az temel seviyesini
    sağlayan motorlar kullanılmalıdır.
    4.1.3. Motorun gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti
    kullanımı veya işlemci programlarında değişiklik yapılması durumunda, egzoz emisyon ve
    araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen değerler içinde kaldığı tevsik edilmelidir.
    Orijinal tipinin haricindeki motor değişikliğinde;
    -Aracın imal yılı (modeli) esas alınarak aynısı veya daha sonra imal edilen motorlar
    kullanıldığında ve Motor Mukayese Raporunda benzinli araçlarda %30 dan fazla güç farkı,
    dizel araçlarda %50 den fazla güç farkı olmadığında, tadil edilen motor için egzoz emisyonu
    ve araç dış gürültüsünün ilgili yönetmeliklere göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu
    aranmayacaktır.
    -Güç farkının yukarıda belirtilen değerlerden daha fazla olması veya aracın imal yılından
    (modeli) daha önce imal edilen motor kullanılması durumunda ya da yakıt sisteminin benzinli
    motordan dizel motora, dizel motordan benzinli motora tadil edildiğinde, tadil edilen motor
    için;
    - Egzoz emisyonu:70/220/AT veya 88/77/AT,
    - Araç dıĢ gürültüsü: 70/157/AT veya ECE-R 51,
    - Motor gücü: 80/1269/AT,
    - Dizel Egzoz Dumanı: 72/306/AT,
    Yönetmeliklerine göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranacaktır.
    Proje ekleri: Mukayese raporu, aranıyorsa tip onay belgesi veya teknik servis raporu,
    Ruhsat aslı veya noter tasdikli sureti, motor faturası (marka, tip, yakıt türü bilgileri olacak)
    4.1.4. Aracın orijinal tipindeki motor, yenileme işlemi yapılmış olanlar dâhil,
    kullanıldığı takdirde, bu Ekin madde 4.1.1 ve madde 4.1.2 hükümleri uygulanmaz. Sınırlı
    tadilat bildirimiyle, proje gerektirmeden değişiklik yapılır.
    Aracın orijinal tipindeki motor (yeni, çıkma veya yenileme yapılmıĢ olanlar dâhil)
    kullanıldığı takdirde, sadece Sınırlı Tadilat Bildirimi onaylanır.

    Sınırlı Tadilat Bildirimi ekleri: Ruhsat aslı veya noter tasdikli sureti, motor faturası (marka,
    tip, yakıt türü bilgileri olacak), gerektiğinde orijinal motora ait bilgileri içeren kayıt (uygunluk
    belgesi, broĢür, katalog, vb.)

    Model yılı eski ancak özellikleri aynı (en az aracın imal yılının güncel seviyesinde), çıkma
    veya hiç kullanılmamış motorların tadilatında mukayese raporu ile proje düzenlenecektir.




  • Eniştede PLYMOUTH marka araba var. Amerikan. Daha önce benzinli idi ve 8 silindirli idi. Çok yakıyor diyerek ve LPG ile bu gövdeyi taşımak zor olur diyerek benzinli motoru söktürüp diesel motor taktırdı. Kaç senedir kullanıyor. Muayenelerde de sorun çıkmıyor. İki ay sonra 08 ağustosta izine çıkıyorum. O zaman bunu nasıl yaptığını sorup buraya yazarım.
  • Orjinal motor buluyorsun (sıfır ve 2.el olması farketmez) motorun faturası ve sınırlı tadilat projesi çizdirip muayene istasyonuna gidip yeniden muayene ücreti ödeyip tadilat muayenesine giriyorsun,ondan sonra proje ve diğer evraklarla birlikte emniyete gidip motoru ruhsata işletiyorsunuz.

    Yalnız orjinal motorun masrafı ne kadar tuttuğunu da öğrenin eğer motoru bulabiliyorsanız.Eğer blokta sıkıntı yoksa orjinal motoru rektefiye etmek Şahin için konuşuyorum fazla pahalı değil.Orjinal motoru takarsanız rektefiye edip proje filan çizdirmeye gerek yok,muayene tekrarına gider vizeyi onaylatırsınız.
  • basit bir işlemi bu kadar yokuşa sürmenin mantığını anlayabilsem
  • quote:

    Orijinalden alıntı: diorain

    Merhaba

    1,5 yıl önce ikinci el bir araç satın aldım, muayenesini yaptırmaya götürdüğümde ruhsattaki motor no ile motorun üzerindekinin farklı olduğu görüldü. Sağolsun memur insaflı çıktı bütün evrakları verdi git bu işi hallet öyle gel yoksa normalde bağlamam lazım aracını dedi. Eski sahipleriyle yapılan görülmelerim sonucunda hiç bir netice alamadı ikisi de suçu birbirine attı istersen dava et dediler. 94 model bir araba için değmez tabi bu zahmete mahkeme vs filan.

