Şimdi Ara

Oyun Sektöründeki Değişimler

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
28
Cevap
0
Favori
536
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj


  •  

     

       Milyonlarca dolarların döndüğü devasa firmalar, binlerce çalışan ve dolayısıyla ardı ardına piyasaya çıkarılan oyunlar... Bugünkü oyun sektörünün genelini kapsayan bir betimleme bu. Pasta büyüdükçe, daha büyük dilimler almak isteyen firmalar elbette ortaya çıkacaktır. Ancak oyun sektöründe işlerin eskisi gibi olmadığı da bir gerçek. Oyun türlerinde bazı sıradanlaşmalar başladığı gibi, aynı zamanda sonu gelmeyen oyun serileri de çoğu zaman oyuncuları hayal kırıklığına uğratıyor.




       
    Oyunlar, onları oynayan oyuncuları olmadan hiçbir işe yaramazlar. Dolayısıyla genel kitleye hitap etme arzusu tüm şirketlerin ortak isteği konumunda. Eskiden yapılan casual ve hardcore ayrımı bile günümüzde net çizgilerle ayrılamamış, hatta ilk başta çekirdek kitleye yönelen bazı oyunlar daha sonradan genel kitleye hitap etme isteğiyle eriyip gitmiştir. Bunun en büyük örneklerini Resident Evil 6'nın büyük oranda aksiyona yönelmesi, Dead Space serisinin aksiyon öğelerinin arttırılması gibi olaylarda net bir biçimde görüyoruz.




       Hatırlarsanız Capcom, Resident Evil 6'nın çıkış döneminde, oyuncuların artık aksiyon oyunlarına yöneldiğini ve korku oyunlarının piyasada tutunmasının pek de mümkün olmadığı yönünde bir açıklamada bulunmuştu. Her ne kadar Call Of Duty gibi bir oyunun milyonlara hitap ettiği gerçeği olsa bile, bu oldukça talihsiz bir açıklamaydı. Oyunlar farklı türdeler ve aynı elementleri içinde bulundurduklarında onları farklı türlere ayırmanın da hiçbir anlamı kalmıyor. "A" türü oyun ve "B" türü oyunun aynı kulvarda rekabet etmesi ise çok anlamsız.

     









        Steve Jobs'ın dediği gibi,  tüketici ne istediğini siz ona sunana kadar bilmez. Bu nedenle Jobs, daha önce piyasa araştırması yapmadan ürünlerini piyasaya sürerdi. Oyun sektöründe de bahsi geçen konunun aynı şekilde işlemesi gerekiyor aslında. Yenilik yapmaktan korkmayan firmaların yapacağı hamlelerin, yeni nesilde onları bir adım öteye taşıyacağı su götürmez bir gerçek. Bilinen formülleri kullanarak yapılan ve yalnızca gelir sağlamaya yönelik oyunların uzun süre daha piyasada tutunması zor görünüyor.





     



        Bugün E3 ve Gamescom gibi fuarlarda yeni oyunlardan çok, serilerin devam oyunlarının duyurulmasının sebebi de bu olsa gerek. Sonuna rakam gelmeyen oyunlara şüphe ile yaklaşıyoruz artık. Devam oyunlarına oyuncular olarak alışmışız belki de, yeni birinin çıkıp da farklı bir şeyler yapmasını yadırgayabiliyoruz. Yapılan oyun muhabbetlerinde bile "Call Of Duty x çıkıyor, Assassin's Creed Y geliyor" gibisinden cümlelere sık sık rastlar olduk örneğin. "Şöyle bir oyun olsa da oynasak" demenin modası geçiyor anlaşılan.

     

       Geçtiğimiz gün yapılan Playstation 4 duyurusunda hepimiz oyunların grafiksel kalitesine yönelmişken, gözlerden kaçmayan bir detay daha vardı. Killzone ve Infamous serileri yeni oyunlarıyla Playstation 4'de yerini alıyordu. Oysa ki yeni bir nesil dendiğinde akla yepyeni seriler ve oyun dünyasına yeni bir soluk kazandıracak yapımlar geliyor. Ancak ne yazık ki bu yeni serilerin sayısı bir hayli az.

