Şimdi Ara

LPG Montajı ve Kullanımı ile ilgili herşey, LPG & Dizel Mukayeseleri (103. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
6.204
Cevap
8
Favori
903.591
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 101102103104105
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Sn. BronzAt'a hoşgeldiniz diyorum.
    Güzel yazısında bazı yerleri yanlış anlamalara neden olmasın diye düzeltme gereği duydum.


    quote:

    Orjinalden alıntı: BronzAt

    Otogaz adıyla araçlarda kullanılan LPG, %30 propan ve %70 bütan gazlarından müteşekkil bir hidrokarbondur.
    Evlerde ve sanayida kullanılan LPG ile Otogaz' da kullanılan LPG farklıdır. Otogaz olarak kullanılacak LPG EN 589 standardına göre enaz 89 oktan olmalıdır. Bunu sağlayan karışım ise %50 Propan ve %50 Bütan karışımıdır.

    1) Karbüratörlü araçlarda kullanılan kitler: Bu kitlerde bir adet regülatör bulunmaktadır. (halk arasında gazın beyni denilen parça) Bu regülatörün görevi motordan alınan sıcak su yardımıyla depoda 8-10 bar basınçta bulunan LPG’yi 10-12 mbar mertebelerine indirerek karbüratörün en üstüne, hava filtresinin hemen altına konulan bir mikser yardımıyla havayla birlikte motora vermektir.
    Bu cihaz sadece basınç düşürücü değildir. Hem Likit haldeki LPG buharlaştırır hem de LPG' nin basıncını ayarlar. Basınç 2 kademede düşürülür. Birinci kademe basınç 650-850 mbar, ikinci kademede ise atmosferik basınçtadır.

    A) En başında demiştik ki 8 bardaki sıvı LPG ancak sıcak suyla ısınmış bir regülatörün içinden geçerken ısınarak basıncı 10 mbar seviyelerine düşer.
    LPG' nin basıncı ısındığı için düşmez. Isıtma sadece likit haldeki LPG' yi gaz fazı haline getirmek içindir. Basınç 1. Kademe bölümünde bir diyafram-yay mekanizmasıyla 650-850 mbar' a düşürülüp ikinci kademeye gönderilir.




    4) Çok nokta enjeksiyonlu yeni nesil sıralı sistemler: Bu sistem tamamen önceki sistemlerden bağımsız, çok nokta enjeksiyonlu sistemlerde %100 sorunsuz şekilde çalışan çok verimli bir sistemdir. Tek dezavantajı pahalı oluşudur. Bu sistemde de aynen öncekilerde olduğu gibi bir regülatör bulunmaktadır. Fakat bu regülatörden çıkan basınç 10 mbar (650-850 mbar) değil de 1500 mbar=1.5 bar seviyelerindedir.
    Motor gücüne bağlı olarak Gaz basıncı, 1200-1500-1800 mbar olarak üretilmektedir.

    Bu sistemde aynı aracın kendi ecusu olduğu gibi LPG kitininde bir ecusu bulunmaktadır ve sistem tamamen bu ecu tarafından yönetilmektedir.

    Bu sistemlerdeki LPG ECU' su seri olarak sisteme bağlanmaktadır ve benzin ECU' su devrededir. LPG ECU' su sadece arada bir tercüman görevi görmektedir. yani benzin ECU' su aracın tüm sensörlerinden gelen bilgilere göre benzin enjektörlerine bir açma süresi komutu göndermekte, bu sinyali alan LPG ECU' su milisaniye mertebesindeki bu komutu LPG enjektörlerine yönlendirmektedir.

    Bu sistemde regülatörün diyaframının nasıl hareket edeceği ise manifolda açılan ekstra bir delikten regülatörün uygun bağlantısına çekilen bir hortumla sağlanmaktadır. Manifoldun oradan emişinin ne kadar olduğunu regülatöre hissettirip aynı basınçla regülatörün LPG railini, dolayısıyla LPG enjektörelerini istenilen basınçta beslemesi sağlanmaktadır.
    Regülatörden çıkan basınç sabittir, değişmez. Bu vakum bağlantısıyla sadece rail' e giden gaz debisi ayarlanmaktadır.


    5) Dizel araçlar için LPG dönüşümü: Karbüratörlü araçlardaki olayın benzeridir. LPG mikser vasıtasıyla motora hava ile birlikte verilmektedir. Benzinlidekinden temel fark olarak ana yakıt olarak mazot yakılmaya devam edilmetedir.
    Mazot ana yakıt olaraak değil, sadece ateşleme için kullanılmaktadır


    1) Kurşunlu yani standart süper benzinle çalışmaya göre imal edilmiş araçlarda sübapların ihtiyaç duyduğu kurşun elementini alamaması neticesinde sibopların erken aşınması,
    Kurşunlu yakıta göre motor teknolojisi 20 yıl önce terkedildi. Artık bu motorlar kalmadı, hem yakıtlar kurşun içermiyor hem de tüm motorlar kurşunsuz yakıta göre imal ediliyor.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: BronzAt

    Otogaz adıyla araçlarda kullanılan LPG, %30 propan ve %70 bütan gazlarından müteşekkil bir hidrokarbondur. Yüksek yanma değerleri ve temiz oluşundan dolayı benzine mükemmel bir alternatiftir. Rafinerilerde ham petrolün işlenmesi sırasında ister istemez açığa çıkması sonucu çok ucuza maledilmektedir. Ayrıca doğalgazdan da belli işlemler sonucunda elde edilmektedir. Bu yakıtın araçlarda kullanılması ise araçların kendi besleme sistemleri farklı olduğundan değişik tipteki kitlerle yapılmaktadır. Burada kısaca bu kitlere de değineceğim.


