DonanımHaber'de AraYENİ GELİŞMİŞ ARAMA
ForumBu Bölümde Ara
Yeni DH Mobil Uygulama herkese açık beta sürümü kullanıma açıldı. Gizle Şimdi Dene
...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...
9.664
Cevap
135
Favori
1.143.438
Tıklama
Tüm Forumlar >> Motorlu Araçlar Dünyası >> Otomobil Genel >> Otomobil ve Otomotiv Dünyası Genel >> ...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...
Sayfaya Git:
Sayfa:

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...


(En Son Oy Tarihi: 22.7.2017)
Giriş
Mesaj
    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      17 Nisan 2011 21:45:00 Konu Sahibi
      quote:

      Orijinalden alıntı: metalok

      Vezir, tam sentetiktir. Resimden de görülüyor. Binek grubu için demedim zaten...


      @metalok
      tam sentetik yazmakla tam sentetik olması arasında fark vardır. TAM SENTETİK olduğundan emin misiniz. Bazı uyanık üreticiler TAM sentetik yerine sadece ''Sentetik yazarak '' olayı karombole getirmeye çalışırlar bunu Mobil de başka markalar da yapmakta ama kutunun üstüne tam sentetik yazabilmektedirler. Bu nedenle konuyu araştırmanızı ve satıcısı olduğunuz ürün hakkında daha teknik yanıt verebilmenizi eğer müsaade ederseniz talep edeceğim.

      Bu konu hakkında teknik nedenlerim aşağıdadır , inceleyip firmanıza sorabilrisiniz veya cevabını biliyorsanız cevaplayabilirsiniz.

      1- Bahsettiğiniz yağ API group III sınıfında bir yağ mıdır.
      2- referans verdiğiniz yağ için kendi kataloğunda özellikle TAM kelimesi geçmemiş ve diğer tam sentetik yağlar için TAM SENTETİK kelimesini rahatça yazdıkları gözlemlenmiştir. Bir yağ için TAM kelimesini yazabilirken neden bahsedilen yağ için sentetik yazılmıştır.

      http://www.lubrizol.com...peanEngineOils/E408.html

      http://www.prista-oil.c.../pdf/prista-otomotiv.pdf sayfa 11 , . Önceki sayfalardaki fark için bakılması durumunda TAM sentetikler için TAM yazılmıştır.

      tanım şu şekildedir:ULTRA YÜKSEK PERFORMANSLI SENTETİK MOTOR YAĞIdır


      3-Eğer API group III baz yağı ise nasıl oluyor da tam sentetik olabiliyor . Aşağıdaki tam sentetik tanımının nasıl verildiğine göz atalım.

      Hydrocracked/Hydroisomerized = API Group III base oils. Chevron, Shell, and other petrochemical companies developed processes involving catalytic conversion of feed stocks under pressure in the presence of hydrogen into high quality mineral lubricating oil. In 2005, production of GTL (gas-to-liquid) Group III base stocks began, the best of which perform much like polyalphaolefin. Group III base stocks are considered synthetic motor oil only in the United States;[13] elsewhere they are not allowed to be marketed as "synthetic".
      [edit] Semi-synthetic oilSemi-synthetic oils (also called 'synthetic blends') are blends of mineral oil with no more than 30% synthetic oil. Designed to have many of the benefits of synthetic oil without matching the cost of pure synthetic oil. Motul introduced the first semi-synthetic motor oil in 1966.[14]

      Lubricants which have synthetic base stocks even lower 30%, high performance additive packs consisting of esters can also be considered as synthetic lubricants. Ratio of the synthetic base stock is generally used to define commodity codes among the customs declarations of tax purposes

      ref.http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil
      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      5084 Mesaj
      17 Nisan 2011 22:05:28
      Hafta içi musait zamanda isteğiniz doğrultusunda gerekli araştırmayı yapmaya çalışacağım. Şu an yanımda olan katalogda ilgili ürün için tam sentetik yazıyor.





      Alpergndz, internetten satışının olmadığını biliyorum.
      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

      dıgıdık dıgıdık dıgıdık iihühühü
    • Yarbay
      5011 Mesaj
      17 Nisan 2011 22:15:51
      quote:

      Orijinalden alıntı: vezir

      @metalok
      tam sentetik yazmakla tam sentetik olması arasında fark vardır. TAM SENTETİK olduğundan emin misiniz. Bazı uyanık üreticiler TAM sentetik yerine sadece ''Sentetik yazarak '' olayı karombole getirmeye çalışırlar bunu Mobil de başka markalar da yapmakta ama kutunun üstüne tam sentetik yazabilmektedirler. Bu nedenle konuyu araştırmanızı ve satıcısı olduğunuz ürün hakkında daha teknik yanıt verebilmenizi eğer müsaade ederseniz talep edeceğim.

      Bu konu hakkında teknik nedenlerim aşağıdadır , inceleyip firmanıza sorabilrisiniz veya cevabını biliyorsanız cevaplayabilirsiniz.