     


        Oyunlar da filmler gibi olabilmeli esasen. Örneğin şu anda nasıl Titanic 5 çıkmıyor ise, oyunlar da yeri geldiğinde bitirilebilmeli. Sadece ticari kaygı nedeniyle başarısız bir şekilde uzatılmaya çalışılan oyunlar hem serinin tarihine gölge düşürüyor, hem de en başından beri seriyi takip eden oyuncuların da hayal kırıklığına uğramasına neden oluyor. Eğer seriler böyle ilerletilmeye devam ederse muhtemelen yeni nesilde mükemmel grafiklere sahip olan ve senaryo bakımından hiçbir şey vaadetmeyen yapımlarla karşı karşıya kalabiliriz.






     


        Bu açıdan baktığımızda bütün suç firmalarda gibi gözükse de aslında oyuncuların da firmaların bu davranışlarına neden olduğunu itiraf etmek gerek. Sonuçta sürekli olarak piyasaya çıkan ve büyük değişiklikler sunmayan oyunları satın alarak firmaları değişiklik yapmaktan alıkoyuyoruz. Firmalar da yenilikler konusunda çekingen adımlar attığı için sürekli olarak aynı döngü tekrar ediyor. Çok iyi satan bir oyunda köklü bir değişiklik yaparak hayranlarını kaybetmek istemeyen firmalar, birkaç ufak değişiklikle oyunlarını sunmakta herhangi bir sorun görmüyorlar.






        Bir diğer sorun ise grafiklerin oyunlarda ana unsur olarak gösterilmesi ve atmosfer, oynanabilirlik vb diğer öğelerin ise arkaplanda tutulması
    . Çok iyi grafiklerle bezenmiş oyunlar oyuncuları kendine çekebiliyor. Hatta oyunun senaryosunun kötü olması bile herhangi bir şey ifade etmeyebiliyor. Son yıllarda durum o kadar ileri gitmiş halde ki, bağımsız yapımcıların ortaya çıkardığı ve oldukça özgün fikirler içeren yapımlara bile grafikleri nedeniyle burun kıvıran oyuncular olabiliyor. Dolayısıyla eğlenmek için oyun oynayan insanlar artık bir elin parmaklarını geçmiyor.

     

     





       Oysa oyunların ana amacını unutuyoruz artık . Eskiden saatlerce başından kalkmadığımız ve zevkli oynanabilirlik ile başarılı senaryonun bile yettiği dönemler artık geride kalmaya başladı. Şimdilerde bir oyun eğlenceli olsa dahi, başarılı grafikler sunmadığı zaman direkt olarak "çöp" olarak gösteriliyor. Diğer etmenler ise çoğu zaman göz önüne alınmıyor bile. Neyse ki bağımsız yapımcılar son zamanlarda bu yargıyı biraz olsun kırmayı başarıyor gibi. Umarım ileride bu yargılar olmadan oyunlara bakmayı yeniden öğrenebileceğiz.

     

        Biz oyuncular ne isterse, firmalar bunu önümüze sunmaya devam edecek. Eğer yeni nesilde halen sürekli kendini tekrar eden ve yeni bir şeyler sunma gibi bir çabası bile olmayan oyunlar önümüze sunulacak ise, bunun sorumlusu biraz da biz oluyoruz. Umarım oyun türlerinin yeniden kendi şekillerinde piyasada tutunabildiği, yeniliklerin bol olduğu ve eğlence faktörünün ön planda tutulduğu bir nesil bizi bekliyordur. Çünkü çoğu oyuncunun beklediği şey tam da bu.








  • Oyunların eğlence için oynandığı konusunda çok haklısınız. Son zamanlarda oyunlardan hiç zevk alamamaya başladım çok monotonlar önüne geleni vur öldür, vur öldür gerçekten sıkıyor. Aslında her oyunun kendine has bir stili, havası ve bir atmosferi olmalı. PS3'üm olmasa bile izlemekten bile zevk aldığım Journey var işte bu tür kendine has oyunlar olunca eğlenilebiliyor ama her ne dersek diyelim firmalar yine paranın peşinden gitmeye devam edecektir.
  • Ağzına sağlık çok doğru şeyler söylemişsin.
  • millet o kadar grafik manyağı olmuş ki sanki oyun oynamayacak orada yürüyüp orada yaşayacak
    Ps3 , ps2 ,ps1 ,sega mega drive ve tetrisler ile oyun oynadım
    içlerinde haz alamadığım tek konsol ps3 tür
    Nedeni kendine özgün oyun sayısı çok az
    Hangi oyun çok satmışsa o yöne kaymaya başladı oyunlar
    Tomb raider gitti unc sattı tuttu diye oyunun kendi tarzından vazgeçti
    Resident evil resmen rezil oldu
    silent hill res kadar olmasada rezil oldu
    dead space 3 rezil oldu
    hayatta kalma oyunları kalmadı
    heryerde adam öldür geç oyunları çıkmaya başladı
    İnşallah ps4te bu şekılde olmaz bu şekılde devam ettiğini görürsen oyun oynamayı bırakıcam

