Şimdi Ara

Otomobil arıza istatistiklerine benim bakışım.

Bu Konudaki Kullanıcılar:
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
32
Cevap
1
Favori
1.085
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Forumdan bir arkadaşımız aşağıdaki pm’i atmış (daha önce de benzer konuda birkaç pm cevaplamıştım) bende kendisine cevap yazdım ancak sadece kendisi ile bu cevabı paylaşmanın hem haksızlık olacağını düşündüm, hem de belki bir başkasına da yol gösterir, ya da ne kadar yanlış düşünüyor dedirtir diye burada paylaşmak gereği duydum. Yazı uzun olduğundan zaten hedef kitlesini de kendiliğinden bulacaktır , bu yüzden aslında söylememe gerek yok ancak gereksiz tartışmalara girmemek adına (bu yüzden foruma yazmaya korkar oldum) eğer yazdıklarım içinde sizce “altın varsa onu alın, gümüş varsa da atın” diyerek soruya ve devamında konuya geçiyorum.

    SORU: Selamlar Eren hocam;

    Bu aralar forumu çok meşgul eden bir sorunsuzluk konusu var.
    Benimde çok takık olduğum bir konudur.
    Fakat tecrübelerim, yaptığım araştırmalar, sitede ki üstadların yazıları aslında bu takıklığın biraz gereksiz olduğunu gösteriyor.

    Örneğin şu konuda;http://forum.donanimhab...e_4/f_//tm.htm#92167028 @karbon 12 anlayana yazdı ama kaç kişi anladı bilemiyorum

    Yalnız kafama takılan sorular var.

    Pejonun elektrik sorunu bitmez derler, citro içinde aynısı.

    Reno motor ömrü kısa derler.

    Ford çok yakar derler. Hep bir kalıba sokarlar markaları. Hepsine eyvallah da o zaman neden bu kadar çok satılıyor bu araçlar?

    Her taraf reno, pejo dolu. Vw de sorunlu sadece yeniler değil eskilerde sorunlu. Servise gitmekten mi zevk alıyorlar?

    Bende bunu anlamıyorum. Azıcık daha iyi konfor için daha çok maliyet anlamlı gelmiyor bana.

    Bence biz yanılıyoruz japonları abartarak. Çünkü bu işten sadece biz anlamıyoruz. Tamam halkımızın sabit fikirleri var ama yinede sorunlu denilen araçla japonlardan fazla satıyor bu da garip.

    Japonların ezici üstünlüğü var bu istatistiklerde. Ben bunun bazılarının söylediği gibi parayla alındığına yada tesadüf olduğuna inanmıyorum. fakat diğer araçlarda her hafta sanayide, serviste gibi göstermek de yanlış. Millet öyle anlıyor.

    Örneğin; 250 bindeki sorunsuzluk abidesi diye bilinen 98 model ae101 aynı paraya olan 2005-2006 model 100 bindeki Symbol yada eradan daha sorunsuz mu olacaktır?

    Yazı çok uzadı galiba siz anlamışsınızdır beni?

    kolay gelsin.

    Saygılar.