    Ne yapmam lazım ruhsata işletmek için, ne kadar ceza öderim bu konuda hiç bir bilgi bulamadım. Bilen arkadaşlar yardımcı olursa çok sevinirim

    İlginç bir durum benim araç için yukarıda yazmıştım motor numarası farklı diye hafif kusur yazıp geçirmişler.Bence hiç uğraşma mahkeme felan taşlattır motor numarasını üstünüde yağla bulunamadı yazıp geçirirler.




  • Ankarada olanlar için araştırma yapabilecekleri bi kapı adresi. arayıp,gidip,görüşen olursada motoru dizele çevirirken başka hangi parçalar değişmesi gerekiyomuş ,her parça fiyatı ve ortalama toplam masrafın ne civarda olacağını forumda paylaşırsada herkez adına sevinirim.
    http://www.ustamuhendislik.com/?page_id=17
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fâni85

    Merhaba,

    Motor değiştirme konusunu araştırmamın asıl sebebi Amerikan aracına binebilme ihtimali. Bildiğiniz üzere Amerikan araçlarındaki 3 - 4 litre motorların gücü günümüzdeki 2 litrelere eşit. Dizeli geçtim, yeni jenerasyon benzinli ile tadından yenmez bu arabalar. Eniştenizin aracı hakkında biraz daha bilgi verebilir misiniz? Teknik olarak bir arıza yaşadı mı? Resmi işlemleri nasıl sonuçlandırdı?
    Enişte o arabayı sattı. Satalı 3 veya 4 yıl oldu. Şu anda Ford Transit Connect kullanıyor. Seneler önceki motor değiştirme mevzuatı nasıldı, emin değilim. Kendisine sordum. O da pek hatırlamıyor. Zaten vekalet vermiş. Muameleci halletmiş tüm işleri. Enişte sadece motor parasını ödemiş. Sanayi bakanlığına yazı yazılması gerekiyor. Sonra proje hazırlanıyor. Bunlar yeni motoru takacak olan servise geliyor. Ondan sonra motor takılıyor. Vs. vs.

    Fakat şimdi motor değiştirmenin yasaklandığını okudum bir yerde. Mesela benzinli aracınız var. Motor öldü bir şekilde. Veya keyfi olarak motor değiştirmek istiyorsunuz. Aynı markanın başka bir benzinli motorunu koydurabiliyorsunuz. Benzinliden dizele, dizelden benzinliye geçiremiyorsunuz.

    Bu şekilde okumuştum.




  • Merhaba .

    Arkadaşlar araca farklı motor atmak için hangi kurallar geçerli kaç kişiye sordum her birinden gelen yanıt farklı kimisi aracın orjinal lt. hacminden % 30 aşağıya yada % 30 yukarıya olması gerekiyor diyor kimisi benzinliye dizel,dizele benzinli atılamıyor diyor kimisi aynı marka aracın motoru olduktan sonra istediğini koyabiliyorsun diyor ben bu işin doğrusunu nereden öğrenebilirim yada yardımcı olabilecek arkadaş varsa aydınlatırsa çok sevineceğim.



  • Kimsenin bilgisi yokmu arkadaşlar ?
  • bende eğer yanlış duymadıysam artık araçlara motor atmak yasakmış

    farklı hacimde yada farklı yakıttı kullanın motor atmak yasak diye duydum. yanlış duymuş olabilirim.
  • MOTOR VEYA ŞASE DEĞİŞİMİ
    1. Motor satış senedi, Gümrük Şahadetnamesi veya fatura ile satın alınan motor bloğunun girişi ile ilgili son sahibi arasındaki satışa esas belgeler.
    2. Garanti kapsamında değiştirilen motor bloğu için fatura ve bu motor bloğunun garanti kapsamında değiştirildiğine dair firmanın yazısı.
    3. Teknik belge-plan proje
    4. İki adet Araç Trafik Tescil ve Müracaat İşlem Formu (Ek-1)
    5. Yeni Tescil ve Trafik belgesi (Trafik Tescil Şube veya Bürosu'ndan)
    6. Eski Tescil ve Trafik belgeleri
    7. Karayolları Fenni Muayene İstasyonu'nca tespit yaptırılır.

