Şimdi Ara

8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
43
Cevap
3
Favori
28.614
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • eğer valfler yeteri kadar büyükse 8 veya 16 pek bişey farketmez. yani önemli olan birim zamanda ne kadar hava emdiği ve ne kadar hava tahliye ettiğidir.

    eğer yeterli büyüklükteki 8 valfle yeterli miktarda tahliye gerçekleşebiliyorsa pek bir performans kaybı söz konusu olmaz.

    ancak büyük valflerin kontrolü zor olduğundan, çoğu modern araçta, valfler küçültülerek, toplam valf sayısı arttırılılarak performans artışı elde edilir.

    performans valf sayısıyla alakalıdır. ancak valf sayısıyla her zaman doğru orantılı değildir.

    tekrar etmek gerekirse önemli olan birim zamanda ne kadar hava tahliye edildiğidir. bunu 8 valflede yababilirsiniz, 12 valflede, 16 ilede, eski kasa passatlardaki gibi 20 valf ilede.

    mesela eski kasa passatların 1.8 litre hacmindeki 20 valfli, atmosferik 125 hp veya turboşarjlı 150 hp motorlarını ele alacak olursak, silindir başına emme için 2'şer, egsozt için 3'er valf ayrılmıştır.

     8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi






    ancak egsozt için ayrılan 3'er valf yerine, yeterli büyüklükteki 2'şer valfle de başka markalarda, aynı performansın elde edildiğini biliyoruz.

    alttaki resimdede üstten tek egsantrikli 8 valfli eski bir vw motorunu görüyoruz.

     8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi


    bu motorda sizin de tahmin edebileceğiniz gibi birim zamanda, yüksek valf sayısına sahip motorların tahliye edebileceğinin çok altında bir miktarda hava tahliye edilebilir.

    alttaki resimde ise gti-vr6 nın üstten çift egsantrikli, 24 valflik motorunu görüyoruz.

     8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi


    muhakkak ki bu motorun performansı daha düşük valf sayısına sahip motorlardan daha fazla olur.

    ancak tabiki bu motorda ekonomiden bahsetmek pek de mümkün olmaz.

    tabi işin bir diğer boyutu ise bu valflerin açık kalma zamanlarıdır.

    bu konuda farklı sistemler geliştirilmiştir. mesela alttaki resimde honda, 16 valflik bir motorla, valflerin açık kalma zamanlamasını değiştirerek maksimum performans ve minimum yakıt tüketimini hedefler...

    aşağıdaki resimde de honda nın K20Z3 kodlu motorunda uyguladığı i-VTEC sistemi;

     8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi


    yani özellikle gelişen teknolojiyle artık valf sayısı tek başına pek birşey ifade etmez. valflerin zamanlaması, genişlikleri, emme ve tahliye kapasiteleri gücü ve yakıt sarfiyatını etkiler.


    kolay gelsin...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 16 Mayıs 2008; 2:53:00 >




  • motor hacmi - yakıt ilişkisine de bi ara değinirim.

    kolay gelsin...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: yug2980

    Aslında üst konu yapılması gerekir bu anlatım belk biraz daha ayrıntıya girilerek ama bu şekilde de uygundur
    Hani derler ya bu bilgileri para versen bulamazsın diye,laf sanki bu anlatım içn söylenmiş
    Teşekkürler tekrar
    Bir soruda ben sorayım.Subapların açık kalma zamanlamaları nasıl ayarlanır ve nasıl bir önemi vardır?Teşekkür ederim


    teşekkür ederim hocam.

    gelelim sorularınıza.

    önce "değişken subap zamanlamasının nasıl bir önemi var?" sorusundan başlayalım.

    Motorlarda güç üretimi önce yakıtın içindeki kimyasal enerjinin ısı enerjisine dönüşmesi, sonra da bu ısı enerjisinin pistonu harekete geçirmesiyle gerçekleşir. Bir dört zamanlı motorda bu işlem şu aşamaları izler:
    1. Yakıt ve hava karışımı pistonun dışarı hareketiyle dolar.
    2. Karışım pistonun içeri hareket etmesiyle sıkıştırılır.
    3. Sıkışmış karışım benzinli motorlarda bir kıvılcım ile tutuşturulur, dizel motorlarda ise yüksek basınç ve sıcaklık altında kendiliğinden tutuşur ve yanma gerçekleşir. Yanma sonucu açığa çıkan enerji ile piston dışarı doğru itilir. Bu sayede krank şaftı döndürülür ve kinetik enerji elde edilmiş olur.
    4. Pistonun geri dönüşü sırasında egzoz valfı açıktır ve egzoz gazları pistondan atılır. Döngü böylece başlangıç konumuna gelir ve 1. aşamadan itibaren işlemler yinelenir.