    1) Karbüratörlü araçlarda kullanılan kitler: Bu kitlerde bir adet regülatör bulunmaktadır. (halk arasında gazın beyni denilen parça) Bu regülatörün görevi motordan alınan sıcak su yardımıyla depoda 8-10 bar basınçta bulunan LPG�yi 10-12 mbar mertebelerine indirerek karbüratörün en üstüne, hava filtresinin hemen altına konulan bir mikser yardımıyla havayla birlikte motora vermektir. Bu regülatörün içinde diyafram denilen bir lastik zar bulunmaktadır ve motorun emişine göre biraz önce bahsettiğim mikserden emiş devam ettirilerek regülatörün diyaframı oynatılmaktdaır ve motora gaz gönderimi yapılmaktadır. Bu esnada aracın benzin hortumu üzerine konulan bir elektrovalf sayesinde aracın karbüratörüne depodan benzin gönderimi kesilmektedir. Araç benzinde çalışırken ise (içerideki düğmeden ayarlıyoruz gaz-benzin seçimini) başka bir elektrovalf regülatöre gelen LPG akışını kesmekte ve araç normal olarak, hiç dönüşüm uygulanmamış gibi benzinle çalışmaktadır. Burada önemli bir husus şudur; araç LPG ile çalışırken karbüratörün tüm benzin devresi kesinlikle kullanılmadan karbüratörün direk hava emdiği yerden tabiri-caizse bir T bağlanarak (mikser dediğimiz olay aslında bir T görevi yapan basit bir metal ğarçadır) hava ve LPG nin emme manifolduna bir arada gitmesidir. Yani o esnada araç bir nevi kandırılarak salt hava emdiğini sanarken beraberinde LPG+hava emerek çalışması için gereken yakıtı bir arada almış olmaktadır ve karbüratör tamamen devre dışı olmaktadır. Karbüratörün sadece gaz kelebeği kısmı kullanılarak gaz pedalıyla hava+LPG girişi ayarlanmaktadır.Yani LPG hava girişinden havayla birlikte motora girmektedir. Bu sistemde çok önemli olan husus aracın LPG regülatöründen çıkıpta miksere gelen borusu (hani şu basıncı 10 mbara düşmüş LPG) üzerinde bir ayar vanası bulunmaktadır ve buradan arabanın çekişini etkileyecek gaz ayarı yapılmaktadır. O vananın görevi gaza bastığımızda karbüratörün gaz kelebeğinden hava emilirken 15:1 oranında olan yakıt hava oranını tutturacak şekilde LPG göndermektir. Vana az açık olursa az LPGden dolayı fakir karışım olacak, fazla gönderilirse araç çok yaktığı halde zengin karışım olacağından araç yine aşırı şekilde performans kaybedecektir. Regülatörün ısıtılması ise aracın göğüs kısmına giden kalorifer borusu kelepçesinden çıkartılarak önce LPG regülatörüne ve regülatörden çıkan boruda aracın kalorifer borusuna girilerek sağlanmaktadır. Bir nevi elektrikteki seri bağlama olayının aynısı. Amaç suyun regülatörden de dolaşması. Şimdi bu sistemin sorunlarına ve LPG nin adını kötüye çıkaran olaylara bir göz atalım.

    A) En başında demiştik ki 8 bardaki sıvı LPG ancak sıcak suyla ısınmış bir regülatörün içinden geçerken ısınarak basıncı 10 mbar seviyelerine düşer. İnsanlar sabahları soğuk motordaki arabalarını LPG ile çalıştırmayı deneyerek devamlı marşa basmakta ve regülatör soğuk olduğundan gerekli ve düzgün çalışmasını yapamadığından araçlar çalışmamaktadır, yada çalışsa bile silkelemektedir. İlk önce araç benzinle çalıştırılıp hararet ibresi oynamaya başladıktan sonra anahtarı LPG konumuna getirmek en ideal yaklaşımdır ve doğrusu da budur. Benzinle çalışırken ısınmış olan motor suyu regülatörü ısıtmış olduğundan araç LPG ile sorunsuz çalışmasına devam edecektir.

    B) O ayar vanası üzeinden gaz ayarının çok doğru şekilde işin ehli kişilerce yapılması gerekmektedir. Herkes tarafından işi bilen-bilmeyen kişilerce yapılan karıştırmalar sonucu araçların çekmemesi, rölantide vs silkelemesi, aracın aptal şekilde çalışması tabiki kaçınılmazdır.

    C) Regülatörün içinde zar şeklinde diyafram var demiştik. Regülatörün kaputun içinde montajı tekerleklere paralel olacak şekilde olmalıdır. Tekerleklere dik durumda olursa ani gaz vermelerde yada ani frenlerde regülatör içindeki zar eylemsizlik kuvvetiyle kafasına göre hareket edip oynayacaktır bu da arabanın istemdışı hareketler yapmasına sebep olacaktır. Bunu bu işi yapanların %95 inin bilmemesinden insanlar LPGde çok sorunlar yaşamaktadır.

