Şimdi Ara

Akü şarj sorunsalı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
22
Cevap
0
Favori
2.260
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bir konuda desteğinize ihtiyacım var.

    Elimde bir UPS'den çıkma kullanılmış Panasonic marka 12V 17Ah bir akü var. Ne kadar kullanılmış olduğunu bilmiyorum.
    Bu aküyü ilk elime geçirdiğimde 2 adet 12V halogen lamba ile 9V gerilim görene kadar deşarj ettim. Sonrasında şarj için 12V 25W bir trafodan gelen gerilimi doğrultup 4700uF kondansatörden geçirdim, sonrasına elimde başka yüksek akımlı diyot olmadığı için ultrafast TO-220 kılıf diyotlardan bir tane bağlayıp 0.22ohm bir dirençle aküye bağlamak suretiyle çakma şarj devremi elde ettim. Boşta çıkışında 16V var.

    Bu devreyi aküye bağladığımda koca akü 500mA (ve sürekli düşüşte) gibi bir değer çekip, 1.5 saat içinde 14.4V gerilime ulaştığı için şarjı kestim. Tahmin edebileceğiniz gibi akü benim 2 adet halogenli testime sadece 7 dakika dayanabildi. Halogenler 7A çekiyor gibi düşünebilirsiniz. Dayanmaktan kasıt da akü geriliminin 9V'a düşmesi.

    Şarj devremin akım çıkışını bu bahsettiğim halogenlerin tekini bağlayarak test ettim; 2.2A civarı bir değer okudum. Yani sorun orada da değil..

    2 sene önce sıfır aldığım ve gündelik işlerde çok sık olmasa da kullandığım 12V 7Ah başka aküyü aynı devre ile şarja bağladım, 530mA çekiyor ve akım 20 dakikadır düşmedi. Gerilim 20 dakikada 0.11V arttı. Sanırım olması gereken şey böyle.

    Şimdi, sorun nedir? Benim şarj olayında atladığım birşey mi var, yoksa aküyü benden önce çok kullanmışlar, ömrü mü bitmiş?
    Bu kapalı bir tip akü olduğu için su ekleme asit değiştirme gibi şeyler yapmam da mümkün değil. Kullanılmış olduğunu bilerek ve 12V ışıldak aküsü parasından biraz aza aldım bu aküyü, bu da ek bir ayrıntı.
    Bitmişse bu otocuların çok kullandığı tabirle şoklama vb. bir işlem yapılarak performansını bir nebze de olsa yükseltmem mümkün mü?

    Saygılar.







  • Akünün gerilimi hücre başına 2.1 volttan ne kadar düşükse ve ne kadar bu şekilde kalmışsa akü o kadar zarar görür. 12V anma gerilimli aküde 6 hücre vardır, yani 12.6 volt eder. Deşarj ile şarj arasında ne kadar zaman geçti?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Liu Kang

    Akünün gerilimi hücre başına 2.1 volttan ne kadar düşükse ve ne kadar bu şekilde kalmışsa akü o kadar zarar görür. 12V anma gerilimli aküde 6 hücre vardır, yani 12.6 volt eder. Deşarj ile şarj arasında ne kadar zaman geçti?


    10 dakika içinde şarja takmışımdır ilk bitirişimde. 2 saat civarında ilk doldurdum. Yukarıda anlattığım 7 dakikayı tam bu aşamada yani ilk doldurduğumu boşaltırken ölçtüm. Onu boşalttıktan sonra tekrar doldurdum 1.5 saat kadar da o sürdü.

    Akü bana geldiğinde 12.5V'da idi bu arada.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: kenakord08

    Kuru tip aküler bir süre sonra siz 16 volt verseniz bile voltajının akü uclarında 16 volt olduğunu görürsünüz ... bu demektirki artık bu akü ekonomik ömrünü tamamlamıştır dolayısıyle sizin akü artık özelliğini kaybetmiştir ne kadar çok şoklasanızda fayda vermez ancak bazen hücreleri açın ve eksik olan suyunu ilave edin hatta bulursanız direk %10 orantılı asit ihtiva eden saf suyu ilave edin ve bir süre 16 volt cıvarında bir şarja tabi tutun çok uzun olmasın



    Teşekkürler, fakat bu "verseniz bile" lafına takıldım. Şarj cihazının boşta 16V vermesi sakıncalı bir durum mu? Akünün tüm dolumu esnasında kutup başlarından ölçüm alıyorum ve 14.4V'u görünce şarjı kesiyorum, buna rağmen zararlı mıdır?




