Şimdi Ara

yigilma nedir?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
39
Cevap
0
Favori
2.869
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arabalar neden öne yigilir durunca?

    Dogru tabir bu mu bilmiyorum ama, mesela otobüs veya metro yavaslarken hepimiz aracin ileri istikametine dogru meylederiz. Araç durur, sabittir, ama bir müddet halen meyil halindeyizdir, böyle tarifi zor bir hal. hani sanki birsey olsun da biz rahatlayalim durumu olusur. Sonra o sey olur, galiba araç söförü freni salincamidir nedir birden hepimiz rahatlariz, ileri kaykilma pozisyonu geçer.

    Noluyor burada? Hareket halindeykenki tork ile fren sistemi arasindaki uyumsuzluk bu mudur?







  • Hayır. Fizik kuralı bu. Yani, evrendeki tüm cisimler sabit durmak ister ya da hareketlerini korumak ister (eylemsizlik prensibi). Bu durumda sen arabada otururken frene basılınca sen önceki araç ile olan hızını korumak istersin ve ileri doğru yığılırsın. Aynı şekilde frene bırakınca ya da yeniden gaza yüklenince sen durmak istersin (az önceki durumun tam tersi) fakat araç buna izin vermez ve seni arkaya doğru iten kuvveti yener ve götürür. Bunlar tamamiyle görünmez kuvvetlerdir. Fakat etkileri hissedilir. Takıldığınız yer varsa daha ayrıntılı açıklayabilirim. Sanırım soruyu doğru anladım.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi .C.O. -- 12 Mayıs 2006; 19:13:37 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: .C.O.

    Hayır. Fizik kuralı bu. Yani, evrendeki tüm cisimler sabit durmak ister ya da hareketlerini korumak ister (eylemsizlik prensibi). Bu durumda sen arabada otururken frene basılınca sen önceki araç ile olan hızını korumak istersin ve ileri doğru yığılırsın. Aynı şekilde frene bırakınca ya da yeniden gaza yüklenince sen durmak istersin (az önceki durumun tam tersi) fakat araç buna izin vermez ve seni arkaya doğru iten kuvveti yener ve götürür. Bunlar tamamiyle görünmez kuvvetlerdir. Fakat etkileri hissedilir. Takıldığınız yer varsa daha ayrıntılı açıklayabilirim. Sanırım soruyu doğru anladım.
    basitce fizik kurallarına göre bir arac 50km/h le gidiyorsa icindeki yolcuda o anda evren üzerinde 50km/h hızla yer degiştirme eylimi gösteriyordur. araba durdugunda ise o hızdan bir anda eylemsizlik hlaimizi geri kazanırken otomatik olarak zorlanırız ve tam ters yonde durma haraketi yaparız




  • quote:

    Orijinalden alıntı: .C.O.

    Hayır. Fizik kuralı bu. Yani, evrendeki tüm cisimler sabit durmak ister ya da hareketlerini korumak ister (eylemsizlik prensibi). Bu durumda sen arabada otururken frene basılınca sen önceki araç ile olan hızını korumak istersin ve ileri doğru yığılırsın. Aynı şekilde frene bırakınca ya da yeniden gaza yüklenince sen durmak istersin (az önceki durumun tam tersi) fakat araç buna izin vermez ve seni arkaya doğru iten kuvveti yener ve götürür. Bunlar tamamiyle görünmez kuvvetlerdir. Fakat etkileri hissedilir. Takıldığınız yer varsa daha ayrıntılı açıklayabilirim. Sanırım soruyu doğru anladım.
    Elbette, yani bunu biliyorum. Benim sorum bunun ötesinde. Anlattigim gibi, mesela otobüstesin, kaptan frene basinca biz harekete devam etmek isteriz, ama ayaklarimiz yere bastigi için yigiliriz, belirgin bir açi olusur. Buraya kadari zaten biliniyor.

    Benim sorum bu andan itibaren basliyor. Otobüs yavaslayip durdu ya zink diye, ve biz ileri yigildik. Bu andan itibaren, otobüs durmus iken, sanki halen bir güç var bizi ileri dogru zorlayan, gibi gelir. bir iki saniye sonra otobüs te biz de ancak düseriz yerimize ve rahatlariz.

