DonanımHaber'de AraYENİ GELİŞMİŞ ARAMA
ForumBu Bölümde Ara
Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?
60
Cevap
2
Favori
68.965
Tıklama
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> Markalar >> Opel >> Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?
Sayfaya Git:
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      15 Aralık 2007 00:07:49
      Merhaba Arkadaşlar,

      Astra 1.3 konuları okunca, bu modelin torkunun 200n olduğunu herkes dile getiriyordu. Bunun bize sağladı yarar nedir ? Yani örneğin yüksek tork ne demektir ? Forumda okuduğum çoğu konuda yüksek torkun iyi olduğu söyleniyor, fakat neden sorusuna pek inilmemiş.


    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      15 Aralık 2007 17:10:51
      Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.


      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Bayern.cousen -- 15 Aralık 2007; 17:10:56 >
      _____________________________

    • Teğmen
      159 Mesaj
      15 Aralık 2007 18:20:02
      şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
      tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
      Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
      Yani güç..
      farzumahal şöyle anlatayım..
      1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
      bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
      traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
      yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
      başka bir örnek ki biz bunu denedik..
      55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
      balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
      kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
      üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
      hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
      onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
      neyse işin özeti bu.


      _____________________________

    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      15 Aralık 2007 19:28:15
      Bu bilgilendirici bilgiler için teşekkürler :)


    • Binbaşı
      1450 Mesaj
      15 Aralık 2007 20:29:04

      quote:

      Orjinalden alıntı: conss

      şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
      tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
      Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
      Yani güç..
      farzumahal şöyle anlatayım..
      1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
      bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
      traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
      yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
      başka bir örnek ki biz bunu denedik..
      55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
      balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
      kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
      üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
      hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
      onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
      neyse işin özeti bu.


      cons kardeş bundan daha ii anlatan olmaz herhalde.Bende merak ederdim bu tork konusunu ama verdiğin örneklerle okuttuğum 1. sınıflar bile anlar herhalde bu tork konusunu.teşekkürler diline ve eline sağlık...
      bi şu subap konusunu en kolay şekilde antalıcak şekilde örneklersen sevinirim.. vw bora almayı düşünüyom ama 2002 e kadar 8 subaplıymış 2002den sonra 16 subaplı.Bu subap ne demek?



      _____________________________

      Kadın mezarlığa girerken başını kapıyor, dışarı çıkarken açıyor. Ölüye karşı kapayıp, diriye karşı açmak akıl almaz...N.Fazıl KISAKÜREK
    • Yüzbaşı
      511 Mesaj
      16 Aralık 2007 00:05:42
      mesaj yazacaktım ama arkadaşlar çok hoş açıklamışlar araba alırken torka bakmak lazım CONSS arkadaş çok iyi yazmış torku iyi olan motor bayılmıyor rampa yük gibi durumlarda Mesela otobüs kamyonlar gibi büyük araçlar benzinli gibi yüksek devire ulşamazlar ama yüksek torklu olmalılar çünkü yük çekecekler o halde düşük devirde çok güçlü olamalılar


      _____________________________

      doğruların kaderidir yanlızlık oyüzden kargalar sürüyle kartallar yanlız gezer
    • Yüzbaşı
      617 Mesaj
      16 Aralık 2007 02:43:38

      quote:

      Orjinalden alıntı: Bayern.cousen

      Tork döndürme kuvveti demektir. Motorların gücünün yanında torku da belirtilir, örneğin, 3800 dakika/ devirde 145 Nm gibi. Ne işe yarar? Basit olarak açıklamaya çalışırsak, bir otomobilin, daha doğrusu motorunun torku iyiyse kullanımı daha rahat olur çünkü motor daha geniş bir devir aralığında vites değiştirmeden kullanılabilir. Ya da acil durumlarda yine daha az vites değiştirme ihtiyacı hissedilir. En yüksek tork olarak belirtilen rakamın yanında bu rakamın elde edildiği devir de önemlidir. Motorlar daha çok düşük ve orta devirlerde kullanıldığı için özellikle şehir içinde, torkun düşük devirlerden itibaren yüksek olması çok kullanışlıdır. Böylece alt vitese geçmeden hareketi sürdürmek mümkün olur. Genel olarak motor hacmi yükseldikçe tork artar ama aynı motor hacmine sahip motorların torkları ve "tork eğrileri" farklı olabilmektedir. Bunun nedeni de motor tasarımındaki farklılıklardır. Silindirlerin çapı ve stroku, ateşleme zamanlaması ve diğer bazı niteliklerden oluşan genel olarak "teknoloji" diyebileceğimiz özelliklerdir bu farkı yaratan. Ayrıca herkesin bildiği gibi dizeller "torklu" motora sahiptir. Bunun anlamı düşük devirde yüksek tork sağlıyor olmasıdır. Benzinli motorlardan farklı olarak dizel motorlarının en yüksek torku 1800-2500 dakika/devirde elde edilir. Bu sayede çok devire gerek kalmadan motor "çeker". Diyelim ki bir benzinli motorla bir dizel aynı en yüksek torka sahip olsun, yine dizel motor daha avantajlıdır çünkü bu torku daha düşük devirde sağlıyor. Bunun pratik avantajı, örneğin bir yokuş çıkarken üçüncü viteste 2000 d/d'de iken dizel motorlu arabada gaza basarsınız ve araba hızlanabilir, benzinli motora sahip araba ise hızlanamaz ve büyük bir olasılıkla bir alt vitese geçmek zorunda kalır. Düşük devirlerde yüksek çekiş gücü sağladığı için dizel motorlar özellikle ticari araçlarda kullanılmaktadır. Motorun beygir gücü ile torku karıştırılmamalıdır. Bunlar farklı şeylerdir. Torkun anlamını somut olarak anlamak için şöyle bir örnek de verilebilir. Diyelim ki iki tane aynı beygir gücüne sahip araba var. Torkları ise farklı. Her iki arabayı arkaları birbirine doğru gelecek şekilde yanaştırıp bağladığınızda, iki araç birden hareket ettiğinde (halat çekme oyunu gibi) beygir güçleri aynı olmasına rağmen, torku yüksek olan diğerini çeker.



      Metin gerçekten çok açıklayıcı olmuş tebrikler ve teşekkürler..


      _____________________________

    • Yarbay
      2665 Mesaj
      16 Aralık 2007 12:28:56
      bence bazı verilen bilgiler yanlış olmuşşşşşşş

      - beygir gücü hız, tork çekiş demektir denmiş > yanlış

      beygir gücü torkun sonucunda oluşan bir güçtür. aslında bizi ilgilendiren tork değildir, beygir gücüdür. bu yüzden firmalar hep beygir gücünü ön plana çıkarırlar.
      peki tork ne oluyor. torku yüksek olan araç neden yokuşta daha iyi çekiyor deniyor. şu gözden kaçırılıyor, düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar. bu yüzden yokuşta daha iyi çeker. yani torku düşük olan bi araç 2000 devirde 60hp güç üretirken. 2000 devirde yüksek tork üreten bi araç 75hp güç üretir. bu yüzden yokuşu daha iyi çıkar.

      o yüzden kafanızı şu olsun > düşük devirde yüksek torkun sonucunda düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar

      - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

      beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
      iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker

      eğer iki aracı aynı devirde iken serbest bırakırsak ne olur. yani iki araç 2000 devire ulaştığında birbirini çekmesi için serbest bıraktığımızda o devirde beygir gücü yüksek olan çeker. peki o devirde hangi aracın beygir gücü yüksektir, tabii ki torku yüksek olan. yani düşük devirde yüksek torktan dolayı oluşan yüksek beygir gücünden dolayı


      bunları en iyisi bi tablo ile göstermek zaten, daha anlaşılır olur.

      ama unutmayın esas önemli olan beygir gücü. tork beygir gücünün oluşmasını sağlar. torkun ne büyüklükte hangi aralıkta olduğu, beygir gücünün hangi devirde ne kadar olacağını belirler


      _____________________________

    • Yarbay
      3681 Mesaj
      16 Aralık 2007 13:06:48
      quote:

      Orjinalden alıntı: utkucay
      düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar.


      Katılmıyorum...

      Örneğin Grande Punto'ya bakarsak,

      http://www.fiat.com.tr/grandepunto_tekniktablo.aspx

      sitesinde MultiJet 1.3 motora bakarsak,
      200 Nm torku 1750 devirde sağlıyor. Maksimum gücü olan 90 beygiri ise 4000 devirde. Bu durum sizin belirttiğinizle çakışmıyor mu..?

      Şu tork - beygir günü grafiğine göre de, 1750 devirden sonra tork azalsa da beygir gücü artıyor... Bunu nasıl açıklıyorsunuz..?


