Şimdi Ara

Yakıt Tüketimi İle İlgili Bir Soru..???

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
30
Cevap
0
Favori
1.031
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Öncelikle merhabalar....
    Bu yakıt tüketimiyle ilgili kafamda uzun zamandır bi soru var.4 zamanlı motorların çalışma prensibini az buçık bilirim ama bi şeyi çözmüş değilim...
    Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı.....
    Nedir bunun cevabı...????



  • Araçlarında yol bilgisayarı olan arkadaşlar anlık tüketime bakarak daha net cevap verebilir ama bence yüksek devirde daha fazla tüketir diye düşünüyorum.
  • fizik kanunlarını düşünürsek, hareketsiz bi aracı, 100km/hr 'a çıkarmak için gereken enerji yani gazı köklediğinizdeki gereken
    enerjinin daha fazla olucağını düşünüyorum...
    bunu 10 saniyelik bi süre olarak düşünürsek


    10 saniye boyunca 3 viteste, 6000devirde gitmek daha az yakıt harcatır gibime geliyor...

    bide soru biraz göreceli bi soru olmuş, yüksek devir dediğimiz nedir? 5000? 6000? formula 1 deki gibi 15bin ?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: hamestah

    Öncelikle merhabalar....
    Bu yakıt tüketimiyle ilgili kafamda uzun zamandır bi soru var.4 zamanlı motorların çalışma prensibini az buçık bilirim ama bi şeyi çözmüş değilim...
    Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı.....
    Nedir bunun cevabı...????


    Ben de bu sorunun cevabını çok merak ediyorum!

    Benim sorum şu:
    1. düz yolda 4. viteste yarım gazla gidiyoruz, ve bir süre sonra devir diyelim ki 4000'te sabitlendi.
    2. yokuş yukarı çıkıyoruz, araba yine 4. viteste ve yine yarım gaz veriyoruz. ama araba bayıldı ve 2000 devir ancak çeviriyor.

    Şimdi iki durumda da gaza eşit miktarda bastığımızı varsayarsak 1. durumda mı tüketim artar, 2. durumda mı?
    Yani tüketim gaz pedalının konumu ile mi igili, yoksa motorun çevirdiği devirle mi ilgili?
    Lütfen beni aydınlatın
  • gazı köklediğinde fazla tüketirsin devir konusuna gelince durum değişebilir yüksek devirde çokda yakabilir azda yüksek devirde hiç yakmayabilirde
    az yakıt tüketimi için uygun devirde kullanmak lazım
  • quote:

    Orjinalden alıntı: *Overdose*

    fizik kanunlarını düşünürsek, hareketsiz bi aracı, 100km/hr 'a çıkarmak için gereken enerji yani gazı köklediğinizdeki gereken
    enerjinin daha fazla olucağını düşünüyorum...
    bunu 10 saniyelik bi süre olarak düşünürsek


    10 saniye boyunca 3 viteste, 6000devirde gitmek daha az yakıt harcatır gibime geliyor...

    bide soru biraz göreceli bi soru olmuş, yüksek devir dediğimiz nedir? 5000? 6000? formula 1 deki gibi 15bin ?



    Aslında şu mantıkla bakarsak bence biraz daha açıklayıcı olur...
    Mesela bisiklete bindiğinizi düşünün.Bisiklet durur haldeyken 18. viteste pedela yüklendiğinizde pedala büyük bi basınç uyguluyoruz yani biz enerji harcıyoruz ama bisiklet çok yavaş ilerliyo.Ama birinci viteste aynı basıncı uygularsak bisiklet çabuk hızlanıyor.(bunu da bunu da fizik kanunlarına göre açıklayabilirz ama uzun sürer şimdi....)Yani harcadığımız nerji aynı ama bi tarafta enerji büyük bi kayıpla harekete dönüşüyor bi tarafta ise az bir kayıpla harekete dönüşüyor.Aynı şekilde bisikletteki ayağımızı arabadaki gaz pedalı olarak düşünürsek bi arabayı 3. veya 5. her neyse büyük viteste kaldırmaya çalışırsak araba 1. vitese göre daha yavaş kalkar ama gaz pedalını köklediğimiz için yine arabaya yaplıabilecek en büyük enerji transferini yaparız.....
    Belki biraz düz mantık gibi gelebilir ama sonuç olarak bir bisiklet pedalıyla arabanın gaz pedalının çalışma mantığı birbirine çok benziyor birbirleriyle çok bağlantılılar...Zaten arabalarda bisikletlerden ilham alınarak yapılmıştır.Yani arabaların atası bisikletler diyebiliriz.....(Nereden nereye atladım yaw....)
  • gaza ne kadar basarsan o kadar yakarsın
    hatta araç vitesteyken gaza basmazsan hiç yakmazsın
  • Tam olarak o şekilde değil bence...

