Şimdi Ara

Hassas Ayar Argümanı - Stephen Hawking (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
60
Cevap
0
Favori
2.109
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Yaratıcıyı ayna veya saydam yüzey fonksiyonu ileispatlayamazsınız. Zira görüntü ile sebebi arasında ayrılamaz bağ oluşurken biri yoktur. Yani yaratıcı zaten var ancak var diyenlerden birisiyok. Yani bu durum sebebi tekiller. Sebebin oluşturduğu şeyden ona varamazsınız.



    Tekillenen sebeb bizatihi kendisi iken zerre denen şey yüzey olur.



    Kum tanesini yok etmek isteyelim. Madde yok olamaz diyoruz. Kumu ayna yaparsanız oluşan ayna kendisinin maddesini inkar eden sanallıkta yok olanı ifade eder.



    Madde esasen yok edilebilir bir varolumken ve bu yapılıyorken(göz ve ayna prensipleri) kainatın evrensel yasaları sekteye uğrar.



    Cismi kendisinin olamayacağına ikna ederseniz madde yokedilebilir bir mahiyette ifade edilebilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • vataniçinölürüm kullanıcısına yanıt
    Başını sonunı bilmediğimiz zamanda milyarlarca evrenin oluşup çöktüğünü ve sonunda birinde insanın oluşmasını sağlayan parametrelerin 'hassas ayara' denk geldiğini varsayarsak milyarlarca kez denemiş olmaz mıyız

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: chtsydn

    Başını sonunı bilmediğimiz zamanda milyarlarca evrenin oluşup çöktüğünü ve sonunda birinde insanın oluşmasını sağlayan parametrelerin 'hassas ayara' denk geldiğini varsayarsak milyarlarca kez denemiş olmaz mıyız
    Oluşup çökmeden bahsediyorsun. Zaten oluşum için hassas ayar gerekmiyor mu? Mesela tesadüfen parçalar biraraya gelip karmaşık bir sistem oluşuyor mu? Tesadüfen canlı oluşuyor mu? İnsan iradesi ile bile oluşmuyorken zamana yaymak ve tesadüfe yaymak ne kadar mantıklı?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • vataniçinölürüm kullanıcısına yanıt
    Evrenin oluşumuyla ilgili bilinenlere pek hakim değilim. Benim anlatmak istediğim hassas ayarın varsayıma dayalı olduğu ve dolayısıyla karşıt varsayımlar da olabileceği. Bu sebeple tanrının varlığını temellendirmek için hassas ayar argümanını kesinlikle yetersiz buluyorum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: chtsydn

    Evrenin oluşumuyla ilgili bilinenlere pek hakim değilim. Benim anlatmak istediğim hassas ayarın varsayıma dayalı olduğu ve dolayısıyla karşıt varsayımlar da olabileceği. Bu sebeple tanrının varlığını temellendirmek için hassas ayar argümanını kesinlikle yetersiz buluyorum.
    Hassas ayarın varsayım olduğuna dair bir argümanın yok gibi. Zamana ve tesadüflere bırakıyorsun işi. Tesadüfen bir pet şişesi bile oluşamaz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • vataniçinölürüm kullanıcısına yanıt
    Tek seferde ve bu hassas ayarlara sahip olarak oluşan evren. Bu sizin varsayımınız değil mi?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: chtsydn

    Tek seferde ve bu hassas ayarlara sahip olarak oluşan evren. Bu sizin varsayımınız değil mi?
    Hayır. Hassas ayar var ve bu tesadüfen oluşamaz. Olay bu. Pet şişesi örneği verdim. Denemeyle oluşuyor mu?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: vataniçinölürüm

    Hayır. Hassas ayar var ve bu tesadüfen oluşamaz. Olay bu. Pet şişesi örneği verdim. Denemeyle oluşuyor mu?