      Bu grafiğe göre, makimum gücü 65kW civarında olan araç, torkun maksimum verildiği olan 1750 devirde sadece ~32,5 civarı kW verebiliyor. Bu durumu nasıl açıklayabiliyorsunuz..? Düşük devirde yüksek beygir elde edilmediğini açıkça gösteriyor...


      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cfiliz -- 16 Aralık 2007; 13:12:35 >
      _____________________________

    • Yarbay
      3004 Mesaj
      16 Aralık 2007 13:08:55
      Bu başlığa ilk cevabı ben yazmıştım. Sonradan yazdığımı okuduğumda baktım ki anlatmak istediğimi pek anlatamamışım. Sildim daha sonra yazarım dedim.
      İyikide silmişim 3 arkadaşda o kadar güzel ve net anlatmışlar ki biz arada madara olurmuşuz.
      hepinizin ellerine sağlı.


      _____________________________

      Birisi bana 'Napıyorsun' diyince, kısık bir sesle 'Hiç' diyorum.
      Kimse anlamıyor;
      H'ayatın İ'çinden Ç'ıkamıyorum.

      "Yüreğin, kadını erkeği yoktur. Bi mert olanı vardır, bir de namert olanı"...
    • Yarbay
      2665 Mesaj
      16 Aralık 2007 13:21:52
      quote:

      Orjinalden alıntı: cfiliz


      Alıntıları Göster



      Katılmıyorum...

      Örneğin Grande Punto'ya bakarsak,

      http://www.fiat.com.tr/grandepunto_tekniktablo.aspx

      sitesinde MultiJet 1.3 motora bakarsak,
      200 Nm torku 1750 devirde sağlıyor. Maksimum gücü olan 90 beygiri ise 4000 devirde. Bu durum sizin belirttiğinizle çakışmıyor mu..?

      Şu tork - beygir günü grafiğine göre de, 1750 devirden sonra tork azalsa da beygir gücü artıyor... Bunu nasıl açıklıyorsunuz..?


      Bu grafiğe göre, makimum gücü 65kW civarında olan araç, torkun maksimum verildiği olan 1750 devirde sadece ~32,5 civarı kW verebiliyor. Bu durumu nasıl açıklayabiliyorsunuz..? Düşük devirde yüksek beygir elde edilmediğini açıkça gösteriyor...


      istersen bi de benzinli 90 hp gücünde olan bi motorun grafik tablosunu koy, ikisinin o devirdeki beygir güçlerinin ne olduğuna bak dediğimi anlarsın

      tork ve devirin hızına bağlı olarak beygir gücü oluşur

      ayrıca ben düşük devirde yüksek tork üretilmesi düşük devirde yüksek beygir üretilmesini sağlar derken, başka bir motora kıyasla söylüyorum bunu. düşük devirde en yüksek beygir gücünü verir demiyorum.

      iki motor ele al
      biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
      diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

      bu iki motorun
      2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi


      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 16 Aralık 2007; 13:25:44 >
      _____________________________

    • Yarbay
      3681 Mesaj
      16 Aralık 2007 13:34:14

      quote:

      Orjinalden alıntı: utkucay


      iki motor ele al
      biri 110hp 1.6 benzinli 145nm/4400rpm torklu olsun
      diğeri 110hp 1.6 turbodizel 240nm/4400 rpm torklu olsun

      bu iki motorun
      2000 devirde beygir güçleri 1.6 benzinli için 60hp iken, 1.6 turbo dizel 80hp dir, yani birbirine kıyasla düşük devirde daha yüksek beygir gücü verir 80>60 dan demi


      Gerçek motor değerlerini ve grafiklerini koymak eminim daha açıklayıcı olacaktır


      _____________________________

    • Yarbay
      2665 Mesaj
      16 Aralık 2007 13:38:21

      quote:

      Orjinalden alıntı: cfiliz



      Alıntıları Göster



      Gerçek motor değerlerini ve grafiklerini koymak eminim daha açıklayıcı olacaktır


      tabii ki ama şu an amacım mantığı anlatabilmek

      eğer sizde varsa grafik ve paylaşabilirseniz iyi olur. çünkü iki aynı beygir gücüne sahip ve torkları farklı olan grafik koyulursa zaten daha iyi anlaşılacaktır


      _____________________________

    • Çavuş
      54 Mesaj
      16 Aralık 2007 13:53:49
      Arkadaşlar. Bir kardeşimiz torkun beygir gücünü ürettiğini söylemiş ki bu büyük bir hata. Tork denen şeyin fizikteki formülasyonu şudur: T=F*L Burada T=tork, F=Uygulanan kuvvet, L ise uygulanan kuvvetin dönme merkezine olan uzaklığı yani moment kolunun uzunluğunu verir. Zaten mesela 200Nm derken, burada N=Newton kuvvet birimi, m ise metre cinsinden uzunluktur.
      Bakın bir resim yolladım. Bu resimde a noktası silindire bağlı olan güç aktarma kolunun yani biyel kolunun krank miline bağlandığı noktadır. Bu a noktasının ifade ettiği yer yani b ile gösterilen krank miline olan dikey uzaklık tork denen büyüklüğün oluştuğu yerdir. Bir kapıyı düşünün. Şimdi ben kocaman cüssemle kapıyı menteşeye yakın bir noktadan açıp kapamaya çalışsam ciddi olarak zorlanırım. Ama bizim ufaklık daha iki yaşında olmasına rağmen kapıyı menteşeye en uzak yerinden hareket ettimeye çalışsa en küçük parmağıyla bunu çok rahatlıkla yapar. İşte budur tork. 200 beygir bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm tork da. Formüle dikkat: F*L yani Kuvvet*Dönme merkezine olan uzaklık. Şunu düşün ya bir tonavida şekilli anahtar ile bijon sökebilr misiniz? Bijon gibi çok sıkışık olan bir düzeneği açmak için yüksek tork gerekir işte. Biz de bunu genelde T biçiminde bir anahtarla yaparız. Hatta kamyoncu olan dayımın lastiğini sökmek için o T biçimli anahtarın ucuna uzunca bir demir de ilave etmiştik ki, F*L ile verilen tork yüksek olsun ve hiç zorlanmadan bijonu sökelim.

      Arabanızın ürettiği beygir gücü tamamen motorun iç yapısıyla ilgilidir. Torkun bunda herhangi bir etkisi olmaz. Dediğim gibi 100 beygir gücünde bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm de.

      Peki niye o zaman motorlarımız 1000Nm tork üretmiyor. Dikkat! Benim dayımın kamyonu 140 beygir gücünde ve dayım o kamyonla 45 ton yük götürüyor. Artı bir de kamyonun ağırlığı var tabi. Benim Grand Picasso ise 110 beygir. Ama ben 15 ton bile çekebileceğini sanmıyorum. Aradaki bu 4o tonluk fark sadece 30 beygirden mi kaynaklanıyor. Hayır işte. Tork demek kuvvetin döndürme etkisi demek. O kamyonun motorundaki uzun biyel kolları ve karank oranları sağlıyor o döndürme etkisini. Bazı kamyonlar 1200 Nm tork üretiyor. Ama motoru Veyron gibi 1001 beygir falan değil, çok çok az güçte Veyron'a göre. O kamyon 200 ton yükü çeker ama hiçbir zaman Veyron gibi 400 km hızı aşamaz.

      Yani demek istediğim şu ki, eğer mevcut beygir gücünüzle, mesela 140 beygir ile 50-60 ton yük çekmek isterseniz kamyon motoru gibi hantal bir motora sahip olursunuz ve yapacağınız hız yer yarılsa gök gürlese 150 km'dir. Ama 140 beygirlik bir motora sahip golf 2.0 tdi kullanırsanız 200 km'yi rahat devirisiniz. Yani bu tamamen üretilen motorun ne amaçla kullanılacağına bağlı.

      Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir.




    • Teğmen
      133 Mesaj
      16 Aralık 2007 14:07:14
      fizik okuduğum için akla yatkın geliyor; ama motordan anlamam pek. anlatan arkadaşlar örnek, resim veya grafikle anlatsa sanırım daha açıklayıcı oluyor değil mi. fikirlerini böyle teknik paylaşan arkadaşların yazılarını sorgulayarak daha iyi anlayabiliyoruz; zira kimin ne kadar uzman ve yetkin olduğunu bilmemiz mümkün değil aksi durumda.

      oldukça yararlı bir topic olucak gibi bu topic; merakla takip edeceğim..


