Şimdi Ara

Otomatik şanzıman neden fazla yakar?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
34
Cevap
0
Favori
14.167
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba,

    Malum olduğu üzere otomatik vitesli araçlar, düz vitesli modellere göre daha fazla benzin tüketiyor ve bu fazlalık yerine göre %25-30 oranında olabiliyor. Bunun sebeplerini teknik detayları ile ama mümkün olabileceği kadar da anlaşılır bir dille (çok şey mi istedim) anlatabilecek var mı? Sadece klasik otomatikler değil, son dönemde yaygınlaşan otomatikleştirilmiş düz vites (ASM, MMT, vs.) ve CVT'ye de değinilirse memnun olurum.

    Bir de bu otomatik viteslerde yakıt ekonomisi sağlamak için izlenebilecek taktik ve teknikler var mıdır?



  • her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar
  • quote:

    Orijinalden alıntı: DG00

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar
    ÇÜNKÜ OTOMATİK ŞANZUMANDA MOTOR DEVİR KONTROLÜ ŞÖFÖRDE OLMAZ,

    BU YÜZDEN ARABADA CİMRİ DAVRANMAYIP KENDİ İHTİYACINA GÖRE YAKIT TÜKETİR... OLAY TAMAMEN DEVİRLE ALAKALI,
  • quote:

    Orijinalden alıntı: DG00

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar
    bende de yeni astra var. Easytronik. Düşük devirlerde vites atıyor. Şu anki ortalama tüketim 7.0lt/100km. Bu maksimum 8.1 lt / 100 km oldu. manuele göre daha düşük.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Emins

    bende de yeni astra var. Easytronik. Düşük devirlerde vites atıyor. Şu anki ortalama tüketim 7.0lt/100km. Bu maksimum 8.1 lt / 100 km oldu. manuele göre daha düşük.

    Alıntıları Göster
    Otomatik şanzımanlarda güç iletimi manuel şanzımanlardaki gibi tam mekanik (dişliden dişliye) değildir. İlk kalkışta hidrodinamik güç iletimi vardır. Burda da kayıplar fazladır dolayısıyla çok yakar.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Emins

    bende de yeni astra var. Easytronik. Düşük devirlerde vites atıyor. Şu anki ortalama tüketim 7.0lt/100km. Bu maksimum 8.1 lt / 100 km oldu. manuele göre daha düşük.

    Alıntıları Göster
    Eveeeet nerden başlasaaaam nasıl anlatsaaaam diye bir şarkı vardır bilmem bilirmisiniz. Şimdi ben de o duygular içerisindeyim muhahahaaa......evvela şu easytıronik şanzumanı bir ayıralım çünkü bu klasik otm. anlayışımıza ters. Yani otm. görünümlü manuel, yada otm. gibi davranan manuel desek daha doğru olur sanırım. Doğan gibi davranan şahin gibi. Bilmem hatırlarmısınız bir zamanlar memleketimizin güzide ustalarından biri ' ben şahine otm. şanzuman yaptım abiler ' diye ortaya çıkmıştı. Yapılan inceleme sonucu anlaşıldı ki vatandaş debriyaj pedalına ve vites koluna birer elektrik motoru ve mekanik düzenekler yapmış, motor devrini okuyup vitesleri otomatik geçiriyor. Easytronik de bu hesap işte. Belki de OPEL Hasan ustadan esinlendi kim bilir.
    Şimdi diyeceksiniz ki neden bu easytroniğe üvey evlat muamelesi yapıyorsun, EVET ÇOK UZATTIĞIMIN FARKINDAYIM ARTIK KONUYA GİRİYORUM GEYİK DİNLEMEK İSTEMEYENLER BURADAN BAŞLAYABİLİRLER OKUMAYA çünkü normal bir otm. şanzumanlı araba 3 temel sebepten çok yakar:

