...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...
6346 Cevap561875 Görüntüleme64 Favori
Bu konudaki kullanıcılar: hiç
  Sistem Belirtin Yazdır
Sayfa: <<     1 [3] 5 6 7 8 9 10      >>
Arama Terimi: Yazarı:
Konu içi arama ayarları
Sadece Arananın bulduğu yerler
Arama terimleri En önemli Üst minimum sıralama: /1000

Arama tercihlerinizi belirlediyseniz yukarıdaki kutuya arama terimini yazıp "Konu içi ara" butonuna tıklayınız.
[Poll]

...[ MOTOR YAĞI ile ilgili tüm paylaşımlar ]...


castrol
  48% (1176)
mobil
  24% (587)
shell
  8% (205)
elf
  7% (184)
selenia
  5% (137)
petrol ofisi
  3% (80)
total
  2% (55)
esso
  0% (18)


Toplam oy : 2442


(en son oy tarihi : 21 Nisan 2014; 0:48:54) 
Giriş
Mesaj

Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
27 Ağustos 2007; 9:09:58 


quote:

Orjinalden alıntı: celenay

bende şimdi değil ama 2 ay sonra yağımı değiştirmeyi düşünüyorum 96 şahin arabamda şu an castrol magnatac 10w 40 yağ var fakat kışın aracı çalıştırmakta çok zorlanıyorum (-30,-40 c) acaba 5 40 yada 0 40 yağ koysam farkedermi araba sabahları çalışmassa pürmüzle karteli ısıtıyom öyle çalışıyor




ince yağı yazın koymak mantıklımı


 
49 Mesaj
27 Ağustos 2007; 10:06:27 

motor yağlarının kutusundaki raf ömürleri nekadardır.


_____________________________



 
958 Mesaj
27 Ağustos 2007; 10:40:59 

valla ne demek istediğini anlamadım ama her yıl kışa girerken yağı antifirizi falan değiştiriyorum kışın 1 sene idare ediyom onunla bu topic ten anladığım kadarıyla akışkanlığı yüksek yağlar kışın daha faydalı oluyor iklim itibarı ile sıcak olan yerlerde ince yağlar yerine normal(20w 50) daha ekonomik ve mantıklı
quote:

Orjinalden alıntı: altin-orfoz


quote:

Orjinalden alıntı: celenay

bende şimdi değil ama 2 ay sonra yağımı değiştirmeyi düşünüyorum 96 şahin arabamda şu an castrol magnatac 10w 40 yağ var fakat kışın aracı çalıştırmakta çok zorlanıyorum (-30,-40 c) acaba 5 40 yada 0 40 yağ koysam farkedermi araba sabahları çalışmassa pürmüzle karteli ısıtıyom öyle çalışıyor




ince yağı yazın koymak mantıklımı



_____________________________

lezzet gider mesuliyet kalır

Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
27 Ağustos 2007; 11:37:27 

neden sordum

2 hafta önce arabaya bakım yaptırdım izmirde

adamlar 10-40 yağ koyalım yağı budur dedi bende ısrarla 0-30 yağ koydurdum

dün bir arkadaş hocam sen ne yaptın yazın ince yağğ konurmu su gibi yağdır yazın işlevini yapmaz dedi

sakıncası ne olabilir onu merak ettim

3-4 haftaya kadar buraya kar yağar kışlık bakım yaptırdım kırmızı antifriz 0-30 castrol magnatec filtr vs vs


 
958 Mesaj
27 Ağustos 2007; 12:35:34 

tamam dediğim gibi yaşadığın yerin soğukluğu önemli izmir gibi yerde 0 30 yağ gerçekten gereksiz hatta yanlış bir seçim olabilir kışın çok sert geçiyorsa 0 30 yağ uygun ancak yağ kontrolunu aksatmamalısın


_____________________________

lezzet gider mesuliyet kalır

Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
27 Ağustos 2007; 12:36:45 

subap vurup yağ eksiltirmi peki


40 Mesaj
1 Ekim 2007; 15:31:41 

Ben de sayın otomobil doktoru türbülansın, bilgili ve bizleri aydınlatıcı bilgiler vermesinden dolayı kendisine teşekkür ediyorum. Ancak sentetik yağların mineral bazlı yağlara göre daha çok eksilttiğini 25 Nisan 2006 tarihli yazısında yazmış düzeltmek istiyorum bilinenin ve sanılanın tam tersine sentetik yağlar normal ve sorunu olmayan motorlarda daha az eksiltme yapar nedeni ise ısıya olan dayanıklılığın mineral bazlı yağlara göre fazla olmasıdır. Ancak tüm sentetik yağlar mineral bazlı yağlardan daha ince oldukları için aşınmış ve yüksek kilometre yapmış araçlarda kullanıldıklarında daha fazla eksiltme yaparlar


 
1827 Mesaj
1 Ekim 2007; 19:58:20 

Eski karbüratörlü V6 motorlu 83 Ford Taunus Coupe'a sürekli 20-50 yağ koyuyorduk 1 sene önce yabancı forumlarda tavsiyeler üzerine 10/40 magnatec koymaya başladık sonuç aynen forumlarda yazdığı gibiydi benzin tüketiminde düşüş,daha sessiz ve stabil çalışma ve azda olsa performans artışı. Bunun sonucunda 300 bg. lik camaromuzdada 5-40 Castrol Edge yağ kullanmaya başladık aynı sonucu ondada aldık.. Fakat ince yağ kullanırken motorunuzun sağlıklı olması,contalardan sızma yapmaması gerekiyor. Bunun sonucundada pistonların daha rahat haraket etmesi ile yakıt tüketiminiz düşüyor araç motoru sürekli temiz ve zor durumlarda problem çıkarmıyor.


_____________________________



179 Mesaj
1 Ekim 2007; 21:05:24 

merhaba;

1998 model renault twingo 1.2 araç için kullanılması gereken yağ vizkozitesini öğrenebilirmiyim?

not: istanbulda kullanacağım aracı, araç 140.000 km de


_____________________________



2602 Mesaj
2 Ekim 2007; 8:20:35 

Renault Toros' ta tavsiye edilen yağ olan Elf 20W 50 kullanıyoruz. Emin değilim ama aralığı LPG' den sonra 4000km yaptılar.

Tavsiye edilen yağların haricinde aşırı değişik yağ koymayınız. Opel Vectra' lar normalde hararetli çalışırlar.(Yaklaşık 110 derece) Arabasına Formula 1 performans yağı koyduran motor hocası 1500km sonra motor yağının yarılandığını gördü. Yani çok ince olan bu yağ yüksek ısı nedeniyle buharlaştı. Bu yüzden performans olarak değil hesap olarak değerlendirmenizi tavsiye ediyorum.


_____________________________


1977 Renault 12 TL Kırmızı
İskenderun Deniz Alayı/Amasra SG Grup K 12.12.2012-17.05.2013


1769 Mesaj
2 Ekim 2007; 10:10:25 

Renault 19 tek nokta enjeksiyonlu araca 15w-40 koydum caizmidir? İzmirdeyim


_____________________________


Thy Majesty


 
664 Mesaj
2 Aralık 2007; 15:49:21 

selam arkadaşlar
arabam 1999 model toyota corolla 1.6
aracımın yağı değişecek. kataloğunda yarı sentetik yada mineral yağ kullanınız diyor. daha önce 10w/40 castrol gtx magnetec yağ vardı arabada. şimdi castrol edge 5w/40 tam sentetik yağ koydurmak istiyorum acaba arabama bir zararı olurmu? hem tam sentetik oluşu hemde viskositesinin farklı oluşu bir zarar getirirmi arabaya? bulunduğm yerde hava sıcaklıkları -20 ye kadar çıkabiliyor.
teşekkürler


_____________________________


[ Today Tomorrow TOYOTA ]
Toyota Avensis 1.6 Elegant Extra


 
162 Mesaj
25 Aralık 2007; 11:53:12 

bende uno 70 s 1,4 var önceki yağ selena 15w 40 idi ben bunu castrol magnatec 10w 40 yaptım (iyi halt etin dediğinizi duyuyorum sanki ..:) neyse iyi yaptımmı ki şimdi hava soguk çekiş düzeldi mükemmel gidiyor ses bile azaldı araba hafifledi zaten hafifti daha bir guş gibi oldu şimdi o keçeden kaçmazsa memnunum ...sonra başıma işş açmaz inşallah..açarmı?


_____________________________



337 Mesaj
19 Şubat 2008; 18:33:55 

Ben Konya'da ikamet eden biri olarak 98 corolla GLİ aracıma yaz aylarında 20W/50,kışında 10W/40 yağ koydurmam sizce doğru olur mu?


_____________________________



 
42 Mesaj
29 Nisan 2008; 11:33:59 



Güncel


_____________________________



 
42 Mesaj
29 Nisan 2008; 11:42:25 

quote:

Orjinalden alıntı: @levent@

o zaman neden o yağ kutusunda dururken bozulmuyor. kullanılmayan yağ neden bozulsun ki.
quote:

Orjinalden alıntı: türbülans

günümüzde her ne kadar yağların dayanıklılık kilometresi 15.000 e kadar çıktıysa da,yağın kilometre bağlantısı olmaksızın 6 ayda bir değiştirilmesi önerilmektedir..siz 6 ayda 15.000 km yapıyorsanız mesele yok..ama arabaya yağı koyup 6 ay boyunca hiç çalıştırmasanız bile 6 ay sonunda yağ özelliğini kaybetmeye başlar...




molekullerin yarılanma ömrü diye bir kavram var dimi
herhalukarda bozulacak

şimdi gelelim asıl mevzuya

önümüz yaz malum ow-40 yağ ince bir yağ

servisin önerdiği yağ 0w-40 ..acaba daha koyu yağ koymamız gerekirmi bu 1
castrolmu daha az eksiltir mobil 1 mi

not : turbulans banladıktan sonrada cevap yazabilirsin dostum



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 61trb61 -- 29 Nisan 2008; 11:45:51 >


_____________________________



9402 Mesaj
29 Nisan 2008; 16:33:31 

0w40 yağ daha az yağ eksiltir .Mobil 1 tam sentetik yağdır her araca uygun bir yağ değildir.Aşırı ince yağlar sabah soğuk çalıştırmalarda değilse bile ısınınca eksilme yapabiliyor. Zaten Mobil 1 su gibi ince bir yağdır , bana göre tamamen gereksiz bir yağ .Tabii ki aracına bağlı ama BMW , Mercedes vb yüksek performanslı araçlar için biçilmiş kaftan yağ her araca uyacak diye birşey yok .Asla zarar verir diye düşünmeyin eksilme yapabilir başınızı ağrıtabilir diye bakınız olaya.Herşeyin özünde katalogta ne yazıyorsa onu kullanın ne daha üst sınıfı ne de alt sınıfı seçin. Ama ince ayar noktasında tabii kikataloglarda geniş bir aralık verirler , siz hem aracınıza hem de cebinize uyan yağı tercih etmelisiniz.