    />


    Motorun bir döngüsünü yukarıda anlatılan 4 aşamada tamamlamasından dolayı bu tip motorlara 4 zamanlı motorlar ismi verilir.

    Gördüğünüz gibi burada anlatırken bile çok zaman alan bu işlem, araç hareket halinde iken bu döngü dakikada ortalama 3.000-3.500 defa tekrarlanır.

    Özellikle yüksek devirlerde hava emişi bu hızlı valf hareketlerinden olumsuz etkilenir. saniyenin belkide 20 de biri gibi bir zamanda silindiri temiz hava ile doldurma işlemi yüksek devirlerde biraz verimsiz gerçekleşir. farklıı devirlerde silindirin farklı hızlarda hava ile doldurulması gerekir. örneğin yüksek devirlerde silindirin son derece hızlı bir şekilde hava ile doldurulması gerekirken, düşük devirlerde erken açılan emme valfi çekişte kayıplara sebebiyet verir.

    Bu nedenle özellikle sürekli yüksek devirde kullanılan yarış otomobillerinde emme valflerinin açılış zamanları daha öne alınır. yani emme, egsoz çıkışından hemen sonra hatta bazen egsoz çıkışı bitmeden başlar. Bu gibi subap zamanlaması düzenlemeleri egsantrik mili yarış tipi egsantrik miliyle değiştirilerek gerçekleştirilir.

    />


    Bu tip bir değişiklik sonucu araca takılan yarış tipi egsantrik mili motorun yüksek devirde verimini arttırırken, düşük devirde düzensiz çalışmasına sebep olur.

    Sürekli düşük devir için tasarlanan bir egsantrik mili ise yüksek devirde düzensiz yanmaya sebebiyet verir.

    işte bu farklı devirlerde ve farklı hızlanma isteklerinde, en uygun yanmayı gerçekleştirmek için sürekli değişken subap zamanlaması sistemleri geliştirilmiştir.

    bu sistemler sayesinde her devirde, o devir için gerektiği miktarda emme subabı açık kalır. bu sayede her devirde mükemmel yanma ile maksimum güç ve minimum yakıt sarfiyatı gerçekleşir. böylelikle hem birim miktar yakıtla daha fazla güç elde edilmiş olur, hem de tam yanmamış yakıt egsozdan atmosfere salınmamış olur.

    İşte tüm bu farklı devirlerde ve gaz pedalının farklı açılarında ihtiyaç duyulan farklı subap zamanlaması sorunu motor üreticileri tarafından geliştirilen farklı sistemlerle çözümlenmiştir.

    bu sistemlerin başlıcaları;

    honda'nın vtec motoru
    ve
    toyota'nın vvt-i ve dual vvt-i motorudur.

    dikkat ederseniz bu motorlar hem sınıflarında son derece düşük yakıt tüketimine sahiptirler, hem de farklı devirlerde yeterli miktarda tork ve ivmelenme sağlarlar.

    sonraki mesajlarımda da bu sistemlerin nasıl çalıştığını anlatmaya çalışacağım...




  • bu arada arkadaşlar, alıntı kullanmamaya, kendi anlatımımla bilgileri sizinle paylaşmaya çalışıyorum. bazı yazım yanlışlarım olabilir. eklemek istediğiniz konular olabilir.

    sürç-i lisanımın şimdiden affını dilerim...

    kolay gelsin...
  • bir de valf sayısından çok emme ve egsozt yapılan alan önemli dedik. havada kalmasın diye resimlerle ve formüllerle destekleyelim.

     8 valf 16 valf , tork , motor hacmi,yakıt ilişkisi


    burada kırmızı işaretlenmiş alan valfin inmesiyle, silindire hava emişinin gerçekleştiği aralığı gösteriyor. hava akımının gerçekleştiği aralığın alanı = h x 3.1415926 (pi) x D

    bu alanı arttırmanın iki yolu vardır. birincisi valfin çapını arttırmak. ikincisi ise valfi daha fazla silindir içine indirerek emişin gerçekleştiği aralığı arttırmak. ancak tabi valfi aşağı indirmenin de bir sınırı vardır. çünkü fazla inen valf pistona çarpar.

    burdan da anlaşılacağı gibi emme ve egsoz için hava akımının gerçekleştiği aralık ne kadar büyükse özellikle yüksek devirde verim artacaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 7 Şubat 2008; 1:55:57 >