    1- Tork konvertöründeki kayıplar. Tork konvertörü otm. şanz.da debriyaj mekanizmasının görevini yapar ama mantıkları çok farklıdır. Tork konvertörü yaklaşık 40-50cm çapında metal simit şeklindedir. Bir ucu volana, diğer ucu şanzumana bağlıdır. İçerisinde kanatlar, paller ve yağ bulunur. Oldukça ağırdır. Bir kanat grubu motor tarafında diğer kanat grubu şanzuman tarafındadır ve karşı karşıya kalırlar. Motor devri arttıkça kanatlar da daha hızlı dönmeye başlar ve yağı sıkıştırır, sıkışan yağ şanzuman kanatlarını çevirir yani torku motordan şanzumana aktarır. Görüldüğü gibi tork aktarımı rijit bir mekanik mil tarafından sağlanmadığı için, yağ aracılığı ile sağlandığı için tork konvertöründe kayıplar olur. ( over-drive durumu hariç, oraya girmeyelim şimdi). Yani motordan 50HP çıkıyorsa, şanzumana 45HP yansır. Aradaki 5 hp lik kayıp güç ısıya dönüşür ve şanzumanın yağının ısınmasına sebep olur. Bu ısı soğutma sistemi tarafından havaya aktarılır. Manuelde ve easytronikte tork konv. olmadığı için buradan yırttılar zaten.

    2- Otm. şanzumanda çok sayılı vitesli araba yapmak oldukça zordur. Bu zorluk mekanik sebeplerden kaynaklanır. Vitesleri planet grubu denilen bir dişli grubu belirler, burada lafla anlatılacak gibi değil ancak ağır ve sağlam yapıda dairesel bir tekerlek düşünün, içinde dişleri olan, onun içerisinde de bir takım dişliler çalışıyor. İşte bu planet grubu vites oranlarını belirler ancak sadece 2 vites yani 2 farklı oran verebilir. Sonuç olarak 4 vitesli bir şanzuman yapacaksak bu gruptan 2 adet seri kullanmak gerekir ki bu da hem şanzumanın büyümesine, hem de başka birtakım atalet sorunlarına sebep olur. Bunun için ilk şanzumanlar hep 3 ileri idi. 1 tane palanet grubu, ilk 2 vites için, 3. vites de over-drive yani motorla şaftın direk bağlantısı, direkt-priz yani biraz hile hurda var işin içerisinde. Sonra 4 ileri otm. ler çıktı, sonra hileyle hurdayla 5 ileriler. Tabi manuel şanzuman gibi oranlar optimum ayarlanamadığı için ( misal manuelde 1:0.89 gibi bir oran elde edilebilirken, otm.de 1:1 son elde edilebilecek oran) özellikle yüksek hızlarda motorun devrinin yüksek kalması sebebiyle daha fazla yakıt tüketimi gözleniyordu.

    3-Yukarıda anlatırken bilmem dikkatinizi çekti mi otm. şanzumanda oldukça ağır ve çaplı parçalar var, ve bunlar belli hızlarda dönüyor, araba ivmelenirken bunların da hızları değişiyor. Sonuç olarak araba ivmelenirken tüm bu parçaların dönüş hızlarının artması için extra güç gerekiyor ve manuel şanzuman bir arabaya göre hem ivmelenmesi daha geç oluyor, hem de fazla yakıt sarfediyor. Yani otm. şanzumanda dönen parçaların ataleti manuele göre daha fazla ve bu da ivmelenmelerde enerji kaybına sebep oluyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: DG00

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar
    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar




  • quote:

    Orijinalden alıntı: FullPerfromance

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar


    Alıntıları Göster
    yok şaka yapıyorum(?)

    1-)www.arabam.com dan alıntıdır:Corsa'yla otomatik kullanımda 9.7, manuel kullanımda da 9.8 sn'lik değer elde ettik. Bu değerleri motor hacmine göre normal olarak niteleyebiliriz.