_____________________________




 
42 Mesaj
29 Nisan 2008; 16:48:17 


vezir hocam
geçen yıl başıma geldi bmw varken
temmuzda izmirde koydum ow-30 yağ geldim trbzana 1 litre yağ eksiltti
bu yıl arabayı değiştirdik mercedes aldık
yağ olarak servis 0w-40 koyun diyor

10w-60 shell ultra racing koysam veya castrol edge yağ koysam nasıl olur ?
mobil 1 koymak istemiyorum işin gerçeği
birde otomatik şanzuman yağı ve filtresinide değiştireceğim
dextron atf -3 dışında ne önerirsiniz ?
ve ayrıca castrolmu daha iyi mobil 1 mi yoksa shell mi ?



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 61trb61 -- 29 Nisan 2008; 16:47:45 >


_____________________________



9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 8:57:51 

61trb61,

Motor yağında markanın hiçbir önemi yoktur , çeşitlisınıflamalar ve kodlamalar ile yağ min viskosite olayı garanti edilir.Ama üst noktada mesela motor temizleme , pislik giderme gibi çeşitli katkılar konularak fark yapmaya çalışılır.Bu noktada ufak tefek farklılıklar olabilir bunuda kullnıcıların hissetmesi çok zor ancak büyük bakımlarda motor inince fark anlaşılabilir.Birde motor yağını test için laboratuvar göndererek içindeki partiküllere bakılarak hangi elemanda aşınma var önceden anlaşılabilir.Bunu pahalı motor parçalarında yaparız genelde.Önleyici bakım başlığı altında incelenebilecek bir konudur.

şimdi senin yazında benim de bilmediğim 10w-60 yağını ilk defa duydum ,aslında duydumda sayılara dikkat etmemişim.60 sayısı çok özel bir sayıdır çünkü mineral yağlarda ki en büyük sayı olan 50 dir ama demek ki sentetikte 60 viskositesini yakaladılar.Teorik olarak 10w-60 yağının eksiltme yapmaması gerekir. Mobil 1 yağının eksiltme nedeni 30 sayısının düşüklüğünden geliyor.

teknik anlamda olan şey şu motor normal ısısına ulaşıpta yüke bindirildiğinde sollamalar ile yıpratılmaya başladığınızda veya gazı kökleme sayısı artmaya başlayınca motor içi hareret aşırı yükselmeye başlar .İşte zaten çok ince (viskositesi düşük) yağ bu noktada daha da incelir ve motor elemanların toleransların yetersizliği nedeniyle segmanlardan kaçarak silindir içine gider .aslında bir bakıma iyidir uaglama silindir içi için kötü birşey değildir.Ancak tehlikeli noktası sudur;

Yag yağ olarak silindir içinde kalsa güzel bir yağlayıcı olur aşınöma yönünden istenen nokta elde edilir.Ama silindir içi sıcaklığı yüzünden yağımız yanar ve karbon kalıntıları başta olmak üzere iöeride ince bir sıva şeklinde çatlaklara dolar ve karbonun çok sert bir madde olabildiği formlar vardır.Kalıntıları yanında aşaındırıcı zerreceikler halinde metali aşındırı ve iz şeklinde kılcal yarıklar açarlar .Segman ve silindir arası boşluk artar ve sonunda kompresyon oranı düşer.Bu motor performansının azalması demektir.

Demek ki yağ yanmadığı sürece işimize yaramaktadırçBunun yanmaması için de silindir içine veya bir şekilde yanma odasına geçmemesi lazımdır.Geçmemesi için bir direnci olmalıdır , ne çok dirençli olacak ne ne de az. Çok kalın yağlar çok dirençli olurlar bunlara yüksek viskositeli yaplar denir. İşte şanzıman yağlarımız veya differansiyel yağlarımız böyle aşırı kalın yağlardır .Ama motorda daha ince olan tercih edilir yoksa yağlama yapmak zorlaşır.

işte noktada motor için performansı kullnım için 50 numara yağ yeterlidir.Ancak zorlama ve performanslı güçlü motorlarda bu yağ da yanmaktadır.Bu yüzden sanırım 60 yağını piyasaya sürmüşler.Teorik olarak iyi görünüyor ama teknik verilerini incelemem lazım.Sonuçta şunu unutmamalısın. Parası düşünülmediğinde en iyi yağ (delta Viskositesi )en yüksek yağdır .Örnek veriyim.

mesela bana 2 örnek vermişsiniz.
ilki 0w-30 .bu delta vis. sayısını 30-0=30 olarak buluruz.
ikincisi 0w-40 :bunun deltası 40-0 =40 dır
üçüncüsü 10w60 bunun deltası 60-10 = 50 dir .

bu durumda en geniş aralıklı ve problemsiz yağ detası 50 çıkan 10w-60 olacaktır.
eğer yakında deltası 60 olan bir yağ çıkarsa mesela 0w-60 gibi onu tercih edin derim.bunun anlamı eksi derecelerde en aşırı şartlara artı derecelerde ise en yüksek sıcaklıklara dayanır demektir.

kolay gelsin.,

Not: bu arada shell yağının fiyatı ne kkadar acaba . merak ettim .ucuzsa ben de bir bakayım.


quote:

Orjinalden alıntı: 61trb61


vezir hocam
geçen yıl başıma geldi bmw varken
temmuzda izmirde koydum ow-30 yağ geldim trbzana 1 litre yağ eksiltti
bu yıl arabayı değiştirdik mercedes aldık
yağ olarak servis 0w-40 koyun diyor

10w-60 shell ultra racing koysam veya castrol edge yağ koysam nasıl olur ?
mobil 1 koymak istemiyorum işin gerçeği
birde otomatik şanzuman yağı ve filtresinide değiştireceğim
dextron atf -3 dışında ne önerirsiniz ?
ve ayrıca castrolmu daha iyi mobil 1 mi yoksa shell mi ?



_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:08:30 

patron kusura bakma hergün başka nickle geliyoruz
soruyu soran bendim
hemen bakıyorum ve fiyatını yazıyorum
shell ultra racing 10w-60 yağın ..evet 4 kilosu 132 ytl dediler telefonda sordum

Shell Helix Ultra, motor yüzeylerini aktif olarak temizleyen ve zararli kirleri ve tortulari kalici olarak gideren özel temizlik maddeleriyle size maksimum motor temizligi saglar. Pasa karsi olaganüstü dayaniklilik saglayarak otomobilinizin aracinizin motorunun daha az asinmasini saglar. Shell Helix Ultra motor sesini en düsük düzeye indirir ve sürekli durup kalkilan sehir trafiginin yükledigi asiri gerilime karsi motorlari korur. Shell Helix Ultra performans isteyenler içindir, aracinizin motorunuzu ferahlatirtir ve canlandirir. Shell Helix Ultra, Ferrari'nin önerdigi tek motor yagidir.


bu yağdan koyacağım
bulabilirsem tabiiki





vezir hocam kafanı şişiriyorum kusura bakma
benim için araçta en önemli şeyler

1- fren
2- motor yağı
3-tekerlek bilyaları
4-bujiler
bir araba bence bunların sayesinde yürüyor hangisi olursa olsun
o yüzden bunların bence önceliği var



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi simdax -- 30 Nisan 2008; 9:17:04 >

Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:11:59 



shellin
castrol ve mobil bire göre kalite anlamında çok farkı varmıdır ?


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:16:11 

evet teoride iyi bir de opratik olarak sonuölarını alırsak benim de fikrim olmuş olur.yanlız fiyatı biraz uçmuşlar gibi yeni ürün artı fiyat ve arge masrafları demişler.Ama arabanız fiymetli ise tabiki 50 lira farkın önemi olmaz.

Ufak bir ekleme yapayım .Sıfır numarayla başlayan tam sentetik yağlar ufak da olsa benzin ve motor gücü farkı hissetmenize neden olabilir.Yarış falan seviyor veya maksimum hız merakınız varsa 10 ile başlayan yağlarda son hızlarda 5-10 km düşük olması normaldir.Bunun tamamen ortadan kalkması için 0-60 yağını beklememiz gerekiyor.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 9:15:54 >


_____________________________




137 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:17:06 

Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


_____________________________


Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:20:13 


quote:

Orjinalden alıntı: ozhamarat

Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


bu manuel şanzıman ve diferansiyel yağı için geçerli bence

vezir hocam 0-30 veya 40 yağı ben eksi dereceler
için oldugunu likiditesi fazla oldugunu sanıyordum

kış aylarında 0w yağ
yaz aylarında 5w veya 10 w yağ ?