    • Yarbay
      2665 Mesaj
      16 Aralık 2007 14:26:08
      " Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir."

      yanlışşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

      beygir gücü üretilmez zaten, beygir gücü bir işin sonucudur.

      bir örnek vereyim.

      ahmet amca 100 kg yükü taşıyacak. bir seferde 10 kg kaldırıp taşıyabiliyor. yani 10 seferde 100 kg yükü taşır. 1 seferi 6 dk yapıyorsa. 60 dakikada 100 kg yu taşımış olur.

      ahmet amcanın gücü 10kg diyebiliriz. yaptığı işte 1 saatte 100 kg dur.

      motor içinde buradan bi benzetme yapabiliriz. motorun ürettiği tork gücü, yaptığı iş ise beygir gücüdür. motorun devirine bağlı olarak yaptığı işte değişir, ürettiği torkta.

      beygir gücü, torka ve motorun devrine bağlıdır. bunun sonucunda ortaya çıkar

      ayrıca, teknik terimle değil, herkesin anlayabileceği şekilde anlatma fayda var, internette bol bol teknik anlatım var ama insanlar bu anlatımdan bişey anlamıyor.
      o yüzden anlaşılabilecek şekilde hatta örnekle anlatalım


      _____________________________

    • Çavuş
      54 Mesaj
      16 Aralık 2007 15:54:27
      arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
      Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
      Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
      Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
      Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

      Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

      Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

      Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


      Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
      "Kuvvetin döndürme etkisi"
      Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

      Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

      Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.


    • Yarbay
      2665 Mesaj
      16 Aralık 2007 16:26:41

      quote:

      Orjinalden alıntı: <reis>

      arkadaş. benim verdiğim o kapı veya bijon örneklerini okumadın galiba.
      Tork dediğin şey sadece motor için değildir. Etrafına bir bak. Bir merkez etrafında dönebilen bir sistem varsa orada tork vardır. Sen fizikteki iş tanımıyla günlük hayattaki iş tanımın karıştırma.
      Hadi motoru geç. mesela benim bir noktaya ygulayacağım kuvvet 50 newton olsun. Ben o kuvvetle 1000000Nm tork bile üretirim. Nasıl mı? o mesajda dedik ki tork=Kuvvet.Moment kolu basit bir hesapla 1000000Nm tork üretmek için 50 Newton kuvvet uygulama yeteneğine sahip ben deniz, dönebilen bir sisteme 20000 metrelik bir çubukla müdahale etmem gerek. "bana uygun bir kaldıraç verin, dünyayı kaldırayım" diyen bilginin sözündeki hikmet budur.
      Hem sonra teknik bir konu öğrenmek isteyip de teknik terimlerden uzak bir anlatım pek bir işe yaramaz.
      Ayrıca ben yukarıda basitce anlatmaya çalıştım. Ben fizikciyim. Bu tork olayının dersini okuduk. Hatta o 140 beygirlik kamyonun taşıdığı 60 ton hatta çekebileceği 100 ton yükün nasıl olabildiğini, 110 beygirlik bir otomobil motoruyla nasıl bu kadar fark yaratabildiğini bizim prof. Ahmet Bulut hocamıza sormuştum. Onun iyice anlatmasıyla zaten tork olayını kavradım. Motorda güç aktarma organları var. Hiç mi duymadınız? Burada işte fiziğin güç tanımıyla, günlük hayattaki güç tanımının farklı olması sorun yaratıyor. Ben önceki mesajda kullandığım güç ifadelerini günlük kullandığımız güç tanımıyla aynı kullandım.

      Tork değerini mekanik oynamalar doğurur dedik. O eksik ama konuyu iyi anlatan bir açıklama. Yoksa yakıt püskürtme basıncının bile torka dolaylı etkisi var bunları biliyoruz. fazlaca tekniğe boğulmuş bir açıklama bir halta yaramayacağı için, yaşadığımız hayatta tork nedir onun anlamını vermeye çalışıyorum.

      Benim demek istediğim motor içinde geçen olaylar nihayetinde üretilen güç (günlük anlamdaki güç) biyel kollarıyla silindirlerden krank miline aktarılır. O aktarılan kuvvet de işte dediğim gibi istenirse 1000000 Nm tork bile üretebilir. Yukarıdaki şekilde anlamadığınız ne var anlayamadım ben. Orada kırmızı olan mil krank mili, yani tekerlekleri döndüren mil. Arkadan çekişli bir arabada tekerlekler başka türlü dönüyor ama, silindirli motorlar -ki içten yanmalı motorlarda olmazsa olmazdır, çünkü silindir zaten yanma odasıdır- tekerleklerin dönmesini sağlayan matık budur. O şekile bir bakın. Mantık olarak a ile gösterilen nokta dikey olarak krank milinden uzaklaşırsa, bu a noktasına uygulanacak kuvvet tekerleği daha kolay döndürmez mi. Yani daha yüksek tork üretilmiş olmaz mı?

      Torku yüksek motorlar düşük devirde üretilen düşük kuvvetle bu sebeple daha kolay hızlanır ve alt viteslerdeki yüksek devirlerde üretilecek yüksek güce, torku düşük motorlar kadar ihtiyaç duymazlar.


      Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
      "Kuvvetin döndürme etkisi"
      Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.

      Tork ve beygir gücünün birbirinine bağlılığı hep doğru orantılı değildir. Bir arkadaş yukarıda bir grafik vermiş. Bu değerlerin birbirini izleyişi gösterilmiş. Öyle direk olarak birbirine doğru orantılı etki etseler o grafikteki çizgiler paralel olurdu.

      Tork konusu derindir. Hayatın her alanıda karşımıza çıkar. Musluk açarken de , vida sıkarken de. Bu işi anlamanın en rahat ve pratk yolu. T=F.L formülünü anlamaktan geçer. Basit bir formül arkadaşlar. Herkes en az benim kadar iyi anlayabilir.


      beygirin tanımını yapabilir misin?

      basitçe beygiri açıklayabilirmisin?



      _____________________________

    • Teğmen
      133 Mesaj
      16 Aralık 2007 17:21:28
      arkadaşlar tartışma ortamına girmeye hiç gerek yok, böyle bir paylaşım ortamının tadını bozmayalım diye düşünüyorum. herkes kendi düşüncesini paylaşsın, zaten okuyan herkes kimin düşüncesini benimseyeceğine okurken karar veriyor.


      _____________________________

      CORSA 1.3 CDTI 90 HP
      2007 ENJOY+SP
      5 KAPI, MANUEL 6
      ŞİMŞEK GRİ
    • Teğmen
      159 Mesaj
      17 Aralık 2007 21:54:04

      quote:

      Orjinalden alıntı: <reis>

      Tork genel olarak böyle birşey arkadaşım.
      "Kuvvetin döndürme etkisi"
      Yani kuvveti, yani gücü oluşturan bir olay değil.



      quote:

      Orjinalden alıntı: conss

      tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
      Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..



      eline sağlık reis..
      ben kendi yaptığım deneyde bile bunu anlatmak istedim işte..
      ve benım ıcın de daha teknık bir şekilde bilgilerim pekişmiş oldu..
      çok teşekkürler..


      _____________________________

    • Yarbay
      14539 Mesaj
      17 Aralık 2007 22:43:13
      istanbul depremi olayına dönmüş...
      her prof ayrı bişi sölüyor.....



      _____________________________

    • Çavuş
      54 Mesaj
      18 Aralık 2007 00:16:42

      quote:

      Orjinalden alıntı: marginalimm

      arkadaşlar tartışma ortamına girmeye hiç gerek yok, böyle bir paylaşım ortamının tadını bozmayalım diye düşünüyorum. herkes kendi düşüncesini paylaşsın, zaten okuyan herkes kimin düşüncesini benimseyeceğine okurken karar veriyor.



      Kardeşler. Bu arkadaşımız tartışma ortamına girmeyi yanlış görmüş ki, ben de kendisine katılıyorum tüm kalbimle.
      Şayet bu doğrultuya yönelik sözlerim olmuş ise, bir üslup hatasına düştüm ise çok özür dilerim.

      Beygir gücü nedir? Onu da yazmaya çalışırdım kardeşim ama inan vaktim yok. Sonra inşallah diyelim.