  • bazı markalar baktıgımızda aynı aracı farklı motor secenekleriyle piyasaya sürüyorlar özellikle motor hacimleri 1.4 1.2 ondan sonra valf sayılarını degiştirerek 8 valf 16 valf secenekleri var sonuç olarak ihtiyaca göre ceşitlilik yaratılmış güzelde öncelikle alıcılar da öncelikle az yakanı arıyorlar verilerde ufak farklılıklar olsada sonuçta uygulamada farklılıklar yaşanılıyor , benim merak ettigimde karşılaştırmam 1.2 ve 1.4 motor secenekleri için özellikle sehir içi kullanımlarda valf faktörüde devreye girerse hangi motor secenegi tercih edilimelidir . ayrıca belirli devirlerde tork degerleri var bazı araçlar düşük devirlerde bazıları ise daha yüksek devirlerde tork degerlerini yakalıyor bu devirlere göre tork degri ne ifad etmektedir bu konuda bilgili arkadaşlar aydınlatırsa memnuniyet duyarım...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi maradona83 -- 3 Şubat 2008; 21:26:02 >







  • yaw hiç fikri söyleyecek yokmu????????????
  • hocam ben makine mühendisiyim.

    sen bu başlığı açarak bana diyorsun ki öğrendiğin ve tecrübe ettiğin herşeyi bu sayfada özetle...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K

    hocam ben makine mühendisiyim.

    sen bu başlığı açarak bana diyorsun ki öğrendiğin ve tecrübe ettiğin herşeyi bu sayfada özetle...
    emege saygımız vardır da bindigimiz makinelerin nasl işlediginide bilmek lazım herkes makine mühendisligi okumuyor tabiki onun için ' bilgi paylaştıkça büyür' diyorum
  • Bu konuda tek bildiğim şey 8 valf lerin düşük devirlerde 16 valflerin yüksek devirlerde daha performanslı olduğu
  • Aslında üst konu yapılması gerekir bu anlatım belk biraz daha ayrıntıya girilerek ama bu şekilde de uygundur
    Hani derler ya bu bilgileri para versen bulamazsın diye,laf sanki bu anlatım içn söylenmiş
    Teşekkürler tekrar
    Bir soruda ben sorayım.Subapların açık kalma zamanlamaları nasıl ayarlanır ve nasıl bir önemi vardır?Teşekkür ederim
  • bilgiler müthiş arkadaşımıza bu bilgilerden ötürü teşekkrler , yeni gelecek bilgileri sabırsızlıkla beklmekteyiz.
  • O.B.K. başlığı ben açmadım soruda sormadım ama tüm yazdıklarını okudum, gerçekten emeğine sağlık.
  • O.B.K. Verdiğin bilgiler için sağol...
  • O.B.K arkadaşım, verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. Bir yazar "Okuya okuya cahil oldum." demiş. Ben de bu forumdaki yazıları okudukça, otomobil konusunda ne kadar bilgisiz olduğumu farkettim. Emeği geçen herkese teşekkürler...
  • Arkadaşlar, yazdıklarıma kıymet verip, zaman ayırıp, okuma zahmetinde bulunduğunuz için asıl ben sizlere teşekkür ederim.

    elimden geldiğince ve vakit buldukça devamını getirmeye çalışacağım.

    emniyetli sürüşler dilerim...

    quote:

    Orjinalden alıntı: maradona83
    bilgiler müthiş arkadaşımıza bu bilgilerden ötürü teşekkrler , yeni gelecek bilgileri sabırsızlıkla beklmekteyiz.


    quote:

    Orjinalden alıntı: _ahmet_
    O.B.K. başlığı ben açmadım soruda sormadım ama tüm yazdıklarını okudum, gerçekten emeğine sağlık.


    quote:

    Orjinalden alıntı: kadango
    O.B.K. Verdiğin bilgiler için sağol...


    quote:

    Orjinalden alıntı: TURKCE
    O.B.K arkadaşım, verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. Bir yazar "Okuya okuya cahil oldum." demiş. Ben de bu forumdaki yazıları okudukça, otomobil konusunda ne kadar bilgisiz olduğumu farkettim. Emeği geçen herkese teşekkürler...




  • O.B.K cok guzel bılgıler tesekkurler saygılar...
  • aklınıza sağlık güzel bilgiler derli toplu olmuş
  • Aabi O Zaman Biz hep Cahil Kalacaz Baksanıza Hiç Birşey bildiğimiz yokmuş
    quote:

    Orjinalden alıntı: TURKCE

    O.B.K arkadaşım, verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. Bir yazar "Okuya okuya cahil oldum." demiş. Ben de bu forumdaki yazıları okudukça, otomobil konusunda ne kadar bilgisiz olduğumu farkettim. Emeği geçen herkese teşekkürler...




  • O.B.K. zaman ayırdığın ve bizleri bilgilendirdiğin için teşekkürler
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.