|
Bildirim
|
şimdi ben basitleştirilmiş olarak anlatayım..
tork'a motorun ön lastikleri çevirebilme gücü diyebiliriz.. Yani hızlı çevirebilme değil, çok yüksek dirence karşı yavaş da olsa çevirebilme.. Yani güç.. farzumahal şöyle anlatayım.. 1001 beygir bugatti var bilirsiniz. bide 8-9 beygir ferguson traktörler vardır. bu ikisini bağlayın kıç kıça, şöyle bi asılsınlar.. traktör güle oynaya bugattiyi çeker.. yani tork demek güç demektir.beygir gücü demek hız demektir. başka bir örnek ki biz bunu denedik.. 55 beygir yamaha sürat teknemiz ve 9,9 beygir pancar amatör balıkçı teknemiz var.. balıkcı teknesiyle 15dk'da aldıgımız yolu yamahayla 2dk'da alıyoruz.. kıc kıca bagladık halatla, yamaha yerinde saydı, 9.9 pancar tıngır mıngır çekti yamahayı.. üretilebilen güç, lastikleri çevirebilme kapasitesidir. hani diyolar ya 1.3 yokuşta 4-5 kişiyle bagajla klimayla çıkamıyomuş, şişiyomuş. onlar istiyo 100-120'yle çıksın.. neyse işin özeti bu. |
Arkadaşlar. Bir kardeşimiz torkun beygir gücünü ürettiğini söylemiş ki bu büyük bir hata. Tork denen şeyin fizikteki formülasyonu şudur: T=F*L Burada T=tork, F=Uygulanan kuvvet, L ise uygulanan kuvvetin dönme merkezine olan uzaklığı yani moment kolunun uzunluğunu verir. Zaten mesela 200Nm derken, burada N=Newton kuvvet birimi, m ise metre cinsinden uzunluktur.
Bakın bir resim yolladım. Bu resimde a noktası silindire bağlı olan güç aktarma kolunun yani biyel kolunun krank miline bağlandığı noktadır. Bu a noktasının ifade ettiği yer yani b ile gösterilen krank miline olan dikey uzaklık tork denen büyüklüğün oluştuğu yerdir. Bir kapıyı düşünün. Şimdi ben kocaman cüssemle kapıyı menteşeye yakın bir noktadan açıp kapamaya çalışsam ciddi olarak zorlanırım. Ama bizim ufaklık daha iki yaşında olmasına rağmen kapıyı menteşeye en uzak yerinden hareket ettimeye çalışsa en küçük parmağıyla bunu çok rahatlıkla yapar. İşte budur tork. 200 beygir bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm tork da. Formüle dikkat: F*L yani Kuvvet*Dönme merkezine olan uzaklık. Şunu düşün ya bir tonavida şekilli anahtar ile bijon sökebilr misiniz? Bijon gibi çok sıkışık olan bir düzeneği açmak için yüksek tork gerekir işte. Biz de bunu genelde T biçiminde bir anahtarla yaparız. Hatta kamyoncu olan dayımın lastiğini sökmek için o T biçimli anahtarın ucuna uzunca bir demir de ilave etmiştik ki, F*L ile verilen tork yüksek olsun ve hiç zorlanmadan bijonu sökelim. Arabanızın ürettiği beygir gücü tamamen motorun iç yapısıyla ilgilidir. Torkun bunda herhangi bir etkisi olmaz. Dediğim gibi 100 beygir gücünde bir motorla 1000Nm tork da üretirsiniz, 1Nm de. Peki niye o zaman motorlarımız 1000Nm tork üretmiyor. Dikkat! Benim dayımın kamyonu 140 beygir gücünde ve dayım o kamyonla 45 ton yük götürüyor. Artı bir de kamyonun ağırlığı var tabi. Benim Grand Picasso ise 110 beygir. Ama ben 15 ton bile çekebileceğini sanmıyorum. Aradaki bu 4o tonluk fark sadece 30 beygirden mi kaynaklanıyor. Hayır işte. Tork demek kuvvetin döndürme etkisi demek. O kamyonun motorundaki uzun biyel kolları ve karank oranları sağlıyor o döndürme etkisini. Bazı kamyonlar 1200 Nm tork üretiyor. Ama motoru Veyron gibi 1001 beygir falan değil, çok çok az güçte Veyron'a göre. O kamyon 200 ton yükü çeker ama hiçbir zaman Veyron gibi 400 km hızı aşamaz. Yani demek istediğim şu ki, eğer mevcut beygir gücünüzle, mesela 140 beygir ile 50-60 ton yük çekmek isterseniz kamyon motoru gibi hantal bir motora sahip olursunuz ve yapacağınız hız yer yarılsa gök gürlese 150 km'dir. Ama 140 beygirlik bir motora sahip golf 2.0 tdi kullanırsanız 200 km'yi rahat devirisiniz. Yani bu tamamen üretilen motorun ne amaçla kullanılacağına bağlı. Tork beygir gücü üretmez, beygir gücü gerekli mekanik oynamalar ile herhangi bir tork değeri verir. |
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Bayern.cousen -- 15 Aralık 2007; 17:10:56 > |
|
|
|
|
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi cat_power -- 16 Aralık 2007; 13:12:35 > |
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi utkucay -- 16 Aralık 2007; 13:25:44 > |
|
|
|
|
|
|
|
|
|