    • Binbaşı
      1732 Mesaj
      18 Aralık 2007 23:05:09
      çok güzel yazmıssın eline sağlık bizde focus tdci 109hp 240nm tork honda cıvıc var 110hp 152nm tork . defalarca bu arabaları kıyasladık ve honda herdaim 1 adım önde 240torkmuş hondayı bir kez geçemedi uzunda kısada hep gerisinde
      quote:

      Orjinalden alıntı: utkucay

      bence bazı verilen bilgiler yanlış olmuşşşşşşş

      - beygir gücü hız, tork çekiş demektir denmiş > yanlış

      beygir gücü torkun sonucunda oluşan bir güçtür. aslında bizi ilgilendiren tork değildir, beygir gücüdür. bu yüzden firmalar hep beygir gücünü ön plana çıkarırlar.
      peki tork ne oluyor. torku yüksek olan araç neden yokuşta daha iyi çekiyor deniyor. şu gözden kaçırılıyor, düşük devirde yüksek torkun olması, düşük devirde yüksek beygir elde edilmesini sağlar. bu yüzden yokuşta daha iyi çeker. yani torku düşük olan bi araç 2000 devirde 60hp güç üretirken. 2000 devirde yüksek tork üreten bi araç 75hp güç üretir. bu yüzden yokuşu daha iyi çıkar.

      o yüzden kafanızı şu olsun > düşük devirde yüksek torkun sonucunda düşük devirde yüksek beygir gücü elde edilmesini sağlar

      - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

      beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
      iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker

      eğer iki aracı aynı devirde iken serbest bırakırsak ne olur. yani iki araç 2000 devire ulaştığında birbirini çekmesi için serbest bıraktığımızda o devirde beygir gücü yüksek olan çeker. peki o devirde hangi aracın beygir gücü yüksektir, tabii ki torku yüksek olan. yani düşük devirde yüksek torktan dolayı oluşan yüksek beygir gücünden dolayı


      bunları en iyisi bi tablo ile göstermek zaten, daha anlaşılır olur.

      ama unutmayın esas önemli olan beygir gücü. tork beygir gücünün oluşmasını sağlar. torkun ne büyüklükte hangi aralıkta olduğu, beygir gücünün hangi devirde ne kadar olacağını belirler




      _____________________________

    • Yüzbaşı
      319 Mesaj
      20 Aralık 2007 00:32:35

      Beygir gücü : Satıcının beni tavlamak gündeme getirdiği gösterge. Örneğin;

      "Beyefendi bakın bu aracımız tam 105 beygir gücündedir." (satıcı bu lafı bilmiş bir edayla söyler)

      Tork : Benim satıcıya cevap verebilmek ve "ben de anlarım bu işlerden" havasını yaratabilmek için gündeme getirdiğim gösterge. Örneğin;

      "İyi de sadece beygir gücü önemli değil ki... Tork da önemli! Kaç şimdi bu aracın torku?" (Ben de bu lafı satıcıdan daha bilmiş ve hesap soran bir edayla söylerim)

      Benim konuyla ilgili bilgilerim bundan ibaret. Faydalı oldum mu?

      (Bu kadar detaylı teknik bilgilere sahip olan arkadaşların karşısında aşağılık kompleksine kapıldım da, illa kendimi göstermek istedim. Siz bana bakmayın, lütfen devam edin...)


      _____________________________

    • Onbaşı
      34 Mesaj
      22 Aralık 2007 21:39:27
      mekanik dersinde şöyle bir formül vardı tam olarak bu konuyu açıklayan:

      güç(beygir gücü olarak)=(motor devri*2*pi/60)* motorun o devirdeki torku

      bu formüle göre açıkça görülüyor ki; güç ve tork birbirine bağımlı değişkenler. fizikte işin karşılığı güç yani joule kilowatt ve ya beygir gücü ile tanımlanan değerlerdir. Yani aracın performansını güç sağlar ve tekrar formule baktığımızda daha yüksek gücün motor devrinin artması ve/ ve ya torkun yükselmesiyle sağlanabileceği açıktır.


      _____________________________

      fiat bravo t-jet 120hp
    • Teğmen
      136 Mesaj
      22 Aralık 2007 23:22:21
      bu resimde iki kaldıraç örneği görüyorsunuz. iki kaldıraçtada kaldıraçların uzunlukları yüklerin ağırlıkları ve uygulanan kuvvet eşit olduğunu düşünün. hangisinde yükü kaldırmak daha kolaydır? cevap tabi 1. sinde. ama ikisinede aynı kuvvet uygulanıyor.
      destekle uygulanan kuvvet arasındaki mesafeyi ne kadar açarsanız yada desteği kaldırılacak yüke ne kadar yakın tutarsanız yükü kaldırmanız o kadar kolay olur.
      ama burada şu ayrıntıyada dikkat etmek gerekir;
      1) destekle uygulanan kuvvet arasındaki mesafe(A NOKTASI) ne kadar açılırsa aynı kuvvet uygulamanıza rağmen kaldırma direnciniz artar ama yükün üzerinde olduğu kaldıraçla destek arasındaki mesafenin(B NOKTASI) haraket alanı daralır.
      2) destekle uygulanan kuvvet arasındaki mesafe(A NOKTASI) daralırsa aynı kuvvet uygulanmasına rağmen yükü kaldırma direnci azalır ancak yükün bulunduğu kaldıraçla destek arasındaki mesafenin(B NOKTASI) haraket alanı genişler.

      buradan yola çıkarak torkla güç arasındaki ilişkiyi biraz daha aydınlatabiliriz sanırım.
      burada, kaldıraca uygulanan kuvvet "arabanın gücüdür";
      yükü kaldıracın konumuna bağlı olarak kaldırabilme direnci ise "torktur".

      yani 110 hp lik bir motoru teknik oynamalarla torkunu istediğiniz kadar yükseltebilirsiniz. tabi bunun sonucunda motorun haraket edebilme kabiliyeti yani hızı düşecektir. diğer taraftan arabanın hızınıda artırabilirsiniz ama bunun sonucundada arabanın yük çekebilme direncini yani torkunu düşürürsünüz
      BURADA YAPILACAK EN DOĞRU SEÇİM TORKLA GÜÇ İLİŞKİSİNİ İYİ DENGELEYEBİLMEKTİR.
      ÜRETİCİLERİNDE İHTİYACA GÖRE YAPTIKLARI ŞEY BU.
      ÖRNEĞİN BİR TİCARİ ARAÇTA İSTENEN HIZDAN ZİYADE ÇEKME DİREN Cİ OLDUĞU İÇİN BUNA ODAKLANARAK ÜRETİLİR.
      NORMAL BİNEK ARABALARDA DA İSTENEN KONFOR VE SERİLİK OLDUĞU İÇİN KONFOR VE HIZ DİKKATE ALINARAK ÜRETİLİRLER

      umarım açıklayıcı olabilmişimdir SAYGILAR




      Ufaltılmış önizleme resmi



      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nkaymak -- 23 Aralık 2007; 0:35:20 >
      _____________________________

      MUTLU OLMANIN YOLU MUTLU ETMEKTEN GEÇER
    • Çavuş
      58 Mesaj
      04 Ocak 2008 04:30:12
      süper ya fizik bilgim gelişti emeği geçen herkese teşekkür özellikle <reis> sen bu işi biliyorsun


      _____________________________

      Astra K 2016 1.4 T AT Dynamic Hakim Gri
    • Yüzbaşı
      409 Mesaj
      04 Ocak 2008 16:10:35
      bu kadar mı ıyı anlatılır helal olsun
      quote:

      Orjinalden alıntı: conss

      şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
      tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
      Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
      Yani güç..
      farzumahal şöyle anlatayım..
      1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
      bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
      traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
      yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
      başka bir örnek ki biz bunu denedik..
      55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
      balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
      kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
      üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
      hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
      onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
      neyse işin özeti bu.




      _____________________________

      constructors campıon renault
    • Teğmen
      159 Mesaj
      05 Ocak 2008 12:54:44
      teşekkurler caner, ama reis de hakikaten bilimsel yönden harika açıklamış..yani ders diye anlatılır hakikaten..
      benım ki sadece pratiğe dökülmüş haliydi.:)


      _____________________________

    • Yüzbaşı
      924 Mesaj
      07 Ocak 2008 18:12:37
      ÖZETLE:




      _____________________________

    • Çavuş
      70 Mesaj
      08 Ocak 2008 03:12:15
      Müdahele etmeyecektim ama dayanamadım, özellikle son mesajdan sonra olay tamamen yanlış anlaşılmış. Üstteki yazıları okuduğumda genel olarak utkucay ın dedikleri doğru fakat biraz daha acıklanması gerekiyor gibi geldi.

      Öncelikle güvenilirlik filtresine takılmamak için belirteyim fizik de araştırma görevlisiyim. motordan aman aman anlamam fakat içine düşülen anlam kargaşasından kurtulmak gerekiyor.

      Birincisi motorda verilen güç ve tork bilgileri tamamiyle fizikte kullanılanların aynısıdır. Yani güç denilince birim zamanda yapılan iş tork denilince döndürme yetisi anlaşılır. Kaldı ki hp bir güç birimidir, zamanla çarpılırsa enerjiyi verir ve Nm de tork un birimidir.