    Bunlar sadece aklıma gelen karbüratörlü sistemlerdeki sorunlardan bir kaçı�



    2) Tek nokta enjeksiyonlu sistemler: Tek nokta enjeksiyonlu sistemlerde aracın besleme yapısı genel olarak karbüratöre benzemektedir. Sadece karbüratörün memelerinin püskürttüğü yakıt bir elektrikli enjektör yardımıyla olmaktadır. Sistem karbüratördekinin aynısı olup araç LPG ile çalışırken benzin gelmesin diye benzin hortumuna elektrovalf koymak yerine benzin püskürten enjektöre giden elektrik gaz-benzin yakıt seçme anahtarı tarafından kesilmektedir. Yine regülatörden gelen basıncı düşmüş LPG hava filtresinin altından emilmekte sistem karbüratördeki gibi çalışmaktadır. Bu sistemin sorunları karbüratörlü sistemdekilerin hemen hemen aynısıdır.



    3) Çok nokta enjeksiyonlu ilk sistemler: Bu sistemde de besleme karbüratördeki gibidir. Hava filterisinin gaz kelebeği tarafına bir mikser konarak LPG buradan havayla birlikte emilmektedir. Bu esnada emülatör denilen bir elektronik devre vasıtasıyla aracın benzin enjektörleri devre dışı bırakılmaktadır. Diğer çalışma şekli yukarıdaki gibidir. Bu sistemin yukarıdakilere ek olarak en önemli sorunu patlatma sorunudur. Bu patlama aracın emme manifoldu içerisinde olmaktadır ve manifold, hava filtresi kutusu, ara borular gibi heryeri patlatıp kırmaktadır. Sebebi ise araçta gaza basarken yapılan emişten dolayı hava filtresinden manifolda giren havayla beraber LPG alırken, gaza basmayı bir anda bıraktıktan sonra aracın önceki gaza bastığı zamandaki kadar yakıta ihtiyaç duymaması neticesinde, içeri yani manifolda giren LPGnin manifoldun sıcaklığıyla patlamasıdır. LPG nin adını kötüye çıkaran en önemli sorunlardan biriside budur. Bu patlatma etkenlerinden biriside işin ehli olmayan kişilerce yapılan gaz ayarı neticesinde aracın zaengin karışımla çalışmasıdır. Ama ne olursa olsun bu sistem gerçekten başarısız ve verimsiz bir sistemdir.



    4) Çok nokta enjeksiyonlu yeni nesil sıralı sistemler: Bu sistem tamamen önceki sistemlerden bağımsız, çok nokta enjeksiyonlu sistemlerde %100 sorunsuz şekilde çalışan çok verimli bir sistemdir. Tek dezavantajı pahalı oluşudur. Bu sistemde de aynen öncekilerde olduğu gibi bir regülatör bulunmaktadır. Fakat bu regülatörden çıkan basınç 10 mbar değil de 1500 mbar=1.5 bar seviyelerindedir. Bu sistemde aynı aracın kendi ecusu olduğu gibi LPG kitininde bir ecusu bulunmaktadır ve sistem tamamen bu ecu tarafından yönetilmektedir. Bu sistemde kusursuzluk sağlanabilmesi için kullanıcının aracı ilk olarak LPG ile çalıştırılmasının önüne geçilmiştir. İlk hareket ister istemez benzinle olmaktadır. Aracın iç kısmındaki anahtar LPG konumunda olsa bile araç benzinle çalıştıktan sonra önceden laptopla programlanan ısı derecesine geldikten sonra LPG ye geçmesi mümkün olmaktadır. Bu sistemde yakıt havadan bağımsız şekilde, aracın emme manifolduna, hemen benzin enjektörlerinin dibine delinen deliklere bağlanan yeni LPG enjektörleri tarafından motora gönderilmektedir. Bu yeni gaz enjektörlerinin tamamı ortak bir rail üzerinde bulunmaktadır. Bu rail 20-25 cm uzunluğunda sopa gibi düşünülebilir. Rail bir ucundan regülatörden gelen 1.5 bardaki LPG ile doldurulmaktadır. Enjektörler bu 1.5 bardaki LPG yi püskürtmektedir. (Aynı benzinde olduğu gibi benzin pompasının 1.5 barla doldurduğu benzin raili üzerinden manifolda benzin püskürtülmesi gibi) Aracın kendi benzin enjektörlerine giden soketler hiç kesilip biçilmeden fişlerinden çıkarılarak gazın ecusundan gelen dişi fişlere takılmakta olup buradan aracın orijinal sinyalleri gazın ecusuna gitmekte olup gazın ecusunda 2 takım dönüş kablosu gelmektedir. Bunlardan birinci takım benzin enjektörlerine sırasıyla girilip, diğer ikinci gelen takım soketler ise aracın yeni LPG enjektörlerine girilmektedir. Araç çalışırken aracın kendi ecusu tarafından silindir zamanlamasına göre benzin püskürtmesi için aracın hangi benzin enjektörüne sinyal geldiyse bu sinyal, biraz önce bahsettiğim soketleri çıkarıpta LPG ecusunun giriş soketine bağladığımızdan benzin enjektörlerine gitmez. LPG ecusunun dönüş soketleri vasıtasıyla araç benzindeyse benzin, gazdaysa gaz enjektörlerine sinyal dönüşü olur ve o yakıt püskürtülür. Bu süre, zamanlama, püskürtme miktarı aracın kendi ecusunun sinyallerine göre büyük bir hassasiyetle gerçekleştiğinden kesinlikle patlatma olmamaktadır. Zaten güç kaybı olmamasının da sebebi budur. Güç kaybı en fazla 95 oktan benzin yerine, LPG nin 93 oktan olmasından kaynaklanmaktadır. Bu da takdir edersiniz ki %2 yi geçmez. Eski sistemlerde (karbüratölü-enjeksiyonlu farketmez) ayarın manuel olarak insan tarafından yapılması ve mikser bulunması neticesinde mikserde gözle görülmeyen kaçakların olması sonucu performans kaybı hissedilir şekilde olmaktadır. Bunun aksini kimse iddia edemez. Bu sistemde regülatörün diyaframının nasıl hareket edeceği ise manifolda açılan ekstra bir delikten regülatörün uygun bağlantısına çekilen bir hortumla sağlanmaktadır. Manifoldun oradan emişinin ne kadar olduğunu regülatöre hissettirip aynı basınçla regülatörün LPG railini, dolayısıyla LPG enjektörelerini istenilen basınçta beslemesi sağlanmaktadır. 4 silindirli bir araçta metrik 6 ölçüsünde (10 numara cıvata dişi kadar) toplam 5 adet delik açılmakta ve aracın devir saati sensörü kablosu yandan yaralanarak giriş yapılmak suretiyle sistem çalışmakta olup bunun haricinde araçta en ufak bir değişim, bozulma yapılmamaktadır. Sistemin elektrik enerjisi de aracın akülerinin kutup başına bağlanan kablolarla karşılanmaktadır. Sistem söküldüğü taktirde manifolda 4+1 tane kör tıpa basit bir şekilde takıldıktan ve devir saati sensörü kablosu çıkarılıp bantlandıktan sonra olay bitmiş olmaktadır.



