Şimdi Ara

Şasi Burulma Direnci

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
222
Cevap
13
Favori
19.815
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj


  • Forumda uzun süredir dsg, tsi, o araba mı bu araba mı konusundan başka bir şey açılmaz olmuştu. Kimsenin farkında ve bilincinde olmadığı bir dosya oluşturayım dedim.

    Bildiğiniz gibi otomobillerin en önemli bileşeni aslında şasidir. Şasinin geometrisi başarılı değilse ve ağırlığı fazla ise cok az kullanicinin hissettiği aracin hantalligi kaçınılmaz olacaktır. Şasinin başarısının temelde 2 unsuru vardır. İlki gereksiz ağırlıktan kurtulmak, ikincisi rijitlik. Yani esnememe, burulmama yani şeklini her durumda korumak. İşte kaliteli mühendislik tam burda devreye giriyor. Bu iki unsuru bir arada bulundurabilmek.

    Şu an vaktimin yettiğince bu kadarını yazabildim. Gerisini de zamanla getiririm yazının.

    Ayrıca üstadlarımızdan (tralles hocamız bugün yakınmıştı kaliteli konu yok diye.:) ) ricam konuya dahil olsunlar lütfen. Hepimiz vakti olduğunca bu şasi konusunu, şasi çeşitlerini, yapılarını, olması ve olmaması gerekenleri yazalım konuyu bilgi deposu haline getirelim.

    Aşağıdaki bu liste internetten derlediğim verilerdir. Fabrika verisini bulmak çok çok zordur ki bunları bulmakta o kadar kolay değil. :)



    Zonda Roadster: 18,000 Nm/degree

    Aston Martin DB9 Coupe: 27,000 Nm/deg

    Aston Martin DB9 Convertible: 15,500 Nm/deg

    Aston Martin Rapide: 28,000 Nm/deg

    Bugatti Veyron: 60,000 Nm/degree

    Chrysler Crossfire: 20,140 Nm/deg

    Chrysler Durango: 6,800 Nm/deg

    Dodge Viper Coupe: 7,600 Nm/deg

    Ford GT40 MkI 17,000: Nm/deg

    Ford Mustang 2003: 16,000 Nm/deg

    Ford Mustang 2005: 21,000 Nm/deg

    Ford Mustang Convertible: (2003) 4,800 Nm/deg

    Ford Mustang Convertible: (2005) 9,500 Nm/deg

    Jaguar X-Type Sedan: 22,000 Nm/deg

    Jaguar X-Type Estate: 16,319 Nm/deg

    Koenigsegg : 28.100 Nm/degree

    Lotus Elan: 7,900 Nm/deg

    Lotus Elan GRP body: 8,900 Nm/deg

    Lotus Elise 10,000 Nm/deg

    Lotus Elise 111s: 11,000 Nm/deg

    Lotus Esprit SE Turbo: 5,850 Nm/deg

    McLaren F1: 13,500 Nm/deg

    Mini (2003): 24,500 Nm/deg

    Pagani Zonda C12 S: 26,300 Nm/deg

    Pagani Zonda F : 27,000 Nm/degree

    Porsche 911 Turbo (2000): 13,500 Nm/deg

    Porsche 959: 12,900 Nm/deg

    Rolls-royce Phantom: 40,000 Nm/degree

    Volvo S60: 20,000 Nm/deg

    Audi R8: 40,000 Nm/deg

    Audi TT Coupe: 19,000 Nm/deg

    Audi A2: 11,900 Nm/deg

    Audi A8: 25,000 Nm/deg

    Audi TT: 10,000 Nm/deg (22Hz)

    Golf V GTI: 25,000 Nm/deg

    Ferrari F360: 14,439 Nm/deg

    Ferrari 360 Spider: 8,500 Nm/deg

    Ferrari 355: 10,224 kgm/deg (bending: 727 kg/mm)