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • BSC yöneticileri size sesleniyorum
    Mesajı yazıp gönder deyip hata alınca ve uzunca yazdığın yazıyı bir hiç olduğunu görünce insan birdaha bişey yazmaktan çekinir hale geliyor :D
    Yazdığımı bazen kopyalamayı unutuyorum yazı hiç oluyor
    Şu sorunu giderin lütfen

    Yazı için teşekkurler güzel yazı olmuş

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Oyunlarda hızlı tüketimin kurbanı oldu.Ben oyunları artık
    hamburgere benzetiyorum.Ayakta ye-oyna geç.Nereye diğer
    oyuna.Bu ilk başlarda yüksek haz verirken uzun vadede
    tatminsizlik,körelmeyapıyo.oyunları bekleme, özlem kalmadı.
    Oyun firmalarıda cebini düşünüyo.Halk böyle istiyo diyip
    cilalayıp cilalayıp hersene aynı hamburgeri önümüze koyuya.
    Uzun zor oyunla uğraşmak istemeyince yapımcıda işin ucuzuna
    kaçıyor.Sonuç:Artık eski oyunları kurup oynamaya başladım.
    Aksi örnek nadirde olsa var.SIMCITY 10 yılda bir oyun yapıyo
    Ama 10 sene hevesle heyecanla oynatıyo kendini.
    Umarım başyapıt gibi oyunlar yapılırda 10 kere oynasakta
    heyecanımızı her oynayışta aldığımız farklı tadı tekrar alırız.
  • Erkut bey elinize sağlık, çok güzel bir makale olmuş. Dediklerinize de %100 katılıyorum.

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Yazılanların hepsine katılıyorum yalnız birkaç önemli durumun daha olduğunu unutmamak gerekir. Misal;

    1- Evet, artık her çıkan oyun genel olarak aksiyon ve basitlik üzerine kurulmaya başlandı ve bu tarz aksiyonu bol oyunları seri haline getirip oyunun ismine rakam konulup piyasaya sunulması artık alışılagelmiş bir durum oldu. Ama buna konsol üreticilerinin de sebep olduğunu es geçemeyiz. Rekabet içinde olduklarından Xbox 360 ile PS3 konsollarının mimarisinin farklı olması ve hem grafiksel hem de bellek açısından büyük bir sıçrama gerçekleştirmeleri takdire şayan bir durumken oyun geliştiricilerine sadece para harcamak olarak geri dönmüş bir durumdur.

    Büyük firmalar çağa ayak uydurmak adına artık çok büyük paralar harcadıkları için risk alamaz hale geldiler ve çok satan yapım neyse o tarzda oyunlar üretmeye başladılar ve mümkün olduğunca hikayeyi bir üçleme veya seri haline getirmeye çalışıyorlar hep. Sonuçta artık 5 milyonun aşağısında bir oyun satmazsa yatırılan para hibe edilmiş oluyor, firmalar zarar ediyor ve sonuç: Seri iptal ve oyuncu kaybediyor!

    Sevilen küçük bazı özgün yapımcılar da çıkıyor tabi ama büyük firmalar altında ezildikleri için mecbur birleşiyorlar ve sonuç hüsran oluyor ne yazık ki... (bkz. Bioware, Visceral)

    2- Bir diğer sorun ise, hardcore oyuncuların "gerçekten de" casual oyunculara nazaran daha az olması.

    Bir oyunu ilk defa piyasaya çıktığında gören ve eğlencelik olduğunu düşünüp alan veya sırf oyunun kutusunda aksiyon vadediyor diye para yatıran "casual oyuncu" sayısı dünyada çok; bu bir gerçek...