    5) Dizel araçlar için LPG dönüşümü: Karbüratörlü araçlardaki olayın benzeridir. LPG mikser vasıtasıyla motora hava ile birlikte verilmektedir. Benzinlidekinden temel fark olarak ana yakıt olarak mazot yakılmaya devam edilmetedir. Bu araçlarda buji bulunmadığından LPG+havanın patlatılabilmesi için mazot pompasının püskürttüğü mazota yine ihtiyaç vardır. Yani şöyle ki normal dizel arabalarda hava emilip şıkıştırılmış havanın üstüne mazot püskürtülerek yanma gerçekleşirken bu sistemde kuru kuruya hava değil de, hava+LPG emilerek mazot sadece havayla değil hava+LPG yle yakılarak daha güçlü bir yanma sağlanmaktadır. Burada amaç ekonomi değil de güç kazancı+emisyondur. Bu sistemlerle dizellerde ortalama %30 civarında güç artışı olmaktadır. Ülkemizde hiç uygulanmamış bir olaydır.



    Şimdi ise genel olarak LPG nin araçlarda kullanımının artı ve eksilerinden bahsedelim.



    1) Temiz yanma, LPG pistonların, sekmanların, valflerin ve bujilerin aşınmasından meydana gelecek kurşun, vernik yada karbon atığı çıkartmaz. Motor karterini yada motorun yanma odalarını kirletmez. Motoru temiz tutar, karbon ve kurum oluşturmaz dolayısıyla motor ömrünü uzatır. Yağlama km si benzine nazaran bire ikidir. Benzin motorda kurum oluşturup uzun vadede sorun çıkartırken LPG de böyle bir sorun ve benzindeki gibi motora zarar bulunmamaktadır. Mobil Oil Ar-Ge nin yaptığı bir araştırma neticesinde kurşunsuz benzinle çalışan araçlarda LPG li motorların benzinliye göre daha uzun ömürlü olduğu deneylerle ispatlanmıştır.



    2) Ateşleme bujisinin ömrünü uzatır, yanma odalarında yada ateşleme bujilerinde tortu oluşmaz, çünkü LPG'nin farklı karışımlarındaki kuvvetlendiricilere ihtiyacı bulunmamaktadır. Ateşleme bujileri, diğer yakıtları kullanan araç motorlarındaki bujilere nazaran daha uzun ömürlüdür.



    3) Yakıt pompası gerekmez, LPG kendinden tazyikli olduğu için, benzinli motorlarda oldugu gibi yakıt pompasına ihtiyaç bulunmamaktadır. Bu durum tamirat veya değişimden doğacak masraflarında azalmasını sağlar.
    Azalan karbüratör masrafı, LPG yakıtlı motorlardaki karbüratör, birkaç hareketli parça ve kirliliği engelleyecek havalandırmasız basit bir mekanizma olup, karbüratör servisi ve tamiratı yok denecek kadar azdır. Enjeksiyonla, yakıt sistemi, bu motorlar karbüratörlü motorlara göre daha az bakım gerektirmektedir.



    4) Daha fazla güç kullanımı, LPG yakıtlı motorlar, dizel motorlara göre, aynı mesafeler için daha fazla beygir gücü üretirler. Yakıt tasarrufu, LPG yakıtlı motordaki en önemli faktörü oluşturur. Bu sonuç kalitesinden, kanıtlanmış randımanından ve atık çıkarmamasından meydana gelmiştir.



    5) Kapalı yakıt sistemi, tamamen kapalı yakıt sistemi akıtma ve buharlaşma kaybını ortadan kaldırır.
    Temizleyici egzoz, özellikle LPG yakıtı kullanan kamyon ve diğer endüstriyel araç teknisyenleri tarafından LPG motor yakıtının düşük kirlilik özellikleri kanıtlanmıştır. Amerikan Maden Bürosu yönetiminde gerçekleştirilen araştırmalar LPG kullanılan motorlarda karbon monoksit tesirinin benzin yakıtı kullanılan motorlardaki tesirinden %50-90 oranında daha düşük olduğunu gösterir. LPG'deki hidrokarbon tesiri benzinden %38-62 oranında daha düşüktür.