    Ya yasamak lazim o esnada ancak anlatabilirim, böyle lafla tarifi zor.



    söyle bir sey gördüm de orada aklima geldi, tam ayni sey degil aslinda söylemek istedigim:



    VW Caravelle:

    EBC (Motor Fren Kontrol Sistemi)
    Vites küçülttüğünüzde ya da aniden gaz kestiğinizde motorun torkunu azaltarak aracınızın öne doğru yığılmasını önlüyor. Bu sayede, aktarma organlarında oluşabilecek aşırı zorlanmaların önüne geçiyor ve tekerleklerin yola daha iyi tutunmasını sağlıyor.




  • arkadaşlarında dediği gibi bu bir fizik kuralı...otobüs veya araç durma halindeyken senin bir potansiyel enerjin olur ama bu potansiyel enerji sadece kütle yer çekimi ve yükseklikle ilgilidir...otobüs hareketlendiği zaman senin bir kinetik enerjin oluşur...senin otobüse göre hızın sıfır olur ama yere göre hızın otobüsün hızına eşit olur...bu kinetik enerji kütle ve hızla ilgilidir...işte otobüs durduğu an senin sahip olduğun kinetik enerji bi anda kaybolmaz...vücudun bunu adeta soğurur...vücudundaki yığılmanında sebebi budur...caravelle de olmamasının sebebi senin vücudunun yaptığı soğurma işlemini araba belirli oranlarda yavaşlayarak kendisi yapar...e haliyle bu da arabanın mekanik özelliğiyle ilgilidir...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi xdanger -- 12 Mayıs 2006; 19:30:32 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ugurBJK

    Elbette, yani bunu biliyorum. Benim sorum bunun ötesinde. Anlattigim gibi, mesela otobüstesin, kaptan frene basinca biz harekete devam etmek isteriz, ama ayaklarimiz yere bastigi için yigiliriz, belirgin bir açi olusur. Buraya kadari zaten biliniyor.

    Benim sorum bu andan itibaren basliyor. Otobüs yavaslayip durdu ya zink diye, ve biz ileri yigildik. Bu andan itibaren, otobüs durmus iken, sanki halen bir güç var bizi ileri dogru zorlayan, gibi gelir. bir iki saniye sonra otobüs te biz de ancak düseriz yerimize ve rahatlariz.

    Ya yasamak lazim o esnada ancak anlatabilirim, böyle lafla tarifi zor.



    söyle bir sey gördüm de orada aklima geldi, tam ayni sey degil aslinda söylemek istedigim:



    VW Caravelle:

    EBC (Motor Fren Kontrol Sistemi)
    Vites küçülttüğünüzde ya da aniden gaz kestiğinizde motorun torkunu azaltarak aracınızın öne doğru yığılmasını önlüyor. Bu sayede, aktarma organlarında oluşabilecek aşırı zorlanmaların önüne geçiyor ve tekerleklerin yola daha iyi tutunmasını sağlıyor.

    Alıntıları Göster
    Şâyet yine yanlış anlamadıysam;
    işte o açı oluştu andan biraz önce biz belirli bir hız ile gidiyorduk ve şoför frene bastı, araç giderek yavaşlıyor fakat bu durumda vücudumuz -ki burada kütle konumundadır- hâlâ o eski hız ile gitmek ister fakat ayakkabının tabanı ile otobüsün tabanı arasındaki bizi iten kuvvete ters yönde gelişen sürtünme kuvveti bunu engeller ve o bahsettiğiniz açı oluşur. Sorunuzun cevabı buradan sonra başlıyor, işte o sürtünme kuvveti ve bizim elimizle tutunduğumuz boruya uyguladığımız iten kuvvette ters yöndeki kuvvet ile birleşince (daha bir çok kuvvet var etki eden fakat bariz şekilde etkileyenler bunlar) biz o arabanın giderken ki sahip olduğu hız ile bize vermiş olduğu ilerleme kuvvetini yeneriz ve çift taraflı ters yönlü kuvvetler birbirine eşit olduğu an da rahatlarız, eşit olana kadar yığılma eylemi gerçekleşir. Şayet ilerleme kuvveti sürtünmeyi yenerse öne doğru harakete başlarız.
    Sanırım doğru anladım. Şâyet yine hatalı ise tekrar sorun soruyu iyice merak ettim. :))




  • quote:

    Orijinalden alıntı: .C.O.