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:21:54 

simdax ,
yağ isi çok teknikbir konudur markanın aslında hiçbir önemi yoktur .Esas önemli olan numaralr harfler anlamlarıdır .bunları temel bilginiz olması için yedire yederi açıklayacağım. Bu harf ve sayılar devamlı olara API tarafındna modifiye edilir.

markalar arasındaki fark içinde kullndıkları katkılar ve bunların motor temizleme , sludge yani yaü çamuru özme gibi artı etkileri vardır.Yani yaplama özelliği numaralar işe garanti altına alınır .Çok sıkı testler ile piyasaya sürülmeden önce denetlenir.Değişik motorlarda onbinlerce km denenir, sonra piyasaya sürülür.bu yüzden yerli olanlar dışında (bunlara kötü anlamında değil ama testler hakkında bilgim yok) hepsi aşagı yukarı aynıdır.İçindeki katkıları zaten bir sırdır açıklamazlar.Ticari sırların dışında bize ucuzunu ve en uygununu almak düşer.


quote:

Orjinalden alıntı: simdax



shellin
castrol ve mobil bire göre kalite anlamında çok farkı varmıdır ?




_____________________________




9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:25:34 


quote:

Orjinalden alıntı: simdax


quote:

Orjinalden alıntı: ozhamarat

Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.


bu manuel şanzıman ve diferansiyel yağı için geçerli bence

vezir hocam 0-30 veya 40 yağı ben eksi dereceler
için oldugunu likiditesi fazla oldugunu sanıyordum

kış aylarında 0w yağ
yaz aylarında 5w veya 10 w yağ ?

ilk 2 hanesi sayı kışın yapğın donma derecesini veya viskositesini anlatır.Son 2 hane ise yazın motor hareretiyle birlikte yanmaması için yağın kalınlığını gösterir.yaniaynı yağ ısıtıldığında su gibi olmuyor akıcılığını azaltmıyor demektir.


_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:28:38 


bu arabımı yogun kış şartlarında kullanmayacağım yani öyle düşünüyorum en azından
o yüzden 0 yağ koymayacağım
bu shell ultra racing 10w-60 tan bulabilirsem koyacağım
veya getirteceğim 6 kilo
baktım olmadı mobil 1 0w-40 koyacağım

sizin ek bir öneriniz varmı vezir hocam
bu arada sizin o taraflar iyice ısınmaya başlamıştır
Allah yardım etsin


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:29:09 


quote:

Orjinalden alıntı: ozhamarat

Almanyada yapılan bir araştırmaya göre motor yağının hiçbir zaman değiştirmeye gerek olmadığı sadece yağ eksiltmesinden dolayı yağı tamamlamak gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır.



tamamen yanlı ve saçma bir yorum.nedeni ise yağ sadece motor yağlamasında kullnılan bir madde değildir.Motor yağını her değiştirdiğinizde motor elemanlarından mikron mertebesinde kopan parçaları da motordan uzaklaştırmış olursunuz.Motor yağı sadece temizleme fonksiyonuyla motor ömrünü uzatır.Kopan parçalar bir yerlerde birikirse ileride büyük problemşler doğabilecektir.bu yüzden arabanız değerli para da bol ise sık sık yağınızı , yağ filtresi ile birlikte değiştiriniz.


_____________________________




9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:37:30 

quote:

Orjinalden alıntı: simdax


bu arabımı yogun kış şartlarında kullanmayacağım yani öyle düşünüyorum en azından
o yüzden 0 yağ koymayacağım
bu shell ultra racing 10w-60 tan bulabilirsem koyacağım
veya getirteceğim 6 kilo
baktım olmadı mobil 1 0w-40 koyacağım

sizin ek bir öneriniz varmı vezir hocam
bu arada sizin o taraflar iyice ısınmaya başlamıştır
Allah yardım etsin


Sıfır yağ kışlık yağdır ama biraz once de bahsettiğim gibi yakıt tasarrufuna da katkısı vardır.İnce yağ daha az sürtünme katsayısı vardır. Piston krank hepsi daha az sürtünmede daha fazla performans gösterirler.Bunun dışında bir yararı yoktur .Ama ikinci sayı büyük olursa bu sefer yağ eksiltmesi az olur . Teoride hiç eksiltme yapmaması gerekir.Şmdi otorup iyice hesap yapmalı .Benzin ateş pahası , %1-2 yakıttan tasarruf ederek eksilen yağı kaç km de amorti ederiz.

Para hesabını yapmayacak durumdaysanız shell ultra şu ana kadar duyduğum en geniş aralıklı piyasa yağıdır.BMW merco gibi araçlar için hele turbolu ise kaçırılmayacak bir fırsat gibi duruyor.Ama diper markalar da illaki pazarı kaybetmemek için 60 numara yağ çıkarırlar. Bu piyasa milyarlarca dolarlık sııkı rekabetin olduğu bir pazardır.Bir marka çıkaracakda diğerleri bakacak .Hiç sanmam.Belki de halen test aşamasında 3-5 çeşit yağları vardır.

evet buralar ısınmaya başladı ama şu aralar iyi gidiyor.Nazar değömesin yazın 60 numara yağ bile yetmez buralara.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 9:37:42 >


_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:38:28 

Motor Yağının Görevi Nedir?
Motor yağı, motorun tüm hareketli aksamı üzerinde film şeklinde ince bir tabaka oluşturarak sürtünme ve aşınmayı azaltır, bu da tekerleklere daha fazla güç aktarıldığı anlamına gelir. Motor yağı içerdiği deterjanlar vasıtası ile motoru temizlemeye yardımcı olur, pasa karşı korur ve aynı zamanda silindirlerin çevresindeki aşırı sıcağın bir bölümünü kartere indirmeye yardımcı olur.

Mineral Yağlar
Mineral yağlar yıllardır kullanılmakta olan klasik yağlardır. Yeraltındaki bildiğimiz petrolün distile edilmesinden sonra deterjan, viskozite geliştirici ve aşınma önleyici birtakım katkılar eklenmek suretiyle üretilirler. Fiyatları genelde ucuzdur ve ortalama bir performans sunarlar.

Sentetik Yağlar
Sentetik yağlar laboratuvarlarda çeşitli kimyasal işlemler sonucunda kimyagerler tarafından üretilen yağlardır. Fiyatları mineral yağlara oranla daha pahalıdır ancak hem daha iyi performans, hem daha uzun süreli kullanım sunarlar. Termal dayanıklılıkları fazladır. Yağlama görevlerini daha uzun süreler yerine getirirler ve çok daha fazla sıcağa dayanabilirler.

Yarı Sentetik Yağlar
Yarı sentetik yağlar bu ikisinin karışımıdır ve hem fiyatları, hem de sundukları performans bu iki yağın arasındadır. Genellikle %70-80 mineral yağa %20-30 sentetik yağ karıştırılmak suretiyle elde edilirler.

Viskozite ve Viskozite Endeksi Nedir?
Viskozite basit şekliyle bir yağın kalınlığının ölçüsüdür. Belirli bir sıcaklıkta yağın ne kadar akıcı olduğunu göstermek için de Viskozite Endeksi kullanılır. Genellikle bir yağ kalınsa viskozitesi yüksek, ince ise viskozitesi düşüktür. Viskozite endeksi bize bir yağın ısıya maruz kaldığında ne kadar inceleceğini gösterir. Rakam ne kadar yüksekse, ısıya maruz kaldığında yağ o kadar az incelir. Rakam düşükse yağın viskozitesi düşük, yüksekse viskozitesi yüksektir. Vizkozite endeksi aynı zamanda bir yağın belirli koşullar altında nasıl davranacağını da gösterir. Çok yüksek viskoziteli bir yağ (Ör: 50) özellikle düşük sıcaklıklarda motorun belirli kısımlarına ulaşamayabilir, hatta yüksek devirlerde silindir ile motor arasındaki film kopabilir. Çok düşük viskoziteli bir yağ ise (Ör:0) özellikle aşırı yüksek sıcaklıklarda çok fazla incelerek koruma özelliğini yitirebilir.
Tek Viskozite ve Multi-Viskozite Yağlar
Hizmet ettikleri sıcaklık aralığı bakımından yağlar ikiye ayrılır: Tek viskozite ve çok viskoziteli (multi-viskoziteli) yağlar. Tek viskoziteli yağlar hava sıcaklıklarının daimi olarak sabit olduğu durumlara uygundur, dolayısı ile bu tür yağlar hem yaz, hem kış kullanımına uygun değildir

(Ör: 20W-50 değil de sadece 50W) . Zaten bugün bir benzin istasyonuna gidip herhangi bir marka motor yağı almaya kalktığınızda hepsi multi-viskozite olacağından, isterseniz hemen bu tip yağlara geçelim.Günümüzde araçların tamamına yakınında kullanılan multi-viskozite yağlar ise yapı olarak değişken hava koşullarında hizmet etme özelliğine sahip olduklarından hem yaz sıcağında, hem de kışın soğuğunda kullanılabilirler. Kalın bir yağ soğuk hava koşullarında jelleşecek ve görevini tam olarak yerine getiremeyecektir. İnce bir yağ ise soğukta rahat akacak, ancak yüksek sıcaklıklarda motor ile silindir arasındaki film tabakası incelecek, ya da kopacaktır. Sonuçlarını düşünün.. Tek viskoziteli yağların bu dezavantajları üzerine ince bazlı bir tek viskozite yağa çeşitli polimerler eklenmek suretiyle multi-viskozite yağlar üretilmiştir. Eklenen bu polimerler sayesinde multi-viskozite yağlar kışın soğuğunda yada ilk çalıştırma esnasında görev yapabilecek kadar ince, yaz sıcağında güvenebileceğiniz kadar da kalındırlar. İkisi aynı anda saçma, belki de inanılmaz geliyor değil mi? Nasıl olduğunu makalenin ilerleyen paraglaflarında okuyabilirsiniz.. Çok basit.