    Devir arttıkça saniyede yapılan enjeksiyon sayısı da artacak.
    Tamam, düşük viteste gaza daha az basarak otomobili aynı hızda tutabileceksiniz belki, gaza daha az bastığınız için (milisaniye cinsinden) enjeksiyon süresi de daha az olacak, ancak saniyede yapılan enjeksiyon sayısı devir daha fazla olduğu için artacak... Yani aşağı tükürsen sakal, yukarı tükürsen bıyık...

    Kafadan bir şey söylenemez. Tamamıyla aracın ecu'sündeki yakıt haritasına, aracın vites oranlarına ve o anki yük (yokuş çıkmak, hafif araç, ağır araç, vs vs...) durumuna göre değişir...
    Her zaman en doğrusu yol bilgisayarının anlık tüketim fonksiyonu varsa onu kullanmak, veya oturup hesap kitap yapmak...
  • Gaz pedalı bir musluktur, ne kadar basarsan (musluk örneğinde açarsan) o kadar yakıt harcarsın. Hatta iyice köklersen yakıtın bir kısmı yanmaya bile fırsat bulamadan egsozdan çiğ olarak atılır.

    Yüksek devir ise gazı harcamada etkili değildir, önemli olan yüksek devire çıkmak için ne kadar gaz pedalına basıldığıdır. Mesela arabayı dik bir yokuştan 2. viteste salın, belki devir 5000'lere gelecektir ama o anda gaza basmıyorsanız yakıt akışı kesilir (cut-off). Çünkü bu sırada motorun krank mili tekerlekleri değil tekerlekler motorun krank milini çevirmektedir.

    Ana fikir şu, herhangi bir dış faktör nedeniyle (yokuş aşağı, arkadan alınan rüzgar, çekici çekerken vb.) gaz pedalına az basılarak yüksek devirlere çıkılıyorsa yakıt tüketiminiz az olur.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

    Gaz pedalı bir musluktur, ne kadar basarsan (musluk örneğinde açarsan) o kadar yakıt harcarsın. Hatta iyice köklersen yakıtın bir kısmı yanmaya bile fırsat bulamadan egsozdan çiğ olarak atılır.

    Yüksek devir ise gazı harcamada etkili değildir, önemli olan yüksek devire çıkmak için ne kadar gaz pedalına basıldığıdır. Mesela arabayı dik bir yokuştan 2. viteste salın, belki devir 5000'lere gelecektir ama o anda gaza basmıyorsanız yakıt akışı kesilir (cut-off). Çünkü bu sırada motorun krank mili tekerlekleri değil tekerlekler motorun krank milini çevirmektedir.

    Ana fikir şu, herhangi bir dış faktör nedeniyle (yokuş aşağı, arkadan alınan rüzgar, çekici çekerken vb.) gaz pedalına az basılarak yüksek devirlere çıkılıyorsa yakıt tüketiminiz az olur.


    +10 Tam düşündüğüm gibi.....
    Sonuç olarak basit bir şekilde şunu diyebiliriz araç illa yüksek devirdeyken çok yakıt yakıyo diyemeyiz önemli olan gaz pedalına ne kadar bastığın.... Ne kadar basarsan o kadar harcarsın.....
    Teşekkürler...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

    Gaz pedalı bir musluktur, ne kadar basarsan (musluk örneğinde açarsan) o kadar yakıt harcarsın. Hatta iyice köklersen yakıtın bir kısmı yanmaya bile fırsat bulamadan egsozdan çiğ olarak atılır.

    Yüksek devir ise gazı harcamada etkili değildir, önemli olan yüksek devire çıkmak için ne kadar gaz pedalına basıldığıdır. Mesela arabayı dik bir yokuştan 2. viteste salın, belki devir 5000'lere gelecektir ama o anda gaza basmıyorsanız yakıt akışı kesilir (cut-off). Çünkü bu sırada motorun krank mili tekerlekleri değil tekerlekler motorun krank milini çevirmektedir.

    Ana fikir şu, herhangi bir dış faktör nedeniyle (yokuş aşağı, arkadan alınan rüzgar, çekici çekerken vb.) gaz pedalına az basılarak yüksek devirlere çıkılıyorsa yakıt tüketiminiz az olur.