    Şâyet yine yanlış anlamadıysam;
    işte o açı oluştu andan biraz önce biz belirli bir hız ile gidiyorduk ve şoför frene bastı, araç giderek yavaşlıyor fakat bu durumda vücudumuz -ki burada kütle konumundadır- hâlâ o eski hız ile gitmek ister fakat ayakkabının tabanı ile otobüsün tabanı arasındaki bizi iten kuvvete ters yönde gelişen sürtünme kuvveti bunu engeller ve o bahsettiğiniz açı oluşur. Sorunuzun cevabı buradan sonra başlıyor, işte o sürtünme kuvveti ve bizim elimizle tutunduğumuz boruya uyguladığımız iten kuvvette ters yöndeki kuvvet ile birleşince (daha bir çok kuvvet var etki eden fakat bariz şekilde etkileyenler bunlar) biz o arabanın giderken ki sahip olduğu hız ile bize vermiş olduğu ilerleme kuvvetini yeneriz ve çift taraflı ters yönlü kuvvetler birbirine eşit olduğu an da rahatlarız, eşit olana kadar yığılma eylemi gerçekleşir. Şayet ilerleme kuvveti sürtünmeyi yenerse öne doğru harakete başlarız.
    Sanırım doğru anladım. Şâyet yine hatalı ise tekrar sorun soruyu iyice merak ettim. :))

    Alıntıları Göster
    Yok bu sefer cevaba bayagi yaklastigimi hissediyorum (tabi ben fizim okumadim, ekonomi okudum, anca isliyo kafa )

    Sorumun cevabini büyük ölçüde aldim. Mesela frene basiyor kaptan, biz de yigildik. Ama kaptan frene tam dibine kadar asilmayinca? Yani söyle: Yüksek hizdan hizlica yavasladik diyelim, duracaz. Ama kaptan durup durmamakta kararsiz, böyle çok düsük, belli belirsiz bir hizda kaldik. Abi iste adam 10 saniye böyle gitse biz 10 saniye hababam yigilik kaliyoruz . Iste bunu soruyorum galiba (benim de kafa yorgun tabi bu saatten sonra ) . Otobüs 10 saniye yigilsin dursun, bize ne oluyor. Bi kaç saniyede niye toparlayamiyoz kendimizi ?




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ugurBJK

    Yok bu sefer cevaba bayagi yaklastigimi hissediyorum (tabi ben fizim okumadim, ekonomi okudum, anca isliyo kafa )

    Sorumun cevabini büyük ölçüde aldim. Mesela frene basiyor kaptan, biz de yigildik. Ama kaptan frene tam dibine kadar asilmayinca? Yani söyle: Yüksek hizdan hizlica yavasladik diyelim, duracaz. Ama kaptan durup durmamakta kararsiz, böyle çok düsük, belli belirsiz bir hizda kaldik. Abi iste adam 10 saniye böyle gitse biz 10 saniye hababam yigilik kaliyoruz . Iste bunu soruyorum galiba (benim de kafa yorgun tabi bu saatten sonra ) . Otobüs 10 saniye yigilsin dursun, bize ne oluyor. Bi kaç saniyede niye toparlayamiyoz kendimizi ?

    Alıntıları Göster
    eylemsizligin devam eder taki evren üzerindeki yer degişimi hızın 0 oluncaya kadar .




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Sebastian_RR

    eylemsizligin devam eder taki evren üzerindeki yer degişimi hızın 0 oluncaya kadar .

    Alıntıları Göster
    steal_heard 'ın dediği gibi. Hızlar bir anda eşitlenmez. Sürekli azalır taki birbirlerine eşit olana kadar. Kaldı ki böyle olması bizim işimize gelir. Şâyet birden azalırsa çok ani olarak yer değiştirmeye başlarız. Sürtünme kuvveti filan da bu durumda işe yaramaz. Eşit olduğu anda ise sizinde dediğiniz gibi rahatlarız. Dİğer bir deyişle, o 10 saniye içinde kuvvetler birbirine eşit olmaya çalışır ve 10'uncu saniyede eşitlenirler. Hatta şöyle ki biz kuvvetler birbirlerine yaklaşmaya başladığı anda rahatlamaya başlarız yani yavaş yavaş yerimize geliriz.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: .C.O.