Multi-Viskozite Yağların Avantajı Nedir?
Tek viskoziteli bir yağın akıcılığı her sıcaklıkta aynıdır. Çok viskoziteli yağlar ise tek viskoziteli yağlardan farklı olarak kendilerini değişen sıcaklıklara adapte ederler. Çok viskoziteli bir yağ tek viskoziteli bir yağa oranla soğuk havalarda daha akıcı, yüksek sıcaklıklarda ise kesinlikle daha kalın ve güvenlidir.Bu, aynı zamanda şu anlama da geliyor: Otomobilinizi belirli bir süre için kullanmadığınızda motor yağı kartere doğru süzülecek ve tekrar çalıştırdığınızda çok kısa bir süre için dahi olsa, motorunuzun tüm parçalarına ulaşması için belirli bir süre geçecektir. Çok viskoziteli yağlar soğuk havalarda tek viskoziteli yağlara oranla daha akıcı olduklarından motorun içerisindeki parçalara daha çabuk ulaşırlar, böylelikle ilk çalıştırma anındaki motor aşınmaları daha azdır.Çok viskoziteli yağlar tek viskoziteli yağlara oranla %1,5 ila %3 arasında yakıt tasarrufu sağlarlar. Çok viskoziteli yağlar hem düşük, hem yüksek sıcaklıklarda daha fazla koruma sağlarlar.Multi-Viskozite Yağların Çalışma PrensibiYağ kullanımında sorun şudur: 10W kadar ince bir yağ kullanırsak yağ oldukça ince olduğundan ne ilk çalıştırma anında, ne de soğuk havalarda akıcılık açısından bir problem yaşamayız. Peki hava oldukça sıcaksa, ya da motor ısısı son derece arttığı zaman ne olacak? Gidip hemen yağı mı değiştireceğiz? İşte bu problemi çözmek için üretim aşamasında diğer birçok katkıyla birlikte multi-viskozite yağlara “viskozite geliştirici” katkı maddeleri eklenir. Yağ yine aynı yağdır, 10W bazlıbir yağ.. Ancak, eklenen polimerler sayesinde ısındığında örneğin 40 viskoziteli bir yağ gibi davranır, böylelikle sıcak hava koşullarında da görevini yerine getirir. Nasıl mı?

Eklenen polimerleri kimyasal olarak yağ soğukken içinde bağımsız olarak yüzen toplar olarak düşünün. Yağ ısındıkça bu polimerler çözülmeye ve uzun zincirlere dönüşmeye başlarlar, ve böylelikle yağın incelmesini önlerler. Ondan sonra dalga geç “alt tarafı polimer”... Nereye dalga geçiyosun? Öhö.. Eee. Evet, ne diyordum, birleşirler ve böylelikle ne olur efenim? Bir yağın içinde iki yağ... Yağınız 10W-40 ise soğukta 10W gibi ince, sıcakta ise 40 viskozite yağ kadar kalın gibi davranır. Burada önemli olan viskozite aralığını seçerken kışın tahmini en soğuk, yazın ise tahmini en sıcak derecesine dikkat etmektir. 10 bazlı bir yağı 10W-30 yapmak için daha az, 10W-40 yapmak için daha fazla polimer eklemek gerekir. E, asıl yağlamayı yapan polimer değil de yağ olduğuna göre, neden gereksiz yere içerisinde daha fazla polimer olan bir yağ kullanalım? 10W-30 idare ediyorsa neden 0W-40 gibi.. Yani şu saçma: “Abi, var ya en iyisi Mobil 0W-40’mış”.. Böyle birşey yok arkadaşlar. Bu bana iyi gelir de, sen Antalya’nın sıcağındasındır, kışları Antalya -40 derece mi 0 bazlı yağ kullanılsın? Viskozite aralığı tavsiye üzerine değil, kesinlikle ve kesinlikle içerisinde bulunulan iklime göre seçilmelidir. Tavsiyeyi aynı ildeki arkadışınız yapıyorsa ayrı.. Her bir viskozite aralığı için tek tek olmasa da, isterseniz genel bir görüş oluşturması açısından aşağıda en bilinen viskozite sınıflandırmalarını verelim. Bunlardan en ayrıntılı ve en bilineni SAE’ ninkidir, yani şu hep konuşulan 10W-30, 20W-50 gibi.. Ancak SAE derecelendirmesinde hangi viskoziteyi seçeceğinizden emin olamıyorsanız, kutunun üzerine bakıp daha basit olan API, ya da ondan da basit olan ACEA sınıflandırmasına göre de seçim yapabilirsiniz. (Bakın diyorum ama, du bakıyım var mı? Eveeet.. Yağımızı elimize alalım.. Ne diyor? Shell Helix Ultra SAE 5W-40, API SJ/CF, ACEA A3/B3.

Viskozite Derecesini Seçmek
En bilinen viskozite sınıflandırmaları şunlardır:SAE (Society of Automotive Engineers) sınıflandırmasıSAE sınıflandırması diğerlerinden farklı olarak yağı düşük ve yüksek ısılardaki viskozitesine göre sınıflandırır, dolayısıyla bir miktar daha ayrıntılı olduğu söylenilebilir. Ancak en bilinen ve en çok kullanılanı olması sebebi ile, ilk sırada

SAE sınıflandırmasını inceleyelim.
SAE sınıflandırmasında derece “W” harfi ile ayrılan iki rakamdan oluşur. W, winter yani kış anlamındadır ve yağın düşük sıcaklıktaki viskozitesini gösterir. Örneğin 10W-40’taki “10W” gibi. Bu, aynı zamanda yağın baz viskozitesidir, yani polimer eklenmeden önceki asıl viskozitesi. Bu rakam ne kadar düşük olursa yağ o kadar ince olacağından, bu bize aynı zamanda yağın düşük ısılarda ne kadar akıcı olacağını ve motorun ne kadar kolaylıkla çalışacağını da gösterir.İkinci rakam yağın yüksek ısı viskozitesini verir. 10W-40’taki “40” gibi. Bu rakam ne kadar yüksekse, yağ sıcakken o kadar viskoziteli, yani kalın demektir.

API (American Petroleum Institute) Sınıflandırması
Sınıflandırma iki harf ile yapılır. İlk harf yağın benzinli (S) veya dizel (C) motorlardan hangisine uygun olduğunu, ikinci harf ise yağın aynı gruptaki performans değerini gösterir. Performans sınıflaması her iki grupta da A en düşük olmak üzere benzinli motorlar için A-J arası, dizel motorlar için ise C-F arası yapılır.Benzinli motorlarda: (min.performans) SA..SB..SC..SD..SE..SF..SG..SH..SJ (max.performans)Dizel motorlarda: (min. performans) CA..CB..CC..CD..CE..CF (max.performans)Eğer yağ kutunuzun üzerinde “API SJ/CF” şeklinde bir ibare görürseniz bu, yağın hem benzinli, hem de dizel tüm motorlarda kullanılabileceği (Ferrari dahil) anlamına gelir.<

b>ACEA (Association of European Car Manufacturers) Sınıflandırması
Sınıflandırma bir harfi takip eden bir rakam ile yapılır (A3 gibi). ACEA standardı iki kategoriye ayrılır. Birinci kategori yağın hangi motorda kullanılabileceğini açıklar:Benzinli motorlar için A Dizel otomobil motorları için B Dizel kamyon motorları için C Yağın performans seviyesini ise takip eden rakam belirler:Yakıt ekonomisi için 1 Genel amaç için (ortalama seviye) 2 Yüksek performans için 3 Örnegin A3 benzinli motorlar için yüksek performanslı bir yağı, A1 benzinli motorlar için ekonomi amaçlı bir yağı tanımlar.Viskozite konusunda yapacağınız seçim sıcaklık, otomobilin üzerindeki kilometre, piston aralıkları ve kullanım şartları gibi birçok değişkene bağlı olmakla birlikte, genel kural olarak viskozite aralığını çok açmadan mümkün olan en ince yağı kullanmak en iyisidir. Çok kalın yağların da sürtünmeyi arttırdığı bir gerçektir. En ince derken, akla 0W-40 gelebilir, ancak bulunduğunuz iklimde hava kış mevsiminde -18 derecenin altına düşmüyor, yaz mevsiminde de aşırı sıcaklar yoksa neden 0W-40 yerine 10W-30 olmasın? Burada seçim tamamıyla size kalmıştır. Bir yağ kutusunun içinde katkı maddesi ne kadar az ise o kadar iyidir, 0W-40 alırsınız, içerisinde fazla fazla katkı maddesi vardır, ya da 10W-30 alırsınız, içindeki gerçek yağ oranı o kadar fazladır. Sadece bazı 0 yerine 10 olduğu için diğerinden biraz daha kalındır. Aslında bu seçimi yaparken kilometreyi de hesaba katmakta fayda var. 0 km. bir arabada ince yağ, 100.000 km.’deki, yada daha eski teknolojili bir arabada daha kalın yağ kullanımı mantıklı olabilir. Yeni bir arabada piston aralıkları daha incedir, dolayısıyla ince yağ kullanımı hem sürtünmeyi azaltması sebebiyle, hem de aralıkların zaten dar olmasından ötürü mantıklıdır. Ancak 100.000 km.yapmış bir motorda aralıklar fazlasıyla açık olacağından nispeten daha kalın bir yağ kullanmak mantıklı bile olabilir. Böylelikle yağ sızıntılarını bile önleyebilirsiniz. 20W-50 mesela..

Değişik Tip Yağların Karıştırılması
Sentetik yağların yarı sentetik olanlarla hatta mineral yağlarla uyumlu olduğunu söyleyenler olabilir, ancak yağ kaçırma problemleri yaşamamak ve motorunuzun nihai performansı açısından başlangıçta bu tipten birini seçmenizi ve kesinlikle değiştirmemenizi tavsiye ederim. Mineral yağların içerikleri sentetik olanlardan farklıdır, ve mineral yağ emmiş contaların sonradan özellikle daha ince olan sentetik yağa geçildiğinde yağ kaçırabilmeleri olasıdır. 250.000 km sorun çıkarmadan çalışmış motorların, bu kilometrede mineralden sentetik yağa geçildiğinde kaçırmaya başladığına da rastlanılmıştır. Bunda sebep büyük olasılıkla sentetik yağa geçiş öncesi motoru belirli bir süre rolantide çalıştırmak sureti ile temizleme amaçlı kullanılan ince yağın motor içinde zamanla birikip artık sızdırmazlık görevi gören kalıntıları silip süpürmesi ve bunları da temizlemesidir. Buradan şu sonucu çıkartabiliriz: Arabanız yeniyse ve mineral bazlı yağ kullanıyorsanız temizleme amaçlı yağı uyguladıktan sonra sentetik yağa iç rahatlığıyla geçebilirsiniz. Hatta 5W-40 gibi bir viskozite aralığı seçip mecbur kalmadıkça bunu bile değiştirmemek en iyisi. Çünkü bunun değişmesi kesinlikle yağın kalınlığının da değişmesi anlamına gelir. Ancak ve ancak arabanız çok fazla km. yaptıysa bir miktar daha kalın yağa geçin. Yukarıdaki örnekte kalın bir mineral yağdan çok ince bir sentetik yağa geçiş sonrası da kaçırma oluşmuş olabilir. Çünkü 250.000 km. yapmış bir motorda aşınma çok fazla olacağından belki de suç ince yağ seçiminde.