    6) Güvenlik milyonlarca taşıt ve sabit makine kullanıcılarına LPG yakıtı kullanmaları sağlanmıştır. Bu ülke çapında LPG yakıtının güvenilirliğini kanıtlayıcı bir sonuçtur. Eğer bu doğru olmasaydı sigorta primleri bu yakıtın kullanımını engelleyecek şekilde yasaklayıcı ve sınırlayıcı olurdu. Altmışlı yılların başında Japonya hükümeti faaliyet gösteren bütün taksilerin LPG kullanımını mecburi kılan bir karar aldı. Diğer Asya ülkeleri Güney Kore ve Tayland aynı şekilde karar almışlardır. Avustralya hükümeti 1992 yılında LPG oto yakıtının 5 sene vergiden muaf tutulması kararlaştırılmıştır. Bu kararın sonucu olarak Avustralya'daki araçların %20'si LPG ile çalışmaktadır. Amerika'da 1990 yılında " Clean Air Act " kanununda yapılan değişikliklerle daha ağır yeni standartlar yürürlüğe sokulmuştur. Dünyada LPG ile çalışan araçların en fazla olduğu ülke olan İtalya'da hava kirliliğinin yoğun olduğu zamanlarda uygulanan iki günde bir trafiğe çıkma yasağı LPG ile çalışan araçlara uygulanmamaktadır. Belçika LPG kullanımını teşvik için LPG'den vergi almamaktadır. Bu ülkede LPG dizel yakıttan iki kat, benzinden ise üç kat daha ucuzdur. Belçika'da LPG ile çalışan araçlar her yıl %5 oranında artmaktadır.



    7) LPG tatbik edilen araçlarda iyi bir montaj ve uygun bir ayarlama ile benzinli araçlara oranlara oldukça düşük egzoz gazı emisyon değerlerine ulaşılması.



    Bunlara ek olarak insanların aklına takılan en büyük sorun olarak gördüğüm güvenlik sorununa gelince şunlaru söylemek istiyorum. Biliyoruz ki LPG tankları 3.5 � 4 mm çelikten üretilmiş normal ev tüplerine bile nazaran çok daha sağlam ve kalın depolardır. Bunların normal şartlar altında durup-dururken patlaması zaten mümkün değildir. Artık üretilen ve yeni sistemlerin tamamında bulunan AB normlarına uygun multivalfler sayesinde tüm tehlike unsurları yok edilmiştir. Şöyle ki; deponun %80 nin üstünde dolum multivalf tarafından engellenmektedir. Yani 10 derece sıcaklıkta aldığımız gaz 45-50 derece yaz sıcağına çıksa bile bu %20 lik tolerans payı depoyu güvenli şekilde korumaktadır. LPG depolarının nominal çalışma basıncı 8-10 barken depoların herbiri 45barda test edilmekte olup, üretilen bir parti malın içerisinden de bir tane numune alınarak 150 barda test edilmektedir. Ayrıca herhangi bir yangın durumunda vs aracın LPG tankının bomba gibi güm diye patlamasının önüne geçmek için 27 bardan sonra açan tahliye sibobu konularak gazın basınçtan dolayı deponun patlay**ak değilde gazın kontrollü olarak dışaraıya salınması sağlanmıştır. Herhangi bir arkadan çarpma durumunda ise depo zaten normal basıncının 5 te biri oranında çalışacak şekilde imal edildiğinden deponun patlaması için 5te biri oranından daha küçük hale gelmesi gerekmektedir. (x hacimde 8 barsa, basıncın 45 bar olması için hacimin 6da bir oranına inmesi gerekir ki tahliye sibobu var birde) Zaten en sağlam arabaların bile şasileri dahi en kalın 1.5 mm civarıyken 4 mm kalınlığında bir çaeliği bükerek hacmini 6 da bir oranına indirmesi mümküm gözükmemektedir. Böyle bir şey olsa dahi tahliye sibobu güvenlik için yetip de artacaktır ve gaz havaya karışacaktır.



    Gelelim bir de eksi yönlerine:



    1) Kurşunlu yani standart süper benzinle çalışmaya göre imal edilmiş araçlarda sübapların ihtiyaç duyduğu kurşun elementini alamaması neticesinde sibopların erken aşınması,



    2) Arabayı aldıktan sonra birde 1000-1500 Euro gibi ekstra bir külfet oluşturması,



    3) Toplum tarafından prestij unsuru olarak görülmesi,



    4) Devletimizin LPG yi ruhsata işletirken 300 milyon, aracı satarken sökünce ise bir 300 milyon daha vermeye mecbur kılması,







    sayın bronzat bir yazıyı, bir emeği copy paste yaparken lütfen kaynak belirtelim. bu yazının sahibi benim. bu yazıyı bir forumdaki lpg karşıtları için bir anda 30 dakika gibi bir sürede doğaçlama olarak o an aklıma geldiği şekliyle yazmıştım. sonra bu yazıyı teampalio modlarından birine mail attım ve onlarda sitelerine koymuştu. hatta linki http://www.teampalio.com/forum/forum_posts.asp?TID=2469 bundan sonra her arkadaş alıntılarının kaynağını yazarsa etik açıdan daha uygun olacağı kanaatindeyim...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: approachfani

    Sayın BronzAt yazınız gerçekten çok aydınlatıcı ve güzeldi, ama ne kadar bilimsel olur ise olsun yinede anlamak istemeyenlerin olacak olması acı. Bu arada genel olarak forumda tüple birlikte set kullanan var mı? Şöyleki bagajda stepne yuvasının içindeki deponun hemen üzerinda anfi ve wooferbox olacak, 1500w'lık sony setin ısı(tahminin çok etkilemez) ve daha önemlisi titreşim dolayısi ile depo ve bağlantılarında soruna yol açma ihtimali var mı (daha önce kapı döşemelerinde bu yüzden sorun yaşadım) ? Sonuç olarak en ufak bir risk almak bile gereksiz, sökebilirim dönüşümden önce.