      1- Bahsettiğiniz yağ API group III sınıfında bir yağ mıdır.

      ...



      Sn Vezir,

      İçeriği anlamak için yasal zorunluk nedeniyle şeffaf şekilde dolaşımda olması gereken güvenlik kağıtlarını kullanıyorum (MSDS - material safety data sheet). Anladığıma göre de Rusya ve Japonya çok sıkı davranıyorlar ve terimlerin etrafında dolaşılmasına, bilimselmiş gibi görünene kaçamak tanımlara pek izin vermiyorlar. Bu ülkelere ait sitelerden alınabilecek güvenlik kağıtları, içeriği neredeyse tamamen gösteriyor.

      http://mtt-bg.com/downl...tra%20%20TD%2010W-40.pdf


      Görüldüğü üzere tam tahmin ettiğiniz gibi Grup III bazyağları vardır.

      Petroleum lubricating oil, hydrotreated neutral based C20-C50 <56% (wt)
      Distyllates (petroleum), solvent-dewaxed heavy paraffinic. <44% (wt)
      Polyolefin polyamine succinimide, polyol <3.4%

      Sentetik denilebilecek, ağırlıkkça sadece %3.4 bulunan polimer ve bazı %1'den az polimer ve ester gruparı vardır. Muhtemelen katkı maddesi olarak kullanılmışlardır.

      %3'ün altında DMSO (IP 346) dediği rafinasyon işleminden arda kalan kimyasallar, madeni esaslı olduğunu ayrıca doğrulayıcıdır.
      |
      |
    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      17 Nisan 2011 23:29:17 Konu Sahibi
      peki bu veriler altında TAM SENTETİK diyebilir miyiz sayın Karbon12, buna Tam sentetik dersek E6 , E7 veya E9 ne dememiz gerekiyor , lütfen açıkça sonucu yazınız ki teknik olmayan arkadaşlar da olayı kavrasınlar .
      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      17 Nisan 2011 23:59:31 Konu Sahibi
      acea 2010 katalogu ekte daha ne vereyim bilmiyorum

      http://www.acea.be/imag...0_ACEA_Oil_Sequences.pdf
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      5011 Mesaj
      18 Nisan 2011 00:16:14
      Gayet tabii ki tam sentetik diyemeyiz. Madeni esaslıdır. Bence sentetik de demesek iyi olur zira bunun sonu yok. Endüstri (daha doğrusu piyasa) bugün sentetik için kullandığı kelimeler neyse yarın gelişmiş madeni esaslılar için kullanıyor.

      Bunu aslında beklemiyor değildim. Son zamanlarda "tam sentetik" ibaresini de grup-III üzerinde gördük. Piyasayla tekniğin yöntemleri ve terimleri giderek -malesef ki- ayrışıyor. (Ama tabii, başka konular... Zamanı geldiğinde siz de başka şekillerde anlatmıştınız.)
      |
      |
    • Yarbay
      5011 Mesaj
      18 Nisan 2011 00:20:31
      quote:

      Orijinalden alıntı: vezir

      acea 2010 katalogu ekte daha ne vereyim bilmiyorum

      http://www.acea.be/imag...0_ACEA_Oil_Sequences.pdf



      maksadım sadece yağın içeriğini en çabuk şekilde açığa çıkmasına yardım etmekti. Asıl konuyu kaçırmış olabilirim. Kusuruma bakmayın.

      iyi akşamlar
      |
      |
    • Yüzbaşı
      544 Mesaj
      18 Nisan 2011 01:21:50
      206 40bin kilometredeki arabam için hangi yağı önerirsiniz..? Mobil 0w-40 tam sentetik yağ önerir misiniz..?
      |
      |
      _____________________________

    • Emekli Yönetici
      10726 Mesaj
      18 Nisan 2011 11:24:06
      Aklıma takılan bir soru, yeni araç alındığında 1000 1500 km kullanıp yağ değişimi yapılması iyimi olur?
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      5084 Mesaj
      18 Nisan 2011 13:35:33
      Vezir, Karbon12 verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
      |
      |
      _____________________________

      dıgıdık dıgıdık dıgıdık iihühühü
    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      18 Nisan 2011 17:36:29 Konu Sahibi
      teşekkürler ben be aynı kanıdaydım ama bunu sizden de duymak istedim .
      quote:

      Orijinalden alıntı: Karbon 12

      Gayet tabii ki tam sentetik diyemeyiz. Madeni esaslıdır. Bence sentetik de demesek iyi olur zira bunun sonu yok. Endüstri (daha doğrusu piyasa) bugün sentetik için kullandığı kelimeler neyse yarın gelişmiş madeni esaslılar için kullanıyor.

