Şimdi Ara

cinayet mi ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
58
Cevap
0
Favori
1.106
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • 2. KONU

    Arabanızla seyir halindesiniz. Aracınız da gayet lüks ve güvenli. Öyle ki kaza yapsanız bile burnunuz kanamadan çıkabileceğiniz güvenini size vermekte. Bu durumda bir araç sollamaktasınız. Hem de hatalı olarak. Karşınızda gelen araç ise ahı gitmiş vahı kalmış bir tofaş.

    İki ihtimaliniz var.

    birincisi frena basmak ve çarpışmaya engel olmamak. (kurtarma şansınız yok)

    ikincisi arabanızla sola kırıp tarlaya uçmak. (yaralanma ve takla atma riski var)

    eğer aracınıza olan güvenle birinci durumu tercih edip karşıdaki sürücünün ölmesine sebep olursanız cinayet mi işlemiş olursunuz ?






    1. KONU
    yıllar önce yöneticilik yapan bir arkadaşım aktardı.

    kendisi idarecilik yaptığı firmada ödeleler ile ilgili olarak aylık yüzde 5 vade farkı ödermiş. aklına bu vade farkını ödememek için nakit ödeme yapma fikri gelmiş. şirketin imkanları nakit ödemeye müsait olmadığı için mesela 2 aylık ödeme için yüzde 10 fark ödeyeceği yere kendi cebinden nakit ödeyerek aylık yüzde 5 cebine koymuş.

    yani iki aylık bir firmaya 1 100 ödeme yerine kendi cebinden 1 000 nakit vererek 100 ytl yi 2 ay sonraki çekten hesabına aktarır olmuş.

    konu ile ilgili olarak dini, etik sakıncası var mı diye soruyor.

    bunu yaparken bir keresinde patrona sormuş, patron itiraz etmemiş.

    bir de ortada "mal" olduğu için faize girmediğini de düşünüyor.

    yorumlarınızı bekliyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi sindirim -- 30 Ekim 2007; 22:45:00 >







  • Şirkete zarar ettirmiyorsa etiktir.
  • etik değil bence. dini kısımıda ancak ehil kişiler yorumlayabilir.
  • Şirkete herhangibir zararı yok.
  • sonuçta hakkı olmadığı bi parayı yiyo bu kadar basit... gerçi patron izin vermiş ama ... diğer çalışanların da hakkı yenmiş oluyo... onların belki gönlü olmicak bu işe ??

    ama çok ilginç bi durumm yine de
  • Mal olunca...patronunun da haberi varsa afiyet olsun etiktir.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: hiç

    yıllar önce yöneticilik yapan bir arkadaşım aktardı.

    kendisi idarecilik yaptığı firmada ödeleler ile ilgili olarak aylık yüzde 5 vade farkı ödermiş. aklına bu vade farkını ödememek için nakit ödeme yapma fikri gelmiş. şirketin imkanları nakit ödemeye müsait olmadığı için mesela 2 aylık ödeme için yüzde 10 fark ödeyeceği yere kendi cebinden nakit ödeyerek aylık yüzde 5 cebine koymuş.

    yani iki aylık bir firmaya 1 100 ödeme yerine kendi cebinden 1 000 nakit vererek 100 ytl yi 2 ay sonraki çekten hesabına aktarır olmuş.

    konu ile ilgili olarak dini, etik sakıncası var mı diye soruyor.

    bunu yaparken bir keresinde patrona sormuş, patron itiraz etmemiş.

    bir de ortada "mal" olduğu için faize girmediğini de düşünüyor.

    yorumlarınızı bekliyorum.


    Ben Patron olsan o elemanı yanımda çalıştırmazdım.

    Şirketsel işlerde sonuçta şirket sermayesinden ve adından yararlanarak faiz almış olur.

    Yasal ve Ahlaki mi derseniz evet hem yasal hemde ahlaki ama dediğim gibi ben o elemanı yanımda çalıştırmazdım.


    Dini olarak ta zaten faiz aldığından dolayı yasak olması lazım diye biliyorum.