Yağ Katkıları Yararlı mı?
Günümüzde hepsi de birbirinden mükemmel olduğunu iddia eden bir çok yağ katkısı satışa sunulmuştur. Özellikle televizyonda gece yarısı reklam kuşaklarını istila eden bu ürünler gerçekten işe yarıyor mu?Şimdi şunu düşünelim: Shell, Mobil gibi araştırma ve geliştirmeye yılda milyonlarca dolar bütçe ayıran ve hatta dünyanın en iyi kimyagerlerini istihdam eden dev şirketler bu sihirli formülleri bulamıyorlar da yağ katkısı üreten firmalar mı sadece bu sihirli formüllere sahip?Aynı şey otomobil üreticisi firmalar için de geçerli. Eğer bu mucize katkılar gerçekten motor gücünü arttırıyor, ya da en azından yakıt tüketimini azaltıyorsa neden otomobil üreticisi firmalar her otomobil başına bir kutu da bu katkılardan eklemiyorlar?Üçüncü olarak, bu mucize yağ katkılarından hiç biri tanınmış yağ üreticilerinin markasını taşımamaktadır. Sonuç olarak, yağ üreticisi firmalar en iyi karışımı elde edebilmek için zaten her yıl milyonlarca dolar harcamaktadır. Dolayısıyla yaptıkları bu harcamanın sonucunu diğer ufak firmalardan daha iyi aldıklarına emin olabilirsiniz. Ayrıca zaten kaliteli bir yağ, üretim aşamasında 10’a yakın katkı ile zenginleştirilmektedir. Bunların neler olduğunu ve görevlerini makaleyi daha fazla uzatmamak için yazmıyorum. Ancak deterjanlar, pas önleyiciler, aşınma azaltıcılar, antifriz vs. örnek verilebilir. Yani, kullanmakta olduğumuz yağın içerisinde bir bakıma yağ katkıları zaten fazlasıyla vardır. Öyle ise ne olduğunu bilmediğimiz katkılara neden para ödeyelim? Üstelik motora bırakın yararlı olmayı, zarar verme ihtimalleri varken.. Bu zarar iki türlü olabilir: Birincisi zaten yağın içerisinde olan bir maddeyi içeren katkı ekliyor ve bu maddenin oranını aşırı derecede arttırıyorsunuzdur, ikincisi de yağın içinde hiç olmayan bir maddeyi ekliyorsunuzdur, bunun da sonuçları iyi olmayabilir. İsterseniz piyasadaki yağ katkılarının içinde genel olarak en çok bulabileceğiniz iki maddeyi inceleyelim:

TeflonKimi yağ katkıları başlangıçta işe yarıyor gibi görünse de, Teflon gibi partiküller içeren katkılar zamanla yağ filtresini tıkayabilirler. Yağ filtresinin tıkandığını gösteren bir uyarı ışığı da olmadığına göre... PTFE’yi keşfederek Teflon’un patentini elinde bulunduran DuPont şirketi bile “Teflon içten yanmalı motorlarda yağ katkısı olarak kullanılmaya uygun değildir” açıklamasını yapmıştır. Tabi bu açıklamayı yağ firmalarından aldığı yüklü rüşvet karşılığında yapmadıysa... Biz, gerçeği açıkladığını varsayalım.

Çinko
Diğer bir çeşit yağ katkısı ise çinko içerenlerdir. Çinko genelde tüm motor yağlarında motordaki aşınmaya karşı koruyucu madde olarak bulunmakta ve motorda metal-metale temas eden yüzeylerde koruma görevi görmektedir. Normalde sık karşılaşılmayacak bir durum olan metal-metale sürtünme anında koruyucu görev görmesi için bilinen tüm markaların yağları zaten çinko içermektedir. O halde neden daha fazlasını ekleyelim? Motor yağına eklenen daha fazla çinko daha iyi koruma sağlamayacak, sadece metal-metale temas aşırı derecede fazlaysa korumanın süresini uzatacaktır. Yağınıza daha fazla çinko içerikli yağ katkısı eklemek silindir valflerinde kalıntı oluşturmaktan ve bujilerinizde ateşleme sorununa sebep vermekten başka bir işe yaramayacaktır, inanın.<

b>Motor Yağı ile Yakıt Sarfiyatı Arasındaki İlişki Nedir??
Bir yağın viskozitesi yağın kendi içsel sürtünmesiyle bağlantılıdır. Bir yağın viskozitesi ne kadar yüksekse, yani kalınlığı ne kadar fazlaysa, sürtünme o kadar fazla olacaktır. 20W-50 yağ yerine 0W-30 viskoziteli bir yağ kullandığınızda sürtünme daha az olacaktır. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz gibi, yağ seçiminde asıl etken sizin sürtünmeyi nasıl istediğiniz değil, bulunduğunuz iklim şartları olmalıdır. Gereksiz yere çok ince yağ kullanmayın. Aklınıza benim aklıma gelen şey geldi mi acaba merak ettim? Eğer bir yağ ne kadar ince ise sürtünme o kadar az ise?... ve eğer drag yarışına katılacaksanız? Yağınız kalın ise ayvayı yediniz.

Koyu Renk (Kirli) Yağlar Motordaki Olası Problemlerin Habercisi mi?
Kirli, yahut koyu renkli yağ kesinlikle motordaki olası problemlerin habercisi değildir. Aksine iyi bir işarettir. Kirli yağ, yağın görevini yerine getirdiğinin kanıtıdır: Motor veya her ne ise, artıkları toplayıp motorun belirli kesimlerinde takrar toplanmamak üzere onları kendi içinde biriktiriyor demektir. Zaten yağınızı ve yağ ile birlikte filtrenizi de değiştiriyorsanız sorun yok demektir.

Motor Yağı Seviyesi Kontrolü
Doğru bir okuma için öncelikle otomobilinizi düz bir zeminde parkedip en az 5dk. olmak üzere yağın süzülmesini bekleyin. Yağ çubuğunu çıkarıp bir bez ya da kağıt mendil ile silin. Yağ çubuğunu yerine yerleştirip birkaç saniye bekleyin. Yağ seviyesini okumak üzere tekrar çıkardığınızda büyük bir ihtimalle MIN ve MAX seviyeleri arasında, genellikle de MIN seviyesine yakın olacaktır. Her seferinde çok fazla olmamak sureti ile ve yine her defa kontrol etmek sureti ile MAX seviyesine yaklaşıncaya kadar yağ ekleyin. Kesinlikle MAX seviyesini geçmeyin. 1600 cc. hacimli bir motorda genellikle 1 lt.’lik yağın yarısı yeterli olacaktır. Belki biraz fazlası.. Ancak kutunun dibinde çok az dahi kalmış olsa, “bunu taşıyacağıma ekleyeyim, MAX seviyesini biraz geçiversin, ne olacak?” mantığıyla kalan yağı da eklemeyin. Motorun performansına göre birkaç hafta, en geç bir ay sonra zaten elinizde kalan yağ miktarı kadar eksilme olacaktır. Daha sonra ekleyin, en iyisi... Çubuğu yerine yerleştirdikten sonra motor yağ kapağını kapatmayı unutmayın. Periyodik yağ seviye kontrolleri her 2000 km.’de bir yapılabilir. Ancak en iyisi herkesin kendi istatistiğini tutması. Yağ eksiltme; motor performansı, motorun üzerindeki km. ve bakımıyla alakalı olduğu kadar aynı model ve yaşa sahip otomobillerde sürücülerin kullanım tarzından kaynaklanan farklılıklar olması da doğaldır. Bu sebeple isterseniz ilk birkaç sefer ortalama bir km. belirleyin, ve kontrollerinizi kendinize özel aralıklarla yapın.

Sonuç
Her yağ, mümkün olan en yüksek performansı vermek üzere formüle edilir. Bu sebeple, yağınız zaten kaliteli ise hiç katkı eklememek, yok kaliteli değil ise de katkıya para vermek yerine yağı daha kaliteli seçmek en iyisi. Sadece gidip otomobilinize göre raftaki en kaliteli yağı alın, ve mümkün olduğunca markadan markaya, mineralden sentetiğe, değişik viskozitelere geçmeyin. Katkıya para vermek yerine motorunuzu ilk çalıştırdığınızda kalkış öncesi 15 sn. rölantide çalışmasına izin verin. Böylelikle tek bir kutu katkı almadan motor ömrünüze belki de fazladan bir 100.000 km. ekleyebilirsiniz. Performans ihtiyacınız ne ise, ona uygun bir yağ seçin. Evet, sentik yağlar mineral yağlara oranla hatırı sayılır derecede pahalıdırlar, ancak daha uzun ömürlüdürler ve sağladıkları koruma da mineral yağlara oranla çok daha fazladır. Mümkün olan en dar viskozite aralığını seçin. Daha geniş viskozite aralığı daha fazla polimer demektir ve daha fazla polimer de motorunuz için iyi değildir. Ör: 10W-30 ve 10W-40. 10W-40, 10W-30’a göre daha fazla viskozite aralığına sahiptir. Her iki yağın da soğuk havadaki akışkanlıkları aynıdır, ancak 10W-40 viskoziteli yağa sıcak koşullarda daha performanslı olabilmesi için daha fazla polimer eklenmiştir. Bulunduğunuz iklimde yazlar aşırı sıcak değilse ve motorunuz aşırı performanslı değilse neden kullanılsın? Piyasada bulabileceğiniz en ince bazlı yağı değil, bulunduğunuz iklimin kurtardığı en ince bazlı yağı seçin. Yani, ince derken, yok yere 0W bazlı yağ seçmeyin, 15W baz kurtarıyorsa 15W baz, emin olamayıp fazla güvenemiyorsanız, 10W baz... Ör: 10W-40 ile 20W-50 aynı aralığa sahiptir, ancak 20W-50 de baz 10W-40’tan daha yüksek olduğundan (10 yerine 20) daha az polimer eklemekle de görevini yerine getirir. Her yağ değişiminde yağ filtrenizi de mutlaka değiştirin. Yağ filtresi motorun içinde dolaşan yağ içerisindeki kir ve metal parçacıklarını tutma görevini yerine getirir. Eğer yağ filtresi tıkanırsa, motordaki bir bypass valfi yağın tekrar akmasını sağlar. Tabii ki kirli yağın. Otomobilin gösterge panelinde de tıkanmış yağ filtreleri için bir uyarı ışığı olmadığına göre, en iyisi çok da pahalı olmayan bu parçayı her yağ değişiminde değiştirmektir. Kilometre az yapılmış olsa dahi en azından her sene yağ değiştirmek gerekir.


