Şimdi Ara

BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
17
Cevap
2
Favori
2.818
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhaba,

    Bu konuda bir motorun son kullanıcı bakımından en kolay şekilde elde edilen fakat bir o kadar da önemli olan bir parametresinden bahsedeceğim : BMEP.

    BMEP'in ne olduğunu ve kıyaslamada ne gibi yorumlar yapmamızı sağlayabileceğini @tralles'in verdiğim konusundan alıntı yapıyorum. Ayrıca bu konu ile alakalı sorulara bu başlık altından cevap verebileceğim.

    Önemli gördüğüm noktaları önceden belirtmek istiyorum. BMEP, her tip motor için önemli olan bir parametredir fakat daha çok atmosferik beslemeli motorlar için kullanılmaktadır. Bir motorun nefes alabilmle kabiliyetini belirleyen BMEP, hacimsel verimi gösterir. Emme tipinin doğal ya da turbo ile olması BMEP'i değiştirir. Bu nedenle her bir motor tipi kendi arasında kıyaslanmalıdır. Aşırı beslemeli bir motor ile atmosferik karşılaştırılamaz.

    Tablolara eklememi istediğiniz marka ve modelleri ise bildirirseniz ekleyip güncelleyebilirim. Şimdilik ilk aklıma gelen modelleri ekledim listeye. Ayrıca konunun sonunda verdiğim linkten kendi aracınızın motorunun BMEP'ini hesaplayabilirsiniz. Buraya da eklediğiniz taktirde tabloya ekleyebilirim.



    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    MOTOR KARŞILAŞTIRMADA FAYDALI BİR MİHENK TAŞI: BMEP - NEDİR, NE DEĞİLDİR?..

    Zaman zaman otomobil motorlarını yalnızca performans açısından değil, başka açılardan da karşılaştırma ihtiyacı duyarız. Örneğin otomobilimizin motoru verimli mi? Motorumuz ne kadar sofistike ve geliştirilmiş, teknik olarak ne kadar ileri düzeyde ya da ürettiği her bir beygir gücü başına ne kadar yakıt tüketiyor vb.

    Bu konuda kullanışlı araçlardan biri güç/hacim ölçütü. Litre başına ne kadar güç ürettiğini anladığımız, bize motorumuzun spesifik gücü hakkında önemli bir fikir veren bir ölçüt... Ancak yeterli değil.

    Bir başka ölçüt ise teknik jargonda BSFC denilen beher beygir gücü başına tüketilen yakıt miktarını veren bir ölçüt. Bu, daha çok motorumuzun termal ve mekanik verimine ilişkin ipuçları sunan bir ölçüt.

    Benim burada sözünü edeceğim ölçüt ise BMEP diye biliniyor ve daha çok motorumuzun emiş verimini yani hacimsel verimini ölçmeye yarıyor. Daha doğrusu hacimsel verimi doğrudan ölçmüyor ama dolaylı yoldan bize bu bilgiyi iletiyor.

    BMEP temelde 3 değişkenin arasındaki ilişkiyi gözler önüne seriyor. Bunlar: Motor Gücü, RPM ve Motor Hacmi. Bu üçünün arasındaki optimizasyon BMEP ile ölçülüyor. Bir motor ne kadar yüksek oranda optimize edilmişse, BMEP'i o kadar yüksek çıkıyor. Kısacası, (atmosferik) bir motorun teknik üstünlüğünün kesin ölçülerinden biri BMEP...

    Peki ne anlama geliyor BMEP? Kısaltmasını oluşturan kelimelerle uğraşmaya gerek yok. BMEP kabaca silindir içi ortalama basıncıdır. Bir motor ne kadar çok hava emebilirse basınç da o oranda yüksek olur. Yüksek basınç ise pistonu aşağıya iten kuvvetin yüksek olması demektir. Bunu hangi rpm'de yapabildiği de bir o kadar önemlidir. Zaten BMEP'in yüksek çıkabilmesi için bu üçünün kombinasyonunun şu şekilde olması gerekir: Düşük RPM, Düşük Hacim, Yüksek Güç. Güç/Hacim oranı bize motor gücü ile motor hacmi arasındaki ilişkiyi veriyorken BMEP bu ikisini bir de rpm ile ilişkilendiriyor.