    Alıntıları Göster
    Pet şişesi örneğinizi uygun bulmuyorum. Pet şişesi insan tarafından yapıldığını bildiğimiz bir eşya zaten. Hayat ise öyle mi cidden? Bilmiyoruz ancak sırf biz de içine dahiliz diye kendimize benzetmeye çalışıyoruz. Öylesine bir arazide bir kaya görsek bunu buraya biri koymuş olmalı diye düşünmezdik. Ancak biz o kayanın kendisi olsaydık ne düşünürdük?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: chtsydn

    Pet şişesi örneğinizi uygun bulmuyorum. Pet şişesi insan tarafından yapıldığını bildiğimiz bir eşya zaten. Hayat ise öyle mi cidden? Bilmiyoruz ancak sırf biz de içine dahiliz diye kendimize benzetmeye çalışıyoruz. Öylesine bir arazide bir kaya görsek bunu buraya biri koymuş olmalı diye düşünmezdik. Ancak biz o kayanın kendisi olsaydık ne düşünürdük?

    Alıntıları Göster
    Pet şişe neden yanlış örnek? Daha anlaşılır olması için saati düşünün. Saat ve canlıları kıyaslayın. Belli bir amaç ikisinde de görürsünüz. Parçalar kendiliğinden biraraya gelip o sistemi oluşturamaz. Belli bir amaca göre belli bir şekilde parçaları yerleştirmek lazım. Canlı ile insanın oluşturduğu şeylerin farkı ne?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vataniçinölürüm -- 20 Kasım 2018; 2:42:38 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • vataniçinölürüm kullanıcısına yanıt
    Aslında en geniş çerçeveden baktığımızda hiçbir fark yok, bir şeyi göz ardı edecek olursak bir pet şişenin oluşumu da, saat mekanizması da, insan da tesadüfidir bence. Ama her olaya yalnızca kendi minik çerçevesinde baktığımızda pet şişenin oluşumu tesadüfi olamaz diyoruz. Kendimize de aynı çerçeveden baktığımız için bizi de biri üretmiş olmalı diye düşünüyoruz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: chtsydn

    Aslında en geniş çerçeveden baktığımızda hiçbir fark yok, bir şeyi göz ardı edecek olursak bir pet şişenin oluşumu da, saat mekanizması da, insan da tesadüfidir bence. Ama her olaya yalnızca kendi minik çerçevesinde baktığımızda pet şişenin oluşumu tesadüfi olamaz diyoruz. Kendimize de aynı çerçeveden baktığımız için bizi de biri üretmiş olmalı diye düşünüyoruz.
    Niye tesadüfi olsun ki? Pet şişe doğada kendiliğinden mi oluşuyor yoksa irade mi bir araya getiriyor? Bir amaç var orda. Buna tesadüf diyemeyiz. Dar bir açıdan baktığımızın kanıtı ne ki? Pet şişeye baktığımızda kendi kendine olmayacağını biliyoruz. Belli bir işlevi var ve belli bir amaca göre biraraya getirilmiş. İnsana bakınca da bu tabloyu görüyorsak tasarım olduğunu kabul etmek durumundayız. Dar açıdan bakmakla alakası yok. Açı yanlış ise bunu göstermeniz lazım. Hayır benzemiyor kısmının izahı lazım.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • vataniçinölürüm kullanıcısına yanıt
    Önceki mesajımda göz ardı ettiğim şey iradeydi. Pet şişeyi biz üretiyoruz, insan iradesi diyelim. İnsanı biz üretmiyoruz, ve bir üst irade olarak tanrıyı oluşturuyoruz zihnimizde. Ama insanın bir irade ürünü olduğuna nasıl karar veriyoruz? Hassas ayarlar yüzünden mi? Değerlerden biri +1 olsaydı oluşmayacaktık diyoruz misal. (varsayım?) İyi de, bizim yerimize başka bir şey oluşmayacağını nerden biliyoruz? Hatta o şey de irade sahibi olup bu değer -1 olsa oluşmayacaktık falan diyecekti belki
  • a) Çoklu evrenlerin hassas ayarı zedelemediği yönündeki argümanlar hassas ayarın tanımını ciddi bir şekilde gevşetip keyfileştirme tehlikesi içeriyor. Diyelim ki trilyon kere trilyon evrenden sadece birinde yaşamın olabildiğini görüyoruz. Hangi anlamda bu çoklu evrenin hassas ayarı gerektirdiğini söylememiz gerekiyor?