    CEVAP : Hocam günümüz teknolojisi ve bilgiye ulaşım kolaylığı artık herkesin her konu hakkında fikir sahibi olmasına imkan tanıdığı gibi, bir tuşla on tane ürünü ortaya koyup artı eksi yanlarını ayırmaya, kıyaslamaya ve net sonuçlar elde etmeye de imkan tanıyor. Eskiden istatistik bilgilere ve deneyimlere ulaşmak bu kadar kolay olmadığından daha çok mesleki bilgiye sahip insanların tecrübelerine dayanılarak kararlar ve fikirler oluşurdu. Örneğin bir fotoğraf makinesi alacaksanız bir fotoğrafçının söylediği söz kanun niteliğindeydi sen ondan daha iyi bilecek değildin ya. Yada otomobille ilgili bir usta Fransız arabasına binilmez tü kaka dedi mi bu iş biterdi. Ancak artık bu kadar kolay değil. Karşınıza istatistik verileri hemen koyarlar ve sizde susup kalırsınız. Ancak istatistik veriler dip notları olmadan eksik verilerdir ve çoğu zaman kanaat oluşturmaya yönelik verilerdir. Bu yüzden sadece istatistik veriler (hele ki bir birine çok yakın değerler) üzerinden bir fikir yada kanaat oluşturmak çok kolaydır ancak çok mantıklımıdır açıkçası bilmiyorum. Örneğin 100 araçta 0,2 arıza istatistiği olan x markası 0,4 arıza istatistiği olan y markasına göre tam 2 kat daha sorunsuz görünmektedir hatta sevdiğim bir deyim vardır “yemin etsen başın ağrımaz” o derece yani ama gel gelelim bu değeri günlük hayata uygularsak (aslında seninde sorunda belirttiğin Karbon12’nin anlattığı şeyi biraz daha somutlaştırmaya çalışıyorum) x markasının 1000 aracından 20 sinde sorun yaşanmıştır y markasının ise 1000 aracından 40 tanesinde sorun yaşanmıştır. Şimdi bence her ne kadar matematik olarak 2 katı bir fark varmış gibi görünse de benim için iki rakamda çok yakın ve bir hüküm ifade etmeyen rakamlardır. Kaldı ki x firmasından yada y firmasından araç alıp o araçtan sorun yaşayan kişi için (araç çok sık değiştirilen bir şey olmadığından) bu oran (aynı markadan bir başka araç almadığı varsayımıyla) %100 dür. Bu kadar laf salatasından sonra konuyu özetleyecek olursam benim açımdan bu kadar birbirine yakın istatistik oranlar hiçbir hüküm ifade etmez. Ha birisi için ediyorsa da başımın gözümün üstünde yeri vardır.

    Olayın bir diğer boyutu da üretim boyutudur aslında her şeyde olduğu gibi otomobil üretiminde de bir standartlaşma almış başını gitmektedir. Artık çoğu araç ortak platform, ortak motor, ortak şanzıman kullanmaktadır. Bu durumda örneğin Toyota motoru kullanan bir pejo’nun motorunun 10.000 km olmadan yanması (laf olsun diye bu örneği vermedim bu forumda bu oldu) durumunda istatistik veri Pejo’ya mı ait olacak yoksa Toyota’ya mı hususu da önemli bir husustur. Şimdi bu örnekte Pejo’mu sorunludur yoksa Toyota’mı, istatistik anlamında eksi kimin hanesine yazılmalıdır. Bir başka örnek verecek olursam Reno’lar da (özellikle megane 2) direksiyonlar çok çabuk soyulmaktadır şimdi 10 tane direksiyon soyulmasımı yoksa farklı bir markanın 1 tane motorunun yanmasımı daha önemlidir. İstatistik olarak bakarsak Reno 10 kat daha fazla sorun çıkarmaktadır. Konuyu bu noktadan sündürdükçe sündürebilirim.