    Bence bu her zaman doğru olmayabilir... Otomobillerde enjeksiyon sistemleri yakıtın verimsiz yanmasını engellemek için yapılıyor, yani egzozdan çiğ yakıtın atılması modern araçlar için çok doğru bir tespit değil bence... Örnek vermek gerekirse, 2000 devir/dk'da düz yolda ilerlerken tam gaz yapılsa bile motorun enjeksiyon haritasında o devir bandında izin verilecek maksimum yakıt enjeksiyonu belirlidir.

    Bir önceki mesajımda anlatmak istediğim, bir araç motoru 4000 d/dk'da çalışsın. Bu 2000 d/dk'nın tam iki katı motor hızıdır, yani motor 2 kat fazla sayıda enjeksiyon yapıyor... Motorun 2000 d/dk'da yaptığı ana püskürtme 1 ms sürsün, eğer motor 4000 d/dk'da 0,6 ms enjeksiyon yaparsa, bu gaza daha az basmanıza rağmen size öncekinden daha yüksek yakıt tüketimi olarak döner... (0,6 ms çarpı 2 = 1,2 ms yapıyor, yani 2000 d/dk'ya göre %20 fazla yakıt tüketimi)

    Yani devir, tüketim üzerinde tamamıyla etkisizdir denemez bence... Duruma göre değişir...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk
    Yani devir, tüketim üzerinde tamamıyla etkisizdir denemez bence... Duruma göre değişir...

    Motorun devirlenmesinin iki nedeni olabilir, ya gaz pedalına basılıyordur ya da tekerlekler motorun krank milini dönmeye zorluyordur. Bu yüzden bir motorun yüksek devri yüzünden yakıt harcadığını öne sürmek istersen bu yüzeysel bir bakış olur çünkü motorun devir nedeniyle fazla yakmasının tek bir nedeni vardır o da gaza basılması. Bu da demek oluyor ki motorun fazla ya da az yakmasının başlıca nedeni gaz pedalıdır. Sonra diğer faktörler (vites oranı, eğim, tekerleklerin bastığı zemin, rüzgar vb vb) devreye girer.

    Bu konu başlığında sorunlan sorumuza dönecek olursak; " Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı....."

    Bu durumda cevap her halükarda gazın köklenmesidir, gaz köklendiğinde her zaman araç fazla yakmaya zorlanacaktır. Aracın ECU'su motora alınan havaya göre yakıt oranını belli aralıkların içinde tutacaktır ama bu aralığın içinde her zaman en yüksek seviyede tutacaktır.

    Rölantide çalışan bir motor düşünelim, bir anda dip gaz yaptığınızda yakıt tüketimi artacaktır. Bunun nedeni motor devrinin artması mıdır yoksa gaza basılması nedeniyle daha fazla yakıtın yanma odasına alınması mıdır? Burada motor devrinin artmasının tek bir nedeni var o da gaza basılması, hala neyi çözemedik ki!

    EKLEME : Sanırım ben anlatamıyorum, gaza basılması etkidir devrin artması ise tepkidir. Gaza basmadan devir artıyorsa şunu unutmayın ki araba fazla yakmıyordur (eski ya da modifiyeli motorları tam olarak bilmiyorum zaten ekstrem örnekler olur). Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TRCaPiTaL -- 15 Kasım 2006; 15:04:24 >
  • Ne kadar devirli kullanırsan o kadar fazla yakar.

    Ne kadar gazı köklersen fazla yakar.Ancak gazı köklediğinde çiğ gaz motor yiyecek ve daha fazla yakacaktır.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

    quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk
    Yani devir, tüketim üzerinde tamamıyla etkisizdir denemez bence... Duruma göre değişir...

    Motorun devirlenmesinin iki nedeni olabilir, ya gaz pedalına basılıyordur ya da tekerlekler motorun krank milini dönmeye zorluyordur. Bu yüzden bir motorun yüksek devri yüzünden yakıt harcadığını öne sürmek istersen bu yüzeysel bir bakış olur çünkü motorun devir nedeniyle fazla yakmasının tek bir nedeni vardır o da gaza basılması. Bu da demek oluyor ki motorun fazla ya da az yakmasının başlıca nedeni gaz pedalıdır. Sonra diğer faktörler (vites oranı, eğim, tekerleklerin bastığı zemin, rüzgar vb vb) devreye girer.

    Bu konu başlığında sorunlan sorumuza dönecek olursak; " Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı....."