    BMEP bize motorun dayanıklılığı hakkında bir fikir vermez. BMEP'i yüksek motorlar daha az ömürlüdür diyebilir miyiz? Bu konuda kesin bir korelasyon yok ama istatistiki ilişki var. BMEP'i yüksek motorlar GENELLİKLE ömürlerinin daha kısa olduğu bilinen ya da varsayılan motorlar. Mesela F1 motorları... Ancak bu istatistiki ilişki Allahın emri değil. BMEP'i yüksek olduğu halde uzun ömürlüğünü ve dayanıklılığını kanıtlamış motorlar da var; örneğin Ford Falcon 6 motoru ile Magna motoru... Buna Peugeot 206 GTI motoru dahil edilebilir mi bilmiyorum ama o da görece yüksek BMEP' sahip motorlardan...

    BMEP esas olarak atmosferik motorlar için bir ölçüt. Cebri besleme motorlarda BMEP kalıtsal olarak yüksek çıkıyor. Ama cebri-besleme motorlar da kendi içlerinde BMEP vasıtasıyla karşılaştırılabilir. Fakat bu BMEP karşılaştırması bir atmosferik motorla bir cebri-besleme motor arasında olmamalıdır. Bunlar kendi içlerinde karşılaştırılmalıdırlar...

    Uzatmayalım, BMEP'i nasıl ölçüyoruz? Hangi ölçüm sistemini kullandığımıza bağlı olarak türlü ölçüm yöntemleri var. İmperyal sistemde yaygın olarak kullanılan basit formüllerden biri BMEP = 150,8 x Tork (Lbf) / Hacim (Ci) şeklinde. Ben bu formülü metrik olmadığı için kullanmıyorum.

    Metrik sistemdeki formüllerden biri ise BMEP = Wb / Vd = 2xPixTxNr / Vd şeklinde. Bunun dışında burada dokümante etmeye gerek duymadığım daha başka BMEP hesaplama yöntemleri de var. Ben BMEP hesaplarken kullanımı kolay olduğu için en sık şu formüle başvuruyorum:

    BMEP = (HP x 13000) / (hacim (lt) x rpm)

     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]

     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]


    Bu formüle göre aşağıda çeşitli kaynaklardan derlediğim spek/katalog verileri ile 3 tablo oluşturdum. İlki dünyada yaygın bilinen popüler motorlardan bazıları. İkincisi Türkiye'de çok satılan C segment otomobillerin motorları ve sonuncusu, hem motosikletlere olan merakımdan hem de motosiklet endüstrisini otomobil endüstrisi ile kıyaslama açısından, 8 adet popüler spor motosiklete (superbike) ait tablo.


    Tablolardan görüldüğü üzere F1 motorları yüksek BMEP konusunda çok iddialı motorlar. Firmalar arasında özellikle Honda yüksek BMEP'li motorlarıyla dikkat çekiyor ve dünyanın en büyük motor üreticisi olma sıfatıyla bu da çok şaşırtıcı değil. Ama en belirgin olanı motosiklet motorları. Motosiklet motorları gerçekten çok yüksek BMEP değerlerine sahipler. BMEP söz konusu olduğunda, motosiklet motor optimizasyonu otomobil motorlarınınkini tokatlamış görünüyor; yani bu alanda teknik üstünlük motosiklet motorlarında...

    Elbette burada bir tartışma açılabilir ve otomotiv firmalarının da böyle motorlar yapma kapasitesi olduğu söylenebilir ancak motosiklet üreticilerinin küçük hacimden büyük güçler elde etme konusunda gerçekten uzmanlaştığı gerçeğini pek değiştirmez sanırım...

    Buradan en verimli motoru ölçebilir miyiz? BMEP bize hacimsel verimliliği verir ama termal verimi vermez. Termal verim BSFC değerinden gelir. Öyleyse BMEP/BSCF oranı bize en verimli motoru bulma konusunda yardımcı olacaktır.

