Şimdi Ara

Sol ayak freni kullanan varmı?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
20
Cevap
0
Favori
3.662
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Selam arkadaşlar...
    sağ ayak gazdayken sol ayakla yapılan frenleme ıle arka tekerlerın kontrollu bıcımde kılıtlenmesı olayı sol ayak freni...
    Ben boş toprak bir pistte epey çalışma sonucu baya güzel sonuçlar elde ettim,aracın arkasını kontrollü bir biçimde kaydırabılıyorsunuz.. ve bu teknik yerı geldıgınde dogru kullanımla aracınız understeer oldugunda canınızı bıle kurtarabılır..
    Eger benım gıbı deneyen arkadaşlar varsa onlarında konu hakkındaki fikirlerini bekliyorum..
    Saygılar...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ratkow -- 12 Ekim 2006; 1:18:38 >



  • el freni üzerinde çalışsaydın bence dha güzel sonuçlar elde ederdin.. yalnız dikkat 60-70 civarı süratlerde baya tehlikeli olabilir sadece arkaya etki ettiği için. kısa zamanlı 1-2 sn lik çek bırak yapabilirsin. sadece fikir..
  • aracın önden çekişli dimi?
  • can alıcı soruyu sormayı unutmuşum..
    quote:

    Orjinalden alıntı: mRcOLL

    aracın önden çekişli dimi?
  • bende denemeye alışmaya çalışıyorum çok eğlenceli olabiliyo tabi tenha yerlerde
  • arkadaşlar el frenini halletmeden sol ayak frenine geçermiyim.. :)
    yok gerçekten trafiğe kapalı alanlarda yaparım boyle çalışmaları,giderim kar yagınca boş alışveriş merkezi otoparklarına spin atar atar toplamaya çalışırım yada toprak pistlerde saatlerce ugraşırım sadece spin kontrolu adına..neyse..
    aracım tabiki onden çekişli buradaki durumda zaten motor gucu onlerın kılıtlenmesını engelliyor,buda cok ama cok daha kontrollu bır el frenı etkısı yaratıyor aracın arkasını duz gıderken ıster acıyopsunuz ıster kapatıyosunuz drift yani..el frenınden çok öte bişey..
    ama ilk denemeyı sakın caddelerde yapmayın once sol ayagınızı fren pedalına cok ıyı alıstırmalısınız..
  • aman çalışta alışma şehir içinde filanda sol ayak gider frene.. sakat olur sonra..
    quote:

    Orjinalden alıntı: cosworth

    bende denemeye alışmaya çalışıyorum çok eğlenceli olabiliyo tabi tenha yerlerde
  • quote:

    Orjinalden alıntı: oktard

    arkadaşlar el frenini halletmeden sol ayak frenine geçermiyim.. :)
    yok gerçekten trafiğe kapalı alanlarda yaparım boyle çalışmaları,giderim kar yagınca boş alışveriş merkezi otoparklarına spin atar atar toplamaya çalışırım yada toprak pistlerde saatlerce ugraşırım sadece spin kontrolu adına..neyse..
    aracım tabiki onden çekişli buradaki durumda zaten motor gucu onlerın kılıtlenmesını engelliyor,buda cok ama cok daha kontrollu bır el frenı etkısı yaratıyor aracın arkasını duz gıderken ıster acıyopsunuz ıster kapatıyosunuz drift yani..el frenınden çok öte bişey..
    ama ilk denemeyı sakın caddelerde yapmayın once sol ayagınızı fren pedalına cok ıyı alıstırmalısınız..




    Ewet ozellikle Sol ayaginizin Alismasi bayagi bir zaman alacaktir bu surecte sabirli olarak tenha yerlerde yapin Cunku neredeyse olu bir ayaga yeniden his kazandiriyorsunuz.




  • Bu arada araçta ABS olmaması gerekio, hatırlatmış olayım..
  • sol ayak freni dediğin araba giderken sol kapıyı açıp ayağını dışarı atap ayakkabının tabanının yere sürttürülmesiyle yapılan frendir...çakmaktaşlar hesabı