  • İlk ölçüm 12.5 volt ise batarya problemsiz gelmiş diye düşünüyorum.

    Şarj deşarj arasında çok vakit geçmemiş olabilir ama gerilimi çok fazla düşürmüşsün. 9 volt demek bataryayı hastanelik edene kadar dövmüşsün demektir. Gerilim farkı logaritmik olarak etkiliyorsa ki bana çok mantıksız gelmiyor, alışıldık durumlarda birkaç gün olabilecek olan telafi süresi dakikalara düşmüş olabilir.

    Bu bataryaları iki aşamada şarj edersin. İlk aşama sınırlı akım aşamasıdır. Yani diyelim ki bataryanın üstüne maksimum şarj akımı olarak 1.2A yazıyor, sen bunu 1A ile şarj et, gerilim hücre başına 2.4 volt olana kadar bekle. Daha sonra sınırlı gerilim aşaması gelir. Bu gerilimde sabit tutarsın, akımın yavaş yavaş azalmasını beklersin, sağlıklı bir bataryada bir süre sonra 40-50 mA'e kadar düşer ve bu seviyede şarj tamamlanmış varsayılabilir. Batarya ne kadar kötü bir durumdaysa son sürekli akım hali o kadar yüksektir, enerjinin kimyasal bağ enerjisi olarak depolanmadığı bir durumdur yani ısı olarak açığa çıkıyordur, bu durumda fazla bekletmemek gerekir. Bunu akım sınırlamalı bir lm317 devresiyle kolayca halledebilirsin. (datasheet'te akım sınırlama için örnek devreler bulabilirsin)

    Sen bu ikinci aşamayı atlıyorsun. Yani 14.4 voltta biraz beklet bakalım nasıl olacak görelim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Liu Kang -- 12 Mart 2010; 18:49:05 >




  • Her göze 2-3 şırınga saf su ekleyin tekrar şarj edin.

     Akü şarj sorunsalı


    Akü resimde ki ile aynı ise işiniz kolay, plastik 2 kapağı çıkarın içeride tıpalar göreceksiniz. Tırnağınızla çıkarın
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Liu Kang

    İlk ölçüm 12.5 volt ise batarya problemsiz gelmiş diye düşünüyorum.

    Şarj deşarj arasında çok vakit geçmemiş olabilir ama gerilimi çok fazla düşürmüşsün. 9 volt demek bataryayı hastanelik edene kadar dövmüşsün demektir. Gerilim farkı logaritmik olarak etkiliyorsa ki bana çok mantıksız gelmiyor, alışıldık durumlarda birkaç gün olabilecek olan telafi süresi dakikalara düşmüş olabilir.

    Bu bataryaları iki aşamada şarj edersin. İlk aşama sınırlı akım aşamasıdır. Yani diyelim ki bataryanın üstüne maksimum şarj akımı olarak 1.2A yazıyor, sen bunu 1A ile şarj et, gerilim hücre başına 2.4 volt olana kadar bekle. Daha sonra sınırlı gerilim aşaması gelir. Bu gerilimde sabit tutarsın, akımın yavaş yavaş azalmasını beklersin, sağlıklı bir bataryada bir süre sonra 40-50 mA'e kadar düşer ve bu seviyede şarj tamamlanmış varsayılabilir. Batarya ne kadar kötü bir durumdaysa son sürekli akım hali o kadar yüksektir, enerjinin kimyasal bağ enerjisi olarak depolanmadığı bir durumdur yani ısı olarak açığa çıkıyordur, bu durumda fazla bekletmemek gerekir. Bunu akım sınırlamalı bir lm317 devresiyle kolayca halledebilirsin. (datasheet'te akım sınırlama için örnek devreler bulabilirsin)

    Sen bu ikinci aşamayı atlıyorsun. Yani 14.4 voltta biraz beklet bakalım nasıl olacak görelim.


