Şimdi Ara

Otomatik Vitesli Araçlarda Motor Freni Hakkında

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
10
Cevap
0
Favori
1.351
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhabalar arkadaşlar, iyi forumlar.
    Ne zamandan beri aklıma takılan ve ne kadar araştırsamda bir türlü cevabını bulamadığım bir sorum olacak.
    Bugüne kadar kullandığım veya gözlemlediğim otomatik vitesli araçlarda motor freninin manuel araçlardaki kadar devreye girmediğini farkettim. Yokuş aşşağı düşük vites yüksek devirde biraz daha hissedilir derecede fakat ani yavaşlamalarda vitesi düşürürken neredeyse hiç devreye girmiyor, arabada herhangi bir kasma olmuyor, araç normal hızında devam ediyor, frenle yavaşlamak zorunda kalıyorsunuz ve bu çok sinir bozucu bir durum
    Daha önce Opelde bulunan ve hiç hoşlanmadığım bir şanzıman olan easytronic şanzımanda bu durum aklıma takılmıştı.
    Şu anda EDC şanzımanlı Renault Fluence kullanmaktayım, aynı sorun bu araçta da var.
    Konuyla ilgili bilgisi olan uzman arkadaşlardan net bir cevap bekliyorum.







  • Vay arkadaş koskoca forumda hiç fikri olan yok mu ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bu soruya net bir cevap verilemez. Çünkü kompreson da hızlanma gibi hem motora hem de şanzımana bağlıdır. Yeni modellerde (~1990 sonrası diyelim) şanzıman çok korumacı programlanmış olabiliyor. Bu arabalarda yavaşlamak için kompresyon pek işe yaramaz. Her şekilde kompresyon gücü en iyi ihtimalle bile motor gücünden çok uzak olamaz.

    İster otomatik ister düz olsun ters örnek de mümkün. Güçlü motor sağlam şanzımanda (mesela üç vitesli) yanlış hızda vitesi düşürür de tekerlekleri kaydırmaya başlarsanız, vaziyeti de anlamazsanız, o zaman işte ABS'ler ESP'ler bile kurtaramaz. Bu hataya bir defa düşülürse eğer, kurtarması zor tehlikeli bir durumdur.

    Bu tehlikeden dolayı 1970'lerde otm. şanzımanların programlanabilir olmalarından istifade edip içine biraz güvenlik koydular. 90'larda üreticiler daha zayıf kutulardaki kendi güvenlikleri için güvenliklere "güvenlik" eklediler :)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Karbon 12 -- 9 Haziran 2014; 0:40:34 >




  • benzer sorunu ben de yaşıyorum. foruma yazdım ancak pek hisseden çıkmıyordu. otomatikten vazgeçmek en güzeli. frene basmaktan ayağım ağrıyor trafikte.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mavipasa

    benzer sorunu ben de yaşıyorum. foruma yazdım ancak pek hisseden çıkmıyordu. otomatikten vazgeçmek en güzeli. frene basmaktan ayağım ağrıyor trafikte.

    Düz viteste de debriyaja basmaktan ağrıyacak trafikte

    Otomatik şanzumanlarda motor freni düz viteslere göre çok daha azdır. Yok desek yeridir. Aslında vardır ama sürekli ileri gitmeye meyillidir, yarım debriyaj yapıyormuş gibi de düşünebiliriz.

    Çok düşük hızlar için yapacak pek bir şey yok ama 40-120 ya da 200 fark etmez yapacak birkaç şey var:
    Vites D1, D2, D3, D4 şeklindeyse bıza uygun ayar seçilirse normal giderken bir alt konum seçilirse motor freni sağlanır. 1-2-d veya L-2-D şeklindeyse de OD yani overdrive veya sport mod seçilirse son vitese geçmez ve devir çok daha yüksekteyken bir ist vitese geçer. Aynı mantıkla motor freni sağlanmış olur.

    Bunları yaparken iyi seçim yapmak gerekir. Misal 100 km/saat ile giderken tutup da 1'e veya L'ye alınmaz. Hatta 2'ye bile almak yanlıştır. Çok ani bir fren yapmak gerekir ve o anda alırsın başka.

    Her ne olursa olsun otomatik bir araçta düz vites bir araçtaki motor freni sağlanamaz.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • Yeni nesil otomatiklerde eğim algılama sistemi de var. Siz gaza basmıyorsanız araba motor freni yapmaya çalışıyor.
    Eski nesil klasik 4 vitesli olanlarda ise malesef elle düşürmeniz gerek vitesi, değilse hızlanmaya devam eder.
    1-2-3-D-N-R-P olanlardan bahsediyorum.
  • Sonucta manuel aracta kontrol sizde istediginiz zaman yuksek devirde birakip motor frenine sokarsiniz istediginiz zaman yuksek vitese alirsiniz ayni hizda devam eder.

    Otomatik vites ise bir makine sizin zihninizi okumasina imkan yok. O yuzden ortalama gore dizayn ediliyor. Yuksek devir yapsa motor frenine soksa kimi de derki bu ne bicim is kardesim beni zorla yavaslatiyor.

    Ha zaten otomatik vitesin kalitesi de bu noktada ortaya cikiyor. Ureticiler gaz pedalinin konumundan, yolun egiminden, hatta genelde sizin araci kullanim stilinizden (adaptif) sizin bir nevi zihininizi okumaya calisiyor ve sizi en memnun edecek anda vites degistirmeyi deniyor. Yine de tabiiki yuzde yuz basari imkansiz.
  • Çalışma prensibi manuel vitesle aynı olduğundan robotize otomatiklerde bu tür bir sorun yok. Motor freni ihtiyaç duyulan her an devrede oluyor.
  • İmzadaki aracımda D4 konumunda yokuş aşağı inerken veya düz yolda ilerlerken motor freni yapmak istersem HOLD tuşuna basıyorum bir anda vites alt kademelere geçiyor ve devir fırlıyor araç kasmaya başlıyor neticede yavaşlıyor. Yokuş aşağı inerken sürat 50 civarındayken S (2) ; 20 civarındayken L (1) ye alıyorum
  • Anladığım kadarıyla birazda arabanın tipine, motor gücüne, şanzımanına da bağlı. Yani spor bir araç belki çok daha etkili motor freni yapabilir diye düşünüyorum.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.