    2-)www.celiknet.tr den alıntıdır:Dört-vitesli otomatik şanzıman, bir önceki Corsa 1.4 ile karşılaştırdığınız zaman, yeni TWINPORT versiyon, Easytronic şanzıman ile birleşik şekilde yakıt tüketim seviyelerinde 100 kilometre için 1.7 litre, diğer bir deyişle % 23’ten fazla gelişme sağlar.

    üstelik corsa nın katalogunda easytronicte 90 km sabit hızlı yakıt tüketimi 4.7 yi gösterirken manuel kullanımda 5.3 ü gösteriyor degerlerde yanılıyor olabilirim ama manuel kullanımda yakıt tüketimi yüksektir eminim


    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar






  • quote:

    Orijinalden alıntı: DG00

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar

    bence yanlış düşünüyosun.
    arabayı kontrol edemiyosunki otomatik viteste çat çat çat vites atıyo gidiyo...birazda düşük devirde vites atıyo rampa varsa ayvayı yedin lıkır lıkır içer benzini rampada vites küçült yükselt derken yediğin benzinin hattı hesabı yok..ama düz viteste debriyajla ayarlayabilirsin bide arabayı kullandıkça huyunu suyunu öğrenirsin fabrika verisinden çok daha az yaktırabilirsin...
    fakat otomatikte bu imkansız denecek kadar zor




  • quote:

    Orijinalden alıntı: _shogun_

    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar

    bence yanlış düşünüyosun.
    arabayı kontrol edemiyosunki otomatik viteste çat çat çat vites atıyo gidiyo...birazda düşük devirde vites atıyo rampa varsa ayvayı yedin lıkır lıkır içer benzini rampada vites küçült yükselt derken yediğin benzinin hattı hesabı yok..ama düz viteste debriyajla ayarlayabilirsin bide arabayı kullandıkça huyunu suyunu öğrenirsin fabrika verisinden çok daha az yaktırabilirsin...
    fakat otomatikte bu imkansız denecek kadar zor

    Alıntıları Göster
    1-)www.arabam.com dan alıntıdır:Corsa'yla otomatik kullanımda 9.7, manuel kullanımda da 9.8 sn'lik değer elde ettik. Bu değerleri motor hacmine göre normal olarak niteleyebiliriz.

    2-)www.celiknet.tr den alıntıdır:Dört-vitesli otomatik şanzıman, bir önceki Corsa 1.4 ile karşılaştırdığınız zaman, yeni TWINPORT versiyon, Easytronic şanzıman ile birleşik şekilde yakıt tüketim seviyelerinde 100 kilometre için 1.7 litre, diğer bir deyişle % 23’ten fazla gelişme sağlar.

    üstelik corsa nın katalogunda easytronicte 90 km sabit hızlı yakıt tüketimi 4.7 yi gösterirken manuel kullanımda 5.3 ü gösteriyor degerlerde yanılıyor olabilirim ama manuel kullanımda yakıt tüketimi yüksektir eminim

    eastronic teki amaç bu zaten

    demekki...
    quote:

    Orjinalden alıntı: _shogun_


    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar

    bence yanlış düşünüyosun.
    arabayı kontrol edemiyosunki otomatik viteste çat çat çat vites atıyo gidiyo...birazda düşük devirde vites atıyo rampa varsa ayvayı yedin lıkır lıkır içer benzini rampada vites küçült yükselt derken yediğin benzinin hattı hesabı yok..ama düz viteste debriyajla ayarlayabilirsin bide arabayı kullandıkça huyunu suyunu öğrenirsin fabrika verisinden çok daha az yaktırabilirsin...
    fakat otomatikte bu imkansız denecek kadar zor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi DG00 -- 19 Temmuz 2006; 12:09:34 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: FullPerfromance

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar


    Alıntıları Göster
    Teknik verilerine göre Corsa, Yaris ve COLT Tiptronikleri düzlerine göre daha az yakıyor.
     Otomatik şanzıman neden fazla yakar?