      Bunu aslında beklemiyor değildim. Son zamanlarda "tam sentetik" ibaresini de grup-III üzerinde gördük. Piyasayla tekniğin yöntemleri ve terimleri giderek -malesef ki- ayrışıyor. (Ama tabii, başka konular... Zamanı geldiğinde siz de başka şekillerde anlatmıştınız.)

      |
      |
      _____________________________

    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      18 Nisan 2011 17:39:10 Konu Sahibi
      evet
      quote:

      Orijinalden alıntı: Morgue

      206 40bin kilometredeki arabam için hangi yağı önerirsiniz..? Mobil 0w-40 tam sentetik yağ önerir misiniz..?
      |
      |
      _____________________________

    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      18 Nisan 2011 17:41:39 Konu Sahibi
      quote:

      Orijinalden alıntı: set

      Aklıma takılan bir soru, yeni araç alındığında 1000 1500 km kullanıp yağ değişimi yapılması iyimi olur?


      Bu soruya cevap çok farklı şekilde verilebilir. Yağın değişimden amacın ne olduğuna bağlı bir olay.İlk yağ değişimleri için radajın fabrikada yapıldığına dair birçok yazı bulunabilir. Ancak gerçek rodaj , değişken yük altında gerçek araç sürüşüyle elde edilmektedir. Önemli olan teknolojinin ilerlemesi ile daha hassas parçların üretilmesi değildir eskiden de bu yapılabilirken şimdi değişen nedir. 4 zamanlı motor teknolojiasinde malzeme ve işleme konularında CNC tezgahların daha yüksek standartlara erişdiği doğrudur ama burada bşrçok parçanın senkranizasyonu ile ulaşılacak bir performasn söz konusu olduğunda tek tek kalitede belirli bir aralık yakalayan parçalar bir araya getirildiğinde artı veya eksi yönde sapmalar söz konusu olmaktadır. Tasarımcılar bunu öngörerek belirli tolerans aralığında kalan parçanın OK olduğunu çizimlerinde ifade ederek kalite kontrol aşamasında bunun testini yaparak parçaya onay vermektedirler. her üretilen parçanın mükemmel veya mükemmelden sapan aralıkta birçok alt elemanı bulunmaktadır.2 parça çalışması söz konusu olduğunda ise bu sapmaların mutlak farkı önem arz etmektedir. İşte tamemen şans olayı bu noktada devreye girmektedir yani üretim hattında işçilerin kutusundaki parçaların hepsi toleranslar içinde olsa bile bunların içinde tam orta değerden sapanları artı veya eksi yönde bulunmaktadır.REd mekanizması ancak çizimde veirlen toleranslar dışına çıkanlar için geçerlidir ama ucunan da olsa toleranslar içinde kalan parça OK olarak kutusunda gideceği motoru bekler. İşte bütün parçaların tamamen tesadüfi ancak toleranslar içinde seçilimden ortaya çıkan motorların da kendi içlerinde mükemmel olanları ve mükemmele yakın olanları mevcut olmaktadır. İleride çıkacak sorunların temel nedenlerinden birisi bu küçük ayrıntıların uzun zaman içinde aşınma ile boşluk toleransını aşmasıdır.

      bunu basit bir örnekle daha kavramsal olarak açıklamaya çalışayım.
      A parçası 2mm-+0.02 mm kabul kriteri olsun.
      B parçasının 2mm-+0.05 mm kabul kriteri olsun.

      A parça kutusundaki 2.01 , 2.02 , 1.98, 1.99 mm parçalarının hepsi kalite kontrolden OK olarak geçecektir. Ama tam 2.00 olabilen parça mükemmele en yakın olandır. aslında her şey ölçülebilir nitelikte onda bir toleransla yine hatalı parçadır. yani 2.00 dediğiniz parça da siz daha hassas ölçüm yaptığınız gerçek değeri 2.009 da olabilir 2.001 de olabilir neyse konu üretim felsefesi ve kabul kalite değerleri ile belirlenir (mercedesi , audiyi , BMW gibi markaları kaliteli yaoan toleransların mümkün olduğunca dar olmasıdır ve red oranı artıkça parçanın üretim maliyeti yükselmektedir.)

      B parça kurusundaki parçalardan 2.01 2.02, 2.03 , 2.03, 2.04 olabileceği gibi 1.95, 1.96, 1.97, 1.98, 1.99 ve 2.00 da kabul parçalardır. tabii ki 2.00 olan mükemmele en yakın üretimdir.

      şimdi A parçası ve parçasından işçilerimizin seçtiği parça 2.02 ile 4.95 eşleştiğini düüşünün , gerçekte de böyle bir eşleşme söz konusu olabilmektedir. Yüzbinlerce üretim olan araçta istatiksel olarak seçilim prensipleri işler. Peki iyi olasılıkta olan 2 mükemmelin yan yana gelmesi midir yani 5.00 ile 2.00 mııdr .
      cevap hayır veya evet demeden önce parçaların nasıl ve nerede kullanıldığının incleenmesi gerekir. Bu 2 parça bir piston ve gömlek olabileceği gibi farklı mafsal ve pin de olabilir (rakkamsal değerlere takılmayınız , zaten birbirne yakın sayılar seçilmez ki belirli bir boşluk toleransı olsun)

      analtmaya çalıştığım şey bir parçanın artı toleransı ile diğerinin min tolaransı aynı ikilide eşleşebilir ve büyük bir boşluk ama kabul toleransı içinde kalan bir seçilim olur. Bnezer şekilde diğer bir motorda ise tam tersi durum söz konusu olursa MİN darlıkta bir tolerans yani boşluk kalacaktır.