    Bu durumda cevap her halükarda gazın köklenmesidir, gaz köklendiğinde her zaman araç fazla yakmaya zorlanacaktır. Aracın ECU'su motora alınan havaya göre yakıt oranını belli aralıkların içinde tutacaktır ama bu aralığın içinde her zaman en yüksek seviyede tutacaktır.

    Rölantide çalışan bir motor düşünelim, bir anda dip gaz yaptığınızda yakıt tüketimi artacaktır. Bunun nedeni motor devrinin artması mıdır yoksa gaza basılması nedeniyle daha fazla yakıtın yanma odasına alınması mıdır? Burada motor devrinin artmasının tek bir nedeni var o da gaza basılması, hala neyi çözemedik ki!

    EKLEME : Sanırım ben anlatamıyorum, gaza basılması etkidir devrin artması ise tepkidir. Gaza basmadan devir artıyorsa şunu unutmayın ki araba fazla yakmıyordur (eski ya da modifiyeli motorları tam olarak bilmiyorum zaten ekstrem örnekler olur). Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.


    @trcapital,

    Tam olarak şu iki durumu karşılaştırıyoruz aslında;
    Yolda sabit hızda gidiyorsunuz, yani ivme sıfır.... Şimdi bir vites küçültelim... Devir yükseldi değil mi? Ama hala aynı hızda gidiyoruz. Yani ivmelenme isteği söz konusu değil... Sabit hızla ilerliyoruz..... Gaza az basarak 4'te mi az tüketiriz, yoksa 5'te mi...Hangi durumda daha fazla yakıt tüketilir? Arkadaşın sorusu bunu sorgulamaya yönelik sanıyorum, ki benim yorumum da bunun duruma göre değişeceği...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk.
    Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.

    Teşekkürler, ben alacağımı aldım
    Optimal tüketim için aracı boğmadan be böğürtmeden kullanmak gerekiyor
  • Karbüratörlü araçlarda yakıt sarfiyatında motorun devride önemlidir.Gaza tam basıldığında musluğu açmış olsakta araçın devrine göre karbüratörde vakum yapacağından sarfiyat da değişir bunu unutmayın!.Yani aynı şiddette gaza bastığımızda motor devri yüksekse vakum artacağından sarfiyat artar,motor devri düşükse daha makul kalır.Usta şoförlerin bir lafı vardır : Gaz pedalının altında yumurta varmış gibi düşünün ve öyle basın.
  • güzel konu olmuş
  • Tr capital cevabı vermiş ama birkaç teknik açıklamayı da ben ekleyeyim.

    eski tip karbüratörlü araçlar :
    bunlar da vakum ,ahmetsema nın belirttiği gibi gaz pedalına basılınca arttığı için tüketim artar .Hatta eksozdan çiğ gaz veya yanmamış benzin kokusu bile çıkar .nedeni gaza basılınca aynı devirde karbüratör zengin karışım yapar ve size ivmelenmek için dha fazla güç üretir.(aynı devirde)

    yeni tip enjectörlü ECU olan araçlar:
    Prensip olarak aynı şeyler kullanılmasına rağmen motoru ve atık gaz emisyonunu koruyucu teknolojiler kullanıldığı için , yeni nesil araçlarda bazen gaza basıldığında çiğ gaz konusu olmayabilir veya olabilri duruma bağlı.Ancak kesin olan şey gaza basıldığında aracın yakıt sistemi zengin karışım yapar .Devir aynı olmasına rağmen zengin karışım nedeniyle fazla yakar.
    aynı motor devir yükselince gaza hala dibinde basılıyor ise önceki duruma göre daha da fazla yakar .Çünkü hem yüksek devir ,hem tam gaz yapıldığı için ,zengin karışım ve devir yüzünden sarfıyat max olur.
  • trcapitale sormuş olduğunuz soruyu ben kendi adıma ,izin verirseniz yorum yapacağım.

    Devir ivmelenme için gerekli olan bir şeydir.Yakıt tüketiminide etkilenyen ikincil faktördür.Birincisi gaza basılmasıdır .Musluk benzetmesine sonuna kadar katılıyorum, çok güzel anlaşılıyor.
    Sizn sorunuz ikincil konu ile alakalı olduğuna göre , birinci etkiyi sabitlemek gerekmekte.Bunu da siz gaza az basarak sağladığınızı zaten söylüyorsunuz.
    Cevap: 5. viteste aynı gaz seviyesine sahip olduğunuz için ,daha az yakıt tüketirsiniz.