    steal_heard 'ın dediği gibi. Hızlar bir anda eşitlenmez. Sürekli azalır taki birbirlerine eşit olana kadar. Kaldı ki böyle olması bizim işimize gelir. Şâyet birden azalırsa çok ani olarak yer değiştirmeye başlarız. Sürtünme kuvveti filan da bu durumda işe yaramaz. Eşit olduğu anda ise sizinde dediğiniz gibi rahatlarız. Dİğer bir deyişle, o 10 saniye içinde kuvvetler birbirine eşit olmaya çalışır ve 10'uncu saniyede eşitlenirler. Hatta şöyle ki biz kuvvetler birbirlerine yaklaşmaya başladığı anda rahatlamaya başlarız yani yavaş yavaş yerimize geliriz.

    Alıntıları Göster
    ii şöfer yığılma dediğiniz şeyi az hissettirendir.




  • bu dediğinin tam adı eylemsizlik.(atalet)
    quote:

    Orjinalden alıntı: ugurBJK

    Arabalar neden öne yigilir durunca?

    Dogru tabir bu mu bilmiyorum ama, mesela otobüs veya metro yavaslarken hepimiz aracin ileri istikametine dogru meylederiz. Araç durur, sabittir, ama bir müddet halen meyil halindeyizdir, böyle tarifi zor bir hal. hani sanki birsey olsun da biz rahatlayalim durumu olusur. Sonra o sey olur, galiba araç söförü freni salincamidir nedir birden hepimiz rahatlariz, ileri kaykilma pozisyonu geçer.

    Noluyor burada? Hareket halindeykenki tork ile fren sistemi arasindaki uyumsuzluk bu mudur?





  • quote:

    Orijinalden alıntı: gurcan007

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    hareket halinde bir cismin devamlı gitmek istemesi duran bir cisminde durmak istemesi(eylemsizlik)sen otobüsün içindesin dolayısıyla otobüs te belli bir ivme ile hızlanıyor örn: olduğun yerde ddur bi arkadaşın seni arkadan ittirsin sen sanki arkadaşının ittiği yöne doğru girmek istemessin sebeb düzgün ivmelenme yapamadığın için ve eylemsizlikten dolayıdır




  • quote:

    Orijinalden alıntı: gurcan007

    Bu mesaj silindi.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: gurcan007

    yazılanlardan bişey anladıysam arap olayım


    OLMA !

    Sen ilk baş git biraz fizik ogren sonra arap ol !
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Sebastian_RR

    quote:

    Orjinalden alıntı: gurcan007

    yazılanlardan bişey anladıysam arap olayım


    OLMA !

    Sen ilk baş git biraz fizik ogren sonra arap ol !

    Alıntıları Göster
    allah iyiliğinizi versin hepinizin.size bir soru sorayımda tümden sıyırın balataları o zaman :) arkası açık bir otobus 2 m/s hızla gidiyo diyelim biz arkadan ateş ettik mermi 20 m/s hızla otobusun arkasından girdi ön cama kaçla çarpar..yada mermi yerine 3 m/s hızla bir ebabil kuşu girdi diyelim nolcak.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: kenfat10

    allah iyiliğinizi versin hepinizin.size bir soru sorayımda tümden sıyırın balataları o zaman :) arkası açık bir otobus 2 m/s hızla gidiyo diyelim biz arkadan ateş ettik mermi 20 m/s hızla otobusun arkasından girdi ön cama kaçla çarpar..yada mermi yerine 3 m/s hızla bir ebabil kuşu girdi diyelim nolcak.

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: kenfat10

    allah iyiliğinizi versin hepinizin.size bir soru sorayımda tümden sıyırın balataları o zaman :) arkası açık bir otobus 2 m/s hızla gidiyo diyelim biz arkadan ateş ettik mermi 20 m/s hızla otobusun arkasından girdi ön cama kaçla çarpar..yada mermi yerine 3 m/s hızla bir ebabil kuşu girdi diyelim nolcak.


    Otobusun arkasindan 20 m/s Hizla girdiyse bu hiz Otobuse goredir. 20 m/s Olarak on cama carpar

    Yere gore 20 M/s Hizla girdiyse 18m/s Hizla On cama carpar.