    Gelelim şimdi kendi tecrübelerime (bu forumdaki birçok kişinin de öyle olduğunu düşünüyorum) çevremdeki herkesin otomobil hakkında ilk danışma mercii olduğumdan bir çok arıza olayı gördüm duydum ama en somut ve konuya anlam katacağını düşündüğüm direk kendi arabalarımla ilgili olanları paylaşayım. (Marka isimlerini yazıp yazmamayı çok düşündüm ama yıllardır bu forumdayım marka konularına hiç girmediğimi, araç tercih kıyaslama konularına hiç yazmadığımı, hiçbir markayı kötülemediğim gibi hiçbir markayı övmediğimi, hiç kimseye kendi kullandığım markayı önermediğimi bilenler olduğu için bu sefer paylaşacağım umarım pişmam olmam) 1997 yılında Astra GLS aldık aynı yıl eniştem de efsane kasa Corolla aldı ve 2008 yılına kadar kullandı. (Bizim aracımız halen bizdedir ve Allah bir keder vermezse hiçbir zaman satılmayacak) bu süre zarfında efsane kasa (tamamen sorunsuz bir araç olarak bilinir) bir çok ufak arıza verdi bizse aynı araca halen sarf malzemesi hariç hiçbir masraf yapmadık. Gelelim bizim 2004 model Corsa’ya ayrıntılarını okumak isteyenler şu konudan okuyabilirlerhttp://forum.donanimhaber.com/m_70342468/f_//tm.htm#70342468 bu araçla aynı model ve 3 üde ilk sahibi olan 2 si ailecek görüştüğümüz 1 taneside işyerimden arkadaşım olan 3 kişide corolla var 1 tanesi hb otomatik, 1 tanesi hb sol, 1 tanesi sedan terra. Bu araçların ilkinde kapı kilitleri bozuldu ve klimada sorun yaşandı. İkincisinin teybi bozuldu, 3 sü ise aldığı günden itibaren göğsünden ses geliyor ve sahibi aldığı günden itibaren servisle bu sorunu gideremedi. Ve ilk 2 araç hakkında 2012 den itibaren neler yaşandığını bilmiyorum ki hepsinin de km si bizim Corsa’dan daha düşük. Şimdi bir başkası da bunların tam tersi verileri paylaşabilir sakın yazdıklarım yanlış anlaşılmasın benim buradan çıkarmaya çalıştığım Opel sorunsuz Toyota sorunludur sonucu değil. Sorunsuz otomobil olmayacağı sonucudur. Bu forumda bir çok konuya yazmıştım. Benim olaya bakışımı en iyi özetleyen cümle budur. “Sorunsuz Otomobil Olmaz, Vardır Diyen Kendini Kandırır.” Ancak şu da bir gerçek bizim insanımız özellikle satın alma tercihleri anlamında verdiği bir kararın doğruluğu bakımından kendini kandırmayı da çok sever( bir çeşit terapi yöntemi sanırım) neyse buraya girmeyeceğim.
    Buraya kadar yazdıklarımdan sonra istatistiği tamamen red ettiğimi falan çıkarmadığınızı düşünüyor olsam da bunu daha derin vurgulamak adına şunları da yazmadan geçmeyeyim. Soruda da belirtildiği üzere falanca marka için şöyle, filanca marka için böyle, şeklinde yaftalar vardır bunların bazıları belli modellerden kaynaklanmaktadır ve bu belli modellerde arıza istatistikleri diğerlerine göre çok yukarıdadır (tabi bu noktada bizim milletimiz hemen yaftayı yapıştırır) örneğin (örnekleri güncel seçmeye çalışarak) dsg benim nazarımda da sorun çıkarma olasılığı olan bir şanzıman ancak bu demek değil ki bütün DSG şanzımanlar sorunludur veya Corsa C de direksiyon kutusu problemi var mıdır evet vardır ancak bu sorun hepsinde var mıdır hayır yoktur, gibi gibi… Peki madem bunlarda sorun istatistiği yüksek insanlar bunları neden alıyor noktasına gelirsek bunları açıklamanın çok fazla yolu var ancak bunların başında herkes otomobil ile bizim kadar ilgili ve bilgili değil bu nedenle tercihleri de rasyonel değil ilk sırayı alabilir gibi görünüyor. Bununla birlikte bazı problemler veya olasılıkların riskleri alınabilir örneğin ben corsa c yi almadan önce direksiyon kutusu probleminin olduğunu bilmiyor muydum evet biliyordum ancak bu risk beni Corsa’dan soğutmaya yetmedi bu riski aldım (aslında çok büyük,maliyetli ve hayati bir riskte olmadığından) ve başıma bu problem gelmedi. Tabi benim başıma bu problemin gelmemesi benim opel sorunsuz bir araçtır şeklinde bir genelleme yapmama nasıl imkan vermiyorsa bir başkasına da başka bir marka için bu hakkı vermez diye düşünüyorum.
    Yazdıkça yazasım geliyor bu yüzden burada noktalamayı uygun buluyorum. Sizinde yazdığınız gibi siz beni anlamışsınızdır, eğer atladığım, anlatamadığım bir yer olmuşsa belirtirseniz konuyu daha da açar yada toparlarım. Saygılarımla..







  • Bu mesajı @karbon 12 hocam ve president hocama gönderdim.