  • denemek lazım çakmaktaş frenini
  • yaw ben bikere 30 km hızla gidiyorum gezinti yapıyordum yaw hiç sol ayakla fren yapmıyorum bikere yapayım dedim yapmaz olaydım one yaw acayip felaket fren yapılyo zank diye köklüyo freni sol ayağımız ölmüş yaa
  • arkadan itişli araç sahibi olarakta sağ ayakla gaz pedalına yardırmaktan başka çarem yok sanırım
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Yazılımcı Online



    yaw ben bikere 30 km hızla gidiyorum gezinti yapıyordum yaw hiç sol ayakla fren yapmıyorum bikere yapayım dedim yapmaz olaydım one yaw acayip felaket fren yapılyo zank diye köklüyo freni sol ayağımız ölmüş yaa


    Debriyaj pedalı sert, fren pedalı yumuşak.. Sol ayağımızla sürekli debriyaja basmaktan ayak artık alışmış sert cisme basmaya.. Ama sol ayakla, yumuşak olan fren pedalına bastığımızda kafamız cama yada direksiyona vurabilir Çunku ayak alışık değil yumuşak cisimlere basmaya o yüzden ayarlıyamıyoruz..




  • quote:

    Orjinalden alıntı: mRcOLL

    arkadan itişli araç sahibi olarakta sağ ayakla gaz pedalına yardırmaktan başka çarem yok sanırım



    Bencede...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Yazılımcı Online



    yaw ben bikere 30 km hızla gidiyorum gezinti yapıyordum yaw hiç sol ayakla fren yapmıyorum bikere yapayım dedim yapmaz olaydım one yaw acayip felaket fren yapılyo zank diye köklüyo freni sol ayağımız ölmüş yaa



    arkadas da acıklamıs gercı debraj pedalından kaynaklanır :)




  • Ben şehiriçinde kullanırken bile yapıyorum alıştıktan sonra hiç bi farkı yok şimdi millet niye yapıyosun diye falan kınar ama napıyım bazen lazım oluyor özellikle ae101 kasa corolla gibi sürekli önden kayan bi araba kullanıyosan
  • quote:

    Orjinalden alıntı: LoW_Rider

    Ben şehiriçinde kullanırken bile yapıyorum alıştıktan sonra hiç bi farkı yok şimdi millet niye yapıyosun diye falan kınar ama napıyım bazen lazım oluyor özellikle ae101 kasa corolla gibi sürekli önden kayan bi araba kullanıyosan



    İşin aslı budur zaten,sol ayak freni onden kaymayı engellemek için kullanılır.
    ama hızlı ve hatasız yapabılmek için baya alışmak gerekiyor.
  • Alısınca cok az fren gücüyle cok güzel dönüsler yapabiliyorsunuz.
    Fakat ilk bir hafta resmen ambale olmustum debrijaj diye frene bile bastıgım olmustu.
    İlk celısmalar icin mümkün oldugunca genis ve bos bir yerde calısmaya baslayın. Ben dönüs noktalarını bos su bidonları ile belirliyordum.
    Ve kesinlikle 30-40 km gecmeyin!!! Cok rahat spin atabiliyorsunuz. Ayaklar kafa karman corman oluyor alısıncaya kadar.
    Fakat alıstıktan sonra tek kelime ile süper...

    Alın size teknik hee& toe ve sol ayak freni..