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar






  • quote:

    Orijinalden alıntı: BARlŞ

    Teknik verilerine göre Corsa, Yaris ve COLT Tiptronikleri düzlerine göre daha az yakıyor.
     Otomatik şanzıman neden fazla yakar?

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar




    Alıntıları Göster
    işte bende bunu arıyordum cok sagol
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Teknik verilerine göre Corsa, Yaris ve COLT Tiptronikleri düzlerine göre daha az yakıyor.
     Otomatik şanzıman neden fazla yakar?

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar








  • quote:

    Orijinalden alıntı: BARlŞ

    Teknik verilerine göre Corsa, Yaris ve COLT Tiptronikleri düzlerine göre daha az yakıyor.
     Otomatik şanzıman neden fazla yakar?

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Ciddi misin??? bana kaynak gösterirsen sevinirim
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    her otomatik vitesli araç fazla benzin yakmaz örnek opel corsada bulunan eastronic adlı şanzıman

    vites yolları kısa tutuldugu için manuelinden daha az benzin yakar




    Alıntıları Göster
    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını




  • quote:

    Orijinalden alıntı: FullPerfromance

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını

    Alıntıları Göster
    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß
    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BARlŞ -- 19 Temmuz 2006; 13:39:36 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: BARlŞ

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß
    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını


    Alıntıları Göster
    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını






  • quote:

    Orijinalden alıntı: BARlŞ

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß
    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını


    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var, mesela



    otomatik yazıyor ama manuel mod seçenekli şanzıman (Yani tiptronik)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BARlŞ -- 19 Temmuz 2006; 13:42:24 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: BARlŞ

    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var, mesela



    otomatik yazıyor ama manuel mod seçenekli şanzıman (Yani tiptronik)

    Alıntıları Göster
    benimkisi örnekti b sınıfında olmaz demedimki
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik


    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var.

    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok, mesela

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß
    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını








  • quote:

    Orijinalden alıntı: DG00

    benimkisi örnekti b sınıfında olmaz demedimki
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik


    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var.

    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok, mesela

    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß
    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını






    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    benimkisi örnekti b sınıfında olmaz demedimki



    Yine de örnek vermek istedim




  • quote:

    Orijinalden alıntı: BARlŞ

    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var, mesela



    otomatik yazıyor ama manuel mod seçenekli şanzıman (Yani tiptronik)

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var, mesela



    otomatik yazıyor ama manuel mod seçenekli şanzıman (Yani tiptronik)




    Ancak bu örnek diğerlerinden bariz farklı değil mi? Jazz kullanım olarak tiptronik tarzı olsa da şanzımanı CVT. Yüzeysel bilgim CVT'nin her iki şanzıman sisteminden de (klasik otomatik ve easytronik otomatik görünümlü düz) farklı çalıştığı yönünde. Mümkünse biraz da CVT'ye değinseniz...

    Ben Jazz gibi CVT şanzımana sahip City'de bu şanzımanın vites geçiş konforunu bizzat gözlemliyorum ve kataloglar da CVT'nin düzle aynı yaktığını söylüyor. Ancak yine de düz vites City kullananların belirttikleri sarfiyatlarla kendiminkini kıyaslayınca benim sarfiyatım yüksek görünüyor. Bu nedenle CVT'nin sarfiyat davranışını özellikle merak ediyorum.

    Bu arada otomatikleştirilmiş şanzımanların düz vites gibi, hatta daha da az yakması güzel bir olay ancak MMT Yaris'te gözlemlediğime göre vites geçişleri direksiyonda acemi bir sürücü varmışsana belirgindi.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: m.k.o.