      Terimleri fizikteki karşılıklarına biraz daha çevirmek gerekirse: motor devri bize arabanın açısal hızını verir, bu açısal hızı arabanın mekanik dizaynının belirlediği (her vites için ayrıdır)bir sabitle çarparsak bu da bize aracımızın çizgisel hızını yani bildiğimiz süratini verir.

      Tork= (inertia)x(açısal ivme) burada inertia nın türkçesini bilmiyorum (kütle)x(aracın mekanik dizaynı) diyebiliriz basitçe
      Güç = (Tork) x (açısal hız) (bunun sağlamasını yukarıda verilen grafikten yapabilirsiniz) (açısal hız= motor devri x 2 x pi / 60)

      Şimdi eğer ki biz aracımızın performansına bakacaksak (kamyon ya da taksi, yokuşta ya da düzlükte, sürat aracı ya da arazi aracı) bakmamız gereken nokta aracın tork grafiğidir. Eğer ki elinizde aracın güç grafiği varsa bu da yukarıda bahsettiğim formül ile tork grafiğine çevirilebilir fakat direk güç grafiğinden takip etmesi zor olur.

      Peki hocam neden böyle? Aracı maksimum gücü ile karşılaştıramaz mıyız?

      Şimdi benim yukarıda yazdığım tork formülüne göre tork hiç bir zaman sıfır olmadığına göre aracımız her devirde sınırlı bir açısal ivmeye sahip olmalı ve sürekli ama sürekli hızlanmalı. Tabii ki de böyle değil. Aracımız dış dünya ile tüm kaportasından temas kurar fakat motorun ürettiği güç dış dünya ile sadece tekerleklerin asfalta değme noktasında hesaplaşır. Yani motorun ürettiği tork dış dünyanın araç üzerine etki ettiği tork ile tekerleklerde karşı karşıya gelir. Nedir bu dış dünyanın araç üzerine etki ettiği tork: efendime söyleyeyim rüzgar(aerodynamic ile minimize etmeye çalışılır), yolun engebesi,
      iç aksandaki sürtünmeler, rampa, viraj, vs.vs. Tüm bunlar çoğu hıza göre değişim göstererek aracımızın tekerleklerine onun yola değme noktasından tork uygularlar. Eğer bu devirde bizim motorumuzun ürettiği tork bu tork ile eşitse bu demek olur ki motorumuz ancak bu devirde gidebilecek kadar. Yani tekerlek üzerindeki toplam tork sıfır olur bu durumda da formulümüze bakarsak toplam açısal ivme sıfır olur. Daha fazla hızlanmamız için vites değiştirerek bu hızda daha fazla tork üreten vitese geçmeliyiz. Eğer motorumuz biraz daha fazla tork üretiyorsa aracımızı halen hızlandırbiliriz ya da motorumuzu üst devirlere çıkartabiliriz. Tork ne kadar büyükse ivme o kadar büyük olur yani o kadar çabuk hızlanırsınız.

      Şimdi buraya kadar anladıysak bundan sonra asıl konumuzdan devam edelim. Yukarılarda da bahsedildiği gibi düşük devirlerde yüksek tork üreten araçlar seridir ya da kuvvetlidir. Aracın en çabuk şekilde hızlanması için eğer ki aracın vites aralıkları ve tork grafiği biliniyorsa çok küçük bir hesaplamayla hangi devirlerde vites değiştirmesi gerektiği çıkartılabilir ve araç canavar gibi hızlanır. (Çok meraklısı varsa aracının bu bilgilerini girsin örnek hesaplama yapabilirim). Buraya kadar okey fakat araç nereye kadar hızlanabilir?? İşte burada sorun araç yüksek devirlerde de kabul edilebilir miktarlarda tork üretmelidir. Örneğin aracınız 5. vites 2000 rpm de 120 basıyor. teorik olarak 4000 rpm de 240 basması gerekir. Peki aracınızın 3000 rpm de ki ürettiği tork onu 3001 rpm ye yükseltebilecek kadar büyük mü?. Yani 180 km/h daki sürtünmeyi karşılayacak ve ekstradan ivmelenecek kadar tork üretiyor mu aracınız 3000 rpm de. Cevap eğer hayırsa araç istediği kadar çabuk hızlansın en yüksek hız testinde sınıfta kalır. Demek ki aracımız düşük devirlerde yüksek torklu olacak fakat tork grafiği paldür küldür aşağıya inmeyecek grafikteki iniş eğimi daha küçük olacak. Yani aynı kütle ve aynı mekanik dizayndaki iki aracı karşılaştırırken ikisinin tork grafiklerine bakıyoruz. Seriliklerini karşılaştırırken düşük devirlerdeki torklarına en yüksek hızlarını karşılaştırırken yüksek devirlerdeki torklarına bakıyoruz. Bunu bsitçe grafiklerinden okuyabilirsiniz.

      Arabanın hp (beygir gücü) birimli gücü ise yukarıda verdiğim formülün sonucudur. Esasen konu hızlanma olunca hp ye çok büyük anlamlar yükleyemeyiz fakat karşılaştıracağımız aracın tork grafiğini bulamazsak yorumlamak zorunda kalırız ve benimde sıkça başvurduğum metoddur. Özellikle maksimum gücün üretildiği devir ile maksimum torkun üretildiği devir arasında epeyce fark varsa o araç üç aşağı beş yukarı performanslı bir araçtır. Yine yukarıda verdiğim formülleri referans veriyorum aracın maksimum gücünü mutlaka ama mutlaka o devirdeki açısal hızına bölüp o devirdeki torkunu hesaplayın. Hesapladığınız tork ve maksimum torku kullanarak aracın tork grafiğinin eğimi hakkında fikir sahibi olabilirsiniz ve diğer otomobillerle karşılaştırbilirsiniz.

      Bir uyarı daha yapacağım. Dediğim gibi güç birim zamanda harcanan enerjidir. Ve bu enerji sizin yaktığınız yakıttan gelir (enerjinin korunumu). Aracınızın devir güç grafiği size tasarruf yapmak istiyorsanız hangi devirlerde dolaşmamanız gerektiğini söyler. Aynı zamanda bir aracın maksimum torka ulaştığı devirlerle maksimum güce ulaştığı devirler arasında ne kadar fark varsa o arac seri kullanımlarda o kadar ekonomiktir. Unutmayın son viteste en yüksek hıza çıkma çalışmaları hariç aracınızı maksimum güç devirlerinde sürmek fazla yakıta malolduğu gibi hiçbir işinize de yaramamakta.

      Umarım açıklayıcı olabilmişimdir. Sorusu olan varsa yanıtlayabilirim. İtirazlarda da bilimsel çerçevede kalındığı müddetçe tartışmaya açığım.






      _____________________________

      Honda Jazz Fun+ CVT 2012
    • Yarbay
      2665 Mesaj
      08 Ocak 2008 09:20:54





      _____________________________

    • Yarbay
      2665 Mesaj
      08 Ocak 2008 09:30:54
      arkadaşın açıklamaları gayet güzel olmuş.

      ben size turbo dizel-benzinli kıyaslamasından bi örnek vereyim. üstte ceratonun iki motor seçeneğinin grafik tablosu var.

      dizel 2000 devirde 60hp, 2500 devirde 80hp, 3000 devirde 100hp, 3500 devirde 110hp, 4000 devirde 115hp güç elde etmektedir.

      benzinli ise 2000 devirde 50hp, 3000 devirde 70hp, 4000 devirde 90hp, 5000 devirde 105hp, 6000 devirde 120hp güç elde etmektedir.

      siz arabanızı 2000 devirde sürerken,
      - dizel 60hp güç üretmektedir. üstelik 1000 devir sonra 100hp güce çıkmaktadır. bu da iyi bir ara hızlanma değeri sunar.
      - benzinli ise 50hp güç üretmekte ve siz 5000 devire gelince 100 hp güce ulaşmakta, bu da benzinliye dizele göre kötü bi ara hızlanma değeri oluşmasına neden olmaktadır.


      _____________________________

    • Onbaşı
      39 Mesaj
      19 Ocak 2008 20:12:02
      arkadaşlar çok saolun valla çok güzel bilgiler vermişsiniz. bide valf olayını açıklarsanız çok güzel olacak


      _____________________________

    • Kurmay Yarbay
      11972 Mesaj
      19 Ocak 2008 20:50:57
      Şu tork ile beygir kadar sinir bozucu bir teknik kavram var mı acaba

      Bilmeyene ifade edebilmek açısından yani!



      Valfi yani subabı insan kalbindeki kalp kapakçıklarına benzetebiliriz.Silindire bir valf açıkken hava dolar sonra valf kapanır hava ve yakıt karışımı patlar vs vs sonra atık haline gelen gaz açılan başka bir valften dışarı atılır..