    +++++++++++
    ALINTIDIR

    Heel and Toe Tekniği
    Eğer yarı otomatik veya otomatik vites kutulu bir otomobiliniz yoksa heel and toe tekniği ile vites küçültmeyi öğrenmeniz faydalı olacaktır. Bu tekniğin amacı;
    Vites küçültme esnasında ayak debriyajdan çekildiğinde ani bir motor freninin meydana gelerek arabanın dengesini bozmasının önüne geçmek.
    Kavrama esnasında ortaya çıkacak darbenin debriyaj, vites kutusu ve akslar üzerinde tahribat yapmasını veya ömürlerini kısaltmasını önlemektir.
    Eğer gelecekte daha hızlı gitmeyi düşünüyorsanız bu tekniği kullanmaya ihtiyacınız olabilir.
    VİTES KÜÇÜLTME
    Bir viraja yaklaşırken öncelikle hızınızı düşürür ve viraj içi kontrol ve viraj çıkışında hızlanma için bir veya bir kaç! vites küçültürsünüz. Bu işlem esnasında muhtemelen ayağınız gazdan çekili olduğundan motor devri rölanti değerine kadar düşecektir. vitesi küçültüp debriyajdan ayağınızı çektiğiniz anda ise her ne kadar gaza tekrar bassanız da yarış tipi debriyajlar sizin yumuşak bir kavrama sağlamanızın önüne geçecektir. (Zaten sizin o anda bu kadar zamanınız olmayacaktır). Sonuç olarak kaygan zeminde arabanın kararlılığı bozulabilir veya kıymetli tahrik aksamınızdan (debriyaj, pirizdirek mili, vites kutusu ve diferansiyel ve akslarınız) bazı parçalar daha küçük parçalara ayrılabilir.
    Eğer heel and toe tekniğini kullanmak istediğinizi düşünürsek, yukarıdaki durumda yapılması gerekenler
    HEEL AND TOE TEKNİĞİ
    Yine aynı viraja yaklaşıyorsunuz. Sağ ayağınız ile frene basarken sol ile debriyaja basıp vitesi küçültün. Bundan sonra sağ ayağınızın topuğuyla veya yanıyla (sağ ayağınızın burnu hala fren üzerinde kalacak şekilde bileğinizi bükerek) gaz pedalına hafifçe dokunup motoru hızlandırın ve debriyajı bırakın. Evet hepsi bu.. Böylece darbesiz ve yumuşak bir şekilde vitesinizi küçülttünüz..
    Daha çok pist yarışlarında faydalı olacağına inandığım bu tekniği rallilerde uyguladığımı söyleyemem.. Sanırım bunun nedeni arabamın motorunun kompresyon değerinin etrafına dehşet saçacak kadar büyük olmaması, benim bu işi becerememem veya önden çekişli bir araba kullanıyor olmam nedeniyle özellikle keskin viraj girişlerinde arabanın arkasının hafiflemesi ve bir miktar kayarak daha kolay biçimde virajı dönmemi sağlaması.... .... Bahaneleri olabilir:-))
    Bu tekniği kolaylıkla kullanabilmeniz için fren pedalı ile gaz pedalı seviyeleriniz birbirine yakın olmalıdır. En ideal durum kendinizi en rahat hissettiğiniz durumdur. Ayrıca pek çok sportif pedal kiti bu tekniği destekleyecek şekilde özel formlarda üretilmektedir. Ayrıca kullanılan ayakkabılar da çok büyük önem taşımaktadır. Tabanı çok dar ayakkabılar ile boşu boşuna vakit kaybetmeyin. Normal düz tabanlı bir yürüyüş ayakkabısı yeterli olacaktır. Tabii en iyisi pahalı bir sürücü ayakkabısı almak..:-))
    PRATİK ÇALIŞMA
    Yeniden malum geniş ve boş mekanınızdasınız.. Büyük daireler çizmeye başlayın ve vitesinizi 2 den 1 e düşürün. Bunu önce alıştığınız şekilde daha sonra da dahiyane heel and toe tekniğini kullanarak deneyin. 1-2 saat veya 3-5 yüz tekrardan sonra bu işi otomatik olarak yaptığınıza karar verdiğinizde bu sefer 3 den 2 ye düşmeye peşisıra 3 e çıkmaya ve yeniden 2 ye düşmeye başlayın. En çok bir ayda bu işi kusursuz derecede iyi yapabilirsiniz. Bu tür denemeleri trafiğe kapalı alanlarda yapmanızın herkesin sağlık ve !! mutluluğu !! için yerinde bir davranış olduğunu unutmayın.
    SONUÇ OLARAK
    Yarış hayatımda edindiğim en önemli tecrübe; kazaların hep beklenmeyen zamanlarda geldiği ve arabadan inildiğinde kestirilenden daha fazla hasar verdiğidir. Güvenlik açısından standart bir araba ile bir yarış otomobili arasındaki tek benzer nokta; her ikisininde dört tekerlekli olmalarıdır.
    Sol Ayak Freni
    Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir. Sıklıkla yarış sürücüleri tarafından kullanılmaktadır. Sağ ayak alışıldığı şekilde gaz pedalına basılı durumdayken sol ayağın da fren pedalına basmasıyla uygulanmaktadır. Bu teknik aşağıda sıralanan durumlarda kullanılmaktadır.
    Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek.
    Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak
    Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak..
    DİKKAT !