    Surtunmesiz ortam da.

    Bagil hiz. Konuyla ne alaksi war onu anlayamadim.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: AIRBOSS

    quote:

    Orjinalden alıntı: kenfat10

    allah iyiliğinizi versin hepinizin.size bir soru sorayımda tümden sıyırın balataları o zaman :) arkası açık bir otobus 2 m/s hızla gidiyo diyelim biz arkadan ateş ettik mermi 20 m/s hızla otobusun arkasından girdi ön cama kaçla çarpar..yada mermi yerine 3 m/s hızla bir ebabil kuşu girdi diyelim nolcak.


    Otobusun arkasindan 20 m/s Hizla girdiyse bu hiz Otobuse goredir. 20 m/s Olarak on cama carpar

    Yere gore 20 M/s Hizla girdiyse 18m/s Hizla On cama carpar.

    Surtunmesiz ortam da.

    Bagil hiz. Konuyla ne alaksi war onu anlayamadim.

    Alıntıları Göster
    Once arap olunup sonra fizik te ogrenilebilir bence, tamam araplar geri kalmıs ama bu seviyedeki fizik arap olduktan sonra da ögrenilebilir.




  • kardeş araç dursa bile sen hareket halindesindir.mesela kaza yapan aracın km'si aniden 0'dır ama sen hala hareket halindesindir kısaca senin hızında 0 km olmuyo araç dursa bile bu yüzden öne doğru yığılırsın
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nadirgurece

    kardeş araç dursa bile sen hareket halindesindir.mesela kaza yapan aracın km'si aniden 0'dır ama sen hala hareket halindesindir kısaca senin hızında 0 km olmuyo araç dursa bile bu yüzden öne doğru yığılırsın
    kardeş yüzünde tokat patlayınca neden acır. hızını alan el, yığılamayınca acıtır muahahah. ne örnek verdim yaw
  • quote:

    Orjinalden alıntı: ugurBJK

    Arabalar neden öne yigilir durunca?

    Dogru tabir bu mu bilmiyorum ama, mesela otobüs veya metro yavaslarken hepimiz aracin ileri istikametine dogru meylederiz. Araç durur, sabittir, ama bir müddet halen meyil halindeyizdir, böyle tarifi zor bir hal. hani sanki birsey olsun da biz rahatlayalim durumu olusur. Sonra o sey olur, galiba araç söförü freni salincamidir nedir birden hepimiz rahatlariz, ileri kaykilma pozisyonu geçer.

    Noluyor burada? Hareket halindeykenki tork ile fren sistemi arasindaki uyumsuzluk bu mudur?



    İşte bu bahsettiğin olay yüzündendir ki her zaman emniyet kemeri takmak lazım. Otobüs makul bir ölçüde frenleme yaptığı için ve hızı da fazla olmadığı için bu üzerinde oluşan 30-40 kg'lık kuvvetle çok rahat başedersin. Öne doğru eğilirsin, elinle bir yerleri tutabilirsin ve sonuçta bu kuvveti yenersin (yenemez isen yere kapaklanırsın ve otobüse maymun olursun).

    İşte otobüste kolayca üstesinden gelebildiğin bu 30-40 kg'lık kuvvetler bir otomobildeysen ve yüksek süratle bir yere çarparsan (bir anda bütün hızın sıfırlandığında) üzerinde binen yük süratine göre en az bir kaç tondan başlar! Ve sen bu kuvvetle başedemezsin. Eğer kolunla bir yere tutunarak karşı koymak istersen kolun kopar! Kemerle bağlı değilsen ön cama vurup metrelerce öne fırlarsın veya çarptığın cisim her ne ise ona yapışırsın ve cama ilk vurduğun anda boyun kırılmasından, kafatası veya beyin hasarından hala ölmediysen o cisme vurup öldürücü darbeler alırsın.

    Fizikle şaka olmaz. Fizik kurallarının her zaman göz önünde bulundurulması gereken Trafik ile hiç olmaz.




  • tamamen fizik kurallarıyla ilgili. araba hareket halinde olduğundan içindekilere de bir merkezcil kuvvet ve merkezkaç kuvvet etki eder. bunun etkisiyle savrulurlar. bi anlamda arabanın bir parçası gibi olduğundan dolayıdır.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.