    depo için zaten bir sorun olmaz ama çok titreşim olursa rekor bağlantılarına birşey olur mu onu bilemiyorum. ama arada bagaj döşemesi, ayrıca simit deponun contalı kapağı olacağı için bu titreşiminde bir sorun yaratacağını düşünmüyorum. çünkü zaten yollarımızın hali yüzünden lpg tesisatlarımız, devamlı titriyomüzik tesisatından nolur... hem aklıma gelmişken piyasadaki lpg li şahin doğanların müzik tesisatlı olanları çokça mevcut ve bir sorun olmuyor. bu yüzden rahat olabilirsiniz...
  • onur kardeşim şu benim soruya bir yanıt yokmu?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: pulpa

    arkadaşlar benim megane 2 aracım var ve hergün ankara kırıkkale arası 170-180 km yolyapıyorum ve ortalama 6.0 lt benzin ile buyolu gidiyorum eğer araca lpg taktırırsam benzinin 1.1 katı yakar deniyo6 6*1.1=6.6-7.0 /100km gibi bir değerle uzun yol gidebilirmiyim sıralı sistemi olupta ortalama 7- 7.5 gibi değerlerle uzun yol giden arkadaş varmı? ben 6 .0 lt/100 km benzin ortalaması için aracı gayet yumuşak ve sakin kullanıyorum 90 km yi asla geğmiyorum lpg dede bu değerlere yaklaşabilirsem hemen lpg taktıracağım ama 10-11 lt lpg gibi değerlerekarşılaşacaksam kilometrede 30- 35 kuruş için lpg taktırmaya değmez diyorum 5-6 yıl lpgli spring kullandım ve en ufak bir şikayetim olmadı sorumu bilerek yanıtlayacak bir arkadaş varsa sevinirim

    6 lt benzin yaktığı kullanımda 6.6 lt civarı lpg yakacağı doğrudur. ben inat ettiğim zaman yada sabredebildiğim zamanlarda diyim istanbul-edirne arası gidiş dönüş 500 kmlik yol boyunca ortalama 6.5 lt lpg değerini çok rahat tutturabiliyorum. sizde 2.65*6=160 bin lira yerine 1.20*6.6=80 bin lira yakabilirsiniz. km de 80 bin liradan günde 15 milyon ciddi bi rakam bence. megane2 lere lpg taktıran çok zaten ve çok da başarılı oluyo, bence geçin. karar sizin...
  • evet sakin kullanımla yakıt oldukça düşüyor eğer lpgdede aynı olay oluyosa 80-90 ykr yakmak süper olur bu işi artık cidid ciddi araştırıyorum marka olarak brc v tartarini arasındayım brc ağır basıyor ama işçilik konusunda şüpeliyim düzgün işyapan biryer bulmama lazım ankarada
  • Sevgili Onur kardeşimiz çok haklı.
    Yazılan bir yazıda varsa kaynağını göstermek emeğe saygı ve etik kurallar gereğidir.
    Tüm araştırma yazılarında, bilimsel makalelerin sonunda faydalanılan kaynaklar diye bir bölüm koymak bir kural haline gelmiştir.
    Hem bir yerlerden birebir kopyalıyorsun, hem de altına kendin yazmış gibi imzanı koyuyorsun. Bu olmaz.

    quote:

    Orjinalden alıntı: onur@

    sayın bronzat bir yazıyı, bir emeği copy paste yaparken lütfen kaynak belirtelim. bu yazının sahibi benim. bu yazıyı bir forumdaki lpg karşıtları için bir anda 30 dakika gibi bir sürede doğaçlama olarak o an aklıma geldiği şekliyle yazmıştım. sonra bu yazıyı teampalio modlarından birine mail attım ve onlarda sitelerine koymuştu. hatta linki http://www.teampalio.com/forum/forum_posts.asp?TID=2469 bundan sonra her arkadaş alıntılarının kaynağını yazarsa etik açıdan daha uygun olacağı kanaatindeyim...
  • arkadaslar yaklasik 1,5 aydir Lpg kullaniyorum.Ama gercek yuketim testi yapmak bugune kismetmis ve sizlerle paylasmak istedim.Sabah depoyu fulledim ve pazar olmasi dolayisiyle biraz gezdim malum hava guzeldi bugun .Aksam gunluk km sayac1m 142 km gosteriyordu.Sabah Lpg aldigim yerde depoyu tekrar fulledim ve 21,05 Ytl lik Lpg aldi yani 21,05/1,43=14,72 lt.
    Bu sekilde km basina tuketim sadece Lpg olarak 21,05/142= 148 Ykr oldu.
    100 km deki ortalama Lpg tuketimi ise 10,36 lt oluyor.
    Bu tuketim degerleri sizce normalmi.
    Eger lpg benzin tuketim orani gercekten 1,1 ise ben benzinle 100 km de 10,36/1,1=9,42 lt yani 9,42*2,65=24,97 ytl harcayacaktim .Oysaki ben 100km de 14,80 ytl harcadim.
    Bu durumda benim tuketimim benzine gore (24,97-14,80)/24,97=%40 daha ucuz oluyor demektir.!!!!
    Hesaplara benzin dahil degil ama dahil ettigimizi varsayarsak bile karimiz %35 civarinda olacaktir..
    Lpg dusunenlere ve tuketim degerlerini karsilastirmak isteyenlere umarim yararli olur.