    Şu unutulmamalıdır ki bir yarışçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür. Şehir trafiğinde ise sürücünün kendisinin ve çevre araçlardaki sürücülerin güvenlikleri en önemli unsurdur. Dolayısıyla burada anlatılanları şehir içi trafiğinde denemek yüzde 90 bir kaza ile sonuçlanacaktır. Trafik kazalarının şakası olmadığı açıktır.
    Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir. (Bu çok önemli değil..:-))
    Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin "şişmesine" sebep olacaktır. Yanı kısaca aracın servis ihtiyacı ve maliyeti büyüyecektir.
    Ralli parkurlarında edindiğim şahsi tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir. Bu nedenle iyice ustalaşmadan kullanılmaması yerinde olacaktır.
    İLK UYGULAMA
    Evet bu kadar yeter.. Hala vaz geçmediyseniz öncelikle debriyaja basmaktan hissizleşmiş sol ayağınızı biraz çalıştırmak gerekli.. Bunun için boş bir asfalt yol bulun ve yaklaşık 30-40 km/h hızla giderken sol ayağınızı YAVAŞÇA fren pedalının üzerine koyarak aracınızı yavaşlatmayı deneyin.. İlk denemede çok kolay olmadığını göreceksiniz.. Eğer bir otomatik vitesli araba bulabilirseniz bu iş daha kolay olabilir.
    Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir. (bilinmiyorsa yine boş tercihen toprak bir araziye ve 30-40 km/h sürat!!!:-))
    Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır. Bunun dışarıdan görünüşü ise oldukça küçük yarı çaplı bir dönüş hareketidir. Bu teknik sıklıkla yarışlarda çok keskin U virajların dönülmesinde kullanılmaktadır.
    Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır. Ancak çok daha hassas bir kontrol yapmak mümkündür. Öncelikle ön tekerleklerde motor gücü bulunduğundan ve gaza basılmaya devam edildiğinden ön tekerlekler dönmeye ve yol tutmaya devam edeceklerdir. Arka tekerlekler ise fren pedalına basıldığı oranda tutulacaklar hatta kilitleneceklerdir. Böylece aracın dönüş yarı çapı küçültülebilecektir. Viraj içinde gaz ve fren pedallarıyla oynayarak istenilen çizgide kalmak mümkündür. Frenden ayak kaldırıldığında dönüş yarı çapı büyüyecek, fren pedalına basınç uygulandıkça da küçülecektir.
    PRATİK ÇALIŞMA
    Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi.. Bir kaç koni veya plastik kutu ile kendinize virajlar hazırlayıp önce bu parkuru sol ayak fren yapmadan normal olarak geçin. Ancak bu esnada yavaşlamak amacıyla fren kullanmak istediğinizde sol ayağınızı kullanın. Sol ayağınızla istediğiniz hassasiyette fren yapamadığınız sürece sol ayak frenini başaramazsınız. Bu, başlangıç aşamasında yıllarca sağ elini kullanmış birinin sol eliyle yazmaya çalışması gibi uğraştırıcı bir işlemdir.
    Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı.. Viraja girdikten sonra motor gücünü kesmeksizin (gaz pedalı basılı halde) sol ayağınızla fren uygulayın. Eğer doğru yaptıysanız arabanın arkasının viraj dışına doğru kaydığını hissedersiniz. Dönüş tamamlandığında (arabanızın burnu girmek istediğiniz yönü gösterdiğinde) direksiyonu toplayıp, freni bırakmalı ve gaza basarak yola devam etmelisiniz.
    Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız. O yüzünüzdeki şaşkın gülümsemeyi silip tekrar ve tekrar deneyerek aracınız üzerinde tam hakimiyet kuracak yani arkasını tam istediğiniz noktada istediğiniz kadar kaydırabilecek şekilde becerinizi arttırabilirsiniz.
    İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır. Daha az fren kullanarak tekrar deneyin, ne kadar az bir basınç gerektiğine şaşıracaksınız. Ayrıca önce direksiyonu kırıp aracı viraja soktuktan sonra fren uygulamayı unutmayın. Buradan 200 km/h ile gelip viraja girdikten sonra fren uygulanması gerektiği anlaşılmamalıdır. Böyle yapılırsa sonuç en azından unutulmaz bir spin ve muhtemelen ciddi bir kaza olacaktır. Söylenmek istenen; hızı makul bir seviyeye düşürmek için uygulanan frenaj (sol veya sağ ayakla) bittikten sonra araba viraja sokulup sonra kontrol amacıyla sol ayak fren uygulanmalıdır.
    İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz.
    Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz. Ancak başarısız denemelerin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin. Çalışmaya devam edin ve aniden kolaylaşıverdiğini göreceksiniz.

    +++++++++++




  • quote:

    Orjinalden alıntı: oktard

    Bu arada araçta ABS olmaması gerekio, hatırlatmış olayım..



    Veya ABS'nin sigortasını sökmeniz...
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.