    b) Çoklu evrenler lehinde kanıt olmamasından yola çıkarak ateistlerin çoklu evrenleri kullanamayacağına ulaşmak kötü bir argüman. Çünkü çoklu evrenlerin, onları ima eden makul fiziksel teorileri dışarıda tutarsak, lehinde bir kanıt var: Hassas ayarın kendisi. Tanrı'nın varlığının hassas ayarı daha muhtemel kılması gibi çoklu evrenlerin varlığı da hassas ayarlı evrenleri daha beklendik şeyler kılıyor. Eğer çoklu evrenleri hassas ayara açıklama olarak kullanmamız için çoklu evrenlerin bağımsız kanıtı olması gerekiyorsa bir ateist de pekala bunun Tanrı için gerektiğini söyleyebilir. Buradaki akıl yürütme türleri birbirinden farklı değil. O yüzden Tanrı'ya kanıttır ama çoklu evrenlere kanıt değildir demenin bir yolunu görmüyorum.

    c) Her bir sabitin olasılığı hakkında herhangi bir bilgimiz yok. Düşünülebilecek sabit kombinasyonlarının çoğunun yaşama izin vermiyor olması yaşama izin veren evrenlerin olasılığının daha düşük olduğunu söylemiyor. Aksine, hassas ayarlı bir evrenin olması evrendeki sabitlerin tam bir rastgele dağılıma uymadığının bir kanıtı olarak da görülebilir ateistler/natüralistler tarafından. Kozmoloji genç bir bilim dalı olduğu için hangi sabitler hangi ihtimale sahip, en temeldeki fizik yasaları neler, bu fizik yasalarının kendilerinin olasılığından anlamlı bir şekilde bahsedebilir miyiz gibi sorular hakkında büyük iddialarda bulunmak için henüz erken. Bir natüralistin en azından bazı temel fiziksel süreç ve yasaların zorunluluğuna makul bir şekilde inanabileceğini ve buna karşı öne sürülebilecek her argümanın Tanrı'nın zorunlu varlığına karşı da öne sürülebileceğini düşünüyorum. Neden böyle düşünüyorum orası başka zaman tartışılır.




  • Konuyu dirilteyim

    Şimdi bu hassas ayarlar argumanına ateistlerin cevabı çoklu evrenlerin olabileceği varsayımı mıdır yani? Evrenin 1 tane olduğu ispat edilirse bu arguman tutarlı mı olur?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: torlofan

    Konuyu dirilteyim

    Şimdi bu hassas ayarlar argumanına ateistlerin cevabı çoklu evrenlerin olabileceği varsayımı mıdır yani? Evrenin 1 tane olduğu ispat edilirse bu arguman tutarlı mı olur?
    Çoklu evren modeli sadece bir hayal ürünü.
    Gözlemlenebilirliği ve hiçbir delili de yok, sadece bir beyin fırtınası gibi bir düşünce, hayal ürünü.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Pylorid -- 15 Mart 2019; 23:11:0 >
  • Pylorid kullanıcısına yanıt
    Felsefede o işe öyle bakmıyorlarmış. Hassas ayarlar da felsefe bağlamında yine bir varsayım sayılıyormuş benim anladığım.
    Arkadaş gelince o detaylı şekilde yazar diye tahmin ediyorum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: torlofan

    Felsefede o işe öyle bakmıyorlarmış. Hassas ayarlar da felsefe bağlamında yine bir varsayım sayılıyormuş benim anladığım.
    Arkadaş gelince o detaylı şekilde yazar diye tahmin ediyorum.
    İşlerine nasıl geliyorsa hep ordan bakıyorlar zaten. Hep kıvırmaca, değiştirmece, kelime tiyatroları çeviriyorlar. Neyse bakalım arkadaş anlatsın tebessüm ederiz biraz.
  • insan delirecek gibi oluyor yav bunları düşündükçe

    cidden beynimi yıllık izne çıkarmalıyım

    bu arada hawking pek çok kez Tanrı konusunda görüş değiştirdi son görüşü de Tanrı yoktur diyemiyoruz gibi bir şeydi vefat etmeden bir müddet önce yada sonra okumuştum
  • Pylorid kullanıcısına yanıt
    Biz de onlara göre işimize nasıl geliyor ise oradan bakıyoruz Ben felsefe öğrenmeye çalışıyorum amacım tartışma değil. Onu başka konularda yapıyoruz zaten.
  • Amma çok bilim adamı varmış haberimiz yokmuş.
  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.