    Öte yandan beklediği oyun çıksın diye gün sayan ve internet sitelerinde daha fazla bilgi edinirim diye dört dönen ve oyunun özelliklerine ve zorluğuna daha önem verenlerin sayısı bir firmanın gözünde çok fazla olmamakla beraber az da değil, sonuçta çekirdek oyuncu kitlesini oluşturuyorlar. Ama sırf bu yüzden iki tarafa da hitap etmeye çalışan hibrit oyunlar çıkıyor piyasaya ve bakıyorsun aksiyonu aksiyon değil ve korku diyor bir kere yüreğin hoplamamış ama satış rakamlarına bakıyorsun 6 milyon... Gel de yatırım yapma şimdi :D

    Yapılması gereken ne diye sorarsanız, daha PC bazlı konsollar ve oyun yapımını zorlaştırmayıp aksine kolaylaştıran, teşvik eden oyun motorları ve "indie" oyunları destekleyen bir altyapı derim size ve eminim benle aynı fikirde olan vardır. :D

    Yine uzun bir yazı oldu farkedemiyor insan ama sıkılmayıp üşenmeyip okuduysanız teşekkür ederim...

    Saygılarımla

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >




  • Haberin bir bölümünde ------------ Bir diğer sorun ise grafiklerin oyunlarda ana unsur olarak gösterilmesi ve atmosfer, oynanabilirlik vb diğer öğelerin ise arkaplanda tutulması-------------oyuncular suçlanıyor..!

    Tamamda türkiyede kaçtane oyuncu ingilizce biliyorda senaryoyu derinlemesine anlaya bılsın. bizde ne yapıyoz grafiklere bakıyoz.
  • Bir de sırf kötülemek için oynamadığı oyuna "çöp" diyebilen fanboylar var.Onlar biliyor kendilerini...

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • ayrim gayrim olmasa herkes birbirine benseyecekdi saten.
    herkes isdesede isdemesede ayni seyi sevemes ancak hepsine sahip olabilir.

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Biraz karamsar bir bakış açısı olmuş, yazılanlara katılıyorum ama durum o kadar da vahim değil, bence bir geçiş dönemindeyiz, taşlar henüz yerine tam oturmadı ve ileride bu durumun düzeleceğini düşünüyorum ama eskisi gibi olur mu orasını bilemeyiz. Sonuçta sinema sektörü de zaman zaman bu tür sıkıntılar yaşamıştır, görsel efekti bol ama içeriği 0 pek çok film var ve şimdilerde çıkan korku filmleri eskilerin kalitesine yaklaşmayı bırakın yanından bile geçemiyorlar maalesef.
  • Grafik Güzelleştikce İşlemci Isısı Yukselmeye Devam Ediyor Yakında Fanlarında Gücü Yetmicek Crisis 3 Te Şok Oldum Sıvı Soğutma Olmasına Karsın İşlemci 60 Dereceyi Buldu

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Abimmm tamda düşündüklerimi dile getirmisin ciddiden eski oyunları özler olduk

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • açıkçası...artık cod un hersene aynı oyunu çıkarmasından cidden tiksindim.. dead space 3 ve resident evil ' e yazık oldu.... moh harcandı... ama bu nesilde hem sony hem microsoft exc olarak iyi iş çıkardı.. minecraft ı gördük... bn trine 2 yi çok büyük bir zevkle oynadım... spor oyunları inanılmaz bir patlama yaşadı bence..iyi anlamda tabı.. nesil geliştikçe oyunda yapabildiklerimizde artacaktır. .her nekadar yapımcılar kotuye yorsada iyileride çıkacaktır..

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Güzel yazı
    altına imzamı atarım

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Güzel bir yazı tebrikler.

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Eskiden oyunların tadı başkaydı. Belki şimdiki oyunlar kadar teknolojik değildi ama ben o eski oyunlardan aldığım zevki şimdiki oyunlarda alamıyorum. Katılıyor musunuz arkadaşlar?

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: onur89tr

    Eskiden oyunların tadı başkaydı. Belki şimdiki oyunlar kadar teknolojik değildi ama ben o eski oyunlardan aldığım zevki şimdiki oyunlarda alamıyorum. Katılıyor musunuz arkadaşlar?


    BF3 Hariç sonuna kadar katılıyorum kayde değer bir iki oyun dışında bu nesil grafik çöpüydü

    < Bu ileti m.bolumsonucanavari.com kullanılarak atıldı >
  • Elleriniz ders görmesin BSC ekibi harika bir yazı olmuş.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.