    • Teğmen
      167 Mesaj
      24 Ocak 2008 17:34:19
      Valf, her bir silindire ait emme ve eksoz kapaklarının toplam sayısıdır. 4silindir 8Valf arabada silindir başına 8/4=2 valf vardır. Bunların biri emme biri eksozdur. 4silindir 16valf arabalarda ise 2 emme 2 eksoz kapağı bulunur. Ne işe yaradığını ise kısaca şöyle açıklayayım. Ağzınızı kapatın, nefes alıp verirken burnunuzun bir deliğini tıkayın. Derin bir nefes alıp verin, zorlanırsınız. Motor da nefes alıp verirken zorlanır. Bu da performans kaybına ve yüksek yakıt tüketimine neden olur.

      Tork-Beygir ayrımına gelince, Tork moment(iş yapabilme kabiliyeti), Beygir ise güç(yapılan iş) tür. Vites sistemi arabalarda uygun tork seviyesini koruyabilmek için vardır. Arabanızı 5. viteste kaldırmayı denerseniz hüsrana uğrarsınız. Yerinden bile kımıldamaz. Çünkü 1200kilogramlık arabayı yerinden kaldıracak kuvveti tekerleklere uygulayamaz. Bununla beraber 1. viteste 160km/h hız yapamazsınız. Vitesli bisikletlerde de aynı mantık vardır. Pedala yakın çark küçük, arka çark büyükken pedal çok rahat döner ama yavaş gidersiniz, tam tersi olduğundaysa pedal ağırlaşır ama biziklet (pedalı çevirebildiğiniz sürece) hızlı gider.

      Özetle, bir arabanın ilk hızlanması Tork ile sağlanır. Hızlanmanın devam etmesi Tork a bağlıdır. Tork ile oynamak isterseniz çok kolay bir yolu var, tekerlek çapını değiştirin. Orjinalden daha büyük çaplı tekerlek takarsanız aracın yere uyguladığı tork düşer (daha doğru anlatımla, yolun tekerleğe uyguladığı sürtünme kuvveti tekerlekler aracılığıyla motoru daha çok zorlar, bir nevi motor freni) ve araba yerinden kalkmaz. O nedenle Hyundai gibi markalar mini pick-up larının arka tekerleklerini ön tekerleklerinden daha küçük yaparlar.


      _____________________________

      Intel Core i7 6700K - MSI Z170A GAMING M3 - 4*8GB Kingston Hyprex Fury 2400MHz DDR4
      PNY Quadro 4000 - 2*Sandisk Extreme 512GBSSD (RAID-0) - Seagate 4000GB - OCZ ZS Series 650W PSU
      Dark SUB-ZERO Kasa - Microsoft Wireless Desktop 2000 - Philips MMS460 5.1

      MOBILE: Samsung Note 5 Gold
    • Onbaşı
      39 Mesaj
      25 Ocak 2008 10:58:32
      saolun bu güzel bilgiler için


      _____________________________

    • Onbaşı
      29 Mesaj
      06 Şubat 2008 01:31:48
      Gelelim tork un hareket eden araçtaki anlamına;
      tork= ara hızlanma
      ne kadar yüksek tork o kadar iyi itiş yada çekiş
      ne kadar erken (düşük devir) tork o kadar iyi esneklik (sollamalarda 2 vites küçüktmek gerekmez)
      ne kadar maksimum torka yakın sürüş o kadar verimli sürüş
      araç hızlanmıyorsa vites küçülterek maksimum torka yakın devire çekmek lazım maksimum beygir gücüne yakın devir de tork yani ara hızlanma elde edemezsiniz.
      Eğer torkunu düşük devirde verirse motor yüksek vitesde de hızlanabilirsiniz,
      seri motorlarda tork düşük devirde verilmeye başlanır 145-165 ntm (genelde 100-125 beygir atmosferik 1.6 lt motorlardır) bir tork ancak 2500 devirden sonra hafif araçta koltuğa yapıştırır o da üst devirlerde sona erecektir.
      Turbo varsa açılana dek sizi bir scooter geçer açılınca ivmelenmeden dolayı gözleriniz sulanır (tork patlaması yaşanır).
      En mantıklısı torkunu düşük devirde vermeye başlayan ve maximum tork devrine dek arttıran bir devir bandı dağılımı (turbo+kompresor----benzinlerimizde ki muhteşem oktan !!! bu 2 tork üreticisin den dolayı aracınızı daha ilk ayda servisin nüfusuna geçirir:( )
      Buyrun karar verin ne süreceğinize!!!


      _____________________________

    • Yüzbaşı
      503 Mesaj
      06 Şubat 2008 15:14:18

      quote:

      Orjinalden alıntı: utkucay

      arkadaşın açıklamaları gayet güzel olmuş.

      ben size turbo dizel-benzinli kıyaslamasından bi örnek vereyim. üstte ceratonun iki motor seçeneğinin grafik tablosu var.

      dizel 2000 devirde 60hp, 2500 devirde 80hp, 3000 devirde 100hp, 3500 devirde 110hp, 4000 devirde 115hp güç elde etmektedir.

      benzinli ise 2000 devirde 50hp, 3000 devirde 70hp, 4000 devirde 90hp, 5000 devirde 105hp, 6000 devirde 120hp güç elde etmektedir.

      siz arabanızı 2000 devirde sürerken,
      - dizel 60hp güç üretmektedir. üstelik 1000 devir sonra 100hp güce çıkmaktadır. bu da iyi bir ara hızlanma değeri sunar.
      - benzinli ise 50hp güç üretmekte ve siz 5000 devire gelince 100 hp güce ulaşmakta, bu da benzinliye dizele göre kötü bi ara hızlanma değeri oluşmasına neden olmaktadır.


      hocam bütün forumu okuttun bana saolasın da yanlıs yoldasın, senin örneklerin her ne kadar bastan beri savundugun tezi dogru gibi gösterse de dediklerin yanlıs. Simdi uzun uzun acıklamak isterim ama vaktim yok. Ama sanirsam senin var o zaman sadece sana sunu sorayim. Neden genelde dizeller 4000-4500 devir yaparda benzinliler 6000-6500 devir yapar ? Bi soru daha bunları baglayabilirsin süper olacak ? Neden dizellerin sıkıstırma oranları 18-19 iken benzinliler 10-11 civarındadır ?


      _____________________________

      otomobil sever
    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      01 Nisan 2008 22:00:32

      quote:

      Orjinalden alıntı: utkucay

      " Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir."

      yanlışşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

      beygir gücü üretilmez zaten, beygir gücü bir işin sonucudur.

      bir örnek vereyim.

      ahmet amca 100 kg yükü taşıyacak. bir seferde 10 kg kaldırıp taşıyabiliyor. yani 10 seferde 100 kg yükü taşır. 1 seferi 6 dk yapıyorsa. 60 dakikada 100 kg yu taşımış olur.

      ahmet amcanın gücü 10kg diyebiliriz. yaptığı işte 1 saatte 100 kg dur.

      motor içinde buradan bi benzetme yapabiliriz. motorun ürettiği tork gücü, yaptığı iş ise beygir gücüdür. motorun devirine bağlı olarak yaptığı işte değişir, ürettiği torkta.

      beygir gücü, torka ve motorun devrine bağlıdır. bunun sonucunda ortaya çıkar

      ayrıca, teknik terimle değil, herkesin anlayabileceği şekilde anlatma fayda var, internette bol bol teknik anlatım var ama insanlar bu anlatımdan bişey anlamıyor.
      o yüzden anlaşılabilecek şekilde hatta örnekle anlatalım

      ****************************

      sanırım konuya hiç vakıf değilsiniz


      _____________________________

    • Teğmen
      208 Mesaj
      02 Nisan 2008 00:13:36
      Valla bence, tork çok önemli bir şey olsaydı, daha doğrusu aracın beygir gücünden daha önemli olsaydı, Formula 1'de araçlar turbo dizel olurdu. Zira, benzinli motora göre daha çok tork elde edebilirlerdi. Ama benzinli motor kullanıp, beygir güçleri nedeniyle araçlar arasında farklılık varsa, beygir gücü her şeyden önemlidir.Yüksek tork gücü ikinci planda kalıyo gibi geliyor.


      _____________________________

      VOLVO S 60 1.6 DRIVE-PREMIUM & VW TIGUAN 1.4 122 HP S&S
    • Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
      03 Nisan 2008 22:20:36

      quote:

      Orjinalden alıntı: lawyer23

      Valla bence, tork çok önemli bir şey olsaydı, daha doğrusu aracın beygir gücünden daha önemli olsaydı, Formula 1'de araçlar turbo dizel olurdu. Zira, benzinli motora göre daha çok tork elde edebilirlerdi. Ama benzinli motor kullanıp, beygir güçleri nedeniyle araçlar arasında farklılık varsa, beygir gücü her şeyden önemlidir.Yüksek tork gücü ikinci planda kalıyo gibi geliyor.