      işte yağın görevleri arasında bu küçük aralıkta yağlama yapılaması söz konusuysa boşluğun daha fabrikasyon çok olması yağın performasnını etkileyecektir. ar aralıktaki elemanların yağlanması ile geniş aralıktaki yağlama performansı aynı değildir veya mükemmel tolerans aralığını yakalayan eşleşmiş parçaların çalışması ve ömürleri fark edecektir. yağ bir bakıma hataları dolduran ve her şeyin mükemmele yakın olamsını sağlayan bir ayar sistemidir. mikron mertebesinde aralıkta çalışan yağ filminin kalınlığının üstünde bir toleransta 2 parça varsa yağ burada ince kalmakta ve eksilme ile kendisini belli edecektir. Terisne yağ filminin kalınlığının altında bir ikili parça çalışması varsa yağ bu 2 sıkı parçanın içine giremeyecek veya stabil kalacak dolayısı ile sürtünmeden ısınarak kaynama noktasına gelerek varnish denilen bir katman meyadana getirerek parçaların yüzeyinde istenmeyen bir kalıntı olarak parçanın güvenlik katsayısını düşürecek ve sürtünme neniyle aşınmayı hızlandıracaktır.

      şimdi soruya bu noktadan bakarsanız motorunuzdaki parçaların nasıl eşleştiğini bilmeden nasıl olsa super marka , super mühendisler , super klite kontrol vb güven içeren ama aslında seçilimin neden olacağı bir gerçekle süreceğiniz motorun yağının erken değişmesi (ne kadar erken olacağı konusu ayrı bir başlıkta tartışılmalıdır) yaralı veya gereksiz midir.
      yine bakış açısına göre değerlendirelim
      Eğer araç ucuz ise bu kalite aşamasında daha toleranslı bir eşleşme ile bir araya gelebilir varsayımı ile hareket ederek , yağ parasına değer sonucunu bulmak hatalı bir yaklaşım değildir. Evet ismi kensini kanıtlamış hiçbir fabrika üretim kalitesinden taviz vermez 5 sigma 6 sigma kalite prensibiyle hata oranını minimuma çeker ama seçilimi asla engelleyemez. (hepimiz de bu küçük olasılıklar ile hayata geldik ve yine küçük olaslıklar ile yaşamımızı idare ettiriyoruz)

      pahalı bir araç ve motor almışsak da değişecek yağ fiyatı ile araç fiyatının oranı gerçekten deyip değmeyeceği satın alanın insiyatifindedir. Yine ingilizce yazılarda geçiyor (bazı markalar ilk konan yağı kaliteyi yükselmek için piyasada bulunan en iyi yağı koyar ki risk minimize edilsin) değişim sırasında bu kaliteyi sağlamak ülkemiz servis şartlarında her zaman garanti olamamaktadır.
      Burada da fabrika yağı en doğrusudur bakıma kadar değişime gerek yoktur deniyorsa , sürüş ve çevre şartların da bubakım aralığını ortalama olarak aldığını artık anlatabilmişimdir sanırım. Uzun yol ideall şartlarda iyi bir motorun yağının değişmesine gerek OLMAYABİLİR , ama bakış açısında göre değer veya değmez de denilebilir. AMa yağ değişimi gereksizdir dmek içinde bir riski barındırır bunu her araç sahibi sağlayabilir mi , en doğrusunu araç sahipleri bilirler.

      işin özü 100 tl yi geçmeyecek bir şey için ben kişisel olarak sıfır araçlar için bu riski almıyorum ve alanlara da kendileri bilirler ama değmez diyorum.
      Peki kaç km burası çok tartışmalı bir konu olabilir ama asla 1000 -3000 km flaan değil , basit bir pratikle yöntem olarak verilen yağ değişim periodunun yarısı riski yok etmek için yeterli olabilir .Daha erken olsun da demek ayrı bir çalışma gerektirir. Çünkü aşınmasını tamamlamamış bir motorun yağını değiştirince aşınma veya alışma diyelim devam ediyor ise tekrar yağ değişmesi gerekebilir. Araç kataloglarına bakınız hangi kmye kadar dikkatli kullnın diyorsa o kmden önce yağı değiştirme olayına girmeyiniz derim.

      belki ileride faklı bir şekilde yağ analiz sensorları yaygınlaşır ve yağın ne zaman kirlendiğini bize tam olarak bildirir ve ideal zamanda yağ değişimi sağlanır diyorum. gidişat bu yöndedir bir marka koyarsa diğer markalar da ardı ardına bu analizörü motora yerleştirip bize doğru bilgiyi verecektir. sanırım o zamana kadar method konusunda tartışma olabilir ama risk varsa riski yok etmek bakımın en önemli davranış kalıplarından birisidir.
      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

    • Yarbay
      2264 Mesaj
      20 Nisan 2011 00:09:42
      Castrol Edge 5w-40 ın spefikasyonları ülkeden ülkeye değişiyormu?