    Eren hocamız daha çok kitlelere ulaşayım forum biraz düzene girsin diyor ama konuyu okuyan yok şuan

    Otomobil konusunda bence ileri düzeyde bilgiye sahip bu 3 kişide birbirine yakın cevaplar verdiler.

    Sorunsuzluk olayını abartıp 20 yalındaki araçlara 15-16 binli rakamlar vermeyin.

    Sıfır sorun diye birşey yok.

    3 aşağı 5 yukarı markaların kalitesi aynıdır. Bu başlıklı bir konu daha açmıştım şimdi aklıma geldi.

    Boşuna birbirinizi kırmayın burada. Sadece fikir alışverişinde bulunun.

    Zevler ve renkler tartışılmaz.

    Bakın şimdi aklıma geldi. Açtığım bir konuda @Delifişek.Tux şöyle yazmıştı.

    "Bir dükkandaki ürün karşı dükkanda olmazsa zaten rakibi kapatır gider demişti."

    Tam hatırlayamadım ama çok doğru bir sözdür.

    Bu arada Eren hocam eline sağlık.

    Döktürdün yine.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: insideman

    Bu mesajı @karbon 12 hocam ve president hocama gönderdim.

    Eren hocamız daha çok kitlelere ulaşayım forum biraz düzene girsin diyor ama konuyu okuyan yok şuan

    Otomobil konusunda bence ileri düzeyde bilgiye sahip bu 3 kişide birbirine yakın cevaplar verdiler.

    Sorunsuzluk olayını abartıp 20 yalındaki araçlara 15-16 binli rakamlar vermeyin.

    Sıfır sorun diye birşey yok.

    3 aşağı 5 yukarı markaların kalitesi aynıdır. Bu başlıklı bir konu daha açmıştım şimdi aklıma geldi.

    Boşuna birbirinizi kırmayın burada. Sadece fikir alışverişinde bulunun.

    Zevler ve renkler tartışılmaz.

    Bakın şimdi aklıma geldi. Açtığım bir konuda @Delifişek.Tux şöyle yazmıştı.

    "Bir dükkandaki ürün karşı dükkanda olmazsa zaten rakibi kapatır gider demişti."

    Tam hatırlayamadım ama çok doğru bir sözdür.

    Bu arada Eren hocam eline sağlık.

    Döktürdün yine.

    hocam alıştım artık okunmamasına o kısmı önemli değil google'dan bulup okuyanlar falan olur diye konu şeklinde açmak istedim birde tekrar benzer pmlar gelirse kopyalayıp yapıştıracağım. Eskiden ne cevaplar yazıyordum pm'den adam bir teşekkür bile etmiyordu ve eminim yazdığımı uzun diye okumuyordu bile




  • Özetle DS4 sorunsuz yani şaka bir yana cidden Citroene çok yükleniyorlar.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: UsainBolt

    Özetle DS4 sorunsuz yani şaka bir yana cidden Citroene çok yükleniyorlar.

    Yok işin özeti "Sorunsuz Otomobil Yoktur"
  • Ben okudum.

    Teşekkürler.


    *Bende eskiden PM den uzun uzun yazardım. Şimdilerde bıraktım, ancak kayda değer olduğuna inanırsam detay yazıyorum.
  • Elinize sağlık güzel yazı olmuş. Ben de birkaç ekleme yapmak istiyorum.

    İnsanın yapısında iyi ve kötü olarak düşündüğü şeyleri yayma ve abartma eylemi mevcut. Hal böyle olunca birçok marka için ciddi ön yargılar da oluşuyor.

    Araçlarda maddi olarak büyük olmadıktan yada hayati tehlike yaratmadıktan sonra küçük problemler heyecan oluyor sadece. Yeni bir şeyler öğreniyor insan sorunla karşılaşınca.

    Her araçta şansa bağlı olarak problem oluşabilir, araç seçiminde 2. el satışını çok önemseyen gibi bu riski de önemseyen çok olacaktır.

    Para kazanmak kolay olmadığından seçim yaparken birçok kritere bakmak her zaman alıcının menfaatine olacaktır.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: otomobilci_x

    quote:

    Orijinalden alıntı: UsainBolt

    Özetle DS4 sorunsuz yani şaka bir yana cidden Citroene çok yükleniyorlar.