    Ferrari 430: 1,842 kgm/deg

    Ferrari F50: 34,600 Nm/deg

    Ferrari F1-2000: 24,496 Nm/deg

    Maserati Quatroporte: 18.000 nm/deg

    Renault Sport Spider: 10,000 Nm/deg

    Volvo S80: 18,600 Nm/deg

    Koenigsegg CC-8: 28,100 Nm/deg

    Porsche 911 Turbo 996: 27,000 Nm/deg

    Porsche 911 Turbo 996 Convertible: 11,600 Nm/deg

    Porsche 911 Carrera Type 99: 33,000 Nm/deg

    Porsche Carrera GT: 26,000Nm/deg

    Lotus Elise S2 Exige (2004): 10,500 Nm/deg

    Volkswagen Fox: 17,941 Nm/deg

    VW Phaeton: 37,000 Nm/degree

    Lambo Gallardo: 23,000 Nm/deg

    Lambo Murcielago: 20,000 Nm/deg

    Lamborghini Aventador: 35,000 Nm/deg

    Lamborghini Gallardo Super Trofeo Stradale: 35,000 Nm/deg

    Ford GT: 27,100 Nm/deg

    Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg

    Mazda Rx-7: ~15,000 Nm/deg

    Fiat Grande Punto 3-door: 19,700 Nm/degree

    Fiat Grande Punto 5-door: 16,500 Nm/degree

    Saab 9-3 Sportcombi - 21,000 Nm/degree

    Opel Astra - 12,000 Nm/degree

    Bugatti EB110 - 19,000 Nm/degree

    Land rover Freelander 2 - 28,000 Nm/degree

    RR Phantom - 40,500 Nm/degree

    Ford Focus 3d: 19.600 Nm/deg

    Ford Focus 5d: 17.900 Nm/deg

    VW Passat (2006) : 32,400 Nm/deg

    BMW E39 5: 24,000Nm/deg

    BMW E60 5: 24,000Nm/deg

    BMW F10 5: 37,500Nm/deg

    BMW X5 (2004): 23,100 Nm/degree

    BMW E70 X5: 28,000Nm/deg

    BMW E90: 22,500 Nm/deg

    BMW M Coupe: 32,000Nm/degree

    BMW E36 Touring: 10,900 Nm/deg

    BMW E36 Z3: 5,600 Nm/deg

    BMW E46 Sedan 18,000 Nm/deg

    BMW E46 Sedan 13,000 Nm/deg

    BMW E46 Wagon 14,000 Nm/deg

    BMW E46 Coupe 12,500 Nm/deg

    BMW E46 Convertible: 10,500 Nm/deg

    BMW Z4: 14,500 Nm/deg

    Bentley Azure: 18,000Nm/deg

    Lexus LF-A: 39,130 Nm/deg

    Chevrolet Cruze: 17,660 Nm/deg




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Phantoka -- 25 Kasım 2011; 1:02:52 >







  • bu değerler tam olarak neyi ifade ediyor ben anlamadım Nm birirmi newton heralde şasenin 1 derece bükülebilmesi için gereken kuvvet gibi birşeymi
  • Teşekkürler güzel bir konuya değinmişsin. Bu konuda pek fazla bilgim yok sadece izleyici olarak katılabileceğim.
  • Şimdilik kısaca yazmam gerekirse;

    Burulma direnci ne kadar yüksek olursa şaşi şeklini o kadar iyi korur. Esnemez, yamulmaz. Bu değer ne kadar yüksekse o kadar iyidir yani. :)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Phantoka

    Şimdilik kısaca yazmam gerekirse;

    Burulma direnci ne kadar yüksek olursa şaşi şeklini o kadar iyi korur. Esnemez, yamulmaz. Bu değer ne kadar yüksekse o kadar iyidir yani. :)
    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum
  • quote:

    Orijinalden alıntı: plantamax

    quote:

    Orijinalden alıntı: Phantoka

    Şimdilik kısaca yazmam gerekirse;

    Burulma direnci ne kadar yüksek olursa şaşi şeklini o kadar iyi korur. Esnemez, yamulmaz. Bu değer ne kadar yüksekse o kadar iyidir yani. :)

    +++++100000000 FAKAT BAZI DİKKAT EDİLMESİ GEREKN NOKTALARDA VAR, AĞIRLIK YÜKSEKLİK GİBİ...KONUYA DÖNECEĞİM.