      İngiltere sitesinden:
      http://datasheets.bp.co.../$file/BPXE-85KN8C_0.pdf

      Türkiye sitesinden:
      http://datasheets.bp.co.../$file/BPXE-85KPCN_0.pdf

      Birde Castrol Edge 5w-40 yağının HTHS 150 C deki viskozite değerlerini hiç bir yerde bulamıyorum,ustalar yardımcı olabilir mi?
      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

      Kıran Kırana "TÜRK-AMERİKAN SAVAŞI" Belgeseli İçin:

      TIKLA
    • Yarbay
      3217 Mesaj
      20 Nisan 2011 01:41:42
      1990 model renault 25 aracım ıcın mobıl Mobil 1 New Life 0W-40 tam sentetık motor yağı kullanmayı dusunuyorum mobıl sıtesındede aracım ıcın bu yağ bırıncı oncelıklı olarak gosterılıyor

      suana kadar aracımda elf molıgraf 10w 40 yarı sentetık motor yağı kullandım ve herhangı bır sıkıntı yada yağ eksılmesı gıbı bır program yasamadım

      bu yağı aracımda kullanmamım bır sakıncası olurmu acaba ?



      |
      |
      _____________________________

    • Emekli Yönetici
      10726 Mesaj
      20 Nisan 2011 07:59:52
      quote:

      Orijinalden alıntı: vezir



      Alıntıları Göster



      Bu soruya cevap çok farklı şekilde verilebilir. Yağın değişimden amacın ne olduğuna bağlı bir olay.İlk yağ değişimleri için radajın fabrikada yapıldığına dair birçok yazı bulunabilir. Ancak gerçek rodaj , değişken yük altında gerçek araç sürüşüyle elde edilmektedir. Önemli olan teknolojinin ilerlemesi ile daha hassas parçların üretilmesi değildir eskiden de bu yapılabilirken şimdi değişen nedir. 4 zamanlı motor teknolojiasinde malzeme ve işleme konularında CNC tezgahların daha yüksek standartlara erişdiği doğrudur ama burada bşrçok parçanın senkranizasyonu ile ulaşılacak bir performasn söz konusu olduğunda tek tek kalitede belirli bir aralık yakalayan parçalar bir araya getirildiğinde artı veya eksi yönde sapmalar söz konusu olmaktadır. Tasarımcılar bunu öngörerek belirli tolerans aralığında kalan parçanın OK olduğunu çizimlerinde ifade ederek kalite kontrol aşamasında bunun testini yaparak parçaya onay vermektedirler. her üretilen parçanın mükemmel veya mükemmelden sapan aralıkta birçok alt elemanı bulunmaktadır.2 parça çalışması söz konusu olduğunda ise bu sapmaların mutlak farkı önem arz etmektedir. İşte tamemen şans olayı bu noktada devreye girmektedir yani üretim hattında işçilerin kutusundaki parçaların hepsi toleranslar içinde olsa bile bunların içinde tam orta değerden sapanları artı veya eksi yönde bulunmaktadır.REd mekanizması ancak çizimde veirlen toleranslar dışına çıkanlar için geçerlidir ama ucunan da olsa toleranslar içinde kalan parça OK olarak kutusunda gideceği motoru bekler. İşte bütün parçaların tamamen tesadüfi ancak toleranslar içinde seçilimden ortaya çıkan motorların da kendi içlerinde mükemmel olanları ve mükemmele yakın olanları mevcut olmaktadır. İleride çıkacak sorunların temel nedenlerinden birisi bu küçük ayrıntıların uzun zaman içinde aşınma ile boşluk toleransını aşmasıdır.

      bunu basit bir örnekle daha kavramsal olarak açıklamaya çalışayım.
      A parçası 2mm-+0.02 mm kabul kriteri olsun.
      B parçasının 2mm-+0.05 mm kabul kriteri olsun.

      A parça kutusundaki 2.01 , 2.02 , 1.98, 1.99 mm parçalarının hepsi kalite kontrolden OK olarak geçecektir. Ama tam 2.00 olabilen parça mükemmele en yakın olandır. aslında her şey ölçülebilir nitelikte onda bir toleransla yine hatalı parçadır. yani 2.00 dediğiniz parça da siz daha hassas ölçüm yaptığınız gerçek değeri 2.009 da olabilir 2.001 de olabilir neyse konu üretim felsefesi ve kabul kalite değerleri ile belirlenir (mercedesi , audiyi , BMW gibi markaları kaliteli yaoan toleransların mümkün olduğunca dar olmasıdır ve red oranı artıkça parçanın üretim maliyeti yükselmektedir.)

      B parça kurusundaki parçalardan 2.01 2.02, 2.03 , 2.03, 2.04 olabileceği gibi 1.95, 1.96, 1.97, 1.98, 1.99 ve 2.00 da kabul parçalardır. tabii ki 2.00 olan mükemmele en yakın üretimdir.