    9V diye biliyordum akünün minimum gerilimini, ben fazladan deşarj etmişim o zaman. Bu arada yükte 9V iken yükü çektiğimizde kendini tekrar 12 civarına topluyor akü, öyle de bir durum var. Ama sanırım normal bu, hiçbir zaman boşta 9V okumak mümkün değil heralde aküyü bozmadan.

    Datasheet:http://www.master-instruments.com.au/Data%20Sheets/SLA/LC-RD1217AP%20%20P.pdf
    Tam okumamıştım, keşke okusaymışım. Trickleda dahi 13,8V civarı tutun diyor. 10.5V cutoff demiş ki 9V'ya indik ben hakikaten hastahanelik etmişim aleti.

    LM317 ile 14V veren bir devre kullanacağız demek ki. Bu arada akü 14.4V limitini aştığında trafodan 120mA civarı çekiyordu.

    Teşekkürler herkese.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kenakord08

    akü 14.4V limitini aştığında trafodan 120mA civarı çekiyordu. Demişsiniz ..
    bu benim dediğimi doğruluyor.. demekki akünüz artık özelliğini kaybetmiş .. yukarıda dediğim gibi saf su ilave edin birde böyle deneyin... normal olan aküye 14 volt verdiğinizde en az 3- 4 amper çekmesi lazımdı...



    Anladım, saf su ile denemeye çalışacağım, teşekkür ederim.

    quote:

    Orijinalden alıntı: krm-iks

    Her göze 2-3 şırınga saf su ekleyin tekrar şarj edin.

    Akü resimde ki ile aynı ise işiniz kolay, plastik 2 kapağı çıkarın içeride tıpalar göreceksiniz. Tırnağınızla çıkarın


    Akü resimdekinin aynısı. Kapak dedikleriniz şunlar mı?
     Akü şarj sorunsalı


    Bayağı sert bunlar, oraya girecek incelikte birşey bulamadım, uğraşıyorum. Saf su da edinmeye çalışayım, eskiden satarlardı markette (ütü suyu) şimdi nereden bulurum bilemedim ama bakacağız



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Hazar -- 12 Mart 2010; 19:23:54 >




  • Orayı açtım içinden şöyle birşeyler çıktı:

     Akü şarj sorunsalı

    O lastiklerin tekini kaldırayım dedim, içeriden kola açıyormuş gibi gaz ve ufak bir damla da sıvı (sülfürik asit olsa gerek) yüzüme doğru geldi, nasıl yıkayacağımı şaşırdım Düşünmem gerekirdi bu alet şarj olurken gaz üretiyor, benim acemiliğim. Soracağım şey o lastikleri kaldırınca gazı çıkartmış oluyoruz, bir sorun olacak mı?

    Saf su da bulabilirsem süper olacak.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Hazar -- 12 Mart 2010; 20:45:52 >




  • @Hazar

    Daha önce gözüme kaçtı ama sağlık sorunu yaşamadım. Tabi sizin de yaşamayacağınız anlamına gelmez dikkatli olun.

    Son olarak suyu ekledikten 1-2 saat sonra dikkatlice bir fener yardımı ile 6 gözede bakın. İçinde pamuk kadar beyaz keçe bulunması gerekir. Her hangi birinde kararma vs varsa o göz bozuktur. Boşuna uğraşmayın akü ömrünü tamamlamış.
  • Kurşunlu akülerin en fazla deşarj edilebiceği değer, göz başına 1.8 Volttur.

    12 volt için 6 X 1.8 = 10.8 Volt

    Daha fazla deşarj, akü plakalarını bozmaya başlar.

    Kurşunlu aküler çok özel imalat değilse 2-5 yıl arasında, kulanılmasa bile özelliklerini kaybederler.

    Sülfrik asit çok tehlikelidir, bilhassa gözünüze çok dikkat edin.

    Giysilerinize damlatırsanız, hemen suyla ıslatın ve yıkayın.

    Çok kot pantolon deldirdim zamanında, bu akülere.
  • "Asitli su" temin ettim benzinlikten. Anlattığınız gibi her göze 15-20ml ekleyeceğim. İki saat bekleyip şarj edecek, sonra da sonuçlarını buraya yazacağım.
    Fenerle içine de bakarım bu esnada.

    Herkese teşekkürler.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Hazar

    Fenerle içine de bakarım bu esnada.