      ***********************

      motor güç üretir,tork ise yukarda genelde belirtildiği gibi aracın hangi amaca uygun olarak üretileceğine bağlı olarak motor gücü baz alınarak istenildiği şekilde ayarlanır.Yukarda yazıldığı gibi teker çaplarıyla veya şaft veya ara şaftlarla belli bir aralıklarda ayarlanabilir.

      Tork araçlardan ziyade hidrolik sistemlerde çok önemli bir yer tutar.Çok güçlü iş makinalarında hem motor gücü hemde torklar çok yüksek değerlere çıkmaktadır.Bu nedenledirki ağır işler yapabilmektedirler.Yoksa yüksek güç üretmişsin ama ondan maksimum tork alacak şeklde dizayn edememişsen makinanın verimi düşer,boşuna yakıt tüketirsin.

      çok basit bir örnekle ben size bir 110 hp lik vereyim,siz bununla yarış aracıda dizayn edersiniz,traktörde.Önemli olan amaçdır.


      _____________________________

    • Yüzbaşı
      293 Mesaj
      03 Nisan 2008 23:28:30
      arkadaşlar hiç üşenmeden bir sürü şey yazmışınız... ben okurken yoruldum.. emeği geçenlere teşekkürler...


      _____________________________

      ford focus hb collection demir gri
    • Binbaşı
      1574 Mesaj
      03 Nisan 2008 23:35:31

      quote:

      Orjinalden alıntı: conss

      şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
      tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz..
      Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme..
      Yani güç..
      farzumahal şöyle anlatayım..
      1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır.
      bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar..
      traktör güle oynaya bugattiyi çeker..
      yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir.
      başka bir örnek ki biz bunu denedik..
      55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var..
      balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz..
      kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı..
      üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir.
      hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş.
      onlar istiyo 100-120'yle çıksın..
      neyse işin özeti bu.

      yamaha yerinde sayarken digeri nasıl cekti? halat mı uzadı


      _____________________________

    • Binbaşı
      1337 Mesaj
      04 Nisan 2008 08:28:20

      quote:

      Orjinalden alıntı: lawyer23

      Valla bence, tork çok önemli bir şey olsaydı, daha doğrusu aracın beygir gücünden daha önemli olsaydı, Formula 1'de araçlar turbo dizel olurdu. Zira, benzinli motora göre daha çok tork elde edebilirlerdi. Ama benzinli motor kullanıp, beygir güçleri nedeniyle araçlar arasında farklılık varsa, beygir gücü her şeyden önemlidir.Yüksek tork gücü ikinci planda kalıyo gibi geliyor.


      Sanırım tork güç için lazım,formula araçları zaten yeterince hafif yapılıyor,hava direnci en aza indiriliyor.Bir de dizel motorların hızlanması benzinliye göre daha yawaş olur.Bu nedenlerle benznli motor yapıorlar formula araçlarını



      _____________________________

    • Binbaşı
      1534 Mesaj
      04 Nisan 2008 23:46:31
      biraz farklı anlatımlar var temeli benzer olsada. fiziksel-teknik derinliklerine girmeden şunu diyebilirmiyiz kısaca ; tork=güç, beygir=serilik. bu kısa tanım çokmu yavan kaldı?


      _____________________________

    • Teğmen
      159 Mesaj
      05 Nisan 2008 16:06:37

      quote:

      Orjinalden alıntı: desci



      Alıntıları Göster


      yamaha yerinde sayarken digeri nasıl cekti? halat mı uzadı


      sana tavsiyem, bol bol kitap oku..
      bunca aylık başlık ve mesajım bunca ay duruyo orda.. böyle bi soru ilk defa senden geliyo..
      anlayışına hayran kaldım..
      evet bu arada halat uzadı..


      _____________________________

    • Teğmen
      159 Mesaj
      05 Nisan 2008 16:10:08

      quote:

      Orjinalden alıntı: lawyer23

      Valla bence, tork çok önemli bir şey olsaydı, daha doğrusu aracın beygir gücünden daha önemli olsaydı, Formula 1'de araçlar turbo dizel olurdu. Zira, benzinli motora göre daha çok tork elde edebilirlerdi. Ama benzinli motor kullanıp, beygir güçleri nedeniyle araçlar arasında farklılık varsa, beygir gücü her şeyden önemlidir.Yüksek tork gücü ikinci planda kalıyo gibi geliyor.


      formula 1dekı tum pıstler yokus yukarı sekılde dızayn edılselerdı, emin ol turbo dızel olurdu araclar..
      motorun lastıklerı cevırebılme gucudur tork. zorluklara karsı, yokusa karsı lastıklerı cevırebılme gucu. formula1de araclar hıc bı zorluga maruz kalmıyorlar.ne yokus var ne baska bısey. ve aracların yuksek torka ıhtıyacı olmuyor. o araclara hız lazım bu yuzden de beygiri arttırıyorlar.
      formula 1 arabalarından yuk tasımaları ıstemıyor. hız yapmaları ıstenıyor. bu yuzden de torka degıl beygıre onem verıyorlar..


      _____________________________

    • Yarbay
      3428 Mesaj
      05 Nisan 2008 16:31:11





      quote:

      Orjinalden alıntı: conss



      Alıntıları Göster



      sana tavsiyem, bol bol kitap oku..
      bunca aylık başlık ve mesajım bunca ay duruyo orda.. böyle bi soru ilk defa senden geliyo..
      anlayışına hayran kaldım..
      evet bu arada halat uzadı..




    • Yüzbaşı
      690 Mesaj
      21 Temmuz 2011 13:43:38
      Beygir güçleri farklı dizel 3 aracın Maksimum Tork değerleri

      90 PS 205/1800-2800 (Nm/dd)
      95 PS 230/1500-2000 (Nm/dd)
      115 PS 270/1750-2000 (Nm/dd) şeklinde belirtilmiş. Burda yazan 205/1800-2800 aralığı ne ifade ediyor. bazı arabalarının özelliklerinde bu aralık belirtilmemiş. Örnek fluence dizel 240/2000 yazıyor.

      konuyuda hortlatmışız bu arada.


      < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi krkmz -- 21 Temmuz 2011; 13:50:09 >
      _____________________________

      Lenovo Club
    • Çavuş
      72 Mesaj
      24 Temmuz 2011 04:08:42

      quote:

      Orijinalden alıntı: krkmz

      Burda yazan 205/1800-2800 aralığı ne ifade ediyor.


      Maksimum torku olan 205 Nm yi 1800 d/d dan itibaren vermeye başlayıp 2800 d/d ya kadar verebildiğini ifade ediyor.


      _____________________________

    • Yüzbaşı
      322 Mesaj
      16 Şubat 2014 20:53:26
      Çok teşekkürler arkadaşlar bayağa bilgi var konuda


      _____________________________

      Monster TULPAR T7 v2.6 ////// Sapphire R7 250 2GB AMD Phenom 9750 Quad Core 2.40GHz - 4GB CL4 800 MHz - ASrock n68 GC FX - WD Caviar Black 1TB ////// Samsung Galaxy Note 4 (Exynos) ////// iPad 2 16GB Wifi w/JailBreak
    • Yüzbaşı
      507 Mesaj
      12 Mart 2014 08:52:58
      quote:

      Orijinalden alıntı: JeweLTR

      Çok teşekkürler arkadaşlar bayağa bilgi var konuda

      Tork rampa yukarı en az hızda gidebilme gücüdür.
      Torku az olan araç rampa yukarı gidemez stopa yönelir.


      _____________________________

      HAYY'dan gelen HUU'ya gider.
    • Onbaşı
      31 Mesaj
      12 Mayıs 2014 10:15:46
      hemen hemen tüm yazılanları okuduktan sonra çıkardığım sonuç:
      aracın torku düşükse, yokuşta vites küçültüp gaza yüklenmek gerek:)




      _____________________________

    • Yüzbaşı
      507 Mesaj
      20 Haziran 2014 14:48:50
      quote:

      Orijinalden alıntı: Yozi

      Merhaba Arkadaşlar,

      Astra 1.3 konuları okunca, bu modelin torkunun 200n olduğunu herkes dile getiriyordu. Bunun bize sağladı yarar nedir ? Yani örneğin yüksek tork ne demektir ? Forumda okuduğum çoğu konuda yüksek torkun iyi olduğu söyleniyor, fakat neden sorusuna pek inilmemiş.