      şimdi A parçası ve parçasından işçilerimizin seçtiği parça 2.02 ile 4.95 eşleştiğini düüşünün , gerçekte de böyle bir eşleşme söz konusu olabilmektedir. Yüzbinlerce üretim olan araçta istatiksel olarak seçilim prensipleri işler. Peki iyi olasılıkta olan 2 mükemmelin yan yana gelmesi midir yani 5.00 ile 2.00 mııdr .
      cevap hayır veya evet demeden önce parçaların nasıl ve nerede kullanıldığının incleenmesi gerekir. Bu 2 parça bir piston ve gömlek olabileceği gibi farklı mafsal ve pin de olabilir (rakkamsal değerlere takılmayınız , zaten birbirne yakın sayılar seçilmez ki belirli bir boşluk toleransı olsun)

      analtmaya çalıştığım şey bir parçanın artı toleransı ile diğerinin min tolaransı aynı ikilide eşleşebilir ve büyük bir boşluk ama kabul toleransı içinde kalan bir seçilim olur. Bnezer şekilde diğer bir motorda ise tam tersi durum söz konusu olursa MİN darlıkta bir tolerans yani boşluk kalacaktır.

      işte yağın görevleri arasında bu küçük aralıkta yağlama yapılaması söz konusuysa boşluğun daha fabrikasyon çok olması yağın performasnını etkileyecektir. ar aralıktaki elemanların yağlanması ile geniş aralıktaki yağlama performansı aynı değildir veya mükemmel tolerans aralığını yakalayan eşleşmiş parçaların çalışması ve ömürleri fark edecektir. yağ bir bakıma hataları dolduran ve her şeyin mükemmele yakın olamsını sağlayan bir ayar sistemidir. mikron mertebesinde aralıkta çalışan yağ filminin kalınlığının üstünde bir toleransta 2 parça varsa yağ burada ince kalmakta ve eksilme ile kendisini belli edecektir. Terisne yağ filminin kalınlığının altında bir ikili parça çalışması varsa yağ bu 2 sıkı parçanın içine giremeyecek veya stabil kalacak dolayısı ile sürtünmeden ısınarak kaynama noktasına gelerek varnish denilen bir katman meyadana getirerek parçaların yüzeyinde istenmeyen bir kalıntı olarak parçanın güvenlik katsayısını düşürecek ve sürtünme neniyle aşınmayı hızlandıracaktır.

      şimdi soruya bu noktadan bakarsanız motorunuzdaki parçaların nasıl eşleştiğini bilmeden nasıl olsa super marka , super mühendisler , super klite kontrol vb güven içeren ama aslında seçilimin neden olacağı bir gerçekle süreceğiniz motorun yağının erken değişmesi (ne kadar erken olacağı konusu ayrı bir başlıkta tartışılmalıdır) yaralı veya gereksiz midir.
      yine bakış açısına göre değerlendirelim
      Eğer araç ucuz ise bu kalite aşamasında daha toleranslı bir eşleşme ile bir araya gelebilir varsayımı ile hareket ederek , yağ parasına değer sonucunu bulmak hatalı bir yaklaşım değildir. Evet ismi kensini kanıtlamış hiçbir fabrika üretim kalitesinden taviz vermez 5 sigma 6 sigma kalite prensibiyle hata oranını minimuma çeker ama seçilimi asla engelleyemez. (hepimiz de bu küçük olasılıklar ile hayata geldik ve yine küçük olaslıklar ile yaşamımızı idare ettiriyoruz)

      pahalı bir araç ve motor almışsak da değişecek yağ fiyatı ile araç fiyatının oranı gerçekten deyip değmeyeceği satın alanın insiyatifindedir. Yine ingilizce yazılarda geçiyor (bazı markalar ilk konan yağı kaliteyi yükselmek için piyasada bulunan en iyi yağı koyar ki risk minimize edilsin) değişim sırasında bu kaliteyi sağlamak ülkemiz servis şartlarında her zaman garanti olamamaktadır.
      Burada da fabrika yağı en doğrusudur bakıma kadar değişime gerek yoktur deniyorsa , sürüş ve çevre şartların da bubakım aralığını ortalama olarak aldığını artık anlatabilmişimdir sanırım. Uzun yol ideall şartlarda iyi bir motorun yağının değişmesine gerek OLMAYABİLİR , ama bakış açısında göre değer veya değmez de denilebilir. AMa yağ değişimi gereksizdir dmek içinde bir riski barındırır bunu her araç sahibi sağlayabilir mi , en doğrusunu araç sahipleri bilirler.