    Yok işin özeti "Sorunsuz Otomobil Yoktur"

    Çok fazla uzun metinlerde yorulanlar, konsantrasyonlarini devam ettiremeyenler veya turbolinea benzeri daha değişik problemleri olan arkadaşlar alıntı yaptığim kısa özeti okuyabilirler.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Panthér

    Ben okudum.

    Teşekkürler.


    *Bende eskiden PM den uzun uzun yazardım. Şimdilerde bıraktım, ancak kayda değer olduğuna inanırsam detay yazıyorum.

    Vakit ayırdığınız için ben teşekkür ederim.
    Saygılarımla.
  • Allah yapısı insan sorunsuz olmuyor ki insan yapısı otomobiller sorunsuz olsun, önemli olan sorunun çözüm şekli ve boyutudur bence
  • çok güzel bir yazı elinize sağlık.
  • Bir de şimdi fiyatlar birbirine çok yakın. Kaliteler de yakın olduğu için tartışmalar, kararsızlıklar çok oluyor.

    Eskiden bir Reno 12, bir buçuk Murat 131 ediyordu. Renault sürüşü sertti ama daha sağlamdı, pek tartışılmazdı. Piyasada pek model de yoktu. Taunus, Renault 12 demezdi ki kimse, birer modelleri vardı. Model Murat'ta vardı; 124 yoksa 131. Ford daha biraz pahalıydı. Haliyle kimse sormaz, tartışılmazdı pek.

    Şimdi Bravo, C4, Golf, Güzel Astra aşağı yukarı aynı fiyattalar, Citroen'le Fiat aynı cümlede. Kabul; eskiden de Fiat 132, X 1-9 falan varmış ama dergilerde resimerini görürdük sadece. Eskiden Ford, Peugeot, Citroen, Opel biraz ayrı yerde durur, fiyatları Mercedes'e yaklaşırdı. Zamanla Granada, Omega vs tahliye edildi, 607, C6 herhalde sadece Fransa'da var... Avrupa'da hala eski kasa Clio'ları satıyorlar. Yani artık pazar da belli yerlere konsantre oluyor, fiyatlar da arabalar da birbirine yaklaşıyor.

    Akşama zamanım olursa, 1974 Almanya fiyatlarını geçeyim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Karbon 12 -- 23 Mayıs 2014; 16:38:01 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: -YağmurAdam-

    Elinize sağlık güzel yazı olmuş. Ben de birkaç ekleme yapmak istiyorum.

    İnsanın yapısında iyi ve kötü olarak düşündüğü şeyleri yayma ve abartma eylemi mevcut. Hal böyle olunca birçok marka için ciddi ön yargılar da oluşuyor.

    Araçlarda maddi olarak büyük olmadıktan yada hayati tehlike yaratmadıktan sonra küçük problemler heyecan oluyor sadece. Yeni bir şeyler öğreniyor insan sorunla karşılaşınca.

    Her araçta şansa bağlı olarak problem oluşabilir, araç seçiminde 2. el satışını çok önemseyen gibi bu riski de önemseyen çok olacaktır.

    Para kazanmak kolay olmadığından seçim yaparken birçok kritere bakmak her zaman alıcının menfaatine olacaktır.

    Haklısınız sonuçta para kazanmak gerçekten kolay değil, ama önemli olan (ve belki de insanı mutlu eden) kazandığını veya elinde bulunanın, ihtiyaçlarını en iyi şekilde tatmin edecek ürünlere harcanmasıdır. Sizinde dediğiniz gibi karar vericinin bir çok kritere bakması ve bu kriterleri kendi ihtiyaçları doğrultusunda yorumlaması kendi menfaatine olacaktır.Ancak ön yargılar her zaman için doğruya ulaşmayı engelleyen gizli kapılardır ve ön yargıları olan birisinin sağlıklı bir karar vermesi de çok kolay olmayacaktır diye düşünüyorum.
    Saygılarımla...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Combalac


    quote:

    Orijinalden alıntı: otomobilci_x

    quote:

    Orijinalden alıntı: UsainBolt

    Özetle DS4 sorunsuz yani şaka bir yana cidden Citroene çok yükleniyorlar.