    Burada önemli bir uyarıda -hatırlatmada- bulunmak lazım.
    Asitli akülere, hücreleri görmek için kesinlikle çakmak vs. gibi açık alevle yaklaşmayın.
    Hidrojen gazının patlaması çok tehlikelidir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ustura2


    quote:

    Orijinalden alıntı: Hazar

    Fenerle içine de bakarım bu esnada.



    Burada önemli bir uyarıda -hatırlatmada- bulunmak lazım.
    Asitli akülere, hücreleri görmek için kesinlikle çakmak vs. gibi açık alevle yaklaşmayın.
    Hidrojen gazının patlaması çok tehlikelidir.


    Haklısınız, ben pilli bir fener kullandım. Zaten bu asit vb. meselelerine temkinli yaklaşıyorum, aküyü de balkonda tutuyorum zaten bu doldurma işinden sonra.

    Üçer hücreye 75ml (akünün toplamına 150ml) asitli akü suyu ekledim ve 2 saat beklemekteyim şu an. Bu arada "beyaz keçe"leri gördüm, bembeyazdılar.
    Ne kadar su eklenecek konusunda tam emin olamadım, eksikse sorun değil ama umarım fazla değillerdir. Çünkü eğer fazlaysa sanırım şarj esnasında taşacaklar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Hazar -- 13 Mart 2010; 19:30:55 >




  • taşacak kadar sonuna getirmediysen bişey olmaz
  • Taşacak kadar doldurmadım hatta bakınca içinde sıvı bile gözükmüyor, ama kuru akü diye geçen bir aküde bu normal olsa gerek.

    Son durum, benim diyotlu zımbırtının önüne LM338 ile 13.8V sabit verecek şekilde bir düzenek kurdum ve bağladım. Kutup başından aldığım ölçümde akü 13.1V gerilim gösterip, şarj cihazından da 160mA çekiyor ve bir süredir sabit bu şekilde. Su eklemezden önce aküyü doldurmuş ve 1 gün bekletmiştim. Böyle sanırım çok yavaş bir şekilde dolacak, voltmetrede 13,8V görene kadar devam etmeyi düşünüyorum.

    Sonrasında yukarıda anlattığım 2 halogenle boşaltma testini tekrar yapacağım.
  • 16 saat şarj etmeniz gerekiyor.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ustura2


    quote:

    Orijinalden alıntı: Hazar

    Fenerle içine de bakarım bu esnada.



    Burada önemli bir uyarıda -hatırlatmada- bulunmak lazım.
    Asitli akülere, hücreleri görmek için kesinlikle çakmak vs. gibi açık alevle yaklaşmayın.
    Hidrojen gazının patlaması çok tehlikelidir.


    İçinde toplamda 1 çay bardağı kadar elektrolit bulunduran aküde, patlamaya neden olacak kadar hidrojen oluşmaz. Dikkat edilmesi gereken araç aküleri. 60 Ah lik araç aküsünde en az 2.5 lt elektrolit var.

    @Hazar

    Son olarak biraz sıvı gözüksün



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kerem -- 14 Mart 2010; 2:12:42 >




  • MErhaba ARkadaslar ben birsey sormak istiyorm
    Biz selaleye yakın bir yerlerde piknik yapmayı dusunuyorz 17w lik bir ses sistemm war acaba standart full sarj edilmis bir araba akusuyle bu sistem ne kadar calısa bilir yada calısırmı calısırsa nasil baglanmalı yardımcı olaiblirmisiniz simdiden tesekkur ederim !
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jaglo

    MErhaba ARkadaslar ben birsey sormak istiyorm
    Biz selaleye yakın bir yerlerde piknik yapmayı dusunuyorz 17w lik bir ses sistemm war acaba standart full sarj edilmis bir araba akusuyle bu sistem ne kadar calısa bilir yada calısırmı calısırsa nasil baglanmalı yardımcı olaiblirmisiniz simdiden tesekkur ederim !


    Ses sistemiz 12 Voltluksa çalışır, nasıl bir sisteminiz var bilmiyoruz, tabiki.

    17 Wattlık bir sistem aküden yaklaşık 1.5 amper çeker, 24 saatten fazla çalıştırır, yeni bir akü ile.

    Fakat eğer, arabanızın üzerindeki akü ise 3-5 saatte bir 10 dakika motoru çalıştırın, sonra marş basmayabilir.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.