      işin özü 100 tl yi geçmeyecek bir şey için ben kişisel olarak sıfır araçlar için bu riski almıyorum ve alanlara da kendileri bilirler ama değmez diyorum.
      Peki kaç km burası çok tartışmalı bir konu olabilir ama asla 1000 -3000 km flaan değil , basit bir pratikle yöntem olarak verilen yağ değişim periodunun yarısı riski yok etmek için yeterli olabilir .Daha erken olsun da demek ayrı bir çalışma gerektirir. Çünkü aşınmasını tamamlamamış bir motorun yağını değiştirince aşınma veya alışma diyelim devam ediyor ise tekrar yağ değişmesi gerekebilir. Araç kataloglarına bakınız hangi kmye kadar dikkatli kullnın diyorsa o kmden önce yağı değiştirme olayına girmeyiniz derim.

      belki ileride faklı bir şekilde yağ analiz sensorları yaygınlaşır ve yağın ne zaman kirlendiğini bize tam olarak bildirir ve ideal zamanda yağ değişimi sağlanır diyorum. gidişat bu yöndedir bir marka koyarsa diğer markalar da ardı ardına bu analizörü motora yerleştirip bize doğru bilgiyi verecektir. sanırım o zamana kadar method konusunda tartışma olabilir ama risk varsa riski yok etmek bakımın en önemli davranış kalıplarından birisidir.


      Teşekkür ediyorum,sağolun...
      |
      |
      _____________________________

    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      20 Nisan 2011 11:33:50 Konu Sahibi
      yağ değişimi problem yaratabilir, aracınız eski ve içindeki contalar ve kauçuk bazlı contalar eski standartara göre üretim yapılmış olma olasılığı oldukça yüksek .o tarihlerde tam sentetikler yaygınlaşmadığı için bunlara karşı tedbir alınmamış olacağı için aracın da oldukça eski olmasını göz önüne alarak aynı yağı kullanmanızı tavsiye ederim yağınızı bir problem yoksa değiştirmeyin. Eğer eksiltme fazla ise 15w40 kullanabilirsiniz.


      eğer bulabilirseniz aracınızın orjinal kataloğunu temin edin veya internet sitelerinden indirin , yabancı dilde de olsa fark etmez bakacağımız yer yağ referansları ve standartlarının olduğu sayfa olacak. Orada yazan bilgiler sizin için daha önemlidir.


      quote:

      Orijinalden alıntı: FRED BAKER

      1990 model renault 25 aracım ıcın mobıl Mobil 1 New Life 0W-40 tam sentetık motor yağı kullanmayı dusunuyorum mobıl sıtesındede aracım ıcın bu yağ bırıncı oncelıklı olarak gosterılıyor

      suana kadar aracımda elf molıgraf 10w 40 yarı sentetık motor yağı kullandım ve herhangı bır sıkıntı yada yağ eksılmesı gıbı bır program yasamadım

      bu yağı aracımda kullanmamım bır sakıncası olurmu acaba ?




      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

    • Binbaşı
      1876 Mesaj
      20 Nisan 2011 22:19:44
      Yağ konusunda bu başlık altında çok bilgilendik ve yol gösterici oldu

      Syn
      Karbon 12 ve Vezir in katkısı emeği çok.
      Bende aklımdaki bazı soruları sorma gereği duydum
      Yeni nesil dizellerde,araç kısa mesafeli kullanılıyorsa, dizel motor geç ısındığı için ince yağ önerildiğini okudum
      Bunun dışında grup 3 denilen sentetik yağlara tam sentetik deniliyor çoğu ülkede
      Grup 3 yağlar bildiğim kadarıyla madeni esaslı yağın hidrocrack yöntemiyle sentetic bazyağlar oluşturulması ve içine az miktarda pao ve ester bazyağlar ve diğer katkılar eklenmesi ile oluşuyor
      Örneğin yabancı bazı siteler castrol edge 0w-40 ve 0w-30 'a tam sentetic derken edge 5w-40'a sentetik,hafif yağ , avantajlı yağ gibi ibareler kullanılıyor

      Bunun dışında grup4 yağların (mobil1 0-40 vb) polimer değilde , bazyağının kaliteli olmasından dolayı çok düşük sıcaklıklarda madeni esaslı sentetik gibi çamurlaşmadığı için 0w ibaresini taşıdığını okudum.Tabi içindeki pao ve ester oranı belli değil.

      Yani yarış araçlarında ve uçak motorlarında kullanılan ester bazyağı ve Pao bazyağı oranı 0w viskozitesini etkiliyormu?
      0w ile baçlayan yağlarda kaliteli bazyağ oranı artıyormu?
      5w-40 yerine 0w-40 motor yağı almak, hem yakıt ekonomisi hemde bazyağı kaliteli olduğu için dahamı mantıklı oluyor?