    ÖZET
    BMEP esasen beher 1000 rpm başına düşen güç/hacim oranının silindir basıncına, yani basınç ölçüsüne eşitlenmiş hali olup, motor kıyaslamada en değerli argümanlardan biridir. BMEP'i bir de BSFC oranına bölerseniz neredeyse motorun toplam verimliğini ortaya çıkaran mükemmel bir ölçüt elde edersiniz. Ancak bu haliyle bile BMEP otomativ dünyasında en kullanışlı niceliklerden biridir ve abartılı performans iddialarını test etmekte bire birdir.

    Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus BMEP'in öncelikle volümetrik verime işaret ettiği gerçeğidir. %100 volümetrik verimle çalışan bir motorun BMEP'i kabaca 165-170 PSI aralığına denk gelirken 195-200 PSI'lık bir BMEP yaklaşık %120'lik bir emiş verimine karşılık gelmektedir.
    Dolayısıyla 1,5 barlık boost basıncına sahip bir turbo motorun emiş verimi %150 mertebesine denk gelirken bunun BMEP karşılığı yaklaşık 250-255 PSI BMEP olacaktır. BU nedenle BMEP karşılaştırmalarında atmosferik motorlarla türbo/kompresör motorları aynı kefeye koymayınız, yanılırsınız.

    Saygılarımla.



    Kaynak :http://forum.donanimhaber.com/m_40100451/mpage_1/f_/key_//tm.htm#40100451

    TABLOLAR :

    />


    />


    BMEP Hesaplama Cetveli :

    http://www.dosya.tc/server27/avtnVo/BMEP-1.xlsx.html

    http://dosya.gen.tr/download/JSJmiEAC/bmep-1.xlsx.html

    http://www.yukletr.com/download.php?file=db0d73c148133eee3ec4595a50bf82cc

    http://dosya.co/download.php?id=510131F71

    Not: Linklerin hepsi aynıdır. Herhangi birinden indirebilirsiniz. Cetvelde motor hacmi kısmına litre cinsinden hacmini, motor gücü kısmına motorun maksimum gücünü, RPM kısmına ise motorun maksimum gücünü verdiği devri yazmalısınız.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LionTech16 -- 24 Ocak 2013; 15:13:49 >







  • Nissan Primera

     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]
  • Honda Jazz

     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi OnurD7 -- 24 Ocak 2013; 8:18:12 >
  • THP 200 prince engine.

     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]
  • Toyota Corolla 1,4 D-4D eklendi.

    quote:

    Orijinalden alıntı: rstknksl

    THP 200 prince engine.



    Peugeot RCZ olarak ekledim.
  • 0.9 TCe yerine 1.2TCe niye konmamış acaba
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Sadece Sürücü

    0.9 TCe yerine 1.2TCe niye konmamış acaba

    Renault Megane 1.2 TCE eklendi.
  • Dosya inmiyor. Doğrudan formülü verseniz. Bu formülde garip rakamlar çıkıyor. Birimler doğru mu?
    BMEP = HP x 895 / hacim (lt) x rpm

    86 PS, 1229 cc, 5600 rpm.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kesbi -- 24 Ocak 2013; 14:21:43 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: kesbi

    Dosya inmiyor. Doğrudan formülü verseniz. Bu formülde garip rakamlar çıkıyor. Birimler doğru mu?
    BMEP = HP x 895 / hacim (lt) x rpm

    86 PS, 1229 cc, 5600 rpm.

    http://dosya.gen.tr/download/JSJmiEAC/bmep-1.xlsx.html

    @tralles'in formülünde yanlışlık varmış. Formülü düzelttim.

    BMEP = (HP x 13000) / (hacim (lt) x rpm)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: kesbi

    Dosya inmiyor. Doğrudan formülü verseniz. Bu formülde garip rakamlar çıkıyor. Birimler doğru mu?
    BMEP = HP x 895 / hacim (lt) x rpm

    86 PS, 1229 cc, 5600 rpm.

    http://dosya.gen.tr/download/JSJmiEAC/bmep-1.xlsx.html

    @tralles'in formülünde yanlışlık varmış. Formülü düzelttim.