    KAYNAK :http://www.trafik.gov.tr/
    Trafik Tescilİşlemleri / Araç Tescil bölümü

    Teknik belge - plan projeyi motoru satın aldığınız yer veremiyorsa, bir makine mühendisine yaptırmanız gerekiyor.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: AnarKin

    Ya araç 74 modelse ? Sanıyorum buna ne servis bakar nede başka bir şey peki bu durumda ne olacak ? Ve ayrıca sahip olduğum aracın bir sürü farklı motor seçenekleri uygulanmış olanları sağda solda cirit atıyor bunlar nasıl yapılıyor peki ?

    Bu kanun yeni çıktı sayılır zaten.Önceden takılabiliyordu.Birde sanırım eğer yetkili servis aracılığıyla yine aynı model aracın farklı motor seçeneklerinden sadece aynı yakıt türü olmak koşulu ile bir alt versiyonu takılabiliyor.1600 cc yerine 1400 cc gibi.
    Dediğim gibi tam emin değilim.Fakat aklımda bunlar kalmış.
    Nasıl yapıyora gelirsek,satmadıktan sonra aracı sorun yok.Çünkü işten anlıyanlar hariç; o motorun sonradan takıldığını bilmek çok zordur.Özellikle eski Amerikanlarda.
  • muaynelerde eskiden prob. çıkmazdıda şimdi işler sıkı baya mecburen ruhsata işletmek zorundasınız. kafadan bakıolarmış..
  • quote:

    Bu kanun yeni çıktı sayılır zaten.Önceden takılabiliyordu.Birde sanırım eğer yetkili servis aracılığıyla yine aynı model aracın farklı motor seçeneklerinden sadece aynı yakıt türü olmak koşulu ile bir alt versiyonu takılabiliyor.1600 cc yerine 1400 cc gibi.
    Dediğim gibi tam emin değilim.Fakat aklımda bunlar kalmış.
    Nasıl yapıyora gelirsek,satmadıktan sonra aracı sorun yok.Çünkü işten anlıyanlar hariç; o motorun sonradan takıldığını bilmek çok zordur.Özellikle eski Amerikanlarda.


    Daha önce motor ve şase değişimi için son mevzuatı yazmıştım. Mevzuatı okursanız alt versiyon, üst versiyon demiyor.Önemli olan teknik belge-plan projedir. Eğer makine mühendisi teknik belge - plan projenizi onaylarsa sorun yok demektir. Her çeşit araca her motor monte edilebilir.Benzinliden dizele, dizelden benzinli veya hibrite her şekilde motor değiştirebilirsiniz. Bunu kısıtlayan tek şey aracın teknik özellikleridir. Siz 1200 motorlu arabaya 4800 motor takmaya kalkarsanız, zaten aktarma organları bunu karşılamaz, frenlerde aracı durdurumaz. Bu teknik belge- plan projeye hiç bir makine mühendisi de imza atmaz. Bence siz bu konuda işlem yapabilen bir motor ustası ile görüşün ve uygun seçenekler üzerinde somut olarak konuşunuz.Bu ve aklınıza gelebilecek diğer soruların son değişikler işlenmiş mevzuatı için http://www.trafik.gov.tr/ adresine bakabilirsiniz.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: speaker

    Daha önce motor ve şase değişimi için son mevzuatı yazmıştım. Mevzuatı okursanız alt versiyon, üst versiyon demiyor.Önemli olan teknik belge-plan projedir. Eğer makine mühendisi teknik belge - plan projenizi onaylarsa sorun yok demektir. Her çeşit araca her motor monte edilebilir.Benzinliden dizele, dizelden benzinli veya hibrite her şekilde motor değiştirebilirsiniz. Bunu kısıtlayan tek şey aracın teknik özellikleridir. Siz 1200 motorlu arabaya 4800 motor takmaya kalkarsanız, zaten aktarma organları bunu karşılamaz, frenlerde aracı durdurumaz. Bu teknik belge- plan projeye hiç bir makine mühendisi de imza atmaz. Bence siz bu konuda işlem yapabilen bir motor ustası ile görüşün ve uygun seçenekler üzerinde somut olarak konuşunuz.Bu ve aklınıza gelebilecek diğer soruların son değişikler işlenmiş mevzuatı için http://www.trafik.gov.tr/ adresine bakabilirsiniz.


    Trafiğin istediği belgelerle karıştırma.Mevzuat izin vermiyor.

    Muayeneye gelirsek zaten motor numarası ile alakalı herşey hafif kusur.Sadece satacağın zaman motor numarası şart olduğu için sorun o zaman başlar.Özetlersek aracı satmayacaksan bir problem yok.




  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.