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:43:33 

sayıların anlamları hakkında biraz daha detay verelim.Diğer viskosite işi anlaşılmıştır sanırım.Ama harf işi daha ince noktalardır.

• A1 Fuel Economy Petrol
• A2 Standard performance level
• A3 High performance and / or extended drain
• B1 Fuel Economy diesel
• B2 Standard performance level
• B3 High performance and / or extended drain
• B4 For direct injection passenger car diesel engines
• E1 Non-turbo charged light duty diesel
• E2 Standard performance level
• E3 High performance extended drain
• E4 Higher performance and longer extended drain
• E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances. - This is ACEAs first attempt at a global spec.


_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:45:53 


quote:

Orjinalden alıntı: vezir

quote:

Orjinalden alıntı: simdax



Sıfır yağ kışlık yağdır ama biraz once de bahsettiğim gibi yakıt tasarrufuna da katkısı vardır.İnce yağ daha az sürtünme katsayısı vardır. Piston krank hepsi daha az sürtünmede daha fazla performans gösterirler.Bunun dışında bir yararı yoktur .Ama ikinci sayı büyük olursa bu sefer yağ eksiltmesi az olur . Teoride hiç eksiltme yapmaması gerekir.Şmdi otorup iyice hesap yapmalı .Benzin ateş pahası , %1-2 yakıttan tasarruf ederek eksilen yağı kaç km de amorti ederiz.

Para hesabını yapmayacak durumdaysanız shell ultra şu ana kadar duyduğum en geniş aralıklı piyasa yağıdır.BMW merco gibi araçlar için hele turbolu ise kaçırılmayacak bir fırsat gibi duruyor.Ama diper markalar da illaki pazarı kaybetmemek için 60 numara yağ çıkarırlar. Bu piyasa milyarlarca dolarlık sııkı rekabetin olduğu bir pazardır.Bir marka çıkaracakda diğerleri bakacak .Hiç sanmam.Belki de halen test aşamasında 3-5 çeşit yağları vardır.

evet buralar ısınmaya başladı ama şu aralar iyi gidiyor.Nazar değömesin yazın 60 numara yağ bile yetmez buralara.


vezir hocam arabayı zaten pek kullanmıyorum ayda yılda bir gezmek için uzunyol için
o yüzden maksimumda kullansam edebileceğim zarar benzinden 50-100 ytl minumumda kullansam edeceğim kar 50-100 ytl
ama kontağa bastığımda da araç ile ilgili hiçbirşey aklımda kalmasın
sadece sorunsuz beni götürsün o yüzden 50-100 ytl (mili servet vs konuuna girmiyorum ) işin gerçeği pek düşünmüyorum


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:47:38 

SM Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in November 2004
SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998
SJ Still current but nearly obsolete For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1996
SH Obsolete For model year 1996 and older engines.
SG Obsolete For model year 1993 and older engines.
SF Obsolete For model year 1988 and older engines.
SE Obsolete For model year 1979 and older engines.
SD Obsolete For model year 1971 and older engines.
SC Obsolete For model year 1967 and older engines.
SB Obsolete For older engines. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.
SA Obsolete For much older engines with no performance requirement. Use this only when specifically recommended by the manufacturer.

CJ-4 Current Introduced in 2006 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2007 on-highway exhaust emission standards. CJ-4 oils are compounded for use in all applications with diesel fuels ranging in sulphur content up to 500ppm (0.05% by weight). However, use of these oils with greater than 15ppm sulfur fuel may impact exhaust aftertreatment system durability and/or oil drain intervals. CJ-4 oils are effective at sustaining emission control system durability where particulate filters and other advanced aftertreatment systems are used. CJ-4 oils exceed the performance criteria of CF-4, CG-4, CH-4 and CI-4.
CI-4 Current Introduced in 2002 for high-speed four-stroke engines. Designed to meet 2004 exhaust emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intented for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4 and CH-4
CH-4 Current Introduced in 1998 for high-speed four-stroke engines. CH-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4 and CG-4.
CG-4 Current Introduced in 1995 for high-speed four-stroke engines. CG-4 oils are specifically designed for use with diesel fuels ranging in sulphur content less than 0.5% weight. CG-4 oil needs to be used for engines meeting 1994 emission standards. Can be used in place of CD, CE and CF-4.
CF-4 Current Introduced in 1990 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CD and CE.
CF-2 Current Introduced in 1994 for severe duty, two stroke motorcycle engines. Can be used in place of CD-II.
CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.
CE Obsolete Introduced in 1987 for high-speed four-stroke naturally aspirated and turbo engines. Can be used in place of CC and CD.
CD-II Obsolete Introduced in 1987 for two-stroke motorcycle engines.
CD Obsolete Introduced in 1955 for certain naturally aspirated and turbo engines.
CC Obsolete Introduced in 1961 for all diesels.
CB Obsolete Introduced in 1949 for moderate-duty engines.
CA Obsolete Introduced in 1940 for light-duty engines.





< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 9:48:31 >


_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 9:53:34 


vezir hocam sabah sabah seni yorduk kusura bakma verdiğin güzel bilgiler için teşekkurler


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 9:57:23 

bu helix yağına dahha yakından incelemeye alırsak harflere odaklanmanızı istiyorum

API SL/CF sınıfı yağ denmiş .yukjarıdaki tablodan bakarsanız.

SL Current For all automotive engines presently in use. Introduced in the API service symbol in 1998

CF Current Introduced in 1994 for off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel over0.5% weight sulphur. Can be used in place of CD.


göreceksiniz.Demek ki CF off road araçlarında 94 yılından sonra eklenen , direk veya indirek dizel engine ve ağırlıkça %0,5 sulfur içeren bir yağ demekmiş.Bunları detay olarak yazmakta yarar var.






Ufaltılmış ön izleme resmi


Ekteki dosya (1)


< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 30 Nisan 2008; 10:08:59 >


_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 10:32:00 


vezir hocam o zaman bu yağ bizim araç için uygun değil
off road aracı değil ki bizim arac


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 11:34:49 

tanıtımına bakarsan tüm turbolu araçlar için diye söylemiş ve sınıf olarak CF demişler.Kısa gemişler.Ama CF nin de kaç tane alt açıklaması var . Bu yüzden pazarlama kataloglarındaki ince detaylar önemlidir.

4x 4 araçlara uygun olan yağ demek ağır koşullar altında çalışmaya dayanıklı demektir.Turbo ve klisk dört zamnlı için de uygun demek sonuçta bu yağ performans ve ağır şartlara uygun bir yağ demektir.Kısacası budur.Artık herkez aracını nasıl kullandığını ve performansını bildiği için hangisi uygunsa onu şeçmelidir.

şahsi görüşüm luks ve performasnlı aracınız yoksa bu yağınc cebinizi yakmasından başka artı yanını görmeniz zordur.Ama icr cayenne porshce veya ferrariniz varsa veay bir M5 gibisinden yüksek performans ve ağır araçlar için yüksek sürat severler için güzel bir yağ.

bu forumlarda bir arkadaş vardı nick name dinazor (kusura bakmasın ismini hatırlayamadım)adına benzeyen hep 200 üstünde gitmeyi alışkanlık haline getirdiğinden bahsediyordu.İşte bu yağ tam ona göre .Devamlı 180 km üstünde hızlarda turbo aşırı besleme yaparak yağın son performansına kadar kullanır .Bu noktada yağ ısıyı üzeri,nden atamayarak yanmaya başlar.İşte 60 numara yağ viskositesi nedeniyle biraz daha fazla ısıya karşı dayanabilir.Siz m3-4 saat saatte 200 ile gitmeyi önceden kafaya koyduysanız bu yağ güzel bir koruma sağlar.tabii ki teoride hepsi.Ama ben sakin 90-120 bandında kullnırım derseniz bence hiç gerek yok.Ancak havalar 45 derece olacak siz de 150 km süratle klima açık püfür püfür gideceksiniz ki o zman farkı ortaya çıkar.

soğuk yerde yaşayanlar için tansiye etmiyorum.Ama parası olana gıcır mal .
quote:

Orjinalden alıntı: simdax


vezir hocam o zaman bu yağ bizim araç için uygun değil
off road aracı değil ki bizim arac



_____________________________



Uzaklaştırılmış
Süresiz olarak uzaklaştırıldı.
30 Nisan 2008; 11:39:49 


sadece ya bu araba 200 ile gidermi gibisinden 10 dk gidersem o
oda yılda 1 bilemdiniz 2 kez olur
genelde 90 -120 gibi seyrederim
arada 140 a çıkarsam belki

performanslı araç kullandığım söylenemez


9402 Mesaj
30 Nisan 2008; 16:19:40 

o zman bu yağ biraz lüks kaçar. Gwerçek yağ performansını ancak aşırı şartlara zorlanan araçlarda verecektir.
quote:

Orjinalden alıntı: simdax


sadece ya bu araba 200 ile gidermi gibisinden 10 dk gidersem o
oda yılda 1 bilemdiniz 2 kez olur
genelde 90 -120 gibi seyrederim
arada 140 a çıkarsam belki

performanslı araç kullandığım söylenemez



_____________________________




 
18 Mesaj
1 Mayıs 2008; 18:13:10 

peki vezir hocam
motor yağı değişiminden önce eski motor yağını boşaltık yeni yağı ekleyeceğiz .Bu işlemden önce irrigasyon işlemi yapılabilirmi .Yeni motor yağımı tertemiz bir motora koymak istiyorum .böyle bir solusyon varmıdır veya işlem .? Az önce bir topikte okudum mazotla yıkanması gibi bir mantık doğal olarak kabul edilemez ama yağı birkaç kez değiştirmek mantıklı ama ben bunu özel bir şekilde yapmak istiyorum .? varmı böyle bir prosedur bildiğiniz veya solusyon ?