    Ben lpg taktirdigim gunden bugune 4000 km yapmisim .Eger benzinle devam etseydim verecegim toplam benzin parasi 9,42*40=376,8 lt yani 376,8*2,65=998,52 Ytl
    Ama Lpg ile 10,36*40=414,4 lt yani 414,4*1,43=592,92 Ytl 70 ytl lik de benzin aldim o gunden bugune
    592,92+70=662,92 ytl harcama yapmisim.
    Veee toplam tasarruf sadece 1,5 ayda 998,52-662,92=335,6 YTL
    Bu hesaba gore Lpg taktirmak icin harcadigim toplam para icin ortalama 2000 Ytl desek(ama ben trafik cezalari ile beraber yaklasik 3500 ytl verdim)ben verdigim parayi yaklasik 9 ayda amorti etmis olacagim.

    Lpg taktirmak icin hala hesap yapanlara ve tuketim degerlerini karsilastirmak isteyenlere duyurulur..
  • İş aralarında 1 haftadır forumu okuyorum en sonunda bitti. Arkadaşlar birkaç sorum ve konum var.

    1- Benzin hortumunun çürümesi sorunundan bahsedilmiş geçmişte. Bu sorun sıralı sistemlerde ki otomatik benzin - gaz geçişinde, arabanın yeterli devir ve ısıya ulaşıncaya kadar geçen süre boyunca mecburi benzin akışının gerçekleşmesi münasebetiyle, gündem dışı mı kalmış oluyor?

    2- Sayın 2-A, Kadir Bey, arabam chevrolet lacetti ve sitenizde bu araçlarla ilgili italyadaki sıfır araçlara dönüşüm yapılıp ardından piyasaya verildiğiyle ilgili uygulamadan bahsetmişsiniz. Fakat sitenizde bu montaj görüntülerine ulaşamadım sitenize üye olmama rağmen, mail yoluyla aktivasyonda sorun yaşadım. Bilginize

    3- Sayın Onur Bey, topic'in geçmişinde biyerlerde chevy lere ağar laf etmişsin, ama araba yakıt tüketimi ve zayıf tork dışında problemsiz diyebilirim. Bunlar da sorun değil aslında, ekmek köfte meselesi sadece. Onun dışında 90 km/h hızla bariyerlere girerek sağlamlığı test edilmiştir. Konfor ve genişliği de çok iyi.

    4- Sayın Şen Müh., Metin Bey, sizle de telefonla tanışmıştık tavsiyenizi dinleyip istanbulda bahsettiğiniz firmaya gidicem. dönüşüm için.

    5- Sayın Mavibodrum; varlık nedeni arkadaşımız Topic'in başlarında SET diye bi arkadaş vardı o ne oldu? isimmi değiştirdi?


    Optimum Patent Ofisi
    Dan.Ltd.Şti.

    Murat Yeşilyurt
    www.optimumpatent.com
  • Sn. Murat Yeşilyurt,
    Sıralı sistemlerde ilk çalışma benzinle olduğu için karbüratörlü sistemlerdeki gibi yakıt sisteminin kuru kalması gibi bir problem olmuyor.
    2a-lpg.com sitemize 26.01.2006' da üye olmuşsunuz ve 29.01.2006' da ziyaret etmişsiniz. Bir sorun görülmüyor.
    Sizin aracınızın modeli dahil LPG dönüşümü yapılmış ancak sitemize koyamadığımız binlerce araç var.
    Chevrolet araçlar İtalya' da BRC-CHEVROLET anlaşması ve BRC ürünlerinin onaylanması sonucu sıfır araçlara monte ediliyor. Bu resimleri ürünlerimizin bütün CHEVROLET modellerine uygun olduğunu gösterdiği için koyduk. Bu marka araçlar için bütün ekipmanlar, kablolar v.s. (Özel programı dahil) hazır geliyor. Chevrolet tarafından onaylanmış montaj prosedürüne göre tüm dünyada BRC bayileri tarafından standart uygulama yapılıyor. (Hangi tip tank takılacak, hangi ekipman nereye monte edilecek, manifold nereden delinecek, su hortumları, bakır borular, kablolar nereden geçirilecek gibi)
    İyi günler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 2A Mühendislik -- 29 Ocak 2006 23:45:18 >
  • sıfır kilometre araba almayı düşünüyorum lpg taktırmak mantıklı mı sizce hangi marka olabilir ankarada
  • lpg ile ilgili bir sorum daha olacak elektrikli benzin pompası olan araçlarda lpg ile çalışırken benzin pompasıda devamlı çalışıyormuş ve bu durum bir süre sonra benzin pompasında hasara yol açıyormuş bu konu ile ilgili görüşleriniz nelerdir?daha doğrusu araç lpgye geçince benzin pompasının elektriğini neden kesmiyor?
  • Tatildeki tüketim değerlerini paylaşmak istedim:

    Araç :Ford Focus 2004
    Kit: BRC Sequent 24

    200 YTL ile 1620 km (LPG fiyatı 1,43 YTL)
  • Sayın Onur; Oldukça aydınlatıcı bu yazı e-posta olarak bana ulaştı , kaynağı ise belirtilmemişti ve herkesle paylaşmak istedim. Yazının size ait olmasına sevindim. Yanlış anlaşıldı sanırım , özür dilerim. Bizimle paylaştığınız değerli bilgileriniz için teşekkür eder devamını dilerim.
  • Sayın Kadir ÖRÜCÜ,