    BMEP = (HP x 13000) / (hacim (lt) x rpm)



    Teşekkürler. Hesaplamamla excel tuttu. Hem parantez, hem katsayı hatası varmış. Aracım imzamda ve değeri 162,443. 1.2 ecotech euro 5 atmosferik benzinli. Hem formülü hem benim değerleri ekleyebilirsiniz.

     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]
     BMEP | Motor Kıyaslama [Güncel Motorlar]


    1.2 benzinli atmosferik polo için hesapladım: 140,7

    1.2 motorlar, 1,4 motorlar, 1.6 motorlar diye de ayırsak tabloları. Ya da vergi dilimine göre. Karar vermek daha kolay olurdu.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kesbi -- 24 Ocak 2013; 14:44:54 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    Renault Megane 1.2 TCE eklendi.

    Güzel oldu.

    Opelin 1.4 Turbosu, sütçü beygirler sebebiyle yüksek puan alıyor

    138hp 1364cc 4900rpm'de vermeye başlıyormuş




  • Güzel konu.
    Geçen facebook grubunda paylaşılan bir görsel vardı yakın tarihli, performans ve yarış makinelerini de kapsayan arkadaşlara kıyaslama için faydalı olabilir.
  • @liontech16 güzel bir olay yapmışsın ama konu verilmiş demek gerekmez mi? Konuyu şikayet etmem o ayrı sadece sormak istedim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: kesbi



    Polo 1.2'yi ekleyeceğim. Formülleri ise konunun içerisine aldım.

    quote:

    Orijinalden alıntı: Sadece Sürücü

    quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    Renault Megane 1.2 TCE eklendi.

    Güzel oldu.

    Opelin 1.4 Turbosu, sütçü beygirler sebebiyle yüksek puan alıyor

    138hp 1364cc 4900rpm'de vermeye başlıyormuş


    Ekleyelim. Tabloda aslında çok eksik varmış.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: umutsirvan

    @liontech16 güzel bir olay yapmışsın ama konu verilmiş demek gerekmez mi? Konuyu şikayet etmem o ayrı sadece sormak istedim.

    @tralles'in konusunda güncel motorların hiçbirisinin verisi yok. O yüzden yeni konu açtım. Ama yine de konu tekrarı olduğu düşünülüyorsa konuyu komple silebilirim. Benim için hiç problem olmaz. Bunların hepsini ben zaten biliyorum. Son günlerde açılan anlamsız konular yerine insanların teknik bilgi içeren konuları okumasını ve bilgilenmesini, kısır tartışmalara, fişlemelere, anlamsız kavgalara yeğlerim.

    Daha önce 5 saat emek verip yazdığım bir konuyu da birinden ''Eee ne olmuş şimdi, ne yapalım yani.'' yorumu geldiği için 5 dakikada sildirdim, o yüzden benim için hiç problem olmaz, umrumda bile olmaz.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LionTech16

    quote:

    Orijinalden alıntı: umutsirvan

    @liontech16 güzel bir olay yapmışsın ama konu verilmiş demek gerekmez mi? Konuyu şikayet etmem o ayrı sadece sormak istedim.

    @tralles'in konusunda güncel motorların hiçbirisinin verisi yok. O yüzden yeni konu açtım. Ama yine de konu tekrarı olduğu düşünülüyorsa konuyu komple silebilirim. Benim için hiç problem olmaz. Bunların hepsini ben zaten biliyorum. Son günlerde açılan anlamsız konular yerine insanların teknik bilgi içeren konuları okumasını ve bilgilenmesini, kısır tartışmalara, fişlemelere, anlamsız kavgalara yeğlerim.

    Daha önce 5 saat emek verip yazdığım bir konuyu da birinden ''Eee ne olmuş şimdi, ne yapalım yani.'' yorumu geldiği için 5 dakikada sildirdim, o yüzden benim için hiç problem olmaz, umrumda bile olmaz.

    Benim oyle bir kastım olmadı. Emek vermissin eline saglık. Ben sadece bir nüanstan bahsettim. Tabiki bu tarz konuları saçma konulara yegleriz. Yanlış anlaşılmak istemem.
    Hele ki bir konunun hemde bilgilendirici bir konunun benim yüzümden silinmesi beni üzer. İsterse 10 tane tekrarı olsun

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.