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi collZero -- 1 Mayıs 2008; 18:12:44 >


_____________________________



9402 Mesaj
2 Mayıs 2008; 9:04:07 


quote:

Orjinalden alıntı: collZero

peki vezir hocam
motor yağı değişiminden önce eski motor yağını boşaltık yeni yağı ekleyeceğiz .Bu işlemden önce irrigasyon işlemi yapılabilirmi .Yeni motor yağımı tertemiz bir motora koymak istiyorum .böyle bir solusyon varmıdır veya işlem .? Az önce bir topikte okudum mazotla yıkanması gibi bir mantık doğal olarak kabul edilemez ama yağı birkaç kez değiştirmek mantıklı ama ben bunu özel bir şekilde yapmak istiyorum .? varmı böyle bir prosedur bildiğiniz veya solusyon ?



Bu konuda bir forumda tartışmıştık , mazot ile motor yıkıyorlarmış .tamamen karşıyım çok hatalı bir işlem.Bir motoru yağ değişiminde temizlemek gerekli değişdir.Çünkü yağın içerisinde zaten temizleme kimyasalları vardır. burada bu gereksinim aslında tamamen ekonomik nedenlerden çıkmaktadır.Yağ dan daha uxuz bir şey kullanılması gerektiği düşünülüyor.Benim yazılarımı okuduysanız , ben motorun yıkanma tabirini pek kabul etmiyorum.Bunun yerine ucuz sıfır açık yağ ile temizlenmesi veya çalıştırlması diyelim daha uygundur.Açık 30numara yağ vardır bir bidona litre olarak tenekeden boşaltırlar ,işte bu yağ ile aracınızı kısa süre kullanıp km vermek doğru değil ama 50-100 km diyelim.Sonra yağı boşalttırır sıfır 30 numara yağ ile kıyaslar renk değişimine göre bir kere daha tekrar etmeniz gerekiyorsa tekrar yaparsınız.Ama sonuçta 2 kere 4 litre 30 numara yağ kullanırsanız bile yüklü bir para tutuabileceği için , benim önerim, normal 20/50 yağ koyup bir 3000 km giderseniz ve bunu değiştirirseniz motor temizlenmiş olacaktır.Ama parası olan için böyle numaralara hiç gerek yok .Koyarsınız 10w-30 yağ yarı süresinde değiştirirseniz iş hallolur.

bu konuda km vermeyi hiç sevmiyorum çünkü aracın hangi koşullarda kullanıldığı çok önemli.Bazen dur kalk şehşir içinde yağ simsiyah oluyor.Bu yağ görevini tamamlamıştır değiştirilmesi gerekir.Siz arabanızı yıkarken kirlenmiş suyla temizlik yapılacağını düşünmezsiniz herhalde.Bu durum da aynı durumdur.


_____________________________




 
18 Mesaj
2 Mayıs 2008; 9:13:38 

gunaydin vezir hocam
dün mobil-1 0w -40 yağ aldım
bugün bugün olmazsa yarın yağ değişecek
7 kilosu 175 ytl
az para değil öncesinde motoru temizlemek için solusyon olurmu diye düşünmüştüm ama yağı anladıgım kadarı ile ancak yağ ile temizlemek gerekir ki dogrusuda bu sanırım .. deterjan etkili zaten bu yağlar ..en iyisi bir 5 -6 bin km sonrasında tekrar bir yağ değişimi olacağıdır
bilgiler için teşekkurler
şanzuman yağıda aldım hepsini istanbuldan distribitorden sipariş verdim..malum turkiye merdivena altına toslamak istemiyorum..şanzuman bakımıda yaptıracağım onun yağı mercedesin kendi için özel bir yağmış piyasada muadili yok dexron 3 atf olabilir ama önermeyiz dediler ..onun için ek bir öneriniz varmı
bilgilerinize bu kadar yakın olmak hoşuma gidiyor .. ayrıca teşekkurler




< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi collZero -- 2 Mayıs 2008; 9:14:02 >


_____________________________



9402 Mesaj
2 Mayıs 2008; 10:32:46 

collzero ,

önümüz yaz olacağı için 0w40 yağ eksiltme yapabilir.Bunun yerine 10w40 olan bir yağ ı tercih edebilirsiniz.Marka olarak hangi markaların bu yağı var araştırmak lazım.

tabii kibir başka yönü daha var ki 0w40 yağ eksiltme yaparsa ekleme yaparak yağı bir bakıma seyreltmiş oluyorsunuz.Yine de ikinci seçenek yerine birincisi daha uygun olur.Yağ eskisiyle yenisi karıştırılınca uygun olmaz.Komple atılıp yenisinin konması daha uygundur.


_____________________________




4115 Mesaj
2 Mayıs 2008; 10:38:50 

vezir hocamın öğrettikleri doğruysa 0 numara yağlar kış koşulları için uygun herhalde,
hocam eğer doğru söylediysem yağ konusundaki quiz den geçtim herhalde


_____________________________



 
18 Mesaj
2 Mayıs 2008; 10:50:09 


quote:

Orjinalden alıntı: vezir

collzero ,

önümüz yaz olacağı için 0w40 yağ eksiltme yapabilir.Bunun yerine 10w40 olan bir yağ ı tercih edebilirsiniz.Marka olarak hangi markaların bu yağı var araştırmak lazım.

tabii kibir başka yönü daha var ki 0w40 yağ eksiltme yaparsa ekleme yaparak yağı bir bakıma seyreltmiş oluyorsunuz.Yine de ikinci seçenek yerine birincisi daha uygun olur.Yağ eskisiyle yenisi karıştırılınca uygun olmaz.Komple atılıp yenisinin konması daha uygundur.


hocam o aklımdan geçti
bu yaz güneye inmeyeceğim ..tatilde bir yere gitmeyi düşünmüyoruz .
fazlada uzun yol yapmayacağım dogu karadenizdeyiz belki samsuna bir kez gider geliriz o yüzden ince yağ koymakta sakınca görmedim
8 litre sipariş verme sebebimde eksilirse tamamlamaktı baktık olmadı ve anladığım kadarı ile eklemek pek mantıklı değil .. komple değiştiririz sizin dediğiniz gibi


_____________________________



9402 Mesaj
2 Mayıs 2008; 12:00:12 

evet yuci ,
midterm tamam.

aslında Sıfır numara yağ şu anda tüm dünyada ticari ürün olarak bulunabilecek en düşük ısıya dayanabilen ve katılaşmayan yağdır.Bu nedenle oldukça incedir.İnce yağlar motor sısndıktan sonra akışkanlıkları iyice artar bu nedenle yağlama için evsaflarını yitiriler .Ama sırf bu yüzden artı dereceler için ikinci numaraya bakarız. yani bir sayı tek basına olmadığı için en düşük ve en yüksek sıcaklık aralığını verir.Bu konuda bir tablo vereceğim olay daha iyi anlaşılsın diye.


quote:

Orjinalden alıntı: yuci

vezir hocamın öğrettikleri doğruysa 0 numara yağlar kış koşulları için uygun herhalde,
hocam eğer doğru söylediysem yağ konusundaki quiz den geçtim herhalde



_____________________________




9402 Mesaj
2 Mayıs 2008; 12:06:03 

tama o zman problem yok sıfır yağı tam sentetik yağdır çok dayanıklıdır.Eksilme yapınca tamamlamak kısa vadede en doğru yçntemdir.Ama uzun vadede komple değiştirmek daha doğrudur.yani uzun yol yaparken yağ çubugunu kontrol ettiginizde eksilme varsa riske girelmez tamamlanır.Ama şehir içi kullanımda eğer 1 lire civarında bir tamamlama yapılacak ise komple değiştirmek en faydalısıdır.Nedni eski yağ km olarak dayanır problem olmaz ama kirlilik yüzünden değiştirilmesi gerekir.yani bir karar verme anı vardır. önce yağın temizliğine bakarsınız temiz ise komple değiştirmeye gerek yoktur yağ tamamlanır.Ama çubugu çektiniz beze veya temiz bir kagıt mendile sildiniz.Simsiyah olmuş ise bu karışıma yağ eklemek yerine komple atıp temiz yağ konulması uygundur.Herhalde net olarak açıklayabilmişimdir.

yani tek doğru olmaz duruma uygun doğruya yakın en iyi yöntem vardır.


quote:

Orjinalden alıntı: collZero


quote:

Orjinalden alıntı: vezir

collzero ,

önümüz yaz olacağı için 0w40 yağ eksiltme yapabilir.Bunun yerine 10w40 olan bir yağ ı tercih edebilirsiniz.Marka olarak hangi markaların bu yağı var araştırmak lazım.

tabii kibir başka yönü daha var ki 0w40 yağ eksiltme yaparsa ekleme yaparak yağı bir bakıma seyreltmiş oluyorsunuz.Yine de ikinci seçenek yerine birincisi daha uygun olur.Yağ eskisiyle yenisi karıştırılınca uygun olmaz.Komple atılıp yenisinin konması daha uygundur.


hocam o aklımdan geçti
bu yaz güneye inmeyeceğim ..tatilde bir yere gitmeyi düşünmüyoruz .
fazlada uzun yol yapmayacağım dogu karadenizdeyiz belki samsuna bir kez gider geliriz o yüzden ince yağ koymakta sakınca görmedim
8 litre sipariş verme sebebimde eksilirse tamamlamaktı baktık olmadı ve anladığım kadarı ile eklemek pek mantıklı değil .. komple değiştiririz sizin dediğiniz gibi



_____________________________




9402 Mesaj
2 Mayıs 2008; 12:36:06 

yağ viskositelerini sıcaklık ile ilgisini gösteren tablo aşagıdadır.Buna göre bulunduğunuz ile göre seçim yapmakta fayda var.