  • Benim eski şirketimin mali işler müdürü de aynı şeyi yapıyordu ve bu şekilde ciddi paralar kazandı. Öyle ki, mal varlığı toplamda 1-2 trilyonu geçmiştir (sahip olduğu iki süper lüks eve bakarak söylüyorum). Bunun ne şirkete, ne de şirketin ödeme yaptığı firmaya bir zararı var. Yani alan memnun, satan memnun gibi bir durum söz konusu.

    Ama ortada enflasyonun çok çok üzerinde, başka yollardan elde etmenin (borsa, A tipi fonlar vs.) çok riskli olduğu, garantili, risksiz bir kazanç var. Peki bu durumun sorumlusu kim? Kimseye zarar vermeden sahip olduğu imkanı kullanan kişi mi, yoksa çeki tam gününde bozdurmak istediğinizde neredeyse 1 senelik enflasyon kadar kesinti yapan bankacılık sistemi mi?

    Ve de lütfen ekonomide birşeyin etik olup olmadığını "faiz haramdır" cümlesini baz alarak yargılamayın. Bu kadar dar görüşlü olursanız "biz faiz değil, kar payı veriyoruz" diyen bankaların komik tutumlarıyla karşılaşmak zorunda kalırız (ve maalesef karşılaşıyoruz da). Sanki faiz veren bankanın sahibi cebinden, zararına faiz veriyor. Adına faiz dedin mi haram, kar payı dedin mi helal. Ne güzel iş ya




  • ben olayın tam faiz ile ilgili olmadığını düşünüyorum. neticede mal üzerinden alışveriş gibi geliyor ...
  • Olaya sadece girdi-çıktı olarak bakarsanız, bu yöntemi uygulayan kişi 1000 ytl para veriyor, 2 hafta sonra 1100 ytl para alıyor. Aslında olay gerçekten sadece bundan ibaret. Bu sırada ortada mal olup olmamasının çok da bir önemi yok. Çünkü olay tamamen bankayla bahsedilen şahıs arasındaki parasal bir alış-veriş.

    Ama durum böyle diye etiğe aykırı mı? Bence 'tabi ki' hayır. Kimsenin cebinden çalınmadığı sürece her türlü kazanç benim gözümde helaldir.

    O zaman bir mala talep arttığı zaman fiyatının yükselmesi de mi etiğe aykırı mesela? Bir ürün tanındıkça, beğenildiği için satışları arttığında "üretim maliyetlerin artmadığı halde neden fiyatını yükseltiyorsun?" diyebilir misiniz insanlara? Ekonomi derlerinde anlatılan en temel prensibi, arz-talep dengesini yok sayabilir misiniz?

    Bahsedilen olay da benim gözümde aynen bunun gibi birşey. Ekonomik düzenin işlemesi sırasında ortaya çıkan doğal bir durum.




  • para nakit veriliyorsa vade farkı nasıl oluşuyorda,oluşan bu fark cebe giriyor?
    oluşan fark kimin cebinden çıkıyor?
  • Kendi patronu biliyor ama itiraz etmiyorsa şirketin kasasından kar yada zarar ettirmiyorsa niye olmasın
  • Arkadaş bir açıdan şirketin borçlarını üstleniyor, risk alıyor dahası parasını 1 ay süre ile kullandırıyor. Karşılığında da bir miktar para alıyor. Bakıldığında herkes memnun gibi, alacaklı nakit parasını alıyor, arkadaş iyi kazanç sağlıyor, sanırım şirketinde piyasada ki imajını güçlendiriyor. Yasal açıdan sorun olabilir gibi çünkü ortada bir kazanç var!



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi harina -- 3 Ekim 2007; 22:55:00 >
  • işin dini yönünü yorumlayacak bilgiye sahip değilim fakat durumun kesinlikle etik olmadığı kanaatindeyim. ben o şirkette yönetici olsam kesinlikle o elemanı işten çıkarırdım. adam şirketin kaynaklarını kullanarak haksız kazanç elde ediyor. diyeceksinizki şirket zarar etmiyor ama kar da etmiyor. tamamen profesyonellik dışı bir yöntem, ben yönetici olsam asla böyle birşeye müsede etmezdim....
  • şirket sahibine söylemesi o izin veririse böyle bir şeyi yapması etiktir
  • quote:

    Orjinalden alıntı: hiç

    yıllar önce yöneticilik yapan bir arkadaşım aktardı.

    kendisi idarecilik yaptığı firmada ödeleler ile ilgili olarak aylık yüzde 5 vade farkı ödermiş. aklına bu vade farkını ödememek için nakit ödeme yapma fikri gelmiş. şirketin imkanları nakit ödemeye müsait olmadığı için mesela 2 aylık ödeme için yüzde 10 fark ödeyeceği yere kendi cebinden nakit ödeyerek aylık yüzde 5 cebine koymuş.

    yani iki aylık bir firmaya 1 100 ödeme yerine kendi cebinden 1 000 nakit vererek 100 ytl yi 2 ay sonraki çekten hesabına aktarır olmuş.

    konu ile ilgili olarak dini, etik sakıncası var mı diye soruyor.

    bunu yaparken bir keresinde patrona sormuş, patron itiraz etmemiş.

    bir de ortada "mal" olduğu için faize girmediğini de düşünüyor.

    yorumlarınızı bekliyorum.



    şirket sahibi izin wermiş gordugum kadarıyla o zmaan etiktir yani . . .




  • Ya ben anlamadım. etikliği yasallığı bir yana ama dini açıdan kafama takıldı. Şirket öteki firmaya ödeyeceği faizi bu vatandaşa ödüyor. Yani bu arkadaş neticede faiz yemiş oluyor. akarahmet hocam sakıncası yok demiş ama bana tersmiş gibi geldi. tabi son söz bizim değil işin ehlinindir.
  • Para nedir? Para, köylü Ahmetin toprağı sürerek elde ettiği buğdayı, emekçi Mehmet ustanın alın teri, mülk sahibinin aldığı kira, mühendisin yaratıcılığı, bilim adamının düşünsel çabası, girişimcinin aldığı risk vb gibi nice çalışmanın sonunda üretilen değerlerin karşılığıdır. Faiz ise bu değerleri bir süreliğine kiralamaktır. İnsanlar birikimlerini getirirler bankalara verirler, bankaya parasını yatıran insan aslında oraya ürettiklerini yatırır. Birileride bu birikimleri alır ve bunu daha fazla kazanç elde etmek için kullanır ve bunun karşılığında birikimin sahibine bir bedel verir. İster buna kar payı deyin isterse faiz. Bunun adının değişmesi ne olnu helal yapar nede haram. Bence basit olarak faiz budur.
  • Dini açıdan bir şey diyemem. Ehil değilim bu konuda. Lakin etiklik açısından bir-iki laf etmek isterim. İlk bakışta etik görünebilir. Lakin değildir. 1100 lira yerine kendi cebinden 1000 lira veriyor. 2 ay sonra 100 lira faizle bu parasını geri alıyor. Burada parayı işletme durumu mevcut. Burda güzel olan 2-3 defa bu işi herhangi bir nakit kazanmadan yapıp, sonrasını şirkete bırakmak olabilir. Şöyle ki; 1000 lira verip yine 1000 lira alarak 100 lirayı şirkete bırakır. 2-3 defa bu işi yaptığı zaman şirketin nakit döndürecek parası olur (Büyük paralar üzerinden konuşulduğunda). Hem şirketine yararı olur, hem de şirket içinde onore edilebilir. Patronun bir şey dememe olayına gelince. Zaten adam 1000 lirada 100 lira fazla ödemeyi baştan kabul etmiş. O veya bu şekilde o para cebinden çıkıyor. Sanırım ses çıkarmaması bu sebeptendir...
  • arkadaşlar cevaplarınız için teşekkür ederim. bende de kafa karışıklığı vardı burada da var.

    arkadaş bir miktarını patrondan habersiz, bir miktarını da haberli yapmış. daha sonra elde ettiği gelirin bir miktarını bağışlamış.

    aklıma başka bir soru geldi.

    iki arkadaşsınız. birinin nakit parası var diğerinin yok. 2 000 YTL lik bir mobilya alacaksınız ama taksitle 2 200 YTL ödeyeceksiniz.

    arkadaşınız 2 000 YTL ye ben alayım, sen bana taksitle 2 200 ödersin diyor.

    bunda bir sakınca var mı ?
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.