    Şasi için ağırlığı anladımda yükseklik şasi ile alakasız bir konu. Dikkat edip yazarsanız yanlış bilgi vermeyelim.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum


    araba az hasarla çıkarda içindekide az hasrla çıkarmı
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    redüktor dişli oranı
    4 yıl önce açıldı
    Mk7 Süspansiyon sertliği
    9 yıl önce açıldı
    YÜK DİRENCİ
    12 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • quote:

    Orijinalden alıntı: talkingbrother

    quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum


    araba az hasarla çıkarda içindekide az hasrla çıkarmı

    Alıntıları Göster
    mühendislik bilgim sıfıra yakın.
    - Ford ların tek parça şasi kullandığını duymuştum yani kaynaksız. bunun bir etkisi olur mu?
    -VW golf V lerin audi a3 ile aynı şasiyi kullandığını duymuştum, değerler neden farklı?
    -Bu değerler sadece önden çarpma için mi yoksa hertaraf için mi, yani yandan darbe alırsa aynı direnci mi gösterir?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Phantoka

    quote:

    Orijinalden alıntı: plantamax

    quote:

    Orijinalden alıntı: Phantoka

    Şimdilik kısaca yazmam gerekirse;

    Burulma direnci ne kadar yüksek olursa şaşi şeklini o kadar iyi korur. Esnemez, yamulmaz. Bu değer ne kadar yüksekse o kadar iyidir yani. :)

    +++++100000000 FAKAT BAZI DİKKAT EDİLMESİ GEREKN NOKTALARDA VAR, AĞIRLIK YÜKSEKLİK GİBİ...KONUYA DÖNECEĞİM.

    Şasi için ağırlığı anladımda yükseklik şasi ile alakasız bir konu. Dikkat edip yazarsanız yanlış bilgi vermeyelim.

    Alıntıları Göster
    VW Passat (2006) : 32,400 Nm/deg
    BMW E36 Z3: 5,600 Nm/deg

    BMW E36 nın değeri çok düşükmüş, passat 2006 nın neredeyse 5 te biri. şasesi çok dayanıksız diyebilir miyiz. Ya da passat ortalamadan sağlam mı demeliyiz?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    VW Passat (2006) : 32,400 Nm/deg
    BMW E36 Z3: 5,600 Nm/deg

    BMW E36 nın değeri çok düşükmüş, passat 2006 nın neredeyse 5 te biri. şasesi çok dayanıksız diyebilir miyiz. Ya da passat ortalamadan sağlam mı demeliyiz?



    BMW cabrio, tüm cabriolar aşırı düşük çıkmış zaten doğal olarak.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozanunal

    quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    VW Passat (2006) : 32,400 Nm/deg
    BMW E36 Z3: 5,600 Nm/deg

    BMW E36 nın değeri çok düşükmüş, passat 2006 nın neredeyse 5 te biri. şasesi çok dayanıksız diyebilir miyiz. Ya da passat ortalamadan sağlam mı demeliyiz?



    BMW cabrio, tüm cabriolar aşırı düşük çıkmış zaten doğal olarak.

    Alıntıları Göster
    bu değerler ağırlık kıyaslaması olmadan. akma birim uzaması olmadan aracın konfor için mi spor için mi üretildiği bilinmeden pekte bir anlam ifade etmiyor.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: talkingbrother

    quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum


    araba az hasarla çıkarda içindekide az hasrla çıkarmı

    İçindekinin en az zararla çıkacağından bahsediyordum zaten..

    Diğer araçlara nazaran yani.
  • Arkadaşlar bu değerler kaza anı için değil.

    Arabanın şasisi virajda burulur. Şasi yamulduğu zaman tekerlerin kamber açıları bozulur, aracın bütün dengeleri değişir. Araç her durumda tasarlandığı şekilde kalmalıdır idealde.

    işte şasinin rijitliği bunu sağlar. Burulma direnci ne kadar yüksek olursa şasi o kadar rijittir. Yol tutuşu etkileyen en önemli faktörlerden yani.

    Ayrıca bir otomobilin iskelet sistemi. Yani herşeyi. :)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozanunal

    quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    VW Passat (2006) : 32,400 Nm/deg
    BMW E36 Z3: 5,600 Nm/deg

    BMW E36 nın değeri çok düşükmüş, passat 2006 nın neredeyse 5 te biri. şasesi çok dayanıksız diyebilir miyiz. Ya da passat ortalamadan sağlam mı demeliyiz?



    BMW cabrio, tüm cabriolar aşırı düşük çıkmış zaten doğal olarak.

    spor araçların şasisinin daha rijit, dayanıklı olmasını beklemez miyiz (düz mantıkla)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    quote:

    Orijinalden alıntı: talkingbrother

    quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum


    araba az hasarla çıkarda içindekide az hasrla çıkarmı

    İçindekinin en az zararla çıkacağından bahsediyordum zaten..