    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    quote:

    Orjinalden alıntı: dgo2133

    e tabiki
    d segmenti triptronicleri manueline göre farkları 1-1.5 lt civarıdır (sehiriçi)
    quote:

    Orjinalden alıntı: bariscevik

    Ama her Tiptronik daha az yakar diye birşey yok
    quote:

    Orjinalden alıntı: Gökberg_ß

    Kanıtlar için teşşekürler yeni öğrendim bende tiptronicin daha az yaktığını





    Hayır B sınıfında da var, mesela



    otomatik yazıyor ama manuel mod seçenekli şanzıman (Yani tiptronik)




    Ancak bu örnek diğerlerinden bariz farklı değil mi? Jazz kullanım olarak tiptronik tarzı olsa da şanzımanı CVT. Yüzeysel bilgim CVT'nin her iki şanzıman sisteminden de (klasik otomatik ve easytronik otomatik görünümlü düz) farklı çalıştığı yönünde. Mümkünse biraz da CVT'ye değinseniz...

    Ben Jazz gibi CVT şanzımana sahip City'de bu şanzımanın vites geçiş konforunu bizzat gözlemliyorum ve kataloglar da CVT'nin düzle aynı yaktığını söylüyor. Ancak yine de düz vites City kullananların belirttikleri sarfiyatlarla kendiminkini kıyaslayınca benim sarfiyatım yüksek görünüyor. Bu nedenle CVT'nin sarfiyat davranışını özellikle merak ediyorum.

    Bu arada otomatikleştirilmiş şanzımanların düz vites gibi, hatta daha da az yakması güzel bir olay ancak MMT Yaris'te gözlemlediğime göre vites geçişleri direksiyonda acemi bir sürücü varmışsana belirgindi.

    Alıntıları Göster
    CVT tipi şanzumanlar, diğer otm. ve manual şanzumanlardan çok farklı bir yapıya sahiplerdir. Açılımı continuously variable transmission. Yani vites oranı kademesiz olarak değişir. Bu şanzumanın geçmişi 500 yıl öncesine dayanır aslında. Yani yeni bir teknoloji değil. Nasıl çalıştığına gelirsek, birkaç değişik tipi var ancak otomobillerde genel olarak 2 tip kullanılıyor.

    1. tipte iki adet değişken çaplı kasnak, ve bunları birbirine bağlayan V kayışı var. Kasnaklardan biri motora, diğeri tekerleklere bağlı ( şanzumanın çıkışına yani ). Kasnak çapları değiştikçe doğal olarak şanzumanın oranı da değişiyor. Bu değişim hidrolik ya da merkezkaçlı düzeneklerle sağlanıyor. Kasnakları incelersek, koni şeklinde iki parçadan oluşuyor. Bu iki parça birbirine yaklaşıp uzaklaştıkça çap da değişiyor.

    2. tipte kasnak kayış sistemi yok,buna toroidal CVT deniliyor. Bunların yerine parabolik koni şeklinde yine birbirine bakan iki parça var. Parçalardan biri motora bağlı, diğeri şanzuman çıkışına. İki konik arasında güç aktarımını sağlayan hareketli lastik tekerlekler var. Bu tekerlekler eksenlerinden hareket ettirildikçe konilere değme noktaları değişerek dönen koniklerin arasındaki çap değiştiriliyor. Böylece şanzuman oranı değişmiş oluyor.

    Diğer başka bir sistem ise daha çok ağır vasıtalarda kullanılıyor ve buna da hidrostatik CVT deniliyor. Burada da değişken tüp deplasman tipi pompalar ve hidrolik basıncı harekete çeviren hidrolik motorlar var.

    CVT nin avantajlarına gelirsek, klasik tip otm. şanzumanlara göre kayıpları daha azdır, daha verimli çalışırlar. Hele ki kavrama tork konvertörü yerine otomatikleştirilmiş balatalı kavrama ile yapılırsa kayıpları daha da düşer. Arabanın hızından bağımsız olarak motor devri sürekli optimum çalışma noktasında tutulabilir, bu da bir avantajdır. Bunlardan dolayı CVT şanzumanlı arabalar klasiklere göre daha ekonomik ve daha seri diyebiliriz. Ayrıca vites geçişlerinin olmaması konforu arttıran bir özelliktir.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.