      Yanlışım varsa kusura bakmayın. Teşekkürler
      |
      |
      _____________________________

    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      21 Nisan 2011 13:33:32 Konu Sahibi
      madeni yağlar konusunda yeni tebliğ yayınlandı. Bundan sonra tüketicileri aldatıcı bidon üstünde ayrı teknik dökümanda ayrı şeyleri yazan için en azından karşılarında bir tebliğat var.Dikkat edersek büyük üreteciler de dahil olamak üzere bu sentetik kelimesini kötü amaçla kullanıp da bazı yere TAM SENTETİK bazı yere sentetik bazen de geliştirilmiş sentetik gibi bir sürü yere çekilebilen sündürme lafları hem bizde hem de dünya piyasalarında görmeye başladık. Öyle ki çok yakın viskosite değerlerine sahip ürünler arasında ciddi fiyat farkları oluşabiliyor. pahalı olan genelde tam sentetik oluyor ama bu bir gelenek değil .A firması yarın tam snetetik olmayan ürününe bir kılıf bulur ''ultra sentetik ''der , millet de birşey sanır. Bizleri bu konuda en çok uyaran noktalar teknik dökümanlardaki goruplama ve harflerin anlamları dışında elimizde pahalı olan bir ürünün tem sentetik olmadığına dair bir kanıt bulunmamaktadır. İsteyen test ettirsin denilebilir ama ciddi analizler çok büyük yekunler tuttar ve elli türlü yorum yapılabilir. Bir arkadaşımız PM atmıştı ona yazdığım şeyi buraya da yazmakta bir akınca görmüyorum.

      Elimizde sade bir kahve var , içine ne kadar şeker atınca şekerli oluyor , ne kadar süt atınca sütlü kahve oluyor . Bir standartı var mı . Tamamen satıcı ve talep eden arasıdnaki anlayışa bakar. yani bir kaşık şekieer bir kesme şeker mi , kesme şekerin gramaşı , büyüklüğü vb elli tane tartışma yaratan sözler vardır. Birii sade kahve istiyora istediği çok açıktır , ''bana içinde şeker süt ve katkı maddesi olamayan bir kahve ver lütfen '' anlamına gelir. tadına bakan bunun sade mi yoksa yarı sade mi ! , azıcık şeker atılmış kahve mi anında bilebilir.Ama konu yağ olduğunda tadına bakacak değiliz öyle değil mi ama fiyatına bakıyoruz ki bir fikirversin , onu da suistimal etmedikleri sürece

      http://www.istasyonlaw.com/922/

      Baz yağlar oldukça pahalıdır dolayısıyla katıksız olduğu zaman yağın bidonunun satış fiyatı ve kalitesi artar. Bunu bilmek yeterlidir.
      < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
      |
      |
      _____________________________

    • Otomobil Uzmanı
      10508 Mesaj

      Android Beta Tester
      21 Nisan 2011 13:38:44 Konu Sahibi
      sorularınız çok güzel ,demek ki bu işleri daha ileri seviye takip edenler var aramızda, bu nedenle bilginin bedava olduğu internetten baz yağlar ve katkıların teknik tanımları ve görevlerini özetleyen bir link koyuyorum .ayrı ca bbu sitede bu işin fiyatını da piyasa şartlarına göre takp etmek isteyenler olabilir. base yağ fiyatı artınca fiyatı ya yükseltmek gerekir, yada daha ucuz olan katkıları artırmak veya değiştirmek , başka şekilde aynı fiyattan satış satıcıyı zarar ettirir. Dolar petrol baz yağ hep birbiriyle ilişkilidir.

      http://www.baseoilmarket.com/oil.php

      quote:

      Orijinalden alıntı: 07 note

      Yağ konusunda bu başlık altında çok bilgilendik ve yol gösterici oldu

      Syn
      Karbon 12 ve Vezir in katkısı emeği çok.
      Bende aklımdaki bazı soruları sorma gereği duydum
      Yeni nesil dizellerde,araç kısa mesafeli kullanılıyorsa, dizel motor geç ısındığı için ince yağ önerildiğini okudum
      Bunun dışında grup 3 denilen sentetik yağlara tam sentetik deniliyor çoğu ülkede
      Grup 3 yağlar bildiğim kadarıyla madeni esaslı yağın hidrocrack yöntemiyle sentetic bazyağlar oluşturulması ve içine az miktarda pao ve ester bazyağlar ve diğer katkılar eklenmesi ile oluşuyor
      Örneğin yabancı bazı siteler castrol edge 0w-40 ve 0w-30 'a tam sentetic derken edge 5w-40'a sentetik,hafif yağ , avantajlı yağ gibi ibareler kullanılıyor

      Bunun dışında grup4 yağların (mobil1 0-40 vb) polimer değilde , bazyağının kaliteli olmasından dolayı çok düşük sıcaklıklarda madeni esaslı sentetik gibi çamurlaşmadığı için 0w ibaresini taşıdığını okudum.Tabi içindeki pao ve ester oranı belli değil.

      Yani yarış araçlarında ve uçak motorlarında kullanılan ester bazyağı ve Pao bazyağı oranı 0w viskozitesini etkiliyormu?
      0w ile baçlayan yağlarda kaliteli bazyağ oranı artıyormu?
      5w-40 yerine 0w-40 motor yağı almak, hem yakıt ekonomisi hemde bazyağı kaliteli olduğu için dahamı mantıklı oluyor?

      Yanlışım varsa kusura bakmayın. Teşekkürler

      |
      |
      _____________________________

Reklamlar
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.