    Yakın ilginiz için teşekkürler. Arabamız bahsettiğim kazadan dolayı serviste, çıktıktan sonra yanınızdayız. Aslında daha 2 yıl garantisi olmasına rağmen, pek garantiyi umursadığım yok. Daha çok geçen yıl cebimizden uçup giden 7.000 YTL benzin parası ilgilendiriyor beni. Bu bahsettiğiniz chevy-brc ilişkisi de baya hoşuma gitti doğrusu. Sanırım siz de bu anlaşma çerçevesinde belirtilen ürünleri kullanıyor ve yine aynı anlaşma çerçevesinde belirlenen projeyle montaj yapıyorsunuz....Olayın bu kadar chevrolet (GM) ile BRC firmaları arasında resmiyet kazanmasına rağmen, Türkiye'de montaj sonrasında aracın garanti kapsamı dışında kalma sorununu çözemezmiyiz acaba...Sadece yorumunuzu almak maksadıyla soruyorum. Özel bir çaba harcamayın lütfen.
    İyi günler.

    Murat Yeşilyurt

    Optimum Patent Ofisi
    Dan. Ltd. Şti.
    www.optimumpatent.com
  • quote:

    Orjinalden alıntı: BronzAt

    Sayın Onur; Oldukça aydınlatıcı bu yazı e-posta olarak bana ulaştı , kaynağı ise belirtilmemişti ve herkesle paylaşmak istedim. Yazının size ait olmasına sevindim. Yanlış anlaşıldı sanırım , özür dilerim. Bizimle paylaştığınız değerli bilgileriniz için teşekkür eder devamını dilerim.

    böyle düşündüğümüz sürece problem yok okey
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tahsingul

    sıfır kilometre araba almayı düşünüyorum lpg taktırmak mantıklı mı sizce hangi marka olabilir ankarada

    mantıklı ama aracın garantisi yanıyor ve 2.elde araç lpg li olduğu için değer kaybediyor. maalesef burası türkiye...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: pulpa

    lpg ile ilgili bir sorum daha olacak elektrikli benzin pompası olan araçlarda lpg ile çalışırken benzin pompasıda devamlı çalışıyormuş ve bu durum bir süre sonra benzin pompasında hasara yol açıyormuş bu konu ile ilgili görüşleriniz nelerdir?daha doğrusu araç lpgye geçince benzin pompasının elektriğini neden kesmiyor?

    tahminimce onu diyen kişi lpg düşmanıdır ve muhtemelen de bişey bilmiyordur. madem araç lpg ile çalışırken benzin pompası devamlı çalışıyor da pompa yanıyor, be gerizekalı diyceksin bu araç lpgsiz olunca benzin pompası devamlı çalışmıyor mu, depodan benzin railine benzini kim basıyor? araç lpg deyken benzin tüketimi olmadığından dolayı raile basılan benzin geri dönüşümden depoya geri basılıyor. araç benzinde olsa birde tüketim olacak ve hem tüketimi hemde geri beslemeyi beslemek zorunda kalacak benzin pompası. bu hurafeyi çıkarana sorcaksın şimdi hangi durumda pompa daha çok zorlanıyor? tabiki benzinliyken. araç lpg deyken benzin pompasının elektriği araçda ekstradan kesme biçme olmasın diye kesilmiyor, yoksa gayet basit bir iş. ben elektrik mühendisi olduğum halde bu işi kendi aracımda bile yapmadım çünkü gerek yok. ayrıca aracın lpg si bittiği durumlarda benzine otomatik geçiş yapıyor. bu durumda arabanın silkelemeden çalışmasına devam etmesi için benzin railinde her daim hazır vaziyette 3 barlık bir benzin basıncı olmak zorunda. araç benzine geçiş yaptıktan sonra çalışmaya başlayan bir benzin pompası bu gerekli basıncı oluşturana kadar geçecek olan en az 4-5 saniyelik sürede araç nasıl çalışacak? örneğin otobanda 160-180 gidiyoruz ve lpg mizde iyice azaldı, bi anda gazlamamız gerekti ve gaza yüklendik. araç yüke bindiği zaman depoda lpg bitmek üzere olduğundan lpg basıncı yetmedi araç benzine geçti, süratimiz 180-190km/h. benzin pompası devreye girecekte....
  • arkadaşlar golf aracımıza brc taktırmaya karar verdik fakat bilmediğim bi konu var araç kaskolu,ruhsata işleticez tabiki lpg yi ama bunun dışında kaskoyla ilgili bi sorun olurmu cevap veririseniz sevinirim
    iyi günler,iyi çalışmalar.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: rst82

    arkadaşlar golf aracımıza brc taktırmaya karar verdik fakat bilmediğim bi konu var araç kaskolu,ruhsata işleticez tabiki lpg yi ama bunun dışında kaskoyla ilgili bi sorun olurmu cevap veririseniz sevinirim
    iyi günler,iyi çalışmalar.

    hayır bi problem olmaz, sadece lpg kiti fatura değerine göre aracının kasko değeri üzerine eklenir. bunun içinde 10-15 milyon gibi bi ekstra prim alırlar o kadar. nerede taktırıyosun bilmiyorum ama, manifold iç kısmından değilde dışarıya bakan kısmından delinsin, sonra ileride bujileri değiştirirken problem oluyor. ayrıca usta daha önceden bu arabaya montaj yapmadıysa, devir sensörü arayacaktır aracında. bu hemen ateşleme bobininin sol tarafında 3 kablolu bir soket var orada. rengi sarı olanı da devir sensörü. usta zaten bulacaktır da, uğraşmasın diye söyledim. sende ustaya söylersen yardımcı olmuş olursun
  • 
Sayfa: önceki 101102103104105
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.