Ekteki dosya (1)


_____________________________




4115 Mesaj
2 Mayıs 2008; 13:37:10 

hocam sormadan edemeyeceğim,
şimdi tabloda 10/30 ile 10/40 aynı sıcaklık aralığında,
bu durumu anlayamadım,


_____________________________



4115 Mesaj
4 Mayıs 2008; 0:49:27 

motor yağları ile ilgili bilgiler var burada

http://www.comu.edu.tr/...to/makaleler/yaglar.htm


_____________________________



9402 Mesaj
5 Mayıs 2008; 9:05:32 

i,md, burada viskosite endeksi işine girince yazın viskosite aralıkları değerleri ile kışın viskosite değerleri arasında çok ciddi far bulunmaktadır.Her ne kadar aynı sıcaklık aralığı gibi görünsede 3-5 derece belirli bir fark illa ki vardır. Bunu daha iyi anlatabilmem için biraz temel matematik bilgisine ihtiyaç bulunmaktadır.Vizkosite değişimi ve sıcaklık aralındaki değişim doğrusal yani lineer değildir.Sıcaklık artınca eğrideki viskosite değişimi logaritmnik gibi bir sayı dizisi göstermektedir.Bazen parabolik olur bazen de yükselen bir eğri çizer dolayısıyla üst sınırlarda yağ viskositeleri arasında çok ciddi fark olmaz.Bundan dolayı aşınma noktası olarak eksi sıcaklıklar aşırı önemlidir deriz.Üst sınırlar yani bizim yaşam aralığımızın içinde herhangi bir yağ bir problem taşımadna görevini mükemmel bir biçimde sürdürür.Ancak bileceğiniz üzere motor sıcaklıkları bizim dayanabileceğimiz sıcaklıkların çok üstünde çalışmaktadırlar.Motor suyu sıcaklığınızı düşünürseniz yağ sıcaklığınız bunun daima üstündedir.İşte bazı noktalarda kesin sayı olark değil ama anlık 150-200 derecelere maruz kalabilmektedirler.İşte bu noktalarda yazlık tabir ettiğimiz yağ viskositesi değeri önem kazanmaktadır.yarışlara katılan veya turbolu yüksek hıclarda kullanılan bir araçtaki yağın ısısı ortalama depğer olarak limitlerin üstüne çıkabilmektedir.bu durumda teknik olarak ''yağ filmi kopması '' denilen şey olmaktadır.Bu bizim kabusumuzdur.Bu noktada oluşabilecek mikron 2-3 seviyesindeki bu film kalınlığı yitirildiği andan itibaren metal -metal kontak olacak ve metaldeki ısı logaritmik olarak korkunç bir biçimde artarak dakikalar içinde metalin ergime ısısına kadar çıkabilmektedir.Bunu engelleyecek tek şey sürtünmeyi kontrol altında tutuan yağ filmi kalınlığı ve bu yağın devamlı olarak sirkülasyonudur.Bu sirkülasyon devamlı olarak olsada motorda altı üstü 4-5 litre yağ bulunmaktadır.Bu yağ ortalama sıcaklığı artınca bunu soğutacak olan su ısısı da beraberinde artmaya başlar.Yağın ısı transferi suya göre oldukça yüksektir.Yağ bu yüzden aynı zamanda motoru soğutma sıvısı olarak kullanılmaktadır.Ama bir kere ortalama sıcaklığı artarsa ısı kapasitansı denilen ısı taşıma enerjisi kcal olarak çok yüksek olduğu için bunu soğutacak su miktarı 2-3 katı olarak özellikle seçilmiştir.Bu su da kaynama sıcaklığına kadar ancak ısı transferi yapabilmektedir.Buhar fazına geçme ile birlikte suyun sıcakjlığı da çok ciddi bir şekilde artış gösterebilir.Bunu engelleyen tek şey suyun basıncına izin verilmemesidir.kapalı sistem motorlarda yüksek basınçlara izin verilirse aktif soutma işlevini yağ yerine su alacağı muhakkatır ancak basıncın da bir sürü kontrol edilmesi zor olan güvenlik problemleri vardır.

özetle başa dönersek , ısıtma ve soğutma işi ciddi hesap kitap işidir.Öngörülebilen ve öngörülemeyen faktörler söz konusudur.Bunlardan öngörülebilenler için yağ temel soğurtma ve yağlama görevini üstlenmek için major bir etki yapmaktadır.Burada yağın 40 veya 50 olması dış ortam sıcaklığındaki viskosite değerini göstermesi açısından bir değer teşkil etmektedir.Aralarında ciddi bir yağlama farkını gösterecek fark yoktur.Ancak bu fark motor ısınıp da üsrt sınırlara çıktığında önem arz etmektedir.Çünkü 50 numara yağ kredebilitesi daha yüksektir.baştaki yağlama görevini yüksek sıcaklık altında gösterebilmesi için bir avantajı bulunmaktadır.Yoksa şu anlama geldiğini düşünmeyesiniz,
40 numara yağ dış ortam açısından 25 derecede 50 numara yağ göre daha iyi yağlama yapar. Önermesi yanlış olacaktır.yağ fiklmi kopmadıkça yağ yağlama görevini her zman yerine getirir.Ama tesini düşünürde arabasına önem vermeyen birinin daha araç ilk dakikasını doldurmadan tam gaz patinajlı kalkış yaptığını düşünelim. Yağ ısınmadan ani devir artışı sırasında 50 numara yağ filmi kopma olasılığı 40 numaraya göre daha yüksek olacaktır.Yani düşük numara yazlık yağ göstergesi bir bakıma kredisi olan yağ demektir.Eee bunu mu seçelim diye sormazsınız umarım , çünkü her kresinin bir de faizi vardır.bunu aklınızdan çıkarmayınız.

Bütün bu olguları düşünüpte yahu ben yanlış mı doğru mu yapıyorum diye bir süpheye düşmeyin.Ama yağınızı her zaman katalogta verilen aralıkta seçmenin önemini biraz daha anlamış olmanın rahatlığını yaşayınız.Daha önce de bahsetmşiş olduğum gibi reklamlara kulağınızı verin ama kaale almayın.Her zaman sizin için en doğru yağ olmayabilir.Katkılar her zaman özenle kaçındığımız şeylerdir.Her polimerin bir faizi oldupunu bunu da aracınızın motorunun ödediğini unutmayınız.

iyi sürüşler dileğiyle,
quote:

Orjinalden alıntı: yuci

hocam sormadan edemeyeceğim,
şimdi tabloda 10/30 ile 10/40 aynı sıcaklık aralığında,
bu durumu anlayamadım,




< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 5 Mayıs 2008; 9:48:50 >


_____________________________




9402 Mesaj
5 Mayıs 2008; 9:09:54 

madem bu kadar açıklama ile viskositeden bahsettik bunu değişimi de bilmenizin bir zararı olmaz.En azından lazım olursa bakarsınız diye bir iki link koyuyorum.

http://www.bobistheoilguy.com/visc.html

yağ katkılarının yağı çalışma anında ne duruma soktuğunun göstergesi için bir deney

http://www.bobistheoilg.../images/lucas/lucas.htm



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 5 Mayıs 2008; 9:13:39 >


_____________________________




4115 Mesaj
5 Mayıs 2008; 9:18:52 

hocam az önce arabanın kitapçığına baktım

evet dediğiniz gibi 30 ile 40 ın hitap ettiği sıcaklık arasında fark var


_____________________________



253 Mesaj
5 Mayıs 2008; 18:40:21 

Selam arkadaşlar.

1995 -Reno Broadway

10.000 km yağ koyuldu araca ve 6.000 km (2 ayda) olunca yağ bitti (eksilme ile), usta şansımandan sızdırdığını söyledi.
Masrafının biraz fazla olduğunu öğrenince başka bir ustaya daha gösterdim yağ tapasının eskidiğini sızdırma olmadığını söyledi.
filtre tapa ve yağ değişimi yapıldı 20/50 yağ koyuldu fakat daha 1 ay ve 2.000km oldu araçta yağ eksilmesi var.
-Aracı parkettiğim yerde yağ damlaları yok.
-Yağ yakması muhtemel fakat mavimsi duman da görmedim.

Sebebi ne olabilir ve sizce hangi marka ve değerde yağ kullanmalıyım.

Teşekkürler...


_____________________________

*Baktın olmuyor... O zaman bakmayacaksın...


 
42 Mesaj
6 Mayıs 2008; 10:33:45 

sayın Vezir hocam tşk ederiz. Anladığım kadarı ile yazın 20-50 kışın 10-40 yağ uygun olur, performanslı araçlar için ise 0 numara yağ konulabilir.

ama kafama şu takıldı madem aynı maksata yarıyolar, 10w-40 yağ, 20-50 yağın iki katı fiyata nerdeyse, neden bu fiyat farkı var, ben daha iyi yağlama sağlar diye 10w-40 castrol magnatek koyyordum sanıyorum herkes de öyel yapıyor. kilometresine de göre değişmek üzere yazın 20-50 koylam ucuz ve doğrudur diyebilir miyiz, özellikle motoru koruma açısından düşünürsek?


_____________________________