    Diğer araçlara nazaran yani.


    Bu değerler arabanın içindekinin en az hasarla çıkacağını gösteren değerler değil, hatta arabanın en az hasarla çıkacağını gösteren değerler de değil. Yol tutuşla alakalı daha çok.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum


    tam anlatilamamis dolayisiyla anlasilamamis;

    sasi burulma direnci olarak cevirilen mefhum ingilizce'de torsional rigidity ya da torsional stiffness diye gecer,

    king kong'a falan girmeden,

    buzluktan cikardiginiz icindeki buz kuplerini cikartmak icin iki ucundan turup farkli yonlere dogru kivirdiginiz buz kabinin uyguladiginiz kuvvete karsi gosterdigi direnc o buz kabinin burulma direncidir.

    ayni durumu 4 tekerlekli bir arac icin dusunurseniz bunun en onemli etkisinin yol tutusa oldugunu (yumusak ve sert suspansiyonun yol tutusa etkisinde oldugu gibi) gorebilirsiniz. eger sase esnerse suspansiyon etkisi gostrecek ve yol tutus ozelligi kaybolacaktir.

    bu yuzden kemikli, saglam yapisi ve "sase saglamligi" ile bilinen araclardan ornegin land rover discovery3 20.000 gibi bir degerde iken, nispeten narin bilinen supersporlar cok daha yuksektir.

    hatta ayni yil uretilen land rover range rover (ki discovery serisine gore daha az arazi, daha cok yol ve hiz on planda tutularak uretilmistir) burulma direnci de 32.000 nm/derece'dir.




  • Bugatti yine önde .

    Ek: rijitlik arttıkça kırılganlık artmaz mı ?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    quote:

    Orijinalden alıntı: ozanunal

    quote:

    Orijinalden alıntı: drsnrky

    VW Passat (2006) : 32,400 Nm/deg
    BMW E36 Z3: 5,600 Nm/deg

    BMW E36 nın değeri çok düşükmüş, passat 2006 nın neredeyse 5 te biri. şasesi çok dayanıksız diyebilir miyiz. Ya da passat ortalamadan sağlam mı demeliyiz?



    BMW cabrio, tüm cabriolar aşırı düşük çıkmış zaten doğal olarak.

    spor araçların şasisinin daha rijit, dayanıklı olmasını beklemez miyiz (düz mantıkla)

    Normalde beklenir tabi ki de, her modelin coupesi cabriosunun iki katı dirençli çıkmış testte normal olarak.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozanunal

    quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    quote:

    Orijinalden alıntı: talkingbrother

    quote:

    Orijinalden alıntı: ~Trabzon61~

    Bir abim Ferrari, Lamborghini tarzı araçlarla ile olası bir kazada en az zararla çıkılacağını söylemişti..

    Değerlere baktığım zaman örneğin Ferrari F50 dediğini onaylamış oldum


    araba az hasarla çıkarda içindekide az hasrla çıkarmı

    İçindekinin en az zararla çıkacağından bahsediyordum zaten..

    Diğer araçlara nazaran yani.


    Bu değerler arabanın içindekinin en az hasarla çıkacağını gösteren değerler değil, hatta arabanın en az hasarla çıkacağını gösteren değerler de değil. Yol tutuşla alakalı daha çok.

    Alıntıları Göster
    Antiroll bar, Kule gergisi ve spor yaylarla aracın rijitliği artılabilir sanırım.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Phantoka

    Arkadaşlar bu değerler kaza anı için değil.

    Arabanın şasisi virajda burulur. Şasi yamulduğu zaman tekerlerin kamber açıları bozulur, aracın bütün dengeleri değişir. Araç her durumda tasarlandığı şekilde kalmalıdır idealde.

    işte şasinin rijitliği bunu sağlar. Burulma direnci ne kadar yüksek olursa şasi o kadar rijittir. Yol tutuşu etkileyen en önemli faktörlerden yani.

    Ayrıca bir otomobilin iskelet sistemi. Yani herşeyi. :)
    Karasörde çıtırdama daha az olur rijit kasada. Üstü açıklar ondan dolayı çok çatırdar çıtırdar bozuk yolda.
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.