    Zaten herkezin de min tüketim için yaptığı olay budur .Min gaza basış ve en yüksek viteste min devir aralığında IVMELENMEDEN seyir.
    Gaza basma ivmeleme demektir.motor bunu sağlamak için ECU ya zengin karışım sinyali göndermektedir buda yakıt tüketimini anlık olarak artırır.

    Akıllarda kalması gereken şey şudur. Aynı devirde aynı viteste gaza az basılma durumunda daha az tüketim olacağıdır.

    olayı komplex hale getirsek yanıt almak çok zorlaşır .Hem vitesi artırıp hem gaza çok basma gibi durumlar , değişik tüketimler verirler.Meraklı olanlar anlık yakıt tüketimini bir kenara kaydederek sonuçları kendileri kolaylıkla analiz edebilirler.


    quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk


    quote:

    Orjinalden alıntı: TRCaPiTaL

    quote:

    Orjinalden alıntı: arikanturk
    Yani devir, tüketim üzerinde tamamıyla etkisizdir denemez bence... Duruma göre değişir...

    Motorun devirlenmesinin iki nedeni olabilir, ya gaz pedalına basılıyordur ya da tekerlekler motorun krank milini dönmeye zorluyordur. Bu yüzden bir motorun yüksek devri yüzünden yakıt harcadığını öne sürmek istersen bu yüzeysel bir bakış olur çünkü motorun devir nedeniyle fazla yakmasının tek bir nedeni vardır o da gaza basılması. Bu da demek oluyor ki motorun fazla ya da az yakmasının başlıca nedeni gaz pedalıdır. Sonra diğer faktörler (vites oranı, eğim, tekerleklerin bastığı zemin, rüzgar vb vb) devreye girer.

    Bu konu başlığında sorunlan sorumuza dönecek olursak; " Soru şu:Gazı köklediğinde mi araba fazla yakıt tüketir yoksa yüksek devirde mi..Yani yakıt tüketimi hangisiyle orantılı....."

    Bu durumda cevap her halükarda gazın köklenmesidir, gaz köklendiğinde her zaman araç fazla yakmaya zorlanacaktır. Aracın ECU'su motora alınan havaya göre yakıt oranını belli aralıkların içinde tutacaktır ama bu aralığın içinde her zaman en yüksek seviyede tutacaktır.

    Rölantide çalışan bir motor düşünelim, bir anda dip gaz yaptığınızda yakıt tüketimi artacaktır. Bunun nedeni motor devrinin artması mıdır yoksa gaza basılması nedeniyle daha fazla yakıtın yanma odasına alınması mıdır? Burada motor devrinin artmasının tek bir nedeni var o da gaza basılması, hala neyi çözemedik ki!

    EKLEME : Sanırım ben anlatamıyorum, gaza basılması etkidir devrin artması ise tepkidir. Gaza basmadan devir artıyorsa şunu unutmayın ki araba fazla yakmıyordur (eski ya da modifiyeli motorları tam olarak bilmiyorum zaten ekstrem örnekler olur). Ama gaza bastığınız halde devir artmıyorsa (mesela düşük hız büyük viteste giderken bir süreliğine motorun devirlenmesi zorlaşır) bilin ki arabanız yine de fazla yakıyordur.


    @trcapital,

    Tam olarak şu iki durumu karşılaştırıyoruz aslında;
    Yolda sabit hızda gidiyorsunuz, yani ivme sıfır.... Şimdi bir vites küçültelim... Devir yükseldi değil mi? Ama hala aynı hızda gidiyoruz. Yani ivmelenme isteği söz konusu değil... Sabit hızla ilerliyoruz..... Gaza az basarak 4'te mi az tüketiriz, yoksa 5'te mi...Hangi durumda daha fazla yakıt tüketilir? Arkadaşın sorusu bunu sorgulamaya yönelik sanıyorum, ki benim yorumum da bunun duruma göre değişeceği...

  • @Vezir ve TRCaPiTaL,

    Benim demek istediğim çok farklı bir şey değil aslında... Sadece şunu belirtmek istedim, tek başına gaz pedalı konumu veya tek başına devir, tüketimi belirlemek için yeterli değildir. Verdiğim örnekte belirttiğim üzere, gaza daha az basıldığı halde tüketimin daha fazla olabileceği durumlar olabilir. Yani sonuç olarak, tüketimin tayini için hem gaz pedalı konumunu, hem de deviri göz önüne almak gerekir, çünkü devir, tüketimi direkt olarak etkileyen bir faktör (saniyede yapılan enjeksiyon sayısını belirlediği için)...
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.