    Yok işin özeti "Sorunsuz Otomobil Yoktur"

    Çok fazla uzun metinlerde yorulanlar, konsantrasyonlarini devam ettiremeyenler veya turbolinea benzeri daha değişik problemleri olan arkadaşlar alıntı yaptığim kısa özeti okuyabilirler.





  • Gayet mantıklı bir yazı olmuş.

    Ama bende öyle bir şans var ki ne alırsam alayım arızalı olanına veya arıza yapacak olanına denk geliyorum

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Huka Sampos

    Gayet mantıklı bir yazı olmuş.

    Ama bende öyle bir şans var ki ne alırsam alayım arızalı olanına veya arıza yapacak olanına denk geliyorum

    O halde sizin işiniz çok kolay
  • Hocam harika bir anlatım olmuş. Ben de marka ve model ile emsal vermekten vazgeçiyorum bundan sonra.
  • Sorunsuz otomobil yoktur gorusunuze katiliyorum ama soyle bir sey de var daha az sorunlu otomobil ya da daha cok sorunlu otomobil.

    Bazi markalar modeller de daha cok sorun gorulurkern bazilarinda daha az gorunuyor. Sansliysaniz cok sorun goruleni alirsiniz ama hic ariza gormeden satarsiniz ama sanssizsaniz az sorun gorulen modeli alirsiniz ama basiniz dertten kurtulmaz. Ikisi de olasilik dahilinde. Burada az sorunlu otomobili alarak ariza cikma olasiligini dusurmus oluyorsunuz.

    Tabi araba eskidikce bu olasilik artiyor. O yuzden daha eski as sorunlu araba mi daha yeni cok sorunlu araba mi sorunusun cevabi kolay olmuyor. ama genel olarak 10 yillik arabaya sorunsuz diye 5 yillik araba ile ayni parayi vermek bence de mantiksiz.
  • Bence sıfır araç alıyorsanız, şans eseri ya da üretim hatası yoksa.
    Araçta hata varsa, bu sizinle baglantılıdır.
    Arabayı nasıl sürdügünüze baglıdır birazda.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Hemican

    Sorunsuz otomobil yoktur gorusunuze katiliyorum ama soyle bir sey de var daha az sorunlu otomobil ya da daha cok sorunlu otomobil.

    Bazi markalar modeller de daha cok sorun gorulurkern bazilarinda daha az gorunuyor. Sansliysaniz cok sorun goruleni alirsiniz ama hic ariza gormeden satarsiniz ama sanssizsaniz az sorun gorulen modeli alirsiniz ama basiniz dertten kurtulmaz. Ikisi de olasilik dahilinde. Burada az sorunlu otomobili alarak ariza cikma olasiligini dusurmus oluyorsunuz.

    Tabi araba eskidikce bu olasilik artiyor. O yuzden daha eski as sorunlu araba mi daha yeni cok sorunlu araba mi sorunusun cevabi kolay olmuyor. ama genel olarak 10 yillik arabaya sorunsuz diye 5 yillik araba ile ayni parayi vermek bence de mantiksiz.

    (sizinle karşıt düşündüğümüz için yazmıyorum sadece daha iyi anlaşılmak adına aşağıdakileri yazıyorum)
    Hocam zaten yazının içerisinde bazı modellerin sorun olasılığının yüksekliğine bende değindim, ancak arıza istatistiklerinin bu durumla çok ilgili olmadığını belirtmeye çalıştım. Yoksa belli modellerde belli arıza türlerinin yoğunlaşması zaten herkesin bildiği ve kabul ettiği bir olay. Bir diğer noktada bu olay belli modellerde yoğunlaşmış olsada markanın geneline sirayet ediyor. Örnek verecek olursam vectra c'nin elektirik aksamındaki arıza oranı opelin diğer modellerine göre (astra, corsa) benim tecrübelerime göre daha yüksektir. Ama tek modelden yola çıkarak ülkemizde marka geneline yerleşen ön yargılara ulaşmak çok kolay oluyor.
    Saygılarımla...




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.