      Dik bir rampada çok yavaş gitmeye yarar.


      _____________________________

      HAYY'dan gelen HUU'ya gider.
    • Çavuş
      60 Mesaj
      04 Aralık 2015 16:43:10
      Konu baya bi sonra hortladı ama şunu merak ediyorum, benim honda civic 152nm tork üretiyor, e dewalt akülü vidalama aletinin 165nm sıkma gücü var. O zaman bu küçük akülü alet koca arabadan daha mı güçlü oluyor? Ya da Metabo somun sıkma aleti var 200nm falan.. sadece öğrenmek istediğimden soruyorum. Saygılar.


      < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
      _____________________________

    • Yüzbaşı
      304 Mesaj

      DeWalt akülü makine de Honda Civic motorunun 152nm tork verdiği DEVİRde dönmediği sürece elbette Honda Civic motorunun ürettiği GÜCü üretemeyecektir.

      Fizikteki tanımına göre: Güç = Kuvvet x Hız
      Rotasyon için Güç tanımında ise bu formül şöyle bir başkalaşıma uğruyor: Güç = Tork x Açısal Hız

      Dolayısıyla güçten bahsedebilmek için torkun yanında "hız"ı da bilmemiz gerekiyor.
      İşin içinde eğer "rotasyon" yani dönme hareketi varsa o zaman biz "hız" bilgisini "Dakika/devir" bilgisinden elde etmek zorundayız.

      DeWalt makinenin devri o kadar azdır ki 165nm tork üretse bile gücü taş çatlasa 10~20 watt tır herhalde.
      Halbuki Honda Civic motoru maksimum devirde yaklaşık 100 KiloWatt, yani Yüzbin watt güç üretiyordur. Honda Civic motoru Dewalt'den 10000 kat daha güçlüdür dense yeridir.

      Yani cevap tabiyatıyle: HAYIR, elbetteki Dewalt makine Honda Civic Motorundan güçlü değil.





      nuriciftcioglukullanıcısının, bahsedilen mesajını gör
      _____________________________

    • Çavuş
      60 Mesaj
      Eline sağlık hocam. Teşekkür ederim anlatımın için. Tabiki düşününce insana mantıksız geliyor,ama bu alanda bilgim de olmadığımdan böyle merak ettim.


      < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
      _____________________________

    • Er
      3 Mesaj
      24 Aralık 2015 00:48:39
      quote:

      Orijinalden alıntı: utkucay


      - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

      beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
      iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker


      Mesaj 2007 de atılmış ben 2015 de cevap veriyorum konu hortlatmak buna denir.

      neyse yinede şunu söylemem gerek "Tork" ile ilgili bir makale hazırlayacaktım RC Modellerle ilgili forumda gezerken mesajını gördüm güldüm açıkcası.

      kısa bir örnekle anlaman için şu video yu izlemeni öneririm diğer arkadaşlar fizik formülleri ile çok net yazmışlar zaten.
      bazen her şey günlük hayatta algılandığı gibi olmayabilir


      https://www.youtube.com/watch?v=VbcdNdu9cTI


      _____________________________

    • Teğmen
      214 Mesaj
      18 Ağustos 2016 20:42:30
      quote:

      Orijinalden alıntı: utkucay


      - iki aracı sırt sırt bağlayın torku yüksek olan çeker > yanlışşşşşş

      beygiri yüksek olan çeker nasıl mı?
      iki aracı sırt sırta bağlayın ve güçleri en yüksek noktaya ulaştığında serbest bırakın. eğer iki aracın en yüksek beygirleri eşitse sabit kalır, değilse yüksek beygir gücü olan çeker

      Uzun zaman sonra konuyu bir de ben patlatayım bari. Araştırırken tork ve beygir nedir diye çok güzel bilgilendim. Başkaca kaynaklardan da. Evet araçlardan anlamıyorum lakin fizikten biraz çakarım var. Ve olayı fizik kanunlarıyla izah eden arkadaşlar gayet güzel ve mantıklı açıklamışlar. Lakin utkuçay arkadaş yanlış anlamış görünüyor. Şöyle ki elbette beygiri yüksek olan araç da beygire bağlı bir tork üretir. Çünkü o devrin verdiği hızın sağladığı bir güç vardır. Lakin bu güç hızın ivmelenmesinden dönmenin süratinden gelen yavan bir tork olur. Yani bunu bir kaç örnekle de ben de anlatayım hatam olursa afola. Bir vantilatörün pervanelerini düşünelim. Belli bir dönüş hızı vardır. Bu hıza beygir denebilir kabaca. Fakat o pervaneyi elimizle ya da bir aletle durdurabilme gücüne de pervanin torku denilebilir galiba. İki pervane düşünelim. Birinin döner çarkı büyük olduğu için çok süratli diğerinin küçük olduğu için yarı kadar süratli. Çok hızlı döneni elinle çok az bir kuvvet uygulayarak durdurabilirsin burada karşılaşağın direnç ancak hızdan kaynaklı belli bir ivmesel kuvvet olacaktır. Fakat yarı süratli pervaneyi durdurabilmek için iki üç katı kuvvet uygulaman gerekecektir. Burada hızlı dönene elini değdiğinde suratli olmasından eliniz acıyacaktır ama acıyı duymassanız çak az bir kuvvetle durdurabelirsiniz. Lakin diğeri elinizi acıtmayacak ama durdurmak içinde kuvvetli bir itiş uygulamanız gerekecektir.

      Bir başka örnek daha verelim Basitleştirecek. İki adam düşünün. Biri 120 kg ama 0 yağ sırf kas. Biri 60 kg. 0 yağ. Şimdi hangisi daha hizlı koşar. Elbette 60 kg olan 120 kg olan adamı koşuda geçecektir. Zira bütün koşuculara bakın tıg gibidir. Hiç kaslı 100 kg falan bir koşucu gördünüz mü? Göremezsiniz. Çünkü Koşucuların beygir gücü fazla torku azdır. Ama 120 kg lık adamın beygir (Koşma gücü) az Torku (Kuvveti) fazladır. O adam 100 kg yükü sırtlayıp belli bir hızda metrelerce koşabilir belli bir hızda. Lakin 60 Kg lık adamın sırtına yük bindirirsen hem hızı düşer hem de koşabileceği mesafe. Kuvveti az olduğundan bir yerde tıkanır koşamaz. İŞTE SANIRIM BEYGİR İLE TORKU en güzel bu örnek anlatabilir. Mesala TANK ları ele alalım. Onların beygirleri ve torklarına bakalım konuyu daha iyi anlayabiliriiZ.

      Tabi şöyle bir durum var. Torku üretebilmek için parçalar arasındaki mesafe uzadığından ve aslında dönme maksimum sayıları denke yakın olduğundan torku yüksek aracın hızı belli bir yere kadar çıkabilir. Beygiri yüksek arac ise daha fazla hızlanabilirler. Ama ağırlıkları arttıkça torku yüksek olan araçtan daha geri kalacakları da kesin. Fizik kanunları değişmez. O yüzden fiziğe itiraz etmemek gerek. Gerçekten amaç önemli. Arabam köy yolunda odun kabuk kömür taşısın diyorsan torku yüksek araç alacak hızdan feragat edeceksin. Yok ben şehirlerarası yol için istiyorum hız yapayım diyorsan beygiri yüksek araç bakacaksın. Benim anladığım bu araç konusunda. Yanlışsam düzeltin lütfen.

      Arkadaşımızın itirazında şöyle bir durum var haklı olduğu. İki aracı sırt sırta bağlayalım. İkisi de maksimum hız ve torka ulaştığında bırakalım. Beygiri yüksek olan hızdan kazandığı ivme ile ilk önce bir kafa atabilir ama devamı gelmez gelemez. Ardından bir iki saniye sonra torku yüksek olan alır görütür beygiri yüksek olan bir daha toparlayamaz. Ancak vitesini küçültüp diğer araçla aynı torka ulaşabilirse sürüklenmekten kurtulabilir. Kaslı adam zayıf adam örneğinden görülebileceği gibi. Zayıf adam hızlı koşar lakin kaslı adamın eline geçerse ancak yerinde koşar. Kaslı adamı yavaş koşar ama onu durdurabilmek içinde 5 6 belkide daha fazla zayıf (Beygiri yüksek hızlı koşan) adama ihtiyaç olur. KONUNUN ÖZETİ BU bence. İyi forumlar herkese saygılarımla...


      _____________________________

Sayfa: [1]
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> Markalar >> Opel >> Tork ne işer yarar, önemi nedir, nerede belli olur?
Sayfaya Git:
Sayfa:
1
Facebook Sayfamız
Foruma Git
Bölümde Ara
Reklamlar
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.